Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:58

heb je al een plan gemaakt wat je in de les wil gaan doen?
maak voor jezelf even een soort van schema (schrijf even voor je zelf verschillende loswerkoefeningen op: volte gebroken lijn en bijv het doel van die oefening: slangenvolte: loswerken, stelling vragen etc)
dan verschillende onderwerpen bedenken die je kunt behandelen in je les. zo ben ik de laatste tijd veel bezig met stelling vragen. maar een ander voorbeeld is beengebruik, (reactie van het paard), houding etc. en verschillende oefeningen die je daarmee kunt doen.
en zonodig bedenk een klein spelletje om les af te sluiten, of zoals wij kunnen maak een klein uitstapritje in het bos, of stel allerlei vragen over paarden die ze kunnen beantwoorden.

ik weet niet wat voor mensen je moet lesgeven maar als je dit op een rijtje hebt, kun je tenminste alle kanten op (als je echt zenuwachtig bent, stop t briefje gewoon in je zak, kun je altijd voor inspiratie kijken) omdat die de eerste les is, is het het moeilijkst omdat je niet weet wat je kan verwachten en waar je moet sleutelen, heb daarom gewoon verschillende onderwerpen.

maar vooral alles wat je zegt en veranderd, blijf uitleggen, waarom je iets zegt, of waarom je die oefening doet. waarom doet een pony wat ie doet. wat heeft t effect van wat het kind doet op de pony (volwassenen precies t zelfde maar dan wat anders uitgelegd)

wat je bedenkt hoeven geen grote dingen te zijn, een uur is lang en weet ik ook vaak niet meer wat te doen totdat er een half uur voorbij is dan kom ik ineens tijd tekort. :+

succes en veel plezier,

hoop voor je dat je er niet zoals ik zaterdag ik mijn kleintjesles (8 jarigen) 10 tegelijk had, want toen stond ik ook met mn mond vol tanden.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:04

ladypaard schreef:
maak voor jezelf even een soort van schema (schrijf even voor je zelf verschillende loswerkoefeningen op: volte gebroken lijn en bijv het doel van die oefening: slangenvolte: loswerken, stelling vragen etc)
dan verschillende onderwerpen bedenken die je kunt behandelen in je les. zo ben ik de laatste tijd veel bezig met stelling vragen. maar een ander voorbeeld is beengebruik, (reactie van het paard), houding etc. en verschillende oefeningen die je daarmee kunt doen.
en zonodig bedenk een klein spelletje om les af te sluiten, of zoals wij kunnen maak een klein uitstapritje in het bos, of stel allerlei vragen over paarden die ze kunnen beantwoorden.

ik weet niet wat voor mensen je moet lesgeven maar als je dit op een rijtje hebt, kun je tenminste alle kanten op (als je echt zenuwachtig bent, stop t briefje gewoon in je zak, kun je altijd voor inspiratie kijken) omdat die de eerste les is, is het het moeilijkst omdat je niet weet wat je kan verwachten en waar je moet sleutelen, heb daarom gewoon verschillende onderwerpen.

maar vooral alles wat je zegt en veranderd, blijf uitleggen, waarom je iets zegt, of waarom je die oefening doet. waarom doet een pony wat ie doet. wat heeft t effect van wat het kind doet op de pony (volwassenen precies t zelfde maar dan wat anders uitgelegd)

wat je bedenkt hoeven geen grote dingen te zijn, een uur is lang en weet ik ook vaak niet meer wat te doen totdat er een half uur voorbij is dan kom ik ineens tijd tekort. :+

succes en veel plezier,

hoop voor je dat je er niet zoals ik zaterdag ik mijn kleintjesles (8 jarigen) 10 tegelijk had, want toen stond ik ook met mn mond vol tanden.

harstikke bedankt voor je reactie! het zijn geloof ik kinderen.. leeftijd? geen idee! was heel vaag. Had maandag een soort van 'open solicitatie' en toen was het dat ik vandaag mee zou rijden in de les.. en morgen pas les zou gaan geven. Maar ik was er gisteren en toen was het inééns morgen om 3 uur in de bak!..

ik heb wel wat oefeningen opgeschreven, ik wil vooral veel aan overgangen gaan werken. En daar op het eind een spelletje van maken van idd 1 is halt. 2 is draf. 3 is stap en 4 is galop.

