Juryleden die alles goed vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:17

Als ik zelf start laat ik me voorlezer ook altijd me aanmelden bij de auto, binnen seizoen is dat lastiger. Ook als ik zelf iemand voorlees doe ik de amazone altijd aanmelden.
Had met hemelvaartsdag een combinatie die uit de ring gesloten ring sprong in de B, ik haar uitgesloten maar daarna wel laten doorrijden inderdaad onder het mom anders weet het paard als ze eruit springen dat ze klaar zijn met het werk. Ook hier paste het prima in het tijdschema. De tweede proef bleef het paard wel in de ring.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:18

Ik vindt ook dat jury's vaak niet streng genoeg zijn op de regels.
Zo heb ik regelmatig onregelmatige paarden gewoon zien starten.
Met een verboden optoming mocht gestart worden.

Etc. etc.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:54

Gisteren moest ik mijn vriendin voorlezen zoals ik wel vaker doe, en we hebben ons 'eigen' riedeltje op wedstrijd.
Proef 1 ging prima en de jury had geen op- of aanmerkingen zoals altijd, maar toen mijn vriendin zich bij de
tweede proef meldde, kreeg ze het commentaar van de jury dat de lezer haar in het vervolg aan moest melden.
Zodat zij niet uit haar concentratie raakte, en zich kon focussen op de proef. In mijn ogen draaft zij makkelijker
even langs de auto op, dan dat ik erheen moet lopen. Prima, als ze dit willen kunnen ze het zo krijgen, maar het
kost toch alleen maar meer tijd? Mijn vriendin is zelf ook jury, en keek er ook wat raar van op.

Ik ga al jaren mee op concours, en ik heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt. Is dit een verandering in de
regels, of is het altijd al 'normaal'?

Kathleen_vW

Re: Juryleden die alles goed vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:05

Is geen verandering in de regels, geen idee waarom de jury dat fijner vind. Mij maakt het persoonlijk niet uit, als er maar gemeld word.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:08

Chaos schreef:
Ik vindt ook dat jury's vaak niet streng genoeg zijn op de regels.
Zo heb ik regelmatig onregelmatige paarden gewoon zien starten.
Met een verboden optoming mocht gestart worden.

Etc. etc.

Ohh dit kom ik volgens mij wel iedere wedstrijd tegen! maar meestal is het de keus van de ruiter zelf om te starten!
de meesten halen er toch geen wpen mee!
Ik kan me wel ergeren aan het feit als een onregelmatig paard bovenaan eindigt in de lijst, dit is in mijn ogen niet correct!
zeker een jury hoort het te zien! :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:15

Wat een fijne topic toch, heerlijk zoals we open (zonder afbraak) elkaars visie delen.

Ik heb lichte voorkeur dat ze zich niet komen melden. Dit kost tijd want sommige lezers doen er wel erg lang over eer ze bij de auto komen en weer op hun voorleesplek staan.
Melden de paard zou dan zeker de voorkeur hebben.
Maar liever gewoon niet. Bij binnenkomst de kleur/geslacht controleren en dan gaat het 99,9 procent van de gevallen goed.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:05

Hmm, dus het wel/niet melden bij de jury is dus toch smaakafhankelijk... Dat maakt het voor ons als ruiters natuurlijk wel weer moeilijk (ik ken lang niet alle jury's en hun voorkeuren).

Wat betreft blouse/wedstrijdshirt was ik ook nogal in twijfel gebracht door de ruitersportwinkels. De meeste shirts worden toch als wedstrijdshirt verkocht, terwijl in de reglementen inderdaad letterlijk staat dat alleen blouses mogen, en dan ook nog eens niet met kapmouwtjes. Om eerlijk te zijn vind ik de gemiddelde wedstrijdblouse vreselijk lelijk staan, maar ja reglement is reglement. Maar daar wordt dus ook nooit op gecontroleerd, ik weet dat driekwart van de ruiters in wedstrijdshirt starten. Dan voel ik me dus weer een brave sukkel door toch in blouse te starten (terwijl dat ding veel minder fijn zit dan een shirt).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:08

Ja maar het zijn ook wedstrijdshirts...alleen zijn ze voor onder een jasje ;)

Wel grappig om te lezen dat de verschillen per regio zo groot zijn, met name het aanmelden en de papierencontrole, daar sta ik echt van te kijken,
Ik meld me ook altijd even aan (of het moet een binnenwedstrijd zijn waar de jury je echt niet kan horen) Je gaat toch rond de ring, even stoppen, goedemorgen zeggen en je naam is toch een kleine moeite vind ik...en er kunnen altijd uitvallers zijn of veranderingen denk ik dan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:16

Ik vind een blouse persoonlijk mooier dan een shirt, mede voor wat minder strakke lijven (ik hoef echt niet elke vertrol te zien door het strakzittende schirtje).
Maar je zult bij mij geen punt minder krijgen bij een net shirt met mouw.
Bedenk eigenlijk terwijl ik dit type dat ik dan niet regelement volgt........
Zouden we daar dan off. een punt voor af meoten trekken bij verzorging of mag men niet starten?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:16

Wat betreft die wedstrijdshirts, er staat nu wederom een heel stuk in de p&s met de regels... Ik ben dus benieuwd of ruiter en jurylid deze zomer wel volgens te reglementen gaan handelen in deze.

