Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:59

IK heb altijd geleerd dat voor 90 % van alles wat er fout gaat het aan de ruiter ligt!!!
En natuurlijk ook ik baal wel eens van mijn punten, maar het is vaker andersom, dat ik dan denk hm dit of dat had wel wat beter gekunt terwijl ik dan best leuke punten heb gereden.
En ik kan me meestal ook wel vinden in het commentaar wat er op de coupon staat.

Natuurlijk blijft het een jurysport waar mensen jureren, en de een ziet het liever zus en de ander liever zo.
Maar daar heb je dan maar genoegen mee te nemen, dan had je een andere sport uit moeten kiezen.
Ik heb ook het liefst een jury die durft te punten, dus een 3 (of zelfs lager wanneer nodig) maar ook een 8 of iets durft te geven.

Kathleen_vW

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 01:05

Ik erger me er ook zo aan, om de jury de schuld te geven :o . Oké vooruit, een enkele keer zit er een meneer of mevrouw die er geen kaas van gegeten heeft, maar over het algemeen vind ik dat een groot deel van de combinaties niet hebben te klagen over de manier van punten. In tegendeel, ik zie eigenlijk vaak genoeg proeven waarvan ik geen winst zou verwachten, maar die toch met ruime punten naar huis gaan.

Jurysport is jurysport en zolang er een menselijk wezen in dat hokje zit, blijf je er commentaar op houden. Naar mijn mening vaak onterecht ;) .

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 05:31

Nou dat lijkt me wel een leuk experiment om door een computergestuurde camera de proef op te laten nemen waarna deze geanalyseerd word op alle elementen waar paard en ruiter op desbetreffende niveau aan moeten voldoen en de computer daarbij ook de wervels en spieren kunnen waarnemen,zodat de zit van de ruiter,de hulpen en aanleuning,ontspannen en rechtgericht rijden,juiste impuls enz goed beoordeeld kunnen worden met het rijden van de onderdelen die gevraagd worden in de proef.

En dan rolt de printer zo je protocool eruit met de beoordeling.
Volgens mij worden er dan maar weinig winstpunten behaald ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:00

Duur experimentje dan :=
Maar wel een idee ja. Dat haalt niemand meer een winstpunt. Als je soms alleen al kijkt naar de houding en zit van de ruiter, dan denk ik nog vaak van 'ga nog maar wat oefenen'. Niet dat mijn zit geweldig is, maar over het algemeen scoor ik hier wel een 7 of hoger, dus waardeloos zal ie wel niet zijn..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 09:07

Sanniej_ schreef:
Ja het is inderdaad als je je paard goed rijdt moet je ook punten krijgen. En dan is er niets strengs aan.
Maar moet wel zeggen dat ik jury`s in de B vaak wel streng vind.
Heb er al aardig wat meegemaakt, mijn bijrijdster en pony kregen dan echt min punten voor dingen dat ik denk moet je dat in de B voor elkaar hebben?? Geef toch iedereen een gelijke kans.
De laatste keer heb ik de 2 proeven voor haar gezien en haar proef. Heb ik gewoon zitten vergelijken en die andere sneden hoeken af en maakte hun figuren rommelig af. En die zaten voor mijn bijrijdster in de prijsuitreiking, terwijl zij haar figuren dan netjes gemaakt heeft. Maar iets minder middendraf toont en soms de verkeerde galop maar dan ook wel hersteld.
Dit vind ik dan wel raar en neem ik de jury ook wel kwalijk.
Merendeels ligt het echt aan de ruiter en niet aan de jury.
Maar ik merk ook dat mijn bijrijdster + pony veroordeeld worden omdat zij met der 19 jaar een welsh A rijdt.
Alleen laatst niet op een onderlinge wedstrijd harstikke leuk ze had hoge punten, en me nichtje (kleiner en jonger) op deze pony had een laatste plaats. En ook terrecht, dus het kan wel!

