Jurycursus 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:40

just_bassie schreef:
Als je de punten van scala als maatstaven hebt dan klopt het idd ;)

Pff nou zie je nou wel. Zit ik toch nog niet zo verkeerd. Miep1979, heb je je maandelijkse periode ofzo?? Ik bedoel het alleen maar goed, zo'n reactie verdien ik dacht ik niet. ;(

AmonRe

Re: Jurycursus 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:56

Het geeft veel verwarring blijkt al weer. Ik heb in de test niks met het scala gedaan, hoop dat ze hem tijdens het gesprek vragen. Heb hem heel goed in mijn hoofd gestampt :-)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:01

Ik heb ook niks met het scala gedaan... heb de maatstaven anders opgevat... algemener...

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:03

De verwarring komt van mij :P
Ik heb punten genomen die achteraf ook in het scala zaten. (aanleuning, ontspanning, rechtgerichtheid en impuls)
Zelf heb ik al 5 jaar niet meer aan dat scala gedacht maar dit vind ik dus wel belangrijk.

Bij mij zei de tovernaar: ik tover heel veel aanleuning maar daar door krijg je wel wat spanning (tegenovergestelde van ontspanning)
Nu blijkt in het scala ontspanning voor aanleuning te gaan en daardoor dacht Suzanne dat de tovernaar het om die reden vroeg.

Maar alles staat standaard geprogrammeerd in dat programma dus waarschijnlijk is het toeval geweest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:05

Nistria schreef:
Maar alles staat standaard geprogrammeerd in dat programma dus waarschijnlijk is het toeval geweest.

Oh staat alles vooraf ingeprogrammeerd? Raar. Nou ja het is duidelijk zo. :)

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:13

Ik heb ook het scala gebruikt, dat is het critrium waar je op beoordeelt als je zit te jureren...

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:14

bij mij vroeg hij iets in de trant van, ik tover meer souplesse maar dan krijg je wel wat spanning voor terug. Ik heb dat niet gedaan :n :+

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:16

@ Suzanne, Ik denk het wel.
Zelf neem ik ook testen af en daar staat bijvoorbeeld ook geprogrammeerd dat hij antwoord A moet koppelen aan de tegenpool van antwoord B enz..

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:14

Nistria schreef:
De verwarring komt van mij :P
Ik heb punten genomen die achteraf ook in het scala zaten. (aanleuning, ontspanning, rechtgerichtheid en impuls)
Zelf heb ik al 5 jaar niet meer aan dat scala gedacht maar dit vind ik dus wel belangrijk.

Bij mij zei de tovernaar: ik tover heel veel aanleuning maar daar door krijg je wel wat spanning (tegenovergestelde van ontspanning)
Nu blijkt in het scala ontspanning voor aanleuning te gaan en daardoor dacht Suzanne dat de tovernaar het om die reden vroeg.

ik heb 3 jaar geleden de L cursus gedaan,
deze test heb ik ingevult wat ik belangrijk vind als ik een combi in de ring heb.
het skala dus voor mij ;) wat leverd dat op : een nette proef :D

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:23

Haha ja ik had ook zoiets. Ik had "een fijn beeld"

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:48

Maar dat vind ik juist een rare insteek, want als je het skala aan houdt hecht je waarde aan dingen die je niet zelf in de hand hebt. En het is een denkwijze test, dus voor was het wel duidelijk dat het gaat om 'hoe' je tegen een proef aan kijkt, wat je waardes zijn. Skala is als het ware een 'meetlat'/handvat om te kunnen beoordelen, is geen waarde of norm die uit jezelf cq je denkwijze voort komt.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:50

Poeh...eindelijk zijn er mensen die hetzelfde hebben opgeschreven als ik! Iets andere verwoording soms...
Raakte heel erg in de war :o

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:34

Remember schreef:
Maar dat vind ik juist een rare insteek, want als je het skala aan houdt hecht je waarde aan dingen die je niet zelf in de hand hebt. En het is een denkwijze test, dus voor was het wel duidelijk dat het gaat om 'hoe' je tegen een proef aan kijkt, wat je waardes zijn. Skala is als het ware een 'meetlat'/handvat om te kunnen beoordelen, is geen waarde of norm die uit jezelf cq je denkwijze voort komt.

