Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:41

Dat stukje over het verenigingstenue gaat over het feit sommige verenigingen een verenigingstenue hebben, een verplichte kleur voor je rijjasje, zoals bijvoorbeeld groen bij de Develruiters. Dat je dus ook als er een verenigingstenue gedragen wordt verplicht bent om handschoenen te dragen.

Dat artikel 7 over het verenigingstenue wat jij aanhaalt gaat niet over het zomertenue en heeft er dus ook niets mee te maken.
Handschoenen aan dus.

kleinvosje

Re: Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:16

Daar ben ik het niet helemaal met je eens. Dat is een interpretatieverschil. Er staat voor zowel paarden als pony combinaties. Mocht ik tijdens het jureren hier iets over te horen krijgen van de combinatie tegen wie ik zoiets zeg, zal ik de combinatie gewoon laten starten en het later uitzoeken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:39

Nee, jij haalt er een artikel bij dat er niet direct mee te maken heeft.

Dit zijn de regels voor kleding:
Dressuurreglement art 117 schreef:
2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
b. een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses
wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.
e. een paar handschoenen.
f. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, glad-leren/gladde kunstleren chaps.
g. een veiligheidscap/-helm met norm EN-1384. Het is uitsluitend bij het deel-nemen vanaf de klasse Z1 paarden toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.

En dit mag als het warm is:
Dressuurreglement art 117 schreef:
11. Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.

De jas mag dus uit, niks meer en niks minder.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:41

Het artikel wat ik aanhaal, is art. 117 punt 7. Het staat er dus echt wel tussen...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:43

Even beetje off topic maar ik had van het weekend een meisje met erg slordig haar en geen handschoenen (wel rijjas) en die heb ik een 5 gegeven voor de verzorging.

Maar mogen ze wel starten zonder handschoenen of moet ze die eerst aandoen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:44

Nee, niet. Als je het voor het derde onderdeel ziet, en aangeeft, moeten ze het veranderen. Kan dat niet, volgt er uitsluiting. Merk je het pas na het 3e onderdeel, dan is het een vergissing en dus -2.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:46

kleinvosje schreef:
Het artikel wat ik aanhaal, is art. 117 punt 7. Het staat er dus echt wel tussen...

Ja, maar dat heeft niks met het zomertenue te maken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:48

vraagje van het weekend wordt het warm nu staat er in de regels dat je dan in je blouse of hemd mag rijden?.

MAAAR tegenwoordig heeft iedereen van die T-shirt mag dat dan ook?.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:51

Alleen als de federatievertegenwoordiger van die wedstrijd toestemming geeft! En nee, zo'n shirt mag niet!

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:55

KarinvdM schreef:
chrisje_83 schreef:
De regels van zomertenue zijn bij spring- en dressuurwedstrijden gelijk, dus de temperatuur is even hoog voor de grens zomertenue.

In de praktijk gaat dat toch anders, bij het springen zie je de ruiters sneller in zomertenue.

Het maakt mij op zich niet uit, maar met jasje is het netter en zoals Daffodil al zei, de houding is met jas beter zichtbaar.

Springen is wat dat betreft ook geen jurysport (alleen in de B voor stijlpunten) dus wordt er niet op je uiterlijk gelet...........ik zou dan ook wrs. wat makkelijker in zomertenue springen.....

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:56

Maar als ik in de regelementen kijk, mag zo'n shirt eigenlik ook niet onder een dressuurjasje.. Je moet sowieso in een blouse of overhemd, shirt staat er niet bij.
Kan je uitgesloten worden als je wél in shirt (met jasje dan) start? Neem aan van wel, dan? Niet dat er een jury zal vragen om je jasje uit te trekken, zodat gezien kan worden wat eronder zit, maar toch...
Of zie ik dat verkeerd?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:12

Dat is wel heel theoretisch. Je kunt niet door een jasje heenkijken. Zal ook niet gevraagd worden denk ik, zo van, trek je jasje eens uit zodat ik kan zien of je wel een blouse aan hebt....

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:54

Hihi. mijn dochter had eens een pyamashirt onder haar jasje, vraag me niet waarom....., maar goed, en daarover een plastron, dus in princiepe zou je niks moeten kunnen zien...maar ja ..plastron een beetje slordig om... dus zag je duidelijk dat rare gekleurde pyamashirt zitten....
opmerking van de jury: draag een blousje onder je jasje......vraag me af wat ze zouden hebben gezegd als ze wisten dat het een pyamashirtje was...... :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:46

Staat ook weer vreemd met die blousen... Indien je een witte of creme kleurige blouse aan heb hoef je geen plastron te dragen, anders wel. Oftewel, een shirt mag ook maar dan moet je een plastron dragen... en idd, wie ziet nou of jij wel of geen blouse aan heb :)

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:47

StableEnable schreef:
het zou mooi zijn als er een zomertenue in de reglementen zou worden opgenomen dat ook nog netjes en uniform is. Heel simpel. Laat de fabrikanten van de jasjes een bijpassend wedstrijdgilet maken. Bloes er onder met mouwtje en klaar. Netjes en officieel uniform. Dan kan iedereen bij hogere temperaturen een tenue aan dat een beetje past bij sporten in warm weer, want het is natuurlijk te gek dat je een jasje aan hebt terwijl je 's zomers buiten aan het sporten bent.

