Samenvatting/notitie onderaan protocol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: Samenvatting/notitie onderaan protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:06

Wat mij opvalt is dat de zgn. 6jes jury's er zelden iets bij zetten (zowel bij de punten als onderaan) en dat de juryleden die 'durfen' te punten (zowel laag als hoog) er vaak wel het nodige commentaar bij zetten. Dit laatste geniet echt mijn voorkeur, daar kun je tenminste wat mee.

Frenzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:32

Vandaag wedstrijd gehad; en voor het eerst sinds een lange tijd commentaar onder aan het protocol. Zo ver als ik me kan herinneren heb ik dit nog bijna nooit mee gemaakt.

Commentaar: Fijn beeld om naar te kijken, mooi ontspannen. Aanleuning mag iets constanter, en met wat meer lef rijden, succes!

Moet zeggen dat het me echt goed deed om dit te lezen, geeft me ook wel het gevoel dat de jury me nog iets mee wil geven *D !

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:49

aslo schreef:
Wat mij opvalt is dat de zgn. 6jes jury's er zelden iets bij zetten (zowel bij de punten als onderaan) en dat de juryleden die 'durfen' te punten (zowel laag als hoog) er vaak wel het nodige commentaar bij zetten. Dit laatste geniet echt mijn voorkeur, daar kun je tenminste wat mee.

Ik heb vandaag wel wat 6-jes proeven gehad omdat er gewoon niet voor hoger gereden werd :n.... Maar ook die staan vol commentaar hoor, met een note onderaan. Vind het ook niet leuk om dan wéér die 6 neer te zetten, maar soms is het gewoon niet anders, helaas!

Wat leuk Frenzy!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:40

Ik heb na ruim een jaar wedstrijden te rijden (precies hoeveel staat in m'n profiel) welgeteld 1x een algemene opmerking onder m'n protocol gehad :n
Heel erg jammer want, al zijn het maar een paar woorden, je kan daar mooi zeggen wat er aan het algemene beeld kan/moet veranderen. Zeker de keren dat ik continu 6en reed en geen 7ens had ik graag een paar tips gekregen om er toch 7ens van te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:54

aslo schreef:

Dat is omdat er bij de 6jes proeven (want ja, er wordt soms echt voor 6jes gereden :n ) vaak niet echt een specifiek iets te omschrijven is..

Ik zet er zelf tijdens het jureren niet vaak nog extra iets bij op, ik probeer wel zoveel mogelijk commentaar bij te schrijven. Ik heb zoiets van als er tig x staat 'volte te groot' dan snapt degene die rijdt vast wel dat ie daar misschien wat meer aandacht aan moet besteden :)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:01

Relaxed schreef:
Dat is omdat er bij de 6jes proeven (want ja, er wordt soms echt voor 6jes gereden :n ) vaak niet echt een specifiek iets te omschrijven is..

Ik zet er zelf tijdens het jureren niet vaak nog extra iets bij op, ik probeer wel zoveel mogelijk commentaar bij te schrijven. Ik heb zoiets van als er tig x staat 'volte te groot' dan snapt degene die rijdt vast wel dat ie daar misschien wat meer aandacht aan moet besteden :)

Maar juist bij een 6jes proef is er toch iets dat bijna continu opvalt? Bijvoorbeeld het niet netjes afwerken van de lijnen (goed door de hoek rijden, niet netjes rechtstellen) of de impuls die bij ieder onderdeel een punt minder oplevert of de gedragenheid of de aanleuning of ... Want als er niets specifiek te omschrijven is, waarom is het dan geen acht?
Het is vaak prettig om toch zo'n algemene opmerking onderaan te hebben, want zijn alleen de voltes te groot of zijn alle lijnen slordig afgewerkt?
Zo'n opmerking verschaft daar imo toch vaak meer duidelijkheid over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:25