Ook voltes maken en die laten sluiten en weer openen. Dan aanspringen en hoefslag weer laten volgen.

En idd figuren als gebroken lijnen enzo.

maar ik ben gewoon zó bang, dat ik door mijn zenuwen die oefeningen in 20 min tijd ga doen, en dan sta van ja... EN NU!.. pff, een uur klinkt ook zo lang!.

En kinderen moet je alles anders uitleggen, zijn wel is volwassenen die advies vragen over hoe ze iets moeten doen en waarom. Dat kan ik gewoon uitleggen omdat wij meer op 1 level zitten. Maar kinderen.. ik denk dat het beste is om voorbeelden te geven. Maarja, die verzin ik daar ook even niet zo 1,2,3 en ik kan nu niet eens nadenken :P

maarja.. nog 2 uurtjes.. en dan gewoon doen! als het niet lukt dan weet ik dus ook dat een groepsles gewoon niks voor mij is, maar dan heb ik t wel geprobeerd! want ik zou t ook wel uit kunnen stellen naar volgende week, maar dan zit ik weer precies t zelfde..!

maar bedankt! komt hopelijk wel goed!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:05

ik heb nu trouwens Het LESBOEK geintroduceerd :D . omdat ik op zaterdag zoveel lessen draai, en ook kinderen wel eens wat beloof, maar ik het aan het eind van de dag allang was vergeten, en eigenlijk al niet meer wist wat ik die les had gedaan, dus laat staan de volgende week, moest er gewoon iets komen. ik heb eerst geprobeerd zelf bij te houden, maja aant eind van de dag, heb je er geen zin meer in, en je weet gewoon niet meer alles. dus nu moeten de kinderen zelf schrijven. wie er mee reden, en op wie, wat we hebben gedaan, en wat de schrijver het leukst vond en wat ze minder leuk vond. ook heb ik de vraag er bij gesteld wat voor "suggesties" ze nog hebben om een keer te doen/ wat ze willen leren.

heb er echt al hele leuke reacties op gehad, en ook lessen meer gericht op wat ze willen doen. maar ook uit kunnen leggen van dingen die we doen stapjes zijn voor wat zij willen leren.

ik heb nu echt zoiets: waarom ben ik er niet eerder op gekomen. Was al maanden aan de gang dat ik eigenlijk niet wist wat we vorige week hadden gedaan, en dat voelde niet goed :7

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:10

jah dat is ook wat ik zou willen doen. Aan de kinderen vragen ook wat ze nog graag willen leren.

ik zie hier namelijk dingen voorbij komen vanuit de manegeles; appuyeren, keertwending etc.

Paarden naast mij op de manege die weten amper wat halsstrekken is.. dat zijn gewoon rasechte manegepaarden vind ik. maar dan is het ook moeilijker om de kinderen wat bij te leren.

Maar wat ik ook wil doen, als dit goed is gegaan en ik vaste uren krijg dat ik dan ook is een keertje longeren wil gaan doen. Of iets anders. Daar leren de kinderen op een andere manier naar een paard kijken ipv van met een eigen paard alleen maar rondjes hobbelen. En zo stoom je ze ook een beetje klaar voor als ze miss een eigen paard willen gaan kopen.

Wat vinden de kleintjes uit jou zaterdagles leuk om te doen?..

(tis wel mijn allereerste keer dat ik lesgeef, dus ik kan m helaas niet volproppen met spelletjes :o ) maar qua oefeningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:12

Hoi, ik geef ook aan kinderen les in deze leeftijdscategorie. Dit doe ik in de vorm van priveles.
Wat ik het leuks vind is ze een uitdaging geven. Iets doen wat ze nog niet eerder gedaan hebben.

