Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:17

Yinka schreef:
hahah het is een beetje vaag uit te leggen. Maar laten we het er maar op houden dat het een misverstand is Clown

okay Lachen

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:22

ladylay schreef:
klopt, maar er zijn uitzonderingen, ik rijd toch echt wedstrijd gericht...en ik heb een haflinger...maar dan wel een hele luxe...
maar toch heb ik haar zeker wel voor de sport gekocht, omdat ze het kan....
het is gewoon eeen sportpony

mijn tweede paard word wel een 'gewoon' paard om het maar even zo te formuleren...

Sorry dat ik me hiermee bemoei hoor, maar bij elk bericht wat ik van jou tegenkom zit je je eigen haflinger op te hemelen. luxe luxe luxe, sportpony dit en dat. het is en blijft een haflinger, net zoals een kwpner een kwpner blijft. Lips are sealed

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:25

Florentine_ schreef:
ladylay schreef:
klopt, maar er zijn uitzonderingen, ik rijd toch echt wedstrijd gericht...en ik heb een haflinger...maar dan wel een hele luxe...
maar toch heb ik haar zeker wel voor de sport gekocht, omdat ze het kan....
het is gewoon eeen sportpony

mijn tweede paard word wel een 'gewoon' paard om het maar even zo te formuleren...

Sorry dat ik me hiermee bemoei hoor, maar bij elk bericht wat ik van jou tegenkom zit je je eigen haflinger op te hemelen. luxe luxe luxe, sportpony dit en dat. het is en blijft een haflinger, net zoals een kwpner een kwpner blijft. Lips are sealed

dat kan je vinden, maar ik geef gewoon aan dat er wel degelijk mensen zijn die wel wedstrijd gericht rijden en dan toch een haflinger kopen...

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:27

Ik ken genoeg mensen met een haflinger die wedstrijden rijden op hoog niveau.
Maar die hebben het niet constant over de bouw van hun pony Huilen van het lachen.
Het gaat er heus niet om dat je haflinger luxe gebouwd is en dan meteen bestempeld wordt als een 'sportpony'. Er bestaan niet voor niks sportpredikaten, dan is het pas een sporthaflinger vind ik.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:28

Florentine_ schreef:
Maar die hebben het niet constant over de bouw van hun pony Huilen van het lachen.
Het gaat er heus niet om dat je haflinger luxe gebouwd is en dan meteen bestempeld wordt als een 'sportpony'. Er bestaan niet voor niks sportpredikaten, dan is het pas een sporthaflinger vind ik.

euh klopt...maar de bouw heeft er wel wat mee temaken....
en idd ,m er zijn zat hafljes die z lopen of hoog niveau...iemand is nu zz licht startgerechtigd!!!
hoe vet is dat Haha!

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:31

Ik ken genoeg mensen met brede haflingers die Z lopen. Ook slankere haflingers, beide wel eigenlijk.

Ik vind koudbloeden in de sport niks mis mee, zolang de ruiters maar niet gaan lopen zeiken als ze slechte punten hebben dat het een tinkerhater, fjordenhater of haflingerhater is. dat vind ik zo'n onzin. als je goed rijd dan krijg je je punten heus wel Lachen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:32

klopt, en je zult vast wel eens jurys hebben maarjah.....heb blijft uiteraard een jurysport

CindyUniekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:02

ladylay schreef:
Florentine_ schreef:

euh klopt...maar de bouw heeft er wel wat mee temaken....
en idd ,m er zijn zat hafljes die z lopen of hoog niveau...iemand is nu zz licht startgerechtigd!!!
hoe vet is dat Haha!

Uhm...... bij mijn weten mag je toch echt alleen zz-licht starten met een paard van minimaal 1.60......vandaar dat fjord guusje ook niet zz-licht is gestart......
en juist als jouw haflinger zo luxe is gebouwd is de sport des te makkelijker..... ik heb zelf ook een zéér luxe fjord die ook M2 loopt, maar ik heb meer begrip en respect voor diegenen die het met de oude types halen....... die 'sportpony's' van ons kunnen het al weer vele malen makkelijker dan de 'echte' bredere haflingers en fjorden..........

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:03

jasmijn78 schreef:
Zo'n dag is niets nieuw voor mij hoor Vork Ik als paardenliefhebber stuin regelmatig grote paardenevenementen af, en niet alleen de dressuurwedstrijdjes. Ik heb voldoende met eigen ogen kunnen aanschouwen om mijn conclusies te kunnen trekken. Maar geef maar even een seintje wanneer jij met je koudbloed de ring gaat betreden, want dan kan ik met eigen ogen zien dat jij met jou koudbloed het tegendeel gaat bewijzen Haha!
waarom?

moniquelucky schreef:
Onzin, waarom is een koudbloed minder dan een warmbloed?

