Orun Instructeursopleiding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Orun Instructeursopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:23

Dat zou ik niet weten Suelza... ik zou eigenlijk niet weten of ik die oude ordner nog heb....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:32

Zooist schreef:
Dat zou ik niet weten Suelza... ik zou eigenlijk niet weten of ik die oude ordner nog heb....

Waren er een paar, meen ik mij te herinneren... Liggen ergens onderin een doos...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:37

Ik weet zeker dat ik 1 ordner had. Heb de opleiding in 2002-2003 gedaan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:40

Zooist schreef:
Ik weet zeker dat ik 1 ordner had. Heb de opleiding in 2002-2003 gedaan.

hmmmm... tis te lang geleden.... Ik weet het niet meer -O-

Zal wel weer wennen worden, ben ik bang...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:40

De 2e fase ORUN oude stijl was ook 1 map.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:33

Hallo allemaal,

ik heb even wat vraagjes over de vooropleiding. De site van de KNHS kan ik namelijk echt geen wijs uit!
Als ik het goed begrijp uit eerder posts moet je alle modules halen. Dus:
- Voeding en gezondheid
- Omgang, verzorging en praktische paardenkennis
- Longeren
- Lesgeven
- Dressuur 2 (wil me richten op dressuur)
- Springen 1
Voor dressuur 1 kan ik vrijstelling aanvragen en ik dacht, stel dat ik even een springpaard van een vriendin leen, daar 1x mee spring en een puntje kan pakken in de B.. Dan kan ik toch ook vrijstelling aanvragen voor het springen? Of werkt het niet zo simpel? :P
En moet je bij vrijstelling ook geen examen doen?

Nou alvast bedankt hahaha!

Edit: Nog een vraagje: Er staat 'dit rijd je met je eigen paard'. Mag je ook voor zowel springen als dressuur een ander paard meenemen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:13

Het is niet gebruikelijk dat je twee verschillende paarden meeneemt voor springen en dressuur. Daar gebruik je gewoon hetzelfde paard mee.

Als je 'even' een paard leent en er een punt mee rijdt in de B, kun je net zo goed toelatingsexamen springen doen, is alles bij elkaar nog goedkoper ook denk ik.

Verder weet ik niet goed hoe het met die vrijstellingen zit, ik doe de oude stijl nog (gelukkig).

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:51

SunNDLM schreef:
Hallo allemaal,

ik heb even wat vraagjes over de vooropleiding. De site van de KNHS kan ik namelijk echt geen wijs uit!
Als ik het goed begrijp uit eerder posts moet je alle modules halen. Dus:
- Voeding en gezondheid
- Omgang, verzorging en praktische paardenkennis
- Longeren
- Lesgeven
- Dressuur 2 (wil me richten op dressuur)
- Springen 1
Voor dressuur 1 kan ik vrijstelling aanvragen en ik dacht, stel dat ik even een springpaard van een vriendin leen, daar 1x mee spring en een puntje kan pakken in de B.. Dan kan ik toch ook vrijstelling aanvragen voor het springen? Of werkt het niet zo simpel? :P
En moet je bij vrijstelling ook geen examen doen?

Nou alvast bedankt hahaha!

Edit: Nog een vraagje: Er staat 'dit rijd je met je eigen paard'. Mag je ook voor zowel springen als dressuur een ander paard meenemen?

Wat je zou kunnen doen is inderdaad even een paard lenen van een vriendin, maar dan moet je eerst startpas aanvragen + startgeld. minimaal 85 euro ben je daar aan kwijt. Kan je beter het examen doen, 35 euro...
Springen 1 is makkelijker dan een B parcours, Springen 2 is een B/L parcour, waarbij ze heel erg letten op je zit en inwerking.
Als je vrijstelling hebt hoef je geen examen te doen..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:58

Balen, cursus omgang, verzorging en praktische paardenkennis gaat niet door voor mij in BLOK 1. Te weinig aanmeldingen en geen goed alternatief, aldus de KNHS.

