Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:34

Heb altijd geleerd ook jonge paarden laten aanspringen vanuit balans, juist niet vanuit onbalans zoals hard draven en dan aanspringen in een hoek. Dus op de grote volte in draf en dan eenmaal bij de bakrand gekomen de correcte hulpen geven, dus blijven zitten. Buitenteugel eraan en precies op het moment volte - hoefslag laten aanspringen. De bakrand werkt als een soort rem voor het buitenbeen, vertraagt het zogezegd, daardoor zal het paard makkelijker op de goede hand aanspringen. Dit alles overigens met de juiste basis, dus een paard dat al op eigen benen loopt. Galop moet je imo niet overhaasten, dat komt vanzelf wel als het paard sterker is.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:44

Ach zo had ik al eens een proefles van iemand. Mijn pony was een verhaal apart. En had heel veel moeite met het aanspringen in de linker galop. Maar zij zou me dat wel even in.een kwartiertje leren. Na 10 minuten heeft ze er genoeg van en zegt ze dat ik goed zit. Ik ondertussen (12 jaar) nee hoor ik zit in de rechtergalop mevrouw. Zegt ze weer nee hoor doorrijden je zit goed. Wat hebben wij gelachen na afloop :+

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:47

Denk dat er inderdaad heel veel instructeurs eigenlijk niet bekwaam zijn om les te geven. Maar het is natuurlijk ook een feit dat meningen wat betreft de training verschillen, tussen verschillende instructeurs.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:51

Afgelopen zaterdag nog een mooie gehoord. Meisje had springles bij ons in de binnenbak, alleen ging het niet zo vlot. Ze bracht haar paard telken male véél te dicht voor de hindernis (een toch al serieuze oxer) waardoor het arme dier telkens vol op de rem ging.

Kennen jullie de oplossing hiervoor? Nou, ik intussen wel: je moet je teugels hééééél lang laten en je paard los laten, en dan als ie stopt met je zweep op zijn hoofd tikken.... Ahum?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:07

KasparovX schreef:
Soms ben ik aan het trainen terwijl tegelijkertijd iemand priveles heeft. Bij ons op stal mag je je eigen instructeur meenemen. Één van deze instructeurs zie ik al jaren lesgeven. In het begin dacht ik dat ik haar gewoon niet begreep, en dat we andere manieren hebben om ons uit te drukken. Maar na jaren durf ik toch wel te zeggen: regelmatig verkoopt ze klinkklare onzin. Haar leerlingen zijn vooral volwassen minder-gevorderden. De dingen die me negatief opvallen zijn uitspraken als “Als jij dan dit doet dan denkt het paard zus en zo…” (naar mijn mening te menselijke uitleg over hoe een paard denkt, of gewoon onlogisch) en ook gewoon rijtechnische zaken die niet kloppen. Ik ben zelf ook instructeur en fanatiek ruiter. Ik draag de sport een warm hart toe en kan me er wel eens aan storen als er verkeerde dingen verteld worden. Deze instructeur is een oudere dame die wel gediplomeerd is en vroeger ooit M heeft gereden. Het is wel een aardige vrouw, dat maakt mijn gevoel een beetje dubbel, ze denkt echt dat ze goed bezig is. Maar in die leerlingen zie ik ook na jaren nog steeds geen vorderingen. De paarden lopen niet nageeflijk en er worden wel oefeningen als achterwaarts en wending om voor-of achterhand gedaan. Er valt nog zoveel te verbeteren aan de houding en zit dat ik daar eerst eens mee aan de gang zou gaan. Mijn handen (of lippen ;) ) jeuken soms, die mensen zouden zo'n sprong voorruit kunnen maken als ze eens goed les kregen.
Advies hoef ik niet, gewoon langs me heen laten gaan dat begrijp ik ook wel. :D Ik houd altijd m’n mond over andere instructeurs, dat vind ik niet professioneel. Maar hier kan ik het wel even kwijt en ik vroeg me af of jullie dit ook wel eens meemaken. :)

Ga eens kijken in willekeurig welke manege naar een licht gevorderde les...... schouder binnen waarts, wijken, achterwaarts. tot en met de keertwending worden gereden door ruiters die een paard nog niet nagevelijk kunnen rijden!
Kop omhoog schop ze maar opzij of een bekende, kop in de muur en sporen erin... noemen ze vaak wijken langs de kant... achterwaarts kop omhoog trek maar door tot ze een pas naar achter doen.
Is dat juist... NEE natuurlijk niet, en ik ben het met je eens dat je als je prive les geeft je zeker moet weten wat je verteld.
Gaan de ruiters op een manege niet vooruit, okee, maar als je duur betaald voor prive les, moet je na zeg een 1/2 jaar toch wel resultaat zien.
Of je moet een ruiter hebben die geen talent hebt en die je het nooit kan leren ( en geloof mij, die zijn er!)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:20

Ik ben wel een beetje in shock over de uitspraken die sommigen hier doen over hun eigen instructie! Als je bij iemand traint dan moet je er naar mijn idee voor de volle 100% voor gaan. Daarbij moet je uiteraard kritisch blijven, maar vraag dan om meer uitleg.

