Heftige priveles -kan dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:36

er staat ook `niet een b-proefje kunnen rijden zonder beugels`.
weet niet of dat op jou van toepassing is ;)

vallen doen we allemaal, met of zonder beugels.
er staat ook nergens dat ik zeg dat die mensen niet kunnen rijden. :)

tot zover mijn offtopic berichten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:38

@zonnetje81: en dat was nou precies de reden dat ik niet reageerde. En helaas bevestigt jouw reactie voor mij dat de huidige wedstrijdsport vooral bestaat uit circuskunstjes. Want imo is zonder beugels kunnen rijden de absolute basis. Beugels zijn nooit bedoeld om steun op te zoeken. Balans zit niet in de druk op de beugels, maar in jouw zit. In jouw lichaam. En als dat niet in orde is, dan donder je er sowieso wel af als je paard er vandoor schiet. Met of zonder beugels.
En nee, ook een goede ruiter valt weleens. Heeft geloof ik ook iets te maken met menselijk zijn ofzo.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:39

Ik wilde dat er weer meer zo les wordt gegeven. Vroeger noemde men het zitlessen, en op de hogerijschool is het nog steeds een wekelijks onderdeel van de lessen.

Ga lekker door met deze meneer, ik geloof dat het voor je koppie en je lichaam een goede manier is.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:42

Ik ken deze meneer, hij geeft mij ook les.
Hij is misschien vreselijk streng maar hij bedoelt het echt goed, alleen kan hij er niet zo goed tegen als iets niet lukt of als je iets niet durft, en dat heb ik hem ook een keer gezegd.
Als jij gewoon goed je best blijft doen lukt het je echt wel.
Hij kwam zeker ook met het begrip 'als je bang bent ga je maar postzegels verzamelen'? :)
Waarschijnlijk heb jij op het paard Nitty Gritty gereden.

ik zelf ben heel erg fan van zijn lessen. Hij heeft [***] over haar angst geholpen, heeft mij over mijn (mega) angst om te vallen geholpen, en ik kan nu (aardig) goed rijden. Ik zit net een jaar op paardrijden en ben toch (voor zover ik zelf zeg) best wel ver. Het is wennen om op zijn manier te rijden, maar je went wel. En als hij begint te schreeuwen: gewoon braaf ja zeggen en verder je best doen ;) Hij meent het niet, echt niet.

edit: sorry te snel verstuurd :s
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-11 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:43

Wendy schreef:
@zonnetje81: en dat was nou precies de reden dat ik niet reageerde. En helaas bevestigt jouw reactie voor mij dat de huidige wedstrijdsport vooral bestaat uit circuskunstjes. Want imo is zonder beugels kunnen rijden de absolute basis. Beugels zijn nooit bedoeld om steun op te zoeken. Balans zit niet in de druk op de beugels, maar in jouw zit. In jouw lichaam. En als dat niet in orde is, dan donder je er sowieso wel af als je paard er vandoor schiet. Met of zonder beugels.
En nee, ook een goede ruiter valt weleens. Heeft geloof ik ook iets te maken met menselijk zijn ofzo.

Maar is het wijselijk om massaal mensen zonder beugels te laten rijden, met huidige opleiding?
Is wel even een kanttekening die ik wil maken.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:48

