Waarom en wanneer een verliespunt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:10

volgt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:10

liesje23 schreef:
En ik denk heus wel dat er combi's zijn die als ze keer op keer bijna verliespunten rijden wel het besef hebben om er mee te stoppen. Of eerst het eea bij te spijkeren en dan weer opnieuw de ring in gaan.

Daar vergis je je toch behoorlijk in. Veel ruiters vinden dat ze het geweldig doen, maar die waardeloze jury, die snapt er helemaal niets van...

liesje23 schreef:
De juryleden mogen zich weleens afvragen waar ze mee bezig zijn. Mensen het plezier ontnemen om zo met hun paard bezig te zijn, en vergeten ook weleens hoeveel geld en tijd er in de wedstrijdsport gaat zitten en dat zij hier geen geld aan verdienen als wij met zn allen niet meer op komen dagen.
Laten ze zich lekker bezig houden met degene die hun paarden afraffelen in de proef of op het losrijterrein! Dat is een beter aandachtspuntje dan een combi die je niet aanstaat met een verliespunt naar huis sturen.....

Volgens mij snap jij het ook niet helemaal.
Moet ik ieder weekend voore sinterklaas gaan spelen omdat iedereen "zo fijn z'n best doet"??

liesje23 schreef:
Misschien moet je dan zelf een jurycursus gaan doen???
Ik kan me niet zo goed vinden in dit antwoord.... als je zelf geen jury bent mag je geen aanmerkingen hebben op jury's?

De beste stuurlui staan altijd aan wal.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:15

nou, dat zal best KarinvdM. Maar sommige juryleden vind ik toch wel erg kinderachtig streng jureren, daar mag ook wel eens wat meer controle op komen!! 20 punten verschil tussen je eerste en tweede proef is geen uitzondering tegenwoordig, terwijl beide proeven hetzelfde gingen. Waarom zo verschillend?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:15

allene is dan de vraag of de hoogste of de laagste jury gelijk had Knipoog

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:18

Ik heb er de kracht niet meer voor om op dit soort eindeloze beweringen te antwoorden...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:18

Pascha schreef:
nou, dat zal best KarinvdM. Maar sommige juryleden vind ik toch wel erg kinderachtig streng jureren, daar mag ook wel eens wat meer controle op komen!! 20 punten verschil tussen je eerste en tweede proef is geen uitzondering tegenwoordig, terwijl beide proeven hetzelfde gingen. Waarom zo verschillend?

Tja, ik vind sommige juryleden veel te mild...
Ik kom zelf ook wel met grote verschillen thuis, maar dat hou je toch.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:19

Lielle schreef:
allene is dan de vraag of de hoogste of de laagste jury gelijk had Knipoog

De laagste waarschijnlijk. Lachen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:19

GeJe schreef:
Ik heb er de kracht niet meer voor om op dit soort eindeloze beweringen te antwoorden...

Dat had die ENE JURY ook niet toen jij verhaal kwam halen.......... Tong uitsteken

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:23

CGJ12 schreef:
GeJe schreef:

Dat had die ENE JURY ook niet toen jij verhaal kwam halen.......... Tong uitsteken

Die heeft waarschijnlijk nooit kracht gehad.. in ieder geval geen overredingskracht.. daar had ze de knhs voor nodig.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:27

KarinvdM schreef:
liesje23 schreef:
En ik denk heus wel dat er combi's zijn die als ze keer op keer bijna verliespunten rijden wel het besef hebben om er mee te stoppen. Of eerst het eea bij te spijkeren en dan weer opnieuw de ring in gaan.

Daar vergis je je toch behoorlijk in. Veel ruiters vinden dat ze het geweldig doen, maar die waardeloze jury, die snapt er helemaal niets van...

liesje23 schreef:
De juryleden mogen zich weleens afvragen waar ze mee bezig zijn. Mensen het plezier ontnemen om zo met hun paard bezig te zijn, en vergeten ook weleens hoeveel geld en tijd er in de wedstrijdsport gaat zitten en dat zij hier geen geld aan verdienen als wij met zn allen niet meer op komen dagen.
Laten ze zich lekker bezig houden met degene die hun paarden afraffelen in de proef of op het losrijterrein! Dat is een beter aandachtspuntje dan een combi die je niet aanstaat met een verliespunt naar huis sturen.....

