houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:21

Marije1984 schreef:
Zoals eerder gezegd is mijn paard rijtechnisch perfect. Dat zou dus beteken dat als ''jullie'' mag geloven ik dikke punten ga scoren en altijd eerste sta. Tja dat zie ik nog niet gebeuren helaas. Ik rijd nog geen jazz ofzo iets maar op een leuk gewoon paard dus we zullen zien.
En karin wat jij nu opnoemt is geen 8 maar een 9 of zelfs een 10

Nee even serieus...

Volgens mij is het niet mogelijk om je paard perfect voor elkaar te hebben... Een score van 100% is (gelukkig!) nog nooit behaald.

Misschien is het een goed idee voor je om je volgend jaar op te geven voor de L-cursus... Of juist niet???

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:25

Nee natuurlijk is een paard nooit helemaal perfect. Is ook een beetje verkeerde woordkeus, maar het was ook alleen maar om aan te geven hoe zwart wit sommige mensen zijn.
De L cursus lijkt mij reuze leuk om te doen. Dat zal helaas niet volgend jaar worden omdat ik het wegens verbouwing aan boerderij te druk heb. Maar misschien dat ik me het jaar daarop me aanmeldt.
het lijkt mij reuze interesant.

yvonnepuntnl

Re: houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:45

Veel ruiters klagen over jury's die alleen maar 5-en en 6-en geven, nou dan wil ik wel eens klagen over die ruiters die alleen maar voor 5- en en 6-en rijden. Echt, ik vind het ook veel leuker om een 7, 8 of een 9 uit te delen, maar dat valt in de praktijk erg tegen. Veel paarden zijn scheef, worden met te weinig impuls gereden, of ze lopen te diep; teveel op de voorhand, maken taktfouten of zijn onregelmatig en ga zo maar door! Dan kan ik echt geen punten kwijt hoor. Als de basis al niet goed is, kun je nooit hoger dan een 5 of een 6 geven. Helaas.

Scara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:18

nina62 schreef:
Veel ruiters klagen over jury's die alleen maar 5-en en 6-en geven, nou dan wil ik wel eens klagen over die ruiters die alleen maar voor 5- en en 6-en rijden. Echt, ik vind het ook veel leuker om een 7, 8 of een 9 uit te delen, maar dat valt in de praktijk erg tegen. Veel paarden zijn scheef, worden met te weinig impuls gereden, of ze lopen te diep; teveel op de voorhand, maken taktfouten of zijn onregelmatig en ga zo maar door! Dan kan ik echt geen punten kwijt hoor. Als de basis al niet goed is, kun je nooit hoger dan een 5 of een 6 geven. Helaas.

Kijk hier ben ik het nu eens helemaal mee eens, het probleem is alleen dat de meeste ruiters dit nu niet echt voelen?, of mischien niet echt storend vinden, terwijl dat nu juist de basis is van waaruit je moet beginnen. Maken zulke combinaties dan ook nog eens een foutje, dan krijg je helaas soms al onvoldoendes op het protocol.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 08:33

Maar ik geloof niet dat dit het probleem is dat ik wil aankaarten. Het gaat helemaal niet om 6jes jury's maar om de jury's die er zelf gewoon niks van snappen. Nou ben ik al aangevallen door verschillende juryleden, maar deze jury snapt sinds zondag precies wat ik bedoel:

GeJe schreef:
(val zomaar ff in dit topic...) Afgelopen weekend meegemaakt dat ook een jurylid van de nieuwste lichting toch wel op een erg vreemde manier naar een goed gaand rijpaard aankeek. Toen ik de manege binnenkwam heb ik een paar proeven van B combinaties gezien (vanuit de kantine)... vond dat er erg goed gereden werd... Onze eigen klasse reden ook een paar goede combi's mee... zelfs iemand die de laatste periode alleen maar boven de 165 scoort... heeeel frustrerend om dan een papiertje terug te krijgen met alleen 5-6 en commentaar wat echt niet van toepassing is... Zo iemand kijkt dus alleen naar de oefening op zicht, op de letter blablabla.... nee, zij gaat het niet redden na 1 april

Je zal het waarschijnlijk eerst zelf moeten meemaken om het te geloven.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 08:38

En hier een zelfde ervaring uit een ander topic, ik weet niet of deze deelnemer zelf jury is of wat haar/zijn ervaring is maar ik had zelf bijna een Deja Vu met onze laatste wedstrijd in Sonnega, ook een kreupel paard dat gewoon zijn punten krijgt en zelfs nog 4e werd met 2 punten minder dan mijn dochter. En een winnaar van wie ik de proef gezien heb die echt gewoon 15 punten te kort kwam!

