ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sibbe

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:13

bij ons begint het ijs te smelten iedereen begin wat meer te praten
de paarden die gisteren mee liepen waren bijna allemaal boven m2 nivo
wij luisterden vooral en zij pakte er elke keer iemand uit en die gingen we dan bekijken
we hadden van die super de luxe barbie paardjes maar ook de gewone types
en als zij wat zei dan zag je het paard veranderen echt gaaf!!
ik zei nog tegen haar ;moeten we dit ook kennen in 20 weken Clown
maar zij kijkt nu eerst even wat voor vlees zij in de kuip heeft en vandaar gaan wij steeds meer meehelpen

ik heb echt al weer zin in volgende week

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:18

Na alle verhalen over de eerste 'les-geef'-week, begint het ook bij mij te kriebelen! Haha!
Vanavond gaan we lekker met z'n allen blauwbekken in Lisse terwijl de all-rounders lekker warm mogen rijden, tis nie eerlijk! Tong uitsteken

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:35

AEP schreef:
Na alle verhalen over de eerste 'les-geef'-week, begint het ook bij mij te kriebelen! Haha!
Vanavond gaan we lekker met z'n allen blauwbekken in Lisse terwijl de all-rounders lekker warm mogen rijden, tis nie eerlijk! Tong uitsteken

Ik heb ook al heel veel zin!
Niet in het blauwbekken hoor, ik heb volgens mij hetzelfde wat jij vorige week had (heb je me toch aangestoken vermoed ik Clown ), maar wel in het kijken naar de allrounders en het luisteren naar de instructeur. En dan volgende week eindelijk onze paarden mee. Haha!
Ik hoop wel (in tegenstelling tot jou denk ik) dat "onze" lessen ook wat te springen krijgen. Anders ga ik wel overstappen naar de allround-week. Knipoog

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:37

Vanavond begint de Orun in Beinsdorp, ben benieuwd!! Ja

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:07

Zo gisteravond zelf paard mee genomen naar de cursus. Veel verschillende paarden gezien, dat was wel leuk.

Nimroy; hoe vond jij het rijden? En heb je wat van de les opgestoken?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:53

Wij hadden een haflinger en een paard in de les gister. Onze cursusleider heeft les gegeven en ons ondertussen vanalles verteld en gevraagd wat opviel. Erg leuk. De groep begint ook een beetje los te komen.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:04

Gisteravond in de koude bak gestaan met best een gevarieerd stel paarden. Heeeeel gezellig en super leerzaam aangezien we het springen behandeld hebben en ik daar dus echt niets van weet, behalve dat de balk moet blijven liggen en de ruiter moet blijven zitten en de hele combi er over heen moet Clown
Oftewel: "Jeroen niet zo snel, ik schrijf (mentaal) mee!"

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:54

AEP schreef:
Gisteravond in de koude bak gestaan met best een gevarieerd stel paarden. Heeeeel gezellig en super leerzaam aangezien we het springen behandeld hebben en ik daar dus echt niets van weet, behalve dat de balk moet blijven liggen en de ruiter moet blijven zitten en de hele combi er over heen moet Clown
Oftewel: "Jeroen niet zo snel, ik schrijf (mentaal) mee!"

ROFL ROFL
ja na een uur staan begon mijn rug ook pijn te doen

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:35

ik ga ook de 1e fase doen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:15

Nou.. maandag ben ik de pineut met mijn dame, dan mogen we de les rijden voor het oog van bijna de gehele cursus Nagelbijten / Gniffelen
spannend spannend!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:12

VValar schreef:
Zo gisteravond zelf paard mee genomen naar de cursus. Veel verschillende paarden gezien, dat was wel leuk.

Nimroy; hoe vond jij het rijden? En heb je wat van de les opgestoken?

Ja ik heb lekker gereden, werd niet echt heel veel tips/commentaar gegeven.. was veel zelf aan het zoeken/prutsen haha voelde me net een beginner.. Clown
moet volgende keer maar ff weer goed oefenen met dat ie niet achter de teugel kruipt én een zweepje mee Tong uitsteken
verder is het lastig, omdat het niet mijn paard is dus ik er verder niet op rijd Boos! Dus ik hoop dat de eigenaar dr wat van opgestoken heeft en er wat mee doet haha

Wat vond jij?? Je had echt een leuk ding mee Lachen

Vond wel dat dat meisje met die 5 jarige, erg veel met dat jonge dier doet.. daar hadden wij ( die vrouw waar ik naast stond en die jongen ) het al over.. hij deed een vliegende wissel op commando maar afentoe protesteerde hij zo heftig, vond ik ook niet zo gek.. maar goed..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 23:23

Haha ja ik zag dat je moeite met de fries had. Maar ik moet zeggen dat het wel een knappe fries was. Netjes geschoren ook nog! Haha!
Het is natuurlijk ook wel een beetje fries-eigen om snel achter de teugel en daardoor zonder verbinding te gaan lopen. Je moet proberen hem actiever te maken, dan zal je zien dat de verbinding ook beter wordt. Ik weet het, is lastig! Zeker aangezien het niet je eigen paard is! Maar je bent nou eenmaal op de cursus om te leren dus niet bang zijn om fouten te maken (moet je horen wie het zegt... haha).

