Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:59

Dolfje schreef:
Sherwood,

Dank je wel!
Eindelijk eens iemand die gelijkgezind is!
Ik neem aan dat je Max rijdt?? SUPER dier!!!!! Ze moeten jou inderdaad eens zien, super!

Volgens mij kunnen we eeuwig doorgaan met deze discussie.
Er zullen eeuwig twee kampen blijven, jammer.

Ik blijf lekker doortrainen zolang mijn dikkiedik het leuk vind en dat vindt hij tot nu toe nog steeds!

Groetjes,
Esther
Trotse eigenaar van een prachtig bewegende kruising belgxkwpn van 1.80 en bijna 1000 kg.

Ja is max Haha!
Moet toch machtig zijn om te rijden zo'n kruissing Vingers aflikken Dan heb je pas echt iets onder je aan het bewegen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:14

ik vind het altijd geweldig als de grond gewoon dendert als zo'n paard voorbij gallopeert

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:18

sherwood ik ben het compleet met je eens !

even off topic, van de week vroeg iemand op de manege met een shire of ze even mee mocht rijden met ons over het viaduct. En toen had ze het volgens mij over jou, dat ie bij jou vandaan komt. Ze had het tenminste een clydesdale met de naam max waar alle dressuur knopjes op zitten, dus dat kan haast niet missen Tong uitsteken
t is een shire van 9 jaar geloof ik, zwart met witte sokken.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:25

O wat leuk! Het wereldje is zo klein he Haha!
Geweldig al die tevreden klanten, daar wordt je warm van.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:25

Dolfje schreef:
Ik zou je graag eens uitnodigen op een koudbloedendag zodat je zelf eens met eigen ogen kunt zien hoe deze dieren zich bewegen. Je zou ze zelfs zelf kunnen berijden en dan zul je zien dat ik niet zomaar iets loop te verkondigen, mede eigenaren zullen mijn verhaal bevestigen.

Zo'n dag is niets nieuw voor mij hoor Vork Ik als paardenliefhebber stuin regelmatig grote paardenevenementen af, en niet alleen de dressuurwedstrijdjes. Ik heb voldoende met eigen ogen kunnen aanschouwen om mijn conclusies te kunnen trekken. Maar geef maar even een seintje wanneer jij met je koudbloed de ring gaat betreden, want dan kan ik met eigen ogen zien dat jij met jou koudbloed het tegendeel gaat bewijzen Haha!

moniquelucky schreef:
Onzin, waarom is een koudbloed minder dan een warmbloed?

Hoho, wij hebben het niet over meer of minder. Een paard wat niet voor dressur geschikt is is geen minder paard. Alleen een paard met andere kwaliteiten. Jullie concluderen dan gelijk dat dat minder is. Wij hebben het niet over minder, alleen over talenten en beperkingen die vaak rasgebonden zijn.

sherwood schreef:
Als je mij niet wilt geloven dat mijn koudbloed de oefeningen naar behoren uitvoerd, dan geloof je het niet. In mijn ogen meer het niet WILLEN WETEN dan het niet geloven. Je wil gewoon niet weten dat er koudbloeden zijn die weldegelijk netjes kunnen lopen.

Luister, ik laat mij heel makkelijk van het tegendeel overtuigen hoor. Kom met restultaten en klasseringen op officiele wedstrijden en je hebt mij om. Heel simpel. Ik heb geen hekel aan koudbloeden en zoals ik al eerder heb gezegd vind ik je paarden echt prachtig om te zien. Ik twijfel alleen aan hun kwaliteiten als dressuurpaard en ik heb duidelijk beargumenteerd waarom.

sherwood schreef:
Dan vraag ik me ook af, noem jij friezen warmbloeden omdat je dan niet hoeft te erkennen dat een koudbloed leuk kan lopen, of zit dat anders?

