FNRS jurycursus 2008/2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: FNRS jurycursus 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:19

:p

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:34

Ilja000 schreef:
Waarom zou een pessoabit niet mogen??? Wij hebben op stal meerdere pony's staan die met een pessoabit gereden worden, waaronder een manegepony.
Standaard harnachement heeft de voorkeur, maar de manegehouder beslist hoe een paard de baan in gaat. Als die beslist met of zonder sporen, met of zonder pessoabit, dan heb jij je daar bij neer te leggen, mee eens of niet. De manegehouder heeft wat dat betreft laatste woord.

Als ik zo eens terug lees, vraag ik me zachtjes aan af of er niet té veel aandacht gelegd wordt op van alles om de proeven heen. En ik heb juist begrepen dat dat bij de FNRS westrijden wat soepeler was.
Wat er bij het inrijden plaats vind is niet mijn taak, wel wat er binnen de wedstrijdring gebeurd.

Hoe kun je overigens van te voren bepalen dat excessief spoorgebruik een 3 is? Hangt dat niet van de situatie af? Van de mate van gebruik, van het type spoor en de reactie van het paard daarop?
Waarom trekken én bij teugelhulpen én bij algemene indruk? Sinds wanneer mag je dubbel afstraffen? Die ruiter die bijv. standaard op het verkeerde been zit, straf je toch ook niet de hele proef door af bij elk onderdeel, maar pas onderin?

Ik houd aan wat ik in de cursus heb geleerd en niet alle bitten en hulpteugels mochten. Ook werden wij er op gewezen bepaalde veiligheidspunten in acht te nemen. Het zal best lijken of er dan met alles om de proeven heen bemoeienis is. Ik bepaal niet van te voren of iemand een 3 krijgt, ik geef alleen aan waar ik die onvoldoendes eventueel plaats. Als iemand bijv. zijn hulpen geeft puur op de sporen de gehele proef dan vind ik niet de hulpen correct zijn en zeker niet paardvriendelijk. Er moet dan duidelijk gewerkt worden aan een andere manier van hulpen geven door de ruiter door te leren een paard (enigszins) aan het been te rijden met behulp van de instructeur, als jury mag ik daarvoor een onvoldoende geven en een bemerking over maken zonder iemand af te zeiken. Geeft iemand zijn paard een "daadkrachtige" beenhulp onderweg omdat hij wil gaan bokken of niet wil aandraven of at dan ook dan is het geen enkel probleem. Een ruiter die constant op het verkeerde been zit, krijgt bij elk onderdeel waar dat bij van toepassing is 1 punt aftrek vanaf de F3, dat doe je bij de galop ook. Wat betreft de hulpteugels, in overleg vind ik echt heel veel goed en een paard waarvan je met gezamelijk losrijden al ziet dat hij link is of waarvan de begeleiding het al weet mag van mij uiteraard een hulpteugel aan zonder dat ik het de ruiter aanreken want veligheid voor alles en vooral met kleine kindjes en/of onervaren ruiters. Ik heb onlangs een wedstrijd gejureerd waar iemand met de ambu werd afgevoerd met zwaar rugletsel en ik hoop dat niet al te vaak mee te maken, vooral niet voor de ruiters.

Ik denk dat er wat (blijvende) verschillen van inzicht zijn in de oude en nieuwe juryleden gezien de nieuwe opzet van de proeven, de wedstrijden, de nieuwe cursusleiders en persoonlijke meningen van juryleden binnen de door de FNRS vastgestelde regels.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:53

daniella74 schreef:
Ik denk dat er wat (blijvende) verschillen van inzicht zijn in de oude en nieuwe juryleden gezien de nieuwe opzet van de proeven, de wedstrijden, de nieuwe cursusleiders en persoonlijke meningen van juryleden binnen de door de FNRS vastgestelde regels.

Ik merk ook wel wat verschil in inzicht met een vriendin van mij die net de jurycursus heeft gedaan. Is misschien ook wel een beetje gebrek aan ervaring met het jureren van de nieuwe juryleden. Ik jureer inmiddels een jaar of 5, heb wat meer meegemaakt, en sta wat meer 'boven' de regels. Na jaren jureren/terugkomdagen/praten met maneges en andere juryleden krijg je gewoon wat meer een idee van de intentie achter de regels. Ik neem het misschien wat minder nauw met de letter van de regels van de FNRS, maar ik zorg wel dat de ruitertjes op een correcte manier gejureerd worden, en met een tevreden gevoel naar huis gaan. Dingen die echt niet door de beugel kunnen worden afgestrafd, maar wel op een manier dat kinderen er iets van leren, en niet dat ze zich alleen maar terecht gewezen voelen.

