Dvd jurering proef 7 L!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Re: Dvd jurering proef 7 L!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:49

Eindelijk is het mij gelukt de proef te zien en hier dan mijn lijstje.

1. 8
2. 6 tweede wending vloeiender
3. 7
4. 5 eerste pas onregelmatig
5. 7 eerst wending vloeiender rijden
6. 7 beetje rommelig
7. 7 mag ruimer
8. 8
9. 7 wending slecht, rijdt scheef weg, wijken goed.
10. 4 meer zakken
11. 8
12. 8
13. 7 rijdt scheef weg
14. 8
15. 6 meer
16. 7
17 8
18. 8
19. 6 meer
20. 7
21. 6 paard reageert niet op de hulp
22. 8
23. 8
24. 8
25. 8
26. 8
27. 8
28. 6 rommelig
29. 8
30. 8

215 punten

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:58

bij mij was het halsstrekken een 5, het paard daalde wel degelijk, hoofd zat net even boven de knie, natuurlijk zou het meer kunnen (moeten) om een 8 of een 9 te krijgen maar tempo en impuls bleven goed en ik zag geen onrustige aanleuning.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:40

het paard daalde, maar krulde wel op, redde de knie niet, volgde de hand niet geheel en liep niet met z'n neus eruit, daarom heb ik een 4 staan

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:07

Ik ben het geheel met missmiekie eens vandaar ook mijn 4.

Het paard kwam met de neus net bij de knie maar verlengde de hals niet.

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 00:10

Maarja.. als je voor dit halstrekken in de L1 een 4 gaat geven. Er zijn ook paarden die hun hoofd omhoog gooien en er tussenuit knijpen. Wat moet je daar dan wel niet voor geven? Dan kun je wel naar een 1 of een 2 gaan, maar je moet toch ook een beetje meenemen dat het vaak jonge paarden zijn in vreemde situaties. Dus dat zou ik dan persoonlijk te streng vinden in de L1. Daarom vind ik een 5 of een 6 hier beter op zijn plaats. En een 3 of 4 voor bovenstaande situatie, ander krijg je te weinig verschil in punten.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 06:21

voor jou voorbeeld zou ik ook een 4 of een 3 geven. Het is allebei niet wat er gevraagd wordt.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 06:26

Fleurtje100 schreef:
Er zijn ook paarden die hun hoofd omhoog gooien en er tussenuit knijpen. Wat moet je daar dan wel niet voor geven?

Een 2 óf 3.

Eeen paard mag het hoofd al niet omhoog gooien en als ze er van tusen gaan, dat mag al helemaal niet. Een 2 lijkt mij dan een terrecht cijfer.

Ik heb regelmatig voor al slecht halsstrekken een 3 gehad.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 06:28

Of het nu jonge paarden zijn in nieuwe situaties of oude paarden die al voor de 30e keer in dezelfde manege rondrijden... Het gaat erom wat je op dát moment moet laten zien. Als het niet goed genoeg is, krijg je gewoon minder punten. Wanneer je met een onervaren paard dan lage correcte punten krijgt, moet je dat maar zien als een "leer-moment"

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 06:30

GeJe, het is dinsdag geweest, waar zijn je punten?

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:31

astridh schreef:
bij mij was het halsstrekken een 5, het paard daalde wel degelijk, hoofd zat net even boven de knie, natuurlijk zou het meer kunnen (moeten) om een 8 of een 9 te krijgen maar tempo en impuls bleven goed en ik zag geen onrustige aanleuning.

Dan snap ik de 5 niet, als het alleen een beetje meer had gemoeten

missmiekie schreef:
het paard daalde, maar krulde wel op, redde de knie niet, volgde de hand niet geheel en liep niet met z'n neus eruit, daarom heb ik een 4 staan

Zoals je misschien weet maar vergeten bent, is dat de oefening uit 2 delen betaat. C-X-C grote volte en hals laten strekken. Het halsstrekken was niet optimaal, mocht meer en krulde idd een beetje op. De volte was goed, het paard toonde geen impulsverlies en bleef goed in de aanleuning ook met halsstrekken. Conclussie punt 10 is gewoon een voldoende