Ik moet zeggen dat k nu een jongetje van 5 jaar lesgeef. Dit vind ik nog best pittig, omdat hij nog niet goed ontwikkeld is en alleen maar hard wilt en doet wat hij wilt :P
Ik heb m nog steeds aan de lijn, laat hem voorlopig nog vast.
Nog meer mensen die hier moeite mee hebben?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:32

LadyLynn schreef:
ladypaard schreef:

succes en veel plezier,

harstikke bedankt voor je reactie! het zijn geloof ik kinderen.. leeftijd? geen idee! was heel vaag. Had maandag een soort van 'open solicitatie' en toen was het dat ik vandaag mee zou rijden in de les.. en morgen pas les zou gaan geven. Maar ik was er gisteren en toen was het inééns morgen om 3 uur in de bak!..

ik heb wel wat oefeningen opgeschreven, ik wil vooral veel aan overgangen gaan werken. En daar op het eind een spelletje van maken van idd 1 is halt. 2 is draf. 3 is stap en 4 is galop.

Ook voltes maken en die laten sluiten en weer openen. Dan aanspringen en hoefslag weer laten volgen.

En idd figuren als gebroken lijnen enzo.

maar ik ben gewoon zó bang, dat ik door mijn zenuwen die oefeningen in 20 min tijd ga doen, en dan sta van ja... EN NU!.. pff, een uur klinkt ook zo lang!.

En kinderen moet je alles anders uitleggen, zijn wel is volwassenen die advies vragen over hoe ze iets moeten doen en waarom. Dat kan ik gewoon uitleggen omdat wij meer op 1 level zitten. Maar kinderen.. ik denk dat het beste is om voorbeelden te geven. Maarja, die verzin ik daar ook even niet zo 1,2,3 en ik kan nu niet eens nadenken :P

maarja.. nog 2 uurtjes.. en dan gewoon doen! als het niet lukt dan weet ik dus ook dat een groepsles gewoon niks voor mij is, maar dan heb ik t wel geprobeerd! want ik zou t ook wel uit kunnen stellen naar volgende week, maar dan zit ik weer precies t zelfde..!

maar bedankt! komt hopelijk wel goed!

na één keer al de moed opgeven?
Kan je nu al zeggen: het word zwaar, gewoonweg omdat het de eerste keer is.
je hebt nu een leuk lesplan, maar zorg dat het niet te vast staat, (want mischien gaan hun overgangen wel hardstikke goed, of is hun houding zo bagger dat je daar eerst op moet richten want zonder "goede" houding word een overgang ook lastiger). veel kinderen vinden spelletjes leuk, behalve mijn kinderen. en mischien vinden die kinderen het ook niet zo leuk om een spelletje te doen. dus ook hier weer hou opties open.

voorbeelden uhm

voor de handen goed met duimen omhoog: de warme chocolademelkkoppen (werkte heel goed met de kou)
voor het aanleren van springhouding heb ik het over de poepzit (denk aan die franse hurktoilletten :o
houding, ze moeten verwaant gaan kijken (let op vaak kennen ze dit woord niet, dus als een echte koninging die op haar knechten neerkijk + voordoen neus de lucht in kin naar voren) of gewoon stoer op het paard zitten, en dan weer als een slome pop dat ze het verschil voelen,

voor het bijna de tenen in de neus van de pony steken, laat ik ze bij mij halthouden (rest kijkt mee) en houdt ik een onderbeen naar voren en vraag ze te gaan staan, en zeg dit gaat moeilijk he, dan die ik m op de goeie plek en vraag ze dan weer te gaan staan. ze voelen dan het verschil en leg ze dan uit dat ze dan een knikje in de knieen hebben. (ik laat dan wel iedereen even het verschil voelen)

nou ja en figuren natuurlijk uitgelegt in dingen: gebroken lijn: pizza punt, taartpunt, met later de uitleg dat je eerst een rechte lijn rijdt en door er zo een hoek in te rijden de lijn gebroken wordt ;) (uitleg met handen) volte: hele pizza of taart etc. slangenvolte: slang, S

oefenen van rechte lijn, pony's gaan slingeren, dan zeg ik dat ik weet dat de pony's niet hebben gedronken, en dat de lijn dus veel rechter kan.

kinderen kunnen moeilijk leren vanuit theorie, dus leg ik dingen uit, maar gebruik ik dus ook vaak mijn handen om de kinderen bijvoorbeeld in de goede houding te drukken, of te laten zien hoe het moet.