Of friezen nu koudbloeden zijn of niet, daarvan lopen genoeg voorbeelden (hoog) in de sport. Dat is voor mij HET bewijs dat veel friezen best geschikt zijn voor dressuur. Shires heb ik nog niet op officiele wedstrijden gezien, en zeker niet in de M/Z klasses. Zodra ik ze daar zie, zal ik direct mijn mening bijstellen. Ik hoef niet bij hoog en laag gelijk te hebben, maar ik baseer mijn meningen wel graag zoveel mogelijk op feiten en niet op praatjes.

Ik heb ook wel eens gejureerd en toen had ik een haflinger als nr.1. Deze was schitterend om te zien en hij liep geweldig en het meisje reed gewoon goed. En ik heb zat ook haflingers gezien die liepen als een natte krant. Maar er zijn genoeg voorbeelden van haflingers en fjorden die het aardig doen in de sport. Dus van die rassen ben ik ook wel overtuigd dat er exemplaren zijn die het goed doen in de sport.

sherwood schreef:
en ik denk dat ik dan ook redelijk goed kan beoordelen of mijn paarden netjes hebben gelopen of niet.

En ik denk dat je je eigen prestaties nooit objectief kan beoordelen. Voor mijn gevoel gaat het ook wel eens zo, maar als ik dan op een wedstrijd kom en beoordeeld wordt blijkt het toch anders te zijn. En als ik dan mijn beoordeling zie en mijn proef terug op de film, dan denk ik vaak wel; de jury had toch gelijk.

superwoman schreef:
Maar sherwood, zoiets gebeurd toch ook bij andere mensen met kwpn-ers? Dat er iemand wint, terwijl iedereen denkt dat deze op de 2e plaats of zelf lager had moeten staan.
Maar sherwood, zoiets gebeurd toch ook bij andere mensen met kwpn-ers? Dat er iemand wint, terwijl iedereen denkt dat deze op de 2e plaats of zelf lager had moeten staan.

Dat overkomt iedereen, ongacht ras, kleur, afstamming, aftekeningen etc.

Dolfje schreef:
In het Belgische ras zit ook arabisch bloed toevallig.

Ja, dat kan je zien aan die dish die Belgen in het voorhoofd hebben, en die soepele zwevende gangen Rolleyes

Starbreeze schreef:
En hoe zit het met de bloedwaarden?
Er is namelijk onderzoek naar gedaan bij het fries ras en dat is daarmee aangetoond... schat

Bloedwaarden of niet. Van friezen zijn er zat voorbeelden die het goed doen in de dressuur en van Belgen niet 1. Een overtuigender gegeven is er voor mij niet.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:31

morgen ga ik naar de paardjes toe, daar heb ik een blad liggen van de kvth, daar staat artikel in over een belg die in de M dressuur loopt. Die zal ik wel hier plaatsen ( gister vergeten )

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:35

Liesbeth van drie rijd met haar shire ruin M2 ondertussen Haha! Maar dat heb JIJ niet gezien en dus hoeven wij daar niet mee aan te komen.
Nee sorry hoor, ik ga jou niet meer proberen te overtuigen, want zoals je zelf al zegt, je wordt alleen overtuigd als je ze in de ring ziet enz enz enz.
Dat kan niet op bokt. En de gene die je verteld dat het zo is, en dat er ook wel een paar serieus wedstrijden doen,m die geloof je niet, want jij hebt het immers niet gezien.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:38

jasmijn78 schreef:
Dolfje schreef:
In het Belgische ras zit ook arabisch bloed toevallig.

Ja, dat kan je zien aan die dish die Belgen in het voorhoofd hebben, en die soepele zwevende gangen Rolleyes

Ja want alle paarden die arabisch bloed in hun anderen hebben stromen hebben een dish in de neus en hebben soepele zwevende gangen Rolleyes
In de fries zit het ook, in de shire zit het zelfs (zegt men...) in de peucheron zit het, in het KWPN (en daar zijn er zat van met een ramsneus), noem maar op.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:44

Ik bemoei me er ook even mee,

Dit vind ik zelf dus zeer persoonlijk, maar het gaat om de oefening!
Als bijvoorbeeld een KWPN-er de oefening even goed uitvoert als een Tinker, horen ze allebei evenveel te scoren natuurlijk Knipoog
Zelf vind ik dat warmbloeden toch wat meer kunnen bewegen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:17

Chilopoda schreef:
superwoman schreef:
Nou, idd. Dat een jury je nou wel eens die punten heb gegund, dan heb je mazzel. Soms een makkelijke jury en soms een strenge jury. Beetje naief om te kijken naar de makkelijke jury's. Van de strenge kun je meer leren.