Instructeurs die slecht onder woorden kunnen brengen wat ze bedoelen is een drama. Ik heb eens een clinic gereden bij een bekende trainer bij wie ik 10 jaar daarvoor al eens een lessenserie had gereden. Dat was me toen prima bevallen maar 10 jaar later ergerde ik me dood aan die man omdat hij bleef hangen in een theoretisch verhaal maar niet concreet kon zeggen wat hij precies van me wilde (zelfs niet op het niveau van been geven/ophouding maken/buitenbeen terug/whatever).
Communicatie komt altijd van twee kanten, maar ik vind dat je je als trainer moet kunnen aanpassen aan de leerling als die om meer uitleg vraagt. Als iemand me na herhaaldelijk vragen niet concreet kan vertellen WAT hij wil dat ik doe dan kan ik daar niets mee. Ik ben toen uit de les gegaan om de andere combinatie niet in de weg te rijden, maar dat werd als een persoonlijke belediging opgevat. De enige conclusie die je daaruit kunt trekken is dat je met sommige mensen gewoon in een totaal andere dimensie zit en dat communicatie dan gewoon niet lukt.

Als ik zelf in de baan sta vind ik het mijn taak om begrijpelijk over te komen naar de leerling. Daarvoor moet je als instructeur over een repertoire beschikken van verschillende manieren om onder woorden te brengen wat je wilt. Het moeilijkste aan lesgeven is dat je hele gevoelsmatige zaken in woorden uit moet kunnen leggen. Als je een leerling niet kunt verbeteren moet je niet wekelijks je hand op blijven houden maar hem doorsturen naar een ander. Al zijn er genoeg mensen die eigenlijk geen les willen maar een uurtje begeleid paardrijden.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:33

"Leuk" om te lezen dat jullie dit ook zien gebeuren. Ik blijf meelezen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:35

Equimotion schreef:
Ik ben wel een beetje in shock over de uitspraken die sommigen hier doen over hun eigen instructie! Als je bij iemand traint dan moet je er naar mijn idee voor de volle 100% voor gaan. Daarbij moet je uiteraard kritisch blijven, maar vraag dan om meer uitleg.

Instructeurs die slecht onder woorden kunnen brengen wat ze bedoelen is een drama. Ik heb eens een clinic gereden bij een bekende trainer bij wie ik 10 jaar daarvoor al eens een lessenserie had gereden. Dat was me toen prima bevallen maar 10 jaar later ergerde ik me dood aan die man omdat hij bleef hangen in een theoretisch verhaal maar niet concreet kon zeggen wat hij precies van me wilde (zelfs niet op het niveau van been geven/ophouding maken/buitenbeen terug/whatever).
Communicatie komt altijd van twee kanten, maar ik vind dat je je als trainer moet kunnen aanpassen aan de leerling als die om meer uitleg vraagt. Als iemand me na herhaaldelijk vragen niet concreet kan vertellen WAT hij wil dat ik doe dan kan ik daar niets mee. Ik ben toen uit de les gegaan om de andere combinatie niet in de weg te rijden, maar dat werd als een persoonlijke belediging opgevat. De enige conclusie die je daaruit kunt trekken is dat je met sommige mensen gewoon in een totaal andere dimensie zit en dat communicatie dan gewoon niet lukt.

Als ik zelf in de baan sta vind ik het mijn taak om begrijpelijk over te komen naar de leerling. Daarvoor moet je als instructeur over een repertoire beschikken van verschillende manieren om onder woorden te brengen wat je wilt. Het moeilijkste aan lesgeven is dat je hele gevoelsmatige zaken in woorden uit moet kunnen leggen. Als je een leerling niet kunt verbeteren moet je niet wekelijks je hand op blijven houden maar hem doorsturen naar een ander. Al zijn er genoeg mensen die eigenlijk geen les willen maar een uurtje begeleid paardrijden.

Amen _/-\o_

Met de kleine aanvulling dat de communicatie imo van drie kanten komt: instructeur, ruiter EN paard.

