Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:41

Ik vraag me af wat er tegenwoordig nog verwacht wordt in de dressuur.
Mijn zusje start met een C pony in de klasse B.
De pony doet erg haar best om nagevelijk te lopen en houd dit kleine stukjes vol.
Mijn zusje reed op haar laatste wedstrijd 2 hele nette proefjes die werden beloond met 170 en 172 punten.
Op beide coupons stond als commentaar: Pony loopt niet de gehele proef aan de teugel.
Mijn zusje was ontdaan en terecht!
Klopt het nu daad werkelijk dat een pony in de klasse B de gehele proef nagevelijk moet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:56

amantjuh8 schreef:
Mijn zusje start met een C pony in de klasse B.
De pony doet erg haar best om nagevelijk te lopen en houd dit kleine stukjes vol.
Mijn zusje reed op haar laatste wedstrijd 2 hele nette proefjes die werden beloond met 170 en 172 punten.
Op beide coupons stond als commentaar: Pony loopt niet de gehele proef aan de teugel.
Mijn zusje was ontdaan en terecht!
Klopt het nu daad werkelijk dat een pony in de klasse B de gehele proef nagevelijk moet zijn?

Dat vind ik persoonlijk als jury een erg moeilijk iets.

Er wordt een constante aanleuning gevraagd in de proef. Soms krijg ik weleens combinaties in de ring die constant met het neusje 20 cm voor de loodlijn zoals op onderstaande foto.

plaatje van google. (het gaat dus niet om deze combinatie)
Afbeelding

Het hoofd van de pony heeft de gehele proef niet bewogen en is constant in dezelfde aanleuning gebleven. Deze combinatie stond vrij bovenaan om dat de proef verder goed verreden werd.

Maar ook krijg ik combinaties in de ring waarbij de pony keurig aan de teugel loopt maar er nog regelmatig tegenin komt door het neusje naar voren te brengen of tegen de hand te komen.
Hierin ga ik wel in punten naar beneden omdat er geen constante aanleuning is en de pony eigenlijk tegen de hand komt door de neus naar voren te brengen.

Het is voor je zusje heel vervelend maar ik denk dat de jury wel gelijk heeft in het commentaar. Al zou ik het zelf iets anders verwoorden.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:11

amantjuh8 schreef:

Ik denk dat dit een heel andere vraag is dan de vraag waar het in dit topic over gaat.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:00

ik heb eens een brief van de knhs gehad dat ik me had 'misdragen' op concours.
Het voorval betrof het rijden van een hengst in een binnenbaan waarbij je maar door een deurtje erin en eruit kon, vrij smalle gang waarin de volgende combinatie stond te wachten. Dit was een merrie en die kon ik niet passeren. Ik moest dus wachten tot zij de bak instapte. Jury boos, vraagt of ik wil gaan, ik vertel netjes dat ik wacht op de volgende combi en stap nog een volte. Vervolgens komt de volgende combi de bak in en ik stap er netjes uit. Lijkt me toch veiliger.
Na de proeven, er waren maar 2 combinaties in die klasse, gaat de jury gezellig kletsen met de combi na mij. Heeft over het hele voorval niets gezegd en weken later krijg je een brief van de knhs thuis. Ik heb mij misdragen omdat ik bleef doorrijden nadat de jury mij meerdere malen had verzocht de bak te verlaten. :7
Hierop heb ik wel even verhaal gehaald bij de KNHS en daar doen ze niet zo veel mee.
Ook eens 2 verliespunten gereden door in het M-dressuur te starten zonder spoortje aan, doodzonde natuurlijk... Werd pas gemeld nadat ik afgegroet had, dat dat niet mocht.
Nu weet ik wel dat je dat aan kunt vechten omdat hij het dan voor het 3e onderdeel moet hebben gemeld.
maar dat wist ik toen niet, dus bij het afgroeten hoor je dat je uitgesloten bent en of je dan nog wel het onderdeel vrije stap wil laten zien }:0
Zo flauw....

kleinvosje

Re: Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:13

Maar dan nog klopt het niet swatch, je hoort dan niet twee verliespunten te krijgen, maar twee minpunten, oftewel, van het gereden aantal punten worden er twee afgetrokken. Als het voor het derde onderdeel gemeld wordt, mag je het herstellen en overnieuw beginnen.

swatch

Re: Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:07

tja, ik kwam er pas een jaar later achter ivm het aanvragen van het prestatiepredikaat, hiervoor had ik een uitdraai nodig van het KNHS. Zie je in een keer staan bij de winstpunten en verliespunten registratie dat er -2 wp staat.
Maar het klopte idd niet hoor, maar ja.

En hoe vaak maak je niet mee dat de jury al weg is na de prijsuitreiking? Want ze zijn er misschien nog wel even na de rubriek, maar dan heb je nog geen vragen over je coupon.
Hoe wordt er volgens jullie gekeken naar de klasse L2? Soms hoor je als commentaar iets in de trant van.... Voor de M mag je paard wat meer bergop lopen, dan denk ik vaak : maar ik rijd nog geen M, wel een goede L2 proef! Soms scheelt dat 15-20 punten tussen een 1e en 2e proef welke voor mijn gevoel echt gelijkwaardig zijn.