Positief jureren in relatie tot verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Positief jureren in relatie tot verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:31

aliealie, in het B kun je geen verlies rijden. Voor de rest is het misschien handig een nieuw topic te openen, aangezien je daarmee toch wel off topic gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:25

Gulpje schreef:
Ik kreeg mijn protocol en moest echt twee keer kijken naar het aantal punten. Er stond slechts bij 2 of 3 punten commentaar. (kreten als scheef en mag meer) Het was echt een slagveld; 3en voor de keertwendingen (zonder commentaar), dikke onvoldoendes (4en voor draf en stap) voor de gangen onderaan en 4en voor de rest. En wel een 6 voor de rijvaardigheid en effect van de hulpen :+ , en zessen voor het uitstrekken terwijl ik me herinner dat ik tijdens de proef nog dacht; oei dit zal niet hoger dan een 4 zijn...... Nu ben ik echt realistisch genoeg om te weten dat het niet winstwaardig was, maar verlies is wel het heel andere uiterste, het gebrek aan commentaar heeft mij niet duidelijk gemaakt waarom.

Nu koop ik daar niets voor maar ik hoop wel dat ze op zijn minst te horen heeft gekregen dat het wel netjes is om iemand die je naar huis stuurt met 146 punten te laten weten waarom ze die punten krijgt.

Klopt. Als iemand verlies heeft gereden hoeven ze bijna geen verhaal te komen halen bij mij. Het protocol staat dan compleet volgeschreven. Ik schrijf bij de onderdelen altijd een opmerking en onderaan ook nog algemene opmerkingen. Ze mogen altijd naar mij toe komen maar ik herhaal dan eigenlijk wat er op het protocol staat. Ik ben bereid om dat extra toe te lichten natuurlijk, helaas maken daar maar heel weinig mensen gebruik van.

Aliealie: In de B kan je geen verlies rijden, dat klopt. Gewoon starten en dan weet je waar je staat. Reken er wel op dat als je paard niet contstant nageeflijk loopt, je vaak in de 5-en en 6-en proefjes beland.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:03

Fitzroy schreef:
Zoals ons wederom op de bijscholing verteld is, moeten wij juryleden positief jureren.

Nu hoor ik regelmatig en weet ik ook dat hier mensen zitten die verliespunten geven.
Ik vraag me af wat de motivatie hierachter is en wat daar nu positief aan is of kan zijn?

Het gros van de ruiters gaat in het weekend voor zijn plezier op concours. Hoe kun je dan als jurylid iemand met verlies naar huis sturen?
Zelf vind ik dat het hobby is en als iemand laag in de 150 heeft de boodschap net zo goed aan komt.

Brand maar los en vooral zou ik de positieve insteek van verliespunten willen horen. In mijn beleving is die er niet.

Ik denk dat niemand van ons graag verliespunten weggeeft. Maar als je ze weggeeft is het dus ook wel heel dramatisch. En dan mag het imo ook wel.
Als je bij het springen uitgebeld wordt dan heb je toch ook 2 verliespunten? Die boodschap komt net zo hard aan. Daar wordt ook niet door de jury gezegd: de boodschap komt wel aan, we wijzigen dat in 10 strafpunten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:23

Scum schreef:
Ik denk dat niemand van ons graag verliespunten weggeeft. Maar als je ze weggeeft is het dus ook wel heel dramatisch. En dan mag het imo ook wel.
Als je bij het springen uitgebeld wordt dan heb je toch ook 2 verliespunten? Die boodschap komt net zo hard aan. Daar wordt ook niet door de jury gezegd: de boodschap komt wel aan, we wijzigen dat in 10 strafpunten.

