ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:07

Ja, ik ga maar gewoon hard oefenen over een paar weken, moet wel alle lef bij elkaar gaan grijpen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:35

Is er verschil in je diploma/mogelijkheden daarna als je zonder rijden doet? Ik moet namenlijk ook een paard zien te regelen voordat ik op cursus ga, maar hoop dan zelf een (sport)paard te hebben waarmee ik kan gaan springen/crossen dus al nodige dressuur en springervaring heeft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:38

Als je zonder rijden doet, kun je geen vervolgcursussen doen, dat is een verschil. Verder doe je ook geen rij-examen als je de cursus zonder eigen rijden doet...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:39

Zonder:
Citaat:
De Instructeursopleiding niveau 2 is bestemd voor iedereen
die ruiters individueel of in een kleine groep wil begeleiden
bij het paardrijden. Het geven van instructie staat in deze
opleiding centraal. Het opdoen van vaardigheid daarin,
moet de cursisten in staat stellen hun leerlingen op B/Lniveau
les te geven (dressuur en springen)

Met:
Citaat:
De Instructeur 2 opleiding is de eerste fase van de opleiding
tot gediplomeerd instructeur. De cursus is bedoeld voor
mensen die ambitie hebben om door te groeien naar gediplomeerd
dressuur- of allroundinstructeur, maar is ook
geschikt voor degenen die hun kennis op het gebied van het
rijden willen vergroten. De opleiding biedt een goede
mogelijkheid om in de praktijk ruiters individueel of in een
kleinere groep te begeleiden.

Bron: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=231& ... le=11&men=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:52

kleinvosje schreef:
Als je zonder rijden doet, kun je geen vervolgcursussen doen, dat is een verschil. Verder doe je ook geen rij-examen als je de cursus zonder eigen rijden doet...

Dankje! :)

Mootje daar heb ik ook wel wat aan. Dat word dus een paard zien te regelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:49

Ik zit er toch weer over te denken voor dit jaar, alleen heb ik eigenlijk geen geschikt paard voor de cursus. En zonder eigfen rijden doen vind ik ook weer zonde.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:59

Urielle schreef:
Mootje schreef:
Doe jij de cursus bij een volledig dressuurgerichte instructeur, zou je wel eens mazzel kunnen hebben :j

Oud-Gastel is voor mij het dichtste bij.

In Oud Gastel geeft Jan van Beek al jaren de cursus niveau 2 met rijden. Dat is een SGW-ruiter en echt niet flauw. Als je bang bent en niet durft heb je pech. Dan kun je kiezen tussen het toch doen of de cursus verlaten. Als je dus niet zeker weet of je wel een sprongetje durft te maken zou ik even goed nadenken of je je geld er wel aan wilt besteden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:47

Dan weet ik nu welke locatie als 2de keus opgeef :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:11

in steenbergen hetzelfde verhaal, in rijsbergen blijk thet wel leuk te zijn bij angelina van steen
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 04-06-10 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:13

ow en als je zonder rijden doet en je bedenkt je later toch nog, dan kun je ook alleen examen voor het rijden doen zodat je wel door kunt stromen... dus als je zonder rijden doet en je bedenkt je op een later moement als je het diploma al hebt dan zijn er dus nog wel mgelijkheden hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:24

Ik ga zowiezo bij Jan v. Beek, als ik écht geen paard kan regelen wacht ik nog maar een jaartje want ik wil wel eigen rijden erbij hebben. Ik denk dat je zowiezo best veel "lef" moet hebben voor die cursus, om even op een vreemd paard te stappen en een sprongetje te maken (toch?).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:48

Mijn eerste keuze is Vlaardingen, aangezien dit maar 10 minuten rijden is vanaf stal en de instructeur ook één van mijn eigen (SGW) instructeurs is. Verder zijn er nagenoeg alleen maar dressuur-ORUNs in de buurt of allround gegeven door een dressuurinstructeur.

Aangezien je (geloof ik) twee keuzes moet opgeven, geef ik Oud Gastel op als tweede. Ik heb een keer een clinic en lezing van dhr. v. Beek gehad en dat pastte wel aardig in mijn straatje.

Je moet inderdaad de nodige portie 'lef' hebben om op een ander paard te springen, maar sinds ik dit paard heb durf ik ook wel op andere paarden te springen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:00

Mootje schreef:
Mijn eerste keuze is Vlaardingen, aangezien dit maar 10 minuten rijden is vanaf stal en de instructeur ook één van mijn eigen (SGW) instructeurs is. Verder zijn er nagenoeg alleen maar dressuur-ORUNs in de buurt of allround gegeven door een dressuurinstructeur.

Aangezien je (geloof ik) twee keuzes moet opgeven, geef ik Oud Gastel op als tweede. Ik heb een keer een clinic en lezing van dhr. v. Beek gehad en dat pastte wel aardig in mijn straatje.