Onderaan kan dan bijvoorbeeld staan 'probeer de figuren netter uit te rijden' (is meer informatie dan 'meer op de letter rijden' of ' probeer de figuren meer voor te bereiden, dat maakt de proef een vloeiender geheel' , 'let op impuls en aanleuning, paard mag actiever en meer nageeflijk gereden worden' of iets in die geest. Opmerkingen die wel eens langs ziet komen als 'paard is de hele proef niet nageeflijk' zijn misschien wel op waarheid gebaseerd, maar neigen er naar om de afstand tussen jury en ruiter groter te maken.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:41

Bij mij staan er eigenlijk ook nooit algemene aantekening onderaan, erg jammer vind ik. Één keer heb ik wel een hele leuke jury gehad, die telde meteen je punten op en riep je naar de proef bij haar en geaf nog wat tips en je punten ;) dat vond ik heel erg handig. Helaas maak ik ook vaak genoeg mee dat er maar bij twee onderdelen een regeltje commentaar stond.... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:41

Arnyek schreef:
Relaxed schreef:

Maar juist bij een 6jes proef is er toch iets dat bijna continu opvalt? Bijvoorbeeld het niet netjes afwerken van de lijnen (goed door de hoek rijden, niet netjes rechtstellen) of de impuls die bij ieder onderdeel een punt minder oplevert of de gedragenheid of de aanleuning of ... Want als er niets specifiek te omschrijven is, waarom is het dan geen acht?
Het is vaak prettig om toch zo'n algemene opmerking onderaan te hebben, want zijn alleen de voltes te groot of zijn alle lijnen slordig afgewerkt?
Zo'n opmerking verschaft daar imo toch vaak meer duidelijkheid over.

Nou niet altijd dus.. Als dat er is kan je het er per onderdeel ook wel goed bijzetten. Maar soms heb je 6jes proeven waar het het gewoon allemaal net niet is.. Kan het moeilijk uitleggen, maar ik vind zulke proeven lastig om in een korte omschrijving aan te geven wat het is..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:46

Dat is wel jammer Relaxed want ik durf te wedden dat heel veel van die zesjes ruiters geen flauw benul hebben waar het aan ligt en dan is het commentaar eigenlijk veel belangrijker dan bij die 7 of die 4/5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:50

daffodil schreef:
Dat is wel jammer Relaxed want ik durf te wedden dat heel veel van die zesjes ruiters geen flauw benul hebben waar het aan ligt en dan is het commentaar eigenlijk veel belangrijker dan bij die 7 of die 4/5.

Bij de onderdelen staat het wel.. Ook bij de laatste cijfers zet ik zeker iets bij.. Maar een algemene opmerking vind ik dan eigenlijk overbodig en is vaak ook lastig in 1-2 zinnen zo'n proef te omschrijven..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:02

Oh zo bedoel je dat, dan begreep ik je verkeerd, sorry!
Onderaan kun je gemakkelijk iets algemeens neerzetten, werk aan de buiging, oefeningen netter afwerken, flitsender rijden of iets dergelijks.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:52

Ik ben een ruiter. En heb het nog maar 2x gehad.
Moet zeggen dat ik dat wel heel erg fijn vind. En snap ik meestal ook waarom ik geen winspunt had of wel. Alleen is dat al wel aan het comentaar te zien bij de oefeningen. :D

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:51

aslo schreef:

Inderdaad!

Ik heb eens een jury gehad die na mijn proef zei dat ik zo een leuk paard had en of hij niet te koop was :D
Daarna zei ze ook nog dat ze het een erg nette proef vond en leuk om naar te kijken.

Niet echt commentaar, maar wel leuk om zoiets te horen natuurlijk!

Verder hoor ik steeds vaker meteen commentaar en dan vaak iets positiefs en nog een punt om aan te werken.
Heb ook eens 188 punten gereden waarbij de jury na de proef vertelde dat ik ontzettend veel punten had laten liggen ( ging niet zo best :o), toch leuk dat je dan nog 188 punten rijdt!

