Bixie Jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:41

het geven van commentaar bij springen lijkt me op de 1 of andere manier lastiger dan bij dressuur,.. maar hier is ook weinig bixie springen. Een eigen schrijver is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel fijn met bixie, daar ben ik ook al even achter :+ :D , maar helaas wilde mijn schrijfster niet meer als er teveel bixiekindjes waren,..

MizoanJarig

Re: Bixie Jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:44

Dat lijkt mij ook dat het moeilijk is om commentaar te geven met het springen :D
:j dat is het zeker Qizz, het is per toeval ontstaan omdat ik een bixie afspraak had en net had gehoord dat ik Pfeiffer had en de kindjes niet wilde laten stikken, toen is hij mee gegaan zodat ik iig al niet hoefde te auto rijden erheen. Hij vind het leuk om te doen en heeft het systeem eigenlijk beter dan mijzelf door ;)
Ik moet straks een keer Bixie doen zonder hem omdat wij dan in een verbouwing / verhuizing zitten :S en zie er nu al tegen op.

Dus ik heb het goed begrepen, opletten of ze A het parcours foutloos afleggen en B hoe de rijstijl is

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:48

klopt, zo werkt het ;-) wel heel leuk dat bixiespringen, heb 1x gekeken en was echt heel leuk
komt vast goed,..

die keer zonder je man gewoon vragen naar een goeie schrijfster, want anders word je gek (uit ervaring), het gaat zo snel soms en als de schrijfster er niks van snapt en jij alles moet uitleggen, raak je erg achter, ik heb dat de laatste keer maar gevraagd en uitgelegd en was geeeeen probleem, kreeg een wat ouder meisje die zelf reed en was super.

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:50

Thanx *D

Die keer gaat er iemand mee die vaker mee gaat schrijven en ik zal het even in de aanloop met haar doornemen misschien met mijn vent erbij kan hij het even uitleggen :=

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:55

Ik heb nog even een wat oudere post uit dit topic naar boven gehaald, ik werd namelijk laatst gebeld door een vereniging of ik een bixierubriek wilde komen jureren. Ik ben IL jury, maar heb geen cursus voor bixie jurylid gedaan. Moet ik dit dan weigeren op het moment dat het mij gevraagd wordt? Het lijkt mij namelijk best leuk om te doen, maar de 'echte' bixiejuryleden zijn natuurlijk ook niet voor niks in het leven geroepen! Iemand?
In dit geval heb ik overigens nee gezegd, maar dat had te maken met dat ik op de betreffende dag niet kon.

El_Paso2009 schreef:
Had dit ook gelezen en toen de KNHS gebeld en ze vertelde me als de vereniging geen bixie jurylid kan krijgen dan mag je het als Il jurylid gewoon jureren, er wordt nl niks geregistreerd bij de KNHS voor deze kinderen. Ze spreken zichzelf dus een beetje tegen door het op de site zo te zetten en dan telefonisch toch toezeggen. De dagcursus die je hiervoor kan doen ik ook gratis en wordt alleen bij voldoende belangstelling gegeven. Ik heb me even verdiept in de protocollen en ga het gewoon lekker doen. De jeugd heeft de toekomst dus ik ben benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:22

Hier nog wat foto's en film materiaal met de punten die er bij horen van afgelopen weekeind voor de gene die nieuwsgierig zijn naar hoe andere het punten:
[RIJ-ITP] Whitney op bixie wedstrijd

Ik had zelf graag iets meer commentaar op de protocollen gezien (bij het springen helemaal niets), maar de mondelinge toelichting van beide proeven was echt leuk.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:24

Anne schreef:
Ik heb nog even een wat oudere post uit dit topic naar boven gehaald, ik werd namelijk laatst gebeld door een vereniging of ik een bixierubriek wilde komen jureren. Ik ben IL jury, maar heb geen cursus voor bixie jurylid gedaan. Moet ik dit dan weigeren op het moment dat het mij gevraagd wordt? Het lijkt mij namelijk best leuk om te doen, maar de 'echte' bixiejuryleden zijn natuurlijk ook niet voor niks in het leven geroepen! Iemand?
In dit geval heb ik overigens nee gezegd, maar dat had te maken met dat ik op de betreffende dag niet kon.

