Beoordeling B dressuur te streng.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Beoordeling B dressuur te streng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:16

Als iemand een volte niet rijdt, dan is dat een fout in het programma en dan moet je bellen, ook als dat uitsluiting tot gevolg heeft. Je geeft dan geen 0.
De niet getoonde overgang van galop naar draf is bij mij een 1.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:09

Zoals al eerder uit jouw posten blijkt, jury, geef jij het begrip jureren een geheel nieuwe dimensie! Als er, zoals KarinvdM hierboven beschrijft, een fout in het programma gemaakt wordt, dien je dat als zodanig te beoordelen. Lekker belangrijk als dat uitsluiting tot gevolg heeft, denk je dat die ruiter dolblij wordt dat je nu een paar nullen uit hebt zitten delen?

Ik verbaas me toch elke keer weer over jouw geheel eigen wijze van jureren, de regels worden blijkbaar ter plekke aangepast, heel bijzonder.

Denk alleen wel dat je er niet van op moet kijken als je binnenkort helemaal nergens meer gevraagd wordt, want die zwarte lijst....daar sta jij zo ongeveer bovenaan!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:40

Nu heeft ze de proef uit kunnen rijden (kindje van 6 jaar oud), anders was ze naar 6 onderdelen uitgebeld.
Volgens mij heeft dat te maken met de regel positief jureren. En het klopt als je bedoelt dat het niet conform de reglementen is.
Door de uitleg heeft zowel de amazone als haar moeder volledig begrip voor die nullen.
Die zwarte lijst valt wel mee mag nog steeds overal heel regelmatig terugkomen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:41

jury schreef:
Wanneer is een B proef dan volgens jou winstwaardig Tyke?
Moet paard aan de teugel lopen en/of constant in de aanleuning?
Moeten de figuren goe duitgevoerd worden iedem overgangen etc.?

Een paard wat netjes en redelijk constant in aanleuning loopt. (niet met hoofd in de lucht maar wel netjes naar beneden), als je de onderdelen toont op een nette manier. o.a. figuren heel netjes rijden, overgangen netjes rijden Dan vind ik dat je in de B aardig mee moet kunnen.
Je hoeft geen proef te tonen waar het paard erg netjes opgericht loopt zoals van een Z paard verwacht wordt. Een middendraf is middendraf en ook enkele passen. Nee soms krijg je al een 4 omdat je niet de hele stuk niet getoond heb.

Wat na mij gezegd wordt. met 170 is het duidelijk genoeg dat het nog niet goed is. Je hoeft dan geen 155 punten te geven. (heb ik nooit gereden maar heb het wel voorbij zien komen met mensen die ik heb zien rijden) Nou sorry. Lekker stimulerend.

Ik weet dat het een jurysport is maar blijf wel rechtvaardig. Heb het liefst een jury die jureert van een 3 tot een 9 en niet allemaal 5,5,5,6,6,5,6,5,6,5 enz daar heb je geen ..... aan. Soms kan je zo een proef hebben maar meestal is er wel iets bij mij dan wat gewoon een 7 waard is of hoger. maar nee een 6.

En een nul geven sorry overdreven. een 3 maakt al genoeg duidelijk lijkt mij. en een 4 zelfs ook al in het B.
Maar goed iedereen moet jureren hoe zij denkt het goed te doen. Maar ik heb ook al ervaren pas geleden dat een jury in de L2 geen winstpunt gegeven had in 18 proeven. Terwijl ik zeker weet dat er proeven bij waren die wel een punt waard waren. EN later hoordei k ook dat de organisatie zich schaamde voor dat jurylid. Die wordt dus ook niet meer uitgenodigd. Nou tref ik een jury zo aan en het bevalt mij niet en ik zit in de organisatie nou dan hoeft die van mij niet meer terug te komen. En dan houd het vanzelf een keer op voor zo een jury.
Sorry dit is frustratie
Laat de sport gewoon leuk. En beoordele en B proef als een Bproef en L1 als l1 en Z als Z.
Toevallig pas aantal juryleden tegengekomen die echt netjes de knop om konden zetten.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:43

jury schreef:
Nu heeft ze de proef uit kunnen rijden (kindje van 6 jaar oud), anders was ze naar 6 onderdelen uitgebeld.
Volgens mij heeft dat te maken met de regel positief jureren. En het klopt als je bedoelt dat het niet conform de reglementen is.
Door de uitleg heeft zowel de amazone als haar moeder volledig begrip voor die nullen.