He, dat is wel een leuke insteek. Waarom is het acceptabel dat iemand bij het springen verliespunten krijgt, en bij dressuur niet?
Ik denk dat het te maken heeft met wat dressuur 'doet'.
Dressuur is zó in het lijf, het is zó kritisch voor wat betreft ál die kleine dingetjes die moeten kloppen. Nét dat beetje meer, nét dat beetje minder. Dat máákt een proef.
Bij het springen tellen de balken, en niet meer dan dat. Nou ja, tijd misschien.. Dat een paard na een sprong spanning afreageert met een gigantische bok of achteruitslaan is niet van belang. Bij springen is de controle wat dat betreft veel minder belangrijk dan bij dressuur.
Springpaarden komen daardoor ook veel sneller bovendrijven dan dressuurpaarden. Talent komt sneller tot uiting, kan ook vroeger tot resultaten leiden.
Al het werk bij dressuur, al die zweetdruppels, die lange, lange weg ..
Dát raakt een dressuurruiter dieper dan een springruiter. Daarom is de emotie ook dieper. Een springruiter zet zich veel gemakkelijker over die verliespunten heen.

Overigens: JURYLEDEN GEVEN GEEN VERLIESPUNTEN - dat doet de KNHS.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:26

Denk dat een springruiter daar anders over denkt Bertie, over jouw uitspraak dat controle minder belangrijk is in de springring. De consequenties zijn veel groter als je in de springring geen controle hebt!

Juryleden geven de punten..............dus ook de aanleiding voor de verliespunten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:37

Nou, dat denk ik dus niet. :)
Springruiters gaan met die punten veel gemakkelijker om. Niet dat ze niet balen, natuurlijk..

Er is wel een verschil. Tijdens een dressuurproef is echt geen tussendoor afreageren van spanning mogelijk. Bij het springen bestaat juist wel die mogelijkheid.
Natuurlijk weet ik wel dat controle nodig is in het aanrijden, het plaatsen en de sprong. Maar de 'grijze' gebieden geven bij het springen veel meer mogelijkheden dan bij de dressuur.

Kijk ook naar de tijdsspanne waarbinnen een paard die concentratie volledig moet kunnen volhouden, en je komt vanzelf die verschillen tegen. :)

Dressuur: 5 of 6 minuten volledige controle.
Springen: 3 of 4 minuten controle mét daarbij mogelijkheden om tussentijds af te reageren.

edit: typo

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:47

met 3a 4 minuten zit je dik aan je tijdsoverschrijding.

Het is andere energie, maar controle is zeker nodig in het parcours en die paarden zijn dressuurmatig ook super voor elkaar.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:48

En dat ze er makkelijke mee omgaan is uiteraard zo! Maar het is ook allemaal wat helderder in de springsport.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 00:30

Ben het met Moen11 eens over springsport. Daar is het een balk of een weigering klaar duidelijk.
En als je paard dressuurmatig niet voor elkaar is heb je in de springring niet veel te zoeken.

Ik ga niet starten daarom. Ik verongeluk nog.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:08

Moeni11 schreef:
Juryleden geven de punten..............dus ook de aanleiding voor de verliespunten.

Nee, wat een onzin... De ruiter doet dat zelf, die rijdt de proef.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:57

Precies! Zo is het, Karin. :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:14

stefje schreef:
Ik ga wel eens mee met mijn stalgenoot om te schrijven bij F-proeven en soms kun je echt de proef en/of de ruiter niet aankijken, zo slecht gaat het dan, of veel te grof gereden. En dan toch positief blijven, dat kan toch niet als iemand niet klaar is voor het niveau van de proef die hij/zij rijdt. Hoe moet je dat anders duidelijk maken...

Ook de FNRS doet aan positief jureren. Signaleren wat niet goed gaat, maar ook belonen wat wél goed gaat. Grof rijden wordt ook op FNRS wedstrijden niét gewaardeerd. Wat positief jureren betreft zal de KNHS niet veel verschillen van de FNRS. Je beoordeelt het gevraagde. Dat voldoet aan de eisen of niet. Het zijn collega-juryleden die een nog niet voldoende rijdende ruiter de punten heeft gegeven, of wellicht heeft de betreffende ruiter een zeer slechte dag, of moest onverwachts op een andere pony rijden (dat kan eenmaal gebeuren bij FNRS proeven en kan grote invloed op de ruiter en dus de proef hebben). Ook een onvoldoende kun je positief becommentarieren. En je kunt ook een aantal keer aangeven hoe van een 6 een 7 te maken. Ik probeer zelfs de laatste tijd onderaan een protocol nog iets over het geheel van de proef te zeggen en merk dat dit erg gewaardeerd wordt door de ruiters. Net als aanwezig blijven tot na de prijsuitreiking (indien mogelijk ivm secretariaat).
Vergeet daarnaast niet dat je bij de FNRS proeven over het algemeen met ruiters te maken hebt die zo net aan de start van hun ruitercarriere staan... Zo tussen de F8 en F12 behalen ze B niveau.
Edit: en hoewel er bij de FNRS geen verliespunten te behalen zijn, zijn er inderdaad af en toe proeven die niet goed zijn. Dan is het de kunst om die ruiters niet geheel de grond in te trappen. Daar waar 210 punten een promotiepunt geeft, komt met 200 de boodschap net zo goed door als met 175.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:43