Je moet inderdaad de nodige portie 'lef' hebben om op een ander paard te springen, maar sinds ik dit paard heb durf ik ook wel op andere paarden te springen :D

als je een 2e keus op moet geven moet ik toch nog even nadenken, moet het waarschijnlijk met de scooter doen dus dan blijft er verder niets over helaas.
Vind Jan een fijne man om mee te werken, heb ook springles bij hem gehad. Maar zijn manier van lesgeven klikt, of ook echt helemaal niet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:16

Je kan hem ook leeglaten, maar dan kan je de cursus niet doen als je eerste keus niet doorgaat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:39

Sussie85 schreef:
In Oud Gastel geeft Jan van Beek al jaren de cursus niveau 2 met rijden. Dat is een SGW-ruiter en echt niet flauw. Als je bang bent en niet durft heb je pech. Dan kun je kiezen tussen het toch doen of de cursus verlaten. Als je dus niet zeker weet of je wel een sprongetje durft te maken zou ik even goed nadenken of je je geld er wel aan wilt besteden.

Stik, en voor Oud Gastel staat echt geen enkel alternatief qua plaatsen :(
Dan moet ik OF naar Zeeland OF helemaal naar Oost-Brabant :(
Damn, en hier in Belgie moet ik verdikkeme ook 1 meter 10 springen :(
Voel me wel klem zitten zo zeg, want ik wil denk ik in de toekomst wel verder!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:56

Wie is de instructeur van Oirschot?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:58

kim1207 schreef:
in steenbergen hetzelfde verhaal, in rijsbergen blijk thet wel leuk te zijn bij angelina van steen

Steenbergen en Rijsbergen zijn zonder eigen rijden, dus daar schieten we niks mee op.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:13

Mootje schreef:
En wat nu als je met allemaal van dat soort ruiters in de groep zit? Dan lijkt het mij dat je wel moet springen.

Ja, maar je hoeft echt niet hoog te springen hoor.
Wij geven maar springles tot een 60/70cm, en dan ligt het er ook nog aan welke combinaties je op dat moment lesgeeft.
Maar er wordt wel bijverteld dat we met examen wel omhoog moeten bouwen.

Sommige paarden kunnen gewoon echt niet springen, en deze mogen dan ook na een simpel kruisje stoppen omdat het niet verantwoord is.

Mijn paard had nog voor de cursus zelfs nog nooit een balk gezien. De eerste keer is de insturcteur zeker een kwartier bezig geweest om het paard aan de teugel vast over 1 enkel balkje te stappen. Zodra hij losliet durfde hij weer niet. :+
Maar met een hoop geduld konden we aan het einde van de les over een klein lijntje komen, en na drie lessen loopt hij simpel door een (lage) driesprong.

Dus als jullie twijfelen om het springen, echt niet doen, stelt niks voor! Tenminste bij ons niet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:15

jaggie schreef:
Wat ik me dan afvraag wanneer wordt een paard niet geschikt bevonden voor de cursus (ook als het wel aan de minimale eisen voldoet).

Het is echt erg, maar er komen gewoon mensen met kreupele paarden aanzetten..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:24

Asjemenou, bedankt voor je uitleg!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:08

Urielle schreef:
kim1207 schreef:

Steenbergen en Rijsbergen zijn zonder eigen rijden, dus daar schieten we niks mee op.

steenbergen had dit jaar wel degelijk met eigen rijden hoor, ff navragen bij knhs, maar daar is t ook niet zeiken en rijden, bij ons zijn er huilend uit de les weggegaan!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:10

bij ons was paard in deles agfegekurd omdat hi niet in de krul getrokken kon worden, en een paard wat niet wide springen is ook naar huis =s gestuurd, paard wat hoestte ook.... ook ijn er 4 paarden tijdens de opleiding geblesseerd geraakt!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:23

kim1207 schreef:
steenbergen had dit jaar wel degelijk met eigen rijden hoor, ff navragen bij knhs, maar daar is t ook niet zeiken en rijden, bij ons zijn er huilend uit de les weggegaan!

Klopt, omdat er teveel aanmeldingen waren voor Oud Gastel (met rijden) hebben ze de groep gesplitst. De ene helft in Oud Gastel en de andere helft in Steenbergen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:30

kim1207 schreef:
bij ons was paard in deles agfegekurd omdat hi niet in de krul getrokken kon worden, en een paard wat niet wide springen is ook naar huis =s gestuurd, paard wat hoestte ook.... ook ijn er 4 paarden tijdens de opleiding geblesseerd geraakt!

Echt waar? Bij ons moet je wel een poging doen, maar gaat het niet dan gaat het niet. Dan springt de rest maar.
Maar moet zeggen dat de meeste Jazzen na een paar keer al een stuk beter over de hindernisjes kwamen.

Van dat paard wat hoest vind ik niet zo vreemd eigenlijk, je leert immert tijdens je theorie dat je een paard wat hoest niet mag rijden omdat er elke keer dat hij hoest longblaasjes kapot gaan die niet meer kunnen herstellen. Dus dat moet dan ook wel toegepast worden. :)

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:20

Hoihoi,

Ik wil dit jaar ook de cursus met eigen rijden gaan doen, 1e keus Berghem. Heb mijn 'oude' dressuurpaard beschikbaar, maakt een aardig sprongetje, maar is niet makkelijk na te rijden. Verder heb ik mijn 4-jarige hopelijk dan op L-dressuur niveau, springen gaat super met haar, dus dat zit wel goed.

Tegen die tijd kijk ik wel even welke ik meeneem.