Ik hoor ook een aantal mensen die recent de cursus bij Bram van Jaarsveld hebben gevolgd wel erg vaak zeggen "ja, want Bram zei..." en "van Bram moesten we dan altijd een 3/4/5 (ofzo) geven". Volgens mij heeft Bram wel erg veel indruk gemaakt. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:10

Wij hadden/hebben Bram idd erg hoog zitten, het is dan ook een fantastische vent. Wij hadden een hele leuke cursus met op sommige momenten meer een soort pioniersmentaliteit met het boek (dat er niet was ).

Ik denk dat wij elkaar begrijpen, soms laat ik de regels een beetje los en soms ook absoluut niet.
Ik ben relatief onervaren in het jureren maar zeer bekend met het fenomeen manege. Ik probeer ook de mensen die wat minder in vorm waren tijdens hun proefje ook het gevoel te geven dat zij niet hopeloos zijn of het nooit zullen leren maar opbouwende kritiek mee te geven. Overigens doe ik dat ook naar een combinatie die ik over de 230 of zelfs 250 punten geef. Mijn teksten bij het niet behalen van het PP varieren van "pony vandaag erg druk, amazone heeft goed haar best gedaan volgende keer beter" tot echt rijtechnische opmerkingen met altijd het advies de instructeur om hulp te vragen.

Het zal misschien iets zijn dat meer in de randstad voorkomt maar de manier waarop mensen hier met een paard om gaan is soms verschrikkelijk. Ik blijf vinden dat ik als jury daar een opvoedkundige taak in heb. Ik heb de afgelopen maanden 2 dames uitgesloten en dat waren ook de enige 2 ruiters waarvan ik vond dat het niet kon wat er gebeurde in de proef en tijdens het losrijden. Ik heb denk ik 4 ruiters ergens een 3 met opmerking voor gegeven qua hulpen en ruim 200 ruiters zonder noemenswaardige punten voorbij zien komen en zeker 90% heeft een PP bij mij gereden dus ik denk dat het met de opgelopen trauma's over mijn jurering in het land wel meevalt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:54

daniella74 schreef:
Ik houd aan wat ik in de cursus heb geleerd en niet alle bitten en hulpteugels mochten. Ook werden wij er op gewezen bepaalde veiligheidspunten in acht te nemen. Het zal best lijken of er dan met alles om de proeven heen bemoeienis is. Ik bepaal niet van te voren of iemand een 3 krijgt, ik geef alleen aan waar ik die onvoldoendes eventueel plaats. Als iemand bijv. zijn hulpen geeft puur op de sporen de gehele proef dan vind ik niet de hulpen correct zijn en zeker niet paardvriendelijk. Er moet dan duidelijk gewerkt worden aan een andere manier van hulpen geven door de ruiter door te leren een paard (enigszins) aan het been te rijden met behulp van de instructeur, als jury mag ik daarvoor een onvoldoende geven en een bemerking over maken zonder iemand af te zeiken. Geeft iemand zijn paard een "daadkrachtige" beenhulp onderweg omdat hij wil gaan bokken of niet wil aandraven of at dan ook dan is het geen enkel probleem. Een ruiter die constant op het verkeerde been zit, krijgt bij elk onderdeel waar dat bij van toepassing is 1 punt aftrek vanaf de F3, dat doe je bij de galop ook. Wat betreft de hulpteugels, in overleg vind ik echt heel veel goed en een paard waarvan je met gezamelijk losrijden al ziet dat hij link is of waarvan de begeleiding het al weet mag van mij uiteraard een hulpteugel aan zonder dat ik het de ruiter aanreken want veligheid voor alles en vooral met kleine kindjes en/of onervaren ruiters. Ik heb onlangs een wedstrijd gejureerd waar iemand met de ambu werd afgevoerd met zwaar rugletsel en ik hoop dat niet al te vaak mee te maken, vooral niet voor de ruiters.