Ruitersportzaken verkondigen inderdaad een hoop onzin, maar het is aan de ruiter (of ouder bij minderjarige) om de reglementen te kennen/checken/na te lezen.

En hoevaak ik wel niet heb gehoord bij incorrecte entingen dat hun da dit had moeten checken :x

Slightly offtopic: Hetzelfde geldt bijvoorbeeld met autoverkopers en be vrachtwagenverkopers. De naam zegt het al: ze willen verkopen en het interesseert ze niet of jij nog legaal de weg op gaat.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:24

Ik denk dat je in shirt officieel niet mag starten? Er staat immers dat je kleding uit een jasje en blouse dient te bestaan. Al het andere is dus niet toegestaan? Eigenlijk hoort hetzelfde te gelden als wanneer iemand zonder jasje de ring in komt: volgens mij is dat ook niet starten toch?

En ik ben het met je eens hoor Mootje: je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het nalezen van de regels. Maar het zou wel fijn zijn als je dan (wanneer je het goed doet) je je niet voor aap voelt staan omdat je de énige bent die dat doet (en zelfs de jury het niet nodig vindt).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:27

Jury, dit had ik niet van jou verwacht :+ sla de p&s van juni er eens op na. Logo op blouse mag max. 3 cm2 zijn en een wedstrijdshirt is dus niet toegestaan. Twee opties: jasje aan of niet starten... Maar dan wel voor de proef ;)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:28

Kapmouwtjes zijn wel toegestaan, zie P&S van afgelopen week :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:31

Ja, ik vroeg altijd even Bah te voren bij de jurywagen of ik met mijn kapmouwtjes mocht starten. Nu blijkt dat het gewoon mag O:)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:53

Als de schouders maar bedekt zijn toch. De shirts (bijv die van kingsland) mogen niet, dat was me ook al wel bekend, maar bij het springen wordt daar niet echt moeilijk over gedaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:47

Mootje schreef:
Jury, dit had ik niet van jou verwacht :+ sla de p&s van juni er eens op na. Logo op blouse mag max. 3 cm2 zijn en een wedstrijdshirt is dus niet toegestaan. Twee opties: jasje aan of niet starten... Maar dan wel voor de proef ;)

Ja, dat artikel zette me ook weer even aan het denken samen met dit topic.
Maar sluiten jullie dan iemand echt uit en eigenlijk moet je dan ook onder het jasje kijken want dat mag eigenlijk ook niet (of denk ik nu te ver door :D ).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:49

Nee, als het onder het jasje zit, hoef je niet te kijken, tenzij er weer geen plastron gedragen wordt, dan moet er een boordje zoals op een blouse zichtbaar zijn, en zou je ze eruit kunnen sturen. Ik stuur de ruiters wel weg als ze in zomertenue geen toegestane kledij dragen, er zijn hier wel eens mensen geweest die met spaghetti-bandjes wilden starten. 8)7

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:49

Zo'n shirt met plastron mag wel.... Zonder plastron mag weer niet (met jasje dan) :D

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:20

En zo zien we dadelijk allemaal door het KNHS-bos de bomen niet meer.
Qua kledingvoorschriften ben ik van mening dat we nog in het stenen tijdperk zitten. Witte rijbroeken die als je je kont keert, al vol vieze vegen zitten, blouses en geen shirts en een zomertenuevoorschrift wat werkelijk kant nog wal raakt. Vooral dat laatste mogen ze wel eens rechttrekken, maar dan moet eerst het zomertenue voor de dressuurruiters eens GOED en DUIDELIJK aangepakt worden.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:36

Ben geen jury, maar wel een veel rijdende amazone in regio Gelderland.
Die paspoort controle en alles mag van mij elke keer wel. Maar hier in de buurt wordt toch zeker wel vaak gecontroleerd, veel juryleden geven bij het secretariaat aan dat ze bv om de x starts een paspoort willen zien. Dit wordt bij betalen gemeld en zo is het paspoort zo goed als altijd aanwezig bij aankomst bij de proef.
Dat er kledingvoorschriften zijn voor lezers:O dat wist ik niet. Moeders ziet er altijd normaal bedekt uit met schoenen welke verantwoord zijn voor bij paarden, dus ga er vanuit dat dat wel goed is?
Over het zomertenue, een blouse vind ik meer dan normaal bij een zomertenue, en als je die niet aan kan/wil of wat dan ook, ja dan hou je toch lekker je jasje aan terwijl zomertenue toegestaan is...zo simpel is dat. Eerder was wel altijd een kapmouwtje ook 'verboden' maar nu niet meer las ik...maar dat vind ik zo smerig:P ik dacht altijd dat de regels was van de blouse met een mouwtje die zover bedekt dat je de oksel niet ziet(persoonlijk vind ik dat een smerig aanzicht). Maar dat is nu alweer anders.

