6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:12

Ik heb trouwens ooit eens een volwassene in de ring gehad in de B die haar paard niet in galop kon krijgen. Het ergste van alles vond ik dat ze het nog grappig vond ook, op de andere hand probeerde ze het ook niet eens meer. :roll: Ze had de grootste lol, samen met de voorlezer. Zij had van mij dus ook een hele rits met enen.

x_tico

Re: 6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:19

Ik was hier gisteren ook op wedstrijd, ken het verhaal en het meisje ook. Ik vind dat er terrecht gepunt is, het was wel heeeeeel laag weet ik toevallig. Heeft ze hem achteruit gereden :=..

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:25

Het meisje is trouwens 15 jaar en had 129 en 149 punten.
Als ik haar op concours zie gallopeerd ze altijd wél gewoon, haar pony heeft na mijn weten ( wat mij is verteld ) M2 dressuur gelopen. Hij springt welleens verkeerd aan maar verder heb ik nog nooit problemen gezien met haar galop?..

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:29

Ik vind dat je het nog netjes heb opgelost. Ik heb zoiets soortgelijks meegemaakt tijdens een onderlinge. Mijn pony was zo nerveus dat het alleen nog maar kon galopperen en het vertikte om in de draf terug te gaan. Ik kreeg haar gewoon echt niet terug. Er had nog iemand naast gelopen, want de pony wilde niet op de hoefslag blijven, maar ook die kon haar niet houden. Ook ik had toen onderdelen niet laten zien omdat ik zo bezig was met mijn pony onder controle te houden en onderdelen in de galop laten zien ipv draf. Ik had ook lage punten, meer dan terecht. Ik mocht gelukkig wel m'n proef afrijden..
Toch jammer dat je dan zoveel kritiek krijgt van andere mensen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:41

Bij ouder kind zou ik denk ik -2 gegeven hebben, de proef stil gelegd en te vragen opnieuw te beginnen bij de vergissing.
Dan zou er dus uitgekomen zijn dat ze niet durfde te galopperen, tja na enige verbazingn denk ik dat ik dan voorgesteld zou hebben een stukje gewoon te galopperen (om over de angst) te komen, haar de adviseren de proef vrijwillig te beeindigen (om geen verlies te krijgen) en dan buiten mededingen de proef uit te rijden. Ik zou wel de ouder er na de proef bij halen en overleggen of het dan wel zo verstandg is om uberhaupt te starten.

Bij jonge B amazone, -2, -4 en dan overstappen op de (hele) lagen punten, dit om ervaring op te doen. Ik heb dit een keertje moeten doen bij AB combi, ging echt niet maar deed erg haar best. Kwam wel op 130+ pnt uit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:41

Je hebt weer eens een geheel eigen kijk op de dingen jury...
Het gaat hier immers niet om vergissingen, maar er wordt bewust niet gegaloppeerd.
De proef vrijwillig laten beeindigen en dan de proef alsnog laten uitrijden? Iemand die de proef vrijwillig beeindigt mag de proef daarna niet uitrijden, maar moet direct de ring uit.

Wat je wel kan doen is de proef stil leggen en zeggen dat ze opnieuw moet beginnen bij het aangalopperen, als ze dat dan niet doet, dan kan je haar uitsluiten.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:57

Ik zou hetzelfde gedaan hebben mamabird. Je hebt je commentaar erbij gezet en uiteindelijk met een positieve en bemoedigende noot afgeloten. Je moet ook eerlijk blijven tegenover de andere ruiters in de ring. Het ging hier dan ook om een L proef en geen B proefje. Je verwacht toch dat iemand in het L galopeert. dat is althans mijn mening.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:10

Ik had idd hetzelfde gedaan. Mijn paard kon ook niet gallopperen het eerste jaar dat ik wedstrijden reed, kreeg ik regelmatig nullen voor. Volledig terecht. Verschil was wel, dat ik het bleef proberen.
Iemand die niet kan gallopperen kan m.i. niet in de L starten.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:39

x_tico schreef:
Het meisje is trouwens 15 jaar en had 129 en 149 punten.
Als ik haar op concours zie gallopeerd ze altijd wél gewoon, haar pony heeft na mijn weten ( wat mij is verteld ) M2 dressuur gelopen. Hij springt welleens verkeerd aan maar verder heb ik nog nooit problemen gezien met haar galop?..

