Eerste Bixie ervaring van een gevoelig/onzeker ruitertje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:34

SinneJ schreef:
edit; daarbij is jouw dochter teleurgesteld met de laatste plaats, maar is een ander kind teleurgesteld als de naam niet afgeroepen wordt (ja die zijn er zeker)

Nee mijn dochter is niet teleurgesteld in een laatste plaats.
Mijn dochter heeft de andere ruiters zien rijden, beginners die ook duidelijk nog niet zelfstandig kunnen rijden en daar ligt het probleem!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:36

Ik begrijp je wel, ik loop daar ook een beetje tegenaan met mijn dochter. Zij wil ook graag een keertje meedoen met een Bixiewedstrijd, maar ik zoek er dan wel eentje uit waar ze geen klassement opmaken.
Dat zie ik ook echt als voordeel van een Bixiewedstrijd, anders kunnen ze net zo goed gelijk de B in. Gewoon laagdrempelig lol met je knol zonder dat er iets aan vast zit.

Ik zou zelf ook nooit op deze manier een prijsuitreiking doen, kan me nog herinneren hoe ik me voelde toen ik eens als laatste opgenoemd werd en toen was ik al een stukje ouder dan jouw dochter.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:38

Anoeska27 schreef:
Ik begrijp je wel, ik loop daar ook een beetje tegenaan met mijn dochter. Zij wil ook graag een keertje meedoen met een Bixiewedstrijd, maar ik zoek er dan wel eentje uit waar ze geen klassement opmaken.
Dat zie ik ook echt als voordeel van een Bixiewedstrijd, anders kunnen ze net zo goed gelijk de B in. Gewoon laagdrempelig lol met je knol zonder dat er iets aan vast zit.

Ik zou zelf ook nooit op deze manier een prijsuitreiking doen, kan me nog herinneren hoe ik me voelde toen ik eens als laatste opgenoemd werd en toen was ik al een stukje ouder dan jouw dochter.

Denk dat zelfs volwassenen dit niet op prijs stellen ook niet als hier een lintje tegenover staat. :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:39

Sandrohit schreef:
SinneJ schreef:
edit; daarbij is jouw dochter teleurgesteld met de laatste plaats, maar is een ander kind teleurgesteld als de naam niet afgeroepen wordt (ja die zijn er zeker)

Mijn dochter heeft de andere ruiters zien rijden, beginners die ook duidelijk nog niet zelfstandig kunnen rijden en daar ligt het probleem!

Je bent niet zo consistent, de ene keer zeg je dat het niet om de plaatsing gaat, maar enkel om het feit dat ze het afroepen en nu zeg je weer wat anders.

Je bent echt de eerste niet die het absoluut niet eens is met de jury, dat is net de grootste uitdaging van jurysporten en datgene waar je je dochter op moet voorbereiden: 'Soms gaat de klassering oneerlijk lijken en je kan daar weinig aan doen, maar volgende keer is het weer aan jou.' en dat was ook zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:39

Sandrohit schreef:
SinneJ schreef:

Maar heb je het dan wel goed uitgelegd? Want je kunt ook zeggen dat ze dan op een hoger niveau rijdt en dat de jury dan ook wat strenger kijkt. Daarnaast is ze 2x de verkeerde kant op gereden en dat kost veel punten

Jullie focussen je echt teveel op die laatste plek en de andere ruiters. In de 2e proef heeft ze het gros eruit gereden notabene.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:40

Sandrohit schreef:

Dan reed ze inderdaad in de verkeerde klasse :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:41

Lekker geen wedstrijdjes rijden, moet ook bij je passen. Ik heb als kind nog nooit een wedstrijd gereden, vond het hele competitieding geen donder aan. Nu nog niet trouwens.
Zelfvertrouwen groeit niet door wedstrijden te gaan rijden.