oja nog een GROTE tip: blijf rustig (dan blijven de pony's ook rustiger) ze reageren er toch op dat er iemand anders in de bak staat.
oja verder: let op dat je op leeftijd let, maak het niet te kinderachtig, maar ook niet te moeilijk
en ligt er ook aan hoe groot de groep is.
voor mijn +/-8 jarigen is het nog best moeilijk om een volte te laten sluiten (vaak een groep van 6 kids)
dit oefenen we natuurlijk wel, maar niet te lang (omdat dit nog niet zo goed gaat hebben ze er dan al snel genoeg van)
ook vergt galop in die groep wat voorbereiding. zo gaat het vaak in die groep in 2 groepen. zodat ik goed ook erop heb. deze kinderen hebben alle aandacht nodig om naar galop te komen, dus dit doen we gewoon vanuit hoefslag volgen, dan duidelijk doorzitten en dan aangalloperen. als ik het ze vanuit de volte laat doen, dan hebben ze de tijd niet om te kunnen bedenken wat ze moeten doen (sommige kinderen wel hoor, maar heb er bijv ook een autist tussen zitten) dus KIJK wat ze kunnen.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:36

Hallo, ik ben een meisje van 12 jaar en ik rijd al op een manege vanaf mijn 5e.
Wij deden altijd spelletjes zoals annemarie koekoek, tikkertje en als ze een beetje goed kunnen op en afstappen stoelendans :D
Of een slangenvolte met 14 bogen :+
Of een rondje draaien, dus 2 benen aan een kant dan achtestevoren en dan 2 benen aan de andere kant en dan weer goed zitten. en als ze al iets gevorderd zijn ging wij ook soms zonder zadel. ;)
Misschien kunnen jullie hier wat mee..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:40

wat mijn kinderen leuk vinden, is heel verschillend per groep. maar de meesten zijn gek op springen. maar ook op eens andere dingen doen, bijvoorbeeld kunstjes op het paard (de kleineren) of zonder beugels rijden (de groten combineren die 2 wel eens door zonder beugels te gaan springen) verder zitten wij midden in het bos, dus kunnen we daar uitstappen, (en ik moet het ook niet wagen om het niet te doen, behalve als het heel erg regent ofzo, dan nemen ze me het niet kwalijk) maar ze willen vooral nieuwe dingen leren. besef krijgen van dingen, waarom ze dat doen, maja heb er ook genoeg bij zitten die alleen maar genieten van complimentjes, al rij je 30x gebroken lijn en je zegt hoe goed ze het doen, zijn ze helemaal tevreden (maja zo ben ik niet: ze krijgen wel complimentjes maar wordt wel steeds ietsjes beter verwacht)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:40

Ohja, en wat ook leuk is, als je op een kleine volte bent, en je roept mars! dat je ze dan allemaal een blaadje laat rijden (jullie zullen we ldenken huh? :=) kijk, je zit bijv. rechtsom op de volte en als je mars roept moeten ze in hetzelfde tempo dat ze reden omdraaien en de zelfde volte rijden maar dan op de andere hand.
Dus al die blaadjes bij elkaar is een bloemetje :D
Wat het grappige hiervan is dat de kindjes denk dat dit heel makkelijk is maar eestal dat als je dit in draf diet idereen bij mars in stap zit :P

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:43

haha ja das wel een leuk idee voor mijn gevorderde lessen (m'n kleintjes kachelen achter elkaar aan :+ :o )

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:53

haha ja :P
Wij gaan nu ook wel eens springen zonder zadel, maar daar heb je wel gevordede voor nodig :P
Ohja, en van stoelendans maken wij dan pionnendans :+ gewoon een paar pionnen door de hele bak en als de muziek uitgaat met je pony naar de dichtsbijzijnde pion crossen en eraf springen en met de teugels in je hand op de pion gaan zitten.
Leren ze lekker fanatiek van sturen :P
Ohja, en als de muziek draait alleen op de hoefslag blijven :P Dat is 't moeilijke :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:59

Joolien schreef:
Hoi, ik geef ook aan kinderen les in deze leeftijdscategorie. Dit doe ik in de vorm van priveles.
Wat ik het leuks vind is ze een uitdaging geven. Iets doen wat ze nog niet eerder gedaan hebben.