Onderaan coupon zie ik niet veel commentaar, maar wordt zeker meer, 5jaar terug had ik nooit iets onderaan staan, nu wel steeds vaker en ben er alleen maar blij mee :j

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:53

Remember schreef:
aslo schreef:

Ik heb vandaag wel wat 6-jes proeven gehad omdat er gewoon niet voor hoger gereden werd :n.... Maar ook die staan vol commentaar hoor, met een note onderaan. Vind het ook niet leuk om dan wéér die 6 neer te zetten, maar soms is het gewoon niet anders, helaas!

Wat leuk Frenzy!

Is ook zeker zo!
Maar maak ook wel eens mee dat je alleen maar 5en en 6en hebt zonder commentaar, krijg dan echt het gevoel dat iemand geen zin heeft om naar mijn proef te kijken :o

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:32

Lovely schreef:
Onderaan kan dan bijvoorbeeld staan 'probeer de figuren netter uit te rijden' (is meer informatie dan 'meer op de letter rijden' of ' probeer de figuren meer voor te bereiden, dat maakt de proef een vloeiender geheel' , 'let op impuls en aanleuning, paard mag actiever en meer nageeflijk gereden worden' of iets in die geest. Opmerkingen die wel eens langs ziet komen als 'paard is de hele proef niet nageeflijk' zijn misschien wel op waarheid gebaseerd, maar neigen er naar om de afstand tussen jury en ruiter groter te maken.

helemaal mee eens, ze werken zo een grote afstand ertussen en het wil heus niet zeggen dat zij wel een dikke punt kunnen rijden op hun paard in een bepaalde klasse.....

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:29

Toen ik met mijn pony reed stond er zelden een extra notitie bij.
Nu met mijn paard heb ik 3 keer gestart en alle keren stond er iets leuks en leerzaams bij. :)
Zelf vind ik dat ook leuk als jurys dat doen.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:56

Todorien, het gaat er natuurlijk niet om of de jury wel een dik winstpunt kan rijden, als deze al zelf wedstrijden rijdt. Jureren betekent niet het vergelijken van de rijkwaliteiten van de jury met die van de deelnemers maar het geven van een oordeel over wat er door de desbetreffende combinatie wordt getoond.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:16

@carmab nee dat weet ik ook wel, maar doordat ze een grote afstand creeren tussen rijden en jury gaan ze anders tegen een proef aankijken dan dat ze zelf regelmatig wedstrijden rijden en meedoen in de punten net als iedere andere deelnemer

ik zal niet alle jury's over een kam scheren en het is ook niet het aanvallen van de jury's hier op het forum maar uit eigen ervaring is wel dat de jury's die zelf weinig tot geen wedstrijden rijden niet met de techniek meegaan en daardoor een grote afstand creeren tussen rijder en jury wat heel erg jammer is

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:53

Sorry maar dat vind ik echt onzin. Ik ben het met je eens dat het goed is als je jureert dat je dan ook zelf het gevoel van het rijden houdt, maar daarvoor hoef je geen wedstrijden te rijden oftewel je in een klassement laten plaatsen. De kennis die een jurylid al dan niet heeft om goed te kunnen beoordelen is niet afhankelijk van zijn/haar eigen prestaties. Dat er juryleden zijn die niet met de tijd meegaan ben ik met je eens. Er echter ook juryleden die niet meer rijden door een lichamelijke beperking, die kunnen ook op andere manieren heel goed bij de tijd blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:10

carmab schreef:
Sorry maar dat vind ik echt onzin. Ik ben het met je eens dat het goed is als je jureert dat je dan ook zelf het gevoel van het rijden houdt, maar daarvoor hoef je geen wedstrijden te rijden oftewel je in een klassement laten plaatsen. De kennis die een jurylid al dan niet heeft om goed te kunnen beoordelen is niet afhankelijk van zijn/haar eigen prestaties. Dat er juryleden zijn die niet met de tijd meegaan ben ik met je eens. Er echter ook juryleden die niet meer rijden door een lichamelijke beperking, die kunnen ook op andere manieren heel goed bij de tijd blijven.