Niet alle hulpteugels en bitten mogen volgens jou. Nu zit ik het hele reglement door te bladeren en kom daar niets over tegen. Kun je me aanwijzen om welk reglement het gaat? Artikel 2a geeft voorkeur aan een trensoptoming. Artikel 2b noemt beenbeschermers, sporen en hulpteugels (mits goed afgesteld) alleen toegestaan met toestemming van de manegehouder. Artikel 2c gaat dan over F13 en hoger. Er wordt niet in gegaan op welke middelen wel of niet. Als het goed is heb je op cursus geleerd dat dat in overleg gaat. Of liever gezegd: dat jij als jury op de hoogte gebracht wordt van. Geen jury die mij als secretariaat/medewerker gaat vertellen dat onze superfjord niet met zijn pessoabitje mag lopen.

Wat de hulpen betreft, druk je je nu heel anders uit dan het stukje waar ik op reageerde. Natuurlijk moeten bijv. sporen correct gebruikt worden. Maar eerder doelde je op onrechtmatige handelingen tijdens het al dan niet gezamelijke losrijden die je mee zou nemen in je beoordeling.

Overigens wil ik je aanraden op te passen met oordelen vellen tijdens dat gezamelijke inrijden. Veel is afhankelijk van de ruiter, zeker met manegepony's. De pony die de ene proef bijna enge fratsen uithaalt, kan bij een andere ruiter als een engeltje lopen.

Wellicht is het je woordkeuze of nog enig gebrek aan ervaring, maar ik kan me niet in alles vinden wat je schrijft. Verschillen van inzicht zullen er altijd zijn en blijven. Dat maakt niet uit, zo lang je inderdaad maar binnen de reglementen en het gedachtengoed van de FNRS blijft.En dat maakt een topic als dit ook zo interessant.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:58

daniella74 schreef:
Wij hadden/hebben Bram idd erg hoog zitten, het is dan ook een fantastische vent. Wij hadden een hele leuke cursus met op sommige momenten meer een soort pioniersmentaliteit met het boek (dat er niet was ).

Ik denk dat wij elkaar begrijpen, soms laat ik de regels een beetje los en soms ook absoluut niet.
Ik ben relatief onervaren in het jureren maar zeer bekend met het fenomeen manege. Ik probeer ook de mensen die wat minder in vorm waren tijdens hun proefje ook het gevoel te geven dat zij niet hopeloos zijn of het nooit zullen leren maar opbouwende kritiek mee te geven. Overigens doe ik dat ook naar een combinatie die ik over de 230 of zelfs 250 punten geef. Mijn teksten bij het niet behalen van het PP varieren van "pony vandaag erg druk, amazone heeft goed haar best gedaan volgende keer beter" tot echt rijtechnische opmerkingen met altijd het advies de instructeur om hulp te vragen.

Het zal misschien iets zijn dat meer in de randstad voorkomt maar de manier waarop mensen hier met een paard om gaan is soms verschrikkelijk. Ik blijf vinden dat ik als jury daar een opvoedkundige taak in heb. Ik heb de afgelopen maanden 2 dames uitgesloten en dat waren ook de enige 2 ruiters waarvan ik vond dat het niet kon wat er gebeurde in de proef en tijdens het losrijden. Ik heb denk ik 4 ruiters ergens een 3 met opmerking voor gegeven qua hulpen en ruim 200 ruiters zonder noemenswaardige punten voorbij zien komen en zeker 90% heeft een PP bij mij gereden dus ik denk dat het met de opgelopen trauma's over mijn jurering in het land wel meevalt.

Ik ga er zomaar van uit dat dat voor bijna iedereen geldt. Zo heb ik een geweldige cursus met Hans en Dirk gehad. Ook heb ik al heel wat terugkomdagen meegemaakt waarbij heel wat aan bod komt. Van bedrijven die niet altijd volgens reglementen handelen tot jury's waarvan je je afvraagt waarom ze voor de FNRS jureren. Ook heel leuke dingen. Ook geweldig om te zien hoe de FNRS zich ontwikkeld.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:05

ik lees dit al even mee
en dit is inderdaad interessant Ilja
we horen ons inderdaad te houden aan de regelementen van de FNRS
het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat er, zoals daniella zegt:
wat (blijvende) verschillen van inzicht zijn in de oude en nieuwe juryleden gezien de nieuwe opzet van de proeven, de wedstrijden, de nieuwe cursusleiders en persoonlijke meningen van juryleden binnen de door de FNRS vastgestelde regels.