Citaat:
Hoho, wij hebben het niet over meer of minder. Een paard wat niet voor dressur geschikt is is geen minder paard. Alleen een paard met andere kwaliteiten. Jullie concluderen dan gelijk dat dat minder is. Wij hebben het niet over minder, alleen over talenten en beperkingen die vaak rasgebonden zijn.
.

Ik vind mijn koudbloed wel geschikt voor dressuur en zit meestal bij de eerste 5 van de 25.
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 09-03-07 23:05, in het totaal 3 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:04

Citaat:
Uhm...... bij mijn weten mag je toch echt alleen zz-licht starten met een paard van minimaal 1.60......vandaar dat fjord guusje ook niet zz-licht is gestart......
en juist als jouw haflinger zo luxe is gebouwd is de sport des te makkelijker..... ik heb zelf ook een zéér luxe fjord die ook M2 loopt, maar ik heb meer begrip en respect voor diegenen die het met de oude types halen....... die 'sportpony's' van ons kunnen het al weer vele malen makkelijker dan de 'echte' bredere haflingers en fjorden.........

ze start bij de ponys

edit : bij de paarden is dat verlaagt naar 1.48 dacht ik ? durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij wel

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:06

ladylay schreef:
Citaat:
en juist als jouw haflinger zo luxe is gebouwd is de sport des te makkelijker..... ik heb zelf ook een zéér luxe fjord die ook M2 loopt, maar ik heb meer begrip en respect voor diegenen die het met de oude types halen....... die 'sportpony's' van ons kunnen het al weer vele malen makkelijker dan de 'echte' bredere haflingers en fjorden.........

ze start bij de ponys

edit : bij de paarden is dat verlaagt naar 1.48 dacht ik ? durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij wel

ZZlicht is toch voor boven de 1.48?
Sythaa schreef:
Jasmijn ik vind dat jij een beetje een aparte weg inslaat in deze discussie. De discussie gaat over koudbloeden in zijn algemeen. In het begin ben je heel duidelijk over koudbloeden in het algemeen. Nu, enkele pagina's terug, heb je het ineens over "echte koudbloeden", en zoals je zelf zegt, niet over luxe gebouwde fjorden, haflingers en friezen.....want die kunnen, zoals je zelf zegt, wel redelijk meekomen in de sport.... sorry, maar ook dit zijn echte koudbloeden!!!
Je spreekt nu alleen nog maar over Shires en Belgen...... en nogal persoonlijk.
Ik vind het niet correct dat je dit onderscheid maakt. Een koudbloed is een koudbloed. Het lijkt wel of je nu ten aanzien van een deel van de koudbloeden je mening een beetje aan het bijstellen bent....???!!!

Ten aanzien van de punten die je met een koudbloed op wedstrijden scoort wil ik het volgende kwijt. Ik vind het je reinste kolder om te stellen dat je met een koudbloed of met een andersoortig paard van een bepaalde kleur minder punten zou krijgen. Dat is gewoon niet zo. Dat ligt aan je eigen rijkunsten in de ring. Als je goed rijdt, kan een jury niet om je heen. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt of het idee gehad dat ik anders beoordeeld wordt omdat ik een fjord rij.
Vorig weekend ben ik ook gewoon 1ste geworden, in de M1, tussen de rijpaarden. Niks aan de hand. Gewoon je paard fijn trainen en wat laten zien in de ring.

Helemaal mee eens!!!
Haha, en ik heb 1 fjord die doet het super en de andere is soms erg wild Knipoog
Citaat:
Vorig weekend ben ik ook gewoon 1ste geworden, in de M1,

Gefeliciteerd Haha! Knipoog
Slotty schreef:
Dat laatste van jou reactie vind ik wel raar: "tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..", waar slaat dat nou weer op? een fjord of haflinger kan óók die oefeningen lopen, soms wat moeilijker qua bouw maar het kan dus wel. En dan vind ik het nog steeds sport!! want waarom zou het bij een fjord geen sport zijn en bij een kwpn paard wel? Dat zou ik dan wel willen weten... Bloos

eens Knipoog
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 09-03-07 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:08

ja dat bedoel ik van de 1.48 en hoger

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:15

Yinka schreef:
Tja jury. Ik vind dat zowel koudbloed als warmbloed hetzelfde moet beoordeeld worden. Ja dan kan het dan een warmbloed hogere punten krijgt voor een uitgestrekte gang, gewoon omdat zo'n paard dat beter kan. Daar ben ik mee eens. Maar ik vind niet dat je een koudbloed minder punten moet geven omdat het een koudbloed is. Of juist hogere punten geven omdat het een koudbloed is. Ik wil gewoon beoordeeld worden op de gangen, de hulpen en het doen van oefeningen Lachen.

