Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:24

Ja zeker,
Klimrek oefeningen, leniger worden, hakken uittrappen op de trap, tai chi en pilates oefeningen.
Maar ook theoriekennis, proefjes oefenen in de tuin of op papier, slagroom kloppen voor soepele polsjes, touwtjes/ elastiek aan de stoelleuning om te leren contact te zoeken, etc...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:48

Gerner schreef:
Ja dat vond ik ook wel, ze heeft een prachtige humor.
Maar een aantal konden dit toch niet waarderen.
Ik zelf heb het niet zo ervaren, maar een aantal mensen spraken me naderhand aan, omdat ze vonden dat ze over de rug van de ruiters het publiek aan het lachen kreeg.
De paarden en pony waren van mij en de ruiters mijn klanten.
Vandaar mijn vraag.
Ik zelf stond eigenlijk wel een beetje verbaasd, en heb achter mijn oren gekrabt.
Het paard wat bitloos liep, loopt normaal te dansen.
Maar de ruiter zat gewoon te wachten op opdrachten, die dus weinig kwamen.
Ik vond het jammer, want er was een vraag uit het publiek of je bitloos ook nageeflijk kan rijden.
Juist door dit bitloze rijden, is hij veel beter gaan lopen.
De pony, was voor velen uit het publiek grappig om te zien en erg herkenbaar.
Ik had vooraf al gezegd, als je een los teugeltje laat rijden doet ze het niet.
Juist met hulpteugels wordt het veel erger.
En dan nog de dosis zenuwen van de ruiters en er komt weinig meer uit.
Toch was ik ape trots op de meiden en mijn paarden. Ze deden het toch maar voor zo'n groot publiek. *D
Wel leerzaam, want ik ben gelijk maandag ochtend in de les gaan vragen wat ieders doel is.
Toch blijkt wel dat manege ruiters weer heel anders reageren en les moeten hebben dan een particulier.
Maar ik vond het jammer dat ze niet echt even de tijd nam om meer de ruiters te begeleiden, want dan had er veel meer uit gekomen.
Hoe vonden jullie ( degene die daar waren) het om te zien dat er gewone lespaarden en manegeruiters in de baan waren?
Ik heb dit zelf altijd gepromoot, want ik vind voorgeprogrammeerde paarden en ruiters niet leerzaam. Dit is tenslotte het materiaal waar we mee moeten werken.

Ik vond de presentatie van Antoinette ook goed om te horen, wel veel herhaling, maar toch weer de bevestiging, hoe moeilijk het is om een goede manege instructeur te zijn, en het motiveert toch weer om kritisch naar jezelf te gaan kijken.

Ik vond het juist leuk dat er lespaarden liepen, dat was voor ons heel herkenbaar. Vooral de pony, we hebben soortgelijken op de manege lopen. (allen zonder hulpteugel, wel staartriem).
Wil jij namens mij even zeggen tegen je ruiters dat ik het erg dapper van ze vond om voor zo'n publiek te durven rijden!

*edit*

Om even op de 'huiswerk' vraag terug te komen.... ik zou het wat vaker moeten doen..

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:06

Ik ben ook op de fnrs workshop geweest.
Vond het weer een leuke en leerzame dag, al vele dingen gehoord , antoinette der presentatie was erg leuk maar werk bij haar dus ja, wij zijn zo opgevoed :D.
Annemarie zeker een leuke presentatie, altijd weer leuk om de dingen te horen op een andere manier. En ik vond het sturen met mijn paard erg grappig :D ( ik liep mee met het ervaren , diegene die door de balkjes heen liep, donker haar ).
Ik vond het jammer dat emiel voest niet meer het toespitse op manegewerk en de tekst daar moet je een cursus van maken werd ik n a 3 kwartier wel beu. Vond hem het minste, had wel goede ideeen maar hij bleef me moeilijk boeien.
Het stukje van tineke vond ik geweldig, en niet alleen om de humor maar de achterliggende gedachten. De interactie met mensen, het mensen zelf leren van doelen stellen. Dat je je moet aanpassen aan het denkniveau en rijniveau van de ruiter. En dat boeide mij zeker.

Kortom een leuke en leerzame dag.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:33

Chocotof schreef:
Ik ben benieuwd of jullie leerlingen wel eens huiswerk meegeven om rijtechnisch beter te worden?

