Voor juryleden: vies paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

Re: Voor juryleden: vies paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:02

Even een andere benadering. Met mijn tinker was ik vaak uren aan het wassen en poetsen om die toonbaar te krijgen. Mijn donkerbruine die ik nu rij is er idd eentje waarvan ik de staart was en knotjes in maak en ze is knap. Voor beide krijg ik hetzelfde positieve cijfer ondanks het verschil in besteedde tijd. Als de tinker in de winter nog behoorlijk vies is door niet kunnen wassen krijg ik ook eenzelfde positief cijfer.

Als ik het nu vertaal naar de rest van de proef. Met mijn tinker moest ik 6 keer per week minimaal 3kwartier rijden om haar echt fijn te krijgen. De donkerbruine is met 4 keer per week 20minuten echt heel erg fijn te rijden. Als ik nu met beide een middendraf rij en een 6 krijg bij de tinker en een 7 bij de bruine. Dan zeg ik toch ook niet dat ik aan de tinker veel meer tijd heb besteed om haar zover te krijgen en dat ik daarom een hoger cijfer verdien?

IMO gaat het niet om hoeveel moeite die iets je heeft gekost, maar om het resultaat in de ring. Als je paard in de winter niet schoon te krijgen is vind ik dat je daarop een minder punt verdient. De besteedde tijd heeft daar niks mee te maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:22

Heeft iemand het over de tijd dan, Marjolein? Het gaat om de mogelijkheden die je hebt, niet over de tijd die eraan besteed wordt.
En dan blijf ik erbij dat je vieze paarden met vrieskou daar niet op af kunt rekenen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:26

Fitzroy:

Lowara schreef:
mjah..... dan is het voor mij wel zuur hoor, want ben ondanks dat toch ruim 2 uur bezig om haar netjes te proberen te krijgen, en haar in te vlechten etc.
en dan zo'n bruine of zwarte die zonder borstelen van stal wordt getrokken, en die krijgen allemaal 7'ens en 8ten

en ik snap het ook wel,maar het is ook niet fair iemand met een vies paard hetzelfde cijfer te geven als die met een schoon paard.
ik was mijn pony ook niet met deze vrieskou(alhoewel dat nu wel weer minder is),en het is een echte smeerpoets,maar ik ben altijd schoon op wedstrijd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:40

Je kunt ook niet zonder meer stellen dat een schimmel veel meer tijd kost dan een bruine of zwarte.
Ik had een schimmeltje die heel erg schoon was. Met een vochtige spons veegde ik die paar bruine plekjes er zo af. En met invlechten stond ze muisstil. Die had ik echt binnen 30 minuten max. klaar.
Mijn vos echter, daar doen we met 2 personen 45 minuten over. In totaal dus 1,5 uur
Die breekt de tent af als hij gevlochten moet worden. En zijn benen achter moet ik echt wel wassen.

Daarom laat ik de tijd die iemand eraan besteed zou kunnen hebben niet meetellen.
Wel snap ik als jury heus wel dat als jij je paard schoon mee naar de wedstrijd neemt, en deze op de trailer vies wordt, dat je dit niet meer eraf krijgt. Daar zou ik iemand dus ook niet op afstraffen.
Maar je ziet als jury ook wel of iemand moeite heeft gedaan aan de verzorging of niet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:55

er komen hier veel handigte tips. Ik ga de green mover van cowboy magic proberen, helpen die ook tegen mestvlekken?

Ik vind dat je de onderbenen gerust kan wassen in wat koudere temp. Als een paard last heeft van een peesblesure moet die ook gekoeld worden. Al is dat natuurlijk een ander voorbeeld. Maar daar moeten ze opzich wel tegen kunnen als je het niet te lang doet en daarna gewoon uitstapt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:56

Helpt heel goed tegen mestvlekken :j
Ik heb een grijze/gele/bruine staart er weer wit mee gekregen.
Zeker de moeite waard om eens te proberen. En ideaal in de winter. Even sprayen, in laten trekken en uitwrijven met een handdoek.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:28

Ik ben ook een keertje met mijn paard die nog dikke poepvlekken op zijn kont had naar wedstrijd geweest. Ik heb gewoon een 7 gekregen voor de verzorging en volgens mij kreeg iedereen dat. Ik had echt wel mijn paard gepoetst, maar het was toen ook -10 en dan kom ik niet met water in de buurt van mijn paard :n

Leuke is wel dat mijn paard nét niet wit is. Ik heb op concours ooit na de proef van de jury de vraag gekregen of dat gelige aan de voorkant bij mijn paard zo hoort :? Ik dacht toch eigenlijk dat dat wel te zien is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:26

plutolover schreef:
Ik vind dat je de onderbenen gerust kan wassen in wat koudere temp. Als een paard last heeft van een peesblesure moet die ook gekoeld worden. Al is dat natuurlijk een ander voorbeeld. Maar daar moeten ze opzich wel tegen kunnen als je het niet te lang doet en daarna gewoon uitstapt.