Vind dit wel weer vreemd van de KNHS. Zij bepalen tenslotte dat een 5 een voldoende is en dat je bij alleen maar voldoendes en één 4 een verliespunt hebt. En dan willen ze dat er positief gejureerd wordt?
Nou moet ik zeggen dat ik weleens naar van die jury bijeenkomsten waar GP juryleden kwamen uitleggen. En die GP juryleden gaven in mijn ogen ook hogere punten dan de meeste juryleden die ik op wedstrijd tegen kwam. Heel snel een 7-8 als iets een beetje goed was, een 6 voor een oefening die correct was maar bv een paar meter te vroeg, eventjes hoofd kantelen in een zijgang wat goed opgelost werd etc.. Als ze zo punten kun je ook weer eerder naar een 3-4 gaan als het fout gaat en toch nog op een redelijk punten aantal uitkomen.
Een paar jaar terug heb ik oefenwedstrijden gereden met GP juryleden (kon je iemand laten filmen en spraken zij commentaar in) en daar zag ik deze manier van punten ook wel in terug, terwijl ik op normale wedstrijden toch snel alleen 5-en en 6-en en soms een 7 reed. Waar ik touwens wel iets van snap want ik heb ook geen spectaculair paard, en ik moest het ook hebben van gewoon een nette vrijwel foutloze proef en dan op die manier net een winstpunt rijden in het M/Z. Maar ik merkte wel dat de GP juryleden veel eerder een 7 gaven voor een nette zijgang dan de reguliere juryleden die dan een 6 gaven. Misschien dat ze ook daar op doelen met positief jureren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:44

Vind het eigenlijk best leuk dat jullie het allemaal over een boodschap hebben. In mijn ogen (geen jury) punt je toch gewoon wat je ziet? Niet voor een boodschap, welke je uitdrukt in punten. Rijd een combinatie goed, dan zal ie uiteindelijk via een sommetje uitkomen op wat overeenkomt met een winstpunt, rijd ie slecht zal dat sommetje uitkomen op iets wat overeenkomt met een verlies punt. Boodschappen zet je toch bij commentaar of onderaan het protocol? Ik snap uiteraard dat het geen afzeiken moet worden, want daar heb je niks mee, maar ik krijg de impressie alsof er niet onder een bepaald getal gepunt 'mag' worden omdat de boodschap, je bakt er niks van, ook wel aankomt bij dat puntenaantal.

@Fleurtje100
GP jury leden gebruiken, naar mijn gevoel, alle 10 de getallen, en soms willen ze zelfs nog daarbuiten punten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:08

Asyaa, natuurlijk punt je wat je ziet. Lijkt me logisch. Maar als een protocol op een gegeven moment vol staat met 4-en het dus hard richting verlies gaat terwijl bv. de ruiter niet grof is in de hulpen of wat dan ook, kun je er ook voor kiezen om dan op een 5 te gaan zitten bijvoorbeeld. En ik vind het idd wel afzeiken als je mensen met een verliespunt naar huis stuurt. Is in mijn beleving nergens voor nodig. Mensen komen toch niet verder als ze in de 150 rijden en -10 in een bepaalde klasse heeft volgens mij nog nooit iemand gepresteerd.

