Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:24

LadyLynn schreef:
Eigenlijk stelt een manegeles niks voor. In ieder geval in mijn buurt niet..

maar mocht ik ooit de kans krijgen om een beginnersgroep te krijgen. Wil ik ze meteen leren hoe het daadwerkelijk moet. Hoe jong ze ook zijn... want er zijn altijd mensen uit een manegeles die een eigen paard kopen! en dan kunnen ze in principe nog niks.

Hoe zou het volgens jou moeten dan?

Retlaw

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:35

het is lastig hoor met een hele groep beginners, als je ze eindelijk in een treintje hebt lopen ben je vaak al bekaf (tenminste dat heb ik)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:54

De truc is dat je ze aangesloten houdt en evt. met de buitenteugel iets korter. Niet meteen teveel figuren gaan rijden, eerst maar aangesloten houden en in een lekker tempo laten rijden.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:54

Gerner schreef:
LadyLynn schreef:
Eigenlijk stelt een manegeles niks voor. In ieder geval in mijn buurt niet..

maar mocht ik ooit de kans krijgen om een beginnersgroep te krijgen. Wil ik ze meteen leren hoe het daadwerkelijk moet. Hoe jong ze ook zijn... want er zijn altijd mensen uit een manegeles die een eigen paard kopen! en dan kunnen ze in principe nog niks.

Hoe zou het volgens jou moeten dan?

nou meteen beginnen met goed aanleren. Zat laatst bij een groep te kijken waarbij iemand inviel die reden allemaal meer als een half jaar paard en die wisten in eerste instantie niet echt uit te leggen wat de binnen- en buitenteugel waren en daarna waar ze voor zijn..

Aan de andere kant.. manegelessen zijn voor wat ze zijn.. je leert er 'hobbelen' en nou moet ik zeggen dat 70% super tevreden is dat ze hun paard gewoon kunnen sturen, licht kunnen rijden en kunnen blijven zitten in galop. Omdat ze het gewoon ontspanning vinden en ze lekker buiten kunnen rijden.

Maar zoals ik eerder al heb gezegd, koopt iemand uit de manegeles een eigen paard. Dan weten ze begod niet waar ze aan zijn begonnen..

longeren??? wat is dat? peesbeschermers? waar moeten die en waar is dat voor? die denken ook maar dat élk zadel op élk paard moet passen.. van die dingen. Paardrijden maar vooral met paarden omgaan is zeker van belang, en dat vergeten de maneges nog al is. En dat vind ik gewoon jammer!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:04

Zo, voordat ik echt heel pissig ga worden: ga eerst eens even meerdere bedrijven bekijken hoe het daar toe gaat voordat je je hier uit. Je hebt het hier wel tegen mensen die vol enthousiasme mensen 'leren hobbelen'.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:53

heb je mijn zien zeggen dat ze het niet leuk vinden????

en heeeel toevallig ben ik al op meerdere maneges geweest..en daar gaat het er allemaal niet heel anders aan toe vind ik..

en dan nog zoals ik óók al zei ;

manegelessen zijn voor wat ze zijnnnnn

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 09:25

Tja iedereen heeft recht op een eigen mening... Jammer dat jij op bedrijven ben geweest dat je er zo'n mening aan heb overgehouden.

Ik ben van mening dat er bij ons ( en ja eerlijk is eerlijk, ik kom voor de rest bijna nooit op andere maneges) wel degelijk goed les gegeven wordt. De kinderen die ik leer "hobbelen" kunnen je wel vertellen wat waarvoor is en waarom en hoe het uitgevoerd moet worden.

Het steekt wel ergens een beetje dat er zo'n mening geveld wordt over maneges, ik geef met erg veel plezier les en ik probeer ook echt wat aan de mensen mee te geven

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:59

Tuurlijk, maar als nou iemand uit die les een eigen paard koopt.. dan komt er toch veeeeel meer bij kijken waar op maneges weinig tot geen aandacht besteed wordt?..

ik heb nu ook een paar keer lesgegeven en moet vanavond weer, en die mensen hebben er ook echt plezier in.En ik zelf ook.. maar van mij zouden ze zich ook wat meer op verzorging mogen richten. Zijn zoveel dingen die je naast het allenig rijden kunt leren en die heel belangrijk zijn betreft paarden welzijn.

maar goed.. iedereen zijn eigen mening inderdaad, en dit is mijn mening, jammer dat mensen er bijna pissig van moeten worden..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:52

Ik om als jury wel op diverse maneges en het gaat niet alleen om de lol. Er wordt wel degelijk geleerd. Natuurlijk moet je veel leren als je een eigen paard koopt, maar dat moet je ook als je je eerste auto koopt nadat je je rijbewijs hebt gehaald.