Hoi! Ook ik heb een flink ongeluk gehad, waardoor ik in het ziekenhuis kwam met een open botbreuk. Het paard waar ik af kletterde had ik nog nooit gereden en hij was nog nooit mee op buitenrit geweest, we gingen toen een 2-uursrit maken. Niet zo verstandig..
Ik ging wel naar mijn les kijken toen ik nog in het gips zat, omdat ik zoveel plezier beleefde samen met mijn lesgenoten heb ik wel besloten om nog te gaan paardrijden. Stoppen was voor mij geen optie. Toen puntje bij paaltje kwam was ik eigenlijk super bang..
In overleg met mijn instructrice ben ik toen op het makste paard van stal gegaan. Wat ze me niet vertelde was, dat we gelijk naar buiten gingen. "NEE!" dacht ik. Regenboogkleuren in mijn broek. Toen gingen we ook nog eens over de zandverstuiving. Ze vroeg nog "Wie durft er niet?" toen zei ik natuurlijk "Ikke ikke!" maar dat negeerde ze. Ze zei: "Je weet dat zij niets doet." Wop, de hele groep in rengalop weg... Mijn paard bleef harstikke rustig (makste paard van stal..) en ik ben ook in galop achter de groep aangedaan. In de tijd dat zij 2 rondjes reden, was ik nog bezig met mijn 1e, maar wat een kick!
Trillend zat ik erop, maar de week erna deden we hetzelfde en ging ik al op een ander paard. Weer eng, maar mijn instructrice heeft het helemaal aan het juiste eind gehad. Ik ben blij dat ze dit gelijk heeft gedaan, ik was er gelijk overheen.

Ook best heftig dus, maar ik ga nu weer vol vertrouwen (alleen) op buitenrit en heb ook absoluut geen moeite met het rijden van onbekende paarden. Dat was niet van de één op andere dag, maar die heftige 1e rit na het ongeluk heeft mij zeker geholpen met mijn zelfvertrouwen..

Succes met de lessen, ik denk dat je op deze manier juist wel weer vertrouwen gaat krijgen. De mensen bij de bereden politie zijn ook vaak beginners als ze starten met de opleiding :).

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:50

Ik heb leren paardrijden op een deken. Bij ons was dat heel normaal, beginnende ruitertjes begonnen in de dekenles. (Volgens mij is dat nog steeds op die manege)
Daar leer je zitten en voel je je pony. Ook kregen wij gymnastiek, teugels in de knoop en als je op een zadel zat, beugels overslaan. Iemand hield dan je pony vast of als de pony's het gewend waren, dan liepen ze achter elkaar aan. We moesten van alles doen, zowel in stap als draf.
Eén ding is heel mooi van zo leren rijden, de kinderen kunnen allemaal zitten voordat ze op een zadel komen.

Dus zo gek vind ik het ook niet dat hij het zo aanpakt, daarnaast zal hij een goed beeld krijgen van je zit en hieruit door werken.
Daarnaast snap ik dat het moeilijk (voor je) is om je over te geven aan een "onbekende", maar toch zou ik door zetten. Ik krijg namelijk ergens de indruk dat het je wel zou willen :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:52

Wendy schreef:

Misschien lees ik het allemaal te zwart wit. En misschien kan ik meer dan ik nu denk ;) *want ik probeer het niet zomaar meer uit*

Gelukkig donder ik niet zomaar van mijn paard, anders was ik er in al die jaren wel vaker afgevallen. In de afgelopen 12 jaar ben ik van mijn 3 paarden die ik heb gehad, 1x van mijn net ingereden paard gevallen.

pink_gerbera

Re: Heftige priveles -kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:55

Ik denk dat je eigenlijk een geweldig goeie les gehad hebt! Een zitles :)
Probeer te gaan vertrouwen op het paard en je instructeur. Het klinkt alsof hij weet waar hij het over heeft en als hij politiepaarden heeft getraind weet hij als het goed is met 'spanningssituaties' om te gaan. Geef je dus als het ware 'over' en ga ervoor!

Top dat je weer wilt gaan rijden btw en dat je begint met goeie privélessen! :D Succes!

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:55

Zo zouden meer mensen les moeten krijgen als je het mij vraagt. Dit is een hele goede manier om een onafhankelijke zit te krijgen. Het feit dat je geen teugels krijgt, betekent dus ook dat je daar niet aan kunt gaan hangen als het paard een keer naar voren springt. Ook leer je op deze manier dat je die dus niet nodig hebt om te blijven zitten. Ik krijg namelijk een beetje het idee dat je de teugels als een houvast gebruikt ipv een stuurhulp. Je zult je zekerder voelen (je geeft zelf al aan dat je je zekerder voelde na de eerste les, laat staan na zeg maar 5 lessen!)