Ja maar als je op aantal plekken terug mag komen en ik weet dat die bepaalde jury daar regelmatig komt geef ik geeneens meer op op die locatie. Probleem voor organisatie op dat moment.

Gelukkig heb ik niet veel jury's waar ik voor wijk. Eigenlijk geen een tot nu toe. Wel dat ik weet dat ik niets ga scoren. (of er moet iets gebeuren in de tussentijd dat ik ineens wel volgens hun goed rijd) Ik rijd altijd maar soms als ik merk dat een bepaald jurylid wat onterecht jureert (in mijn ogen) op een locatie wordt gevraagd zoek ik net zo lief wat anders.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:44

jury schreef:

Een kind van zes!!! met 130 naar huis sturen heeft in mijn ogen niets maar dan ook niets te maken met positief jureren en ik weet heel zeker dat de knhs er net zo over denkt. Nogmaals, je blijft me enorm verbazen en aangezien ik bij dezelfde verenigingen als jij kom, weet ik uit eerste hand dat er dus echt al diverse zijn die jou niet meer willen hebben.

Hoe kun je nou verkopen dat je op deze manier een kind positief jureert? Ik snap dit echt niet, maar goed misschien ligt het wel aan mij en ben ik de sinterklaas onder de jury's.......

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:46

we gaan maar even pb-en lijkt me

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:49

@ Tyke

Maar nu heb je een combinatie in de ring, die echt niet netjes rijdt. Paard is net niet nageeflijk (heb het niet over oprichting of wat dan ook, alleen puur nageeflijk), en dan worden er ook nog dingen niet afgewerkt. Dus vaak op het verkeerde been, voltes niet rond, hoeken niet uitgereden voor of na het van hand veranderen, etc.
Die moet dus op ong. 170 uitkomen.

En dan heb je een combinatie met een paard dat straal tegen de hand loopt, verzet toont, figuren amper uitrijdt, hoekige voltes, totaal niet op te letter, etc.
Moet die dan ook op 170 uitkomen? Dat is dan toch niet eerlijk ten opzichte van de combinatie die ik hierboven schets? Lijkt mij dat de tweede combinatie dan toch echt minstens 10 punten minder uit moet komen.

Bij de situatie die jury schetst, kan ik mij ook niet heel veel voorstellen, maar ik heb ook wel eens een B combinatie echt heel lage punten gegeven. Het was gewoon echt beroerd, een stakend paard, maar steeds net geen 20 seconden, dus niet uit te bellen of wat dan ook.

En juist omdat ik de combinatie die ik als eerste schetste, ook vaak genoeg tegenkom (En op die dag dus ook) vind ik niet, dat ik de tweede combinatie net zoveel punten kan geven. Dus ja, dan moet je toch omlaag.

En positief jureren, eens, maar er zijn niet voor niets cijfers van 1-10. Als je de 1-2-3 niet mag gebruiken, kunnen ze die net zo goed afschaffen.
Overigens heb ik tijdens mijn jurycursus en ook op bijscholingen nooit gehoord dat het niet zou mogen, of niet gewenst is, vanuit de KNHS bezien.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:57

nee die dan weer niet maar hoeft ook niet op 155.
dan noem je wel heel veel op. Heb het over combinaties die bijv. alleen in de oprichting net niet nageeflijk is. Straf dat onderaan met een goede onvoldoende af ofzo.
En tja soms worden er idd erg slordige proeven gereden en prima geef een keer rond de 165 maar ga niet lager als een 4 zitten vind ik persoonlijk.
Vind persoonlijk dat je in het onderste gedeelte een hoop af moet straffen. Ik ben een keer op elk onderdeel afgestraft omdat ik iets voorover zat. Tja er is een kopje houding geef daar dan een 4 ofzo en beoordeel de rest op hoe het verder is
En je noemt dan ook voorbeelden van stakend paard. tja logisch dan.
Ik praat uit mijn beleving wat ik meegemaakt heb en hoe ik afgestraft ben.
Hele proef bijv met "spanning" geef dan bijv in de onderdelen als de volte mooi rond is nog een 5 of 6 en geef onder aan bij koptje ontspannen blabla een 4.