Ik moet zeggen dat k nu een jongetje van 5 jaar lesgeef. Dit vind ik nog best pittig, omdat hij nog niet goed ontwikkeld is en alleen maar hard wilt en doet wat hij wilt :P
Ik heb m nog steeds aan de lijn, laat hem voorlopig nog vast.
Nog meer mensen die hier moeite mee hebben?

k geef nu al een tijd (3 jaar) een jongen les (nu 8 jaar) met een gehoorbeperking, maar doordat hij nog wel ergens iets hoort heeft hij geen gehoorapparaat. maja ondertussen gigantische achterstand met alles ook qua gedrag. veel aan longe bezig geweest en evenwichtsoefeningen, en later kunstjes op het paard, van rondje om de wereld (in het zadel draaien) tot staan op het paard, verder ben ik heel duidelijk in wat er gaat gebeuren, dingen gebeuren ook zoals ik dat zeg. zo niet stapt hij van het paard af en is de les over. zo heeft hij een tijd gehad dat hij vervelend gedrag ging vertonen (boeren, steeds scheten laten, spugen/tuffen, of hij moest zijn piemeltje goed doen, vooral dat laatste kan natuurlijk gebeuren, maar op gegeven moment wordt dat een vorm van aandacht trekken, iedereen moest dan even om hem lachen en blijkbaar vond hij dat leuk want hij ging dat vaker doen tot op gegeven moment zo'n 6x in de les. Toen hebben we afgesproken dat hij 1 van bovenstaande dingen 1X in de les mocht doen (het was dus OF of) (natuurlijk was er wel een verschil tussen expres doen of per ongeluk en dan wat beleeft wegdoen)
sindsdien is het gewoon over.

maja vind jongens sowieso wat moeilijker, heb nu een 12 jarige , maar die is nog irritanter dus heb hem ook op zo'n strikt dieet gezet. begint nu pas zijn uitwerking te hebben. dus nu kunnen we weer rustig aan naar leukere dingen gaan werken. (hij vind springen ontzettend leuk, dus soort van beloning)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:02

minjon schreef:
haha ja :P
Wij gaan nu ook wel eens springen zonder zadel, maar daar heb je wel gevordede voor nodig :P
Ohja, en van stoelendans maken wij dan pionnendans :+ gewoon een paar pionnen door de hele bak en als de muziek uitgaat met je pony naar de dichtsbijzijnde pion crossen en eraf springen en met de teugels in je hand op de pion gaan zitten.
Leren ze lekker fanatiek van sturen :P
Ohja, en als de muziek draait alleen op de hoefslag blijven :P Dat is 't moeilijke :)

met de kou heb ik gewoon stoelen gebruikt, (iedereen had koude tenen)
dus van pony af, naar stoel rennen en zitten, reken maar dat tenen dan wel weer warm werden,

maar je kunt ook balken gebruiken, waar de voorbenen overheen moeten en dan stil staan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:42

cami_cami1 schreef:
oke, dank je wel voor je antwoord!! En is dat rijden dan in stap en draf of ook in galop???
Dat hangt van het niveau van de les af. De superdesuperbeginners laat ik al doorzittend 1 voet uit de beugels halen en wie durft de tweede ook. Gym doe ik met hen alleen in stap.
De meest gevorderden galoperen in de rondte.

De ene keer rijdt ik gewoon dressuur zonder beugels, de andere keer echt gymnastieken. Dat houdt het afwisselend.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:46

heyitsme schreef:
wat doe je tegen dat treintje rijden... wordt er zo moe van maar zie het somber in. ze hbben gewoon dekracht nog niet...

Sommige lessen kunnen niet anders dan in een treintje rijden! Hou ze er dan maar in, goede ruiter met goede pony voorop en de rest erachter aan. Vooral in colonne blijven. Blijven de andere pony's veel braver van, de kinderen veel blijer... En dan een keer afwenden en splitsen, of van de lange zijde met enen afwenden... Bij ons gaan ze pas rond beg. met galop of licht gevorderd uit het treintje.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:48

ladypaard schreef:
ik heb nu trouwens Het LESBOEK geintroduceerd :D . omdat ik op zaterdag zoveel lessen draai, en ook kinderen wel eens wat beloof, maar ik het aan het eind van de dag allang was vergeten, en eigenlijk al niet meer wist wat ik die les had gedaan, dus laat staan de volgende week, moest er gewoon iets komen. ik heb eerst geprobeerd zelf bij te houden, maja aant eind van de dag, heb je er geen zin meer in, en je weet gewoon niet meer alles. dus nu moeten de kinderen zelf schrijven. wie er mee reden, en op wie, wat we hebben gedaan, en wat de schrijver het leukst vond en wat ze minder leuk vond. ook heb ik de vraag er bij gesteld wat voor "suggesties" ze nog hebben om een keer te doen/ wat ze willen leren.

