Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gulpje schreef:Ik kreeg mijn protocol en moest echt twee keer kijken naar het aantal punten. Er stond slechts bij 2 of 3 punten commentaar. (kreten als scheef en mag meer) Het was echt een slagveld; 3en voor de keertwendingen (zonder commentaar), dikke onvoldoendes (4en voor draf en stap) voor de gangen onderaan en 4en voor de rest. En wel een 6 voor de rijvaardigheid en effect van de hulpen, en zessen voor het uitstrekken terwijl ik me herinner dat ik tijdens de proef nog dacht; oei dit zal niet hoger dan een 4 zijn...... Nu ben ik echt realistisch genoeg om te weten dat het niet winstwaardig was, maar verlies is wel het heel andere uiterste, het gebrek aan commentaar heeft mij niet duidelijk gemaakt waarom.
Nu koop ik daar niets voor maar ik hoop wel dat ze op zijn minst te horen heeft gekregen dat het wel netjes is om iemand die je naar huis stuurt met 146 punten te laten weten waarom ze die punten krijgt.
Fitzroy schreef:Zoals ons wederom op de bijscholing verteld is, moeten wij juryleden positief jureren.
Nu hoor ik regelmatig en weet ik ook dat hier mensen zitten die verliespunten geven.
Ik vraag me af wat de motivatie hierachter is en wat daar nu positief aan is of kan zijn?
Het gros van de ruiters gaat in het weekend voor zijn plezier op concours. Hoe kun je dan als jurylid iemand met verlies naar huis sturen?
Zelf vind ik dat het hobby is en als iemand laag in de 150 heeft de boodschap net zo goed aan komt.
Brand maar los en vooral zou ik de positieve insteek van verliespunten willen horen. In mijn beleving is die er niet.
Scum schreef:Ik denk dat niemand van ons graag verliespunten weggeeft. Maar als je ze weggeeft is het dus ook wel heel dramatisch. En dan mag het imo ook wel.
Als je bij het springen uitgebeld wordt dan heb je toch ook 2 verliespunten? Die boodschap komt net zo hard aan. Daar wordt ook niet door de jury gezegd: de boodschap komt wel aan, we wijzigen dat in 10 strafpunten.

stefje schreef:Ik ga wel eens mee met mijn stalgenoot om te schrijven bij F-proeven en soms kun je echt de proef en/of de ruiter niet aankijken, zo slecht gaat het dan, of veel te grof gereden. En dan toch positief blijven, dat kan toch niet als iemand niet klaar is voor het niveau van de proef die hij/zij rijdt. Hoe moet je dat anders duidelijk maken...

Fitzroy schreef:Ja, bij jou weet ik dat ik op tijd af moet groeten, Suzanne
Karin, als dat echt is gebeurd heb je wel echt een betonblok voor je hoofd. Pfff.. als ik er 1 zou rijden zou ik voorlopig al niet op concours gaan, maar dan zou ik zeker niet blijven starten.

zo hadden wij een paar weken terug concours waar echt geen schokkende dingen zijn voorgevallen in de ring en waar er de helft in verschillende catogerieen met verslies naar huis gingen en de eerste prijs ging naar 160 en 161 punten
( 169 was de hoogste score van de hele dag)
en daar had ik alleen maar 5en en 6en ook voor de stap draf galop
173 pt. en de tweede proef in de andere ring daar was het een bom..compleet verstijft van spanning, dus te kort in dr hals wegspringen ervandoorgaan in galop..groffe fouten dus waar ik ook een 3 en 4 en -2 voor kreeg maar ook 7ens en een 8..wonderbaarlijk kwam ik daar ook op 173 pt uit
of toen ik nog in de b reed een 0 kreeg voor het hand veranderen middendraf???? oke de middendraf was ver te zoeken maar ik had toch wel degelijk de diagonaal gereden! anders had mn hele proef niet meer geklopt
maar kreeg wel een 0= niet getoont..dat mag dus niet het had wel een 3 mogen zijn want de helft van de oefening is niet naar behoren uitgevoerd! alhoewel ik dan in de b een 5 meer op zijn plaats vind maargoed.
Fitzroy schreef:Asyaa, natuurlijk punt je wat je ziet. Lijkt me logisch. Maar als een protocol op een gegeven moment vol staat met 4-en het dus hard richting verlies gaat terwijl bv. de ruiter niet grof is in de hulpen of wat dan ook, kun je er ook voor kiezen om dan op een 5 te gaan zitten bijvoorbeeld. En ik vind het idd wel afzeiken als je mensen met een verliespunt naar huis stuurt. Is in mijn beleving nergens voor nodig. Mensen komen toch niet verder als ze in de 150 rijden en -10 in een bepaalde klasse heeft volgens mij nog nooit iemand gepresteerd.
MargrietJonk schreef:Ik ben zelf nog niet zolang jury. En heb nog niet veel wedstrijden gejureerd, maar voor de pony ruiters in de B vind ik persoonlijk dat een score van 170 punten net zo welbedoeld aankomt als een score van 160 of zelfs lager. Dat over de pony ruitertjes. Het zijn kindertjes die het allemaal zo goed mogelijk willen doen. Let wel: dat ze wel vriendelijk hun viervoeter door de baan heen rijden. Wordt t duw en trek werk dan is t een ander verhaal.
Bij 'volwassenen' punt ik gewoon wat ik zie. Hoewel ik me moet aansporen om allert en geconcentreerd te blijven als ik een paar 'zessen' combinaties hebt gehad. Zucht.
Maar verliespunten tja. Liever niet maar als t echt nodig is..... Afgroeten is aan de ruiter zelf....