Ik zou er lekker mee doorgaan want het kan alleen maar voordelen opleveren voor je. Hij gaat je echt niet op een paard zetten wat er makkelijk vandoor gaat.

Leer ervan en geniet. Het zou me ook niets verbazen als hij je bij volgende lessen gaat vragen om je ogen te sluiten. Dan ga je dus echt voelen wat er gebeurd en dat is een geweldige ervaring.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:59

Lizz schreef:
Ik heb leren paardrijden op een deken. Bij ons was dat heel normaal, beginnende ruitertjes begonnen in de dekenles. (Volgens mij is dat nog steeds op die manege)
Daar leer je zitten en voel je je pony. Ook kregen wij gymnastiek, teugels in de knoop en als je op een zadel zat, beugels overslaan. Iemand hield dan je pony vast of als de pony's het gewend waren, dan liepen ze achter elkaar aan. We moesten van alles doen, zowel in stap als draf.
Eén ding is heel mooi van zo leren rijden, de kinderen kunnen allemaal zitten voordat ze op een zadel komen.

Thuis reed ik ook op een dekentje ja, pap schoof dan tijdens draf af en toe kindje met deken weer recht :P maar dat was meer omdat het een gezellig hobbelrondje door het dorp was en niet omdat het een les was. Verder deden wij ook altijd allerlei gymnastiekoefeneningen te paard. Ook zonder beugels rijden. We begonnen daar al mee in de beginnerslessen, zodat we vertrouwd raakten met de bewegingen van de pony. Met je armen zwaaien in stap, in draf de oren aanraken en daarna de staart. Ook in stap de teugels in de knoop draaien en een volte maken op je gewicht. Dat waren dan wel dieren die dit gewend waren, uiteraard.

Goede oude pony tijd..
Nu draaf ik ook wel regelmatig door het bos met een geheel lange teugel. Is goed voor jouw eigen balans (je zit dan niet via de teugels steun te zoeken) en je handhouding en daarnaast loopt het paard ook goed op eigen benen. Maargoed, mijn paardje is wel 90% bosproof.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:00

Janine1990 schreef:
Wendy schreef:

Maar is het wijselijk om massaal mensen zonder beugels te laten rijden, met huidige opleiding?
Is wel even een kanttekening die ik wil maken.

onder goede begeleiding?
jazeker, hoe eerder hoe beter.

en ook meer aandacht aan grondwerken en verzorging, tegenwoordig is alles belust op rijden en wedstrijden winnen.
met een hoop kapotte paarden op de koop toe.
achja, mijn kat eet er goed van.

nog een heel groot compliment naar de ts toe, las eerst over de sprong heen.
maar top dat je bent blijven zitten en bent doorgegaan, moet ook goed voelen voor jezelf toch ? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:08

Nou, ik heb zelf enkele maanden geleden een eerste introductieles in houding en zit gehad van Hobby hier op bokt. Ik was hardstikke scheef, en ik geloof niet dat op die manier aan de longe gedrilld worden goed is... Zou er bij mij toe hebben geleid dat ik alleen maar meer scheef zou gaan zitten. En verkeerde spieren zou belasten, waardoor ik wel kan blijven zitten, maar ook hardstikke scheef zit.
Of een paard daar nu zoveel beter van wordt betwijfel ik...

Om nu te roepen dat alles op wedstrijden en winnen belust is, zo zie ik het niet bij iedereen. Ze zijn er bij, absoluut, maar ik zou het eerder wijten aan de laagdrempeligheid van maneges, het kost tegenwoordig niet heel veel om te leren paardrijden. En ja, dat kwaliteit van de beginnerslessen is dan ook niet heel bijzonder goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:31

Ik vind het eerlijk gezegd moeilijker rijden met één beugel (dat overkwam me van de week per ongeluk) dan met twee of zonder!
Ik had of de neiging de andere beugel dan ook maar uit te doen en verder te galopperen, of in draf over te gaan. Aangezien instructrice optie 1 niks vond, heb ik optie 2 gepakt, beugel er weer bij, en weer in galop. _O-

Maar bv. in een bosrit heb ik het wel eens op manier 1 gedaan... Eerlijk gezegd heb ik dan minder de neiging m'n benen op te trekken dan met beugels.

