opzet herhalingscursus juryleden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:52

Vergelijk het met ballet, een lichtvoetige lenige ballerina is beter dan een mollige die wat stijver is...
Ze doen beiden even goed hun best, maar de eerste zal beter presteren .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:58

pearlie schreef:
Ik begrijp dat ik het anders zie dan zoals het is en zoals er vanuit de jury-cursus wordt aangegeven. Ik vind het ook logisch omdat mensen inderdaad liever kijken naar een Totilas dan naar Zwartje van Boer Harms, maar eerlijk vind ik het niet. Maar dat heeft te maken met mijn kijk op sport. Ik vind het wijken van Zwartje nog steeds knapper dan dat van Totilas, hoewel het wijken van Totilas er waarschijnlijk mooier uitziet en dus hoger scoort. En dát vind ik jammer..

Waarom is het van Zwartje knapper dan? Ieder paard kan toch wijken? Voor ieder paard is het toch dezelfde oefening?

pearlie

Re: opzet herhalingscursus juryleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:02

Omdat Zwartje minder getalenteerd is en dus meer moeite moet doen om de oefening uit te voeren. En als dat dan net zo goed lukt als bij Totilas die het met twee hoeven in z'n neus doet dan vind ik dat persoonlijk best knap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:03

pearlie schreef:
Omdat Zwartje minder getalenteerd is en dus meer moeite moet doen om de oefening uit te voeren. En als dat dan net zo goed lukt als bij Totilas die het met twee hoeven in z'n neus doet dan vind ik dat persoonlijk best knap...

Hmm nee, dat gaat er bij mij niet in, sorry :)

Edit: Daarbij beoordelen we wat we zien en kunnen we moeilijk bij ieder onderdeel stil gaan staan of een paard dit makkelijk of moeilijk vindt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:07

Ik snap ook wel dat het zo niet werkt... maar in mijn perfecte wereld zou het wel zo werken ;)
Helaas is dat niet zo, zal mij erbij neerleggen en hard verder oefenen
(en zal mijn paard vertellen dat ie moet werken aan z'n "performance")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:08

Ik heb nog een toevoeging gedaan :) Maar met een minder getalenteerd paard die netjes gereden is kom je er ook wel.. Ieder paard kan Z lopen is mijn mening ;)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:12

Relaxed schreef:
Ik heb nog een toevoeging gedaan :) Maar met een minder getalenteerd paard die netjes gereden is kom je er ook wel.. Ieder paard kan Z lopen is mijn mening ;)

En een eenvoudiger paard kan wel expressiever worden in zijn lopen naarmate het paard meer kracht ontwikkeld en in de zwaardere klasse's terecht komt.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:16

Attitude schreef:
Relaxed schreef:

En een eenvoudiger paard kan wel expressiever worden in zijn lopen naarmate het paard meer kracht ontwikkeld en in de zwaardere klasse's terecht komt.

Maar ik denk dat ook wel de ervaring en 'talent' van een ruiter een belangrijke factor mee speelt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:33

pearlie schreef:

Maar als je er zo naar kijkt, dan moet je dus ook een kind van 12 tussen de paarden een hoger punt gaan geven voor dezelfde correcte oefening als een ruiter van 30 die al 20 jaar langer ervaring heeft. Omdat het voor het kind van 12 moeilijker zou zijn.
Of je zou een paard van 4 jaar in de B een hoger punt moeten geven dan een paard van 10 in de B, omdat het voor die van 4 moeilijker is.

En dat zijn toch dingen waar je geen rekening mee mag houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:39

En ook dat is niet waar, het kan voor het paard van 10 wel zijn eerste wedstrijd zijn en die van 4 kan wel veel getalenteerder zijn. Dus nee, met dat soort dingen moet je allemaal geen rekening houden. Ook dat is weer verteld op de bijscholing. Wat voor paard je ook in de ring hebt, een Haf een Fries of weet ik veel, je moet ze allemaal hetzelfde beoordelen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:41

Klopt Fitz. Daarom kun je daar geen rekening mee gaan houden.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:12

Scum schreef:
pearlie schreef:

Maar als je er zo naar kijkt, dan moet je dus ook een kind van 12 tussen de paarden een hoger punt gaan geven voor dezelfde correcte oefening als een ruiter van 30 die al 20 jaar langer ervaring heeft. Omdat het voor het kind van 12 moeilijker zou zijn.
Of je zou een paard van 4 jaar in de B een hoger punt moeten geven dan een paard van 10 in de B, omdat het voor die van 4 moeilijker is.

En dat zijn toch dingen waar je geen rekening mee mag houden.

