poll juryleden: miv 2013/2014 nog maar 1 proef p. jury

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden wij als jurylid van het idee van de KNHS om maar 1 proef per jury te mogen starten.

Ik vind het een super idee van de KNHS.
4 (2%)
Maakt mij niets uit, ik voorzie geen problemen.
2 (1%)
Maakt mij niets uit, het is bij ons in de regio al zo geregeld.
Geen stemmen
Ik zou niet willen jureren volgens het wisselsysteem half uur jureren, half uur wachten.
49 (26%)
Ik maak mij zorgen over de extra belasting die zou kunnen onstaan bij de M/Z juryleden.
2 (1%)
Ik ben bang dat er veel deelnemers niet of veel minder gaan starten.
67 (35%)
Ik ben bang dat dit de genadeklap voor veel verenigingen betekend.
64 (34%)

Totaal aantal stemmen: 188

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:49

Lolacabana schreef:
Verkozen door de recreatieleden :)

Ja maar hoe dan?
Ik zou ook best in de ledenraad willen. Hoe kom ik daar?

Fitzroy

Re: poll juryleden: miv 2013/2014 nog maar 1 proef p. jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 07:59

Dan moet je eerst in het bestuur van je vereniging, dan je ertussen wurmen in de kring, dan in de regio en inmiddels ben je al zo geïndoctrineerd dat je alleen nog maar ja en amen kunt zeggen op besluiten van de KNHS.
Ik ben er inmiddels achter wie in mijn regio in de Ledenraad zit en ik zal deze rechtstreeks gaan benaderen en als lid mijn grote bezwaren uitspreken en dat ik hoop dat ze er ook echt namens de leden zitten en niet voor de KNHS.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:39

Ik bedank voor die wedstrijden om een half uur te wachten..
En ga al helemaal niet schrijven bij een ander jurylid..
Dat mag nu ook niet. Vind het een aanfluiting en ga ook bedanken te jureren
Als ik steeds een half uur moet wachten.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:05

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen..
Mocht het toch doorgedrukt worden bij de KNHS dan bedank ik ook voor de wedstrijden waarbij ik een half uur moet gaan zitten wachten, dat zie ik echt niet zitten.
Het schrijven bij elkaar zal ook problemen op gaan leveren als daar de reglementen niet op aangepast worden..met het huidige reglement zou een L/M jury wel bij mij mogen schrijven maar ik niet bij hen..

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:09

Ik weet dat het vandaag weer besproken wordt in de ALV van regio Zuid Holland. Meerdere kringen binnen regio Zuid Holland hebben in ieder geval negatief gereageerd. Ik begreep alleen dat het al best ver erdoor is en dat het nog lastig wordt om terug te draaien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:20

Ik denk dat bijna geeneen jurylid zolang wil wachten. Daarbij zijn er ook niet veel ruiters die staan te springen voor enkele uren tussen de 2 proeven.
Als dit doorgezet wordt dan zullen er zeer waarschijnlijk een hoop wedstrijden komen waar maar 1 proef wordt verreden. Indoor dan he? Outdoor is er geen probleem doorgaans.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:33

Voor wat ik begrepen heb, kan de KNHS niet om een advies van de ledenraad heen. Of dit uiteindelijk waar is, zal moeten blijken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:15

Moet ik er wel goed aan denken dat als ik gebeld wordt ik dan meteen vraag hoe dit in mekaar zit. Het is ook zo stom om pas als je de startlijst krijgt nog te gaan bellen dat je dit niet gaat doen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:42

Naar wat ik heb begrepen is op dit moment alleen Zuid Holland tegen... De afgevaardigden vanuit ZH zullen dan ook allemaal tegen stemmen, maar dit is maar een heel klein aantal op het totaal. Er moet dus vooral gelobbied worden in andere regio's. Ken je dus verenigingen, besturen of ledenraadsleden uit andere regio's breng hen dan vooral op de hoogte van alle goede redenen om dit niet te willen en vraag hen dit onderwerp op de agenda te zetten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:14

Wij zijn daar al mee bezig. Ik weet alleen niet of dit bij ons in de regio al besproken is. Denk/hoop zelf van niet want er is nog niks over gecommuniceerd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:58

Schijnt dus allang besproken te zijn en volmondig voor :( Met als argument dat als er kleine rubrieken zijn de jury's dan sneller met winstpunten smijten.
Een zeer vreemde redenatie, want ik heb nog nooit hogere punten weggegeven als de groepen kleiner waren. Sterker nog, ik heb het ook nooit meegemaakt als ik zelf moest rijden in bijv. een deelnemersgroep van 4.

