Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:25

Ik roep soms ook nog wel eens: jongens, vandaag is het mislukt! Volgende week beter!

Of accuut laten halthouden, om zich heen laten kijken en de kids laten concluderen dat het een zootje is, dat niemand op een lijn van een bestaand figuur staat. En dat dat dus gevaarlijke situaties op kan leveren (gisteren nog gedaan, daarna ging het prima). Vervolgens op de hoefslag laten rijden en alleen laten afwenden als het echt nodig is. Werkt prima!

ALs je les echt overzichtelijk blijft, kun je altijd nog carrousel gaan rijden! Hoeft niet eens 2 aan 2, kan ook vanuit een colonne.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:45

Hebben jullie tips voor mij :

Ik heb een meisje wat bij mij soms wat lest, ze steunt niet erg goed op haar beugels,maar zit mooi stil en houdt zich niet vast aan de teuegels.
Hebben jullie oefeneningen die ik met haar kan doen dat ze gaat leren meer op de beugels tee steuenen ( verlichte zit ect ) ?

Groetjes Charlotte

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:16

op derde been lichtrijden, (zit, zit, sta) maar op gegeven moment omwisselen (sta, sta, zit)
ik doe het vooral voor ritme aanvoelen, maar het is dan net zo iets als verlichte zit (alleen daar worden ze zo snel moe van) ik doe die in variatie met verlichte zit en doorzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:25

Charlottte schreef:
Hebben jullie tips voor mij :

Ik heb een meisje wat bij mij soms wat lest, ze steunt niet erg goed op haar beugels,maar zit mooi stil en houdt zich niet vast aan de teuegels.
Hebben jullie oefeneningen die ik met haar kan doen dat ze gaat leren meer op de beugels tee steuenen ( verlichte zit ect ) ?

Groetjes Charlotte

Laat haar eens de oren en de staart van de pony aanraken, met haar rechterhand haar linkerteen aanraken etc. Laat haar in stap staan-zit oefenen.

Dit zijn kleine dingetjes. Succes ermee.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:26

Zo jeetje ben even niet hier geweest en direct een hoop nieuwe tips!!

Die van het schrift vind ik een super idee!! evenals: wat zou je graag over een tijdje geleerd willen hebben :D
Die ga ik ook toepassen ..

en het lichtrijden op het 3e been ook!!! Helemaal top!!

@ Lady Lynn, spannend zo'n eerste les!! Maar het is goed gegaan! wanneer heb je de tweede? Heb je dan ook iedere keer dezelfde groep kids? Of wisseld dat bij jullie?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:15

This_is_me schreef:
@ Lady Lynn, spannend zo'n eerste les!! Maar het is goed gegaan! wanneer heb je de tweede? Heb je dan ook iedere keer dezelfde groep kids? Of wisseld dat bij jullie?

thanks for asking :D !! jah de eerste les.. ging op zich wel.. heb vandaag mijn tweede mogen geven, en t ging super! ik was bang dat ik na mijn eerste les t niet meer wou doen, want ik vond t tegenvallen en puur omdat;

ik er alleen maar bij nadacht wat ik aan het doen was en waarom.

ik moest vandaag om 12 uur lesgeven. Daarvoor moest ik werken op een stal, en had me ook voorgenomen om me niet echt voor te bereiden maar t gewoon te gaan doen!.. najah, was om half 12 thuis snel wat dingen opgeschreven en wou me bezig gaan houden met stelling etc.

Dus ik sta daar, en toen zei de vaste instructrise van die les dat ze stap, draf, galop kennen en een beetje middendraf maar de rest helemaal niks, dus geen stelling! en ze hoefde dat ook nog niet te leren zei ze, want dat was allemaal al heel wat voor de kids!..

dus ik bijna janken in die bak haha, toen wou ik echt niet meer :P maar ik dacht, boeien ik doe t gewoon, is het niks dan kap ik er gewoon mee!.. dus ik sta daar, en ik zet ze aan t werk, en t ging super :D kindjes luisterden naar mij, en ze accepteerde alle hulp die in aanbood. echt een heel gaaf gevoel van kinderen van een jaar of 8/9!!..