Wat ik persoonlijk heb meegemaakt en zeer triest en vooral betreurend vind is onregelmatigheid/kreupelheid.
Zelf tijdje terug op wedstrijd geweest en paard wilde niet lekker lopen, dus was druk bezig om hem vooruit te krijgen en zo voelde ik zelf niet dat paard niet correct liep. Moeders is al blij dat ze alles op het juiste moment leest, dus die ziet mij niet rijden tijdens de proef. En vaders filmde maar die zie alleen dat een paard kreupel is wanneer die werkelijk op 3 benen loopt. Dus tijdens mijn proef ging paard steeds proberen stil te staan en rare sprongen. Dus ik boos, tweede proef ging nog slechter, paard ging stijgeren en blokkeerde volledig. Dus ik ben boos afgestapt(met het idee, klojo, en niet van ooh zal die kreupel zijn).
Later het filmpje terug gekeken, beide proeven stokkreupel. Dan denk ik, waarom heeft die jury niet even op het raampje getikt van dit is niet goed weet je wel zeker dat je door wil rijden ofzo?
Wat vinden jullie van een jury die dus er niks van zegt(kan mij niet voorstellen dat die het niet heeft gezien)?

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:40

beemst36 schreef:
Als ik zelf start laat ik me voorlezer ook altijd me aanmelden bij de auto, binnen seizoen is dat lastiger. Ook als ik zelf iemand voorlees doe ik de amazone altijd aanmelden.
Had met hemelvaartsdag een combinatie die uit de ring gesloten ring sprong in de B, ik haar uitgesloten maar daarna wel laten doorrijden inderdaad onder het mom anders weet het paard als ze eruit springen dat ze klaar zijn met het werk. Ook hier paste het prima in het tijdschema. De tweede proef bleef het paard wel in de ring.

Als je in de eerste proef gediskwalificeerd wordt dan mag je in de tweede toch niet meer starten?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:41

Het gekke is dat er jaren bij de bijscholing geroepen is dat je een paard pas naar huis mag sturen als ie bij wijze van spreken maar 3 benen heeft.
Ik heb het gevoel dat men daar wel op terugkomt. Duidelijk kreupel is uiteraard stoppen. Maar net niet goed is overleg met de deelnemer na even draven aan een lange teugel.

Urban, uitsluiten is wat anders dan diskwalificatie. Laatste is inderdaad ook geldig voor 2e proef.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:44

Als het gaat om dierenwelzijn en de regels daarover ben ik wel streng, geen juiste enting is niet starten en je paard onheus bejegenen kan ik ook niet waarderen. Schelden en vloeken moet je bij mij in de ring ook niet doen.
Maar verder is het een sport die we allemaal voor ons plezier doen en iedereen weet wel eens iets niet of maakt wel eens een foutje.
Een gekleurd shirt met zomertenue, daar zal ik ook zeker wat van zeggen, maar als iemand een keurig wit shirt draagt met een plastron, dan doe ik daar niet moeilijk over. Ik vind dat sowieso netter dan een blouse die toch alleen maar bol gaat staan als je zonder jasje rijdt.
Natuurlijk moeten regels nageleefd worden, maar ik zie soms wel eens iets niet :D en ik zie ook wel eens iets door de vingers.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:03

Zomertenue hou ik me wel aan, en dan zijn de ruiters idd zeer verbolgen want de 'andere jury' had er niets van gezegd. En daar ga je dus ...

Vwb melden, bij mij moet iedereen zich melden. En of de lezer of de ruiter dat nu doet zal me worst zijn. Ik steek gerust even mijn hoofd door het raam om te verifiëren of ik wel echt de juiste ruiter voor me heb.
Zelf meld ik me ook altijd, maar gelijk ook om te zeggen dat ik de proef uit het hoofd rijd, zodat een jurylid niet hoeft te wachten op een lezer die niet gaat komen.

Kreupelheid blijft een lastige, je mag immers niet op de stoel van de DA gaan zitten. Ik laat, tenzij een paard echt over duidelijk op 3 benen loopt, de keuze aan de ruiter met de mededeling dat het zeer wsch wel lage punten zullen worden als ze doorrijden.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:13

Melden doe ik mezelf altijd, netjes wanneer ik binnengereden kom (nu nog L2, dus mag je de ring nog verkennen), dadelijk in het M1 ga ik ook eerst melden wie ik ben en wat ik kom doen :D en dan pas de ring in.
Maar het tonen van paspoort mogen ze wat mij betreft standaard instellen. Die liggen bij mij toch (bijna) altijd in de auto, behalve wanneer er geënt moet worden.