Ik denk dat je dan je persoonlijke voorkeur mee laat tellen en ik denk dat het de bedoeling is dat je zoveel mogelijk conform het scala beoordeelt en niet je persoonlijke smaak/voorkeur volgt..

Maar het is wel leuk om te lezen dat een tekst op verschillende manieren gelezen/begrepen kan worden....
En wat is het juiste? Ik denk niet dat er echt goed of fout is in deze kwestie...

Misschien iemand die vorig jaar de test heeft gedaan ook deze vraag heeft gekregen en wat toelichting kan geven?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:01

bambi76 schreef:
Remember schreef:

Ik denk dat je dan je persoonlijke voorkeur mee laat tellen en ik denk dat het de bedoeling is dat je zoveel mogelijk conform het scala beoordeelt en niet je persoonlijke smaak/voorkeur volgt..

Maar het skala komt niet uit jezelf :n, dat is een 'opgelegd' beoordelingscriterium. Ze kunnen je net zo goed aanleren om een proef op 'tijd' te beoordelen, of op de kleurcombinatie die iemand met zijn dekje/broek/jasje gemaakt heeft, of op hoe hoog de voorbenen komen.
Ze gaan er dan ook van uit dat ze je kunnen leren beoordelen nav skala (dáár ga je voor opgeleid worden :)*) , maar de manier waarop iemand denkt, tegen het leven aankijkt, met situaties omgaat etc etc ligt in behoorlijke mate vast. En dát soort denken wordt er getoetst. Niet alleen met deze MPA, al die testen is 1 pot nat, heb al legio zulke testen gemaakt (sportpsychologisch, werk gerelateerd...)

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:25

Dat klopt ze testen je denkwijze....naar mijn idee komt dat ook meer naar voren in de vervolg vragen dan deze startvraag...
Ik denk dat de startvraag bedoelt is of je snel van je standpunt afwijkt of niet...krijgen ze je aan het twijfelen, dus ik denk niet dat er echt een goed of fout antwoord is....

Maar goed misschien snap ik het niet...ik heb zo'n test nog niet eerder gemaakt...en sla ik de plank volledig mis :o

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:36

Remember schreef:

mee eens! Het is een denkstijltest en geen beoordelingstest! Maar goed, we zullen het in november horen! :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:41

AmonRe schreef:
Ik heb uitgangspunten voor beoordelen genomen, zoals kennis, onpartijdigheid etc.

Dat heb ik ook gedaan en ik heb dus niet eens begrepen dat je er ook voor kon kiezen om niet accoord te gaan met de tovenaar, ik dacht dat hij ging blijven miepen of dat je antwoorden ongeldig werden ofzo. Ik ben zo aan het uitbreiden en samenvoegen geweest tot het nummer 1 bovenaan zetten ertoe zou leiden dat nummer 2 idd een heel stuk minder belangrijk werd.
Ik kreeg het gelijk spaans benauwd toen ik zag dat jullie allemaal die tovenaar de boom in hadden gestuurd.
Mijn profiel: u dramt via een omweg om iedereen tevreden te houden toch uw eigen zin door

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:50

Urielle schreef:
AmonRe schreef:
Ik heb uitgangspunten voor beoordelen genomen, zoals kennis, onpartijdigheid etc.

Dat heb ik ook gedaan en ik heb dus niet eens begrepen dat je er ook voor kon kiezen om niet accoord te gaan met de tovenaar, ik dacht dat hij ging blijven miepen of dat je antwoorden ongeldig werden ofzo. Ik ben zo aan het uitbreiden en samenvoegen geweest tot het nummer 1 bovenaan zetten ertoe zou leiden dat nummer 2 idd een heel stuk minder belangrijk werd.
Ik kreeg het gelijk spaans benauwd toen ik zag dat jullie allemaal die tovenaar de boom in hadden gestuurd.
Mijn profiel: u dramt via een omweg om iedereen tevreden te houden toch uw eigen zin door