En, zelf zo nuchter mogelijk om gaan met je kind. Ik heb ook een dochter die gevoelig reageert op veel dingen, ze vindt alles spannend en kan zich druk maken om 'niks'.
We bagatelliseren haar gevoel niet maar relativeren het wel. Life sucks gewoon soms, je kan ze niet beschermen. Wel sterker maken. Positief bekrachtigen. Maar blijf realistisch. Ze leren niks van constant opgehemeld worden.
Als ik lees dat de tranen alweer over jouw wangen rollen bij het typen hier van, dan zou ik zeker naar jezelf kijken en jouw rol in haar gevoeligheid.. Kinderen voelen alles.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:42

Sandrohit schreef:
SinneJ schreef:

Maar daar gaat het bij bixie toch ook niet om? Begeleiden van een ruiter heeft geen invloed op de uitslag.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:43

En wie zegt dat de kinderen die niet zelfstandig kunnen rijden automatisch onder jouw dochter moeten staan? Dat is wat mij betreft ook niet echt een Bixie-instelling.

Ik denk dat je het probleem voornamelijk bij jezelf moet zoeken hoor.
Je zegt dat je de frustratie niet doorgeeft aan je dochter, maar je zegt dat ze ook extreem gevoelig is (wie niet tegenwoordig, maar oké). Kinderen voelen sowieso meer aan dan je denkt, dus dat pikt ze echt wel op. Aangezien het bij jou schijnbaar zo hoog ligt, dat je ervan moet huilen als je het alleen maar opschrijft, dan is de kans nog groter dat je het toch overbrengt.

Lees het verhaal eens terug, er is nergens een probleem. De jury geeft goede tips, leuk commentaar. Iedereen krijgt iets, je dochter is schijnbaar "laatste" in de eerste proef, maar gaat rustig spelen. Dat laatste zijn qua klassering is ook maar net waar je zelf een labeltje aan hangt hoor.

Waarom maak je het niet gewoon wat het moet zijn: een leuke top Bixie dag.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:45

SinneJ schreef:
Je bent niet zo consistent, de ene keer zeg je dat het niet om de plaatsing gaat, maar enkel om het feit dat ze het afroepen en nu zeg je weer wat anders.

Je bent echt de eerste niet die het absoluut niet eens is met de jury, dat is net de grootste uitdaging van jurysporten en datgene waar je je dochter op moet voorbereiden: 'Soms gaat de klassering oneerlijk lijken en je kan daar weinig aan doen, maar volgende keer is het weer aan jou.' en dat was ook zo.

Je snapt mij duidelijk niet maar vraag me af of ik jou dat wel duidelijk kan maken.

Mijn dochter was verdrietig door iets wat in mijn ogen niet nodig was, het benoemen van het totale klassement met haar daarin als laatste (hoeft bij andere kinderen ook niet!).
Ik kon haar verdriet niet wegnemen en omdat ik denk dat er meer kinderen zijn met dezelfde gevoelens hoopte ik met mijn topic organisaties en jury's stof tot nadenken te geven.
Nogmaals de KNHS adviseert niet voor niets om geen klassement op te maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Eerste Bixie ervaring van een gevoelig/onzeker ruitertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:46

Waarom begin je steeds over het klassement terwijl je ook zegt dat je dochter zich niet druk maakte om de laatste plaats?

Ik kan het niet meer volgen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:47

Sandrohit schreef:
Ze mag van mij stoppen geen probleem, zelfs dan blijft de pony ook gewoon daarvoor hoeft de pony ook niet weg en dat weet ze.

Stoppen met wedstrijden, dan hoeft de pony niet weg hoor.

Het feit dat je dochter dit weet zegt mij veel.

Het betekent dus dat het ter sprake is gekomen, in welke vorm dan ook, dat een pony weg zou kúnnen moeten in verband met wedstrijdresultaten.

Zoiets zou volkomen onbespreekbaar en automatisch hartstikke logisch moeten zijn voor een kind van 8, als de pony er echt alleen voor het plezier is...

Want dan staat dat buiten iedere vorm van discussie of vraag....
Laatst bijgewerkt door F_T op 21-10-19 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:47

adviseert inderdaad. Een vereniging is vrij om hier zelf een invulling aan te geven.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:48

Sandrohit schreef:
SinneJ schreef:

Je snapt mij duidelijk niet maar vraag me af of ik jou dat wel duidelijk kan maken.

Mijn dochter was verdrietig door iets wat in mijn ogen niet nodig was, het benoemen van het totale klassement met haar daarin als laatste (hoeft bij andere kinderen ook niet!).
Ik kon haar verdriet niet wegnemen en omdat ik denk dat er meer kinderen zijn met dezelfde gevoelens hoopte ik met mijn topic organisaties en jury's stof tot nadenken te geven.

