Verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:24

Wacht even Apple, begrijp ik het goed dat hij als instelling had dat er maar max 2 of 3 een punt mochten rijden? De rest moest tevreden zijn met een resultaat rond de 170? Dat vind ik ook niet kloppen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:40

Daar leek het wel op kleinvosje :\

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:45

@Apple dat is ook bizar zeg..moet ik toch ook maar eens mijn statistiek knobbel op mijn jurering los gaan laten :+ kijken of daar nog een mooi verbandje uit gaat komen :D

@Charley T ik vertroetel helemaal niemand, wel geef ik de pony's tm L2 geen verliespunt en als het daar toch op uit draait (1x gebeurd) dan roep ik ruitertje/amazone bij mij voor overleg ;).
Bonus punten bij goede combinatie's doe ik ook niet aan. Wel probeer ik maar dat lukt ook niet altijd..soms zie je gewoon alleen maar 6jes proeven om zeker bij de jongere ruitertjes wat duidelijker in mijn cijfers te zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:03

Apple schreef:
CharleyT schreef:
Bravo, prima gezegd. Hier kan ik me helemaal in vinden. Lekker nuchter, en vooral eerlijk ten opzichte van de deelnemers. Want het vertroetelen van ''zielige'' slecht rijdende combinaties is heel oneerlijk ten opzichte van de andere starters die beter rijden.
Mijn uitslagenlijst geeft de verhouding weer tussen nummer 1 en nummer laatst.
Of geven zulke troetel jury's de beter rijdende combi's ook wat extra punten als compensatie voor het vertroetelen van een slechte combi??

Zag laatst juist een jury die de punten gaf als een soort normaalverdeling. Met de top van de normaalverdeling rond de 170. 1 ruiter heel hoog, nog een ruiter met winst, plukje rond de 170 en vervolgens dus ook ruiters rond de 160 of lager.

Hoe doe je dat dan??? Ik kan van tevoren niet weten hoe er gereden wordt, dus ik ga zitten en begin gewoon met beoordelen. Ene keer meer combi's met winst, andere keer wat minder.
En ter nuancering, de verliespunten die ik in 12 jaar jureren gegeven heb zijn , gelukkig, nog steeds op 1 hand te tellen, geloof 4 in totaal tot nu toe.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:33

Attitude schreef:
nee, jij vind dat mijn vergelijking nergens op slaat. Niet dat het zo is.
En nogmaals ik laat mij niet beinvloeden door kind/stoornis/haflinger/kwpn-er/rood jasje/bruin jasje etc
Ik punt naar wat ik zie.

Ik punt ook naar wat ik zie, alleen met dien verstande dat verliespunten imo niet bij een ponyrubriek thuis horen. Ik hou me vast aan het positief jureren en imo valt er niets positiefs te halen uit een verliespunt voor een ponykind.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:24

Apple schreef:
Daar leek het wel op kleinvosje :\

Maar was het niet zo dat de punten de afspiegeling is van die rubriek.
Ik had pas ook zo'n rubriek, 1e rond de 212 en de laatste 159.

En soms ook bijna een hele rubriek met winst.

Aan het nivo van een rubriek kan een jury toch weinig veranderen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:12

Attitude, dat zou kunnen hoor :-) De rubriek was alleen niet zo groot en daarnaast zag je ditzelfde beeld bij alle andere rubrieken die deze jury jureerde, daarnaast reden er allemaal mensen in die rubriek die elkaar wel vaker tegen komen op wedstrijd en dan is het verschil nooit zo vreselijk groot.

Maar goed, dit kan een momentopname zijn geweest. Kende de jury verder ook niet dus weet ook niet of deze altijd zo jureert.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:27

Als je winstpunten geeft als de combinatie klaar is voor een volgende klasse, zou je toch ook verliespunten moeten kunnen geven als de combinatie eigenlijk beter af is in een lagere klasse.
Ik heb er geen moeite mee dat er verliespunten worden gegeven als bij de combinatie in de ring (let wel; thuis kan het prima voor elkaar zijn) de juiste basis ontbreekt voor de klasse. het blijft een momentopname.

ziraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:04

janouk schreef:
Als je winstpunten geeft als de combinatie klaar is voor een volgende klasse, zou je toch ook verliespunten moeten kunnen geven als de combinatie eigenlijk beter af is in een lagere klasse.
Ik heb er geen moeite mee dat er verliespunten worden gegeven als bij de combinatie in de ring (let wel; thuis kan het prima voor elkaar zijn) de juiste basis ontbreekt voor de klasse. het blijft een momentopname.

helemaal mee eens

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:50

janouk schreef:

Eens. Ik punt naar wat ik zie en soms is dat verlieswaardig. Dat hoort bij de sport, ik ben geen kinderoppas die dan de combinatie moet waarschuwen dat ze verlies hebben gereden in de 1e proef. Dan rijden ze in de 2e proef maar weer verlies. Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het gespeeld worden. Het zijn volwassenen, geen kinderen meer. Bij de paardenrubrieken, zeker vanaf de M ben ik streng doch rechtvaardig. :+
Ik geef soms ook 3 winstpunten maar soms ook 2 verlies.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:42

Suzanne F. schreef:
Eens. Ik punt naar wat ik zie en soms is dat verlieswaardig. Dat hoort bij de sport, ik ben geen kinderoppas die dan de combinatie moet waarschuwen dat ze verlies hebben gereden in de 1e proef. Dan rijden ze in de 2e proef maar weer verlies. Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het gespeeld worden. Het zijn volwassenen, geen kinderen meer. Bij de paardenrubrieken, zeker vanaf de M ben ik streng doch rechtvaardig. :+
Ik geef soms ook 3 winstpunten maar soms ook 2 verlies.

Gelukkig, er zijn nog steeds collega's die nuchter en helder jureren, I like you:):).
Ik kan zo moe worden van dat gemeut over lage punten. Rij dan een fatsoenlijke proef, dan krijg je van mij gewoon je achten en zelfs hoger als het kan. Graag zelfs.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:59

Goed is goed en slecht is slecht. Ik houd ook wel van duidelijkheid bij het jureren, daarom geeft ik die 1 ook gewoon als het echt helemaal fout gaat en ook graag een 8 of 9 als het goed gaat.

Ik heb zelf net een tijd in een dip gezeten maar ik kreeg vaak niet de bijbehorende slechte punten. Nu het weer een stuk beter gaat scoor ik dus vaak nog ongeveer dezelfde punten. Dat komt doordat de echt slechte dingen die we een tijd geleden in de ring lieten zien onvoldoende afgestraft worden en daar baal ik van. Als het beter gaat wil ik dat ook graag terugzien in mijn punten en dat gebeurt nu meestal niet.

tigujan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:26

Het verhaal is niet correct weergegeven op het forum. Ik ken dat meisje persoonlijk en ik heb beide proeven gezien welke zij heeft gereden. Bij haar eerste proef had zij een eerste prijs en bij haar tweede proef een verliespunt en naar mijn mening was de tweede proef niet echt veel minder gereden dan de eerste proef. Het paard was inderdaad "leeg" en niet actief genoeg maar of je daar nu als jury gelijk een verliespunt voor moet geven?? Ik vondt het toch ook wel een beetje merkwaardig in haar ene hand een coupon met een strik voor de eerste prijs en in haar andere hand een coupon met een verliespunt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:45

Ik vind het een beetje merkwaardig dat er iemand nu vandaag zich aanmeldt p Bokt en dan dit komt vertellen in dit topic. Verder verschilt jouw verhaal niet veel met het verhaal zoals omschreven, alleen laat jij heel het stukje over het verscheuren van de coupon weg.

Wat betreft het verschil tussen eerste ne tweede proef: ja, dat kan gebeuren, de eerste proef kan heel goed gaan en als het paard zoals jij zegt in de tweede proef helemaal leeg was, levert dat lage cijfers op. Niets vreemds aan, hoort bij de sport.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:36

Mbt de prijs in de eerste proef.
Uit mijn hoofd had ze in de eerste proef prijs met rond de 160 punten, maar het precieze aantal weet ik zo niet. In dat geval is het geen eerste prijs omdat je heel goed hebt gereden, maar omdat het niveau simpelweg in de gehele rubriek erg laag was. Een prijs betekend echt niet altijd een goede proef, dat heb ik zelf ook vaak genoeg meegemaakt.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:07

Oef, bij een verliespunt is het denk ik toch verstandig om de deelnemer te spreken. Als er al zo extreem laag wordt gereden is het goed om dat uit te leggen, zeker omdat het ook erg deprimerend over kan komen, en het toch echt de bedoeling is dat het niet weer gebeurd. Dus persoonlijk contact, I say.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:26

Nou ik ben heb dus laatst een verliespunt in de Z1 gereden.

Jury paard is niet rat, ik oke maar ik voel helemaal niks.
Jury zou niet starten want je krijg een verliespunt.
Oke, ik weer rijden voelde nog steeds niks.
Proef gestart en uit gereden en 172.
2e pr zelfde jury, nog even kunnen rijden voor ik de 2e proef starten, manlief me gekeken niks gevoelt of gezien.
Punten van de 2e proef waren eerst 172 maar na meerdere keren te hebben gestreept uit gekomen op 168.
Verlies.
Beetje jammer dat ik niet heb gevoeld dat mijn paard dus niet rat was.

Volgende keer beter rijden dan maar,.

