Juryleden@ Waarom geen 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:19

Ik vind eigenlijk dat het punt verzorging gewoon geschrapt mag worden in de B en L net zoals dat in de M en hoger is gebeurt. Het gaat toch om hoe je rijd en niet om hoe je eruit ziet.
Mensen die met een modderig paard en vieze kleren verschijnen kan je altijd nog een 5 of 4 geven bij algemene indruk, met als opmerking dat ze er wel netjes uit moeten zien. Ook al wordt je er dan niet meer op beoordeeld, volgens de reglementen dien je wel netjes in de ring te verschijnen.

Mijn moeder is FNRS jury en geeft standaard een 7 voor verzorging. Als er iets niet correct is, zo had iemand in de f2 wel een plastron om maar achterstevoren :+, krijgen een 6. Mensen die echt wat bijzonders doen een 8, zoals een meisje dat lintjes in de manen van haar pony had gedaan en zelf dezelfde lintjes in haar haren terwijl die pony eerst met een ander meisje nog geen gevlochten manen had (die kreeg gewoon een 7).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:28

sibbe schreef:
ik had dit weekend een 8 voor de verzorging en bij de andere jury een 7 :+
ik heb dat eigenlijk altijd maar mijn vriendin reed ook mee en die zag er volgens mij toch het zelfde als mij eruit
en zij kreeg bij allebei de proeven een 6 en dat vond ze zelf niet terecht en ze weet ook niet wat ze nog meer kan doen
ik vond dat best sneu want ze heeft er erg haar best op gedaan :(:)

Hmm dan zal er toch wel iets ontbroken hebben... vieze voeten, ongepoetste laarzen, misschien geen plastron?

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:30

crossmonster schreef:
sibbe schreef:
ik had dit weekend een 8 voor de verzorging en bij de andere jury een 7 :+
ik heb dat eigenlijk altijd maar mijn vriendin reed ook mee en die zag er volgens mij toch het zelfde als mij eruit
en zij kreeg bij allebei de proeven een 6 en dat vond ze zelf niet terecht en ze weet ook niet wat ze nog meer kan doen
ik vond dat best sneu want ze heeft er erg haar best op gedaan :(:)

Hmm dan zal er toch wel iets ontbroken hebben... vieze voeten, ongepoetste laarzen, misschien geen plastron?

nee echt niet het is een vos met 4 witte benen en een dekentje op (hoewel ze daar al helemaal niet over mogen klagen )
misschien de knotjes of zo voor mij zag ze er hetzelfde uit als de rest wat er rond reed

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:32

Ik vond dit echt sneu voor haar want deze dame doet erg haar best alles moet super tip top in orde zijn :D
ik ben er eigenlijk wat lakser in als ik eerlijk ben :o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:32

Een dekentje op?

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:34

ik bedoel een winterdeken haha!!! niet tijdens de proef

CM_

Re: Juryleden@ Waarom geen 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:39

Oh op die manier.

Toch zal ze wel ergens iets gemist hebben in de optoming/aankleding.

Een jury, en zeker 2 jury's geven niet zomaar een 6, dat betekend dat ze iets fout had.

Misschien zat hoofdstel niet goed, had ze geen haarnetje, was paard ergens nog vies.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:43

Ben ik ff blij dat ik een bruin paard heb!

Ik had trouwens gisteren 179 punten op mijn proef en een 8 op uiterlijke verzorging. Als ik daar nou een 9 op had gehad had ik wel een WP. Ip was hij netjes verzorgd, mooi gevlochten, schone beentjes.
Ik vind het wel een beetje flauw om 179 punten te krijgen. Geef dan 178 dan is de teleurstelling iets minder groot.
Maargoed, het blijft natuurlijk wel zo dat de proef niet helemaal perfect was anders had ik wel een dikke WP gehad.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:45

Waarom is 179 flauw? Ik geef m'n cijfer voor ieder onderdeel en als je dan met optellen op 179 uitkomt dan kan ik daar weinig aan doen. Ik denk dan eerder dat je als ruiter net even iets beter had moeten rijden.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:45

ik zal eens na vragen of er ook echt twee jury's een zes gaven kan zijn dat er maar één een 6 gaf en de andere een 7
ze vertelde alleen dat ze een zes voor de verzorging had en dat ze daar pist over was :+

van mij mag die uiterlijke verzorging er ook af in die lagere klassen
maar je moet wel altijd netjes verschijnen
het gaat om het rijden en als je dat met je verzorging omhoog moet krikken :+

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:47

KarinvdM schreef:
Waarom is 179 flauw? Ik geef m'n cijfer voor ieder onderdeel en als je dan met optellen op 179 uitkomt dan kan ik daar weinig aan doen. Ik denk dan eerder dat je als ruiter net even iets beter had moeten rijden.