Maar goed, ik heb er nu dus echt zin in! heb dinsdag weer 2 uur .. achterelkaar! ben wel al weer een beetje zenuwachtig, maar moet het gewoon doen ;)

nee iedereen heeft vaste uren hoor, maar omdat ik een beetje in moet komen, neem ik lessen over van andere, om te kijken waar ik t beste bij pas. Dinsdag krijg ik volwassenen, wat blijkbaar een dramagroep is, dus dat is gelijk een goede uitdaging 8-)

geef jij ook les? zoja, hoelang, welke leeftijd etc??

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:49

Zo dat klinkt echt goed, ze geven je iig de kans om te kijken welke groep het beste bij je past. Beter zo dan dat je een groep vaste klanten krijgt waar je eigenlijk geen klik mee hebt. En idd een groep vol volwassenen lijkt mij ook een uitdaging hoor. Die weten het meestal wel beter te vertellen. Tenminste, daar zou ik dus bang voor zijn.... Het zal wel wennen zijn, maar als je eenmaal een groep mensen hebt waarmee je een klik hebt zal het vast wat makkelijker gaan. ;)

Zelf heb ik totaal geen ervaring met les geven. Heb zelf Maris (New Forest) nu ongeveer 12 jaar en sinds afgelopen zomer rijden daar twee meiden van 12 en 10 jaar op. een keer in de week gaan ze mee, en mogen dan alle twee een halr uur tot drie kwartier rijden. Ze stonden op de wachtlijst voor de manege. Maar die wachtlijst was ongeveer 2 jaar voor een beginner. Ik had toen aangeboden om ze vast kennis te laten maken met paardrijden en alles wat er bij komt kijken (mesten, poetsen, opzadelen ed) zodat ze misschien eerder in konden stromen.... In het begin deed ik alles aan de longeerlijn en probeerde ik zo goed en zo kwaad als het kon uit leg te geven over alles en nog wat, met de handige tips uit dit topic ;) . Het is nog best moeilijk om die meiden iets goed aan te leren, zodat ze op de manege in een beginnersles zo in konden stromen.... Maar ik moet zeggen.... Het gaat echt super goed... Toevallig werden ze vd week gebeld dat ze konden komen lessen op de manege. Maar ze vinden het bij Maris zo leuk dat ze niet meer naar de manege toe willen... :o
Dus in goed overleg, is er nu besloten dat ze lekker bij mij blijven hobbelen. Ik heb ze wel uitgelegd dat ik niet meer kan dan de basis, en als ze meer willen leren ze toch echt "lessen" moeten volgen bij een manege oid. Maar daar wilden alle twee de meiden niets van weten :D

Dus zie ik dat maar als een zeer groot compliment.

De eerste twee lessen wist ik ook niet zo goed hoe ik het aan moest pakken.. want wat leg je nou als eerste uit, hoe leg je het uit, en waarom???? Maar ik moet zeggen dat ze na iets meer dan een half jaar inmiddels al zelfstandig alle gangen kunnen.

Door de handige tips van sommige bokkers hier, hebben ze de verlichte zit al onder de knie, en hebben we zelfs al een klein kruisje gesprongen.
Als ik die meiden zie stralen als ze met Maris bezig zijn, dan is mijn hele dag weer goed.
Het geeft zoveel voldoening om te zien hoe snel ze leren en iets op pikken.