Wees niet bang, je bent echt niet de enige ouder die er zo over denkt :=
Maar hoe een kind een wedstrijd ervaart, is toch echt uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de ouder.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:48

Sandrohit schreef:

Ten eerste; waarom zou je me iets niet duidelijk kunnen maken? Ik probeer begrijpend te lezen en ik denk dat ik niet overkom als iemand met een mentale achterstand; ik ben prima in staat om je te proberen begrijpen, dus zo'n opmerking is niet nodig.

Nu terug naar het onderwerp:
Je maakt de aanname dat het voor andere kinderen ook niet nodig is om de hele lijst af te roepen, maar heb je hier enige aanwijzing voor?

Dit staat los van het feit of een klassement gewenst is of niet, want je haalt er weer een 3de zaak bij nu.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:51

Was je dochter verdrietig of ben jij verdrietig? Dat is volgens mij hier de hamvraag :=

Als je dochter na die eerste uitreiking lekker ging spelen met d'r vriendinnetjes en pas in de auto (dus naast jou en jouw emoties) erachter kwam dat ze eigenlijk laatste is geworden, vraag ik me af hoe dat komt. Wat meerdere mensen al zeggen: een gevoelig kind pikt écht wel jouw emoties en teleurstelling op, ook als je probeert dat voor jezelf te houden.

Je zegt dat je haar verdriet niet weg kon nemen. Hierboven worden al een paar hele goede tips gegeven over hoe je dat wel had kunnen doen, maar dat werkt natuurlijk niet als je zelf stiekem ook heel erg verdrietig bent.

En ja, ik ben ook zo autistisch als wat en ik heb vroeger ook veel onderlinge manegewedstrijdjes gereden, waarbij al vanaf de A een klassement werd opgemaakt. En natuurlijk hoop je dan dat je niet als eerste wordt opgeroepen, maar al gebeurt dat wel: dat overleef je ook wel weer. Ik leef iig nog steeds en ik heb er (volgens mij) niets aan overgehouden :+

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:51

PSvanLot schreef:
Maar daar gaat het bij bixie toch ook niet om? Begeleiden van een ruiter heeft geen invloed op de uitslag.

Citaat KNHS 'Het beste ruitertje moet de meeste punten halen'.

Dan telt ervaring toch wel mee?
Het begeleiden met touw is toch alleen bedoeld uit veiligheid en niet om de begeleider de proef te laten uitvoeren?

Overigens zeg ik nu niet dat mijn dochter de 'beste' was laat dit duidelijk zijn!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:54

Sandrohit schreef:
PSvanLot schreef:

Citaat KNHS 'Het beste ruitertje moet de meeste punten halen'.

Dan telt ervaring toch wel mee?
Het begeleiden met touw is toch alleen bedoeld uit veiligheid en niet om de begeleider de proef te laten uitvoeren?

Overigens zeg ik nu niet dat mijn dochter de 'beste' was laat dit duidelijk zijn!

Yee, hoe blind ben je nu eigenlijk voor je eigen rol, en je eigen verwachtingen?

Ken je de term curlingouders?

Je lijkt je erg op die manier op te stellen.
Is niet per se een heel goede manier, zeker niet voor onzekere kinderen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:55

Femke_Tweety schreef:

Even offtopic, maar is dat hetzelfde als helicopter ouders? Want bij curlingouders weet ik niet wat ik me erbij moet voorstellen :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:55

Cayenne schreef:
Femke_Tweety schreef:

Even offtopic, maar is dat hetzelfde als helicopter ouders? Want bij curlingouders weet ik niet wat ik me erbij moet voorstellen :+

Curlingouders poetsen alle (eventuele) ellende voor hun kind weg :=

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 10:56

Foaly schreef:
Was je dochter verdrietig of ben jij verdrietig? Dat is volgens mij hier de hamvraag :=

Als je dochter na die eerste uitreiking lekker ging spelen met d'r vriendinnetjes en pas in de auto (dus naast jou en jouw emoties) erachter kwam dat ze eigenlijk laatste is geworden, vraag ik me af hoe dat komt. Wat meerdere mensen al zeggen: een gevoelig kind pikt écht wel jouw emoties en teleurstelling op, ook als je probeert dat voor jezelf te houden.

