Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gerner schreef:Ja dat vond ik ook wel, ze heeft een prachtige humor.
Maar een aantal konden dit toch niet waarderen.
Ik zelf heb het niet zo ervaren, maar een aantal mensen spraken me naderhand aan, omdat ze vonden dat ze over de rug van de ruiters het publiek aan het lachen kreeg.
De paarden en pony waren van mij en de ruiters mijn klanten.
Vandaar mijn vraag.
Ik zelf stond eigenlijk wel een beetje verbaasd, en heb achter mijn oren gekrabt.
Het paard wat bitloos liep, loopt normaal te dansen.
Maar de ruiter zat gewoon te wachten op opdrachten, die dus weinig kwamen.
Ik vond het jammer, want er was een vraag uit het publiek of je bitloos ook nageeflijk kan rijden.
Juist door dit bitloze rijden, is hij veel beter gaan lopen.
De pony, was voor velen uit het publiek grappig om te zien en erg herkenbaar.
Ik had vooraf al gezegd, als je een los teugeltje laat rijden doet ze het niet.
Juist met hulpteugels wordt het veel erger.
En dan nog de dosis zenuwen van de ruiters en er komt weinig meer uit.
Toch was ik ape trots op de meiden en mijn paarden. Ze deden het toch maar voor zo'n groot publiek.![]()
Wel leerzaam, want ik ben gelijk maandag ochtend in de les gaan vragen wat ieders doel is.
Toch blijkt wel dat manege ruiters weer heel anders reageren en les moeten hebben dan een particulier.
Maar ik vond het jammer dat ze niet echt even de tijd nam om meer de ruiters te begeleiden, want dan had er veel meer uit gekomen.
Hoe vonden jullie ( degene die daar waren) het om te zien dat er gewone lespaarden en manegeruiters in de baan waren?
Ik heb dit zelf altijd gepromoot, want ik vind voorgeprogrammeerde paarden en ruiters niet leerzaam. Dit is tenslotte het materiaal waar we mee moeten werken.
Ik vond de presentatie van Antoinette ook goed om te horen, wel veel herhaling, maar toch weer de bevestiging, hoe moeilijk het is om een goede manege instructeur te zijn, en het motiveert toch weer om kritisch naar jezelf te gaan kijken.
Chocotof schreef:Ik ben benieuwd of jullie leerlingen wel eens huiswerk meegeven om rijtechnisch beter te worden?
Mijn leskindje vind het erg leuk aangezien zij maar 1 keer per week bij de paarden is en zo toch de hele week een beetje met paardrijden bezig kan zijn.
Ze moet bijvoorbeeld op de fiets haar hakken uitdrukken alsof zed op een paard zit.
Als ze zich verveelt mag ze bijvoorbeeld eens aan tafel recht gaan zitten alsof ze op een paard zit. (rug recht, schouders naar achteren en voeten van de vloer en hakken uitdrukken)
Ben haar nu een beetje aan het leren om bewuster los te rijden dus in welke situatie je welke oefeningen doet.
Heb haar een blaadje mee gegeven met
- Een snel paard
- Een sloom paard
- Een kijkerig paard
en nu mag ze de hele week nadenken over wat voor oefeningen ze zou rijden met deze paarden. (voltes, schijn-overgangen etc)