@Fleurtje, qua GP juryleden ga ik helemaal met je mee. In de GP zie je soms ook cijfers gegeven worden voor onderdelen waar je in de basissport gewoon dikke onvoldoendes zou scoren.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:34

Maar Fitz, moet ik dan dat paard wat afschuwelijk scheef door de baan gaat, tegen de hand is, verzet pleegt met wijken, daarvoor belonen met een vijf? Dan kan ik dus niet want dan doe ik de anderen tekort die hun best doen met een normaal lopend paard maar de oefening nog niet onder de knie hebben......díe krijgen een vijf maar deze krijgt een twee of een drie. En dan kom je inderdaad wel eens op verlies uit maar dat heeft niet te maken met afzeiken.

Je kunt je namelijk ook afvragen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat zo iemand doorrijdt en niet in de gaten heeft dat dit geen rijden is.....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:46

Fitzroy schreef:
-10 in een bepaalde klasse heeft volgens mij nog nooit iemand gepresteerd.

Jawel hoor, ik heb een keer iemand terug zien gaan van het Z2 naar het Z1. :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:49

Ja? Zo hoe erg heb je dan een bord voor je kop als je dat keer op keer gebeurt? Ik heb ook ooit verlies gereden maar dat kwam aan hoor.....en daar leer je van, vooral op tijd afgroeten :D :D

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:13

Ik ben zelf nog niet zolang jury. En heb nog niet veel wedstrijden gejureerd, maar voor de pony ruiters in de B vind ik persoonlijk dat een score van 170 punten net zo welbedoeld aankomt als een score van 160 of zelfs lager. Dat over de pony ruitertjes. Het zijn kindertjes die het allemaal zo goed mogelijk willen doen. Let wel: dat ze wel vriendelijk hun viervoeter door de baan heen rijden. Wordt t duw en trek werk dan is t een ander verhaal.

Bij 'volwassenen' punt ik gewoon wat ik zie. Hoewel ik me moet aansporen om allert en geconcentreerd te blijven als ik een paar 'zessen' combinaties hebt gehad. Zucht.

Maar verliespunten tja. Liever niet maar als t echt nodig is..... Afgroeten is aan de ruiter zelf....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:27

Er zijn zelfs mensen die met 2 verliespunten in 1 proef naar huis gaan. Ongelooflijk dat die mensen niet afgroeten. Er gaat dan namelijk wel heel schokkend iets mis natuurlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:56

Ja, bij jou weet ik dat ik op tijd af moet groeten, Suzanne :P

Karin, als dat echt is gebeurd heb je wel echt een betonblok voor je hoofd. Pfff.. als ik er 1 zou rijden zou ik voorlopig al niet op concours gaan, maar dan zou ik zeker niet blijven starten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:01

Ja, dat is echt gebeurd. :j
Het was iemand die met een pony tussen de paarden reed, is overigens al jaren geleden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:04

Fitzroy schreef:
Ja, bij jou weet ik dat ik op tijd af moet groeten, Suzanne :P

Karin, als dat echt is gebeurd heb je wel echt een betonblok voor je hoofd. Pfff.. als ik er 1 zou rijden zou ik voorlopig al niet op concours gaan, maar dan zou ik zeker niet blijven starten.

Nou je hebt pas 1 x bij me gereden toch? :)
De rest is van horen zeggen, de keren dat ik verlies uitdeel is het echt heel heel slecht hoor. Niet zomaar een beetje rijtechnisch slecht maar heel slecht.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:24

en toch blijf ik erbij dat er soms teveel verschil zit in jureren :o zo hadden wij een paar weken terug concours waar echt geen schokkende dingen zijn voorgevallen in de ring en waar er de helft in verschillende catogerieen met verslies naar huis gingen en de eerste prijs ging naar 160 en 161 punten :+ ( 169 was de hoogste score van de hele dag)
wij hadden echt werkelijk het idee dat dit jurylid volledig het spoor bijster was :(:)