Heb ook zitles zonder beugels (zonder zadel zelfs) gehad en er zaten niet eens teugels aan het hoofdstel, vriendinnetje van mij had me gewoon zo op haar pony gezet met een dekje en een dekensingel erom, zelf had ze de longe vast (en wel een zweep want het was een flegmatiek paard en ik mocht zelf niet drijven). Als ik bang werd mocht ik me aan het kleine rottige randje van het dekje vastgrijpen en in de galop heb ik gewoon met één hand lichtjes vastgehouden, zat heerlijk!
Moest zelfs m'n ogen dicht doen.

Ik weet zeker dat er geen betere manier is om zekerder van je houding te worden en je te leren ontspannen!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:32

vind zitlessen ook een erg goede manier om erachter te komen waar je zwakke punten zitten/liggen.

ben zelf ook bezig met hardlopen en spieroefeningen, wat ik van mijn pony verwacht verwacht ik ook van mezelf :)

en alles op 1 hoop gooien qua wedstijden etc, nuanceren daarmee is niet altijd mijn sterkste kant. :P
Laatst bijgewerkt door minikatje op 16-03-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:34

Steefjevos schreef:
Lizz schreef:

Thuis reed ik ook op een dekentje ja, pap schoof dan tijdens draf af en toe kindje met deken weer recht :P maar dat was meer omdat het een gezellig hobbelrondje door het dorp was en niet omdat het een les was. Verder deden wij ook altijd allerlei gymnastiekoefeneningen te paard. Ook zonder beugels rijden. We begonnen daar al mee in de beginnerslessen, zodat we vertrouwd raakten met de bewegingen van de pony. Met je armen zwaaien in stap, in draf de oren aanraken en daarna de staart. Ook in stap de teugels in de knoop draaien en een volte maken op je gewicht. Dat waren dan wel dieren die dit gewend waren, uiteraard.

Goede oude pony tijd..
Nu draaf ik ook wel regelmatig door het bos met een geheel lange teugel. Is goed voor jouw eigen balans (je zit dan niet via de teugels steun te zoeken) en je handhouding en daarnaast loopt het paard ook goed op eigen benen. Maargoed, mijn paardje is wel 90% bosproof.

Ook al was het misschien een gezellig hobbelrondje, je leert (on)bewust je paard heel goed aanvoelen en op je kont zitten :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:35

Tja... daarnaast ben ik er ook achter dat ik een "manegezit" heb (goh wat gek, ik heb nooit een eigen paard gehad of een verzorgpaard met dressuurzadel). Die zit zal ook niet veranderen tot ik van een veelzijdigheidszadel promoveer want die dingen werken dat nu eenmaal in de hand.

Wel probeer ik er meer op te letten op welk deel van m'n kont ik zit, en dat had ik allemaal niet geweten als ik niet een paar keer die zitles had gehad.

En tja, wedstrijden doe ik niet (2x onderling op de manege in 3,5 jaar tot nu toe) dus daar hoef ik me lekker niet druk om te maken.
Waar het mij om gaat is dat ik ieder paard zo eerlijk mogelijk leer rijden waarbij ik zowel het paard als mezelf niet in de weg zit. Wat dat betreft nog steeds een lange weg te gaan, maar ja.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:38

Lijkt mij een goede instructeur, zo kom je ze nog maar zelden tegen. je kan er voor kiezen of je daarvan profiteert of dat je liever een ander zoekt.
suc6

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:40

Vroeger deed ik dit ook met ponylessen. De kinderen moesten hun beugels over het zadel hangen. Knoop in de teugel en dan oefeningen doen. De kinderen vinden het vaak leuk. Soms was er wel is een pony die even grappig moest doen en een sprong opzij maakte, maar meestal leerde de kinderen daar weer van. Je leert zo wel juist je balans weer te vinden en vertrouwen te krijgen om met gevoel te rijden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:41

Ik geloof dat mijn eerste lessen op de manege op deze manier gingen... aan de longe en zonder teugels. Later ook zonder beugels. Vind het een hele normale manier van lesgeven en je ontwikkeld er een goede zit mee.