Volgens mij snap jij het ook niet helemaal.
Moet ik ieder weekend voore sinterklaas gaan spelen omdat iedereen "zo fijn z'n best doet"??

liesje23 schreef:
Misschien moet je dan zelf een jurycursus gaan doen???
Ik kan me niet zo goed vinden in dit antwoord.... als je zelf geen jury bent mag je geen aanmerkingen hebben op jury's?

De beste stuurlui staan altijd aan wal.

Nope, je hoeft niet voor sinterklaas te spelen. Alleen begrip voor de ruiters/amazones die ook hun best doen is soms ver te zoeken. En ik merk dat niet alleen zelf in mn proef, ook als ik weleens bij een jury zit te schrijven.

En wat ik zelf al zei ik zou best een verliespunt kunnen incasseren. En ook lage punten met goed en correct commentaar van de jury. Ik zelf doe daar wel wat mee. Misschien is het in jullie regio niet zo dat de amazones/ruiters zelf toegeven dat het aan hun zelf lag. Ik vind het hier allemaal wel mee vallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:45

Wat is een nette proef? Als iemand een nette proef rijdt, krijgt ie geen verlies maar dat is maar net wat je onder netjes verstaat.
De meesten vinden netjes al als er van letter naar letter gereden wordt zonder grote fouten. Nou ik niet dus, ik vind een nette proef als het paard gewoon rijtechnisch goed voor elkaar is, d.w.z nageeflijk in balans, mooi verbinding van achter naar voren gereden, goed aan de hulpen met een correct zittende en inwerkende ruiter/amazone. En dat er dan een grote fout inzit, kan me niet zoveel boeien eigenlijk of als er een onderdeel niet op de letter is. Deze rijden in de B en L dan nog zeker winst. Maar degenen die denken dat ze zo goed gereden hebben zonder fouten op de letter met een paard wat de hele proef tegen de hand is, de hand niet accepteert, opzoekt en volgt, dus niet aan de hulpen staat met een gespannen bovenlijn... tja die kunnen weleens heel bedrogen uitkomen.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:07

Ik denk dat er een paar essentiele punten zitten
a) ruiter/amazone heeft geen goed beeld van zijn/haar prestatie
b) niet elke jury is is staat een proef rijtechnisch te beoordelen
c) ruiter/amazone heeft niet iemand naast zich die een juiste spiegel voorhoud
d) iedereen heeft wel eens een off day door omstandigheid or what ever en dat compenseer je dan toch wel als je paard voor elkaar hebt.
e) en smaken verschillen en zakjes venco ook...

Ik ben het ook niet altijd eens, maar vaak denk ik ook zo hij liep niet best en kom je met 4 wp thuis... Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:22

GeJe schreef:

Hi Gordon Clown , ik wist niet dat je ook jureerde ......

Maar ik ben het wel met je eens. Het lijkt maar niet tot de ruiters door te dringen dat ze een rooskleuriger spiegel hebben dan hetgeen wij juryleden zien.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:26

Niet alleen de ruiters, maar er zijn ook jury's die beter een andere hobby hadden kunen zoeken... en zo is het cirkeltje weer rond Tong uitsteken

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:15

Op het moment dat ik als ruiter van een jury geen verliespunt krijg terwijl mijn paard als natte krant ( Haha! ) door de baan is gegaan, voel ik me niet serieus genomen in de sport en heeft mijn klassering geen waarde.

Mensen: het is een sport. Natuurlijk moet paardrijden leuk blijven: ga of niet starten of zorg ervoor dat je het niet van de jury laat afhangen of je de sport leuk vindt of niet.

(als amateur-voetballer die competitie speelt in de derde klasse loop je ook het risico met 0-10 te verliezen...dat is toch niet de schuld van de tegenpartij of scheidsrechter?)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:34

missmuts schreef:
Op het moment dat ik als ruiter van een jury geen verliespunt krijg terwijl mijn paard als natte krant ( Haha! ) door de baan is gegaan, voel ik me niet serieus genomen in de sport en heeft mijn klassering geen waarde.

Mensen: het is een sport. Natuurlijk moet paardrijden leuk blijven: ga of niet starten of zorg ervoor dat je het niet van de jury laat afhangen of je de sport leuk vindt of niet.

