hoe staat de jury tov koudbloeden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:18

Hey

Ik vind het op de eerste plaats een uitdaging! Natuurlijk wordt het een zware proef omdat het niet standaart is om een belg op concour te rijden. Ik zou wel raar opkijken als ik start en der zit een Belg in de ring naast me.

Ik denk wel dat je het moeilijk gaat krijgen, ik heb mijn haflinger M klaar en start in de competitie ook M2 met hem, maar hoewel mijn instructeur zegt dat ik een super bewegende haflinger heb met een goede tact en een goed achterbeen gebruik, zegt hij dat het op de wedstrijden sowieso zwaar gaat worden.
Hij kan dan nog zo goed lopen, maar als je de lengte buiging mist ( waar mijn haf dus ontzettend veel moeite mee heeft ) begin je al met minder.
En daarbij blijf ik erbij, een haflinger, trekpaard of wat dan ook dat geen KWPNer is of niet rijtypisch voldoet aan het KWP beeld, daar krijg je het bij een jury altijd moeilijk mee, ook de juryleden die zeggen: Het maakt me niet uit wat ik in de ring tref of het nu een KWPN er is of een ezel, ik kijk naar wat ik zie.
Zullen de ezel minder beoordelen ( meestal ) dan een kwpner, ookal loopt de ezel 10x beter... Maar ja dat is mijn mening, heb het zelf mee gemaakt.

In de M2 proef reed ik 170 punten en ik kwam in mijn b proefje niet oven de 156 uit.. Aan wie ligt het dan? Iig heel veel succes!

Gr Lara

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:32

@Wjerdo, start je hem officieel of niet?

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:42

Ja ik start hem ook officieel. De competitie is niet officieel maar wel met officiele juryleden. Dus als ze me daar op 170 zetten in een M proef ( Waar ze zich ook aan de richtlijnen van het boekje moeten houden) en dan een b proef op de officiele wedstrijden niet oven de 156 uit komen, dan klopt er toch iets niet.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:46

Nou ik denk dat het echt niet aan de juryleden ligt een B proefje moet je toch echt wel een winstpunt kunnen rijden, ik rijd met mijn Haflinger nu L2 en kan zelfs nog een winstpunt rijden.

Onofficieel zijn ze toch altijd veel soepeler.

ACSM

Re: hoe staat de jury tov koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:46

Dus geen KNHS wedstrijden, maar wel KNHS juryleden.....

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:49

Ik weet niet wat je bedoeld maar ik start wél knhs L2, ik denk dat ook de knhs juryleden onofficieel veel soepeler zijn.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:51

Het bericht was voor wjerdor

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:53

Ik heb 3 jaar geleden bij de KNHS gestart, daar ben ik op 1 seizoen niet oven de 156 uit gekomen, iets wat natuurlijk kan want toen was hij idd niet zo goed voor elkaar. ( start trouwens bij de paarden).
Ik heb tevens dat seizoen de competitie gereden, en ja dat niveau is nu niet echt erg hoog, maar als ik daar op 1.5 seizoen doorstroom naar met M en daar dikke punten rijd bij de KNHS jury, dan moet ik toch zeker op officiele wedstrijden toen ook wel eens boven de 156 zijn uitgekomen, mij maak je namelijk niet wijs, dat je een M2 proef (onofficieel ) 170 rijd en bij die zelfde jury op een officiele wedstrijd in het B niet boven de 156 uit komt.. Dat is dan niet iets soepeler maar de boel * e*eiken.
En daarbij is waar je start ook erg van je punten ahankelijk.... Raar maar waar..
In het zuiden zit ik namelijk altijd lager dan in het Noorden, en ik denk niet dat mijn paardje het verschil tussen noord en zuid kent
Niet alles leg ik bij de jury maar 9 van de 10 juryleden zijn bevooroordeeld als het op een niet KWPNer of iets gelijks aankomt.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:56

Dat is idd wel vreemd......

