Jurycursus 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Jurycursus 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:52

Luxe!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:52

asjemenou schreef:
Luxe!

ja en redelijk behaaglijk

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:54

Ik ga maar voor de twee jassen,thermolegging, muts, handschoenen en teenwarmers. :')

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:05

Haha same here, ook stervens koud in de bak meestal. Alhoewel wij vanavond pas eerste "echte" combi's hebben. En het pas 3e les is (viel er 1 uit).

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:15

Ik zit in Ermelo bij de KNHS dus wij zitten heerlijk warm te jureren achter glas.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:27

Ideaal nu, Digo! :)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:07

digo schreef:
Ik zit in Ermelo bij de KNHS dus wij zitten heerlijk warm te jureren achter glas.

klinkt ook niet geheel verkeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:24

kleinvosje schreef:
Wij hebben destijds bij meerdere voorbeelden pittige discussies gehad waarbij wij twijfelden over wat de cursusleider zei. Maar aangezien hij degene was die het ons moest leren, houdt het ergens op en moeten we het doen met wat hij aangeeft.
Met wat leonie87 zegt ben ik het eens, zo houd ik het ook aan.

Maar daar hoef je je dan nu toch niet meer zo aan vast te klampen? Vooral als je het zelf er niet mee eens bent.. Net als met wel en niet -2, dat heb jij ook anders geleerd dan het regelement aangeeft..

Ik heb ook geleerd dat het grijze stuk altijd meeneemt, in het onderdeel ervoor als het er vlak op volgt en anders in het onderdeel erna. Ik noem het dan in het commentaar, bijvoorbeeld verzet (of wat dan ook) bij letter.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:34

Relaxed schreef:
kleinvosje schreef:
Maar daar hoef je je dan nu toch niet meer zo aan vast te klampen? Vooral als je het zelf er niet mee eens bent.. Net als met wel en niet -2, dat heb jij ook anders geleerd dan het regelement aangeeft..

Ik heb ook geleerd dat het grijze stuk altijd meeneemt, in het onderdeel ervoor als het er vlak op volgt en anders in het onderdeel erna. Ik noem het dan in het commentaar, bijvoorbeeld verzet (of wat dan ook) bij letter.

Wij hebben dit idd ook net weer behandeld. Je neemt t idd mee in het volgende onderdeel.

Wat bij ons nogal wat discussie opleverde (ging om gevoel tegen regel) was dat als iemand bijv. B-K moet wenden, maar die wendt bij F al af, dan is het -2. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik tot nu toe altijd een paar punten aftrek deed :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:37

Zou ik idd ook geen -2 van maken, maar gewoon in het cijfer meenemen.. :n

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:43

maar is een vergissing in het programma
geen fout in het onderdeel
dus je zou dan toch eerder -2 zeggen

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:49

zo staat het lettr. in het reglement:

Artikel 128 - Strafpunten
1. Iedere vergissing in het programma, iedere weglating, iedere inbreuk op de volgorde van hetgeen moet worden getoond, het niet beginnen van de proef binnen 45 seconden nadat het startsein is gegeven of het beginnen van de proef zonder dat er een startsein is gegeven wordt, in de Kür op muziek niet de ring binnen komen na 20 seconden muzikaal intro, ongeacht of dit al dan niet door een (bel)signaal van de (voorzitter van de) jury is aangegeven als volgt bestraft:
- eerste keer : 2 strafpunten
- tweede keer : 4 strafpunten
- derde keer : uitsluiting

Vergissing in het programma:
a. Alle oefeningen, die in de proef worden gevraagd, moeten in de aangegeven volgorde worden uitgevoerd. Gebeurt dat niet, dan is er sprake van een vergissing.
b. Wanneer een deelnemer zich vergist moet de (voorzitter van de) jury de deelnemer door middel van een (bel)signaal waarschuwen.
c. Indien de deelnemer zich vergist in het voorgeschreven programma, maar het geven van een (bel)signaal de vloeiende voortgang van de proef onnodig zou belemmeren, wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten of deze de deelnemer al dan niet op deze vergissing attent maakt door het geven van een (bel)signaal. Dit kan zo zijn bij bijvoorbeeld een overgang bij V in plaats van bij K, op de middellijn een pirouette bij D in plaats van bij L.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:53

Je moet het ook zo zien, 3 vergissingen is wel uitsluiting.. Vind jij een uitsluiting op zijn plaats voor 3 zulke foutjes? Ik niet, daarom reken ik het ook niet als een vergissing. Plus dat de reglementen het op zich duidelijk voorschrijven.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:58

tja, je hoort, als jury, de reglementen te volgen...
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik t waarschijnlijk in de B en L minder gauw zou doen dan in de M-Z. die horen zowiezo op de letter te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:00

Er staat duidelijk omschreven wanneer iets een vergissing is en een overgang op de verkeerde plaats of een oefening te vroeg ingezet valt daardoor volgens mij niet onder een vergissing..