Ik was tevreden dat het paard wat ik mee had zo braaf was. Ik ken hem niet zo goed maar hij viel me alles mee op vreemd terrein! Ik weet wat zijn minder sterke kanten zijn, en het is voor mij ook best een aparte om te rijden omdat de meeste dingen (zoals losrijden, laten nageven, rechtrichten, zijgangen) op nét een andere manier zijn aangeleerd als dat ik ze op mijn eigen paard toe pas. Ik hoop in ieder geval dat ik die knopjes snel door krijg en hem lekker recht, los en aan het werk kan zetten. Ik heb geen idee hoe het beeld er uit zag verder. Zag het er een beetje uit trouwens???
Ik heb eigenlijk niet goed gelet op de twee andere combinaties die samen met mij reden. Hoe was dat oud LT paard eigenlijk?

Verder merkte ik dat onze cursusleider erg van de klassieke stempel was. Het rijden van mijn paard in bijvoorbeeld een lichte contrastelling om hem los en recht te houden, werd me geloof ik niet in dank afgenomen. Hoe heb jij dit ervaren? Verder had hij 100% gelijk wat betreft het meer activeren van het achterbeen van mijn paard, om hem minder 'stoer' en groot te laten lopen, maar juist snel en actief van achter te maken. Ook had hij het goed gezien van (het gebrek aan) activiteit van jouw knappe fries en de verbinding. Dus denk wel dat we er wat van kunnen opsteken! Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:05

@VValar, mogen jullie je eigen paard niet meenemen?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:07

Jawel hoor, maar ik heb een ander paard voor de ORUN te leen Lachen

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:45

heey ik zie helaas dat alle cursussen al begonnen zijn...
weet iemand nog een basisinstructiecursus waar nog een plekje vrij is en die wat later begint...
liefst omgeving zuidholland
groetjes cindy

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:05

Jaa mn friesje was ook knap getoilleteerd Tong uitsteken mooi geschoren idd en zn staat prachtig geborsteld Haha! was trots hihi maar idd de activiteit was afentoe ver te zoeken.. dus daar gaan we next time zéker aan werken want ik wil wel vooruitgang boeken Knipoog

Ja Cees had het idd goed gezien dat die van jou graag "stoer" wil lopen. Hij maakte zich dan heel breed en kreeg zo'n "zweefpas" maar dat je hem snel en actief maakte ging hij idd echt zn benen gebruiken..
dat recht stellen.. tja als je jou vanaf ons naar achteren zag rijden over de lange zijde, was hij echt scheef.. dan gooide hij zn kont naar binnen en dan had je hem 5 passen recht en dan gooide hij zn kont naar buiten haha erg stom gezicht maar daar kan je dan ook lekker aan werken.. we hebben 2 goeie lange zijdes mét spiegels aan de uiteinde dus dat moet lukken Tong uitsteken
Voorderest érg leuk ding! ( ah we gaan allemaal wisselen haha dus mag jij ook op m'n fries rijden Tong uitsteken haha )

Dat LT paard was 18.. Die nam zo'n loopje met haar! Het paard kan veel meer uiteraard maar zij is te onervaren en hij te ervaren en te sterk voor haar.. waardoor het er erg belabberd uitzag..

Nouja ik denk dat onze cursusleider idd wel van de klassieke stempel is omdat hij al zo'n tijd meegaat!! Hij geeft al 30 jaar ofzo deze cursus?? Maar hij weet wel waar hij het over heeft met al zijn ervaring.. en das niet niks! haha

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:44

weet iemand nog een basisinstructiecursus waar nog een plekje vrij is en die wat later begint...
groetjes cindy

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 07:59

horseloverc schreef:
groetjes cindy

Het enige wat je zou kunnen proberen is de KNHS te bellen.. Daar kunnen ze je meer vertellen..

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:34

Ik ben afgelopen woensdag begonnen, aan de basisinstructeur cursus van ORUN, volgende week nemen er een aantal hun paardje mee, ben benieuwd!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 14:46

Nimroy schreef:
Jaa mn friesje was ook knap getoilleteerd Tong uitsteken mooi geschoren idd en zn staat prachtig geborsteld Haha! was trots hihi maar idd de activiteit was afentoe ver te zoeken.. dus daar gaan we next time zéker aan werken want ik wil wel vooruitgang boeken Knipoog