Het enige waar ik heel erg bang voor ben is dat ik ze dingen verkeerd aan leer. En eenmaal aangeleerd is het zo vreselijk moeilijk om dat weer af te leren... maar ze hebben er alle twee zoveel plezier in.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:00

volwassenen lesgeven is net zo als kinderen, (zelfde duidelijke uitleg) alleen kun je het makkelijker uitleggen omdat ze je sneller begrijpen. vooral het cognitieve proces van paardrijden snappen ze beter.
ik vind het een leuke afwisseling volwassenen lesgeven. en blijkbaar vonden zij het leuk om van mij les te krijgen. heb op gegeven moment een run gehad op lessen van mij (werd bijna om gevochten :+ ) maja omdat ik zaterdag de kinderlessen doe en die al helemaal vol zitten hebben ze pech :P
Ik moest toen best lachen eigenlijk, want juist ik ben de gene zonder diploma's.

dus moraal van het verhaal: gewoon relaxed, net zo doen als bij de kinders, gezellig kletsen tussendoor, zijn zij ook weer tevreden.

@ This_is_me: dat moet je goed doen dat ze niet meer bij je weg willen :D . en dan kun je ook goed zien wat ze hebben geleerd in die tijd. Is altijd hardstikke leuk om te zien.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 14-02-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:01

jah het begin is gewoon super moeilijk.. maar kinderen verwachten zelf ook niet veel. Het liefste galopperen ze gewoon alleen maar ;)

Ik begin het zelf ook idd te merken dat ik dingen helemaal anders had moeten leren.. (ik geef niemand daar de schuld van, maar ze hadden het metéén goed kunnen doen)..

ik ben 18.. ben begonnen met rijden toen ik 5 was..en op me 6 jaar naar een manege gegaan waar ik nu naast woon. Dus die ken ik gewon super goed. Ik heb vanaf me 8 2 pony's gekocht en toen altijd mee in de lesgehobbelt. Ik ben ong toen ik 12 was wedstrijden gaan rijden bij de knhs. Ook springles genomen met een pony, van een springruiter uit mijn buurt. Die vroeg op een gegeven moment of ik bij hem op stal wou komen helpen/rijden. Daar ben ik pas éht begonnen met 'paardrijden' maar goed, ik kende de figuren enzo, en aan de teugel ja.. ik deed maar wat (nu ik daaraan terugdenk weet ik niet eens hoe ik dat ooit voor elkaar heb gekregen) maar toen heb ik pas echt leren rijden op een paard wat nu bij Piet Raaijmakers staat. In de tijd dat ik daar reed heb ik verschillende paarden thuis gehad, voor ervaring op te doen, omdat je op veel paarden rijden het meeste leert.

toen is mij pas goed geleerd hoe ik goed been kon geven, aan de teugel kon rijden, nageeflijk maken etc etc..

Eigenlijk stelt een manegeles niks voor. In ieder geval in mijn buurt niet..

maar mocht ik ooit de kans krijgen om een beginnersgroep te krijgen. Wil ik ze meteen leren hoe het daadwerkelijk moet. Hoe jong ze ook zijn... want er zijn altijd mensen uit een manegeles die een eigen paard kopen! en dan kunnen ze in principe nog niks.

Ik heb heel lang gehad dat ik op mijn binnenhand reed. Wat dus op de buitenteugel moet. Ik moet er zelfs nú af en toe nog aan denken dat ik hem niet op de binnenhand pak. Ik baal daar zo erg van. Want omdat ik dat zo lang had gedaan, en dus dacht dat het goed was, is het automatisme geworden!..

Maar echt supercool dat je die meisjes hebt leren paardrijden. Zal je idd wel een fijn gevoel geven :D knap hoor, en ook zeker leuk dat ze liever op jou paard blijven rijden :P !! Waarom geen orun gaan doen en privé lessen geven op jou paard?.. dat wil ik namelijk zelf ook gaan doen :o

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:02

ladypaard schreef:
volwassenen lesgeven is net zo als kinderen, (zelfde duidelijke uitleg) alleen kun je het makkelijker uitleggen omdat ze je sneller begrijpen. vooral het cognitieve proces van paardrijden snappen ze beter.
ik vind het een leuke afwisseling volwassenen lesgeven. en blijkbaar vonden zij het leuk om van mij les te krijgen. heb op gegeven moment een run gehad op lessen van mij (werd bijna om gevochten :+ ) maja omdat ik zaterdag de kinderlessen doe en die al helemaal vol zitten hebben ze pech :P
Ik moest toen best lachen eigenlijk, want juist ik ben de gene zonder diploma's.

dus moraal van het verhaal: gewoon relaxed, net zo doen als bij de kinders, gezellig kletsen tussendoor, zijn zij ook weer tevreden.