eens Knipoog
ladylay schreef:
klopt, en je zult vast wel eens jurys hebben maarjah.....heb blijft uiteraard een jurysport

eens Knipoog
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 09-03-07 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:18

@Ladylay bij de ponys is er gee zz-licht dus kan ze ook niet zzlicht startgerechtigd zijn.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:19

huh ?
dan wel bij de paarden dus Clown

ik zal straks even kijken Knipoog

CindyUniekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:28

heb het ff gecheckt.......

3. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-licht en hoger,
zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn

Dus daar heb je gelijk in, alleen de meeste fjorden/haflingers komen niet aan die maat........
helaas........

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:31

Ik stop voorlopig met deze discussie hier,ik denk dat ik mijn mening wel duidelijk heb gemaakt en iedereen mag zijn eigen mening hebben, gelukkig maar anders wordt het zo saai Knipoog

Maar ik denk dat we (bijna) allemaal eens zijn dat het welzijn en de lol met je paard het belangrijkste is, wat voor paard je ook rijdt.

Ik vind een koudbloed in de ring heel leuk, maar een warmloed ook, leuk die afwisseling!!! Knipoog

Ik vind het logisch dat je de punten krijgt hoe je rijd of het een warmbloed is of niet, maar ik moet zeggen dat ik het warm krijg als ik met mijn fjord win van vele warmbloeden, dan ben ik zo trots op mijn fjord Knipoog Maar ik vind alle paarden gelijk en moge de beste winnen!!!

Ik ben weleens benadeld door de jury, denk ik, omdat ik een koudbloed rijd, maar dat is niet vaak gebeurt, hier wil ik verder niet over klagen, ik heb er zelf voor gekozen, en ik denk dat iedereen het niet altijd eens is met zijn punten, en als ik slecht gereden heb geef ik het toe, en dan geef ik mezelf de schuld en miet mijn paard. Maar ik denk niet dat er koudbloedhatende jury's zijn, een paard is een paard, en we zijn hier met zn allen gek van dat dier dus elk dier is hetzelfde alleen heeft de ene meer beperkingen als de ander, of de ene ruiter heeft meer beperkingen dan de ander Knipoog

Ik win met mijn ene fjord best vaak met de ander niet echt, dat is net een wilde hengst, ik weet dat hij het kan, dus we gaan rustig aan door.

Ik wens iedereen, wat voor paard hij ook heeft, veel rijplezier met zijn paard en veel plezier, want het gaat ons toch om de liefde van het dier Haha!
En.................................
paardensport is beleving, vriendschap, emotie en vrijheid Knipoog
Laten we met zn allen goed zijn voor onze dieren dan komt het allemaal goed Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:33

CindyUniek schreef:
heb het ff gecheckt.......

3. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-licht en hoger,
zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn

Dus daar heb je gelijk in, alleen de meeste fjorden/haflingers komen niet aan die maat........
helaas........

Mijne zijn allemaal rond de 1.50 dus wij mogen Knipoog haha
maar ik ga, Doei, doei

westernhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:37

oepss...daar sta ik dan met mn hafjj van 1.43...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:43

Sythaa schreef:
Jasmijn ik vind dat jij een beetje een aparte weg inslaat in deze discussie. De discussie gaat over koudbloeden in zijn algemeen. In het begin ben je heel duidelijk over koudbloeden in het algemeen. Nu, enkele pagina's terug, heb je het ineens over "echte koudbloeden", en zoals je zelf zegt, niet over luxe gebouwde fjorden, haflingers en friezen.....want die kunnen, zoals je zelf zegt, wel redelijk meekomen in de sport.... sorry, maar ook dit zijn echte koudbloeden!!!

