Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Pleasure_

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:44

Ik geef nu een paar jaar les aan kinderen en sinds kort ook een volwassenengroep, man man, kinderen lesgeven is heel wat makkelijker dan de "groten" maar nu heb ik m'n draai gevonden en doen we in februari mee aan de onderlinge carrousselwedstrijd op stal.

Met de kwebbelaars in de lessen ben ik heel consequent, als er iemand aan het woord is is de rest stil!! Ik wil veel discipline in m'n groepen hebben, ik ben heel streng, maar ik ben ook weer heel lief als ze goed luisteren en hun best doen. Ook ben ik al ruim voor de 1e les begint op stal te vinden, om lekker te kletsen, of advies en hulp te geven wie dat nodig heeft.

Ook doe ik om de zoveel lessen een half uur een spelletje wat varieert van de "stoelendans" tot "annemariakoekkoek" ligt aan het niveau van de les.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:54

Ik geef ook les, ik heb nu 2 groepen, 1 groep met kinderen die ik echt vanaf het begin heb leren rijden, ze zijn ongeveer 7/8 jaar en 1 groep kinderen die al gevorderd zijn, tussen de leeftijd van 10/15 jaar.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:09

Geven jullie ook springlessen? Ik heb een springlesje 1 keer in de 4 weken, de meiden zijn van 11 tot 15 jaar zijn middengevorderd en hebben d/e-ponys en soms een kleinpaardje erbij. Weet iemand nog een een leuk parcourtje met +/- 6 hindernisjes in een baan van 20x40. ( de hindernissen mogen meerdere malen genomen worden)

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:41

Ik geef 1 keer per week les aan 2 meisjes van 8 en 9, af en toe mogen ze ook springen. Ze moeten dit beide nog leren. Op dit moment springen ze nog lage hindernisjes en af en toe een klein parcoursje met ongeveer 3 hindernissen.

Een probleem waar ik tegenaan loop is dat ze de pony's soms in de mond trekken (vooral bij de landing) omdat ze nog niet goed mee kunnen gaan met de beweging. We proberen al goed te zeggen dat ze de manen vast moeten houden en handen goed naar voren. De pony's vinden het springen hierdoor minder leuk en springen soms zelfs niet meer, hebben jullie soms tips voor dit probleem?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:38

Eerst goed de verlichte zit oefenen in draf en galop, als dat goed gaat over balkjes en cavaletti's en zo opbouwen!

Zelf geef ik (helaas) zelden springles, vooral omdat mn lesklantje en haar pony nog geen naadloze combi zijn, ze hitsen elkaar nog wel eens op en ik wil eerst de rust erin voordat ik met de hittepetitjes gaan springen!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:45

Even een vraagje die niks met lesgeven te maken heeft, maar wel met kleine kinderen en een shetje..

Mn neefje van 7 moet een spreekbeurt houden, onderwerp paarden en heeft me gebelt of de pony mee mocht naar school (najah of ik met pony langs kon komen).. Dat ga ik ook doen, maar hoe zouden jullie dit aanpakken. Kijken of ik van te voren de klas even in kan gaan uitleggen dat ze rustig moeten doen bij de pony/ er vanuitgaan dat de juf dat zegt (neefje weet dat pony t spanend kan vinden)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:48

Inderdaad eerst de juf goed uitleg laten geven, juffen maken vaak wel indruk en daarna zelf ook nog even benadrukken. misschien stuk voor stuk de pony aaien, voor de kids die dat willen (en als dat van jou mag), maar dat ze er niet massaal op af komen ofzo.

In iedergeval succes ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:53

ja dat had ik ook al bedacht, max 2 a 3 kids tegelijk bij de pony... en ik hou m zelf vast (neefje mag rondje over t plein rijden als die rustig is... maar wel aan een touwtje) die draak is nogal goed in uitbreken...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:54

Ja precies, gewoon op safe spelen met die kids, zekerheid en veiligheid voor alles toch ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:56

ja dat is wel de bedoeling...

maar als je gebelt wordt en hij zelf bedacht heeft dat een pony meenemen leuker is dan een goudvis of playstation kun je ook geen nee zeggen...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:44

Het kan ook wel, zolang je alles maar goed in de gaten houd, jij kent je pony het beste en als die kids weten dat het menes is, komt het vast wel goed!

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:24

joyce2 schreef:
Eerst goed de verlichte zit oefenen in draf en galop, als dat goed gaat over balkjes en cavaletti's en zo opbouwen!

De verlichte zit gaat goed, balkjes ook, dit hebben we ook al vaak geoefend. Het probleem is zeg maar de springbeweging van de pony die ze niet kennen...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:57

@ Kim De FNRS caprilli en vaardigheidsproeven zijn erg geschikt voor jouw lessen! Kun je meteen je manegehoudster lief aan kijken een keer een caprilliwedstrijd te houden :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:03

Ik weet niet of je ze ook figuren laat rijden in verlichte zit (bijv. een volte of afwenden), want dat kan ook helpen nog wat extra balans te krijgen, als dat ook allemaal in orde is, word het gewoon een kwestie van oefenen. Als het goed is, moeten ze na een paar keer over de hindernis springen wel door hebben hoe dat aanvoelt. Gewoon goed laag beginnen, inieminie kruisje ofzo en pas als ze lekker de balans hebben, doorgaan naar een wat hoger sprongetje en goed blijven hameren op de houding!