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:04

Onderstaande heb ik uit het dressuurreglement gehaald, artikel 115:
Citaat:
9. Fout in de proef:
a. Indien een deelnemer een fout in de proef maakt, (b.v. het binnenkomen van de ring in een
andere dan de voorgeschreven gang of het bij de groet de teugels niet in één hand nemen etc.)
wordt dit bestraft als een vergissing in het programma.
b. In beginsel mag een deelnemer géén onderdeel van de proef opnieuw doen, behalve wanneer
er door de (voorzitter van de) jury is beslist - door middel van het geven van een (bel)signaal -
dat er een fout in het programma is gemaakt.
c. Wanneer een ruiter echter begonnen is aan de uitvoering van een bepaald onderdeel van de
proef en hij probeert vervolgens op eigen initiatief dezelfde beweging/oefening te herhalen,
moet de jury uitsluitend de eerste keer dat deze beweging werd uitgevoerd in ogenschouw
nemen voor de waardering en dit handelen van de deelnemer tegelijkertijd bestraffen als een
vergissing in het programma.
10. Vergissing in het programma:
a. Alle oefeningen, die in de proef worden gevraagd, moeten in de aangegeven volgorde worden
uitgevoerd. Gebeurt dat niet, dan is er sprake van een vergissing.

Oftewel, vanaf een verkeerde letter van hand veranderen is een vergissing in het programma en daarmee -2.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:06

kaatjemuts schreef:
zo staat het lettr. in het reglement:

Vergissing in het programma:

c. Indien de deelnemer zich vergist in het voorgeschreven programma, maar het geven van een (bel)signaal de vloeiende voortgang van de proef onnodig zou belemmeren, wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten of deze de deelnemer al dan niet op deze vergissing attent maakt door het geven van een (bel)signaal. Dit kan zo zijn bij bijvoorbeeld een overgang bij V in plaats van bij K, op de middellijn een pirouette bij D in plaats van bij L.

het staat er toch, of lees ik t nou helemaal verkeerd...

@ kleinvosje, je was me net voor :D

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:12

Ja het staat er gewoon in, en ja, ik reken dat aan als vergissing. Een ruiter hoort de proef te kennen, als je zelfs met voorlezer drie vergissingen in een proef maakt, vind ik uitsluiting wel op zijn plaats, zeker bij volwassenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:19

Ik vind het gewoon te vaag, want bijvoorbeeld een overgang, gebeurt zo vaak bij de verkeerde letter, neem al die paarden die veelste vroeg in draf vallen of die niet uit de galop willen. Wanneer is het dan een vergissing en wanneer een 'ongehoorzaamheid'? Dit is lang niet altijd zichtbaar.. Of dat paard wat na het achterwaarts/halthouden iets te enthousiast wegdraaft terwijl het moet stappen.. Ik neem dat dus gewoon mee in het cijfer met commentaar. Komt qua punten op hetzelfde neer.. Tenzij het duidelijk een vergissing is, dus links ipv rechts of een extra volte.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:21

Dat ben ik dan niet met je eens Relaxed. Als een paard uit de galop valt of juist doordramt, is dat een ongehoorzaamheid van het paard, het is niet genoeg aan de hulpen. Je moet het verschil toch wel kunnen zien tussen een gereden overgang of een door het paard gemaakte overgang? Als het duidelijk door de ruiter aangegeven is en daarmee op een verkeerde plek, is het een fout in het programma en dus een -2.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:25

@kleinvosje je bent me steeds voor, moet toch ns sneller leren typen.. :D

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:26

kaatjemuts schreef:
@kleinvosje je bent me steeds voor, moet toch ns sneller leren typen.. :D

:o Sorry... Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:28

kleinvosje schreef:
Dat ben ik dan niet met je eens Relaxed. Als een paard uit de galop valt of juist doordramt, is dat een ongehoorzaamheid van het paard, het is niet genoeg aan de hulpen. Je moet het verschil toch wel kunnen zien tussen een gereden overgang of een door het paard gemaakte overgang? Als het duidelijk door de ruiter aangegeven is en daarmee op een verkeerde plek, is het een fout in het programma en dus een -2.

Natuurlijk is dat vaak zat duidelijk, maar als het niet duidelijk is, ga ik niet voor de vergissing, maar neem ik het mee in het cijfer.. Maar goed, meer dan eens blijkt dat de reglementen ruimte over laten voor discussie.. ;)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:16

ik breek heel even in. ik doe zelf niet de jurycursus, maar ik moet 13 feb rijden voor de jurycursus in bathmen. maar is het gewenst dat paard in de knotten is? wel geen bandages/peesbeschermers?
wedstrijdtenue voor de ruiter of gewone rijkleding.

sorry dat ik dat hier vraag.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:18

FairLady_ schreef:
ik breek heel even in. ik doe zelf niet de jurycursus, maar ik moet 13 feb rijden voor de jurycursus in bathmen. maar is het gewenst dat paard in de knotten is? wel geen bandages/peesbeschermers?
wedstrijdtenue voor de ruiter of gewone rijkleding.

sorry dat ik dat hier vraag.

Voor alles geldt: mag wel, moet niet.

Als het maar representatief is, dus geen wijde truien ed., zodat je houding goed te beoordelen is.