Citaat:
Ik heb af en toe het idee dat de jury's hier de weg helemaal kwijt zijn.

2 voorbeeldjes.

Wedstrijd in Zeijen ongeveer 2 weken geleden, klasse L2.
We zien daar een paard lopen wat echt hartstikke onregelmatig was achter. Ik stond echt te kijken met m'n handen voor mijn ogen en zei tegen iemand: nou dat wordt dus onverichter zaken naar huis voor dat meisje, ze zien toch wel dat dat dier kreupel is!!.
Er wordt echter gewoon doorgereden en in de proef wordt er oo NIETS van gezegd door de jury. Dat paard liep ook elke pas met z'n hoofd te knikken zoals je vaker bij een kreupel dier ziet. Het hele galopgedeelte loopt in de soep doordat het dier in de staak gaat en vervolgens 3 x verkeerd aanspringt.
Wat krijgt deze combinatie 150 punten, ik wist niet wat ik zag.

Afgelopen weekend: Oostwold ook klasse L2
We zijn daar en Chantal (kwitnie) rijd een nette proef, paard is goed over de rug en actief aan het been. Er zitten wat keine storinkjes in omdat het paard erg heet werd in de proef. Verder een goede proef die normaal goed zou zijn voor ongeveer 160 punten.
Wat schetst onze verbazing: 138 punten!!!!!
Er waren 10 combinaties geweest en 8 daarvan hadden ook punten in de 130.
Er was 1 combinatie met 157 punten, deze proef had ik gezien en dit was echt een heel talentvol paard met veel beweging en een keurige proef zonder fouten, ik dacht nog: klasse proef dit wordt 170-175 punten (kende de combinatie verder niet)
Een andere vrouw had ook 138 punten, zei had met een vergelijkbare proef de week daarvoor 172 punten gereden.
Ze snapte er ook niets van hoe ze nu 138 punten kon rijden.
We zijn samen naar de organisatie gegaan en hebben ons beklag gedaan over de waardeloze jurering.
De andere vrouw heeft haar tweede paard in de trailer gelaten en deze afgemeld en is huiswaarts gekeerd.

Daar rijd je dan 60 km. voor heen en terug.
Ik had echt graag gewild dat ik het een en ander op video had staan, ik had het zeker met een begeleidende brief naar het KNHS gestuurd.
Dit was echt te belachelijk voor woorden!!!!!

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:56

amondi schreef:
Maar ik geloof niet dat dit het probleem is dat ik wil aankaarten. Het gaat helemaal niet om 6jes jury's maar om de jury's die er zelf gewoon niks van snappen. Nou ben ik al aangevallen door verschillende juryleden, maar deze jury snapt sinds zondag precies wat ik bedoel:

GeJe schreef:
(val zomaar ff in dit topic...) Afgelopen weekend meegemaakt dat ook een jurylid van de nieuwste lichting toch wel op een erg vreemde manier naar een goed gaand rijpaard aankeek. Toen ik de manege binnenkwam heb ik een paar proeven van B combinaties gezien (vanuit de kantine)... vond dat er erg goed gereden werd... Onze eigen klasse reden ook een paar goede combi's mee... zelfs iemand die de laatste periode alleen maar boven de 165 scoort... heeeel frustrerend om dan een papiertje terug te krijgen met alleen 5-6 en commentaar wat echt niet van toepassing is... Zo iemand kijkt dus alleen naar de oefening op zicht, op de letter blablabla.... nee, zij gaat het niet redden na 1 april

Je zal het waarschijnlijk eerst zelf moeten meemaken om het te geloven.