Tja, ik ben er niet alleen bijna pissis van geworden, ik ben rechtuit pissig. Ik voel me aangevallen in mijn vak. Ik ben tenslotte zo'n iemand die mensen 'leert hobbelen' en 'plezier geeft'. Ik leer blijkbaar nooit iemand longeren of waar peesbeschermers voor zijn. En blijkbaar gebruiken we ook bar slechte zadels en weten de klanten nauwelijks hoe dat komt.

Blijkbaar staan we niet klaar voor alle vragen die iemand toch heeft als iemand een eigen paard koopt (tja, wanneer leer je een manegeklant bij welke temperatuur een paard een deken op moet?), blijkbaar geven we geen longeerlessen, blijkbaar geven we niet op eigen initiatief advies aan iemand met een eigen paard op het moment dat we dat nodig achten. Ik krijg van zulke opmerkingen het idee dat we geen flauw idee hebben waar we mee bezig zijn en daardoor voel ik mee aangetast in mijn vak, waar ik vele uren meer in steek dan op mijn loonstrook staat. Edit: bovendien ben ik supertrots op het bedrijf waar ik voor werk en ook daarin voel ik me door zulke opmerkingen aangetast.

Er is trouwens een topic manegepaarden versus eigen paarden. Misschien dat je opmerkingen daar meer thuis zijn?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:26

Ilja000 schreef:
Ik om als jury wel op diverse maneges en het gaat niet alleen om de lol. Er wordt wel degelijk geleerd. Natuurlijk moet je veel leren als je een eigen paard koopt, maar dat moet je ook als je je eerste auto koopt nadat je je rijbewijs hebt gehaald.

Tja, ik ben er niet alleen bijna pissis van geworden, ik ben rechtuit pissig. Ik voel me aangevallen in mijn vak. Ik ben tenslotte zo'n iemand die mensen 'leert hobbelen' en 'plezier geeft'. Ik leer blijkbaar nooit iemand longeren of waar peesbeschermers voor zijn. En blijkbaar gebruiken we ook bar slechte zadels en weten de klanten nauwelijks hoe dat komt.

Blijkbaar staan we niet klaar voor alle vragen die iemand toch heeft als iemand een eigen paard koopt (tja, wanneer leer je een manegeklant bij welke temperatuur een paard een deken op moet?), blijkbaar geven we geen longeerlessen, blijkbaar geven we niet op eigen initiatief advies aan iemand met een eigen paard op het moment dat we dat nodig achten. Ik krijg van zulke opmerkingen het idee dat we geen flauw idee hebben waar we mee bezig zijn en daardoor voel ik mee aangetast in mijn vak, waar ik vele uren meer in steek dan op mijn loonstrook staat. Edit: bovendien ben ik supertrots op het bedrijf waar ik voor werk en ook daarin voel ik me door zulke opmerkingen aangetast.

Er is trouwens een topic manegepaarden versus eigen paarden. Misschien dat je opmerkingen daar meer thuis zijn?

weet niet waarom jij je in hemelsnaam zo aangevallen voelt? en vooral zó persoonlijk zeg..

oh knap hoor, doe jij dus met je hele manegeles een longeerles ertussendoor? dan vraag ik me toch af op welke manege dat dat is, heb t namelijk nog nooit meegemaakt. En iedereen staat open voor vragen van onervarende, maar goed, waarom het niet meteen laten zien hoe het zit, waarom achteraf pas?!..

En je hoeft je echt niet aangevallen te voelen in je vak, ik geef zelf ook les, ik zei alleen voor de 1358392467322e keer:

"ik zou het graag anders willen zien!

Ik heb niet gereageerd om mensen persoonlijk aan te vallen, en dat zal ik ook niet doen, maar als mensen iemand verkeerd begrijpen (zoals jij blijkbaar..) dan wil ik dat ff rechtzetten.