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:56

joyce2 schreef:
Ik weet niet of je ze ook figuren laat rijden in verlichte zit (bijv. een volte of afwenden), want dat kan ook helpen nog wat extra balans te krijgen, als dat ook allemaal in orde is, word het gewoon een kwestie van oefenen. Als het goed is, moeten ze na een paar keer over de hindernis springen wel door hebben hoe dat aanvoelt. Gewoon goed laag beginnen, inieminie kruisje ofzo en pas als ze lekker de balans hebben, doorgaan naar een wat hoger sprongetje en goed blijven hameren op de houding!

Dat figuren rijden in de verlichte zit zou ik inderdaad nog wel met ze kunnen gaan oefenen, bedankt voor de tip.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:17

Ilja000 schreef:
@ Kim De FNRS caprilli en vaardigheidsproeven zijn erg geschikt voor jouw lessen! Kun je meteen je manegehoudster lief aan kijken een keer een caprilliwedstrijd te houden :)

Kom jij dan jureren :) ???

Gister zijn we met z'n negenen naar Ermelo geweest bij de FNRS workshop, het was een erg leuke dag. Zijn jullie ook geweest?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:10

Mijn collega's zijn geweest. Ik lig met griep op bed sinds donderdagavond. Kon wel janken! (heb ik ook gedaan trouwens). Ik ben fan van Tineke! Was het leuk?

Helaas... ik mag geen caprilli jureren...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:21

Ik ben ook Tineke Fan, persoonlijk vond ik het niet het meest informatieve onderdeel van de dag maar wel het leukste. Ik heb me doodgelachen om haar haha

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:43

Jullie hebben er weer een hoop op gedaan??

Jammer Ilja dat je niet mee kon

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:19

KimH schreef:
Ik ben ook Tineke Fan, persoonlijk vond ik het niet het meest informatieve onderdeel van de dag maar wel het leukste. Ik heb me doodgelachen om haar haha

Wat vond je er zo grappig aan?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:31

Niet uitlachen hoor!!! Maar ze maakte een aantal heerlijke droge opmerkingen en daar hou ik wel van :) .

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:32

Zijn hier mensen die zondag ook naar de fnrs instructie dad op ermelo zijn geweest??

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:35

Ja wij zijn met 9 man (helaas niet iedereen) geweest

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:15

KimH schreef:
Niet uitlachen hoor!!! Maar ze maakte een aantal heerlijke droge opmerkingen en daar hou ik wel van :) .

Ja dat vond ik ook wel, ze heeft een prachtige humor.
Maar een aantal konden dit toch niet waarderen.
Ik zelf heb het niet zo ervaren, maar een aantal mensen spraken me naderhand aan, omdat ze vonden dat ze over de rug van de ruiters het publiek aan het lachen kreeg.
De paarden en pony waren van mij en de ruiters mijn klanten.
Vandaar mijn vraag.
Ik zelf stond eigenlijk wel een beetje verbaasd, en heb achter mijn oren gekrabt.
Het paard wat bitloos liep, loopt normaal te dansen.
Maar de ruiter zat gewoon te wachten op opdrachten, die dus weinig kwamen.
Ik vond het jammer, want er was een vraag uit het publiek of je bitloos ook nageeflijk kan rijden.
Juist door dit bitloze rijden, is hij veel beter gaan lopen.
De pony, was voor velen uit het publiek grappig om te zien en erg herkenbaar.
Ik had vooraf al gezegd, als je een los teugeltje laat rijden doet ze het niet.
Juist met hulpteugels wordt het veel erger.
En dan nog de dosis zenuwen van de ruiters en er komt weinig meer uit.
Toch was ik ape trots op de meiden en mijn paarden. Ze deden het toch maar voor zo'n groot publiek. *D
Wel leerzaam, want ik ben gelijk maandag ochtend in de les gaan vragen wat ieders doel is.
Toch blijkt wel dat manege ruiters weer heel anders reageren en les moeten hebben dan een particulier.
Maar ik vond het jammer dat ze niet echt even de tijd nam om meer de ruiters te begeleiden, want dan had er veel meer uit gekomen.
Hoe vonden jullie ( degene die daar waren) het om te zien dat er gewone lespaarden en manegeruiters in de baan waren?
Ik heb dit zelf altijd gepromoot, want ik vind voorgeprogrammeerde paarden en ruiters niet leerzaam. Dit is tenslotte het materiaal waar we mee moeten werken.

Ik vond de presentatie van Antoinette ook goed om te horen, wel veel herhaling, maar toch weer de bevestiging, hoe moeilijk het is om een goede manege instructeur te zijn, en het motiveert toch weer om kritisch naar jezelf te gaan kijken.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:20

Ik ben benieuwd of jullie leerlingen wel eens huiswerk meegeven om rijtechnisch beter te worden?

Mijn leskindje vind het erg leuk aangezien zij maar 1 keer per week bij de paarden is en zo toch de hele week een beetje met paardrijden bezig kan zijn.

Ze moet bijvoorbeeld op de fiets haar hakken uitdrukken alsof zed op een paard zit.
Als ze zich verveelt mag ze bijvoorbeeld eens aan tafel recht gaan zitten alsof ze op een paard zit. (rug recht, schouders naar achteren en voeten van de vloer en hakken uitdrukken)

Ben haar nu een beetje aan het leren om bewuster los te rijden dus in welke situatie je welke oefeningen doet.
Heb haar een blaadje mee gegeven met
- Een snel paard
- Een sloom paard
- Een kijkerig paard
en nu mag ze de hele week nadenken over wat voor oefeningen ze zou rijden met deze paarden. (voltes, schijn-overgangen etc)