Ik vind het juist goed dat ze in de B proef al aardig streng zijn, zo wordt je gewoon klaar gestoomd voor de volgende klasse.
Het zou juist knap banketstaaf zijn als je door de B vliegt en in de L1 niet weet wat je overkomt.. :o omdat het er daar in ene wel streng aan toe gaat.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:09

Grappig, je hoort het velen zeggen, maar die lijken nooit op bokt te zitten.

Leuke die ik van de week van iemand hoorde die geen winst gereden had: "de jury die ik had is een racist"...
Zal niet in details treden maar de persoon reed met een andere ras dan KWPN.

Kon het niet laten om keihard te lachen, werd er eigenlijk zelfs wat boos en fel om maar aan de andere kant denk ik: 'zo, en zo moet jij nog veeeeel vaker heeeeeel hard op je bek gaan want dan pas leer je hoe het wérkelijk in elkaar steekt'....

Ik heb járen met mijn kruising tuiger in de wedstrijdsport gereden, heb hem opgeleid van groen 3-jarig, echt heel lelijk paard tot een grote spierbundel ZZ-licht.
Ik heb nooit maar dan ook echt nooit het idee gehad om beoordeeld te zijn op het feit dat mijn paard wat minder mooi en handig gebouwd is qua exterieur. Stérker nog...ik zat altijd bovenin de uitslagen en als het dat eens niet was, was het niet omdat de jury stront in zijn ogen had.

Ik vind het erg makkelijk gedacht van mensen om de schuld bij de jury te leggen. Dat is dan gewoon omdat iemand niet tegen kritiek kan en van zichzelf vindt dat die het paardrijden heeft uitgevonden.

Uitspraken als: ik moest tegen die en die en die reeeed zooooo beroerd, dat paard deed …….(vul maar in).
Tja, dat is dan voor mij hét teken dat je met het losrijden meer met die andere persoon beoordelen bent bezig geweest dan met het losrijden van je eigen dier. Ook het feit: ik moest TEGEN….tja, erg leuk hoor, als het om selecties gaat etc maar verder boeit het me werkelijk geen reet tegen wie je moet, je rijdt voor jezelf.

Ik heb in het verleden MET zeer imponerende combinaties losgereden. Mijn paard kan alles behalve piaffe en passage en tja, als iemand dan in een leuke passage voorbij gereden kwam tijdens het losrijden voelde ik me altijd wat geïmponeerd. Maar ja, die passage en piaffe hoefden in de ring niet getoond te worden. Gedurende de tijd heb ik geleerd om daar niet naar te kijken, maar nuchter te blijven en naar jezelf te kijken. Onafhankelijk of iemand met de allerduurste spullen binnenkomt of niet…

Uiteindelijk gaat het erom hoe je zelf je paard weet voor te stellen aan de jury. Als het paard loopt, dan loopt het klaar, en daar kan werkelijk geen enkele jury omheen…zo simpel is het eigenlijk gewoon!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:17

LadyLynn schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb 5 jaar lang voor een handelsstal paarden uitgebracht............ vanponnie tot vol papier KWPN...... elk weekeinde had ik een stuk of 6 mee op concours

het ligt niet aan de jurie........... het is jouw rijden........ PUNT :)

oh ja sorry, was even vergeten dat jij al zooooveel paarden uitgebracht had, voor iedereen...

sorry, was vergeten dat jij de totilas bent van bokt, en ik de haflinger ;) ...

een beetje een simpele reactie maargoed.

Hier geef je zelf het probleem aan........... jij vind dat het niet aan de ruiter ligt, ik vind van wel :) Ik vind dat ruiters makkelijker naar anderen of omstandigheden wijzen dan naar zichzelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:22

en zo is het imago! helemaal mee eens.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:35

het ligt bijna altijd aan je eigen rijden,, maar af en toe kom ik uit een super proef en dan ben ik laatste en er staat dan geen commentaar op mn staatje :S vaag... ik zie ook mn fouten in en ik weet zelf waar ik op moet oefenen maar soms moet ik wel eens heel diep zuchten.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:43

Het ligt idd bijna altijd aan je eigen rijden. Jij doet wat fout waardoor jouw paard minder loopt. Jouw paard volgt jouw instructies op...

