maak voor jezelf even een soort van schema (schrijf even voor je zelf verschillende loswerkoefeningen op: volte gebroken lijn en bijv het doel van die oefening: slangenvolte: loswerken, stelling vragen etc)
dan verschillende onderwerpen bedenken die je kunt behandelen in je les. zo ben ik de laatste tijd veel bezig met stelling vragen. maar een ander voorbeeld is beengebruik, (reactie van het paard), houding etc. en verschillende oefeningen die je daarmee kunt doen.
en zonodig bedenk een klein spelletje om les af te sluiten, of zoals wij kunnen maak een klein uitstapritje in het bos, of stel allerlei vragen over paarden die ze kunnen beantwoorden.
ik weet niet wat voor mensen je moet lesgeven maar als je dit op een rijtje hebt, kun je tenminste alle kanten op (als je echt zenuwachtig bent, stop t briefje gewoon in je zak, kun je altijd voor inspiratie kijken) omdat die de eerste les is, is het het moeilijkst omdat je niet weet wat je kan verwachten en waar je moet sleutelen, heb daarom gewoon verschillende onderwerpen.
maar vooral alles wat je zegt en veranderd, blijf uitleggen, waarom je iets zegt, of waarom je die oefening doet. waarom doet een pony wat ie doet. wat heeft t effect van wat het kind doet op de pony (volwassenen precies t zelfde maar dan wat anders uitgelegd)
wat je bedenkt hoeven geen grote dingen te zijn, een uur is lang en weet ik ook vaak niet meer wat te doen totdat er een half uur voorbij is dan kom ik ineens tijd tekort.

succes en veel plezier,
hoop voor je dat je er niet zoals ik zaterdag ik mijn kleintjesles (8 jarigen) 10 tegelijk had, want toen stond ik ook met mn mond vol tanden.
. omdat ik op zaterdag zoveel lessen draai, en ook kinderen wel eens wat beloof, maar ik het aan het eind van de dag allang was vergeten, en eigenlijk al niet meer wist wat ik die les had gedaan, dus laat staan de volgende week, moest er gewoon iets komen. ik heb eerst geprobeerd zelf bij te houden, maja aant eind van de dag, heb je er geen zin meer in, en je weet gewoon niet meer alles. dus nu moeten de kinderen zelf schrijven. wie er mee reden, en op wie, wat we hebben gedaan, en wat de schrijver het leukst vond en wat ze minder leuk vond. ook heb ik de vraag er bij gesteld wat voor "suggesties" ze nog hebben om een keer te doen/ wat ze willen leren.
) maar qua oefeningen?
(uitleg met handen) volte: hele pizza of taart etc. slangenvolte: slang, S
) kijk, je zit bijv. rechtsom op de volte en als je mars roept moeten ze in hetzelfde tempo dat ze reden omdraaien en de zelfde volte rijden maar dan op de andere hand.
) want als zij het dan voor de pony gaan beslissen vinden ze het zielig. het besef begint nu eindelijk een beetje te komen. (en dan heb ik er echt bijna 2 jaar tegenaan geschreeuw/gestampt verzint het maar