Topic voor holistisch instructeurs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:29

BBreedveld schreef:
Zijn er op bokt nog meer holistisch instructeurs aanwezig? Ik zou graag eens van gedachte wisselen over graag gebruikte technieken, oefeningen en methodes.

Ben je meer ''van 1 leest en er nog wat bij' of werk je echt over de gehele linie holistisch? Hou je je met specifieke zaken bezig of ben je veelzijdig?

Onder holistisch versta ik in deze : gericht op het hele plaatje (dus bijvoorbeeld niet alleen de correctheid van de gereden oefeningen, maar ook het lichaamsbewustzijn van de ruiter, de voeding van het paard, de emotionele vaardigheden van de ruiter etc) en gebruikmakend van diverse methodes/stromingen.Wie biedt?

Ik noem dat geen holistisch maar gewoon een goed instructeur. :Y)

Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van je website BBreedveld? Er staan leuke plaatjes op waar je een paard vast houdt maar waar kan ik zien dat je ook werkelijk rijkunstig wat te bieden hebt? Ik zie nml. geen enkele rijfoto van jou. En ook geen ervaringen en klasseringen. Als potentiele klant zou ik daar nieuwsgierig naar zijn en niet of jij een paard goed kan vast kan houden.
Persoonlijk zou ik wanneer iemand zich holistisch instructeur noemt daar ver van weg blijven. Ik heb liever iemand die gewoon met beide benen op de grond.
Mijn instructeur bekijkt ook het gehele plaatje en heeft het niet nodig om er één of andere wazige naam aan te geven. Hij heeft zelf in de praktijk bewezen dat hij kennis van zaken heeft. Hij heeft geen website nodig om aan leerlingen te komen. Sterker nog. Hij heeft geen plaats meer.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:35

Citaat:
Persoonlijk zou ik wanneer iemand zich holistisch instructeur noemt daar ver van weg blijven. Ik heb liever iemand die gewoon met beide benen op de grond.

Het is vaak de term die nekharen omhoog doet gaan, zonde! Wat holos betekent niks anders dan geheel.
Het word zweverig gemaakt, terwijl er niks zweverigs aan is.

Voor mij betekent het vooral goed gegymnastiseerd worden, dus welke spieren gebruikt een paard en welke wil je trainen en KAN een paard deze ook trainen of kampt het dier met een blokkade op deze plaats, het bit, het zadel, de ruiter - Deze kan net zo recht zitten, maar als er een schreefheid in de ruiter zit, zal deze behandelt moeten worden.

Niks zweverigs aan, vooral erg aards! :Y)

lailapri

Re: Topic voor holistisch instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:49

Ik ben wel eens bij iemand geweest die het vreemd vond dat ik geen rooibos thee wilde, dat dronken alle hollistische mensen :P

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 09:07

Citaat:
Ik noem dat geen holistisch maar gewoon een goed instructeur.

Ben je toch holistischer dan je zelf denkt. :D

Voor de rest van je post heb ik getemd. Die is niet on topic, vind ik aanvallend en denigrerend. Wat mij betreft zegt die veel meer over jou dan over mij en ik voel me zoals gezegd ook niet geroepen mezelf hier in dit topic te verdedigen.

Ik word het ondertussen wel goed beu dat de term 'holistcisch' kennelijk gezien word als een excuus om op mij persoonlijk aan te vallen en van allerlei zaken te beschuldigen.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:10

BBreedveld schreef:
Citaat:
Ik noem dat geen holistisch maar gewoon een goed instructeur.

Ben je toch holistischer dan je zelf denkt. :D

Voor de rest van je post heb ik getemd. Die is niet on topic, vind ik aanvallend en denigrerend. Wat mij betreft zegt die veel meer over jou dan over mij en ik voel me zoals gezegd ook niet geroepen mezelf hier in dit topic te verdedigen.

Nou sorry. Niet zo aanvallend bedoeld hoor. Ik dacht hier dat we gewoon konden discussieren. Jij bent zelf diegene die je website erbij haalde en daar ben ik op ingehaakt. :j
Temmen vind ik dan weer overdreven.
Ik denk dat wij beiden als instructeur misschien niet zo veel verschillen maar jij geeft er een chique/zweverige naam aan en ik noem mezelf gewoon instructeur. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:16

simpel woord voor Holistisch?

Eenheid. Alléén.
dit kan als ruiter met paard bereikt worden.
alles heeft te maken met energie en de energie overdracht
zit er ergens een blokkade, of bij ruiter, of bij paard? dan zal dit gezien/gevoeld of gesignaleerd worden door de instructeur.

Holisme is ook de naam die gegeven wordt aan de levensovertuiging waarbij de essentie is dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Een holist ziet zichzelf voortdurend als deel van het geheel en beschouwt de ander (mens, dier, plant of voorwerp) als de andere ik. De holist ziet afgescheidenheid als een illusie, gecreëerd door het denken

KC

Re: Topic voor holistisch instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:20

zo als door nombrado neergezet wil ik mezelf wel als holistisch hier melden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:23

KC schreef:
zo als door nombrado neergezet wil ik mezelf wel als holistisch hier melden.

zo zie je, er is op bokt meer Eenheid dan je denkt :D

ik zie heel veel nieuwe sites ontstaan die via deze methode gaan werken.
Het is jammer dat het niet meer in een samenwerkingsverband wordt gegeven
De instructeurs onder elkaar kunnen namelijk bijzonder veel van elkaar leren.
ik vind nu jammer genoeg losse flodders..., de 1 is daarin sterk, de ander daarin...
Vermoedelijk is het de tijd nog niet.....(is ook veel verandering aan de gang in de wereld) maar het gaat zeker gebeuren en op een ander niveau, manier, dan het er nu aan toe gaat.
Helaas spelen er nu nog financiële belangen het hoofd doel (en de ego van de instructeurs) terwijl het op een andere manier ook kan. Echter vergt dat een verandering van de maatschappij en diens denken.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 17-09-11 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:24

Ja hoor absoluut. *D