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:58

En hier de resultaten van GeJe, wél jury

1. 8
2. 8 vloeiend door beide wendingen gereden
3. 8 mooie afronding van lijnen op de x
4. 7 taktfout in begin, daarna wél een erg mooie verruiming
5. 8 zie 2
6. 8 overgang zonder haperingen, prima actieve vloeiende stap
7. 7 stap goed, graag meer lengte in de bovenlijn,
8. 7
9. 8
10. 7 hals moet inderdaad lager, daarom geen 9
11. 7
12. 8
13. 7 inzet niet vloeiend + achterhand voor, daarna wel prima
14. 8
15. 8
16. 8
17. 8
18. 8
19. 7 nog duidelijker verschil rijden
20. 6 teveel op de voorhand
21. 6 overgang niet progressief (door stap)
22. 7
23. 8
24. 8
25. 8
26. 8
27. 8
28. 6
29. 8
30. 8

totaal 226

Er mooie proef zoals we die helaas weinig aantreffen in de L1 (maar ook niet in de L2, of zelfs maar M). En ja, de amazone zit er niet echt lekker op, maar als je kijkt hoe veel invloed dat nu heeft op het technische gedeelte van de proef? Al zou ze er achterstevoren op zitten en het paard loopt nog zo.. wat moet je dan?

Vergeet niet dat dit "maar" L1 is. Ik vind de punten die anderen soms geven met het commentaar te laag voor deze klasse.

hetismij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:13

oo dan zat ik er nog aardig in de buurt met mijn 225 punten, ik heb alleen een vraag aan jou geje, hoe ben je tot het cijfer van punt 2 gekomen? ik ben natuurlijk geen jury, maar ik vond de tweede wending in deze oefening, niet helemaal vloeiend vandaar mijn vraag

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:25

Naar wie moet ik een mail sturen om dit ook is te proberen?

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:27

Geje, op zich zitten we wat betreft punten dicht bij elkaar, jij bent alleen eerder geneigd een 8 te geven terwijl ik het niet meer vond dan een 7. Maar er vallen me toch twee punten op. Oefening twee: de laatste wending vind ik dus absoluut niet vloeiend, wat vooral heel storend is, is dat ze net voor de wending in het zadel blijft, er ontstaat daar een hapering.
tweede punt is dat wijken. Inzet is niet goed! Start wijken achterhand voor! en toch een 7, sorry maar dat vind ik in de L1 bij niemand kunnen! Het totaalbeeld van het wijken levert haar een 6 op, maar als je toch de wending en de inzet (mijn inziens het belangrijkste in het onderdeel) verprutst, kom je niet meer op een dikke voldoende!

Wil ff jouw commentaar horen.....haha en discussie voeren met juryleden is mijn favoriete onderdeel van een wedstrijd! haha

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:36

fransheijs schreef:
Zoals je misschien weet maar vergeten bent, is dat de oefening uit 2 delen betaat. C-X-C grote volte en hals laten strekken. Het halsstrekken was niet optimaal, mocht meer en krulde idd een beetje op. De volte was goed, het paard toonde geen impulsverlies en bleef goed in de aanleuning ook met halsstrekken. Conclussie punt 10 is gewoon een voldoende

Hier ben ik het wel mee eens.

Het halsstrekken was misschien niet geheel correct, maar de volte was gewoon goed. Paard bleef netjes in de hand en liep door.

Dan zit ik met mijn 4 toch een beetje te laag...

@GeJe: De tweede wending vond ik niet vloeiend. Het paard zwalkt eerst een beetje naar rechts en heeft tempoverlies. De eerste wending was wel heel mooi uitgevoerd.

Tinkels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:10

Ik vind het een mooie proef, ondanks dat ze klotst met haar benen. het is net of ze hem steeds een por geeft.
Maar de proef is zeker veel punten waard. Zoals jullie ook allemaal geven. Ik heb geen onderdelen gepunt. Ik vind wel dat er streng commentaar wordt gegeven op z'n nette gereden proef.

Ik had eerst het andere commentaar gelezen en toen de proef bekenen. Ik dacht dat ze echt gigantisch raar op haar paard zat.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:37

Net zoals in het echt, heb ik de proef maar 1 keer gezien. Nu dus even in de herhaling...

Op punt 2 blijf ik bij de 8. De wendingen zijn vloeiend en het doorzitten van de amazone is in dit geval soms erg onduidelijk (rijdt ze licht, of zit ze door....?). Dat pasje doorzitten heeft te weinig invloed op de rechte lijn, de impuls of takt. Tja, het blijft een jurysport zullen we maar zeggen.

