Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Plaatje1990

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:43

Dit las ik paar bladzijdes terug van die Jasmijn27:Er zijn geen vooroordelen en er wordt niet gediscrimineerd, laat dat nu eens tot je doordringen!!! Een goede prestatie levert altijd punten op. En veel koudbloedliefhebbers schuiven het liever op de jury af dan dat ze toegeven dat zij en/of hun paard het niet kunnen.

WEL DEGELIJK WORD ER GEDISCRIMINEERD ik schrijf vaak en die weten dan niet dat ik een koudbloed heb maar doen 2 punten aftrek op onderdelen die ze gewoon goed hadden voltooid!! Daarbij was er laatst een meisje die met een fjord een wedstrijd in de L reed en ik speelde even haar groom is nu jaar geleden en het raam stond met dat prachtige week toevallig open en eerst mening van de jury toen hij binnenkwam: oke gezellig weer zon lekker duf boerenpaard die zich voorlul komt zetten! iK vind dit echt schande en dan al helemaal als ze dan ook nog zeggen dat ze niet discrimineren ..!! Dacht dan rassendiscrimintatie niet mocht maar gebeurt toch nog .. straffen zouden erop moeten komen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:04

Als dat echt zo is Paula, dan zou zo'n jurylid idd een schop onder zijn/haar kont moeten hebben.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:42

Ja nee ik sta te liegen Pling nee is echt zoo ... vind dat best erg... gelukkig zijn ze niet allemaal zoo maar sommige zijn toch echt nog zo!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:46

Ja zonde is dat..

En ik geloof je wel hoor Haha!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:36

Oke Lachen nee waarom zou ik liegen ook Tong uitsteken maar ik bedoel er mee te zeggen .. discrimintatie is verboden in Nederland hihi Pling dus die juryleden verdienen dan ook echt een straf!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:21

goed,dan is het een jurylid die dat doet.
de meesten punten gewoon op prestatie,en heel veel mensen schuiven wel degelijk hun slechte punten op de jury af!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:22

Ja maar dat heeft dan niks met discriminatie te maken en wat ik heb meegemaakt wel degelijk!Of ik moet nu ook al doof zijn ...

triesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:26

Ik heb zelf een kruising bels/fries.
Binnenkort gaan we de L1 starten (wel erg spannend)
Ik heb een keer een jury gehad die was zo onder de indruk van ons !
Onderaan de protecol had ze dat er nog eens extra bijgezet.
Echt toppie !!!

Groetjes Patricia en de Cock ! Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:28

Paula1990 schreef:
Ja maar dat heeft dan niks met discriminatie te maken en wat ik heb meegemaakt wel degelijk!Of ik moet nu ook al doof zijn ...

dat jurylid houd minder van koudbloeden,die weer minder van shetlanders,en die andere weer minder van welshjes..........zo kan je wel doorgaan,blijft toch een jurysport en over het algemeen word je gepunt op je rijden.
en niet alleen koudbloeden worden wel eens benadeeld hoor

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:30

das waar maar dat hoort gewoon niet.... een jurylid moet oordelen over de kwaliteiten niet kleur/ras/ruiter

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:31

natuurlijk,maar het gebeurd toch,je kan er helaas weinig aan beginnen.
gewoon goed rijden Knipoog

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:33

Ja maarja als je goed rijd en je word benadeelt over je ras kan je er niks tegen doen en dat vind ik dat als je dat hoort (bijv wat ik hoorde van de jury) over van ja t is toch maar een boerenpaard dan vind ik dat wel dat die jury niet meer mag schrijven daar! discrimintatie is volgens mij verboden in Nederland..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:39

het je die destbetreffende jury ook aangekaard bij de KNHS aangezien je het zelf gehoord hebt, ik zou dat daar zeker aan kaarten,

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:40

Ja is gebeurd .. tenminste ik weet niet hoe het af is gelopen maar heb dat dus tegen dat meisje gezegd die gereden had en die heeft brief geschreven aan KNHS weet niet hoe het afgelopen is iig..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:41

daar heb je wel gelijk in paula1990,maar wie zegt dat je goed gereden hebt?

maar als een jury idd zoiets gezegd heeft,moet je dat zeker aangeven.
want als dat echt zo is verdient zo iemand het niet om te jureren.

ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:49

Goed gereden ofniet het gaat om die opmerkingen .. Knipoog:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:59

Ik vind ook dat die jury dat niet had mogen zeggen...toch zegt dat nog niks over de beoordeling van de punten.
Als zij toch eerlijke punten heeft gegeven, dan is het enkel haar mening
wat "discirminerend" is.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:03

Dat is waar maar je kan het niet bewijzen he of ze ergens minder punten voor hebben gegeven .. het is moeilijk... eigenlijk zouden er schrijvers moeten zijn die zoiets horen van de jury waarvoor ze schrijven het door moeten geven aan het wedstrijdsecritaat .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:33

Ach, mijn knuffeldier is ook ooit voor geit Duivel uitgemaakt door een jury... Huilen

Maar ze liet die geit vervolgens wel gewoon winst rijden Tong uitsteken , en ik was
geloof ik 2e... Tong uitsteken tussen de paarden in het L2.... Pling

Dus ach.... Laat ze maar schelden.... Ik denk ook wel eens wat over een
paard....

Tijdje terug nog mijn pony uitgemaakt voor karrepaard.... Boos! Toen helaas
geen winst.. (was in het M2) Verdrietig :Terwijl ze toch die dag lekker liep...
Moet ik we wel bij zeggen dat die betreffende jury over de ca 30 starters
die allen 2 x starten in de M1, M2, Z1 en Z2 geloof ik slechts 4 x winst heeft
gegeven, dus ik geloof niet dat het Koudbloedhatend was, maar meer niet zijn
en onze dag???? Vingers aflikken

Behalve dat punt voor het binnenkomen dan!!! Want dat is bij smurf en mij
dus altijd kaarsrecht. en goed gemikt etc.. en hoe brilljant je die soms ook
rijdt weer een 6!!!! Volgens mij moeten we altijd eerst een stukje laten zien
voordat ze geloven dat we het kunnen.....

Verder gaat het prima hoor met die jury's.... Eerste keer dat ik Z starte
gewoon een 7 voor binnenkomen in verzamelde galop en halthouden etc..
Dank u!!!

Gewoon netjes blijven rijden, op wat voor koud/warm bloed paard je ook zit, dan
lukt het vanzelf.. en niet altijd de jury de schuld geven!!! Dat zijn ook maar mensen!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:35

Oh.. ps, vandaag heeft mijn koudbloedje....
meegedaan aan de recreanten proefjes..
Dat betekend dat er kindjes uit de lessen
op mijn pony onderlinge wedstrijdjes rijden..

Smurf was 1 e bij de A tjes, (20 deelnemers) en nog een keer 9 e bij de A tjes... En was 3 e in de B.... Tussen een vergaarbak
van paarden/pony's en warm en koud bl door elkaar...

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:44

ik vind het best als de jury het niet op koudbloeden heeft. Maar uitschelden voor karrenpaard enzo, vind ik gewoon triest

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:44

bij mij is het ook een keer gebeurd, noujah bij een vriendin die met haar gestart was....

echt niet netjes

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:50

Sythaa schreef:
Ik vind het wel erg kortzichtig en onjuist dat je in feite stelt dat een koudbloed alleen kan winnen tussen beter bewegende paarden als die laatstgenoemden minder goed gereden worden dan de koudbloed.

Dat is geen kolder. Een goed bewegend paard benaderd het ideaalbeeld nu eenmaal meer als een minder bewegend paard, en daarom zal een goed bewegend paard hoger scoren wanneer beide paarden even correct (en op alle onderdelen) gereden worden. En terecht.

Koudbloeden hebben over het algemeen gewoon minder beweging als een warmbloed. Hoe je het ook draait, de kwaliteit van je paard en met name de bewegingen spelen gewoon een grote rol in de dressuur. Je vormt nog altijd een combinatie met je paard, niet alleen de ruiter wordt beoordeeld met dressuur.

Sythaa schreef:
Dat een paard goed beweegt wil niet zeggen dat per definitie de lengtebuiging, het vermogen om te sluiten of verzamelen of bepaalde oefeningen een makkie zijn voor dat dier.

Als een paard goedkan bewegen, dan zit dat paard qua exterieur meestal goed in elkaar tov dressur. Om goed te kunnen bewegen moet het paard los in zijn lijf zijn, een mooie schuine schouder en een sterk snel achterbeen hebben. De kans dat een goede beweger goed kan sluiten, verzamelen en buigen is vele malen groter, dan bij een matige beweger. Als je het hebt over buigen, sluiten en uitgestrekte gangen dan ben je met een koudbloed gewoon in het nadeel. Omdat ze vaak een korter gedrongener lichaam hebben hebben ze vaak moeite met buigen. De in verhouding korte pootjes en een vaak steile schouder zitten bij de de uitgestrekte gangen in de weg en een snel achterbeen is ook vaak ver te zoeken.

Sythaa schreef:
De vraag was oorspronkelijk "koudbloed in de ring, leuk of niet?" En niet -welk- ras binnen de koudbloeden of de invloed van de ruiter op de prestatie van de koudbloed in kwestie.