Ik zeg niet dat de ondergrens echt 170 moet zijn. Tuurlijk mag het lager.
Maar hoe Jury dit omschrijf sorry vind ik te ver gaan.
En heb zelf proeven gereden dat ik 165 punten reed en naar mijn idee waren dat een van mijn beste B proeven. Die waren zo gereden als afgelopen keer mijn eerste L1 proef waar ik 195 punten voor had. Tja eeeuhm hoe moet ik dan rijden?

Ik zeg niet dat je een 1, 2 , 3 niet mag gebruiken maar doe dat in de L1 of hoger. en in uiterste noodzaak in het B.

Tja kan niet goed uitleggen hoe ik het bedoel.
Ik weet een ding en dat is dat jureren volgens mij ontzettend moeilijk is. (ik doe het ook niet)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:01

Maar een paard wat de gehele proef met spanning loopt, die kun je daar toch niet maar op 1 onderdeel op afstraffen?
Hij doet het immers elk onderdeel.

Dat zou een beetje oneerlijk zijn voor de combinatie zonder spanning.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:04

die hoef je dan ook niet een 7 te geven maar geef niet op ieder onderdeel een 4. Wat heeft het voor zin om iemand de B flinke minpunten te geven.

En als iemand het dan wel geeft prima maar zet er zeer duidelijk commentaar bij waar om enz. en dat mis ik dan heel vaak.

Er moeten gewoon grenzen zijn.
.
Laatst bijgewerkt door Tyke op 22-02-09 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:05

Klopt aljemenou, neem je in de hele proef mee, maar zeker onderin.

Tyke, klopt je gaat alleen maar naar die lage punten als het kan, net zoals je ook alleen maar naar de hoge punten gaat als het kan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:05

Nee precies, spanning móet je echt doorberekenen in elk onderdeel waarin het paard gespannen loopt.

De zit van de ruiter/amazone, reken ik in onderdelen wel mee, als het de oefening heel erg hindert. Iemand die enorm gaat duwen bij een stukje doorzitten, bijvoorbeeld, die krijgt ook op dat onderdeel een lager punt.
Maar een combinatie die niet volgens het ideaal beeld zit, maar op zich ook niet echt het paard in de weg zit, ja, dat komt beneden in het onderdeel houding en zit wel terug.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:09

mijn houding heeft het rijden niet gehindert in welke vorm dan ook. TJa misschien voor het zicht. Maar dan hoef je van mij geen kopje houding mee te zetten in mijn geval toen.
Ik praat over hoe ik dan gepunt ben.

@jury: sorry maar blijf er bij een 0 nee dank je. Ik heb je wel eens als jury gehad en nee ik was met die punten niet tevreden. Mijn gevoel lag heeeeeel ergens anders. En dan vergelijk ik ook met de proef die ik diezelfde dag gereden had. Ik werd er niet echt door gemotiveerd toen tja gelukkig dat je op vele plaatsen nog wel uitgenodigd wordt. Hoop dat ze daar tevreden zijn over de jurering maar ik hoorde die dag zeer weinig positiefs.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:28

Geef het beestje een naampje. Naschoppen heeft geen zin. PB me anders maar.
Je had op de dag zelf naar me toe kunnen komen voor uitleg. Hopelijk heb je de proef op film dan hadden we het nog even na kunnen bespreken.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 04:19

jury schreef:
Geef het beestje een naampje. Naschoppen heeft geen zin. PB me anders maar.
Je had op de dag zelf naar me toe kunnen komen voor uitleg. Hopelijk heb je de proef op film dan hadden we het nog even na kunnen bespreken.