Dus als je met een koudbloed toch eens in de punten rijdt heb je gewoon mazzel en een makkelijke jury????

Dit is precies het omgekeerde van "ik krijg geen punten omdat de jury niet van koudbloedpaarden houdt".

Dat zei ik niet. Geen woorden in mijn mond leggen! Daarbij reageerde ik op een eerdere post die je weglaat.

Als je vaker je punten wél haalt, dan zal je er soms een strengere bij hebben zitten. Als je vaker je punten niet haalt, dan zal je die eene keer mazzel hebben.
Dan nóg heb je wat iedereen mee maakt en niet alleen met koudbloeden.
Verstandig is dan om naar het commentaar te kijken. En ja, niet iedereen is het overal mee eens, vandaar ook een jury-sport

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:20

jasmijn78 schreef:
IK ken een shire die in zijn rijden en absoluut zijn karakter en zelfs met het springen misschien nog wel beter en braver is dan, mijn hoog in het bloedstaande KWPNertje.

Citaat:
Met braaf alleen kom je niet een parcours rond, en ook niet uit de dressuurring met een winstpunt.

NOu jah ik heb toch 10 keer liever een brave proef met een shire dan een hittepettit proef met mijn KWPNer, Dus tja is maar hoe je t ziet.

Tarah5 schreef:
Iedereen heeft hetzelfde doel, lijkt me, lol met zijn knol.

Citaat:
Nou mijn doel ligt iets anders. Ik wil lol met mijn knol en dat mijn knol ook lol met mij heeft. Ik doe mijn dressuurknol geen plezier met springen, dus ga ik dat niet van hem verlangen. Ondanks dat hij braaf springt wanneer ik hem naar een hindernis toerij (en vervolgens alle balken erafgooit)

Sjonge jonge overdrijven is ook een vak. Als jij geen lol hebt met je knol heeft je knol ook geen lol met jou. DUs tja wat wil je dat ik hier op antwoord. Rij jij eeuwig en altijd dressuur, denk ook niet dat je knol daar altijd vrolijk van wordt

Tarah5 schreef:
Maar ben wel van mening dat iedereen de beperkingen van zijn paard in de gaten moet houden.

Citaat:
Maar waar ik een beetje bang voor ben is dat er velen zijn die verblind door de liefde op hun paardje niet de beperkingen realistisch in kunnen schatten. Let maar eens op ouders die te horen krijgen dat hun kind iets niet kan of iets gedaan heeft. Dat kunnen ze ook vaak moeilijk geloven. Want zoiets doet hun geliefde spruit niet, of kan hun geliefde spruit makkelijk.

Tja, dat is voor iedereen anders. En dat hou je toch. Enne ben er van overtuigd dat goede ouders het wel geloven als hun kind iets heeft gedaan. Dus dat goede mensen van hun paard ook vanzelf wel het kwartje zien vallen als een paard iets gewoon weg niet aankan.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:48

Jasmijn ik vind dat jij een beetje een aparte weg inslaat in deze discussie. De discussie gaat over koudbloeden in zijn algemeen. In het begin ben je heel duidelijk over koudbloeden in het algemeen. Nu, enkele pagina's terug, heb je het ineens over "echte koudbloeden", en zoals je zelf zegt, niet over luxe gebouwde fjorden, haflingers en friezen.....want die kunnen, zoals je zelf zegt, wel redelijk meekomen in de sport.... sorry, maar ook dit zijn echte koudbloeden!!!
Je spreekt nu alleen nog maar over Shires en Belgen...... en nogal persoonlijk.
Ik vind het niet correct dat je dit onderscheid maakt. Een koudbloed is een koudbloed. Het lijkt wel of je nu ten aanzien van een deel van de koudbloeden je mening een beetje aan het bijstellen bent....???!!!