Maar wat ik bij kleine indoorwedstrijden wel regelmatig merk is dat het een jury is van eigen dorp en dan rijden bijna altijd degene van de eigen vereniging in de prijzen...
Soms is dit terecht, maar soms ook niet. Zo reed er pas iemand met slof buiten los en diegene won. Paard liep in de proef super, dat klopt. Maar eerlijk vind ik dat niet..
Maar goed, dit zijn ook weer uitzonderingen en die heb je altijd ;)

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:48

een 4 of een 5 geven voor een onderdeel okee,kan voorkomen..maar waar ik dan zo van baal is als de jury er niet bij zet WAAROM ze je zo'n laag punt geven..ik vind het teveel vriendjespolitiek..tis gewoon soms niet leuk meer.tis een hobby,je leven hangt er niet vanaf..ik vind ook dat ze eigenlijk beroepsruiters moesten splitsen,net zoals in de western.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:50

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:06

Ja, zulke jury's vind ik ook altijd fijn. Had pas een 9 voor halsstrekken en een 4 voor overgang draf- stap. Terecht ook die 4. Maar dan weet ik gelijk waar ik goed aan moet werken :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:14

maar.. het is toch een jurysport?.. of ben ik nou ook de enige met die mening...

je krijgt toch ook de mening van een jury! die bepaald uiteindelijk of jij een onderdeel goed hebt gereden of niet!

jij kunt voor je gevoel dé middendraf aller tijden gereden hebben, en daar krijg je voor de jury een 6 voor.

En ik ben het er absoluut mee eens dat sommige ruiters idd zichzelf niet als de foute zien, het is meestal het paard of de jury. Maar ik geloof best dat sommige jury's een kwpn-er boven een fjord verkiezen.

--------->>OOK AL BEN IK HET DAAR ZELF NIET ALTIJD MEE EENS....<<---------

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:45

Zirano schreef:
Maar fijn is het wel als een jury durft te jureren dus een 3 maar ook een 8 als je dat verdient.

Maar veel proeven kun je gewoon niet anders beoordelen als met 5-6-7. Alles gaat ongeveer wel goed, er gaat niet echt iets heel fout, soms een klein slordigheidje, maar er gaat ook geen onderdeel goed genoeg voor een 8. Tsja, dan kun je niet anders dan 5-6-7 geven, maar de meeste proeven worden wel zo gereden.

Er is natuurlijk ook een verschil tussen je eigen, relatieve gevoel en het absolute beeld. Voor je eigen gevoel, kan een overgang misschien wel perfect zijn; 10x beter dan gisteren, beter dan de vorige wedstrijd en misschien wel de beste die je ooit gereden hebt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de overgang ook echt heel erg goed was en dat je daar een 8 voor krijgt. Stel je begint met een nieuwe oefening, dan gaat het na 5x oefenen een stuk beter, voor je gevoel gaat het super, maar vergeleken bij een perfect uitgevoerde oefening stelt het eigenlijk nog niet zoveel voor.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:16

en jury kan niet zien hoe je pony in werkelijkheid is,, die ziet alleen de buitenkant,, dus je kan zelf zo'n slecht gevoel hebben dat hij loopt te klieren maar hij kan dan nog gwn mooi lopen...
mijn instructrice heeft in de Z wel eens gehad dat ze bij de ene jury 1e was gepunt en bij de 2e laatste, toen ging ze aan de laatste jury vragen waarom ze laatste was,, maar hij had er geen antwoord op... een jury mag gerust je pony niet mooi vinden of jou niet goed vinden rijden maar hij moet wel een reden hebben en die geven om je lage punten te geven

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:17

loesje166 schreef:
een jury mag gerust je pony niet mooi vinden of jou niet goed vinden rijden maar hij moet wel een reden hebben en die geven om je lage punten te geven

miss had ze ook wel heel goed gereden, maar waren de andere net iets beter? of had hij echt gewoon laag gepunt?

