Yinka schreef:hahah het is een beetje vaag uit te leggen. Maar laten we het er maar op houden dat het een misverstand is
okay

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yinka schreef:hahah het is een beetje vaag uit te leggen. Maar laten we het er maar op houden dat het een misverstand is
ladylay schreef:klopt, maar er zijn uitzonderingen, ik rijd toch echt wedstrijd gericht...en ik heb een haflinger...maar dan wel een hele luxe...
maar toch heb ik haar zeker wel voor de sport gekocht, omdat ze het kan....
het is gewoon eeen sportpony
mijn tweede paard word wel een 'gewoon' paard om het maar even zo te formuleren...
Florentine_ schreef:ladylay schreef:klopt, maar er zijn uitzonderingen, ik rijd toch echt wedstrijd gericht...en ik heb een haflinger...maar dan wel een hele luxe...
maar toch heb ik haar zeker wel voor de sport gekocht, omdat ze het kan....
het is gewoon eeen sportpony
mijn tweede paard word wel een 'gewoon' paard om het maar even zo te formuleren...
Sorry dat ik me hiermee bemoei hoor, maar bij elk bericht wat ik van jou tegenkom zit je je eigen haflinger op te hemelen. luxe luxe luxe, sportpony dit en dat. het is en blijft een haflinger, net zoals een kwpner een kwpner blijft.
Florentine_ schreef:Ik ken genoeg mensen met een haflinger die wedstrijden rijden op hoog niveau.
Maar die hebben het niet constant over de bouw van hun pony.
Het gaat er heus niet om dat je haflinger luxe gebouwd is en dan meteen bestempeld wordt als een 'sportpony'. Er bestaan niet voor niks sportpredikaten, dan is het pas een sporthaflinger vind ik.
ladylay schreef:Florentine_ schreef:Ik ken genoeg mensen met een haflinger die wedstrijden rijden op hoog niveau.
Maar die hebben het niet constant over de bouw van hun pony.
Het gaat er heus niet om dat je haflinger luxe gebouwd is en dan meteen bestempeld wordt als een 'sportpony'. Er bestaan niet voor niks sportpredikaten, dan is het pas een sporthaflinger vind ik.
euh klopt...maar de bouw heeft er wel wat mee temaken....
en idd ,m er zijn zat hafljes die z lopen of hoog niveau...iemand is nu zz licht startgerechtigd!!!
hoe vet is dat
jasmijn78 schreef:waarom?Zo'n dag is niets nieuw voor mij hoorIk als paardenliefhebber stuin regelmatig grote paardenevenementen af, en niet alleen de dressuurwedstrijdjes. Ik heb voldoende met eigen ogen kunnen aanschouwen om mijn conclusies te kunnen trekken. Maar geef maar even een seintje wanneer jij met je koudbloed de ring gaat betreden, want dan kan ik met eigen ogen zien dat jij met jou koudbloed het tegendeel gaat bewijzen
moniquelucky schreef:Onzin, waarom is een koudbloed minder dan een warmbloed?
Citaat:Hoho, wij hebben het niet over meer of minder. Een paard wat niet voor dressur geschikt is is geen minder paard. Alleen een paard met andere kwaliteiten. Jullie concluderen dan gelijk dat dat minder is. Wij hebben het niet over minder, alleen over talenten en beperkingen die vaak rasgebonden zijn.
.
Citaat:Uhm...... bij mijn weten mag je toch echt alleen zz-licht starten met een paard van minimaal 1.60......vandaar dat fjord guusje ook niet zz-licht is gestart......
en juist als jouw haflinger zo luxe is gebouwd is de sport des te makkelijker..... ik heb zelf ook een zéér luxe fjord die ook M2 loopt, maar ik heb meer begrip en respect voor diegenen die het met de oude types halen....... die 'sportpony's' van ons kunnen het al weer vele malen makkelijker dan de 'echte' bredere haflingers en fjorden.........
ladylay schreef:Citaat:Uhm...... bij mijn weten mag je toch echt alleen zz-licht starten met een paard van minimaal 1.60......vandaar dat fjord guusje ook niet zz-licht is gestart......
en juist als jouw haflinger zo luxe is gebouwd is de sport des te makkelijker..... ik heb zelf ook een zéér luxe fjord die ook M2 loopt, maar ik heb meer begrip en respect voor diegenen die het met de oude types halen....... die 'sportpony's' van ons kunnen het al weer vele malen makkelijker dan de 'echte' bredere haflingers en fjorden.........
ze start bij de ponys
edit : bij de paarden is dat verlaagt naar 1.48 dacht ik ? durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij wel
Sythaa schreef:Jasmijn ik vind dat jij een beetje een aparte weg inslaat in deze discussie. De discussie gaat over koudbloeden in zijn algemeen. In het begin ben je heel duidelijk over koudbloeden in het algemeen. Nu, enkele pagina's terug, heb je het ineens over "echte koudbloeden", en zoals je zelf zegt, niet over luxe gebouwde fjorden, haflingers en friezen.....want die kunnen, zoals je zelf zegt, wel redelijk meekomen in de sport.... sorry, maar ook dit zijn echte koudbloeden!!!
Je spreekt nu alleen nog maar over Shires en Belgen...... en nogal persoonlijk.
Ik vind het niet correct dat je dit onderscheid maakt. Een koudbloed is een koudbloed. Het lijkt wel of je nu ten aanzien van een deel van de koudbloeden je mening een beetje aan het bijstellen bent....???!!!