Je zegt dat je haar verdriet niet weg kon nemen. Hierboven worden al een paar hele goede tips gegeven over hoe je dat wel had kunnen doen, maar dat werkt natuurlijk niet als je zelf stiekem ook heel erg verdrietig bent.

En ja, ik ben ook zo autistisch als wat en ik heb vroeger ook veel onderlinge manegewedstrijdjes gereden, waarbij al vanaf de A een klassement werd opgemaakt. En natuurlijk hoop je dan dat je niet als eerste wordt opgeroepen, maar al gebeurt dat wel: dat overleef je ook wel weer. Ik leef iig nog steeds en ik heb er (volgens mij) niets aan overgehouden :+

Ook zo autistisch?

Mijn kind gaat malen, bespreekt dingen moeilijk en doet dit zekers niet waar anderen bij zijn.
Ik mag blij zijn als ze mij haar verdriet toont!
Dus dat dit dan in de auto gebeurt is voor mij niet vreemd!

Mijn verdriet kwam toen ik haar het niet kon uitleggen waarom zij achter kinderen wordt geplaatst met minder ervaring. Tja en misschien heeft ze mijn verdriet om HAAR verdriet wel door gehad, dat heet 'empathie' maar is geen verdriet omdat ze geen prijs had!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:56

Curlingouder = een ouder die elke oneffenheid voor zijn/haar kind wegpoetst, zodat het kind nergens over struikelt. En dus nooit leert omgaan met teleurstellingen :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:58

Sandrohit schreef:

Waarom is ze daar precies verdrietig over...?
Accoord, ik las dat ze een seconde dacht 'ik word als eerste genoemd, ik ben dus eerste'.
Dat is een teleurstelling.

En wellicht is het ook een soort van teleurstelling dat ze haar derde prijs zo ongeveer miste.

Maar 'verdriet omdat ze verliest van mensen die met een begeleider rijden'...?
(Woede kan ik snappen - terecht als dingen oneerlijk zijn.
En een bevestiging "dat ik een loser ben", dat doet gemeen zeer, maar daar kan een wedstrijdje niet oplossen, een paar emdr sessies wel.)

Maar als je met eer laatste wordt (de jury had fijn commentaar, geen grote fouten en onvoldoendes) - hoort bij het ""spel"".

Als ik in mijn eentje in de bak rijd, houd ik wel eens halt op de C, zwaai naar het lege juryhoekje en zeg tegen Knollie "daar zit nou die goser waar alles om draait/ waar iedereen bang voor is".

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:59

Beginners die aan touw vastzitten of losrijden bij bixie worden ingedeeld onder de categorieën beginners. Wellicht kan de dochter van TS voor nu nog even niet naar een hogere les toe omdat ze daar nog niet klaar voor is wat overigens helemaal niet erg is want dat komt vanzelf wel als ze langer op paardrijden zit. Maak er een leuke dag van en zeg dat je trots op dr bent of ze nu wel of geen prijs heeft gewonnen. Je kunt je dochter van te voren beter voorbereiden zodat ze weet wat er komen gaat en zelf je emoties onder controlle zien te houden. Want daar moet imo een kind niet aan bloodstellen, want jij bent de volwassen in dit verhaal TS.

Mocht je het achteraf toch niet eens zijn met jurycommentaar: ga dan eens in gesprek met de jury als die mogelijkheid er is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:00

TS... Focus op de uitslag van de tweede proef, grijp de kans aan om die puntjes op de I te zetten en leer je dochter en jezelf dat de wereld niet vergaat met een laatste plaats.

Sport met een wedstrijdelement(je), daar kweek je ook karakter van: zelfzekerheid, doorzettingsvermogen, kritisch kijken, vallen-opstaan-doorgaan, tanden bijten, blij zijn met jezelf, discipline en regels respecteren... Hier allemaal op kinderniveau, maar echt, kansen te over. Grijp dit aan om je kind niet in haar onzekerheid te bevestigen, maar om te leren dat eruit leren het belangrijkst is. En dat ze daar ook voor beloond wordt, zie tweede uitslag. En vier successen, dat is zo belangrijk.

En of het nu om bixie gaat of om topsport: dat is waar sport, naast het fysieke element, om gaat.