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:36

op onze manege is ook een instructeur en ik mag haar niet sorry
maar zei schreeuwt altijd en als je dan iets niet goed doet gaat ze zeggen dat de pony je niet aardig vind en dan denk ik:hoe kan je dat nou weten misschien snapt de pony je gewoon niet en moet hij het nog wel leren maar ik durf dan niks te zeggen
en die insctructeur gooit ook met zwepen en zelfs een keer heeft ze gegooit met zo'n ding waar de springbalk op steunt weet je wat ik bedoel????
nou of terwijl deze instructeur is NIET leuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!sniksnik

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:47

Agossie schreef:
Motje11 schreef:
waardoor de neus meer of minder vóór de loodlijn komt maar nooit erachter
(Komt zo uit het Orun-boek. :) )
Er zouden er meer dit Orun-boek moeten lezen...

De theorie in het Orun-boek is helemaal niet zo slecht. Jammer dat je er zo weinig van terug ziet op het wedstrijdterrein en in lessen. Wel zijn de omschrijvingen soms een beetje vaag en veelomvattend, daarom denk ik dat het belangrijk is dat een instructeur die het begrijpt het helpt omzetten naar praktische taal voor de leerlingen. Elke instructeur moet dit ooit uit zijn/haar hoofd geleerd hebben. Die omschrijving van "aan de teugel" bijvoorbeeld, die moesten we letterlijk op het theorie-examen kunnen opschrijven. Om de termen wat meer bekendheid te geven (op te frissen) en de discussies makkelijker te maken heb ik het topic [RT-P] [centraal] Aan de teugel gestart met wat theorie in de openingspost.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:01

Mijn paard heeft een poos wat probleempjes gehad in de galop. Ze had veel spanningen tijdens de galop en bleef niet nageeflijk. Daarbij zwaaide zij met haar achterhand naar binnen. De instructeur die ik toen had, zei dat ik mijn paard van voren meer tegen moest houden met mijn teugels, en daarbij meer drijven met mijn benen. Ik had er grote vraagtekens bij. Toen ik dat deed sprong madame de lucht in en was niet meer rustig te krijgen de rest van de les. Er was geen ontspanning meer te bekennen. De instructeur vond dit blijkbaar wél een fijn beeld want hij bleef maar zeggen dat ze héél ontspannen en netjes liep.... Ik heb daarna privéles genomen bij iemand die het naar mijn idee wél snapte.

Ik vind het heel belangrijk dat een instructeur/instructrice kan onderbouwen waarom ik een bepaalde oefening of handeling moet toepassen om een probleem op te lossen/ om de prestaties van mijn paard te verbeteren.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:13

Ja, je ziet ze zooooo vaak. Laatst hoorde ik van een meisje dat ze moest rijden als een Litouwer, dat was eerst naar boven snukken met haar handen en dan naar haar buik. Waar gaat dit over denk ik dan. Helaas zijn ze er en helaas ondernemen mensen te weinig actie om dan een andere instructeur te zoeken.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:59

Jammer dat er zoveel commentaar gegeven word richting instructeurs. Er gebeuren af en toe ook wel eens rare uitspraken ja, maar dat komt omdat je jezelf zo goed mogelijk probeert te verwoorden tegen over de ruiter (klant). En er rijden lesklanten tussen dan is het niet altijd even makkelijk om iets uit te leggen of les te geven. Ruiters die ook alles altijd al beter weten als de instructeur?? waarom neem je dan les??.
Ik ben zelf instructeur en ik neem uiteraard ook les bij 2 personen. En probeer inderdaad eruit te halen bij die personen wat voor mij werkt. En schrijf een instructeur niet gelijk af op de tekst want ze doen allemaal hun best en proberen je allemaal te helpen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:08

Allemaal leuk en aardig, Davina21, maar als ik betaal voor les, dan wil ik er wel beter van worden. Dus iemand die "z'n best doet" heb ik alleen maar wat aan als de (correcte) boodschap ook goed overkomt. De instructeur wordt ervoor betaalt om iets uit te leggen, ik heb er geen boodschap aan dat ze moeite hebben om iets te verwoorden, dan moet je geen instructeur worden.

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:12

Davina21 schreef:
Jammer dat er zoveel commentaar gegeven word richting instructeurs. Er gebeuren af en toe ook wel eens rare uitspraken ja, maar dat komt omdat je jezelf zo goed mogelijk probeert te verwoorden tegen over de ruiter (klant). En er rijden lesklanten tussen dan is het niet altijd even makkelijk om iets uit te leggen of les te geven. Ruiters die ook alles altijd al beter weten als de instructeur?? waarom neem je dan les??.
Ik ben zelf instructeur en ik neem uiteraard ook les bij 2 personen. En probeer inderdaad eruit te halen bij die personen wat voor mij werkt. En schrijf een instructeur niet gelijk af op de tekst want ze doen allemaal hun best en proberen je allemaal te helpen....