Je moet ook rekening houden met de vrieskou.
- Is er uberhaupt water aanwezig? (bevroren leidingen, mensen met alleen een weilandje,..)
- Kan het water weg of zou het bij wassen opvriezen in de stalgang?

Bovendien: schimmels, bonten, lichte palomino's, lichte valken, appaloosa's, cremello's, perlino's, ... daar kom je er niet met alleen de onderbenen. En het is een beetje waanzin om de benen te gaan wassen terwijl het lijf smerig blijft, dat steekt alleen maar meer af ;)

Peesblessures kun je in de winter koelen met een zak diepvrieserwten of een natte bandage uit de vriezer.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:41

Ik bekijk het altijd zo'n beetje in de context. Kijk, als je moet gaan inrijden op een modderveld (ja, dat gebeurt hier in de LRV wel vaker) dan verwacht ik heus niet dat je paard nog spik en span in de ring komt. Maar sommige mensen mogen wél leren om het stro uit de staart te borstelen voor ze de hekjes in komen :+
Als ik zie dat een ruiter/amazone nog duidelijk zijn/haar best heeft gedaan om het paard in kwestie zo goed mogelijk schoon te krijgen, dan geef ik best graag een hoger cijfer.

Met mijn schimmeltje had ik trouwens altijd véél minder werk als met mijn zwarte nu. Wat je trouwens zegt van dat stof Urielle, ver-schrikkelijk!!! Bah! Laatst had ik mijn paard netjes opgeblonken met schapenwol, komt er een vriendin aan "zooooo die ziet er glanzend uit" en klopt op zijn achterste... een hele stofwolk en een handafdruk... Wel origineel 8-)

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:49

Ik heb gisteravond toch maar even de voetjes gewassen :o

Ze heeft 4 witte voetjes, dus slang erop insmeren met zeep van de action en schoon waren ze :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:28

Hier ook geen luxe op stal, maar vandaag vroor het niet, maar regende.
Dus in de regen, staart en het ene witte voetje gewassen.
Als het vriest is het hier ook not-done om te wassen.
En ik lees hier veel met een emmertje biotex, ja leuk.. Maar dat moet je ook weer netjes uitspoelen
en dan ben je paar emmers verder, als je alle zeepresten van zijn velletje wilt hebben.

(en stalgenoot even gesms't dat ze hem vandaag niet meer in de paddock moest zetten :D :+ )

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:40

Ik was vrijwel altijd de benen van mn tinker, maar zodra ik in een losrijbaan met een beetje "viezige" bodem kom is er niets van te zien. Vooral in de winter, als zijn sokken niet zo snel drogen en dus vaak een beetje klam zijn als we op wedstrijd gaan. Ben er nooit op afgestraft, jury ziet ook wel in dat zulke mega-sokken niet schoon te houden zijn.

Zelfs gehad dat jury's later naar me toe kwamen en zeiden dat ze gezien hadden dat hij schoon de trailer af kwam hoor! Terwijl ik dan in de proef met blubberpoten aan kwam door het losrij terrein.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:43

Schimpje schreef:
Ik was vrijwel altijd de benen van mn tinker, maar zodra ik in een losrijbaan met een beetje "viezige" bodem kom is er niets van te zien. Vooral in de winter, als zijn sokken niet zo snel drogen en dus vaak een beetje klam zijn als we op wedstrijd gaan. Ben er nooit op afgestraft, jury ziet ook wel in dat zulke mega-sokken niet schoon te houden zijn.

Zelfs gehad dat jury's later naar me toe kwamen en zeiden dat ze gezien hadden dat hij schoon de trailer af kwam hoor! Terwijl ik dan in de proef met blubberpoten aan kwam door het losrij terrein.

Ach had ik tijd terug ook 1 prachtig schoon wit voetje (hij heeft er maar 1 die wit is.)
Komt van de trailer in bagger weer, stampt precies met die voet in giga blubber plas, dag wit voetje :+ .

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:48

Ik heb een bijna witte appaloosa en was hem altijd voor een wedstrijd. Afgelopen winter heb ik wel voor een dilemma gestaan, het vroor en er stond een ijskoude wind. Dan hou ik het bij de staart en de benen. De rest zit gelukkig onder een dek en valt dus wel mee. Maar als de staart goed wit is, kan ik me niet voorstellen dat een jury denkt dat ik er niks aan gedaan heb.