Ten aanzien van de punten die je met een koudbloed op wedstrijden scoort wil ik het volgende kwijt. Ik vind het je reinste kolder om te stellen dat je met een koudbloed of met een andersoortig paard van een bepaalde kleur minder punten zou krijgen. Dat is gewoon niet zo. Dat ligt aan je eigen rijkunsten in de ring. Als je goed rijdt, kan een jury niet om je heen. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt of het idee gehad dat ik anders beoordeeld wordt omdat ik een fjord rij.
Vorig weekend ben ik ook gewoon 1ste geworden, in de M1, tussen de rijpaarden. Niks aan de hand. Gewoon je paard fijn trainen en wat laten zien in de ring.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:00

naresha schreef:
Hier zijn vast veel meningen over verdeeld, ik denk dat het heel leuk is voor B/L misschien M maar daarna zou je toch meer aan sportpaarden gaan denken, tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..

ik ben het opzich met je eens, meestal komt een haflinger of fjord niet hoger dan dat. Ik denk dat het ook met het soort mens te maken heeft, als je namelijk helemaal gericht bent op wedstrijden koop je geen fjord! dat zijn over het algemeen de wat "stoerdere" mensen (snap je?). Dat laatste van jou reactie vind ik wel raar: "tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..", waar slaat dat nou weer op? een fjord of haflinger kan óók die oefeningen lopen, soms wat moeilijker qua bouw maar het kan dus wel. En dan vind ik het nog steeds sport!! want waarom zou het bij een fjord geen sport zijn en bij een kwpn paard wel? Dat zou ik dan wel willen weten... Bloos

nouja, ik ben het dus grotendeels met je eens alleen vind ik dat laatste een beetje raar.
Ik heb zelf ook een fjord en die kan ook wijken/aan de teugel enz. Maar ik ben er niet zo mee bezig en ik kan het zelf ook niet zo goed, hij won wel bij de vorige eigenaaresse van andere (kwpn) paarden; dus ik vind dat ze gelijk zijn! Haha! Bloos

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:11

Ik heb het topic een beetje door gelezen en kom de meest verschillende reactie's tegen.

Uiterraad heeft een Warmbloed aanleg voor dressuur en zal ook makkelijker in een hogere klaase kunnen lopen. geheel mee eens. Maar er zijn ook koudbloeden die aanleg hebben en die ook in een hoge klasse kunnen lopen, alleen hier zijn er minder van, gewoon vanwegen de bouw.

Alleen lees ik soms" Als hij netjes luisterd en niet met zijn kop in de lucht loopt kan het best"
Dit vind ik raar om te lezen. Net of alleen koudbloeden in staking gaan of met hun hoofd in de lucht lopen! Ik heb ook wel warmbloeden gezien die in staking gingen en al stuiterend door de bak gaan. Natuurlijk moet gewoon een paard netjes luisteren als je een proef gaan rijden, maar dat is voor warmbloed en koudbloed hetzelfde.

Tja jury. Ik vind dat zowel koudbloed als warmbloed hetzelfde moet beoordeeld worden. Ja dan kan het dan een warmbloed hogere punten krijgt voor een uitgestrekte gang, gewoon omdat zo'n paard dat beter kan. Daar ben ik mee eens. Maar ik vind niet dat je een koudbloed minder punten moet geven omdat het een koudbloed is. Of juist hogere punten geven omdat het een koudbloed is. Ik wil gewoon beoordeeld worden op de gangen, de hulpen en het doen van oefeningen Lachen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:14

yinka, ik ben het helemaal met je eens!!!!! Haha!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:18

haha ik ook Haha!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:19

Neem Guus/Taco,
Die doen het geweldig in de dressuur...
Nee ze zullen niet zo snel op de GP Lopen. (hoewel)
Maar ik vind het onterecht dat de meeste zeggen dat het niet kan, want het zijn evenmin paarden, de ene heeft er meer talent voor dan de andere.
Koudbloeden hebben wat meer 'problemen' met hun postuur in de dressuur... maar daarom kunnen ze het wel....