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:19

gwn laag gepunt ong 10 punten onder de anderen

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:20

oh, ja dat is dan wel raar ja dat hij daar geen commentaar op wou geven..

tja het is een jurysport he :P

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:22

jaa dat wel... maar meestal vind ik wel dat er rechtvaardig word gejureerd,, vorige week had k voor een slechtere proef 179 en voor een veel betere 169 maar die 169 waren ook echt terecht, het commentaar klopte dusja dan ben ik gwn tevreden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:47

Muga schreef:
Urielle, ik ben met je eens dat iedereen een proef mag rijden en dat je voor jezelf rijd. Het kan iedereen gebeuren dat een proef een keer minder gaat. Maar ik ben wel van mening dat je daar dan ook voor uit moet komen. Juist wanneer een proef minder gaat door wat dan ook, vind ik het de kracht van de ruiter om daar ook eerlijk over te zijn.

Niet alle bovengenoemde excuusjes gebruiken maar gewoon het lukte niet we hadden onze dag niet... ipv de jury dit, de ring dat en bedenk er nog maar wat.

Helemaal eens met je :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:54

Sjonniej schreef:
Zirano schreef:
Maar fijn is het wel als een jury durft te jureren dus een 3 maar ook een 8 als je dat verdient.

Maar veel proeven kun je gewoon niet anders beoordelen als met 5-6-7. Alles gaat ongeveer wel goed, er gaat niet echt iets heel fout, soms een klein slordigheidje, maar er gaat ook geen onderdeel goed genoeg voor een 8. Tsja, dan kun je niet anders dan 5-6-7 geven, maar de meeste proeven worden wel zo gereden.

Het komt ook regelmatig voor dat ik ook geen enkele 7 op een protocol kwijt kan, helaas.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:03

KarinvdM schreef:
Het komt ook regelmatig voor dat ik ook geen enkele 7 op een protocol kwijt kan, helaas.

Maarja, om een slechte proef nu met allemaal 3en naar huis te sturen is ook weer zo wat, met 4en en 5en wordt het ook wel duidelijk dat het niet goed was.

Puntenverschil van 30 lijkt veel. Maar: 1 punt verschil per onderdeel, daar mag je niet over klagen. Maarja, 30 onderdelen, keer 1 punt verschil, is 30 punten verschil.
Wanneer je 4en naast 8en hebt staan, ja dan is het inderdaad een vreemde situatie. Maar dan nog, kan een jury vanaf C soms hele andere dingen zien als een jury op E. Bij het mennen moeten we soms een overgang richting A maken, jury op C kan dan niets zien, alleen evt. verzet kan gezien worden. Maar de jury's op E en B, kunnen die overgang wel zien. Dus C kan prima een 7 geven omdat hij niets geks ziet gebeuren, terwijl E misschien een 4 of 5 geeft, bv. omdat het paard stil viel in de overgang.

Maar het blijft natuurlijk een heerlijk excuus om de jury de schuld te geven. Al is het wel goed voor je ego :) En je komt ook vanzelf weer een jury tegen die je weer meer punten geeft dan verdient.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:05

Sjonniej schreef:
KarinvdM schreef:

Maarja, om een slechte proef nu met allemaal 3en naar huis te sturen is ook weer zo wat, met 4en en 5en wordt het ook wel duidelijk dat het niet goed was.

Ik heb nog nooit iemand met allemaal 3en naar huis gestuurd. :n
Maar als iemand alles voor een 3 rijdt, dan krijgt hij ze van me.
Ik ga geen 4en of 5en geven omdat ik het zielig vind, je punt toch dat wat je ziet?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:45

Tja, dat ben ik niet met je eens. Het is nog steeds hobby en als mensen in de 150 terug krijgen komt de boodschap ook wel aan.
Ik zie het nut niet van verliespunten geven. We worden toch geacht positief te jureren?