??? Hoe kom je dan aan je profiel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:51

Die bedenk ik er zelf nu ter plekke bij :Y)

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:52

Urielle schreef:
Die bedenk ik er zelf nu ter plekke bij :Y)

_O-

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:54

@urielle _O-

Hebben jullie er al over nagedacht als je niet wordt toegelaten? (met name dan voor de IM) Blijkbaar pas je dan niet in het profiel van de KNHS.....blijf je dan jureren?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:37

Eventjes wat van mijn meta profieltest gekopieerd

Maatstaven (gesorteerd):
1: 'Happy athlete' versus 'ongehoorzaam'
2: 'Ontspannenheid' versus 'verzet'
3: 'Balans' versus 'onregelmatig'
4: 'Rechtgericht' versus 'scheef'
Metacriterium: 'tevredenheid' versus 'ongelukkig'

In het profiel van mevrouw ...... vallen twee zeer hoge scores of 'pieken' op (scores van 8 of hoger), namelijk:
1. 'Towards' (er naartoe)
2. 'Matching' (voldoet wel)

Daarnaast zien we nog vijf metaprogramma's met hoge scores (hoger dan 6, of soms bij driewaardige metaprogramma's hoger dan 5), namelijk:
1. 'Reactive' (reactief)
2. 'Options' (opties)
3. 'Internal locus of control' (controle binnen zelf)
4. 'Development' (ontwikkeling)
5. 'Structure' (structuur)
De overige scores zijn min of meer met elkaar in evenwicht, d.w.z. dat mevrouw Harkema - Lukas wat deze metaprogramma's betreft geen uitgesproken voorkeur heeft.

Deze denkstijl wordt nu om te beginnen globaal en in de ik-vorm beschreven. Verderop in deze rapportage geven we een gedetailleerdere omschrijving van deze manier van denken.
- Als het gaat om 'beoordelen van combinaties', streef ik heel doelgericht naar wat ik belangrijk vind, namelijk 'happy athlete' en 'ontspannenheid'. Mijn denken is er zeer sterk op gericht om dingen te verwezenlijken, neer te zetten en op te bouwen. Als dat bereikt wordt, levert mij dat 'tevredenheid' op. Als ik denk aan die doelen zie ik beelden, voel ik gevoelens en hoor ik verhalen of geluiden. Ik heb geen sterke voorkeur voor één van deze zintuiglijke kanalen.
- Ik ben veel bezig om verschillende kanten van mijn doelstellingen te beschouwen en tegen elkaar af te wegen. Ik ga niet gauw op eigen initiatief tot actie over.
- Daarbij vind ik het prettig om over verschillende nieuwe mogelijkheden na te denken die eventueel uitgeprobeerd zouden kunnen worden.
- Ik geloof dat het van mij afhangt of doelen zoals 'happy athlete' en 'ontspannenheid' ook daadwerkelijk worden bereikt. Waar een wil is, is een weg.
- Ik denk heel positief als het om 'beoordelen van combinaties' gaat. Ik ben voornamelijk bezig met wat er goed gaat en wat er klopt, en niet of nauwelijks met wat er niet goed gaat en wat er niet klopt.
- Ik houd van geleidelijke ontwikkeling. Als het om 'beoordelen van combinaties' gaat, heb ik weinig behoefte aan grote, snelle veranderingen, maar het hoeft van mij ook niet altijd hetzelfde te blijven.
- Ik ben bezig met hoe verschillende dingen met elkaar samenhangen. Hoe beïnvloeden de verschillende aspecten elkaar? Welke oorzaken en gevolgen kun je onderscheiden?