@ This_is_me: dat moet je goed doen dat ze niet meer bij je weg willen :D . en dan kun je ook goed zien wat ze hebben geleerd in die tijd. Is altijd hardstikke leuk om te zien.

je hebt geen orundiploma??.. geef je eigenlijk les op een manege dan?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:10

LadyLynn schreef:
jah het begin is gewoon super moeilijk.. maar kinderen verwachten zelf ook niet veel. Het liefste galopperen ze gewoon alleen maar ;)

haha ja dat ken ik ook, heb dus een autistisch meisje en elke les galloperen we. toch vraagt ze elke week weer: gaan we ook galoperen vandaag, waarop ik dan antwoord: tuurlijk niet. en dan: NOOOOUUUUU,

Citaat:
toen is mij pas goed geleerd hoe ik goed been kon geven, aan de teugel kon rijden, nageeflijk maken etc etc..

maar mocht ik ooit de kans krijgen om een beginnersgroep te krijgen. Wil ik ze meteen leren hoe het daadwerkelijk moet. Hoe jong ze ook zijn... want er zijn altijd mensen uit een manegeles die een eigen paard kopen! en dan kunnen ze in principe nog niks.
Ik heb heel lang gehad dat ik op mijn binnenhand reed. Wat dus op de buitenteugel moet. Ik moet er zelfs nú af en toe nog aan denken dat ik hem niet op de binnenhand pak. Ik baal daar zo erg van. Want omdat ik dat zo lang had gedaan, en dus dacht dat het goed was, is het automatisme geworden!..

dit ken ik.
ik heb eigenlijk alleen maar manegelessen gereden. heb wel nu m'n eigen paard, maar rij alleen maar recreatief.
pas bij m'n vorige instructrice heb ik goed leren rijden, zoals goed gebruik van buitenhand (deden wel eerder, maar nog niet dat ik het helemaal snapte).
al moet ik zeggen dat ik ook veel uit boeken leer. ook voor lesideeen blijf ik boeken lezen. Zo heb ik net Basisrijkunst van Anne Muller nog een keer gelezen. daarin staan leuke dingen die je goed kunt doorvoeren in de lessen, nadat ik zelf alles heb uitgeprobeerd.

en ik heb laatst een leuk boekje bij de slegte gehaalt: teaching children to ride. daarin staat alles op een rijtje waar je aan moet denken bij het lesgeven van kinderen (+ ideeen voor soort spelletjes :) )

dus eigenlijk is mijn lesgeefniveau alleen maar theoretisch (veel dingen die ik mijn kinderen leer, kan ik niet zelf)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:13

Paardrijden is voor mij echt een hobby, om Orun te halen moet ik er net weer iets te veel voor doen. Daar komt bij dat ik een pony heb, kan je daar wel iets mee?? Ik dacht altijd dat je daar minstens een KWPNer voor nodig moest hebben :o

Maar zoals ik al zei, ik doe het echt voor mijn plezier, en mijn pony vind het erg leuk om met die meiden door de bak te sjouwen :D
Ik ga binnekort ook weer beginnen met lessen, want dat is de afgelopen paar maande niet meer van gekomen. Dus dan kunnen we er weer tegen aan met zijn allen :D (Nu alleen nog wat beter zomers weer... )
@ Ladypaard: Ik ben dus ook opzoek naar zulke boekjes... Zijn ze duur?? :o
Laatst bijgewerkt door This_is_me op 14-02-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:13