en twee weken terug reed ik de eerste proef echt een hele fijne proef! zelfs mn stalgenoten waren verbaast dat ze zo ontspannen dr rondje liep :D en daar had ik alleen maar 5en en 6en ook voor de stap draf galop :P 173 pt. en de tweede proef in de andere ring daar was het een bom..compleet verstijft van spanning, dus te kort in dr hals wegspringen ervandoorgaan in galop..groffe fouten dus waar ik ook een 3 en 4 en -2 voor kreeg maar ook 7ens en een 8..wonderbaarlijk kwam ik daar ook op 173 pt uit :P

en dan ben ik het er wel mee eens dat bij springen een balk een balk is en geen enkel gevoelskwestie eraan te pas komt en dat vind ik bij de dressuur nog al eens vaak voorkomen.
zelfde met het kennen van de regels...zo ben ik een keer bijna uitgesloten omdat het jurylid vond dat ik niet met zwanenhals sporen mocht starten :( of toen ik nog in de b reed een 0 kreeg voor het hand veranderen middendraf???? oke de middendraf was ver te zoeken maar ik had toch wel degelijk de diagonaal gereden! anders had mn hele proef niet meer geklopt :+ maar kreeg wel een 0= niet getoont..dat mag dus niet het had wel een 3 mogen zijn want de helft van de oefening is niet naar behoren uitgevoerd! alhoewel ik dan in de b een 5 meer op zijn plaats vind maargoed.

en dat is hetzelfde met dat de een vind dat mn paard te diep loopt, en de volgende weer vind van niet :o

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:19

Fitzroy schreef:
Asyaa, natuurlijk punt je wat je ziet. Lijkt me logisch. Maar als een protocol op een gegeven moment vol staat met 4-en het dus hard richting verlies gaat terwijl bv. de ruiter niet grof is in de hulpen of wat dan ook, kun je er ook voor kiezen om dan op een 5 te gaan zitten bijvoorbeeld. En ik vind het idd wel afzeiken als je mensen met een verliespunt naar huis stuurt. Is in mijn beleving nergens voor nodig. Mensen komen toch niet verder als ze in de 150 rijden en -10 in een bepaalde klasse heeft volgens mij nog nooit iemand gepresteerd.

En toch zijn er mensen die bij 165 de boodschap echt niet begrijpen en vrolijk melden dat ze 10 of 5 punten meer hebben gereden als de vorige keer. Er zat toch progressie in :+

En dat is fout, fout is fout en het is niet zielig.
Duidelijkheid in alle cijfers en niet blijven hangen op die 5 omdat er weleens een verliespunt uit kan komen
Hoe verklaar je dan die 5 aan een ander, die wel correct rijdt, maar die 5 krijgt omdat er iets mis gaat.
In mijn ogen not done.
Duidelijkheid is het allerbelangrijkste, een 10 als het goed gaat en een 1 als het fout gaat.

MargrietJonk schreef:
Ik ben zelf nog niet zolang jury. En heb nog niet veel wedstrijden gejureerd, maar voor de pony ruiters in de B vind ik persoonlijk dat een score van 170 punten net zo welbedoeld aankomt als een score van 160 of zelfs lager. Dat over de pony ruitertjes. Het zijn kindertjes die het allemaal zo goed mogelijk willen doen. Let wel: dat ze wel vriendelijk hun viervoeter door de baan heen rijden. Wordt t duw en trek werk dan is t een ander verhaal.

Bij 'volwassenen' punt ik gewoon wat ik zie. Hoewel ik me moet aansporen om allert en geconcentreerd te blijven als ik een paar 'zessen' combinaties hebt gehad. Zucht.

Maar verliespunten tja. Liever niet maar als t echt nodig is..... Afgroeten is aan de ruiter zelf....

Vind ik ook niet horen hoor, dat je meer door de vingers ziet als het ponyruiters betreft.
Dan laat je het toch afhangen van de leeftijd.
Wat ik wel probeer is om sommige ponyruiters/amazone's na de proef even bij me te roepen en even te vertellen wat er wel/niet goed aan was. Een protecol is voor die kleintjes soms zo nietszeggends en heb al meerdere keren van ouders gehoord dat ze dit echt prettig vinden, de boodschap komt beter over.
Maar ook hier weer, duidelijkheid is het allerbelangrijkste.