Volgende week begint voeding en gezondheid :) Ben benieuwd!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:05

gummie schreef:
Balen, cursus omgang, verzorging en praktische paardenkennis gaat niet door voor mij in BLOK 1. Te weinig aanmeldingen en geen goed alternatief, aldus de KNHS.

J
Jammer, misschien rechtstreeks examen?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:22

Hier ook even een vraagje, ik wilde de vervolg opleiding doen, ik heb niveau 2 ORUN oude fase en wil naar niveau 3. Voor de oude fase ben ik te laat en moet ik de nieuwe fase doen.
Alleen door mijn niveau 2 diploma heb ik aan deze voorwaarde al voldaan:

MODULES LESGEVEN
LG3-1 Lesgeven aan beginners (10 dagdelen)
Gecombineerde praktijk-theorie module. De module bestaat uit rijtechniek m.b.t. de basisbeginselen van het paardrijden, didactiek toegespitst op beginnende ruiters en praktisch lesgeven aan beginnende ruiters en ruiters tot B-niveau dressuur en springen.
Deze module wordt voor het eerst aangeboden vanaf september 2013.
Deze module kost € 430 incl. examen en lesmateriaal.

Weet iemand of je verplicht bent om deze module nog te volgen? Anders gaat dit geintje mij nog eens extra 430 euro kosten. Ik vraag me ook af welk niveau het dressuur en springen is.

Ik had in 2007-2008 2 mappen vol!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:59

Bij mij gaat de module lesgeven niet door, daar baal ik ook flink van!
Heb dinsdag examen omgang, verzorging en praktische paardenkennis.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:46

GewoonNoor schreef:
gummie schreef:

J
Jammer, misschien rechtstreeks examen?

Thanx voor de tip!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:03

Ik ben vanmorgen geslaagd voor het examen omgang, verzorging en praktische paardenkennis. :D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:14

Gefeliciteeeerd!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:55

Hey ik had dit topic nog niet gezien.

Ik ben inmiddels geslaagd voor:

module 1 : horsemanship (longeren, voeding en omgang)

van de module eigen vaardigheden heb ik het springexamen gehaald en beide dressuur examens moet ik nog doen (met bijhorende cursus), maar ik eind oktober beginnen met wedstrijden, dan wil ik het B uitrijden en een winstpunt in de L halen zodat ik tenminste voor 1 van de 2 cursussen vrijstelling heb.

over 2 weken begin ik met de lesgeef cursus.

En daarna natuurlijk nog de allround 3 opleiding :) ik verwacht daar pas in 2013 mee te beginnen. Ondertussen ga ik rustig de vooropleiding afronden en aan wedstrijden beginnen.

Visitor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:10

Iemand die volgende week in Oud-Gastel of Heeten examen lesgeven doet? Bij mij is de module lesgeven geannuleerd dus heb nu toch maar besloten daar gelijk examen in te doen...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:07

Iemand die even een arm Belgje uit de nood wil helpen? Ik ben er -denk ik- ongeveer uit, uit de vooropleiding.

Ik moet volgen: de 3 verplichte modules + Lesgeven + Dressuur 1, Dressuur 2, Springen 1.

Voor m'n dressuurvrijstellingen mail ik naar de KNHS, ik start regelmatig in België.
Ik vrees dat ik sowieso de springproef ga moeten doen, al heb ik al m'n B-brevet.
Maar wat komt hier het voordeligste uit: eens een B-proefje starten of het examen doen? Lid worden van de KNHS etc moet ik sowieso doen, dus dat stoort niet, qua kost dan.

Voor de mensen die al geslaagd zijn voor een module, is het examen aansluitend van de laatste les, of op een aparte datum?
Zijn de lessen nodig voor het examen of niet?