daar sluit ik me helemaal bij aan:)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:45

Daniella schreef:
Davina21 schreef:

daar sluit ik me helemaal bij aan:)

er is nog wel een verschil tussen "slecht verwoorden" en effectief onzin uitkramen wat, helaas toch ook voorkomt. Net zoals instructeurs die van het vooraa- goed-kort-houden-en-met-zweep/sporen-goed-vooruit-houden zijn. Laat dat paard vooraan los en ze vallen als een pudding uit elkaar...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:52

Hier op een manege uit de buurt zegt de instructie letterlijk tegen mij dat ze onzin verkopen, maarja, dat weten de ruiters en ouders langs de kant toch niet. Dat maakt me dan best boos.

Op diezelfde manege is appuyeren, sb en travers zeer gebruikelijk in de manegelessen, maar een volte rond rijden een lijn recht is niet mogelijk...........

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:56

Een vroegere instructeur van de rijvereniging zijn reactie op een combinatie waarvan het paard de tong over het bit gooide: "dat is helemaal niet erg, dan is ie in ieder geval lekker nageeflijk!"

En inderdaad: piaffe met zweep aanleren, werd het paard van een ex-stalgenootje lekker snel van aan het been. Dat het dier Z liep zonder rugbespiering of wat dan ook reduceert de prestatie imo ogenblikkelijk tot kunstjes... Maar de S&T kon erin!

En tijdens een ORUN-examen waarin ik proefkonijn was: "Je paard loopt scheef. Maakt 'm eens recht." OK, jij bent de instructeur, vertel me hoe? "Nou gewoon, stelling naar binnen vragen" Aha! Zo simpel is het!

"hij moet weten wat zijn plekje is! (gaat over het hoofd) dus als ie z'n hoofd optilt je armen vast zetten en pas ontspannen als hij nageeft. Zo leert ie wel waar ie hoort" komt ook regelmatig voorbij. Eh... Leren waar ie hoort? Met z'n kop aan de grond in de wei, dat is waar een paard hoort!

Maar ook de aanname dat een join-up paardvriendelijk is. Hmmm, nuttig ja, soms nodig, OK, maar persé vriendelijk?

Een Deurne instructeur tegen een stalgenootje: hou toch eens op met dat belonen als ie het goed doet! Hij doet eindelijk wat ie moet doen! (OK, dus een jong paard wéét al standaard dat als er een paar balkjes op de grond liggen wij mensen voor 'm bedacht hebben dat het logischer is om er niet omheen te lopen maar erover heen te springen?)

Nee, er zijn 1000 wegen naar Rome, ben het met veel niet eens als de methode me niet aanspreekt, het is inderdaad maar wat je pas, maar de echte onzin is best grappig! Helaas vaak alleen niet zo voor het paard.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:38

Waratje schreef:
Allemaal leuk en aardig, Davina21, maar als ik betaal voor les, dan wil ik er wel beter van worden. Dus iemand die "z'n best doet" heb ik alleen maar wat aan als de (correcte) boodschap ook goed overkomt. De instructeur wordt ervoor betaalt om iets uit te leggen, ik heb er geen boodschap aan dat ze moeite hebben om iets te verwoorden, dan moet je geen instructeur worden.

Ik begrijp dit niet zo goed. Natuurlijk is het de bedoeling dat je beter moet worden van een les. Maar als dat niet het geval is, dan ga je toch naar een andere instructeur, die wél kan uitleggen?
Of rij je op een manege waar je geen keus hebt? Hm .. nou, een andere manege zou dan ook een optie zijn.
En natuurlijk even gewoon erover praten, dat kan ook nog wel eens helpen. Want er zitten altijd twee kanten aan de communicatie: de gever en de nemer. :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:50

Ik heb het vooral over lessen met eigen paard, maar uiteindelijk geldt het op een manege net zo goed. Als de instructeur je niets bij brengt/kan brengen, dan kun je net zo goed geen les hebben. Nou zijn er manegeruiters die tevreden zijn met hun uurtje begeleid rondhobbelen, maar voor degenen die iets willen leren vind ik het logisch dat je op zoek gaat naar een instructeur waar je wel wat van opsteekt.
Natuurlijk is het goed om eerst even een babbeltje met de betreffende instructeur te maken of ze zaken op een andere manier kunnen uitleggen, zodanig dat het bij je eigen belevingswereld en referentiekader aansluit. Maar op het moment dat je constateert dat de instructeur je daarin niet tegemoet kan komen, kun je beter een ander zoeken. Voor beide partijen ook prettiger, want voor een instructeur is het vervelend lesgeven als je tegen een muur aanpraat.