Ik wist van de jury van de eerste proef wat zij met de onderdelen gedaan had en verwachtte dan ook dit puntenverschil. Helaas was het eerste deel van de proef ook heel slecht en dan kom je op zo weinig punten uit. Fijn te horen dat mensen die er ook waren toch ook wel mijn mening delen. Ik voelde me er 's avonds een beetje vervelend onder, hoewel ik 100% achter mijn punten sta. Wat raar dat ze het dan niet eens geprobeerd heeft in de ring zeg, als ze normaal wel gallopeerd. Misschien dat het nog maar heel kort geleden was dat ze gevallen was en daarom nu nog niet durfde... Hoop dat ze snel weer wel alles durft te laten zien in de ring!!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:41

Mechelfan schreef:
Ik had idd hetzelfde gedaan. Mijn paard kon ook niet gallopperen het eerste jaar dat ik wedstrijden reed, kreeg ik regelmatig nullen voor. Volledig terecht. Verschil was wel, dat ik het bleef proberen.
Iemand die niet kan gallopperen kan m.i. niet in de L starten.

Als ze ook maar enigzins wat geprobeerd had had ik niet eens nullen gegeven. Dan 2-en of 1-en voor de moeite. Het winstpunt zit er dan toch niet meer in en elke poging mag Best beloont worden ook al mislukt het.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:45

Marilla schreef:
Ik vind dat je het nog netjes heb opgelost. Ik heb zoiets soortgelijks meegemaakt tijdens een onderlinge. Mijn pony was zo nerveus dat het alleen nog maar kon galopperen en het vertikte om in de draf terug te gaan. Ik kreeg haar gewoon echt niet terug. Er had nog iemand naast gelopen, want de pony wilde niet op de hoefslag blijven, maar ook die kon haar niet houden. Ook ik had toen onderdelen niet laten zien omdat ik zo bezig was met mijn pony onder controle te houden en onderdelen in de galop laten zien ipv draf. Ik had ook lage punten, meer dan terecht. Ik mocht gelukkig wel m'n proef afrijden..
Toch jammer dat je dan zoveel kritiek krijgt van andere mensen.

Juist in dit soort gevallen zoals jij hier beschrijft, moedig ik ook juist aan om door te rijden. Ook al gaat het helemaal de mist in, als de ruiter willig is om door te zetten verdient dat in zulke situaties gewoon een vette pluim. Zo lang er gewerkt word in de ring (om een acceptabele manier) heb ik hier alle bewondering voor. Maar zodra iemand stopt met proberen, 'stop' ik met punten geven. Als ik een proef rij verwacht ik hetzelfde van de jury. Ook ik heb drama proeven gereden met de daarbij behorende toto, maar geheel terecht en dat neem ik de jury dan echt niet kwalijk en hoop op nog wat bruikbare tips..

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:49

KarinvdM schreef:
Ik heb trouwens ooit eens een volwassene in de ring gehad in de B die haar paard niet in galop kon krijgen. Het ergste van alles vond ik dat ze het nog grappig vond ook, op de andere hand probeerde ze het ook niet eens meer. :roll: Ze had de grootste lol, samen met de voorlezer. Zij had van mij dus ook een hele rits met enen.

Dat zou ik ook niet echt kunnen waarderen als iemand er zo laconiek mee omspringt. Misschien dat het van de zenuwen was dat ze zo moest lachen, maar ik zou er toch ook moeite mee hebben. Je zit daar toch je best te doen als jury dan verwacht je van de ruiter toch hetzelfde!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:54

Gisteren had ik trouwens iemand in de ring die best lekker begon, maar door een prijsuitrijking van een eerdere ring (die naast de ring werd gehouden?????) werd het paard vreselijk nerveus. Er ging echt een heleboel mis en sommige onderdelen waren nauwelijks nog te herkennen. Maar de ruiter bleef zo kalm en er echt aan rijden dat ik haar toch nog 3-en en 4-en heb gegeven. Na de proef heb ik haar persoonlijk nog even geprezen voor haar kalmte en doorzettingsvermogen en meteen gezegd dat de punten misschien laag zijn, maar dat ze het prima opgelost heeft. Voor rijvaardigheid had ze dan ook een heel hoog punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:59

@mamabird: Dat is wel zonde ja, om op zo'n manier je punten kwijt te raken....
Ik was persoonlijk juist wel blij met dat soort capriolen. Mijn beste proef heb ik gereden in een dressuurbaan 5 meter naast de springring, waar net de prijzen werden uitgereikt. Ereronde, muziek, alles.
Had nogal een brave pony en die werd alleen maar mooier van dat soort dingen. Hoe enger de bak, hoe liever wij er gingen rijden.