Pcies! Vind het ook nogal kortzichtig om te zeggen dat je goed mee moet rijden om goed te kunnen jureren :n Alsof je niet meer kan beoordelen als je een jaar niet rijdt ofzo..

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:52

ik zeg niet dat die mensen niet meer goed kunnen jureren maar kijken er heel anders tegenaan en ik ken een jurylid met een lichamelijke beperking, super lieve man als je netjes rijd krijg je een winstpunt man is snel tevreden maar hij denkt niet aan deze moderne tijd van jureren.
ik zeg ook niet dat ze het niet meer kunnen oordelen maar er heel anders tegenaan kijken, en als ze zelf meerijden met de tijd kunnen ze zich veel beter in de ruiter/amazone plaatsen

en daarbij om te kunnen jureren moet je wel wedstrijden rijden.....

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:02

ik ben geen jury maar ik heb dat bij de laatste wedstrijd gehad, ik had het nog nooit eerder meegemaakt :P
En ik vond het erg leuk, er stond wat goed was en een leuke combinatie en tips, bijv. veel schakelen zodat die meer sprong in de galop kreeg, ik vond dit erg leuk en je leert er ook wat van!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:40

Jasterina schreef:
bijv. veel schakelen zodat die meer sprong in de galop kreeg

Zulke dingen zet ik er niet op, dat mag de instructie regelen :+ , maak er dan iets van als 'Werk aan meer sprong in galop'. Als ik overal bij moet gaan zetten hoe ze het op moeten gaan lossen of verbeteren is er helemaal te weinig ruimte op het protocol :') . Ik hou het dus bij een constatering van wat er beter kan (en wat juist goed is).

Van het weekend weer gejureerd en wederom erg positieve feedback van de vereniging gevonden, kon direct mijn agenda weer trekken :Y)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:51

Ik heb nu 3 keer in de 7 maanden dat ik weer wedstrijden rij wat onderaan me coupon gehad. Niet heel vaak dus, vond het alle drie de keren wel heel leuk om te lezen. De jury had bij elke combinatie er die keren wat bij gezet.. Hoorde om mij heen ook allemaal positieve reacties.
Stond toen: Leuke combinatie, ga zo door jullie komen er wel!/ charmante combinatie en bij mijn 1e keer L2: Jullie zijn samen mooie combinatie, probeer alleen wat ontspannender te zitten.
Haha, vooral om die laatste moest ik lachen, klopt zo wat ze zegt over dat ontspannen zitten. Niet mijn sterkste punt :+
Maar ik vind het heel leuk als er iets bij staat onderaan :)

Maar het valt me in het algemeen wel op dat er nu meer op mijn coupon stond als in mijn pony tijd, ongeveer 8 jaar geleden.
Vind ik echt fijn, dan weet je waar je aan moet werken!

Ben zelf dan geen jury, maar vind ook niet dat een jury zelf ook moet mee rijden. Ik werd afgelopen week gejureerd door een man die zelf al ik dacht 10 jaar niet meer rijdt, maar hij zag me toch veel. Heb tips en commentaar gekregen die ik normaal nooit krijg maar waar ik heel veel mee kan. Meesten zeggen iets als: Volte te groot/ Meer verruimen/ Niet op AC- lijn/ scheef achterwaarts etc. Ook goed hoor dat dat er bij staat, begrijp me niet verkeerd.
Maar die dingen weet je meestal zelf ook wel.
Meesten hebben het helemaal niet erover dat de achterhand er meer onder moet en nog wat meer dingen. Maar hij wel, zeiden veel mede ruiters wel dat het stom/ streng was omdat dit L2 was en geen M1. Maar ben ik het niet mee eens, je gaat richting het M1 dus moet de achterhand er meer onder en de oprichting ook goed zijn. Ik ben blij dat ik een keer zo gejureerd ben, keer geen wp, gaan mijn ogen van open dat het nog veel beter moet en kan. Word ik juist gemotiveerder van.. Of misschien ben ik dan een geval apart :+