Op dat moment was er naar mijn weten geen jurylid meer aanwezig en dat is moeilijk uitleg vragen. Helaas heb ik die proef niet op film. Heb wel foto's ervan gezien en die toonde naar mijn idee niet geheel verkeerd. Ik heb helaas niet zoveel mensen aan de kant staan die ook nog kunnen filmen. Ben al blij met een groom die mijn proef leest. Al zou ik het wel heel vaak gehad willen hebben. Toevallig heb ik een keer filmpjes van 2 proeven en die heb ik toen aan andere juryleden laten zien. Tja hoorde toen idd andere meningen als dat mijn punten waren. Tja het is nou eenmaal zo. De een wil dit zien en de ander dat.
En dat naschoppen tja zo zie jij het. Kan moeilijk vooraf schoppen als ik iemand nog nooit gehad heb als jury. Ik laat het ook lekker achter me.
Ik zeg alleen hoe ik het toen ervaren heb. Ben inmiddels meer jury's tegen gekomen waar ik mijn twijfels bij had met wat die nou wilde zien. Maar ik word gelukkig hier steeds makkelijker in en ga het steeds makkelijker achter me laten met gedachte jammer dan.
En zou ik je weer hebben rijd ik gewoon. Misschien ben ik dan wel verbeterd.
Zo heeft iedereen zijn favoriete en minder favoriete jury. En dat blijft altijd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 05:09

jury schreef:

Een kind van zes 0-en geven...

Jep jij bent het jurdydiploma duidelijk waard....

Ik ben het met je eens dat het moeilijk is om daar een punt voor te geven, maar je had ook kind even tot je kunnen roepen, uit kunnen leggen wat er fout ging, en proef vanaf die volte verder laten gaan.

Ik heb gelukkig andere juryleden met mijn leskinders meegemaakt, hoe goed ze de proef thuis ook reden, die eerste paar keren op concours was altijd spannend en dan ging er wle eens iets gruwelijk fout.

Maar in die leeftijdscategorie werd eigenlijk altijd leuk gereageerd door juryleden, op een na, maar die hebben we naderhand ook met 3 andere ouders van combinaties, aangesproken op haar belachelijke gedrag (kletsen met de schrijver, uitgebreid lachen en niet naar de proef kijken en vervolgens kind van schrijver eerste worden met 30 punten verschil?, enfin je snapt onze woede )

Verder vind ik de discussie persoonlijk worden,ik reageer puur op commentaar van de bokker die jury als boktnaam heeft, kan er verder niet over oordelen, daar ik nooit door diegene gejureerd ben.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:36

en dat midden in de nacht!
volgens mij heb je niet het hele verhaal gelezen en ik kan dus alleen maar instemmen met je verhaal, begrijp alleen je boosheid niet (of dat komt doordat je het hele verhaal niet gelezen hebt, want ik heb de combi bij me geroepen en de gelegenheid gegeven om te herstellen (lijkt me overigens ook niet meer dan logisch, maar na meerdere vergissingen.......).
Amazone en moeder begrepen het overigens helemaal en hadden deze boosheid niet.
maar volgens mij zijn we harstikke off topic bezig en ik stop nu dus ook met reageren. mochten jullie toch de behoefte hebben om dan kan dat natuurlijk altijd per pb.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:38

wanneer geef je als jury eigenlijk een 0?als het onderdeel helemaal niet uitgevoerd is?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:44

Tyke schreef:
met 170 is het duidelijk genoeg dat het nog niet goed is. Je hoeft dan geen 155 punten te geven. (heb ik nooit gereden maar heb het wel voorbij zien komen met mensen die ik heb zien rijden) Nou sorry. Lekker stimulerend.

Dat vind ik onzin, ik punt wat ik zie en als ik dan op 155 uitkom is dat niet mijn probleem, maar het probleem van de ruiter.

Citaat:
Ik weet dat het een jurysport is maar blijf wel rechtvaardig. Heb het liefst een jury die jureert van een 3 tot een 9 en niet allemaal 5,5,5,6,6,5,6,5,6,5 enz daar heb je geen ..... aan.

Toch heb je vaak combinaties die geen 7ens verdienen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:22

Ik heb je verhaal wel gelezen en de meeste bokkers weten ondertussen dat ik maandags erg vroeg moet beginnen, dus nee ik was niet dronken oid, ik zat lekker aan de brinta en koffie bij de pc.

Ik vind een 0 niet kunnen.
Maar als je idd die combi bij je hebt geroepen en alles hebt uitgelegd dat vind ik dat je in elk geval netjes hebt gehandeld.