Oh!! ik denk dat ik ook maar even wat boeken moet gaan lezen 8-) !!..

ook wel interessant idd, ik pluis ook altijd heel t internet uit over vanalles :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:14

LadyLynn schreef:
ladypaard schreef:

je hebt geen orundiploma??.. geef je eigenlijk les op een manege dan?

ja dus :)
geen diploma's, ben er zo ingerold. zou eerst alleen longelesjes doen en 1 groepslesje, maar omdat er ineens een instructrice wegging werd er gevraagd of ik voor nood alles kon toen en ben toen blijven hangen.
het is begonnen met een jongetje met gehoorhandicap. dat ging met de toenmalige instructrice niet lekker, omdat ik goed met hem kon hebben ze het mij laten proberen. dat ging zo goed dat ik hem voortaan ging lesgeven. na een jaar werd ik gevraagd of ik meer lesjes wilde draaien.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:19

This_is_me schreef:
Paardrijden is voor mij echt een hobby, om Orun te halen moet ik er net weer iets te veel voor doen. Daar komt bij dat ik een pony heb, kan je daar wel iets mee?? Ik dacht altijd dat je daar minstens een KWPNer voor nodig moest hebben :o

Maar zoals ik al zei, ik doe het echt voor mijn plezier, en mijn pony vind het erg leuk om met die meiden door de bak te sjouwen :D
Ik ga binnekort ook weer beginnen met lessen, want dat is de afgelopen paar maande niet meer van gekomen. Dus dan kunnen we er weer tegen aan met zijn allen :D (Nu alleen nog wat beter zomers weer... )
@ Ladypaard: Ik ben dus ook opzoek naar zulke boekjes... Zijn ze duur?? :o

met een orundiploma wordt ik te duur :+

dat 2e boekje heb ik dus 2e hands gehaalt, was 10,- dat kom je dan zo tegen in amsterdam :) .
plank vol met allerlei soorten paardenboeken (ik spaar ze volgens mij :D).
kzal morgen eens een lijstje maken met boeken waar ik veel voor de lessen heb uitgehaalt, dan kun je zelf kijken waar wat te verkrijgen is.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:20

ladypaard schreef:
ja dus :)
geen diploma's, ben er zo ingerold. zou eerst alleen longelesjes doen en 1 groepslesje, maar omdat er ineens een instructrice wegging werd er gevraagd of ik voor nood alles kon toen en ben toen blijven hangen.
het is begonnen met een jongetje met gehoorhandicap. dat ging met de toenmalige instructrice niet lekker, omdat ik goed met hem kon hebben ze het mij laten proberen. dat ging zo goed dat ik hem voortaan ging lesgeven. na een jaar werd ik gevraagd of ik meer lesjes wilde draaien.

oh.. en mag je dan gewoon lesgeven ja?.. ik weet namelijk dat het bij ons niet toegestaan is om zonder papier les te geven omdat je dan niet verzekerd bent als er bijv iets fout gaat. (qua; ruiter valt en breekt pols ofzo..)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:21

wij zijn geen frns manege, (natuurlijk wordt het wel wat moeilijk als er wat gebeurd, maar officieel loop ik daar stage, en is manegeeigenaar verantwoordelijk)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:23

jah dan is het idd een ander verhaal.

De eigenaar blijft natuurlijk hoofd verantwoordelijke. Vooral als het een fout is waar jij niks aan kan doen.