Ja, maar was het ook een goed gaand paard? Vanuit het hokje ziet het er vaak nogal anders uit dan vanuit de kantine.
Trouwens ik ben het heus wel met je eens. Een aantal juryleden ziet het niet goed, en zal het niet gaan redden na 1 april, maar ja die horen nu ook al niet meer mee te doen eigelijk.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:02

En nog een, het lijkt de laatste maanden wel een plaag te worden:

Citaat:
Bericht Onderwerp: Superproef met springharnacement, zeer lage score...
Nieuwe postGeplaatst: Vandaag 07:49

Ik moest zondag noodgedwongen weer starten met bruin springzadel en mexicaanse neusriem... (mijn dressuurzadel past niet en wordt vermaakt...)
Ik heb, na een week niet gereden te hebben, zondag dus concours gehad, en hij liep echt helemaal super, eerlijk waar, hij heeft (bij mijn weten) geen fout gemaakt, hij liep echt zo super Dit was echt zijn beste proefje ooit
Iedereen zei dat ik wel in de prijzen zou vallen...
Haal ik mijn punten op heb ik niet eens een wp!!! (151 pnt )

Bleek dezelfde man te zijn die me vorige keer (ook met springspullen) ook zo belachelijk weinig punten had gegeven (149)... (meisje met twee keer verkeerde galop, paard was waanzinnig met z'n hoofd aan het schudden en liep bij alledrie de onderdelen bij het stilstaan achteruit, die had 15 (!!!) punten meer dan ik gekregen...

Af en toe, staan je de tranen in de ogen bij zulke jury's...
Ik reed zo lekker, mijn paard was heerlijk los door zijn lijf, mooi tactmatig en nageeflijk en superbraaf...

(even een voetnoot: tussen die twee wedstrijden door van die man heb ik een "normale" jury gehad, resultaat: een rode lint...)

Wat moet ik hier nu mee?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:14

Citaat:
Wat moet ik hier nu mee?

..... gaan springen ........

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:17

Ik denk idd als deze "trent" zich doorzet dat ik die Gibraldi maar een nieuwe carriërre ga aanbieden.
Hij redt zich al heel aardig in een BB parcours van 60 cm, dus wie weet.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:31

[/quote]
Ja, maar was het ook een goed gaand paard? Vanuit het hokje ziet het er vaak nogal anders uit dan vanuit de kantine.
Trouwens ik ben het heus wel met je eens. Een aantal juryleden ziet het niet goed, en zal het niet gaan redden na 1 april, maar ja die horen nu ook al niet meer mee te doen eigelijk.
[/quote]

Ja... het was een goed gaand paard.. en niet 1 maar meerde gezien. Natuurlijk ziet het er vanaf de C anders uit, maar om een correct gereden paard te zien, maakt het voor mij niet uit op welke plaats van de rijbaan ik zit, loop of sta. Het betreffende jurylid bleek vaker dit soort stunts uit te halen... erg jammer van onze tijd.[/quote]

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:08

OK ik snap jullie punt nu wel: juryleden die niet de punten geven die je verdient. Er vanuitgaand dat jullie waarnemingen kloppen; wat zien jullie als oplossing voor dit probleem?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:10

GeJe is trouwens zelf jurylid

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 15:51

amondi schreef:
Me too, dus! Ik denk dan ook dat er een soort regio comissie moet komen die( steeksproefsgewijs) proeven in den lande gaan beoordelen( sneeky) om vervolgens de protocollen bij het secretariaat te controleren. Evtentueel na tipp-offs door ruiters, b.v. bij 5 meldingen over 1 bepaalde jury een controleur sturen.

Jury's die dan door de mand vallen, zouden op herhalingscursus moeten worden uitgenodigd. Niet leuk natuurlijk, iedereen zit daar zeker niet voor de petunia's, maar zoals nu is het voor de ruiters vaak ook niet leuk.

Dit bijvoorbeeld. Er moet toch een controle komen, zeker als een collega jury hem of haar zou aanmelden bij de KNHS.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:18

Nou, misschien gaat dat een beetje ver.. krijg je een beetje een "verklik-systeem" ... maar helaas was een gesprek met de dame is kwestie ook niet mogelijk.... ze beet direct van zich af en was erg pinnig... jammer. We hebben dezelfde cursusleider gehad (dat kreeg ik na lang vragen tochnog uit 'r)... ik herinner me van deze cursus vooral de kreet: "het kan altijd nog zoveel slechter..." Waarom dan zo muggeziften over overgangen die niet op de letter zijn, verruimingen die ze klaarblijkelijk gewoon niet ziet, oprichting die verward wordt met "gespannen"...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:40

tijdens het bloemkool koken bedacht ik me het volgende, hoe kan het dat zulke mensen M met winst hebben gereden?