Ja, tuurlijk, dat zei ik net ook, ik had mijn proef gewoon beter moeten rijden maar ik baalde wel van de 179 punten.
Ik heb zelf namelijk eens geschreven bij een jurylid en daar was ook een meisje die op 179 uitkwam. Toen zei de jury tegen mij: doe maar bij de verzorging 1 puntje extra want 179 punten is zo banketstaaf.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:49

Ik vind idd niet dat een wp van dat punt moet afhangen.

Maar iemand die beduidend minder aan de verzorging heeft gedaan, mag wat mij betrefd best benadeeld worden , netheid hoort nu eenmaal bij de dressuursport.

Ik heb er overigens nooit moeite mee, ik zorg altijd voor een blinkend paard, of deze nu geschoren is of niet.
Altijd poets ik zadel en hoofdstel, wat vet op de voetjes,staart netjes geknipt en uitgekamt.
Manen altijd gevlochten, incl voorpluk.
Ook is mijn kleding tiptop, dwz alles compleet, cap ff borstel eroverheen, laarzen goed gepoetst etc.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:50

Pebblesther schreef:
KarinvdM schreef:

Ja, tuurlijk, dat zei ik net ook, ik had mijn proef gewoon beter moeten rijden maar ik baalde wel van de 179 punten.
Ik heb zelf namelijk eens geschreven bij een jurylid en daar was ook een meisje die op 179 uitkwam. Toen zei de jury tegen mij: doe maar bij de verzorging 1 puntje extra want 179 punten is zo banketstaaf.

waar was dat want zo wil ik er ook wel 10 :D
dat vind ik eigenlijk niet kunnen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:51

Pebblesther schreef:

Dat vind ik nou niet kunnen, dat je ergens een puntje bij poetst, prima, maar níet op de verzorging want ik vind dat je wel moet kunnen uitleggen/verklaren waarom jantje een 7 heeft en pietje een 8!!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:51

crossmonster schreef:
Ik vind idd niet dat een wp van dat punt moet afhangen.

Maar iemand die beduidend minder aan de verzorging heeft gedaan, mag wat mij betrefd best benadeeld worden , netheid hoort nu eenmaal bij de dressuursport.

Ik heb er overigens nooit moeite mee, ik zorg altijd voor een blinkend paard, of deze nu geschoren is of niet.
Altijd poets ik zadel en hoofdstel, wat vet op de voetjes,staart netjes geknipt en uitgekamt.
Manen altijd gevlochten, incl voorpluk.
Ook is mijn kleding tiptop, dwz alles compleet, cap ff borstel eroverheen, laarzen goed gepoetst etc.

ben ik het helemaal mee eens ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:55

Pebblesther schreef:
KarinvdM schreef:

179 is inderdaad niet leuk, ik baal zelf ook als ik dat heb, maar ik vind niet dat een jury er dan maar ergens een punt bij moet doen omdat het anders zo banketstaaf is.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:57

Tsja, ik had gewoon beter moeten rijden, dat weet ik wel.
Maar wel een opluchting: er waren nog 2 mensen in mijn klasse die 179 punten hadden dus ik was niet de enige die baalde. Tuurlijk gun ik het niemand om 179 te halen.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 16:59

Van mij hoefen ze het niet afschaffen maar gewoon niet mee laten tellen. het is wel leuk om te zien wat ze van het paard vinden misschien handig om erbi te schrijven wat er verbeterd kan worden maar dat het niet meetelt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:59

Ik vind het terecht dat de KNHS een stelregel heeft met maximaal een 8 voor het cijfer verzorging. Met een 8 kun je al twee vijven of 1 vier voor rijtechnische onderdelen compenseren. Met een 10 zou je wel 4 vijven voor rijtechnische onderdelen kunnen compenseren. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Van mij mogen zij het onderdeel verzorging ook schrappen in de lagere klassen. Het hoort er gewoon bij dat je jezelf netjes presenteert. Dat hoeft niet nog eens extra beloont te worden. En goed kunnen poetsen, wassen en evt. dure spullen zegt niets over of je nu wel of niet goed kunt rijden. Daarom zou het geen (grote) rol mogen spelen in de beoordeling. En dat doet het wel als je een 10 geeft voor verzorging.