Maar als jij ze bijvoorbeeld op een paard zn kont laat zitten en ze worden gelanceerd, en ze klagen je aan. Dan ben je de sjaak (en waarschijnlijk voor de rest van je leven)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:24

laat jij ze dan op de kont zitten? :+
mensen weten het, hebben ze er problemen mee kunnen ze naar een andere les.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:25

nee tuurlijk niet.. maar was ff een snelbedacht voorbeeldje :P

want jij geeft aan dat ze een oefening moeten doen, en als ze die doen en het gaat fout.... dan kun je er problemen mee krijgen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:55

LadyLynn schreef:

Ik begin het zelf ook idd te merken dat ik dingen helemaal anders had moeten leren.. (ik geef niemand daar de schuld van, maar ze hadden het metéén goed kunnen doen)..

ik ben 18.. ben begonnen met rijden toen ik 5 was..en op me 6 jaar naar een manege gegaan waar ik nu naast woon. Dus die ken ik gewon super goed. Ik heb vanaf me 8 2 pony's gekocht en toen altijd mee in de lesgehobbelt. Ik ben ong toen ik 12 was wedstrijden gaan rijden bij de knhs. Ook springles genomen met een pony, van een springruiter uit mijn buurt. Die vroeg op een gegeven moment of ik bij hem op stal wou komen helpen/rijden. Daar ben ik pas éht begonnen met 'paardrijden' maar goed, ik kende de figuren enzo, en aan de teugel ja.. ik deed maar wat (nu ik daaraan terugdenk weet ik niet eens hoe ik dat ooit voor elkaar heb gekregen) maar toen heb ik pas echt leren rijden op een paard wat nu bij Piet Raaijmakers staat. In de tijd dat ik daar reed heb ik verschillende paarden thuis gehad, voor ervaring op te doen, omdat je op veel paarden rijden het meeste leert.

Maar echt supercool dat je die meisjes hebt leren paardrijden. Zal je idd wel een fijn gevoel geven :D knap hoor, en ook zeker leuk dat ze liever op jou paard blijven rijden :P !! Waarom geen orun gaan doen en privé lessen geven op jou paard?.. dat wil ik namelijk zelf ook gaan doen :o

Lol, ik lees uit je opmerkingen dat je nog geen ervaringen hebt met het geven van manegelessen... Een manegeles stelt niets voor? Probeer er maar eens eentje draaiende te houden! Sta je een heel verhaal uit te leggen waarom je niet moet remmen en gas geven tegelijk, roept er eentje midden in je verhaal dat d'r kat kittens heeft gekregen!
Meteen aan kinderen leren hoe het daadwerkelijk moet? Ik wens je heel veel sterkte. Dit topic is niet voor niets 1 heel grote trucendoos...
Mensen die uit een manegeles een paard kopen kunnen niets? Hmm... iemand uit de manegeles startte al L2 met een manegepaard (en F13 met datzelfde paard) toen zij een paard kocht. Is inmiddels zonder een winstpunt over te slaan weer binnen het jaar in de L terecht gekomen. Heeft trouwens meerdere manegepaarden uitgebracht en met succes.
Een van onze manegepaarden gaat morgen voor haar laatste winstpunten in de L2.
Veel manegepaarden worden bij ons verkocht als pensionpaard. Handel heet zoiets. Dus veelzijdige paarden, met veel mogelijkheden en ook nog eens betrouwbaar...

Mijn kids weten van stelling vanaf zo'n beetje licht gevorderd. Die 'laten hun pony kijken waar ze heen gaan' en weten dat ze met hun binnenbeen moeten aandrijven en de buitenhand niet te ver naar voren moeten doen. Die weten echt wel dat je niet alleen met je teugels mag sturen 'want da's zielig voor de pony zijn mond' .
En DAT is dus de kunst van het les geven. Rijtechniek blijft rijtechniek, maar je moet het vertalen naar de leeftijd en mogelijkheden van de ruiter.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:57

[quote="ladypaard"]
haha ja dat ken ik ook, heb dus een autistisch meisje en elke les galloperen we. toch vraagt ze elke week weer: gaan we ook galoperen vandaag, waarop ik dan antwoord: tuurlijk niet. en dan: NOOOOUUUUU,[quote]

Lol mijn beginnerslesje vraagt dit ook elke week. Gaan we halverwege de les even stappen en knuffelen, zeggen ze 'Juf, gaan we nog draven vandaag?" Zeg ik steeds: "nee, vandaag niet meer" . Pas na een paar maanden (!!!) riep er eens eentje terug: "Hee juf, die geintjes van jou, daar trappen we niet meer in hoor!"