De mensen die dit besloten hebben zullen zelf waarschijnlijk nog nooit op wedstrijd zijn geweest, want ik snap niet hoe ze hierbij komen..... -O-

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:02

dat is een argumentatie die ik nog niet gehoord had 8)7

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:07

Denk er nu serieus over na om te gaan stoppen met jureren. Want dit is echt wantrouwen van de eerste orde naar de juryleden toe. Ze denken echt dat we totaal onkundig zijn...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:11

Er zijn hier enkele verenigingen die wedstrijden organiseren voor eigen leden, met het minimum aantal ruiters van buitenaf om voor punten te kunnen rijden. Op die wedstrijden komen vrijwel dezelfde juryleden. Een aantal combinaties komt nooit van de dam af. Hun niveau wordt dus nergens anders 'getest' dan op eigen terrein. Het vermoeden bestaat dat wat combinaties daardoor te gemakkelijk punten rijden. Deze verenigingen wekken binnen de regio wat ergernis, vooral omdat die leden wel vrij deel kunnen nemen aan wedstrijden van andere verenigingen. Daardoor ontstond er veel steun voor het voorstel.

Wij zijn juist van mening dat deze maatregel 95% van de ruiters en juryleden benadeelt. Willen ze het bovengenoemde probleem bestrijden, dan zijn er diverse maatregelen te bedenken die het probleem beter tegengaan en anderen niet benadelen! Als iedereen dat nou eens in zou zien....

Ik vind het voor ruiters en jury's een vervelende maatregel. Alleen de heel grote accommodaties hebben dan nog de mogelijkheid om twee proeven te laten verrijden. Helaas hebben we er daar in de buurt maar weinig van.

*edit: typo's
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 12-11-12 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:17

Dat is echt onzettend jammer. Dat soort verenigingen zitten er in onze provincie niet. Maar je zou dan ook kunnen zeggen dat de norm om te promoveren naar 15 winstpunten gaat, ipv de verenigingen kapot te maken met dit soort regels.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:20

Toen de norm van 5 naar 10 ging heeft dat ook niet de verbetering gebracht die men hoopte.
Als ze vinden dat mensen nu te makkelijk een punt krijgen dan zullen ze toch echt de opleiding van een jurylid moeten veranderen.
Maar vaak hoor je van de subtop juryleden dat wij te streng zijn...... Dus als we die lijn zouden gaan volgen dan gaat men nog harder.
Ik ben er van overtuigd dat er nog een hoop verbeterd kan en moet worden maar niet door deze maatregel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:22

De norm kun je verbeteren door A) instructeurs beter opleiden
B) Juryleden beter opleiden

Beide groepen zijn door de KNHS opgeleid....... AHUM Waar mankeert het dan aan?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:24

Zorg er bijv. voor dat je mag pas promoveren als je op x aantal verschillende locaties of bij een x aantal verschillende juryleden 60% hebt gereden. Of dat jury's niet vaker dan een x aantal keer achter elkaar op 1 locatie mogen jureren. Of maak het lastiger om deze 'besloten' wedstrijden te organiseren. Volgens mij is er heel veel te bedenken met minder nadelen voor ruiter en jury.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:30

Daarnaast, stel ik zou de juryleden laten ruilen. Dan kan nog steeds iedereen 2 proeven rijden. En ook als er dan maar 5 deelnemers zijn in totaal kunnen ze dan die winstpunten rijden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:33

Ik probeer zelf altijd aan te houden max 2 x op dezelfde locatie of het moet duidlijk zijn dat ik andere combi's krijg doordat de ene bv ponies en de andere paarden waren.

Maar begin nu eerst eens om inzage te geven hoe wij zelf jureren tov het landelijk gemiddelde en binnen jouw provincie.
Met de invoering van alle cijfers kun je dit zelf op onderdeel analyseren.
Bijvoorbeeld u geeft
De punten ondering zou je afzonderlijk er onderdeel kunnen bekijken.
60% een 6 - landelijk gemiddelde is 65%
49% krijgt winst - landelijk gemiddelde 55%
1% >= 8 - landelijk gemiddelde...... etc etc.
Een soort managementrapportage, waardoor je kunt kijken hoe je het doet tov dat gemiddelde.
Als iemand dan zit op een gemiddelde van 80% een winstpunt dan weet je dat je sinterklaas bent. Dan zou ook de knhs zich actief kunnen opstellen om eens te kijken waar dat dan precies in zit.
Dan kun je individueel gaan bijsturen.