Maar ik krijg nog steeds kippenvel bij je opmerking dat je meerdere 0-en hebt uitgedeeld op een wedstrijd.

Anderzijds kom ik buiten de regio wel eens op concoursen waarvan ik me afvraag waar ik terecht ben gekomen, een onderlinge wedstrijd?
Niveau om te huilen.
En dan toch mensen die M rijden, maar gewoon de proef niet uitrijden, oke die verdienen 0-en.
Laat ze maar teruggaan naar de L2

Lis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:23

Streng? Moet je kijken wat er af en toe in de B mee doet... En dan vinden ze het ook nog vreemd als ze geen winstpunt krijgen. Ja sorry het niveau is soms echt om te huilen...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:32

jury schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 0-en voor een 6 jarige in de B ook niet kan waarderen...
In dit geval was zoals daffodil zegt, uitsluiten de enigste en beste optie geweest. Als een kind van 6 zoveel moeite heeft met een proef en alles gaat de mist in dan gaat een kind zich alleen maar ellendiger voelen en dan kun en moet je ingrijpen. Ze kan dan altijd nog het commentaar wat je gegeven hebt meenemen in de 2e proef.

Ik heb ook wel eens 0-en uitgedeeld ( niet vaak overigens) maar dit is in het M en Z waar onderdelen gewoonweg niet getoond worden. Maar in de B?...nee dat zou ik nooit doen.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:08

Ja en Nee. Het is en blijft een jurysport. Maakt niet uit in welke klasse je rijd, maar zeker tot de M scoor je de ene keer hoog en de andere keer laag.

Ik zelf rijd ook B met een haflinger. Afgelopen zaterdag had ik ook wedstrijd. De eerste proef ging wel netjes, op de rechtergalop na, maar voor de B zeker een winstpunt waard. in de 2e proef begon ik netjes tot de laatste galop weer. Daar wilde ze aan de kletter gaan, en toen werd ze heet en deed ik alles verkeerd daarna. Mijn punten waren 170 & 171. Dit klopt echt voor geen meter. Maar in de eerste proef werd er veels te laag gejureerd en in de 2e veels te hoog. Dat hou je met de dressuur. Vorige maand scoorde ik weer overdreven hoog. Kan er geen peil op trekken.

Maar dat weet je in de dressuur. Ik lig er echt niet wakker van. Al doe ik er een jaar over om me punten te halen. Zolang ik het maar leuk vind en ikzelf weet wat in de trainingen beter kan/moet.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:24

judithh schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 0-en voor een 6 jarige in de B ook niet kan waarderen...
In dit geval was zoals daffodil zegt, uitsluiten de enigste en beste optie geweest. Als een kind van 6 zoveel moeite heeft met een proef en alles gaat de mist in dan gaat een kind zich alleen maar ellendiger voelen en dan kun en moet je ingrijpen. Ze kan dan altijd nog het commentaar wat je gegeven hebt meenemen in de 2e proef.

Ik heb ook wel eens 0-en uitgedeeld ( niet vaak overigens) maar dit is in het M en Z waar onderdelen gewoonweg niet getoond worden. Maar in de B?...nee dat zou ik nooit doen.

Ik kan het alleen maar eens zijn met Judithh, en kind van 6 een 0 geven is al helemaal uit den boze. Uitsluiten, kind/moeder bij je roepen, vertellen dat het nog niet zo goed is maar dat ze wel een geweldig mooie pony heeft (Al is het een schillenhit) Dát is positief benaderen, een 0 geven is afz**ken.
En dan nog even helemaal iets off topic, beste "Jury" , haal in vredesnaam de foto uit je profiel waarop je een klein kind voorop in het zadel laat zitten, ZONDER cap op zo te zien een wedstrijdterrein. Hoezo eigen regels, en hoezo slecht voorbeeld geven, en dat als "jury"...
Weer even ontopic, ik blijf erbij dat de B een stimulerende klasse is (Zoals we bij de opleidingen ook meekrijgen) Dat wil niet zeggen dat je Sinterklaas hoeft te zijn, je moet gewoon opjectief punten, maar nogmaals, 170 is ook geen winst.(wil niet zeggen dat ook ik nooit lager uitkom, maar wel met de boodschap erbij wat de combinatie moet doen om te verbeteren)