Antwoord, tja met zulke jury's...

Het echte "bewijs" hiervan kan ik heel dicht bij huis halen, mijn eigen dochter is Z2 dressuur met winst geweest en heeft pas daarna ervaren hoe het is om een paard netjes over de rug in de aanleuning te rijden.
Die pony liep heel netjes in een houding en dat wist ze zelf ook wel, maar als je toch bijna altijd winst scoort, wie maalt er dan om?
Gewoon sturen en op tijd remmen en de pony doet de rest.

Misschien moet er wel VOOR de toelating op de jurycursus niet naar de papieren worden gekeken maar een soort idols-test.

Daar zou i8k wel voor zijn.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:42

Hahaha... en wie doet Jerny dan?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:47

Ik weet er wel een, maar die PB ik je wel. Is betrokken bij de nieuwe dressuurproeven, heeft haar bekkie wel bij zich. En hoe beledigt je ook kan zijn, 99 vd 100 keer heeft ze helemaal gelijk!

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:50

owh... ik ben heel benieuwd....

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:51

Het gaat mij nog niet eens zo zeer om de 5jes jury maar meer omdat elk jurylid zegt dat de ruiter maar eens naar zichzelf moet kijken. Nee niet alleen de ruiter is verantwoordelijkj voopr het resultaat. dat doe je met zijn tweeen.
Ik hoor van alle kanten dat de sport zo goed gaat en dat de ruiters steeds beter worden, DAn kan je mijn niet vertellen dat 75% van die ruiters niet tevreden is over de jury's. Ik zeg dus niet dat het aan de jury's ligt, maar ook niet aan de ruiters. Ik denk dat zowel ruiter als JURY naar zichzelf moet kijken en dat we dan al een heel eind komen,

Scara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:17

amondi schreef:
Iedere jury zou allang moeten weten hoe een correct gaand paard loopt! Dat is nu net het punt. Ik denk niet dat je dat met een bijeenkomst kan leren.

Lees het bericht van GEJE nog maar eens, die is zelf een gerespecteerd jurylid.

Soms denk ik wel dat als je al jaren jureert er wel het een en ander insluipt, en dat wordt dan niet verholpen door 1 x per jaar een bijscholing. Maar als er straks veel meer aandacht aan besteed wordt, worden er mischien toch wel weer mensen wakker geschud en gaan ze wel weer naar het geheel kijken zoals het zou moeten.
Ik ervaar het momenteel zelf doordat ik nu de jurycursus volg voor een klasse hoger, dingen die je anders nog wel door de vingers wilde zien (als het net niet goed ging toch wel hoog punt geven) daar wordt je dus nu enorm op afgestraft. Volgens de cursus moet ik echt lager gaan zitten. Het is niet zo dat je dan niet het goed gereden paard herkent, maar als er een storing in het beeld optreedt wat betreft impuls, stelling/ buiging, nageeflijkheid, dan wordt dat toch als een grote fout gezien, wat je dus niet door de vingers mag zien (ook niet een beetje )

Scara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:21

GeJe schreef:
Hahaha... en wie doet Jerny dan?

Ja, het zal moeilijk worden om ons lachen in te houden, dus wel iemand met een pokerface....

Scara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:23

amondi schreef:
Ik weet er wel een, maar die PB ik je wel. Is betrokken bij de nieuwe dressuurproeven, heeft haar bekkie wel bij zich. En hoe beledigt je ook kan zijn, 99 vd 100 keer heeft ze helemaal gelijk!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, is altijd interessant om te weten wie er verstand van zaken hebben.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:52

Scara schreef:
amondi schreef:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, is altijd interessant om te weten wie er verstand van zaken hebben.

Hihi ja ik ook...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:04

Ik heb een vraagje aan ruiter en jurylid:

Gaan de ruiters uit dit topic na afloop van de proef wel eens verhaal halen bij het betreffend jurylid? En wat voor advies krijg je dan? Is dit bevredigend?

En de juryleden uit dit topic: komen er vaak ruiters na afloop naar jullie toe? Wat zijn de meest voorkomende vragen? Zie je verbetering bij een volgende keer dat je de combi ziet?