heb er echt al hele leuke reacties op gehad, en ook lessen meer gericht op wat ze willen doen. maar ook uit kunnen leggen van dingen die we doen stapjes zijn voor wat zij willen leren.

ik heb nu echt zoiets: waarom ben ik er niet eerder op gekomen. Was al maanden aan de gang dat ik eigenlijk niet wist wat we vorige week hadden gedaan, en dat voelde niet goed :7

Ik laat alle lessen aan het begin van het jaar 'voornemens' maken. Wat wil je aan het einde van het jaar beter kunnen of durven dan nu? Heb je ineens weer heel veel ideeen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:49

LadyLynn schreef:
jah dat is ook wat ik zou willen doen. Aan de kinderen vragen ook wat ze nog graag willen leren.

ik zie hier namelijk dingen voorbij komen vanuit de manegeles; appuyeren, keertwending etc.

Paarden naast mij op de manege die weten amper wat halsstrekken is.. dat zijn gewoon rasechte manegepaarden vind ik. maar dan is het ook moeilijker om de kinderen wat bij te leren.

Maar wat ik ook wil doen, als dit goed is gegaan en ik vaste uren krijg dat ik dan ook is een keertje longeren wil gaan doen. Of iets anders. Daar leren de kinderen op een andere manier naar een paard kijken ipv van met een eigen paard alleen maar rondjes hobbelen. En zo stoom je ze ook een beetje klaar voor als ze miss een eigen paard willen gaan kopen.

Wat vinden de kleintjes uit jou zaterdagles leuk om te doen?..

(tis wel mijn allereerste keer dat ik lesgeef, dus ik kan m helaas niet volproppen met spelletjes :o ) maar qua oefeningen?

Houd goed in de gaten dat de kinderen komen voor paardrijles. Je kunt wel een keer gaan longeren, maar organiseer daar dan een aparte workshop oid voor.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:52

jah daar dacht ik idd ook al aan.. of eerst naar hun interesses vragen of ze dat uberhaupt willen :P

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:12

Ik weet mijn allereerste lessen nog... Ik deed dingen waar ik niet meer aan durf te denken! En heel wat keren hulp gehad van de manegehouder en mijn collega's. Mijn tip: blijf oefenen, kijken en luisteren en maak vooral gebruik van de ervaringen van anderen. Leer van je fouten en kijk volgend jaar eens terug en zie hoeveel je geleerd hebt :)
Soms krijg ik een nieuwe collega met volledig Deurne oid op zak en dan loopt zo'n les voor geen meter en dan denk ik wel eens: hee, ik heb toch al heel wat geleerd in die jaren.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:27

dat geloof ik gerust ja!..

ik heb dan vanmiddag mijn eerste les gegeven.. poeh, was echt wel heel eng en ik vond t eigenlijk een beetje tegenvallen als ik eerlijk ben!

Als ik er ook op terugkijk weet ik niet eens meer wát ik heb gedaan :P en ik had kinderen van ong 10 jr. Nou, dan moeten ze van hand veranderen en de pony die als eerste gaat draait vrolijk terug achter de rest aan en dan roep ik kei hard ; LINKSOM DRAAIEN, terug draaien naar de kant waar hij heen moet!! en dan rijden ze er of gewoon vrolijk mee achteraan of ze draaien de pony rechtsom. En dan leg je uit waarom ze hem perse zó om moeten draaien en dan doen ze het vervolgens gewoon wéér :P !!

ik was er ook teveel mee bezig om hun daar uitleg over te geven, terwijl kinderen dat eigenlijk (nog) niks interesseerd.. ofja, die snappen dat gewoon nog niet.