Mijn leskindje vind het erg leuk aangezien zij maar 1 keer per week bij de paarden is en zo toch de hele week een beetje met paardrijden bezig kan zijn.

Ze moet bijvoorbeeld op de fiets haar hakken uitdrukken alsof zed op een paard zit.
Als ze zich verveelt mag ze bijvoorbeeld eens aan tafel recht gaan zitten alsof ze op een paard zit. (rug recht, schouders naar achteren en voeten van de vloer en hakken uitdrukken)

Ben haar nu een beetje aan het leren om bewuster los te rijden dus in welke situatie je welke oefeningen doet.
Heb haar een blaadje mee gegeven met
- Een snel paard
- Een sloom paard
- Een kijkerig paard
en nu mag ze de hele week nadenken over wat voor oefeningen ze zou rijden met deze paarden. (voltes, schijn-overgangen etc)

Dat laatste wat je zegt is trouwens een hele goede!!!!
Die moet ik onthouden voor mijn twee meiden :D

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:39

Een ander vraagje nog over de workshop.
Hoe staan jullie tegenover de applicatiecursus van Emiel Voest?

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:25

Ik vind het een erg goed idee, alleen nu spreekt emiel mij persoonlijk niet zo aan. Ik kies eerder voor een cursus bij annemarie v/d toorn.
Vind haar een leuke en symphatieke meid die zich niet opdringt en zegt neem de dingen mee waar je wat aan heb. Bij emiel voest heb ik dat gevoel niet.

Ilja000

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:00

Wat voor applicatiecursus?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:40

Afgelopen jaar heb ik de applicatiecursus gevolgd bij Emiel in Deurne, dus als iemand daar vragen over heeft laat het gerust even weten ;)

Ik ben trouwens wel benieuwd wat jullie van de demo vonden zondag, ik deed zelf mee en was dus vooral ook druk achter de schermen waardoor ik niet zoveel van de reacties heb meegekregen. Vonden jullie het een interessante demo, gaf het een duideljk beeld van wat Freestyle nou eigenlijk is? En hoe staan jullie er zelf tegenover om er eventueel zelf mee aan de slag te gaan?

Ik vond het in elk geval een erg leuke dag, goede opkomst en een groot compliment voor de organisatie.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:16

Ik heb er weinig van gezien, omdat ik bezig was paarden op te zadelen.
Ik ben gewoon benieuwd naar de cursus van hem, of het ook tijdens de lessen goed toepasbaar is.
Lichaamstaal, kan namelijk ook in een groep met pony's erg nadelig werken. De pony's reageren heel sterk, dus een teken naar de eerste kan b.v. voor de tweede al totaal verkeerd uitwerken.
Hoe is jouw mening daarover Chaai?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:42

Dat klopt, en dat is ook niet waar de cursus op gericht is. Hoewel ik in mijn lessen soms ook juist gebruik maak van lichaamstaal, zal in de opleiding voornamelijk aandacht besteed worden aan het overdragen van de oefeningen op leerlingen. Het draait dus niet zozeer om de (lichaams)hulpen die een instructeur geeft tijdens een normale rijles, maar om de vaardigheden van de leerlingen voor het trainen vanaf de grond, en de afwisseling in het werk daardoor voor de manegepaarden.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:40

Oke,
Ik heb me al heel lang verdiept in dit soort bezigheden.
Grondwerk, lichaamstaal, freestylewerk, ook al mag ik het niet zo noemen.
We doen tijdens de lessen al vaker hier wat mee, maar ook tijdens onze maandelijks theorie en praktijklessen.
Prachtig om kindjes te zien grondwerken.
Maar ook zijn we veel bezig met b.v. tteam, communicatie etc.
Heel erg leuk, maar het heeft ook een keerzijde.
De pony's en paarden gaan steeds opener ervvoor staan, en hebben zo ook steeds meer eigenwaarde en vrijheid.
Voorbeeld,
Je hebt een luie pony waarachter, een jongere hittepetit.
Tijdens de les, zien ze uiteraard ook mijn lichaamstaal.
Ik wordt enthousiast om de luiere pony aktiever te krijgen, en wat denk je dat de hittepetit oppakt?
Het is dus erg lastig om dit te scheiden.
Wel grappig soms hoor, maar als een pony van mij zo enthousiast wordt en dan vanuit enthousiasme ervan door gaat, op het midden gaat rollen en een pirouette draait in het midden, vervolgens drie hoefslagen feest gaat vieren!
Best hilarisch, maar je meot ook aan de veiligheid denken, en ook de kinderen kunnen daar bang van worden.
Ik merk hoemeer ik me ga verdiepen in alles wat anders kan, hoemeer vragen er op komen.
Een levenstaak dus.
Heel boeiend!
Het leuke was afgelopen workshop, dat de meiden die ik meehad om te rijden naderhand zeiden, goh ik heb eigenlijk niet zoveel nieuws gehoord!
Het is dus wel degelijk boeiend en mogelijk om al dit soort zaken te gebruiken tijdens de normale lessen.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:09