KarinvdM schreef:
Waarom is 179 flauw? Ik geef m'n cijfer voor ieder onderdeel en als je dan met optellen op 179 uitkomt dan kan ik daar weinig aan doen. Ik denk dan eerder dat je als ruiter net even iets beter had moeten rijden..

Zo is dat. Met sprokkelpunten ben je toch nog niet toe aan een hogere klasse, dus heb je die punten nog helemaal niet nodig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:05

Die mutsen met dure spullen worden niet hoger gewaardeerd hoor, iemand die een merkloos zadel en merkloos hoofdstel heeft, die beiden netjes gepoetst en onderhouden zijn, riempjes netjes in de passantjes etc, die krijgen net zo'n hoog punt als die trienen met zo'n lelijk bontje onder het zadel en een jasje van pikeur hoor ;)

Maar waar het om gaat is dat je moeite doet om netjes voor de dag te komen.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:06

Ik ga ook wel eens mee te schrijven, en iemand had ook 179. Het jurylid vond het niet winstpuntwaardig, dus niks veranderen. Later hadden we ernog met andere onver, maar als je op 179 uitkomt, ik het 179. Ik vind niet dat er iets veranderd mag wordne, terwijl het bij mij ook vaak genoeg gedaan word. 178 is dan beter, maarja, het is en blijft een jurysport.

En dn heb je ook nog zulke schimmels met de vorst! Hoe wil je die ooit schoon krijgen, want dat is natuurlijk heel erg moeilijk. Ik vind dat jury's daar best ook wel een beetje rekening mee mogen houden,
ik weet zelf hoe het is om een schimmel te hebben :o

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:07

crossmonster schreef:
Die mutsen met dure spullen worden niet hoger gewaardeerd hoor, iemand die een merkloos zadel en merkloos hoofdstel heeft, die beiden netjes gepoetst en onderhouden zijn, riempjes netjes in de passantjes etc, die krijgen net zo'n hoog punt als die trienen met zo'n lelijk bontje onder het zadel en een jasje van pikeur hoor ;)

Maar waar het om gaat is dat je moeite doet om netjes voor de dag te komen.

_/-\o_ _O- _O- _/-\o_ amen

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:09

Daar ben ik het niet mee eens. Zoals ik al zij, het is en blijft een jurysport, maar je merkt gewoon dat sommige met de wat luxere pony's/paarden die bagger proefjes rijden toch eerste worden, en dan denkt iedereen hetzelfde..
En dan rijden wij in Friesland hier nog met truien bij de pony's. Ze verdwijnen al allemaal, wat natuulrijk wel jammer is, maar ik ben ook overgestapt naar een jasje. Het staat netter, en ik had het idee dat ik niet gelijk beoordeeld werd.!
Laatst bijgewerkt door Maariijee op 19-01-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:09

Maariijee schreef:
En dn heb je ook nog zulke schimmels met de vorst! Hoe wil je die ooit schoon krijgen, want dat is natuurlijk heel erg moeilijk. Ik vind dat jury's daar best ook wel een beetje rekening mee mogen houden,
ik weet zelf hoe het is om een schimmel te hebben :o

Wat een onzin, dus omdat het vriest mag je wel met een geel/bruin paard rondrijden?
Ik heb zelf altijd schimmels gehad en kreeg ze altijd schoon hoor, desnoods een jerrycan heet water mee naar stal en met een sponsje schoonboenen en droog wrijven met een handdoek, het is wat meer werk maar met gele pis vlekken rondrijden vind ik echt niet kunnen :n

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:13

Ja, het is wel waar, maar ik heb liever wat een viesere pony dan eentje die ziek is. Die van mij werd namelijk dan snel hoesterig enzo. Het was hier een maand geleden echt gewoon te koud om te wassen, en dan ga ik dat mijn pony's niet aan doen.
Gelukkig heb ik geen witte meer.;)