wij worden ook bijgeschoold en het lijkt me sterk dat wij andere bijscholing krijgen als de nieuwe juryleden
het wordt ons allemaal hetzelfde geleerd

persoonlijk zou ik zeker geen 3en gaan geven voor beenhulpen etc. zoals dit wordt genoemd, hooguit dan een 5
je hebt altijd nog te maken met manege ponys/paarden en dat zijn niet altijd de gemakkelijkste en er zitten dagelijks andere mensen op te, grof gezegd, rukken,trekken, schoppen
ook komt het veelvuldig voor dat de instructie hier niet altijd correct in handelt, heb vaak horen zeggen "kom geef hem een schop"
of kleinere kinderen die amper met hun benen onder het zweetblad uitkomen
die kunnen wel gaan zitten drijven, maar dat zet weinig zoden aan de dijk

het inrijden hebben wij inderdaad niets mee te maken, de enkele keren dat je het al ziet
ik probeer dan altijd wel nog vriendelijk advies mee te geven als ik iets opmerk

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:18

Dat van die bitten is besproken tijdens de cursus en het enige vorm van toezicht houden op het randgebeuren er om heen ook.

Laten we het er op houden dat het mijn woordkeus is, ik ben al wat langer bekend met maneges en heb toen er nog niet zo moelijk werd gedaan over papieren veel les gegeven.

Ik bedoelde meer met het losrijden dat als ik dan constateer dat iemand echt gekke dingen doet tegen zijn paard (en dat zie je snel genoeg) dat ik er dan op dat moment al iets van zeg (bijv paard tegen het schot parkeren en dan met de zweep afranselen dus de echt extreme dingen). Als er eentje als een raket door de baan gaat en iemand trekt eens stevig en laat weer los heb ik er geen moeite mee. Ik ben ook na ruim 25 jaar op maneges rond te lopen bekend met de gewone ruiterfoutjes van groot en klein als paarden die het wel mooi vinden in hun eigen tempo en kleine kinderen die iet onder het zweetblad uitkomen. Ik vraag ook altijd of er nog dingen zijn die ik moet weten over ruiters en paarden en bespreek harnachement.

Gijs, je blijft houden dat mensen er verschillende opvattingen op na houden binnen de regels van de FNRS en dingen die zij belangrijker vinden. Ik merk zelf dat ervaren juryleden soms wat verbaasd staan te kijken over wat wij hebben geleerd op de cursus.

Overigens hoeft een manege mij niet (opnieuw) uit te nodigen om te jureren, maar gek genoeg doen ze het allemaal wel tot nu toe.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:29

Ik heb de leidraad er ook maar even bij gepakt Lachen Die heeft het bij hulpteugels wel over martingaal, thiedemann en bijzets. Bitten worden niet genoemd.

Wat er bij het inrijden gebeurd, gebeurd onder verantwoording van de manegehouder. Ik ben op het bedrijf om de proeven te beoordelen en dus op wat er op dat genoemde moment in de wedstrijdring plaats vindt. Dus losrijden hoort daar niet bij. Ik kijk, ik denk er het mijne van, overleg hooguit met het secretariaat en laat het daar bij.

Daniella, je hoort mij totaal niet zeggen dat je geen goede jury bent. Wel denk ik dat je over een paar jaar jureren wel eens ander kunt denken over een aantal dingen die je nu schrijft.

De FNRS heeft zowel de bedrijven als de jury's heel ruime regels gegeven, die soms behoorlijk extreem geinterpreteerd worden. En je mag altijd vragen stellen bij je eigen interpretatie. Zo kom ik er achter dat het begrip hulpteugels wel gedefinieerd is, maar het begrip bit niet.

Natuurlijk mag je allemaal binnen die regels je eigen speerpunten hebben. Maar iemand die zegt dat je na de 1e letter op de lange zijde moét belonen? Het beeld dat je krijgt bij losrijden meenemen in je beoordeling? Dat zijn nou weer van die dingen waar ik vraagtekens bij zet en die interessant zijn voor een komende terugkomdag.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:45

ja inderdaad
zeker dat van die voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten
ik kom bij zeker 3 manege waarbij ze zeggen
afgroeten en dan gewoon gelijk de bak uit
scheelt erg veel tijd, zeker met die nieuwe proeven
dat zijn dus de regels van de manege en daar kan ik ook niets aan veranderen
dus kan ik er moeilijk hele lage punten voor gaan geven
die kinderen leren dit zo