Het wijken is goed. Het is moeilijk te zien (met deze opnamen) of de achterhand inderdaad voor is. De eerste keer wijken is beter dan de tweede.(zie mijn punten ) De tweede keer kun je misschien spreken van een beetje achterhand voor, maar in de vloeiendheid van de beweging wordt dit prima opgevangen. Ik vind dat je hier niet kunt spreken van een echte "achterhand-voor-situatie". Als je hier al een 6 of 5 voor wilt geven, wat geef je dan aan combinaties waarbij de achterhand wél duidelijk voor is, taktfouten maken, aanleuningsproblemen hebben of daarna keihard door de buitenschouder wegrennen? Probeer op een willekeurig wedstrijdterrein 10 L paarden te vinden die zó wijken: dat lukt je niet!

@ Fransheijs: pas maar op met die discussies.. voor je het weet heb je een tuchtzaak...

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:43

ik denk dat GeJe ook doelt op mij met m'n lage aantal punten Ik weet van mezelf dat ik een beetje te streng ben voor de B en L. Vandaar dat ik ook meedoe met dit hier, kan ik vast oefenen en als ik zo zit te vergelijken, kom ik achter dingen waar ik gewoon echt TE laag bij zit. Toch handig dit. Ik heb zin in een nieuwe proef

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 06:36

Volgt zeer binnenkort, even een poll: Willen jullie een live L1 proef van een schrikpaard of eentje van de DVD( ik heb Anky en Edward en Coby en nog veel meer in de aanbieding)

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 06:53

Ja, leuk: een andere proef dan alle "Bekende paardrijdende Nederlanders".

Ook kom ik nog even terug op dat halsstrekken: de onvoldoendes zijn in mijn ogen zeer onterecht! Ja: de hals moet inderdaad volgens het boekje op kniehoogte, maar er is hier duidelijk sprake van een verlenging, geen verstoring van de aanleuning of de gangen... nee hoor, gewoon een goed cijfer geven.

En zo zie je maar: beter iets minder volgens het boekje maar constant, dan wél op kniehoogte, uit elkaar en met impulsverlies of over de buitenschouder weglopen.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:32

ja maar hij krult wel op, en dat is het tegenovergestelde van wat er hoort te gebeuren bij halsstrekken, dan kun je daar toch wel een 5 voor geven?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:37

Nee... vind ik niet

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:54

oke. Eind van de proef Next. Maakt mij niet uit welke

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:54

GeJe schreef:
Het wijken is goed. Het is moeilijk te zien (met deze opnamen) of de achterhand inderdaad voor is. De eerste keer wijken is beter dan de tweede.(zie mijn punten ) De tweede keer kun je misschien spreken van een beetje achterhand voor, maar in de vloeiendheid van de beweging wordt dit prima opgevangen. Ik vind dat je hier niet kunt spreken van een echte "achterhand-voor-situatie". Als je hier al een 6 of 5 voor wilt geven, wat geef je dan aan combinaties waarbij de achterhand wél duidelijk voor is, taktfouten maken, aanleuningsproblemen hebben of daarna keihard door de buitenschouder wegrennen? Probeer op een willekeurig wedstrijdterrein 10 L paarden te vinden die zó wijken: dat lukt je niet!

@ Fransheijs: pas maar op met die discussies.. voor je het weet heb je een tuchtzaak...

Zo gewoon is dat niet hoor! Wending niet goed --> Minpunten! Inzet niet goed --> Minpunten! Achterhand voor --> Minpunten! Het hele eerste deel van het wijken verprutst --> 4 minpunten en dus een 6 haha.
De essentie van het wijken zit hem juist in de inzet. Het afwenden rechtstellen meenemen vanuit je benen voorhand voor! Ik kijk altijd bij oefeningen waar nou eigelijk de essentie van de oefening ligt. Is het paard begrensd (zoals deze) dan is het afmaken van de wijkoefening een eitje! En ook als het nog niet begrensd is dan is het afmaken juist het makkelijkste! Maar misschien is dat wel mijn andere manier van kijken.

En die tuchtcomissie klinkt aantrekkelijk!!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:27

voor in het boekje staan de nieuwe omschrijvingen van de punten; wellicht is het handig om die er even bij te pakken. En ik vind een paard dat oopkrult in het hals strekken ipv de neus eruit te brengen toch ene basisfout maken.

GeJe:

ik heb ergens een filmpje van een oude L2 (of L1?) proef met erg mooi hals strekken (IMO) erin. Ik zal het proberen te plaatsen, ben benieuwd wat er gegeven wordt.