(als amateur-voetballer die competitie speelt in de derde klasse loop je ook het risico met 0-10 te verliezen...dat is toch niet de schuld van de tegenpartij of scheidsrechter?)

Zouden er niet genoeg mensen zijn die zich wel door een jurycommentaar laat beinvloeden?
En het gaat hier om wanneer en waarom je een verliespunt krijgt.... en tuurlijk laat je je daardoor beinvloeden als het niet verdiend is......

Waarom wordt de dressuursport vergeleken met sporten die absoluut geen overeenkomsten vertonen met de dressuursport?

Afgelopen weekend zijn er verliespunten uitgedeeld op een wedstrijd aan 8/9 jarige meisjes in de B. Niks geks gedaan. Meisjes zijn onervaren en nerveus. Zouden die zich niet ontzettend verdrietig voelen met zulke punten. Ik vind het een trieste zaak dat dit gebeurd... het knhs vindt dat je de jeugd de toekomst heeft en daarom gaan we ze lekker demotiveren....

En daarbij zou ik graag nog willen weten wanneer een combinatie van jullie een verliespunt krijgt....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:55

liesje23 schreef:
En daarbij zou ik graag nog willen weten wanneer een combinatie van jullie een verliespunt krijgt....

Dat heb ik hierboven aangegeven. Het rijtechnische staat voorop, niet zo zeer het nette proeven rijden. Dat komt er in mijn ogen vooral later bij. In de lagere klasses moet het correct gaande paard gewaardeerd worden, de B staat ook voor Basis. Ook bij de B pony´s. Het ligt eraan hoe dramatisch de pony voor elkaar is, heel erg snel rijden ze geen verlies maar tussen de 150 en 160 komen ze dan toch wel uit. Als de pony netjes op de eigen benen in verbinding van achteren naar voren is gereden, nageeflijk is, de hand accepteert, opzoekt en volgt en aan de hulpen staat rijden ze winst, koppelen ze dit aan een netjes gereden proef zonder grote fouten dan rijden ze vaak dubbel winst.

Je kan wel zeggen, goh sneu om een 8 jarig meisje lage punten te geven maar ze koos erzelf voor om op wedstrijd te gaan, om dus de sport te beoefenen. Als ze er niet klaar voor is moet ze Bixie blijven rijden of gewoon oefenen totdat ze er wel klaar voor is. Je kan wel zeggen dat andere sporten niet te vergelijken zijn met de dressuursport maar dat is natuurlijk onzin. Je gaat ook niet kunstschaatsen als je je balans nog niet kan houden, of schoonzwemmen als je je adem niet in kan houden etc.
Ga dan ook niet dressuurrijden als je je pony niet rijtechnisch voor elkaar hebt, en verwacht dan niet van de jury dat ie maar goede punten geeft omdat je lol moet blijven houden in je sport.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 22:10

De dressuursport is een jurysport en daarom niet te vergelijken met voetbal oid, al is er daar een scheidsrechter in het spel. Een scheidsrechter is niet zo beslissend voor een voetbalwedstrijd als een jury voor een dressuurproef.

Dus jullie houden geen rekening met een meisje van 8, die misschien al wel Bixie heeft gereden, maar nu voor de ' echte wedstrijd' zo zenuwachtig is en slordig rijdt. Dat was wat er gebeurd is afgelopen weekend. En ik vind dat je als jury zijnde streng maar rechtvaardig moet zijn.

Ik vind het zelf ook prettig als ik de juiste commentaar met een juist cijfer op mn protocol heb staan, en ja ik vind een 1 terecht als ik iets niet uitvoer.
Maar om nou een meisje van 8 met een verliespunt naar huis te sturen ( en trouwens nog meer bij de b pony's ) vind ik erg kwalijk. Met 160 punten wat jij al zei Suzanne is de boodschap ook wel duidelijk. Als je dan netjes daaronder zet dat ze misschien toch niet zo aan dit nivo toezijn, en dat ze nog meer hun best moeten doen oid wordt dat denk ik met ietsje meer respect opgevangen.