Zo heeft iedereen wel iets denk ik :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:46

Ik vind 1-en voor de onderdelen,.. en een 0 onderaan voor de galop aangezien je die niet hebt kunnen beoordelen, een correcte beoordeling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:17

mamabird schreef:
Ik wist van de jury van de eerste proef wat zij met de onderdelen gedaan had en verwachtte dan ook dit puntenverschil. Helaas was het eerste deel van de proef ook heel slecht en dan kom je op zo weinig punten uit. Fijn te horen dat mensen die er ook waren toch ook wel mijn mening delen. Ik voelde me er 's avonds een beetje vervelend onder, hoewel ik 100% achter mijn punten sta. Wat raar dat ze het dan niet eens geprobeerd heeft in de ring zeg, als ze normaal wel gallopeerd. Misschien dat het nog maar heel kort geleden was dat ze gevallen was en daarom nu nog niet durfde... Hoop dat ze snel weer wel alles durft te laten zien in de ring!!

Watvoor punten had de jury voor jou gegeven dan en wat was daarvoor de motivatie?
En ik vraag me ook af wat je dan voor negatieve reactie's hebt gekregen, hoe zouden die mensen het dan oplossen/punten?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:00

anneliesdj schreef:
mamabird schreef:

Watvoor punten had de jury voor jou gegeven dan en wat was daarvoor de motivatie?
En ik vraag me ook af wat je dan voor negatieve reactie's hebt gekregen, hoe zouden die mensen het dan oplossen/punten?

3-en en 4-en, vanwege het feit dat lager toch wel erg laag zou zijn. De combinaties met verzet kregen dezelfde punten en dus in mijn ogen niet de juiste.
Veel mensen hadden hun oordeel al klaar voordat ze wisten WAAROM ik zo gepunt had. En dan overheerst toch het idee van 'foute jury'. Na mijn uitleg waren ze wel verbaast over de niet-galop. Maar ze vonden het toch wel zuur gepunt omdat het om een kind ging (15 jaar). De meeste juryleden snapten mij wel, maar veel vertelden nog nooit een 0 te hebben uitgedeeld.... Ik vroeg wat ze dan punten igv verzet en dan komen ze ook met 2-en en 3-en, dus als ze het uit elkaar willen trekken zullen zij toch ook aan de 1-en en nullen moeten... Gelukkig komt dit nauwelijks voor!!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:16

sjorsie schreef:
Ik zou gewoon een nul geven, het is immers niet getoond, hoe komt diegene dan in de L1 terecht zou je denken

Helemaal mee eens :j ik ben de vaste schrijver van mijn instructrice en zo doen wij dit ook. Wij roepen echter iemand erbij als het gewoon niet getoont wordt

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:38

een streepje, een niks, daar kunnen toch geen punten voor worden gegeven.
niet getoont, betekend geen punten, en al helemaal niet als je het neit hebt geprobeerd.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 03:18

Ik denk dat je gewoon goed gepunt hebt. Tja mogelijk misschien een 1 voor idd volte. Maar goed. het is niet getoond.
Ik zou als ruiter eerst de galop gaan oefenen voor de ring weer in te gaan.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:59

Jury's die hier nog 3en of 4en geven hebben een gebrek aan lef. Waarschijnlijk geven ze ook geen 9. Erg leerzaam ook voor de ruiter.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:21

heey,

ik vind dat je correct gehandelt hebt en de juiste punten hebt gegeven
helaas dat het ruitertje dit verkeert opvatte
ik hoop dat ze wat gaat doen met het commentaar

ik had vorig jaar een merrie mee op wedstijd die 3 maanden onder het zadel was haflingertje
braaf beestje thuis moeielijk te rijden
maar op wedstrijd ging ze super ik stond er echt van te kijken
koppie mooi rond en ontspannen
maar ik was de laatste combinatie