Ik probeer mijn mening ook te verduidelijken en te nuanceren. Ik vind het een heel verschil of je het nu over een lux uitgevallen haflinger hebt of over een belg. De fysieke mogelijkheden tussen die twee rassen die allebei onder de noemer koudbloed vallen zijn enorm. Ondanks dat een haflinger ook onder de noemer koudbloeden valt denk ik dat de luxe exemplaren meer mogelijkheden in de dressuur hebben dan bijvoorbeeld een Belg. Daarom wil ik ook in deze discussie de naduk leggen om de echte koudbloeden zoals belgen. Want een lux uitgevalen haflinger neigt imo meer naar een warmbloed dan dat je kunt spreken van een echte koudbloed. Voor de lux uitgevallen exemplaren van bijvoorbeeld fjorden en haflingers geld gewoon een groot grijs gebied. Overigens vind ik vaak de fjorden minder dan de haflingers. Onder de haflingers kom je soms nog wel eens exemplaren tegen die echt wel leuk kunnen bewegen, onder de fjorden vind ik de beweging vaak duidelijk minder.

Ik heb een duidelijke mening maar ik snap ook heel goed dat het niet voor alle koudbloedrassen opgaat. Daarom haal ik ook de voorbeelden aan waarvan ik wel denk dat het in 99% van de gevallen opgaat, zoals bijvoorbeeld Belgen in de dressuur dus.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:23

jasmijn78 schreef:
Onder de haflingers kom je soms nog wel eens exemplaren tegen die echt wel leuk kunnen bewegen, onder de fjorden vind ik de beweging vaak duidelijk minder.

Sorry, ik moet nog even reageren: Waarom lopen er dan toch vrij veel fjorden op wat hoger nivo?
Er zijn fjorden die minder bewegen maar ook veel fjorden die juist hele mooie gangen hebben en mijn ene fjord is net een elastiekje, en ik heb altijd min. 7-ens voor de gangen!!! Knipoog
komma schreef:
Ik vind het leuk en moedig al die koudbloeden in de ring, maar...........men fietst de Tour de France niet op een stadsfiets en rijdt een Formule 1 wedstrijd toch ook niet in een gewone personenauto?

En....als die personenauto nou vaak wint? Haha!
Daarbij hebben we het gewoon over de basissport en tja, dat is formule 1 niet echt Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:29

moniquelucky schreef:
Sorry, ik moet nog even reageren: Waarom lopen er dan toch vrij veel fjorden op wat hoger nivo?
Er zijn fjorden die minder bewegen maar ook veel fjorden die juist hele mooie gangen hebben en mijn ene fjord is net een elastiekje, en ik heb altijd min. 7-ens voor de gangen!!!

Ik vind niet echt veel fjorden op hoog niveau lopen hoor. Op een provinciaal kampioenschap of op de hippiade heb ik zelden een fjord gezien, en al helemaal niet in de M of Z. Dat sommige de Z halen, dat zie ik wel vaker. Maar heel goed presteren en meedraien op Z-niveau dat zie ik veel minder.

Het is ook echt een kunst om alles direct op jezelf te betrekken he? Kijk nu eens verder dan je neus lang is en probeer de discussie eens algemeen te houden. Fjorden en haflingers vallen onder de noemer koudbloeden. Van die rassen kom je hier en daar een exemplaar tegen dat het aardig doet in de sport. Maar als je deze rassen gaat vergelijken met warmbloed/sport pony's als NRPS, New-Forrest, Connemara's etc. zullen er gemiddeld veel meer warmbloedpony's zijn die het goed doen in de sport, dan haflingers en fjorden. Het zijn dus nog wel altijd de uitzonderingen waar we het over hebben. En in negen van de 10 gevallen zal een hele goede sport-haflinger het altijd afleggen tegen een hele goede warmbloedpony (bij gelijke kwaliteiten van de ruiter).

En als ik om mij heen kijk om wedstrijden valt mij op dat je sommige haflingers (de luxe) nog wel eens goed ziet bewegen, en bij fjorden vind ik de beweging vaak duidelijk minder. Dat er toch fjorden zijn die wel eens winnen, dat kan. Met een niet-spectaculaire heel correct gereden proef kun je ook winnen (als degenen met beter bewegende paarden minder correct rijden)

Die fjord Taco wordt vaak aangehaald als HET voorbeeld. Ik vind het heel knap dat zijn amazone hem tot Z heeft gebracht. Ze zal heel correct en technisch goed moeten rijden, want van zijn beweging moet zo'n pony het niet hebben. En in een deelnemersveld met goed bewegende warmbloeden die even correct gereden worden, zal hij niet bovenaan gaan eindigen.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:00

jasmijn78 schreef:
[En als ik om mij heen kijk om wedstrijden valt mij op dat je sommige haflingers (de luxe) nog wel eens goed ziet bewegen, en bij fjorden vind ik de beweging vaak duidelijk minder. Dat er toch fjorden zijn die wel eens winnen, dat kan. Met een niet-spectaculaire heel correct gereden proef kun je ook winnen (als degenen met beter bewegende paarden minder correct rijden)