Ten aanzien van de punten die je met een koudbloed op wedstrijden scoort wil ik het volgende kwijt. Ik vind het je reinste kolder om te stellen dat je met een koudbloed of met een andersoortig paard van een bepaalde kleur minder punten zou krijgen. Dat is gewoon niet zo. Dat ligt aan je eigen rijkunsten in de ring. Als je goed rijdt, kan een jury niet om je heen. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt of het idee gehad dat ik anders beoordeeld wordt omdat ik een fjord rij.
Vorig weekend ben ik ook gewoon 1ste geworden, in de M1, tussen de rijpaarden. Niks aan de hand. Gewoon je paard fijn trainen en wat laten zien in de ring.
Citaat:Vorig weekend ben ik ook gewoon 1ste geworden, in de M1,
Slotty schreef:Dat laatste van jou reactie vind ik wel raar: "tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..", waar slaat dat nou weer op? een fjord of haflinger kan óók die oefeningen lopen, soms wat moeilijker qua bouw maar het kan dus wel. En dan vind ik het nog steeds sport!! want waarom zou het bij een fjord geen sport zijn en bij een kwpn paard wel? Dat zou ik dan wel willen weten...
Yinka schreef:Tja jury. Ik vind dat zowel koudbloed als warmbloed hetzelfde moet beoordeeld worden. Ja dan kan het dan een warmbloed hogere punten krijgt voor een uitgestrekte gang, gewoon omdat zo'n paard dat beter kan. Daar ben ik mee eens. Maar ik vind niet dat je een koudbloed minder punten moet geven omdat het een koudbloed is. Of juist hogere punten geven omdat het een koudbloed is. Ik wil gewoon beoordeeld worden op de gangen, de hulpen en het doen van oefeningen.
ladylay schreef:klopt, en je zult vast wel eens jurys hebben maarjah.....heb blijft uiteraard een jurysport
CindyUniek schreef:heb het ff gecheckt.......
3. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-licht en hoger,
zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn
Dus daar heb je gelijk in, alleen de meeste fjorden/haflingers komen niet aan die maat........
helaas........
Sythaa schreef:Jasmijn ik vind dat jij een beetje een aparte weg inslaat in deze discussie. De discussie gaat over koudbloeden in zijn algemeen. In het begin ben je heel duidelijk over koudbloeden in het algemeen. Nu, enkele pagina's terug, heb je het ineens over "echte koudbloeden", en zoals je zelf zegt, niet over luxe gebouwde fjorden, haflingers en friezen.....want die kunnen, zoals je zelf zegt, wel redelijk meekomen in de sport.... sorry, maar ook dit zijn echte koudbloeden!!!
jasmijn78 schreef:Onder de haflingers kom je soms nog wel eens exemplaren tegen die echt wel leuk kunnen bewegen, onder de fjorden vind ik de beweging vaak duidelijk minder.
komma schreef:Ik vind het leuk en moedig al die koudbloeden in de ring, maar...........men fietst de Tour de France niet op een stadsfiets en rijdt een Formule 1 wedstrijd toch ook niet in een gewone personenauto?
moniquelucky schreef:Sorry, ik moet nog even reageren: Waarom lopen er dan toch vrij veel fjorden op wat hoger nivo?
Er zijn fjorden die minder bewegen maar ook veel fjorden die juist hele mooie gangen hebben en mijn ene fjord is net een elastiekje, en ik heb altijd min. 7-ens voor de gangen!!!
jasmijn78 schreef:[En als ik om mij heen kijk om wedstrijden valt mij op dat je sommige haflingers (de luxe) nog wel eens goed ziet bewegen, en bij fjorden vind ik de beweging vaak duidelijk minder. Dat er toch fjorden zijn die wel eens winnen, dat kan. Met een niet-spectaculaire heel correct gereden proef kun je ook winnen (als degenen met beter bewegende paarden minder correct rijden)
Sythaa schreef:jasmijn78 schreef:[En als ik om mij heen kijk om wedstrijden valt mij op dat je sommige haflingers (de luxe) nog wel eens goed ziet bewegen, en bij fjorden vind ik de beweging vaak duidelijk minder. Dat er toch fjorden zijn die wel eens winnen, dat kan. Met een niet-spectaculaire heel correct gereden proef kun je ook winnen (als degenen met beter bewegende paarden minder correct rijden)
Hier ben ik het niet met jou eens. Uiteraard kun je met een niet spectaculair heel correct gereden proef winnen. Daarbij maakt het niet uit of je op een warmbloed of een koudbloed rijdt.
Maar........ je wint met een dergelijke proef natuurlijk niet per definitie omdat de beter bewegende paarden minder correct gereden worden, dat is kolder.
Een paard wat beschikt over een betere beweging dan een koudbloed (meer zweefmoment en eventueel tact, meer mogelijkheden om zich stuwend voort te bewegen en meer voorbeen) is namelijk niet per definitie beter in staat de gevraagde oefeningen uit te voeren. De capaciteiten op dat vlak voor een goed voorwaarts bewegend paard verschillen van dier tot dier. Ieder paard heeft zijn sterke en minder sterke punten. Dat een paard goed beweegt wil niet zeggen dat per definitie de lengtebuiging, het vermogen om te sluiten of verzamelen of bepaalde oefeningen een makkie zijn voor dat dier.
Ik vind het wel erg kortzichtig en onjuist dat je in feite stelt dat een koudbloed alleen kan winnen tussen beter bewegende paarden als die laatstgenoemden minder goed gereden worden dan de koudbloed.
Overigens dwaalt deze discussie alleen maar af. De vraag was oorspronkelijk "koudbloed in de ring, leuk of niet?" En niet -welk- ras binnen de koudbloeden of de invloed van de ruiter op de prestatie van de koudbloed in kwestie.
jasmijn78 schreef:Het is ook echt een kunst om alles direct op jezelf te betrekken he? Kijk nu eens verder dan je neus lang is en probeer de discussie eens algemeen te houden.