Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Charlottte schreef:Hebben jullie tips voor mij :
Ik heb een meisje wat bij mij soms wat lest, ze steunt niet erg goed op haar beugels,maar zit mooi stil en houdt zich niet vast aan de teuegels.
Hebben jullie oefeneningen die ik met haar kan doen dat ze gaat leren meer op de beugels tee steuenen ( verlichte zit ect ) ?
Groetjes Charlotte
This_is_me schreef:@ Lady Lynn, spannend zo'n eerste les!! Maar het is goed gegaan! wanneer heb je de tweede? Heb je dan ook iedere keer dezelfde groep kids? Of wisseld dat bij jullie?
ladypaard schreef:volwassenen lesgeven is net zo als kinderen, (zelfde duidelijke uitleg) alleen kun je het makkelijker uitleggen omdat ze je sneller begrijpen. vooral het cognitieve proces van paardrijden snappen ze beter.
ik vind het een leuke afwisseling volwassenen lesgeven. en blijkbaar vonden zij het leuk om van mij les te krijgen. heb op gegeven moment een run gehad op lessen van mij (werd bijna om gevochten) maja omdat ik zaterdag de kinderlessen doe en die al helemaal vol zitten hebben ze pech
![]()
Ik moest toen best lachen eigenlijk, want juist ik ben de gene zonder diploma's.
dus moraal van het verhaal: gewoon relaxed, net zo doen als bij de kinders, gezellig kletsen tussendoor, zijn zij ook weer tevreden.
@ This_is_me: dat moet je goed doen dat ze niet meer bij je weg willen. en dan kun je ook goed zien wat ze hebben geleerd in die tijd. Is altijd hardstikke leuk om te zien.
LadyLynn schreef:jah het begin is gewoon super moeilijk.. maar kinderen verwachten zelf ook niet veel. Het liefste galopperen ze gewoon alleen maar
Citaat:toen is mij pas goed geleerd hoe ik goed been kon geven, aan de teugel kon rijden, nageeflijk maken etc etc..
Eigenlijk stelt een manegeles niks voor. In ieder geval in mijn buurt niet..
maar mocht ik ooit de kans krijgen om een beginnersgroep te krijgen. Wil ik ze meteen leren hoe het daadwerkelijk moet. Hoe jong ze ook zijn... want er zijn altijd mensen uit een manegeles die een eigen paard kopen! en dan kunnen ze in principe nog niks.
Ik heb heel lang gehad dat ik op mijn binnenhand reed. Wat dus op de buitenteugel moet. Ik moet er zelfs nú af en toe nog aan denken dat ik hem niet op de binnenhand pak. Ik baal daar zo erg van. Want omdat ik dat zo lang had gedaan, en dus dacht dat het goed was, is het automatisme geworden!..
LadyLynn schreef:ladypaard schreef:volwassenen lesgeven is net zo als kinderen, (zelfde duidelijke uitleg) alleen kun je het makkelijker uitleggen omdat ze je sneller begrijpen. vooral het cognitieve proces van paardrijden snappen ze beter.
ik vind het een leuke afwisseling volwassenen lesgeven. en blijkbaar vonden zij het leuk om van mij les te krijgen. heb op gegeven moment een run gehad op lessen van mij (werd bijna om gevochten) maja omdat ik zaterdag de kinderlessen doe en die al helemaal vol zitten hebben ze pech
![]()
Ik moest toen best lachen eigenlijk, want juist ik ben de gene zonder diploma's.
dus moraal van het verhaal: gewoon relaxed, net zo doen als bij de kinders, gezellig kletsen tussendoor, zijn zij ook weer tevreden.
@ This_is_me: dat moet je goed doen dat ze niet meer bij je weg willen. en dan kun je ook goed zien wat ze hebben geleerd in die tijd. Is altijd hardstikke leuk om te zien.
je hebt geen orundiploma??.. geef je eigenlijk les op een manege dan?
This_is_me schreef:Paardrijden is voor mij echt een hobby, om Orun te halen moet ik er net weer iets te veel voor doen. Daar komt bij dat ik een pony heb, kan je daar wel iets mee?? Ik dacht altijd dat je daar minstens een KWPNer voor nodig moest hebben![]()
Maar zoals ik al zei, ik doe het echt voor mijn plezier, en mijn pony vind het erg leuk om met die meiden door de bak te sjouwen![]()
Ik ga binnekort ook weer beginnen met lessen, want dat is de afgelopen paar maande niet meer van gekomen. Dus dan kunnen we er weer tegen aan met zijn allen(Nu alleen nog wat beter zomers weer... )
@ Ladypaard: Ik ben dus ook opzoek naar zulke boekjes... Zijn ze duur??
ladypaard schreef:ja dus![]()
geen diploma's, ben er zo ingerold. zou eerst alleen longelesjes doen en 1 groepslesje, maar omdat er ineens een instructrice wegging werd er gevraagd of ik voor nood alles kon toen en ben toen blijven hangen.
het is begonnen met een jongetje met gehoorhandicap. dat ging met de toenmalige instructrice niet lekker, omdat ik goed met hem kon hebben ze het mij laten proberen. dat ging zo goed dat ik hem voortaan ging lesgeven. na een jaar werd ik gevraagd of ik meer lesjes wilde draaien.