De tweede vraag is een logisch vervolg op de eerste vraag. Hoe leuk een koudbloed in de ring is is imo afhankelijk van hoe goed ze mee kunnen komen. En op te bepalen hoe goed ze mee kunnen komen, moet je ze vergelijken met de paarden die het goed doen in de ring en dat zijn voor 90% warmbloeden. De ruiter kan een hele grote invloed hebben op de prestatie, maar de invloed van de kwaliteit van het paard moet ook niet onderschat worden. Die speelt gewoon ook een hele grote rol in de dressuur(wedstrijden).

Paula1990 schreef:
Daarbij was er laatst een meisje die met een fjord een wedstrijd in de L reed en ik speelde even haar groom is nu jaar geleden en het raam stond met dat prachtige week toevallig open en eerst mening van de jury toen hij binnenkwam: oke gezellig weer zon lekker duf boerenpaard die zich voorlul komt zetten!

Die verhalen kennen we allemaal. De ene keer betreft het een koudbloed, de andere keer een bonte, dan een paard met een springafstamming en dan weer omdat het paard witte benen heeft. So whats new? Iedereen krijgt daarmee te maken (of denkt daarmee te maken te hebben, want in negen van de 10 gevallen hebben ze het niet rechtstreeks van de jury vernomen, maar van horen zeggen en gissen) Als je echt goed je paard voor elkaar hebt krijg je ECHT je punten wel, vroeg of laat. En dan zijn dit soort zaken gewoon een incident en zeker geen representatief voorbeeld van de visie van alle juryleden op koudbloeden, vossen, bonten, schimmels, springpaarden, roodschimmels of op wat voor soort paard dan ook waarmee men zich benadeeld voelt.

Snoevie schreef:
de meesten punten gewoon op prestatie,en heel veel mensen schuiven wel degelijk hun slechte punten op de jury af!

Precies. Gewoon goed rijden en je krijgt echt je punten wel. Ongeacht ras/kleur/afstamming.

triesje schreef:
Ik heb zelf een kruising bels/fries.
Binnenkort gaan we de L1 starten (wel erg spannend)

Ik zou zeggen, hou ons op de hoogte van je vorderingen, punten en klasseringen! Misschien ben jij dat wel HET voorbeeld van een leuke koudbloed in de ring.

Paula1990 schreef:

Dus als je te horen krijgt dat je warmbloedpaard maar een lelijke bonte is, is het geen discriminatie, maar als je hoort dat jou koudbloed een boerenpaard is wel?

Snoevie schreef:
en niet alleen koudbloeden worden wel eens benadeeld hoor

Maar dat schijnt bij vele koudbloedruiters niet door te dringen... Die zitten zo in hun slachtofferrol!

Sjolvir schreef:
Ach, mijn knuffeldier is ook ooit voor geit uitgemaakt door een jury...

Maar ze liet die geit vervolgens wel gewoon winst rijden , en ik was
geloof ik 2e... tussen de paarden in het L2....

Nou hier heb je dus HET voorbeeld dat als je gewoon goed rijdt je echt je punten wel krijgt ondaks de persoonlijke smaak van de jury.

Sjolvir schreef:
Moet ik we wel bij zeggen dat die betreffende jury over de ca 30 starters
die allen 2 x starten in de M1, M2, Z1 en Z2 geloof ik slechts 4 x winst heeft
gegeven, dus ik geloof niet dat het Koudbloedhatend was, maar meer niet zijn
en onze dag????

Misschien zegt het ook wat over het niveau van de ruiters die dag... Hoeveel winstpunten er zijn weggegeven per rubriek/op een dag zegt in de regel niet zoveel over de jury, maar meer over de ruiters en hoe er gereden werd hoor.

Sjolvir schreef:
Eerste keer dat ik Z starte
gewoon een 7 voor binnenkomen in verzamelde galop en halthouden etc..
Dank u!!!

En ook 7-ens voor de overige 33 onderdelen van de proef?

Sjolvir schreef:
Gewoon netjes blijven rijden, op wat voor koud/warm bloed paard je ook zit, dan
lukt het vanzelf.. en niet altijd de jury de schuld geven!!!

Dat is de juiste instelling!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:53

@jasmijn78 , Ik vind het ook triest van een jury als hij een bont warmbloed paard uitscheld, dat vind ik ook niet kunnen

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:55

Paula1990 schreef:

Dus als je te horen krijgt dat je warmbloedpaard maar een lelijke bonte is, is het geen discriminatie, maar als je hoort dat jou koudbloed een boerenpaard is wel?

Zeg k dan dat het dan niet is ofzo goed lezen in het vervolg Lachen