Wordt hier in de les nog regelmatig gedaan, rij in een groepsles dus we rijden dan niet aan de longe, maar wel zonder beugels. En dan verschillende oefeningen doen voor 'n betere balans/zit/houding. Bij de beginners doen ze dat ook, dan lopen d'r gewoon kinderen naast die de pony's vasthouden zodat de ruitertjes zonder teugels en/of beugels oefeningen kunnen doen. Met de ogen dicht rijden, was iets wat ik altijd heel leuk vond (en dat doe ik nog steeds wel 'ns hoor, gewoon even je ogen dicht om extra goed te voelen).

Ik geloof dat ze hier op de manege met proeflessen ook zo werken, vooral bij ruiters die zeggen dat ze al (goed) kunnen rijden. Zie je meteen of dat waar is of niet!

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:41

M_Vainqueur schreef:
Lalidan schreef:
Als je het met jezelf eens kan worden, zou ik je zeer zeker aan willen raden hier te blijven rijden. Sterker nog, ik zou wel willen weten waar je rijd. Want zó wil ik ook wel weer op les!

Ook helemaal mee eens! Zo'n les zou ik wel willen or (: Mja dat ben ik.

En als het paard aan de longe was (waardoor het paard zeker onder controle is), en jij over angst heen moet vind ik dat deze man het goed heeft aangepakt,
ik zou het niet anders doen. Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ik zou het eerst is een paar weken zo proberen en dan verder kijken.
Natuurlijk is dit ff schrikken als je dat niet gewend bent, pak even door, bevalt het na een aantal lessen nog niet zou ik wel iets anders zoeken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:46

Nemurin: Je bedoelt dat je denkt dat je zit beter wordt met een dressuurzadel? Ik denk dat je gewoon in alle zadels moet kunnen zitten. Ik zit het liefst in een dressuurzadel, maar ik kan prima in een veelzeidigheidszadel zitten, het voelt anders aan, maar mijn zit wordt er niet minder van heb ik het idee.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:46

Mijn mening is dat het fijner was geweest als er wat stapjes tussen hadden gezeten. We heb idee dat deze instructeur brave paarden heeft en je dus niet al teveel risico neemt. Ik denk dat op veel andere maneges de ritjes gevaarlijker zijn. Ik zou zelf niet zo goed tegen zo'n drillende meneer kunnen haha.
Ik zou gewoon eerlijk tegen hem zeggen dat je erg tevreden bent, maar dat je het graag iets langzamer wilt opbouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:50

IK vind het er helemaal aan liggen hoe ver gevorderd jij zelf bent.
Om zo te beginnen vind ik persoonlijk niet zo slim. Je weet niet hoe een nieuwe ruiter zit en om dan de beugels ( teugels kan ik me nog iets bij voorstellen alhoewel je die ook vast kan houden maar dan bij de gesp) uit te doen?
Als jij als een zoutzak op je paard zit, nou ja dan is zo'n les waardevol, maar als jij netjes kan zitten is het denk ik veel leuker om andere dingen te leren dan een beetje zitles aan een touwtje.
Als je van te voren hebt gezegd dat je bang bent, had ik je persoonlijk niet zonder beugels laten draven.
Stel je was er van af gevallen toen hij er vandoor ging, was je verder dan terug naar af denk ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:52

aerdenhout1, ze is toch begonnen met beugels? Kennelijk vond de instructeur haar zit goed genoeg.