achteraf gezien heel dom ik had tegen de jury van te voren gezecht het kan zijn dat ik geen galop rijd aangezien ze nog niet lang onder het zadel is
hier mag u best ''slechte'' punten voor geven maar geliev niet op de toeter slaan dat deed hij bij mij wel als ik iets fout reed met me tinkertje in de L2
de galop heb ik toen geprobeert maar omdat net de laatste ruiter weg ging was ik helemaal alleen en madam besloot er even tussen uit tegan achter die andere mede soort genootjes aan
ik heb toen heel correct gehandelt en zat volgens de jury er super netjes op en dat ik heel eerlijk was tegen over heet beestje
wat niet kan dat gaat niet zei die
hij heeft mijn galop toen met 4 tjes beloont dacht ik zo
ik vond dat hij nog hoog gepunt had hoor
ik had 156 punten
maar moet ik eerlijk zeggen voor de galop ging alles super netjes
met afwenden mooie rechte lijnen gereden zonder gezwabber

wel had de jury niet verstaan in het begin dat ze maar kort onder het zadel was
op het einde ben ik gaan uit stappen met eigenlijk wel een goed gevoel kwam de jury aan
je hebt haar netjes terug gepakt hoor! ik snapte van de ene kant wel dat ze achter de andere aan wou ik heb je relatief wat hoger gepunt maar een winst of verlies punt heb je bijde niet:P

ik was toen eigenlijk best blij met mijn puntjes
zal zo even de lijst opzoeken;)

liefs

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:41

Ik heb ook weleens een B ruiter gehad die vooraf vroeg wat er zou gebeuren als ze niet zou galopperen.
Heb haar duidelijk gezegd dat ze daar dan ook hele lage punten voor zou krijgen en dat ze gewoon moet laten zien wat in het boekje staat.
Met springen kan je ook niet vooraf bij de jury melden dat je hindernis 2 en 5 niet springt want die zijn te eng, ze zien je aankomen :? _O-

Ik heb ook weleens zoiets meegemaakt, dat ze gewoon de li galop oversloegen.
Als ze het nieteens proberen maar gewoon stug doorrijden zou ik 1-en geven voor de figuren die gereden worden, overgangen worden niet getoont dus dat wordt een 0 en onderaan voor de galop zou ik ook een 0 geven en een 4 voor het effect van de hulpen.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:19

jessj22 schreef:
heey,

ik vind dat je correct gehandelt hebt en de juiste punten hebt gegeven
helaas dat het ruitertje dit verkeert opvatte
ik hoop dat ze wat gaat doen met het commentaar

ik had vorig jaar een merrie mee op wedstijd die 3 maanden onder het zadel was haflingertje
braaf beestje thuis moeielijk te rijden
maar op wedstrijd ging ze super ik stond er echt van te kijken
koppie mooi rond en ontspannen
maar ik was de laatste combinatie

achteraf gezien heel dom ik had tegen de jury van te voren gezecht het kan zijn dat ik geen galop rijd aangezien ze nog niet lang onder het zadel is
hier mag u best ''slechte'' punten voor geven maar geliev niet op de toeter slaan dat deed hij bij mij wel als ik iets fout reed met me tinkertje in de L2
de galop heb ik toen geprobeert maar omdat net de laatste ruiter weg ging was ik helemaal alleen en madam besloot er even tussen uit tegan achter die andere mede soort genootjes aan
ik heb toen heel correct gehandelt en zat volgens de jury er super netjes op en dat ik heel eerlijk was tegen over heet beestje
wat niet kan dat gaat niet zei die
hij heeft mijn galop toen met 4 tjes beloont dacht ik zo
ik vond dat hij nog hoog gepunt had hoor
ik had 156 punten
maar moet ik eerlijk zeggen voor de galop ging alles super netjes
met afwenden mooie rechte lijnen gereden zonder gezwabber

wel had de jury niet verstaan in het begin dat ze maar kort onder het zadel was
op het einde ben ik gaan uit stappen met eigenlijk wel een goed gevoel kwam de jury aan
je hebt haar netjes terug gepakt hoor! ik snapte van de ene kant wel dat ze achter de andere aan wou ik heb je relatief wat hoger gepunt maar een winst of verlies punt heb je bijde niet:P

ik was toen eigenlijk best blij met mijn puntjes
zal zo even de lijst opzoeken;)

liefs

Idd, het is toch veel fijner om gepunt te krijgen wat je laat zien!! Ook al gaat het de mist in, als je het goed weet op te lossen ben je toch extra trots als de jury dit ook nog eens bevestigt.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:20

Met springen kan je ook niet vooraf bij de jury melden dat je hindernis 2 en 5 niet springt want die zijn te eng, ze zien je aankomen :? _O-

Hahahaha, ja dat zou een bak zijn zeg!!!