El_Paso2009 schreef:
Had dit ook gelezen en toen de KNHS gebeld en ze vertelde me als de vereniging geen bixie jurylid kan krijgen dan mag je het als Il jurylid gewoon jureren, er wordt nl niks geregistreerd bij de KNHS voor deze kinderen. Ze spreken zichzelf dus een beetje tegen door het op de site zo te zetten en dan telefonisch toch toezeggen. De dagcursus die je hiervoor kan doen ik ook gratis en wordt alleen bij voldoende belangstelling gegeven. Ik heb me even verdiept in de protocollen en ga het gewoon lekker doen. De jeugd heeft de toekomst dus ik ben benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen.

Ik zou de vereniging eerst vragen opzoek te gaan naar een Bixiejurylid.
Zoals je wel in dit topic hebt gelezen worden veel juryleden die de cusus gedaan hebben niet/nooit gevraagd.
Dit probleem lost zich zo natuurlijk nooit op.

Mocht het nu echt niet lukken dan zouden ze bij wijze van spreken altijd nog een beroep op jouw kunnen doen.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:44

Hoi, ik meld me ook even.
Ben van de eerste lichting juryleden en jureer me helemaal suf. Rijd soms 60 km en heb al 20 wedstrijden staan dit jaar. Doe springen en dressuur (maar liever niet de B1 dressuur).
Hoorde laatst ook van een vrouw die nog nooit gejureerd had in 3 jaar tijd. Ik snap er niks van.

En voor de jury die zaterdag het springen doet: Ik jureer vaak in andere volgorde dan op papier staat. Maar dit moet je je even eigen maken. Ik merk wel dat ik bij springen aan het einde maar 1 of 2 opmerkingen op laat schrijven, terwijl ik er bij de dressuur om bekend staat dat ik zo veel dingen opschrijf (zowel het goede als de verbeterpunten).

Succes!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:50

ik vind het van minder belang als je geen officieel bixie jury bent maar dit wel jureerd zolang je maar snapt wat het doel is. Het zou zonde zijn als bixiewedstrijden niet gehouden worden omdat er geen jury te vinden is. Dat is veel erger denk ik zo.

Alles posts die na de mijne zijn gekomen kan ik helemaal achter staan. Duidelijk in hoe je als jury met bixie om moet gaan. Tof!

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:02

Trennie schreef:
ik vind het van minder belang als je geen officieel bixie jury bent maar dit wel jureerd zolang je maar snapt wat het doel is. Het zou zonde zijn als bixiewedstrijden niet gehouden worden omdat er geen jury te vinden is. Dat is veel erger denk ik zo.

Dat ben ik op zich wel met je eens maar ik vind het zo jammer voor die gene die er wel energie in gestoken hebben maar nooit eens gevraagd worden.
Ik kan me voorstellen dat dat niet leuk is !

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:59

Daar ben ik het ook mee eens.
Maar schijnbaar verschilt de hoeveelheid Bixie sterk per regio / provincie.
Denk dat het daar ook sterk mee te maken heeft.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:00

Zelf jureer ik juist wel vaak het Bixie springen, afgelopen dinsdag nog in Ermelo tijdens de Bixie dag.

De post van Trennie aan Miep begrijp ik echter niet...
1 punt aftrek bij een balk :?

Sorry Miep, kijk voor het Bixie protocol springen even in je Bixie boekje daar staan beide parcoursen precies in qua lijnen en voorschriften EN de uitkleg waar voor je de kruisjes mag geven per onderdeel.

Zelf laat ik de ruitertjes eerst bij me komen om te groeten, vraag naar hun naam en achternaam ,of de pony ook een naam heeft (vaak beginnen ze dan al te lachen en is het ijs gebroken) en leg ze uit dat de jury dat moet weten omdat anders een ander kind hun punten krijgt...
Vervolgens krijgen ze de bel en mogen ze beginnen.

Ik jureer volgens het regelement ( dus door de verplichte doorgang anders uitsluiting wegens het rijden van verkeerd parcours, 3e weigering is uitsluiting ,een balk is 4 strafpunten, een val is uitsluiting, 1e weigering 4 strafpunten, tweede weigering 8 strafpunten -totaal dus al 12)
Dit lijkt heel streng, maar het is de bedoeling dat ze een parcoursje leren sturen, dan mag je niet kiezen waar je heen gaat...
Dit zijn overigens eisen die ik niet zelf bedacht heb, dit werd zo verteld op de vragen die er tijdens de nascholing speciaal voor het springen op het federatiecentrum werd gegeven.
De combinatie laat ik wel eerst helemaal al dan niet met hulp uitrijden, ik bel dus niet halverwege .

Vervolgens komt de combinatie opnieuw bij de jury en dan vertel ik wat al heel goed ging en wat er nog verbeterd kan, ook leg ik dan uit waarom ze eventueel uitgesloten zijn. En waarom ze nu deze keer geen stempel verdienen.