Goed plan! Ik ben voor. A.s. zondag weer op wedstrijd en ze geven 30 graden op. Moet in het middaguur starten :n

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 13:18

Prisca schreef:
vraagje van het weekend wordt het warm nu staat er in de regels dat je dan in je blouse of hemd mag rijden?.

MAAAR tegenwoordig heeft iedereen van die T-shirt mag dat dan ook?.

Is het nou zo'n moeite om even of de regelementen of dit topic door te lezen?
We hebben het er namelijk uitgebreid over gehad en dit topic was niet bepaald bedoeld voor vragen mag dit of mag dat, het shirt kwam toevallig ter sprake.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 13:20

kleinvosje schreef:
Nee, niet. Als je het voor het derde onderdeel ziet, en aangeeft, moeten ze het veranderen. Kan dat niet, volgt er uitsluiting. Merk je het pas na het 3e onderdeel, dan is het een vergissing en dus -2.

Dat wist ik niet, dat dat voor het derde onderdeel was.
Ik ben dan ook geen jurylid, maar het is toch handig om te weten! :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:22

en als toevoeging, ook als je het voor de start van het derde onderdeel ziet, telt het als vergissing (en dus -2). Maak je er nog twee vergissingen na, ben je uitgesloten!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:27

Handschoenen zijn zoals Karin zeg altijd verplicht ook met een zomertenue, als er is zomertenue gereden mag worden mag alleen de jas uit.
@kleinvosje...je haalt een artikel aan wat geld voor het "gewone" teneu..in artikel 11 staat alleen het zomertenue beschreven.
Erg ingewikkeld staat het er niet ;)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 13:28

Dus stel de jury ziet bij onderdeel twee dat het niet goed zit en vraagt je om het te herstellen, als je het dan herstelt kan je je proef dan vervolgen bij onderdeel.. 2? en heb je op dat onderdeel dus -2?
Goed om te weten.

En dan misschien een domme, beetje offtopic vraag..
Een vriendin van mij start met een neusnetje omdat haar paard allergisch is voor pollen. Mag de jury dan de proef ook onderbreken voor het derde onderdeel om naar de papieren te vragen en telt het dan ook als vergissing? Of is dit van hele andere orde. Want daar ben ik dan eigenlijk ook wel benieuwd naar. Zij heeft namelijk gewoon een dierenartsverklaring maar als een jury hier niet naar vraagt laten we hem ook niet automatisch zien.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:31

Lielle schreef:
en als toevoeging, ook als je het voor de start van het derde onderdeel ziet, telt het als vergissing (en dus -2). Maak je er nog twee vergissingen na, ben je uitgesloten!

Klopt, ook voor het 3e onderdeel wordt het gezien als vergissing en dus -2.
Het is niet zo dat als je het voor het 3e onderdeel ziet er geen -2 komt. Alleen mag je na het 3e onderdeel de proef niet meer stilleggen om iets aan te passen of te verwijderen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:31

7. Indien een deelnemer niet in de voorgeschreven kleding of met het voorgeschreven harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding of het voorgeschreven harnachement. Als de deelnemer de kleding of het harnachement niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting.
8. Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen voor de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden zonder consequentie voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:33

Appieee schreef:
En dan misschien een domme, beetje offtopic vraag..
Een vriendin van mij start met een neusnetje omdat haar paard allergisch is voor pollen. Mag de jury dan de proef ook onderbreken voor het derde onderdeel om naar de papieren te vragen en telt het dan ook als vergissing? Of is dit van hele andere orde. Want daar ben ik dan eigenlijk ook wel benieuwd naar. Zij heeft namelijk gewoon een dierenartsverklaring maar als een jury hier niet naar vraagt laten we hem ook niet automatisch zien.

Nee dat mag niet, het is in dat geval een vergissing van de jury om niet om de papieren te vragen. Dit vraag je voor de proef, hoewel het wel zo netjes is het zelf even aan te geven ;)
Laatst bijgewerkt door judithh op 25-06-10 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 13:35

Oh, je mag dan dus wel overnieuw beginnen.
Dat is wel prettig, ook al is het toch je eigen fout.

Sorry, dat had ik zelf ook even op kunnen zoeken in de regelementen.
Wel bedankt in ieder geval. Alleen wat betreft dat neusnetje, wat ook onder harnachement valt.. Daar gelden dus dan dezelfde regels voor als voor de kleding als ik het goed begrijp?

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:18

Sorry dat ik er toch nog even over terug kom, maar ik sprak deze week een jury en die kocht zelf zo'n shirtje dus ik vroeg ernaar en zij zei dat je daar wel mee mag starten, zij kon het immers weten want zij was jury.
Maar officieel gezien zou ik zeggen nee.