Ik woon in het België onder Zeeland en heb de indruk dat de examenlocaties niet altijd even dichtbij zijn. Als het dus zou lukken de cursussen op mezelf te leren en dan in 1 keer voor de drie theoretische modules te slagen, is dat mooi meegenomen.
Module lesgeven zou ik wel in NL volgen ... Moet er dan een paard mee dat ook springt? Ik heb twee paarden, maar twee dressuurmutsen.
Ene heeft nog nooit een hindernis gezien, andere struikelt minimum 1 keer per week uit z'n eigen stal. Da's een richeltje van 5cm :P

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:00

@Optiwolk, voordeliger is denk het het examen zelf in springen 1. Want bij het starten moet je ook nog eens de nederlandse startpas. Maar ik denk dat jij wel vrijstelling hebt voor sommige modules.
Theorie hoef je de module naar mijn mening niet te volgen. Als je het lesboek hebt, is het een kwestie van goed leren, dan is het theorie examens heel goed te doen! Longeren, is wel handig om dat te volgen. Ze letten echt op de kleine dingetjes, daarop kan je al zakken.

HM2-2 is ook gewoon een kwestie van het lesboek aanschaffen, dat examen stelde ook niet veel voor. Maar je moet het wel goed kennen. Succes!
Ik heb gelukkig gisteren mijn laatste module afgerond. Nu nog wachten op de resultaten!

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:55

ik heb me ook ingeschreven net, voor dressuur 2 en de andere modules :)
ben benieuwd!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:03

-Zucht-
Ik heb vorig weekend naar de KNHS gemaild met m'n vragen, geen antwoord gehad.
Straks nog maar ff mailtje achteraan sturen.
Een beller is altijd sneller maarja, internationaal bellen ... :$ ze groeien ook niet op m'n rug hoor.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:26

@optiwolk, wat wil je weten dan? Misschien kan ik je helpen? Heb de net alle examens gehad in September/Oktober, moet alleen nog op de uitslag van de theorie wachten..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:29

Het gaat vooral om de vrijstellingen.
Ik ben in België tem L geraakt, mèt handicappunten, wat geloof ik in NL M2, misschien wel Z+winst is.
Of dit geldt en zoja, hoe ik de bewijzen moet aanleveren :P
En of het feit dat ik gesprongen heb voor m'n B-brevet als vrijstelling kan gelden voor de vooropleiding.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:37

Ik ben me ook aan het orienteren maar wat een gedoe zeg met die modules.
Vrijstelling voor dressuur heb ik sowieso, met springen ben ik volgens mij wel B+1 geweest in een ver verleden maar anders is het ook geen probleem om dat examen te springen.
Longeren wil ik wel volgen, iedereen doet dat anders en lijkt me wel handig om de punten te weten die zij willen zien.

Verder heb ik 5 jaar bij een Grand Prix ruiter gewerkt, gereden en lesgegeven, welke modules raden jullie nou wel echt aan om te doen en welke zou ik zo examen in kunnen doen.
Heb bergen praktijkervaring maargoed, ik weet niet hoe zij het allemaal willen zien.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 03:54

Ik denk dat je EV-3 (springen) en HM1-1 en HM2-2 wel in één keer kan halen met het examen. Bij HM2-1 en HM2-2 zal ik je wel adviseren om de reader te kopen (volgens mij kan dat) en de stof goed te leren (zoals beenstanden, gebreken, voeding etc)

Longeren kan in principe ook wel met direct examen, maar dan moet je inderdaad wel 'op hun manier' longeren. Ik kan je verklappen dat we met touwtjes moesten longeren volgens de manier van Lammert Haanstra. Eerst zonder bijzet een fijne aanleuning en goede impuls laten zien, dan bijzetten met de touwtjes. Ook is daarbij je eigen houding belangrijk en het hanteren van de longe.

Persoonlijk vind ik de module lesgeven echt super super interessant! Misschien verschilt het per locatie, maar wij leren echt heel veel. Die zal ik zeker volgen. (Maar vergeet niet dat je met de vervolg opleiding nog 3 lesgeef modules moet halen, dit is slechts de vooropleiding dus als je de gok wilt wagen om direct examen te doen zal ik het gewoon proberen)