NOGMAALS ; ik zeg niet dat het móét, ik zeg dat ze van de manegelessen té weinig info van paarden en het hele gebeuren erom heen krijgen. En dan kun je van die opmerkingen maken van dat ik blijkbaar heb gezegd dat maneges slechte zadels hebben.. Tja, je kunt het idd ook gaan lopen verdraaien en t zo neerzetten dat t wel zo overkomt maar als je even een bril opzet en terugscrolt dan zie je dat het er zo nergens staat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:04

Als je nu nog niet begrijpt waarom ik me zo aangevallen voel, dan heb je echt niet goed gelezen. Ik voel me aangevallen omdat jij schrijft dat maneges hun werk niet goed doen. Ik werk op een manege en ben heel trots op het bedrijf waar ik werk. DUS voel ik me aangevallen als jij stelt dat maneges het niet goed doen.

Er zijn overigens meerdere mogelijkheden om mensen bijv. te leren longeren. Daarvoor kun je cursussen organiseren, clinics, ponykampen, privelessen etc. Dat hoeft niet ten koste te gaan van het uur rijles.

Daarnaast bieden wij mensen die een paard kopen veel extra steun om die dingen te leren die ze nog niet weten/kunnen. Want ik heb OOK geschreven dat er inderdaad veel te leren is als je een paard koopt. Net als wanneer je je eerste auto koopt na het behalven van je rijbewijs (goh, val ik nu ook in herhaling?).

Ik kopieer en plak even: "die denken ook maar dat élk zadel op élk paard moet passen.. van die dingen" Als jij schrijft dat manegeklanten denken dat elk zadel op elk paard moet passen, dan lees ik inderdaad dat wij leren dat het aanpassen en passend houden van zadels iets is dat wij niet onderwijzen.

Als jij schrijft dat mensen op maneges leren 'rond hobbelen', dan voel ik me aangevallen, omdat ik, en met mij vele instructeurs, mensen wel degelijk ruiters correct leren paardrijden. Rekening houdend met evt. gebrek aan talent, motorische mogelijkheden (die niet altijd even groot zijn), motivatie etc. Inderdaad wil een handjevol mensen gewoon een uurtje per week lekker rijden. Prima. Dat zijn ook vaak niet de mensen die een eigen paard kopen.

Ik ben overigens bij meerdere bedrijven geweest, ook waar bokkers uit dit topic vandaan komen, en ik moet eerlijk zeggen: er wordt wel degelijk onderwezen. En juist de mensen uit dit topic zijn op zoek naar manieren om hun didactische mogelijkheden nog eens meer te vergroten.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:06

Ik heb een tijdje iemand geholpen met het rijden van haar pony.
Ze had eigenlijk nooit les gevolgt en wilde toch graag een keer een wedstrijd rijden.
Ik heb haar toen geholpen met haar houding, figuren en hoe ze haar pony het beste kon rijden.

Ik heb ook weleens kleine kinderen geholpen :D

Maarja of dit mee telt? :+

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:55

Ik vind dat ik een heleboel heb geleerd hoor op de manege ;) Als je genoeg doorzettingsvermogen heb kun je heel hoog komen hoor, ZELFS met een manegepony.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:06

Ik ga helemaal met stillangel mee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:18

Om even deze discussie uit de wereld te helpen, vind ik dat beiden gelijk hebben.

Bij ons in Heemskerk zijn 2 maneges.

De ene manege heeft 4 FNRS-sterren, hebben goede paarden en ponies en er wordt heel degelijk lesgegeven, ik heb daar dan ook heel goed de basis geleerd.

De andere manege is niet FNRS gekwalificeerd en heeft ook(naar mijn weten) geen gekwalificeerd personeel. Hier leert de klant idd hobbelen maar echt meer niet. Ik heb hier nog weinig mensen vandaan zien komen die echt goed kunnen rijden.

Om maar aan te geven dat er van allerlei maneges en stallen zijn.
Ik zou vooral kijken of een bedrijf gecertificeerd is, dan heb je meer zekerheid op goede materiaal en goede instructeurs.
Ik wil niet afdoen aan de instructeurs die op een niet-gecertificeerd bedrijf werken maar wel goed lesgeven.

Dus...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:22

Nou ja, dat was dus ook enigzins mijn punt. Dat het lang niet overal slecht is. Ik vond de stelling dat mensen op een manege 'leren hobbelen' veel te eenzijdig.