ik vond niet dat emiel voest tips had die ik echt in mijn manege lessen kan gaan gebruiken. maar toch dat loswerken is wel leuk.
dus dat heb ik van de week meteen maar even met mijn eigen paard geprobeerd, tjah ik moet toe geven het is wel heel leuk!!

de tips van tineke vond ik wel echt heel leuk!
en dat mijn les kindjes ook al weer gemerkt :)

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:20

ik vond het ook erg leuk dat daar manege paarden liepen!!
en geen combinaties die het toch wel kunnen :P
misschien heeft tineke niet heel veel tijd aan de ruiters geschonken, maar ik vond het op deze manier wel interessant voor ons

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:25

hoe werkt emiel voest los dan?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:42

Ja daar ben ik ook wel erg benieuwd naar Heyitsme...
Hebben jullie misschien tips voor de mensen die er niet bij waren? :D

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:57

ik vermoed dat fryskhynders grondwerk bedoelt. :D

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:08

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:43

Een meisje van mijn les doet mee met een foto wedstrijd. Onder de naam Alientje, helemaal onderaan staat ze met een bonte pony.
Willen jullie misschien stemmen, zoveel mogelijk sterren, want Alientje is natuurlijk de allerbeste!
http://www.ismijnpony.nl/fotowedstrijd.asp

Alvast heel erg bedankt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:31

ik gebruik ook grondwerk in de lessen, vooral ruitertjes die heel druk of juist wat stilletjes zijn, hebben hier extreem veel baat bij.
als ze eenmaal doorhebben hoe ze hun acties kunnen omtoveren in de correcte reacties van de lespony's, zie ik ook OP het paard zo ontzennend veel verschillen naderhand :j
en kinderen vinden het ook vaak " gaaf " om grondwerk te doen. is toch een stuk stoerder en specialer dan gewoon rijden :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:18

Ik geef af en toe de verzorgster van mijn paardje les (de 21e heeft ze een L1 wedstrijd met haar, onderling). Alles wil eigenlijk wel lukken, alleen het halsstrekken niet. iemand een idee hoe ik dit aan een meisje van 14 uit kan leggen?(Ze is absoluut niet dom hoor, ze doet VWO)

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:12

Hi, ik rijd zelf op een manege, maar ik had de vraag:
Wat doen jullie aan zonder zadel rijden en zonder beugels rijden ?? En: Mogen de kinderen bijvoorbeeld tijdens het uitstappen wisselen van pony, zodat ze daar ook even opzitten of de beugels over de nek van de pony leggen en zonder beugels uitstappen??

xx

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:20

Ik laat minstens 1 keer per maand zonder beugels rijden. De ene keer gewoon dressuur zonder beugels, de andere keer echt gymnastische oefeningen. De kinderen vragen er ook zelf om!
Ruilen doe ik in principe niet aan, tenzij echt niet anders kan.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:14

oke, dank je wel voor je antwoord!! En is dat rijden dan in stap en draf of ook in galop???

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:34

wat doe je tegen dat treintje rijden... wordt er zo moe van maar zie het somber in. ze hbben gewoon dekracht nog niet...

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:45

ik begin vandaag om kwart over 3 aan mijn ALLEREERSTE manege les!!..

iemand tips hoe ik rustig kan blijven }> ?? ik ben namelijk hartstikke zenuwachtig, en ben bang dat ik daar met mijn mond vol tanden kom te staan en er NIKS uit komt ;( !!..

miss iemand die wat oefeningen weet?..