Ik ben voorstander van de beugelriem om de hals van de pony en leg dit ook uit, waarom dit mag.
Vooral bij vaders en moeders die zelf gereden hebben roept dit positieve reacties op ( wisten vak niet dat dit in de bixie is toegestaan)

Het protocol volgend kom je dan bij het totaal aantal punten ( kruisjes) daar worden de strafpunten afgetrokken ( bijvoorbeeld 1 weigering dus 4 strafpunten) vervolgens houd je het totaal over...

Opzich vind ik dit simpeler jureren dan de bixie dressuur, je hebt de tijd om de combinatie tijdens het parcours te bekijken en vult daarna de kruisjes (houding en zit) in...

Maar...ondanks de bijscholing (verplicht voor bixiejuryleden) is er nog geen eenheid..
Mijn dochter starte 'smiddags in dezelfde AA die ik 'smorgens gejureerd had in Ermelo. Oke, ze had met haar 6 jaar 34 van de 36 te verdienen kruisjes, maar deze jury maakte het niet uit of je na hindernis 3 links ( plus verlichte doorgang) of rechts ging....

Een heel verhaal, maar je mag me pb en.. Miep!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:16

@ ARhythmical: ik heb voor Miep het bixieboekje erop nageslagen.
Zelf jureer ik geen springen, dus moest ik het van het boekje hebben.
Ik heb daarvoor het voorbeeldprotocol op blz 102 genomen.
Daar staat in het protocol onder B strafpunten hindernissen.
Ik neem daarmee aan dat je dus een punt minder krijgt wanneer een balk valt?
Goed dat je wel reageert, omdat jij het beter weet dan ik.

Wat betreft de eenheid: nee, die is er nog niet voldoende.
Dit zal zich in de komende jaren wel gaan verbeteren hoop ik.
En echte eenheid zal er ws nooit helemaal voor de volle 100% komen, want het is en blijft een jurysport.

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:18

Het is me nu nog te vroeg maar iig bij eze alvast bedankt iedereen voor de bijdrage!!!
Reageer als ik echt wakker ben ;)

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:25

Wat ook heel leuk is,als de groep niet te groot is, is samen parcourslopen met de kinderen.

Dit heb ik nu twee keer gedaan (de organisatie vroeg er om) en het is voor de kinderen heel duidelijk.
Je kan dan ook mooi de nadruk leggen op het uitrijden van de lijnen en het passeren van de verplichte poortjes.
Er zijn die keren dan niet of nauwlijks poortjes gemist !

Arhythmical schreef:
Ik jureer volgens het regelement ( dus door de verplichte doorgang anders uitsluiting wegens het rijden van verkeerd parcours, 3e weigering is uitsluiting ,een balk is 4 strafpunten, een val is uitsluiting, 1e weigering 4 strafpunten, tweede weigering 8 strafpunten -totaal dus al 12)
Dit lijkt heel streng, maar het is de bedoeling dat ze een parcoursje leren sturen, dan mag je niet kiezen waar je heen gaat...
Dit zijn overigens eisen die ik niet zelf bedacht heb, dit werd zo verteld op de vragen die er tijdens de nascholing speciaal voor het springen op het federatiecentrum werd gegeven.
De combinatie laat ik wel eerst helemaal al dan niet met hulp uitrijden, ik bel dus niet halverwege

Dit bedoelde ik dus ook met het wel laten uitrijden en daarna uitleggen.
Ik bel er dus ook nooit een halverwege uit het parcour.

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:10

Ik was id wel van plan om mij zo te kleden dat mocht het nodig zijn of uitkomen in parcours kan gaan lopen met de kids. Heb net het parcours even vergroot en gekopieerd en de rijstijlen ding vergroot en gekopieerd.
Nog een vraag let je tijdens het parcours eerst vooral op fouten en rijstijl, laat de fouten direct noteren en ga je daarna de rijstijlen invullen of breng ik mezelf daarmee in de problemen??????

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:19

Achetrin het boekje staan de proeven verder uitgebreid en dan zie je per onderdeel wat je moet jureren.
Vooral de eerste paar keer is het heel intensief, maar later wen je er wel aan en weet je ook welke punten je moet beoordelen.

Vooral de B1 zijn vreselijk om te jureren, dat gaat zo snel, en als je dan commentaar erbij wilt laten schrijven, ben je al zo 4 onderdelen verder. :oo
Een reguliere M proef is eenvoudiger te beoordelen ;)

Maar je went er zo aan hoor!