Ook het FNRS bedrijf dat jij noemt is er eentje waar het prima gaat en zo weet ik er nog velen door het hele land.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:30

Enne, de meesten van ons zijn denk ik gewoon op een manege begonnen, het is maar net wat je er zelf van wilt maken. Of je idd een uurtje wilt hobbelen, of dat je verder wilt leren! Ik ben hobbelend begonnen, maar toen ik meer ging vragen en meer wou leren, ben ik gaan meehelpen op de manege, mocht ik het paard van mijn instructrice rijden en zo ben ik heel veel gaan leren! Uiteindelijk dus een opleiding in de paarden gedaan en mn orun gehaald. Het ligt er dus maar net aan waar je lest en met wat voor klanten je te maken hebt. Je kunt mensen ook niet alles in een manegeles leren over het houden van een eigen paard. Daar komt veel meer bij kijken dan alleen een uurtje in de week lessen... Het idee is heel vooruitstrevend, maar ik denk niet dat het haalbaar is...

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:37

joyce2 schreef:
Enne, de meesten van ons zijn denk ik gewoon op een manege begonnen, het is maar net wat je er zelf van wilt maken. Of je idd een uurtje wilt hobbelen, of dat je verder wilt leren! Ik ben hobbelend begonnen, maar toen ik meer ging vragen en meer wou leren, ben ik gaan meehelpen op de manege, mocht ik het paard van mijn instructrice rijden en zo ben ik heel veel gaan leren!

het is zoals je het zegt, toen je op je paard van je instructeur bent gaan rijden ben je écht gaan rijden. Begrijp het hobbelen niet verkeerd.. En dan zie je ook pas hoeveel meer erbij komt kijken..

Ik ben ook begonnen in een manegeles hoor.. maar zoals ik al een stuk eerder heb gezegd, dat toen ik ergens anders ging rijden, dat ik toen pas echt ben begonnen met paardrijden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:31

En als ik dan zie hoeveel manegepony's en paarden er verkocht worden aan lesklanten en zie hoe zij steeds beter worden en ook in de sport presteren, blijkt het verhaal ook een andere kant te hebben :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:07

ik geloof dat besttttt :P !!

haha ik snap jou kant ook zéker van het verhaal hoor! maar ik ga verder niet meer in discussie want dan zijn we over 40 jaar ong nog bezig denk ik!.. :o

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:49

wat oden jullie met lesklanten die al wat ouder zijn, en je wil wat variatie in het programma, zo kunnen we niet altijd springen... want het is de dressuurles. Zonder beugels kan ik nog doen. Het zijn de lesklanten die serieus wat dressuur willen rijden en leren.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:03

Wat dacht je van een leuke caroussel proef in elkaar zetten, dat is altijd gegarandeerd succes bij ons

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:03

zooo kom ik net thuis van de mange, sta echt op koken, 1 moeder zette me behoorlijk voor t blok, waarom haar dochter niet op 1 bepaalde pony mocht, was haar lieveling, dus ik uitleggen, en dochter was er net van af gevallen, en had pijn, dus ze was gestopt. mevrouw kwam even daarvoor in de manege, had haar nog nooit gezien in die 3 maand dat ik er nu ben. En ze liep dus met heel veel heisa en kabaal weg, en zei dat ze nooit weer kwam... stond met mijn mond vol tanden, kon er niks tegen in brengen. En O ja, de vorige instructrice liet haal altijd op haar lieveling. Maar er zijn meer kinderen zei ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:07

heyitsme schreef:
zooo kom ik net thuis van de mange, sta echt op koken, 1 moeder zette me behoorlijk voor t blok, waarom haar dochter niet op 1 bepaalde pony mocht, was haar lieveling, dus ik uitleggen, en dochter was er net van af gevallen, en had pijn, dus ze was gestopt. mevrouw kwam even daarvoor in de manege, had haar nog nooit gezien in die 3 maand dat ik er nu ben. En ze liep dus met heel veel heisa en kabaal weg, en zei dat ze nooit weer kwam... stond met mijn mond vol tanden, kon er niks tegen in brengen. En O ja, de vorige instructrice liet haal altijd op haar lieveling. Maar er zijn meer kinderen zei ik...

Juist ja, alsof ze alleen op de wereld zijn...

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:21

oe vervelend heyitsme!!