Overige denkstijlelementen
Wat de overige denkstijlelementen (metaprogramma's) betreft, heb ik geen voorkeur of een minder uitgesproken voorkeur.
- Soms ga ik uit van eigen normen en waarden, maar soms volg ik ook de mening van anderen.
- Ik heb een breed overzicht, maar ik kan mij even goed richten op de details.
- Ik heb aandacht voor de mensen en de relaties maar ook voor de activiteiten en de informatie.
- Ik kan samenwerken in een hecht team, maar ook in een minder hecht team en ik kan ook helemaal alleen werken.
- Ik heb aandacht voor zowel het heden, maar ik kan mijn aandacht ook richten op het verleden of de toekomst.
- Ik denk soms in beelden en verhalen, maar ik ben me ook bewust van mijn gevoelens

Waarden en maatstaven (criteria)
Als het gaat om 'beoordelen van combinaties', dan zijn de volgende waarden en maatstaven voor mevrouw ..... van belang:
1. 'Happy athlete' in tegenstelling tot 'ongehoorzaam'
2. 'Ontspannenheid' in tegenstelling tot 'verzet'
3. 'Balans' in tegenstelling tot 'onregelmatig'
4. 'Rechtgericht' in tegenstelling tot 'scheef'
Overkoepelende waarde: 'tevredenheid' in tegenstelling tot 'ongelukkig'

De waarden staan in deze volgorde, omdat 'happy athlete' duidelijk belangrijker voor haar is dan 'ontspannenheid'. 'Ontspannenheid' is weer belangrijker dan 'balans'. Waar het haar uiteindelijk om gaat, d.w.z. de maatstaf die de eerdergenoemde maatstaven overstijgt, is: 'tevredenheid'. Dit is voor haar - in de context van 'beoordelen van combinaties' - het hoogste goed.

Mevrouw ..... zal meer gemotiveerd zijn en meer geïnspireerd raken naarmate zij meer het idee en het gevoel heeft dat er 'happy athlete', 'ontspannenheid', 'balans', 'rechtgericht' en 'tevredenheid' aanwezig is of gerealiseerd kan worden. Zij is minder gemotiveerd en zal sneller ergens op 'afknappen' naarmate zij meer het idee of het gevoel heeft dat iets tot 'ongehoorzaam', 'verzet', 'onregelmatig', 'scheef' en 'ongelukkig', e.d. leidt.

Stijl van denken, waarnemen en handelen
Mevrouw ...... manier van denken - als het gaat om 'beoordelen van combinaties' - wordt hieronder uitgebreid beschreven. Haar manier van denken (haar metaprofiel) heeft belangrijke consequenties voor haar gevoelsmatige reacties, voor hoe zij situaties waarneemt en voor hoe zij zich zal gedragen. Houd bij het lezen van het profiel s.v.p. goed in gedachten, dat zij in andere situaties mogelijk heel anders denkt.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:22

Grappig te lezen Attitude.
Urielle }> ...
Heb de test idd ingevuld zoals Remember. Hij was gewoon voor meerdere interpretaties vatbaar.

Ik heb me opgegeven voor het IM. Mocht er uit de metaprofieltest komen dat mijn denkwijze niet past bij wat de KNHS zoekt dan lever ik ook mijn IL bevoegdheid in. Zou beetje onzin zijn om dan wel te blijven jureren in het B/L als je weet dat je eigenlijk niet voldoet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:09

bambi76 schreef:
@urielle _O-

Hebben jullie er al over nagedacht als je niet wordt toegelaten? (met name dan voor de IM) Blijkbaar pas je dan niet in het profiel van de KNHS.....blijf je dan jureren?

Hier hadden we het in Ermelo ook over gehad met een paar mensen die ook zaten te wachten.. Er zijn er genoeg die zeggen dan helemaal te stoppen met jureren.. Ik weet het nog niet, maar kan me niet voorstellen dat ik eeuwig alleen de B/L blijf jureren :n

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:51

Ik stop niet hoor, dan ga ik er volgende keer nog een keer voor en zie daarna wel weer verder!

Ik hou mijn hart vast voor wat er uit mijn test komt want ik ben een extreme.....iets is goed en dan ook echt goed en als het fout is, is het echt fout. Zo heb ik ook de test ingevuld.

Ooit heb ik eens een test moeten doen om te bekijken of ik geschikt was voor een bepaalde functie, daar kwam uit dat ik totaal ongeschikt was om voor een baas te werken........en toch is dat ook gelukt :+ (tenminste totdat ik er weer uitgezeild word natuurlijk }> )