Kater overhouden van jureren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:53

Nou Born, als je het zelf niet weet en er dus een jury pas na 6 jaar achterkomt dat de enting niet goed is, dan is dat ook geen beste zaak... slapen alle jury's??? :P

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:56

Nee oke, dat is ook geen beste zaak.
Dacht dat overal de paspoorten werden gecontroleerd, maar blijkbaar alleen in het Noorden. Met name het buitenseizoen toch altijd beide proeven.

Maar ja, is ook de verantwoording van de deelnemer hoor.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:56

Kajanus schreef:
Nou Born, als je het zelf niet weet en er dus een jury pas na 6 jaar achterkomt dat de enting niet goed is, dan is dat ook geen beste zaak... slapen alle jury's??? :P

Er zijn misschien teveel juryleden die geen gezeur aan hun hoofd willen hierover. En geef ze eens ongelijk. :)

Kajanus

Re: Kater overhouden van jureren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:09

Snap ik ook wel Bertie, maar het is wat jammer als je het zelf echt nooit gezien hebt en je komt op een Kampioenschap en daar kijkt de jury wel goed en je bent gediskwalificeerd..

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:23

Ach ik ben zelf afgelopen jaar ook eens bijna uitgesloten omdat de basisentingen van 1992 niet in het paspoort stonden (paard had een nieuw paspoort gehad omdat er geen medisch inlegvel in zat en het paspoort spoorloos was ten tijde dat je die nog los mocht aanvragen). Ik vind het terecht, je moet gewoon je spul op orde hebben. (Dan vragen jullie je af; als je het terecht vind waarom ging je dan toch op wedstrijd? Omdat de DA gezegt had dat 'het zo wel goed was'. De betreffende jury heeft me toen ook gewaarschuwd dat ik nooit naar de DA moest luisteren omdat die er vaak naast zitten, ik dacht dus dat ik gewoon kon starten).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:26

Peelie schreef:
Ik heb nu 2 officieele wedstrijden gerenden (waarvan 1 haflingerwedstrijd) en heb iedere keer mijn paspoort moeten laten zien.

Even over die basis enting. Mijn haf heeft wel 6 verschillende eigenaren gehad, voordat ik haar kreeg. Ze is dus niet altijd 100% netjes geent... Wat ik dus echt niet snap... Maar bij mij is ze altijd netjes optijd geent. Maar zou dat dan voor mijn kunnen betekenen dat ik uitgesloten kan worden voor een wedstrijd omdat entingen jaaaaaaren gelend niet goed geregeld waren terwijl ze nieteens van mij was...?

Dat vraag ik me dan wel af...

Gewoon even laten enten en daarna na drie weken nog een keer en dan is alles in orde

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:33

Bij ons wordt er zo nooit naar gevraagt rij al 10 jaar wedstrijd maar heb het nog nooit meegemaakt!

Wist ook niet dat het maar 9 maanden werkzaam is toch maar ieder half jaar gaan enten zit je ook nooit fout op concours.
Als je de eerste 2 entingen teminste goed hebt.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:35

hier in het noorden moet je standaard al je papieren laten zien voordat je überhaupt mag beginnen aan de proef.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:41

Zodra je wedstrijden start moeten je papieren/entingen gewoon in orde zijn. Het zijn regels waar je je aan dient te houden.. Als je al weet dat je entingen niet 100% in orde zijn zou ik dat toch maar eens gaan regelen. Met een beetje pech loop je het toch een keer op..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:47

ik heb zo'n zelfde situatie gehad.
secretariaat boos, federatievertegenwoordiger geirriteerd en deelnemers geschrokken en balen dat ze weer naar de auto terug moesten lopen.
Uiteindelijk 1 deelneemster moeten diskwalificeren met gevolg dat ze de volgende dag ook niet mocht starten.
Ik had er ook een rotgevoel aan overgehouden en een onrustige nacht.
En toen begon het gedonder pas echt. Tot fraude toe van de deelneemster toe. De officiele waarschuwing van de knhs die mijn inziens nog veel te laag was maar ook dat wordt opgelegd volgens diezelfde regels.

Als jury zit je hier niet op te wachten. Met zijn allen wil je een leuke dag creeeren maar er zijn nu eenmaal terechte basisregels afgesproken.