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:04

Hmmm Wjerdo, ik denk dat jij je verkijkt op officieel en niet officieel. Daar zit n imo een wereld van verschil tussen.
Vaak vraagt de organisatie of je een beetje 'leuk' wilt punten. 170 in de M2 voor een niet officiele proef zegt me dus niet zoveel.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:07

Klagen over dat juryleden anders punten word altijd gedaan door mensen met afwijkende paarden die laag rijden en word imo alleen als excuus gebruikt voor de lage punten.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:08

onofficieel houden ze erg veel rekening met algemeen niveau...
ik heb eens een proef gereden, op een manegepaard, kop in de lucht, lekker uit elkaar, galop op beide handen veel te laat aangesprongen (na een halve piste door te crossen) en enkele malen uit de galop gevallen, en nog veel meer fouten
(normaal had ik het paardje goed voor elkaar, maar het was weer zo goed georganiseerd dat ik om 9 uur mocht gaan losrijden (moest om 9.30 starten), uiteindelijk moest ik pas om 11 uur starten en zat ik dus al anderhalfuur te stappen...
165 punten (ik was wel de laatste, maargoed)
dus een bagger proef, en toch nog vrij veel punten...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:17

Charos schreef:
Klagen over dat juryleden anders punten word altijd gedaan door mensen met afwijkende paarden die laag rijden en word imo alleen als excuus gebruikt voor de lage punten.

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt
Ik ben zelf jurylid en weet dus uit ervaring dat er onofficieel heel anders gepunt wordt dan officieel. Of had je het niet tegen mij?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:18

waarschijnlijk wordt er bedoelt dat alleen mensen die geen hoge punten kunnen halen klagen over de jury, en hun de schuld geven voor de lage punten, ipv te kijken naar hun eigen rijkunst.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:20

Dat ben ik zeker met je eens, dutske

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:22

Ik vind het super dat je het wilt proberen met zo'n paard ik vind die echt SUPERR coool!! later wil ik er ook zo 1 heb nu een fjordjee
Ik zou gewoon mee doen hoor .! ik vind het echt super tof
xxx

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:23

Charos schreef:

Ik klaag niet, ik zeg alleen dat ze bevooroordeeld zijn, ik leef niet in een fantasie wereld en weet heel goed wat mijn haflinger goed kan en minder goed kan. Daarbij reed ik 3 jaar geleden geen lage punten, maar gewoon net niet of net wel dat winstpuntje, wat toen heel goed mogelijk was.
Hij is nu M2 klaar en mijn instructeur, die zelf jury is zegt, dat hij gemakkelijk een B proef moet kunnen winnen omdat hij verder is dan de gemiddelde KWPN er in de B, zijn draf is ontzettend sterk ontwikkeld en kan een super middendraf laten zien. Ik moet mijn punten in de draf en de stap gaan halen.
We zullen het zien volgende week. Ik weet wanneer ik een WP kan rijden, en of het nu een haflinger of een kwpner is.. Wanneer ik het commentaar van juryleden krijg buiten de wedstrijd om van wow die heeft een middendra waar een kwpner jaloers op mag zijn en mij dan op een wedstrijd geen 6 of een 7 durft te geven, dan klopt het imo niet.
En ik weet dat ik goed genoeg kan rijden voor een B proef, ben op de oficiele wedstrijden ook M met winst geweest, dus daar ligt het niet aan

Fitzroy schreef:
Hmmm Wjerdo, ik denk dat jij je verkijkt op officieel en niet officieel. Daar zit n imo een wereld van verschil tussen.
Vaak vraagt de organisatie of je een beetje 'leuk' wilt punten. 170 in de M2 voor een niet officiele proef zegt me dus niet zoveel.