LadyLynn schreef:jah het begin is gewoon super moeilijk.. maar kinderen verwachten zelf ook niet veel. Het liefste galopperen ze gewoon alleen maar![]()
Ik begin het zelf ook idd te merken dat ik dingen helemaal anders had moeten leren.. (ik geef niemand daar de schuld van, maar ze hadden het metéén goed kunnen doen)..
ik ben 18.. ben begonnen met rijden toen ik 5 was..en op me 6 jaar naar een manege gegaan waar ik nu naast woon. Dus die ken ik gewon super goed. Ik heb vanaf me 8 2 pony's gekocht en toen altijd mee in de lesgehobbelt. Ik ben ong toen ik 12 was wedstrijden gaan rijden bij de knhs. Ook springles genomen met een pony, van een springruiter uit mijn buurt. Die vroeg op een gegeven moment of ik bij hem op stal wou komen helpen/rijden. Daar ben ik pas éht begonnen met 'paardrijden' maar goed, ik kende de figuren enzo, en aan de teugel ja.. ik deed maar wat (nu ik daaraan terugdenk weet ik niet eens hoe ik dat ooit voor elkaar heb gekregen) maar toen heb ik pas echt leren rijden op een paard wat nu bij Piet Raaijmakers staat. In de tijd dat ik daar reed heb ik verschillende paarden thuis gehad, voor ervaring op te doen, omdat je op veel paarden rijden het meeste leert.
toen is mij pas goed geleerd hoe ik goed been kon geven, aan de teugel kon rijden, nageeflijk maken etc etc..
Eigenlijk stelt een manegeles niks voor. In ieder geval in mijn buurt niet..
maar mocht ik ooit de kans krijgen om een beginnersgroep te krijgen. Wil ik ze meteen leren hoe het daadwerkelijk moet. Hoe jong ze ook zijn... want er zijn altijd mensen uit een manegeles die een eigen paard kopen! en dan kunnen ze in principe nog niks.
Ik heb heel lang gehad dat ik op mijn binnenhand reed. Wat dus op de buitenteugel moet. Ik moet er zelfs nú af en toe nog aan denken dat ik hem niet op de binnenhand pak. Ik baal daar zo erg van. Want omdat ik dat zo lang had gedaan, en dus dacht dat het goed was, is het automatisme geworden!..
Maar echt supercool dat je die meisjes hebt leren paardrijden. Zal je idd wel een fijn gevoel gevenknap hoor, en ook zeker leuk dat ze liever op jou paard blijven rijden
!! Waarom geen orun gaan doen en privé lessen geven op jou paard?.. dat wil ik namelijk zelf ook gaan doen
Ilja000 schreef:Lol, ik lees uit je opmerkingen dat je nog geen ervaringen hebt met het geven van manegelessen... Een manegeles stelt niets voor? Probeer er maar eens eentje draaiende te houden! Sta je een heel verhaal uit te leggen waarom je niet moet remmen en gas geven tegelijk, roept er eentje midden in je verhaal dat d'r kat kittens heeft gekregen!
Meteen aan kinderen leren hoe het daadwerkelijk moet? Ik wens je heel veel sterkte. Dit topic is niet voor niets 1 heel grote trucendoos...
Mensen die uit een manegeles een paard kopen kunnen niets? Hmm... iemand uit de manegeles startte al L2 met een manegepaard (en F13 met datzelfde paard) toen zij een paard kocht. Is inmiddels zonder een winstpunt over te slaan weer binnen het jaar in de L terecht gekomen. Heeft trouwens meerdere manegepaarden uitgebracht en met succes.
Een van onze manegepaarden gaat morgen voor haar laatste winstpunten in de L2.
Veel manegepaarden worden bij ons verkocht als pensionpaard. Handel heet zoiets. Dus veelzijdige paarden, met veel mogelijkheden en ook nog eens betrouwbaar...
Mijn kids weten van stelling vanaf zo'n beetje licht gevorderd. Die 'laten hun pony kijken waar ze heen gaan' en weten dat ze met hun binnenbeen moeten aandrijven en de buitenhand niet te ver naar voren moeten doen. Die weten echt wel dat je niet alleen met je teugels mag sturen 'want da's zielig voor de pony zijn mond' .
En DAT is dus de kunst van het les geven. Rijtechniek blijft rijtechniek, maar je moet het vertalen naar de leeftijd en mogelijkheden van de ruiter.