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:00

De bitten zijn genoemd tijdens de cursus net zoals het randgebeuren als bakdeuren etc, dat bedoelde ik met verschillen tussen oude en nieuwe juryleden. De bijscholing over de nieuwe proeven begon toen wij al een flink deel van de cursus hadden gehad. Op stal heb je dan met je ervaren tot F20 jurerende stalgenoot een gesprek over de cursus en die is op dat moment nog niet bekend met de nieuwe informatie. Uiteraard krijgen jullie dezelfde richtlijnen van de FNRS tijdens terugkomdagen, daar twijfel ik niet over maar een terugkomdag is 1 avond of dagdeel terwijl wij volgens mij 10 avonden met deze stof bezig zijn geweest. Wij hadden dus meer tijd om over sommige dingen te praten. Er zijn dus ook dingen besproken die uiteindelijk niet in het boek of de reglementen zijn opgenomen.

Ik ga er zeker van uit dat ik mij ontwikkel als jury en bepaalde zaken in de toekomst anders ga aanpakken, ik denk dat je ook wel zal moeten als iets in de praktijk niet handig blijkt te zijn. Ik sta ook zeker open voor inbreng van andere juryleden met meer ervaring.

Ik begrijp dat het soms "bedrijfsfouten" zijn die we een hele middag tegenkomen bij vrijwel alle deelnemers maar ik geef dan toch geen hoog cijfer want het is niet goed uitgevoerd conform FNRS-richtlijnen/ boek. Ik zat laatst op een bedrijf waar ze allemaal van been wisselen op de diagonaal op X, ook in de middendraf of halsstrekken. Ik heb het er toch als commentaar bij laten zetten dat het aan het einde van de diagonaal moet. Platte handen is ook zo iets da tik toch onderaan meeneem met meestal een 5 met commentaar.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:14

Wat mijn ervaring is met terugkomdagen is dat er overal wat anders wordt verteld of het anders verwoord wordt (viel me op toen ik er toevallig 4 weken later nog een bijwoonde vorig jaar, zelfs de diapresentatie was anders). Ook is de informatie niet volledig die gegeven wordt. Om over de toon maar niet te spreken.

Verder vind ik persoonlijk dat er teveel hulpteugels worden toegestaan tegenwoordig. vroeger was het een enkele bijzet of in het ergste geval een martingaal. Nu zie ik hele divoza catalogussen voorbij komen (vaak verplicht ook voor pensionpaarden, op maneges van cursusleiders wel te verstaan).

Ik begin me meer en meer af te vragen of ik hier als jurylid nog wel achter kan en wil staan. Dit heeft niks meer met het opleiden van je ruiters te maken m.i.
Mag van mij absoluut een strenger beleid in komen want het is nu een losgeslagen zooitje.

Als ik de richtlijn van de FNRS moet blijven volgen is alles een 6 met als commentaar: goed geprobeerd ROFL

Maar kan me zo indenken dat een nieuw vers jurylid van inzicht verschilt met iemand die zoals ik zo'n 2000 combinaties per jaar beoordeeld en de elende wekelijks aan zich voorbij ziet trekken.

Ik heb soms plaatsvervangende schaamte voor het niveau van lesgeven en de basisdingen die kinderen fout worden aangeleerd. Misschien moeten ze eens wat meer tijd besteden aan de instructeurs van FNRS maneges om die bij te scholen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:27

Ik hoor veel lof over Bram. Helaas heb ik cursus van Swaen gehad, dat was echt tenenkrommend... Ze deed steeds tegen dezelfde personen in de groep zeer hatelijk en deep heel kortaf. We hebben dit aangegeven op het evaluatieformulier.
Ga in januari F13+ doen. Weet iemand wie die geeft?

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:12

Ik weet dat er tijdens de cursus een discussie is geweest over het toestaan van verschillende bitten. Bram heeft toen namens de FNRS beloofd dat we een lijst zouden krijgen met wat wel en niet is toegestaan. Die lijst hebben we nooit gehad. Tot die tijd ga ik gewoon uit van het handboek en de reglementen. Dat is immers ook hetgeen waar de manegehouders vanuit gaan. Wanneer er bepaald tuigage niet meer zou zijn toegestaan, moet dit eerst duidelijk gecommuniceerd worden.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:52

vippie schreef: Ik heb soms plaatsvervangende schaamte voor het niveau van lesgeven en de basisdingen die kinderen fout worden aangeleerd. Misschien moeten ze eens wat meer tijd besteden aan de instructeurs van FNRS maneges om die bij te scholen.

ik geef zelf les aan meiden die FNRS rijden
en ik ben er heel trots op dat mijn meiden elke wedstrijd weer met goeie punten en 1e plaatsen de ring uitkomen
dat is het verschil
leer ze de juiste dingen!!!!!
bij mij rijden ze niet met hulpteugels (nou ja eentje dan, maar anders krijg je echt vliegles), die heeft een elastiek om

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:23

Voor instructeurs wordt er ook jaarlijks een workshop georganiseerd. Daarnaast bestaat er een speciale instructeurscursus voor mensen die op een FNRS manege les geven. Ik heb die cursus zelf gedaan en ben er zeer enthousiast over.