De organisatie kon hier niks aan doen, dus daar voor blijf ik daar niet weg.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:29

Maar didtje, ik ben van mening dat dit verliespunt voorkomen had kunnen worden. Een jury zegt echt niet zo snel dat je beter kunt stoppen voordat het een verliespunt wordt, dan zou ik niet twijfelen en gewoon stoppen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:34

Ik heb meegemaakt dat een meisje haar Z1 debuut had, vol trots was op haar paard en verlies reed.. Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat je een verliespunt voelt aankomen.

Wat betreft een verschil tussen de proeven.. Die van mij was vorige week zondag ontzettend stout, 177 punten en laatste maar in de 2e proef echt een stuk beter en een 1e plek met 193.
Een enorm verschil maar wel terecht!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:47

Ik als secretariaat laat een jury die verlies geeft altijd het juryrapport in vullen. Dat is niet verplicht maar wel prettig. Slechts 1 keer is er bij ons een verliespunt niet gerapporteerd op het jury rapport omdat de jury niet eens de moeite had genomen om gedag te zeggen toen ze klaar was met jureren. Dag later werd er een mail gestuurd dat ze nog geld kreeg voor het jureren.
Overigens was dat ook nog eens een onterrechte verliespunt. Want het was voor het verlaten van een gesloten baan terwijl de baan niet gesloten was. Een andere jury heeft er wel melding van gemaakt. En ook aangegeven dat deze onterecht was.

Laatst hadden wij een jury die alleen maar 5en gaf. En bij godsgratie een keer een 6 maar wel met 4 en zelfs 1 ging smijten. Geen gezellige prijsuitreikingen als de 1ste enidigd met 166 punten.
Maar helaas niets aan te doen. Gelukkig (wat men gelukkig vindt he) alleen verlies in de B.

Overigens als er verlies wordt gereden gaan wij wel altijd bij de jury vragen of het ook echt verlies moet blijven. Of dat ze de hand over het hart kunnen strijken. En toch net geen verlies kunnen geven.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:48

Kleinvosje, maar waarom zag allen zij dan dat die niet rad is en niemand anders.
Plus dat ik het niet heb gevoelt zowel aan de voorkant niet als in de beweging niet.
Als didtje niet rad is gaat ze hangen en trekt ze me uit het zadel, en dat gebeurde niet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:50

Misschien was ze niet direct kreupel. Maar ook niet spatzuiver in haar gangen. In elk geval zou het verstandig zijn om het gewoon aan te nemen en niet die dag bij dat jurylid te gaan starten. Mocht het niet zo zijn dan is het idee dat ze niet rad is al genoeg om onzuiverheden in de gangen te zien.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:51

Dat laatste vind ik niet kunnen ponyparadijs. Als er een verliespunt staat onderaan de streep, is dat zo, en daar zou ik als jury nooit iets aan doen als het secretariaat daarom vraagt. Ik ben sowieso niet van het aanpassen van de cijfers omdat het anders net wel of net geen winst was...

Didtje, daar kunnen we nu niet over oordelen natuurlijk. Als de jury dat destijds geconstateerd heeft en je ervoor waarschuwt dat het een verliespunt zou kunnen worden, dan had ik de eer bij mezelf gelaten en me terug getrokken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:51

Ponyparadijs, dat is niet erg motiverend voor de deelnemers := Vooral in de B, waar nog vaak beginnende combinaties rijden :\

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:56

kleinvosje schreef:
Dat laatste vind ik niet kunnen ponyparadijs. Als er een verliespunt staat onderaan de streep, is dat zo, en daar zou ik als jury nooit iets aan doen als het secretariaat daarom vraagt. Ik ben sowieso niet van het aanpassen van de cijfers omdat het anders net wel of net geen winst was...

Zijn ook zat jury's die het niet doen hoor. Maar weet inmiddels wel bij wie ik het kan vragen en bij wie niet.
En daarnaast staat vragen altijd vrij nietwaar.
Of je aanpassingen maakt en of je telverschillen wil weten.

Apple schreef:
Ponyparadijs, dat is niet erg motiverend voor de deelnemers := Vooral in de B, waar nog vaak beginnende combinaties rijden :\

Was inderdaad erg demotiverend. Zijn mensen bij me gekomen die zelfs hebben gezegd niet meer te willen starten bij dat jurylid.
Zulke dingen blijven wel hangen hoor. Was erg zuur.
Maar het vervelendste was dat ik een heel verhaal moest vertellen van haar dat je in de B wel wat moet laten zien en anders nog maar thuis moet blijven rijden. En dat iedere combinatie zich dat moest aantrekken. Maar vervolgens niet aanwezig is om eventuele vragen van de combinaties te beantwoorden. Die jury vragen wij dus ook niet meer.