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:29

Slotty schreef:
naresha schreef:
Hier zijn vast veel meningen over verdeeld, ik denk dat het heel leuk is voor B/L misschien M maar daarna zou je toch meer aan sportpaarden gaan denken, tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..

belachelijke opmerkingl..........

Citaat:
, als je namelijk helemaal gericht bent op wedstrijden koop je geen fjord! dat zijn over het algemeen de wat "stoerdere" mensen (snap je?).

klopt, maar er zijn uitzonderingen, ik rijd toch echt wedstrijd gericht...en ik heb een haflinger...maar dan wel een hele luxe...
maar toch heb ik haar zeker wel voor de sport gekocht, omdat ze het kan....
het is gewoon eeen sportpony

mijn tweede paard word wel een 'gewoon' paard om het maar even zo te formuleren...

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:36

Moirsa schreef:
Neem Guus/Taco,
Maar ik vind het onterecht dat de meeste zeggen dat het niet kan, want het zijn evenmin paarden, de ene heeft er meer talent voor dan de andere.
Koudbloeden hebben wat meer 'problemen' met hun postuur in de dressuur... maar daarom kunnen ze het wel....

Dat zijn uitzonderingen... Dat zijn niet de 'standaard' Fjorden om het zo maar even te noemen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:40

KsVrPy schreef:
Moirsa schreef:
Neem Guus/Taco,

Dat zijn uitzonderingen... Dat zijn niet de 'standaard' Fjorden om het zo maar even te noemen.

Als je op fjordenforums rond kijkt, zie je toch wel vrij veel fjorden die M/Z niveau rijden. Natuurlijk niet onwijs veel. Maar je ziet wel dat koudbloeden steeds hoger komen Lachen

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:44

naresha schreef:

Citaat:
, als je namelijk helemaal gericht bent op wedstrijden koop je geen fjord! dat zijn over het algemeen de wat "stoerdere" mensen (snap je?).
[/quote]

klopt, maar er zijn uitzonderingen, ik rijd toch echt wedstrijd gericht...en ik heb een haflinger...maar dan wel een hele luxe...

mijn tweede paard word wel een 'gewoon' paard om het maar even zo te formuleren...[/quote]

ja, dat bedoel ik ook, was een beetje lastig te zeggen. Maar je hebt idd luxe types en persoonlijk vind ik een luxe haflinger ook onder een "warmbloed"vallen want ookal is dat niet zo, zijn ze soms toch erg heet enz. zoals een warmbloed. snapje wat ik probeer te zeggen? Bloos Knipoog
Maar ik heb nooit gezegd "belachelijke opmerking!" :S

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:46

Slotty schreef:
naresha schreef:

Citaat:

mijn tweede paard word wel een 'gewoon' paard om het maar even zo te formuleren...[/quote]

ja, dat bedoel ik ook, was een beetje lastig te zeggen. Maar je hebt idd luxe types en persoonlijk vind ik een luxe haflinger ook onder een "warmbloed"vallen want ookal is dat niet zo, zijn ze soms toch erg heet enz. zoals een warmbloed. snapje wat ik probeer te zeggen? Bloos Knipoog
Maar ik heb nooit gezegd "belachelijke opmerking!" :S[/quote]

euh ? dat zeg ik toch niet meid ?;)
of mis ik eventjes iets Clown

idd, i get your point, zo denk ik er ook over Lachen

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:47

@ Ladylad,ze bedoel dit zinnetje in de quote: "belachelijke opmerkingl.........."
Die is op een rare manier er tussen gekomen Knipoog

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:51

Yinka schreef:
@ Ladylad,ze bedoel dit zinnetje in de quote: "belachelijke opmerkingl.........."
Die is op een rare manier er tussen gekomen Knipoog

ik snap het niet meer Clown Vork

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:53

hahah het is een beetje vaag uit te leggen. Maar laten we het er maar op houden dat het een misverstand is Clown