Die komen gewoon lekker een uurtje hobbelen in de week!

kreeg wel veel toffe reacties van ouders dus dat geeft je dan ook een fijn gevoel!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:37

en hoe doen jullie dat in galop
nu in de winter zijn de meeste pony's nogal druk, dus met z'n 2en galloperen wat vaak nog niet eens op de hoefslag lukt, wordt al gauw racen, waardoor de kinderen angstig worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:43

Groep in 2 voltes verdelen. De ene volte stappen op de binnenvolte, de andere groep galop. Als je van hand wilt veranderen, de volte bij C met kopruiter van H naar F sturen en de volte van A met kopruiter van F naar H sturen en meteen van volte wisselen :)

Je kunt ze ook heel hard laten draven in colonne, rolt er vanzelf wel hier en daar een pony in galop. Wie blijft draven heeft een keertje pech,

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:45

Ilja000 schreef:
ladypaard schreef:

Ik laat alle lessen aan het begin van het jaar 'voornemens' maken. Wat wil je aan het einde van het jaar beter kunnen of durven dan nu? Heb je ineens weer heel veel ideeen!

das ook een goed idee,
zodra ze hier aan gewend zijn, (om ieder geval maar wat te bedenken) zullen we dat eens proberen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:51

ik doe ze nu steeds om de beurt in galop, maar vaak gaat t dan ook niet zo goed, en als ze met z'n 2en of meer gaan, jutten de pony's elkaar op, wat als resultaat heeft, een hoop bange en huilende kinderen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:54

LadyLynn schreef:
dat geloof ik gerust ja!..

ik heb dan vanmiddag mijn eerste les gegeven.. poeh, was echt wel heel eng en ik vond t eigenlijk een beetje tegenvallen als ik eerlijk ben!

Als ik er ook op terugkijk weet ik niet eens meer wát ik heb gedaan :P en ik had kinderen van ong 10 jr. Nou, dan moeten ze van hand veranderen en de pony die als eerste gaat draait vrolijk terug achter de rest aan en dan roep ik kei hard ; LINKSOM DRAAIEN, terug draaien naar de kant waar hij heen moet!! en dan rijden ze er of gewoon vrolijk mee achteraan of ze draaien de pony rechtsom. En dan leg je uit waarom ze hem perse zó om moeten draaien en dan doen ze het vervolgens gewoon wéér :P !!

ik was er ook teveel mee bezig om hun daar uitleg over te geven, terwijl kinderen dat eigenlijk (nog) niks interesseerd.. ofja, die snappen dat gewoon nog niet.

Die komen gewoon lekker een uurtje hobbelen in de week!

kreeg wel veel toffe reacties van ouders dus dat geeft je dan ook een fijn gevoel!

haha had je echt verwacht dat eerste les helemaal goed zou gaan, (dit soort dingen heb ik na 3 jaar nog steeds af en toe). ik heb zelf ook een paar kinderen er bij zitten die niet het "begrip" hebben dat zij moeten vertellen aan de pony waar ze heen moeten. en zeggen dan : ja maar de pony wil daar heen, (en dan gaan ze daar ook heen :Y) ) want als zij het dan voor de pony gaan beslissen vinden ze het zielig. het besef begint nu eindelijk een beetje te komen. (en dan heb ik er echt bijna 2 jaar tegenaan geschreeuw/gestampt verzint het maar :o )
oja en linksom/rechtsom hebben ze zich niet gewoon vergist :D vooral bij mijn oudere kinderen komt dit steeds voor, m'n kleintjes snappen links rechts redelijk, van die ouderen verwacht je het, en dan gaan ze als jij rechts zegt ineens links, en als je dan zegt dat ze verkeerde kant op gaan zitten ze je schaapachtig aan te kijken :+

maja les is beter gegaan dan één van mijn eerste lessen :) (me allereerste les weet ik niet meer) ik stond op verkeerde plaats op verkeerde moment. k was bij een pony iets aan het uitleggen aan het meisje, en we hadden nog een pony die graag naar die pony wilde trappen en op de één of andere manier gebeurde dat toen ook en stond ik ertussen. trap tegen m'n been aan gehad, gigantisch ei geworden, 3 maanden later was het nog steeds zichtbaar :')
maja daar lag je dan als nieuwe instructrice in het zand