Overigens scoort zo'n 90% van mijn leerlingen een promotiepunt en daar ben ik beretrots op!

Natuurlijk is het altijd goed om kritisch te blijven, maar ik ben over het geheel gezien erg enthousiast over het FNRS gebeuren.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:23

De goeie pik je er echt wel tussenuit hoor, maar evenzogoed de slechte ook. Vind het gewoon sneu voor die kids die zoveel beter zouden rijden als ze een betere instructeur hadden. Die weten gewoon niet beter.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:28

Tja, dat geldt voor elk onderwijs natuurlijk... In de zwembaden, op de voetbalvelden, op school, de universiteit...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:31

Klopt maar daar ben ik geen jurylid, docent of scheidsrechter Knipoog

is die workshop btw ook verplicht en ben je ook instructeur af als je niet gaat? (zoals bij juryleden wel het geval is)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:42

Geen idee, wij gaan altijd gezellig met een auto vol er heen. Je mag als jury trouwens ook best een terugkomdag missen, mits je je op tijd afmeld. Ik heb er ook ooit een gemist en dat was toen geen probleem. Vindt de terugkomdagen altijd wel interessant Lachen Zowiezo om te horen hoe het beleid van de FNRS zich ontwikkeld, daarnaast zijn soms de reacties van een aantal juryleden zeer interessant om te volgen. Zoals ik al eerder schreef: heb een stel dames eens tijdens een terugkomdag zoveel kritiek horen uiten dat ik me af vroeg waarom ze jury bleven.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:55

kan je die workshop gewoon uit jezelf volgen?
of moet de manege daar toestemming voor geven?
of moet je de instructeurs opleiding hebben gevolgd via de manege?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:01

Geen idee. Volgens mij gaat de uitnodiging naar de FNRS bedrijven.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:30

Ik krijg een beetje de kriebels van de reacties van daniella74... Ik krijg het idee dat zij vindt dat de juryleden die al wat langer meedraaien een totaal ouderwetse en ´verkeerde´ kijk hebben ofzo... Ik jureer inmiddels bijna 4 jaar zowel FNRS- als KNHS-wedstrijden en denk niet dat de FNRS ineens een heel ander systeem qua jureren voor ogen heeft. Ik ben van mening dat jureren net zo is als autorijden, pas als je je papiertje hebt behaald ga je echt ervaring opdoen en krijg je meer en meer vaardigheid.
@amanda2: Swaen is een hele kundige instructrice en jurylid. Afgelopen jaar heeft ze het heel erg zwaar gehad door verschillende prive-gebeurtenissen (o.a. haar man is zeer ziek geweest en uitindelijk overleden). Ook ik heb de cursus bij Swaen gevolgd en kom nog regelmatig op haar manege jureren. Ik vond haar een hele fijne cursusleidster en het is een hele lieve vrouw. Jammer dat jij mindere ervaringen met haar hebt maar ik denk niet dat het terecht is om aan haar kundigheid te twijfelen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 17:51

Mies trek het je niet aan ik sta achter jouw mening wat betreft het jureren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:06

Hai Mies,

Ook ik ben een aantal keer bij Swaen geweest en heb het daar altijd erg leuk. Ook tijdens terugkomdagen komt zij zeer professioneel en als iemand met veel kennis en kunde over.

Als je zo de grote lijnen leest, bemerk ik veel enthousiasme bij de nieuwe juryleden. Soms vraag ik me af of dat enthousiasme niet net iets te groot is. Ik merk ook dat de meer ervaren juryleden het erg met elkaar eens zijn.

Ik denk zomaar, maar dat is puur gissen, dat de FNRS dit ook bemerkt en zich blijft ontwikkelen. Bijscholing F13 tot F20 is bijv. nu al een cursus geworden ipv een middag. Ook het nieuwe boek is erg duidelijk, leesbaar en toegankelijk geworden.