Maar ja als ik dan hoor dat ze geen eens kunnen bijhouden hoe vaak je gejureerd hebt dan zakt de moed al in mijn schoenen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:53

Ook ik vind het echt een motie van wantrouwen richting je juryleden...

Het argument van de kleine rubrieken kan ik ergens nog wel volgen. Competitie en concurrentie zijn leuk, maar als je dat graag wilt, zoek je dat als ruiter toch wel op; de grotere concoursen. Het is juist zo zonde voor de mensen die een paardje op de manege hebben staan, daar lekker mee bezig zijn en geen trailer hebben. Zij pakken maandelijks dat misschien wat kleinere wedstrijdje mee op hun thuislocatie en komen zo ook aan hun wedstrijdjes. Van een heel aantal verenigingen weet ik dat zij geen andere oplossing zien dan zichzelf op te heffen als dit plan doorgaat. Dit zijn vooral de verenigingen met een binnenbak en een buitenbak en minimale mogelijkheden om extra ringen op bijvoorbeeld het gras uit te leggen. Wat is nog het nut van de basissport als het voor veel mensen niet meer toegankelijk is. Hoe zeer het ook goed bedoeld is... In het voordeel van de basissport is het niet geheel.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:57

Ik ben IZ jury en kreeg dit ook vorige week in de kringvergadering te horen. Gek genoeg bleek ik de enige te zijn die TEGEN dit voorstel was. Natuurlijk waren er geen andere juryleden aanwezig, alleen ruiters die zelf rijden en verenigingsbesturen.
Hier in de kring is ook 1 verenging die meerdere keren per maand een dressuurwedstrijd organiseert, waar je 2 proeven kunt rijden. Dit is bijna altijd bij dezelfde jury. Ik vind dat ze deze verenigingen of bedrijven moeten aanpakken. Nu is dit bedrijf heel slim en heeft meerdere verenigingen in huis, waardoor ze regelmatig 2 keer per week organiseren, maar onder een andere naam. Ik vind dat ze per bedrijf een limiet per jaar moeten uitschrijven, hoeveel wedstrijden per discipline ze mogen organiseren.
Onlangs heb ik volgens het "nieuwe"systeem gejureerd. Mijn collega jury en ik waren het samen eens dat dit geen doen was. Je wordt iedere keer uit je concentratie gehaald en tussendoor moet je minimaal een half uur wachten.

Op advies van de FNRS (dit is afgelopen week ook bij hun in de vergadering besproken) ben ik nu een brief aan het schrijven naar het KNHS bestuur met een cc naar de kring en de FNRS. De FNRS is ook bezig met dit probleem en zij hebben ook al een bespreking gehad met het dagelijks bestuur van de KNHS.

Als ze dit gaan doorzetten, zijn de gevolgen groter dan iedereen kan denken. Ik voorzie dat er meer mensen zijn die stoppen met de wedstrijdsport en dat juryleden stoppen met jureren, omdat zij gewoonweg niet volgens dit systeem kunnen jureren.

Advies, stuur allemaal een mail naar het bestuur van de KNHS en laat je stem horen. Tenslotte betalen wij allemaal lidmaatschap en kunnen zij dankzij ons in Ermelo allemaal een baan.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:07

Ben tegen. Ga niet mijn halve dag verdoen met wachten.
Daarbij vindt ik dat als er kleine verenigingen zijn waar dan misschien te veel punten uitgedeeld worden, jammer dan. Deze ruiter komen zich zelf tegen op een kampioensschap. Als ze al daar komen.
Mijn eigen vereniging is niet heel gorot. Maar wij hebben wel veel starts van buiten. Ook hebben wij leden die niet buiten de deur starten, Die starten dan ook minder vaak dan die wel weg gaan. Niet iedereen heeft het breed in deze tijden en wil wel van de sport blijven genieten. Stel dan een regel in dat een jury maar 1 keer per jaar mag jureren bij een vereniging. Is ook controleerbaar.
Tevens is het extra kosten voor diverse verenigingen niet haalbaar.
Hoe werd het ook al weer genoemd. basissport.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:44

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:11

Ter info(bron: facebooksite regio zuid holland):

In het wedstrijd platform hebben wij, zoals toegezegd, de omstreden reglement wijziging opnieuw ter discussie gesteld.
Voorafgaande aan de stemming hierover hebben wij een dringend beroep gedaan op die Regio's waar deze problematiek niet speelde solidair te willen zijn met onze Regio.
Bij stemming bleek dat men UNANIEM van mening was de voorgestelde wijziging niet te steunen.
Wij zijn blij en opgelucht dat we aan de wensen van onze leden en lid verenigingen hebben kunnen voldoen.