En nee, ik verwacht niet dat een jury eens een oogje dichtknijpt, want ook van jury's waar ik ze kado van krijg ben ik het niet eens. Maar ik krijg heel sterk het idee dat er nu met de nieuwe proeven veel verlies wordt uitgedeeld en je zo mensen demotiveert.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:13

Ik maak die vergelijking omdat het gaat om 'paardrijden moet leuk blijven; het is een hobby; iedereen doet zijn best'. Blijf dan lekker thuis rijden. Ik snap het oprecht niet. Het gaat om de paardensport: die kun je toch thuis beoefenen? Als je meer houdt van het wedstrijdrijden, dan is het blijkbaar toch alleen de kick van het halen van winstpunten en is het misschien maar goed dat er jurys zijn die eea moeten beoordelen... Knipoog

Je haalt verliespunten als je gemiddeld onder de vijf zit. Het cijfer 5 wordt gegeven:
Citaat:
Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het 'scala van de africhting'. Of er zijn ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het 'scala van de africhting' aan ten grondslag te liggen.

Bron: dressuurproevenboekje blz. 17.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:35

@ Liesje, in de B worden geen verliespunten geregistreerd.
Ik heb laatst ook iemand in de B onder de grens gehad, deze maakte er ook werkelijk een puinhoop van.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:46

Ik heb er persoonlijk minder moeite mee als ik eens ondergewaardeerd wordt (jureer zelf ook overigens), dan wanneer ik drie winstpunten in een proef rijd waarvan ik zelf weet dat het er net eentje waard was...
Van het eerste wordt ik fanatieker...dan weet ik waar het naar toe moet, daar werk ik dan aan...van het tweede geval heb ik totaal geen voldoening. Heb dan het idee dat ik mijn punten en mijn prijs te danken heb aan mijn blonde haren of aan de afstamming van mijn paard of zo....daar kun je echt niks mee in mijn ogen....
Toch valt het mij ook wel eens op dat er een enkele keer een jury tussen zit, die verwacht dat er in de B allemaal Anky's binnen komen...dat kan natuurlijk ook niet. Maar in mijn ogen zijn dat slechts uitzonderingen.
Ruiters met een vertekend zelfbeeld en roze bril zijn er echter des te meer.... Ik heb mensen wel eens hun protocol zien verscheuren en dan gingen ze er bovenop staan stampen...

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:08

Pffff.......

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:08

Je rijdt en krijgt punten voor je verrichting soms kan dat positief uitvallen en soms negatief...
En hoe onrechtvaardig het ook kan zijn, dan moet je stoppen met wedstrijden rijden als je daar niet tegen kan en of het dan om de B of GP gaat, als je er een zooitje van maakt krijg je lage punten of verlies (voordeel in de B wordt ie niet geregisteerd).

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:27

liesje23 schreef:
Een scheidsrechter is niet zo beslissend voor een voetbalwedstrijd als een jury voor een dressuurproef.

Volgens mij dachten velen daar tijdens de laatste wedstrijd van Nederland tijdens het WK wel anders over....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:36

Ik snap nog steeds de ophef niet over een verliespunt. Als je om wat voor reden dan ook een verliespunt rijdt, maar je paard is verder wel voor elkaar, dan rij je hem er toch zo weer bij? Ik kan mij echt wel ergere dingen bedenken dan een verliespunt of vervelend jurycommentaar.

Paardensport is SPORT, en sport betekent incasseren, doorzetten, volhouden en het positief in blijven zien. Elke sport kent zijn 'oneerlijkheden' en tegenslagen. Of die nu afkomstig zijn van een jury, een scheidsrechter, het lot, je teamleden etc. Bij sport gelden geen verzachtende omstandigheden als onervarenheid, nerveusiteit, medische geschiedenissen etc. Bij sport is het niet belangerijk wie zo hard zijn best doet, maar wie de beste is. Dat de meningen van juryleden kunnen verschillen over wie de beste is moet je op de koop toenemen. Je maakt zelf de keuze om jezelf te laten beoordelen door een jury. Als je niet kunt incasseren, doorzetten en volhouden dan kun je beter stoppen. Van sport krijg je karakter. Zo'n 8-jarig meisje die slordig rijdt en een verliespunt krijgt leert van zo'n tegenslag. Als zij later nerveus en slordig is bij een sollicitatiegesprek krijgt ze ook de baan niet. En wat als ze op school een keer een onvoldoende krijgt? Of blijft zitten? Als je een tegenslag in je sport al niet kunt relativeren, hoe doe je het dan IRL?