Hier ben ik het niet met jou eens. Uiteraard kun je met een niet spectaculair heel correct gereden proef winnen. Daarbij maakt het niet uit of je op een warmbloed of een koudbloed rijdt.
Maar........ je wint met een dergelijke proef natuurlijk niet per definitie omdat de beter bewegende paarden minder correct gereden worden, dat is kolder.

Een paard wat beschikt over een betere beweging dan een koudbloed (meer zweefmoment en eventueel tact, meer mogelijkheden om zich stuwend voort te bewegen en meer voorbeen) is namelijk niet per definitie beter in staat de gevraagde oefeningen uit te voeren. De capaciteiten op dat vlak voor een goed voorwaarts bewegend paard verschillen van dier tot dier. Ieder paard heeft zijn sterke en minder sterke punten. Dat een paard goed beweegt wil niet zeggen dat per definitie de lengtebuiging, het vermogen om te sluiten of verzamelen of bepaalde oefeningen een makkie zijn voor dat dier.

Ik vind het wel erg kortzichtig en onjuist dat je in feite stelt dat een koudbloed alleen kan winnen tussen beter bewegende paarden als die laatstgenoemden minder goed gereden worden dan de koudbloed.

Overigens dwaalt deze discussie alleen maar af. De vraag was oorspronkelijk "koudbloed in de ring, leuk of niet?" En niet -welk- ras binnen de koudbloeden of de invloed van de ruiter op de prestatie van de koudbloed in kwestie.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:06

Sythaa schreef:
jasmijn78 schreef:
[En als ik om mij heen kijk om wedstrijden valt mij op dat je sommige haflingers (de luxe) nog wel eens goed ziet bewegen, en bij fjorden vind ik de beweging vaak duidelijk minder. Dat er toch fjorden zijn die wel eens winnen, dat kan. Met een niet-spectaculaire heel correct gereden proef kun je ook winnen (als degenen met beter bewegende paarden minder correct rijden)

Hier ben ik het niet met jou eens. Uiteraard kun je met een niet spectaculair heel correct gereden proef winnen. Daarbij maakt het niet uit of je op een warmbloed of een koudbloed rijdt.
Maar........ je wint met een dergelijke proef natuurlijk niet per definitie omdat de beter bewegende paarden minder correct gereden worden, dat is kolder.

Een paard wat beschikt over een betere beweging dan een koudbloed (meer zweefmoment en eventueel tact, meer mogelijkheden om zich stuwend voort te bewegen en meer voorbeen) is namelijk niet per definitie beter in staat de gevraagde oefeningen uit te voeren. De capaciteiten op dat vlak voor een goed voorwaarts bewegend paard verschillen van dier tot dier. Ieder paard heeft zijn sterke en minder sterke punten. Dat een paard goed beweegt wil niet zeggen dat per definitie de lengtebuiging, het vermogen om te sluiten of verzamelen of bepaalde oefeningen een makkie zijn voor dat dier.

Ik vind het wel erg kortzichtig en onjuist dat je in feite stelt dat een koudbloed alleen kan winnen tussen beter bewegende paarden als die laatstgenoemden minder goed gereden worden dan de koudbloed.

Overigens dwaalt deze discussie alleen maar af. De vraag was oorspronkelijk "koudbloed in de ring, leuk of niet?" En niet -welk- ras binnen de koudbloeden of de invloed van de ruiter op de prestatie van de koudbloed in kwestie.

Helemaal mee eens!!! Knipoog
jasmijn78 schreef:
Het is ook echt een kunst om alles direct op jezelf te betrekken he? Kijk nu eens verder dan je neus lang is en probeer de discussie eens algemeen te houden.

als je alles goed gelezen hebt zie je dat ik verder kijk dan mn neus lang is!!!
Knipoog Knipoog

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:13

Ook helemaal met jullie eens ..!! Koudbloeden in de ring vind ik leuker niet omdat ik er ook zelf een heb het is veel bijzonderder dat een fjord van 150 het tegen een groot kwpn paard van 180 het opneemt en wint Pling gebeurt steeds vaker en dat vind ik geweldig Pling