Uiteindelijk komt het erop neer dat als we elke wedstrijd zouden controleren we dit probleem niet zouden hebben. We doen het dus eigenlijk te weinig. St. juryplatform heeft dit ook als 1 van haar aandachtpunten in het beleidsplan staan om hier een goede werkzame oplossing voor te vinden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:53

Misschien een idee dat iedereen zijn papieren moet laten zien bij het aanmelden op de dag? Gewoon elke wedstrijd?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:58

Dat zou kunnen maar dan moeten ze het secretariaat ook opleiden om deze controle te kunnen doen en de machtiging geven om diskwalificaties op te leggen. En dat is nu niet het geval.
Als ze het aan de jury moeten laten zien is het de vraag of de jury hier tijd voor heeft om dit binnen die 7 minuten te doen. Zeker als eea niet klopt en je hele gesprekken krijgt.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik met al die entingen door elkaar influenza, rhino etc. het ook lastig is om de juiste entingen eruit te halen.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:27

Sorry, heb de laatste 2 pagina's niet gelezen, want moet zo weg :o Kreeg dit topic toegestuurd..

Was je toevallig de jury van ring 7; B, L1 en L2 jeugd met startkaart? Dan heb je mij ook in de ring gehad :) (1e combinatie in het L2)

Als je het was, was je de eerste die ooit naar het paspoort van mijn merrie heeft gevraagd in de 1,5 jaar dat ik officieel start :j Ik vind het schandalig dat dit nog nooit eerder is gevraagd!!! Er zijn zoveel paspoorten die niet in orde zijn en ik denk dat dat mede komt doordat er te weinig gecontroleerd wordt. Dus complimenten voor je actie!!! Zo worden de deelnemers eens een keer met hun neus op de feiten gedrukt, de regels zijn er immers niet voor niets. En dan kan DAH of KVTH zeggen dat hun daar laag drempelig in zijn, maar het is nogsteeds ook een officiële wedstrijd voor de KNHS dus vind dat er dan alsnog die regels nageleefd moeten worden. Wat verder de handhaving van de KNHS er in is verder weet ik niet, maargoed..

Toevallig was een paar minuten voor mijn proef mijn vriendinnetje van haar pony gevallen met het springen, waar mijn moeder dus naartoe liep, omdat ze vond dat ze wat te lang bleef liggen en alleen onze groom bij haar was. Toevallig had mijn moeder net mijn wedstrijdtas om haar schouders, en dus ook het paspoort mee, waardoor ik hem niet direct bij aanmelding heb kunnen laten zien, maar mijn zusje is hem meteen gaan halen en heeft hem nog voor mijn proef laten zien :j

Offtopic: ik vond je commentaar op mijn protocol onwijs fijn en bijzonder nuttig, daar heb je nog eens wat aan +:)+ En de winstpunt en 3e plaats ben ik natuurlijk ook helemaal blij mee :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:36

Niet zo lang geleden kwam ik bij controle een 'paspoort' tegen dat bij de koop van het paard was meegekomen. Het paspoort was volledig gekopieerd en geprint met een inkjetprinter.
Gelukkig hadden de mensen inmiddels wel een 'echt' paspoort geregeld, maar ze hadden de 'oude' bij zich omdat daar de eerdere entingen in stonden. En nog een geluk: in het goede paspoort stond de (correct geformuleerde) melding van de dierenarts dat eerdere entingen in orde waren.
Ik ben er wel enorm van geschrokken. Als het echte paspoort er niet was geweest had ik het valse paspoort moeten innemen. Stel je voor wat voor een gedoe dat gegeven zou hebben!

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 19:38

@Lovelita, ik was inderdaad de jury in ring 7. Kan je nog wel herinneren hoor, je reed gewoon een goede proef en was 1 van de uitstekers van de dag. Ga zo door en bedankt voor je lieve berichtje, ik doe mn best om voor ieder passend commentaar op te schrijven en waar ze verder mee kunnen. Kan helaas niet iedereen tevreden houden, hoe graag ik het ook wil. Vond het erg vervelend van de mensen die ongedane zaken naar huis konden, het zijn niet mijn regels en ik moet ze net als een ieder ander gewoon opvolgen. Is het nog goed afgelopen met je vriendin die gevallen is??

