Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KasparovX schreef:Soms ben ik aan het trainen terwijl tegelijkertijd iemand priveles heeft. Bij ons op stal mag je je eigen instructeur meenemen. Één van deze instructeurs zie ik al jaren lesgeven. In het begin dacht ik dat ik haar gewoon niet begreep, en dat we andere manieren hebben om ons uit te drukken. Maar na jaren durf ik toch wel te zeggen: regelmatig verkoopt ze klinkklare onzin. Haar leerlingen zijn vooral volwassen minder-gevorderden. De dingen die me negatief opvallen zijn uitspraken als “Als jij dan dit doet dan denkt het paard zus en zo…” (naar mijn mening te menselijke uitleg over hoe een paard denkt, of gewoon onlogisch) en ook gewoon rijtechnische zaken die niet kloppen. Ik ben zelf ook instructeur en fanatiek ruiter. Ik draag de sport een warm hart toe en kan me er wel eens aan storen als er verkeerde dingen verteld worden. Deze instructeur is een oudere dame die wel gediplomeerd is en vroeger ooit M heeft gereden. Het is wel een aardige vrouw, dat maakt mijn gevoel een beetje dubbel, ze denkt echt dat ze goed bezig is. Maar in die leerlingen zie ik ook na jaren nog steeds geen vorderingen. De paarden lopen niet nageeflijk en er worden wel oefeningen als achterwaarts en wending om voor-of achterhand gedaan. Er valt nog zoveel te verbeteren aan de houding en zit dat ik daar eerst eens mee aan de gang zou gaan. Mijn handen (of lippen) jeuken soms, die mensen zouden zo'n sprong voorruit kunnen maken als ze eens goed les kregen.
Advies hoef ik niet, gewoon langs me heen laten gaan dat begrijp ik ook wel.Ik houd altijd m’n mond over andere instructeurs, dat vind ik niet professioneel. Maar hier kan ik het wel even kwijt en ik vroeg me af of jullie dit ook wel eens meemaken.
Equimotion schreef:Ik ben wel een beetje in shock over de uitspraken die sommigen hier doen over hun eigen instructie! Als je bij iemand traint dan moet je er naar mijn idee voor de volle 100% voor gaan. Daarbij moet je uiteraard kritisch blijven, maar vraag dan om meer uitleg.
Instructeurs die slecht onder woorden kunnen brengen wat ze bedoelen is een drama. Ik heb eens een clinic gereden bij een bekende trainer bij wie ik 10 jaar daarvoor al eens een lessenserie had gereden. Dat was me toen prima bevallen maar 10 jaar later ergerde ik me dood aan die man omdat hij bleef hangen in een theoretisch verhaal maar niet concreet kon zeggen wat hij precies van me wilde (zelfs niet op het niveau van been geven/ophouding maken/buitenbeen terug/whatever).
Communicatie komt altijd van twee kanten, maar ik vind dat je je als trainer moet kunnen aanpassen aan de leerling als die om meer uitleg vraagt. Als iemand me na herhaaldelijk vragen niet concreet kan vertellen WAT hij wil dat ik doe dan kan ik daar niets mee. Ik ben toen uit de les gegaan om de andere combinatie niet in de weg te rijden, maar dat werd als een persoonlijke belediging opgevat. De enige conclusie die je daaruit kunt trekken is dat je met sommige mensen gewoon in een totaal andere dimensie zit en dat communicatie dan gewoon niet lukt.
Als ik zelf in de baan sta vind ik het mijn taak om begrijpelijk over te komen naar de leerling. Daarvoor moet je als instructeur over een repertoire beschikken van verschillende manieren om onder woorden te brengen wat je wilt. Het moeilijkste aan lesgeven is dat je hele gevoelsmatige zaken in woorden uit moet kunnen leggen. Als je een leerling niet kunt verbeteren moet je niet wekelijks je hand op blijven houden maar hem doorsturen naar een ander. Al zijn er genoeg mensen die eigenlijk geen les willen maar een uurtje begeleid paardrijden.
Agossie schreef:Motje11 schreef:Er zouden er meer dit Orun-boek moeten lezen...waardoor de neus meer of minder vóór de loodlijn komt maar nooit erachter
(Komt zo uit het Orun-boek.)
Davina21 schreef:Jammer dat er zoveel commentaar gegeven word richting instructeurs. Er gebeuren af en toe ook wel eens rare uitspraken ja, maar dat komt omdat je jezelf zo goed mogelijk probeert te verwoorden tegen over de ruiter (klant). En er rijden lesklanten tussen dan is het niet altijd even makkelijk om iets uit te leggen of les te geven. Ruiters die ook alles altijd al beter weten als de instructeur?? waarom neem je dan les??.
Ik ben zelf instructeur en ik neem uiteraard ook les bij 2 personen. En probeer inderdaad eruit te halen bij die personen wat voor mij werkt. En schrijf een instructeur niet gelijk af op de tekst want ze doen allemaal hun best en proberen je allemaal te helpen....
Daniella schreef:Davina21 schreef:Jammer dat er zoveel commentaar gegeven word richting instructeurs. Er gebeuren af en toe ook wel eens rare uitspraken ja, maar dat komt omdat je jezelf zo goed mogelijk probeert te verwoorden tegen over de ruiter (klant). En er rijden lesklanten tussen dan is het niet altijd even makkelijk om iets uit te leggen of les te geven. Ruiters die ook alles altijd al beter weten als de instructeur?? waarom neem je dan les??.
Ik ben zelf instructeur en ik neem uiteraard ook les bij 2 personen. En probeer inderdaad eruit te halen bij die personen wat voor mij werkt. En schrijf een instructeur niet gelijk af op de tekst want ze doen allemaal hun best en proberen je allemaal te helpen....
daar sluit ik me helemaal bij aan:)
Waratje schreef:Allemaal leuk en aardig, Davina21, maar als ik betaal voor les, dan wil ik er wel beter van worden. Dus iemand die "z'n best doet" heb ik alleen maar wat aan als de (correcte) boodschap ook goed overkomt. De instructeur wordt ervoor betaalt om iets uit te leggen, ik heb er geen boodschap aan dat ze moeite hebben om iets te verwoorden, dan moet je geen instructeur worden.