Dat ben ik niet met je eens want misschien rijd dat kind van 12 wel netter dan die ruiter die 20 of 30 jaar ervaring heeft.. ;)
Dat zelfde geld voor een 4 of een 10 jarig paard. Je jureerd naar wat je ziet.. en de een heeft ongeacht zijn leeftijd misschien meer talent als een ander..
de één doet het voor zn lol en de andere puur om te 'winnen' en is daar meer gedreven in als een ander.
Je kan ook 2 ruiters hebben die hetzelfde paard rijden.. de ene rijd de sterren van de hemel met dat paard en die ander rijd bewijs van een bagger proef.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:21

Dan ben je het dus wel met me eens ;) Ik zeg dus net dat we niet naar dat soort dingen kunnen gaan kijken ;)

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:25

ooow sorry, had het idd niet goed gelezen Y;(

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:09

Ik ben gisteravond in Oirschot geweest en ik ben diep teleurgesteld.............
Er waren zoveel dingen waar ik me gewoon echt niet in kon vinden en er was steeds ook duidelijk dat de verschillen tussen juryleden enorm zijn....

Beide cursusleiders zaten niet compleet op 1 lijn en bovendien was de communicatie onderling zo slecht dat het niet te doen was om bij te houden waar we nu mee bezig waren.
De ruiters luisterden ook niet, en reden pas na 3x vragen de gevraagde oefeningen, we zullen het op zenuwen houden.

Wat ik ook erg jammer vond was dat de paarden net zo lang in de ring mochten losrijden tot ze de ring niet meer eng vonden, maar dat is niet wat we op zondagochtend doen, dan moeten we die spanning ook jureren.....
Een slecht gereden oefening werd niet beoordeeld, want ja, dat was mislukt.
In de praktijk mag je het ook niet over doen....

Nee voor mij was het niets.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:15

Hm dat belooft wat raket :=
Gaan er nog mensen naar Bathmen volgende week?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:16

pearlie schreef:

Dat betekent dat als een stijve turnster een onderdeel goed uitvoert, men dan ook een hoger cijfer moet geven volgens jou, want 'die heeft er meer moeite voor moeten doen om het te leren/uit te voeren' ??

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:46

Sjaantje dat hoeft niet hoor, de avonden worden door verschillende mensen gegeven, ik twijfel niet over de deskundigheid van beide individuen, maar het was geen ge-oliede machine zeg maar.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:07

Nou ja een groot deel van je opmerkingen zijn natuurlijk van toepassing op alle bijscholingen (verschil tussen juryleden, ruiters die baan mogen verkennen, niet op een lijn zitten).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:17

Jammer Raket. Inderdaad, je moet de combinaties gewoon beoordelen zoals ze het op dat moment doen. Iets wat mislukt kun je niet meer overdoen.

Was het trouwens erg druk? Ik vind het gewoon jammer dat er weer zo weinig locaties zijn. En net zoals vorig jaar met 200 man daar staan, dat laat weinig ruimte over voor vragen.
Ik ga de 22e in Panningen trouwens.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:35

Het was te druk voor discussies in ieder geval.
Ik blijf erbij dat het veel zinvoller is om ook de slechte stukken te beoordelen.
Dat is waar de grote verschillen gaan zitten. Niet of dat goede paard nu een 7 of een 8 moet krijgen, maar het schaduwgebied...... daar is de winst te behalen om de juryleden in ieder geval meeeeer op 1 lijn te krijgen.

Bijv Vorig jaar had lammert Haanstra 1 van zijn paarden bij, een topknol. Maar die zie ik niet op zondagochtend op het omgeploegde maisveld een B of L proefje lopen.
Maar die krabbelige fjord in die paardenring, wat moet ik daar mee? Dat zijn denk ik veel interessantere vraagstukken.

Ik vond het trouwens wel goed dat er dit jaar ook een aandacht was voor het B-niveau, nu nog een keer de pony's erbij betrekken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:00

sjaantje schreef:
pearlie schreef:

Dat betekent dat als een stijve turnster een onderdeel goed uitvoert, men dan ook een hoger cijfer moet geven volgens jou, want 'die heeft er meer moeite voor moeten doen om het te leren/uit te voeren' ??

Wel als die turnster het onderdeel goed uitvoert!

Ik vind gewoon dat de technische uitvoering van een oefening boven de kwaliteit van het paard moet gaan.
De combinatie moet beoordeeld worden, niet het paard. En dat gebeurt naar mijn mening te vaak. Maar ja wie ben ik, geen jury in ieder geval.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:27

Maar dat kwalitatief betere paard zal juist door zijn betere kwaliteiten de oefening vaak ook beter uit kunnen voeren.
Ik kan toch niet Haflingers, Fjorden etc hogere cijfers gaan geven op dingen als sbw en travers omdat ze meer moeite hebben met lengtebuiging dan een KWPNer? :?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:55

Dat zeg ik niet. Maar áls er een Fjord of Haflinger in de ring verschijnt die een oefening als sbw of travers wél correct uitvoert, moet die toch dezelfde beoordeling krijgen als een kwpn er die de oefening correct uitvoert?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:59

Als2 paarden de oefening hetzelfde uitvoeren, maar de een doet dat met een betere draf als basis, krijgt dat paard een hoger punt.