Ja Cees had het idd goed gezien dat die van jou graag "stoer" wil lopen. Hij maakte zich dan heel breed en kreeg zo'n "zweefpas" maar dat je hem snel en actief maakte ging hij idd echt zn benen gebruiken..
dat recht stellen.. tja als je jou vanaf ons naar achteren zag rijden over de lange zijde, was hij echt scheef.. dan gooide hij zn kont naar binnen en dan had je hem 5 passen recht en dan gooide hij zn kont naar buiten haha erg stom gezicht maar daar kan je dan ook lekker aan werken.. we hebben 2 goeie lange zijdes mét spiegels aan de uiteinde dus dat moet lukken Tong uitsteken
Voorderest érg leuk ding! ( ah we gaan allemaal wisselen haha dus mag jij ook op m'n fries rijden Tong uitsteken haha )

Dat LT paard was 18.. Die nam zo'n loopje met haar! Het paard kan veel meer uiteraard maar zij is te onervaren en hij te ervaren en te sterk voor haar.. waardoor het er erg belabberd uitzag..

Nouja ik denk dat onze cursusleider idd wel van de klassieke stempel is omdat hij al zo'n tijd meegaat!! Hij geeft al 30 jaar ofzo deze cursus?? Maar hij weet wel waar hij het over heeft met al zijn ervaring.. en das niet niks! haha

Heb je deze week nog de gelegenheid om te oefenen op de fries voor de cursus? Dat zou wel fijn zijn, zo kun je namelijk ook beter ingespeeld raken op elkaar. Op die manier weet je precies wat de sterke en zwakke punten van het paard zijn, en kun je gaan oefenen om hier op te reageren.

Zijn er verder nog hele gekke dingen gezegd langs de kant de niet te horen waren? Tong uitsteken

Ben benieuwd welke paarden er a.s. dinsdag meegenomen worden.

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:16

Ik zie dat veel mensen al begonnen zijn met de praktijklessen. Ik heb afgelopen week de eerste theorieles gehad. En komende week doen we weer alleen theorie Boos! Ik kijk wel uit naar de praktijklessen, klinkt leuk wat jullie allemaal doen! Haha!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:36

VValar schreef:
Heb je deze week nog de gelegenheid om te oefenen op de fries voor de cursus? Dat zou wel fijn zijn, zo kun je namelijk ook beter ingespeeld raken op elkaar. Op die manier weet je precies wat de sterke en zwakke punten van het paard zijn, en kun je gaan oefenen om hier op te reageren.

Zijn er verder nog hele gekke dingen gezegd langs de kant de niet te horen waren? Tong uitsteken

Ben benieuwd welke paarden er a.s. dinsdag meegenomen worden.

nee het enige wanneer ik zou kunnen is de vrijdag, dat is mn vrije dag.. maar die is vaak ook helemaal ingepland, vooral met mn eigen paarden..

Ik heb natuurlijk zelf 2 paarden en dat jonge ding gaat nu een beetje aan de bak.. dus ja daar ben ik erg druk mee. T is wel lastig jaa maar ik hoop dat we er met de cursussen wel uitkomen Tong uitsteken
Ben ook benieuwd wat voor paarden er dinsdag mee komen.. wij mogen lekker 2 uur in de bak staan! Clown

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:05

Nieuwe week, nieuwe lessen. Ik neem aan dat we morgen zelf les gaan geven. Ben benieuwd!

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:13

Deze week mogen bij ons de 'dressuurgerichte' combinaties in de bak verschijnen.
Ik denk dat wij nog gewoon de instructeur zijn gedachtengangen mogen volgen, aangezien de combinaties nog geheel nieuw zijn voor de mensen die in de bak staan. Vorige week hebben we kennis gemaakt met de 'springgerichte' combinaties. Eigenlijk ben ik ook aan de beurt morgen, maar mevrouwtje had een wat dik been, dus heb maar afgebeld voor morgen... Verdrietig zwaar balen, had me er zo op verheugd, maar ja...met paarden heb je niet alles in de hand, blijkt maar weer.

Ben trouwens wel blij dat het weer wat beter is geworden, moet er toch niet aan denken om met dat weer van afgelopen weekend met de trailer te gaan rijden

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:33

Balen van je paard AEP! Hopelijk is het been snel weer dun en kun je de volgende keer wel meerijden. Rijdt er nu iemand anders in jouw plaats eigenlijk?

Romanov en ik mogen morgenavond ook aan de bak. Echt dressuurgericht wil ik me niet noemen hoor, ik zou dolgraag ook springen tijdens de cursus, maar omdat ik nog niet weet of ik het voor maart nog ga redden om B-springen + 1 winstpunt te worden heb ik me maar niet voor de allround groep opgegeven. Er waren er al 8 ook, dus die groep was eigenlijk al meer dan vol. Dus dan maar in de andere groep. Maar als er nog een paar andere cursisten zijn die ook wel willen springen, dan gaan we dat in onze les ook doen. Daar hoop ik dan maar op, ik zal morgenavond wel even polsen.
Ik ben ook wel blij dat de weersvoorspellingen beter zijn qua wind en gladheid. Anders zou ik met een trailer toch echt niet op pad gaan.