Nee Fitz ik weet heel goed hoe de officiele wedstrijden inelkaar steken, zit er lang genoeg in nu.. Maar een M2 proef met zeg te veel punten maak van die 170/156.. Dan moet ik toch zeker een B proef kunnen rijden? Zelfs met Youri reed ik hoger bij de paarden, hoewel deze araier 10x minder is dan de haflinger.. Dan zou ik toch zeggen, niet alles ligt aan de ruiter of het paard maar het oog van de jury is niet altijd even onbevooroordeeld.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:24

Citaat:

mwa.. ik denk dat dat soms wel zo is maar heus niet ALTIJD Juryleden kunnen ook wel eens fout zitten

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:25

Maak van die 170 onofficieel maar gerust 140 als je dat al haalt

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:26

Wjerdo, hoe verklaar je de successen van Taco dan? Dat is toch ook een Fjord die makkelijk bij de paarden mee draait.
En de Haflinger van Mariska Krowinkel?
Ik vind dat je het wel heel makkelijk op de jury afschuift.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:31

Fitzroy schreef:
Maak van die 170 onofficieel maar gerust 140 als je dat al haalt

Nee ben ik niet met je eens ..
Ik weet heel goed hoe mijn haflinger loopt, en dat is zeker meer dan 140 in een M proef aangezien hij alles gemiddeld tot goed beheerst.
Maar we zullen het zondag zien.. Vind het alleen jammer dat je zo benadrukt ALS je dat al haalt... Hoe zie jij hoe ik rijd

Ik schuif het op de jury ook niet af ik zeg toch ook, 3 jaar geleden zaten ze wel goed met hun punten omdat hij dus niet zo goed voorelkaar was.
Ik spreek alleen mijn verbazing uit dat ik zoveel goeds hoor over hoe goed mijn haflinger loopt en dat hij niet onder doet aan een KWPNer, maar dat diezelfde jury dan zegt, maar je krijgt het wel moeilijk omdat het gewoon maar een haflinger is.
Daarbij heb ik met die Gelderse ook mee gemaakt, dat een jury uitstapt en zegt , nog voordat ik gestart was, wat moet je met die ezel hier, ga die voor een kar zetten en rijd geen wedstrijden.. daar kon ik dus nog zo goed rijden, maar ben toen met een matige proef niet boven de 135 uitgekomen..
Rijd dezelfde proef in het midden van het land en ik had echt zoiets van.. Dat is 10x niets en ik rijdt daar met 2 proeven 1 vol winstpunt en met de mindere proef 154...

Natuurlijk blijft het de mening van een jury waar ik overigens respect voor heb.. Maar ik merk dat ik soms wel benadeeld ben geworden met mijn haflinger 3 jaar geleden omdat het maar een haflinger is..

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:37

Ik zie idd niet hoe je rijdt, maar als een jury het geen 156 punten in de B waard vindt, dan zal daar wel een reden voor zijn.
Dat is in de B echt niet zo moeilijk, zelfs niet met een Haflinger.
Overigens heel veel succes volgende week en hopelijk kom je dan met 190 punten thuis

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:49

we gaan voor de 205 ..
Nee ik ga voor mijn winstpunt nu, hij loopt ontzettend goed dus dat moet er nu eigenlijk wel inzitten.. Pas als ik winstpunten rijd ga ik denken aan prijs .

Maar wat ik dus eigenlijk bedoelde te zeggen was ( daarom dat voorbeeld van mijn M en B proef) Omdat het een haflinger is heb ik vaker het idee dat je benadeeld bent. Natuurlijk heb je een haflinger en die heeft zijn beperkingen, daar ben ik zeker bewust van. Maar soms heb ik het idee dat een jury een haflinger ziet en denkt dat kan nooit iets worden en dan al vanuit die 5 gaat denken. Natuurlijk geldt dit gelukkig niet voor alle juryleden, maar het gebeurt imo wel. Om op het topic van de TS terug te komen

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:53

Ik had pas geleden een jury die absoluut niet keek naar een koudbloed ja of nee. reed met een bonte warmbloed en met een bonte Tinker. allebei dezelfde jury in dezelfde ring. en jawoal.. Tinker eindigde 2de en bonte 4de.
dus de jury had zeker niets tegen tinkers, anders was de bonte warmbloed wel hoger geeindigd

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:28

Tsja ach Wjerdo thuis lopen ze allemaal grand prix maar moeten het op wedstrijd nog maar zien te bewijzen.....