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:07

Ilja000 schreef:
Lol, ik lees uit je opmerkingen dat je nog geen ervaringen hebt met het geven van manegelessen... Een manegeles stelt niets voor? Probeer er maar eens eentje draaiende te houden! Sta je een heel verhaal uit te leggen waarom je niet moet remmen en gas geven tegelijk, roept er eentje midden in je verhaal dat d'r kat kittens heeft gekregen!
Meteen aan kinderen leren hoe het daadwerkelijk moet? Ik wens je heel veel sterkte. Dit topic is niet voor niets 1 heel grote trucendoos...
Mensen die uit een manegeles een paard kopen kunnen niets? Hmm... iemand uit de manegeles startte al L2 met een manegepaard (en F13 met datzelfde paard) toen zij een paard kocht. Is inmiddels zonder een winstpunt over te slaan weer binnen het jaar in de L terecht gekomen. Heeft trouwens meerdere manegepaarden uitgebracht en met succes.
Een van onze manegepaarden gaat morgen voor haar laatste winstpunten in de L2.
Veel manegepaarden worden bij ons verkocht als pensionpaard. Handel heet zoiets. Dus veelzijdige paarden, met veel mogelijkheden en ook nog eens betrouwbaar...

Mijn kids weten van stelling vanaf zo'n beetje licht gevorderd. Die 'laten hun pony kijken waar ze heen gaan' en weten dat ze met hun binnenbeen moeten aandrijven en de buitenhand niet te ver naar voren moeten doen. Die weten echt wel dat je niet alleen met je teugels mag sturen 'want da's zielig voor de pony zijn mond' .
En DAT is dus de kunst van het les geven. Rijtechniek blijft rijtechniek, maar je moet het vertalen naar de leeftijd en mogelijkheden van de ruiter.

nee ik heb totaal geen ervaring met manegelessen te geven. Vandaag heb ik mijn 2e les gedraaid.

En het is idd wat je zegt hihi, daar moest ik wel even om lachen.. ik stond afgelopen woensdag mijn 1e les te geven en we waren klaar met galopperen vraagt een kindje : gaan we zo nog galopperen?.. En daarna waren we volop aan het draven en oefeningen aan het doen komt er eentje naar het midden : "mag mijn broertje direkt mijn pony uitstappen?" nou.. ik sloeg bijna steil achterover _O- ik dacht echt... oke, wat ben ik in hemelsnaam aan het doen hier := maar de kindjes van vandaag die luisterden echt, en die deden ook als ik zei dat ze iets beter op een andere manier op kunnen lossen.
Maar dat is FNRS wedstrijden die ze ermee gestart heeft dan?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:52

Allebei, KNHS als FNRS.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:40

toch snap ik de opmerking van manegelessen ook wel, heb bij veel lessen gehad dat er weinig uitgehaalt wordt, zo zien wij heel veel vakantiegangers die al zo lang rijden en ook oohh zo goed. en dan zie je ze vervolgens aan de kop rukken om te sturen etc.
zelf ben ik ook nog steeds bezig dingen uit te leggen waarom we dat doen, velen hebben al jaren gewoon klakkeloos gereden, (en soms ook niet eens de moeite genomen om iets te veranderen, omdat ze de noodzaak er niet van inzagen)..

opmerkingen van kinderen :D krijg echt de gekste dingen te horen. van ruzies tot poepverhalen dat je echt denkt waar gaat dit over.
en van't zomer tijdens het uitstappen in het bos na longeles kreeg ik te horen dat haar oma een hersenspoeling had gehad :+