Hier dit jaar alweer 8 x gejureerd. Wordt ook vaak opgebeld door verenigingen in Drenthe, Groningen en Brabant en Gelderland......maar ergens houd het op :o
Gelukkig heb ik sinds kort een vaste schrijver, mijn vriend vind het geweldig om te doen :):)

Vergoeding is per april jl naar 20,= per dagdeel (4 uur) gegaan.

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:25

Kaatje 77 mijn vragen beperken zich echt alleen tot het Bixie SPRINGEN
Bixie dressuur heb ik ervaring mee en ik ben IM jurylid ;)

Overigens zie ik net op de startlijst dat ik het springen niet hoef te beoordelen, alleen de dressuur ik ga zo maar eens bellen want nu moet ik voor 1 1/2 uur komen :? Ben ik langer odnerweg dan dat ik jureer

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:28

Wel bijzonder dat je ook vaak uit Groningen en Drenthe gebeld wordt Kaatje. Ik heb nu in een half jaar een keer of vijf gejureerd, maar verder niets meer staan voor de zomer. Zeg nooit nee, maar wordt niet vaker benaderd.

Met het springen is het wel belangrijk de strafpunten correct bij te houden.
Balk is 4 strafpunten, eerste weigering is 4 strafpunten en de tweede weigering is 8 strafpunten. Bij de derde weigering wordt de combinatie uitgesloten. Ook bij een val of verkeerd parcours volgt uitsluiting. Net als in het gewone springen is een volte rijden, het kruisen van de eigen lijn of stilstaan/achterwaarts gaan ook een weigering. Heel veel bixiejuryleden zijn hiervan niet goed op de hoogte.

Ik probeer wel altijd de combinatie het parcours uit te laten rijden als de veiligheid dit toelaat.

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:56

Nou das fijn :D

Morgen om 13:00 uur beginnen *D
Eerst dressuur daarna is het in overleg met een aparte springjury of ik blijf ja of nee.
Wellicht kunnen we het samen doen de 1 op parcours letten de andere op rijstijl

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:45

Leuk hoor! Heb je veel ruitertjes?

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:52

Nee 13:00 uur beginnen 14:30 laatste ruiter daarna doen ze allemaal mee met springen.
En na het springen organiseren ze nog een soeplepelrace :=

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:28

Ik laat de schrijfster tijdens het parcours alvast de strafpunten noteren per hindernis ( net als bij het 'gewone"springen) ook laat ik alvast kruisjes zetten bij de verzorging van het geheel ( meestal alle 4)
Na de laatste hindernis laat ik pas de rest invullen omdat de onderdelen betrekking hebben op het hele parcours en niet zoals bij de dressuur per onderdeel.
Dan tellen we de kruisjes schrijf dat totaal op de protocol en vervolgens gaan onder "B"de strafpunten eraf en blijft er een totaal over.
Op het moment dat een combinatie uitgesloten wordt ( 3 weigeringen , erafvallen of een poortje missen) geef ik geen kruisjes. (scheelt een h;le boel, de combinatie leg ik liever mondeling uit wat goed en minder goed ging!)

Bayazo: *\o/*

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:19

Heb er toch wat verheldering om gevraagd.............

Citaat:
Steeds vaker lees of hoor ik dat IL of IM dressuurjuryleden Bixie rubrieken gaan beoordelen.

Dan wordt ik benaderd voor adviezen hoe zij dit moeten doen, aangezien ik wel de Bixie bevoegdheid heb.

Keer op keer bevreemd mij dit, echter het verhaal schijnt de ronde te gaan dat wanneer een organisatie moeite heeft om een Bixie jury te vinden, zij mogen uitwijken naar een IM of IL dressuurjurylid.

Sinds ik 4 jaar geleden de dagopleiding tot Bixie jury heb gevolgd, heb ik misschien totaal 5 keer Bixie gejureerd. Meer aanvragen voor het jureren van Bixie ontvang ik niet.

Omdat ik de Bixie een hele stimulans vind voor de kinderen zeg ik daarom ten alle tijden toe als men mij vraagt om te jureren.

Dus het lijkt mij, dat er geen gebrek is aan Bixie juryleden.

Ik begrijp daarom niet dat wanneer u officials hiertoe opleidt u uw goedkeuring kunt geven om van uw eigen regel af te wijken en een niet bevoegd bixie jurylid de rubriek daar kan beoordelen. Graag zou ik hier wat verheldering in willen krijgen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:45

Ben benieuwd naar de reactie! Hoe is nou je bixie verlopen afgelopen weekend?
Was het leuk en viel het mee?