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:12

Wat leuk om te horen :D Ik was ook dik en dik tevreden!!! Lita was er helemaal voor me en voor een 2e L2 wedstrijd was ik zo blij als wat! Het kan allemaal nog 10x beter, maar daarom hebben we wat om aan te werken.

Ze had altijd al wat angst om te springen, maar ben haar aan het helpen er vanaf te komen. Het gaat steeds beter, maar na de val is er toch weer een deukje opgelopen. Ze heeft gisteren de crosstraining nog gewoon geprobeerd, maar doordat ze erg last had van haar stuitje, kont en bovenbeen hield het na een paar hindernissen al op helaas..

Enneh, ik geef je groot gelijk hoor ;) Als die mensen wedstrijd willen rijden, moeten ze maar zorgen dat het in orde is!

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:45

Ik ben het wel met je eens hoor TS :j
Het stond notabene nog duidelijk in het boekje van de dag vermeld EN ook overduidelijk op de website vermeld! Hier in het noorden wordt er behoorlijk veel gecontroleerd en terecht! Ik vind je dus geen zeur :n
(wel heb ik ooit een jury meegemaakt die ging zeuren over het feit dat een haflinger geen vos zou zijn en dat vond ik niet zo grappig :') )

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:52

Dan vraag ik mij af of ik het ook wel goed voor mekaar heb. Ik heb mijn pony zonder paspoort gekocht 8 jaar geleden, het was ons dus niet bekend of ze ooit een basisenting had gehad.

Na aankoop heeft de DA haar een basisenting gegeven en dit in een entboekje gezet. Pas een jaar later heb ik een paspoort voor haar aangevraagd toen ze was gechipt.

In mijn paspoort is de basisenting dus niet opgenomen, is het dan gewoon voldoende als ik naast het paspoort het oude entboekje meeneem?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:54

Nee dat is niet voldoen.
De DA moet als eerste regel in het paspoort een verklaring schrijven. Zie www.knhs.nl daar staat een hele goed uitleg waar het paspoort aan moet voldoen.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:01

jury schreef:
Nee dat is niet voldoen.
De DA moet als eerste regel in het paspoort een verklaring schrijven. Zie http://www.knhs.nl daar staat een hele goed uitleg waar het paspoort aan moet voldoen.

oke, daar baal ik dan best van, ik heb destijds aan de DA gevraagd of mijn papieren dan zo goed waren, volgens die DA destijds was alles toen in orde.

Naar mijn paspoort is dus ook nog nooit gevraagd, anders was ik hier ook al eerder achter gekomen. Ik vind ook dat hier gewoon standaard bij elke wedstrijd naar gekeken moet worden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:03

Ik vind het wel wat makkelijk door de DA nu de "schuld" te geven.
Dit heeft zo vaak in paard en sport gelezen en ook op de site staat het echt heel duidelijk.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:11

jury schreef:
Ik vind het wel wat makkelijk door de DA nu de "schuld" te geven.
Dit heeft zo vaak in paard en sport gelezen en ook op de site staat het echt heel duidelijk.

ik heb dit destijds speciaal nagevraagd omdat ik niet zeker wist of het bij mij goed was, juist door een artikel wat ik had gelezen. Vandaar, heb de site van het KNHS (kijk hier namelijk bijna nooit op) net bekeken en ga er van de week achteraan om dit voor elkaar te maken.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:07

Als je de DA nadrukkelijk vraagt of de papieren in orde zijn dan moet je daar gewoon op kunnen vertrouwen, mocht hij het niet zeker weten kan ie dat ook gewoon zeggen. Zo ben ik dus eens bijna gediskwalificeerd. Schuld op DA afschuiven? In zekere zin wel ja en dat vind ik ook terecht want je zou de DA als betrouwbare bron moeten kunnen zien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:43

Waarom zou je er vanuitgaan dat een DA op de hoogte is van de regels van de KNHS?
In de praktijk blijkt vaak ook dat ze het niet weten.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:14

Ik vind dat gewoon service, en als het niet weten moeten ze daar ook gewoon eerlijk in zijn en niet zeggen dat het wel goed is zo terwijl ze geen flauw idee hebben.