Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:12

Tarah5 schreef:
IK ken een shire die in zijn rijden en absoluut zijn karakter en zelfs met het springen misschien nog wel beter en braver is dan, mijn hoog in het bloedstaande KWPNertje.

Met braaf alleen kom je niet een parcours rond, en ook niet uit de dressuurring met een winstpunt.

Tarah5 schreef:
Iedereen heeft hetzelfde doel, lijkt me, lol met zijn knol.

Nou mijn doel ligt iets anders. Ik wil lol met mijn knol en dat mijn knol ook lol met mij heeft. Ik doe mijn dressuurknol geen plezier met springen, dus ga ik dat niet van hem verlangen. Ondanks dat hij braaf springt wanneer ik hem naar een hindernis toerij (en vervolgens alle balken erafgooit)

Tarah5 schreef:
Maar ben wel van mening dat iedereen de beperkingen van zijn paard in de gaten moet houden.

Maar waar ik een beetje bang voor ben is dat er velen zijn die verblind door de liefde op hun paardje niet de beperkingen realistisch in kunnen schatten. Let maar eens op ouders die te horen krijgen dat hun kind iets niet kan of iets gedaan heeft. Dat kunnen ze ook vaak moeilijk geloven. Want zoiets doet hun geliefde spruit niet, of kan hun geliefde spruit makkelijk.

Dolfje schreef:
Het is alleen jammer dat er zoveel vooroordelen over koudbloeden zijn, naar alle ervaringen die ik zelf heb en gehoord heb van mede koudbloed liefhebbers wordt er helaas door sommige jury leden *(er zitten ook jury leden bij die niet discrimineren hoor, laat ik dit er vooral ook even bijzeggen, ze zijn wel wat moeilijker te vinden!) wel degelijk gediscimineerd en dat is erg jammer.

Er zijn geen vooroordelen en er wordt niet gediscrimineerd, laat dat nu eens tot je doordringen!!! Een goede prestatie levert altijd punten op. En veel koudbloedliefhebbers schuiven het liever op de jury af dan dat ze toegeven dat zij en/of hun paard het niet kunnen.

Dolfje schreef:
Zoals ik al eerder schreef ken ik diverse koudbloeden (shires, haflingers, fjorden, tinkers) die super lopen en af en toe ook wedstrijden lopen, heb meerdere ook zien lopen op wedstrijden en jammer genoeg zijn de punten dan vaak erg laag.

En dat is omdat er slecht gereden wordt/het paard het niet kan. Als een paard echt super loopt krijgt hij echt de punten wel.

Dolfje schreef:
Ik heb zelf best wel wat kennis van hoe een goed plaatje eruit moet zien.

Want?

Dolfje schreef:
Het gaat in mij geval absoluut niet om de punten, maar om een eerlijke kans. Dat is alles!

En die eerlijke kans krijg je hoor op een wedstrijd. Maar je moet ook eerlijk naar jezelf kunnen kijken. Ik denk dat het daar bij jou aan ontbreekt. Zolang jij alles maar op de jury afschuift wel iig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:18

Tjonge zeg wat een gezeik soms.
Als je niet wil worden beoordeeld, moet je geen wedstrijden gaan rijden.
Iedereen heeft idd wel eens dat hij/zij het niet helemaal eens is met de jury. Soms vind ik ze net sinterklaas en soms had ik naar mijn idee wel een puntje verdient (waar ik net 2 puntjes te kort had)
Ga dan springen, dan is het duidelijk.

Het belangrijkste is, om eerlijk te zijn tegenover je paard. Het moet leuk zijn. Ik zal ook nooit een turnster worden, die bouw heb ik niet en zal ik op een bepaald niveau echt niet leuk meer vinden. Terwijl een beetje gymen wel leuk en goed is voor me.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:21

jasmijn78 schreef:
Dolfje schreef:
Het is alleen jammer dat er zoveel vooroordelen over koudbloeden zijn, naar alle ervaringen die ik zelf heb en gehoord heb van mede koudbloed liefhebbers wordt er helaas door sommige jury leden *(er zitten ook jury leden bij die niet discrimineren hoor, laat ik dit er vooral ook even bijzeggen, ze zijn wel wat moeilijker te vinden!) wel degelijk gediscimineerd en dat is erg jammer.

Er zijn geen vooroordelen en er wordt niet gediscrimineerd, laat dat nu eens tot je doordringen!!! Een goede prestatie levert altijd punten op. En veel koudbloedliefhebbers schuiven het liever op de jury af dan dat ze toegeven dat zij en/of hun paard het niet kunnen.

Afgod

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:25

Citaat:
Als je niet wil worden beoordeeld, moet je geen wedstrijden gaan rijden.
Iedereen heeft idd wel eens dat hij/zij het niet helemaal eens is met de jury. Soms vind ik ze net sinterklaas en soms had ik naar mijn idee wel een puntje verdient (waar ik net 2 puntjes te kort had)
Ga dan springen, dan is het duidelijk.

Het belangrijkste is, om eerlijk te zijn tegenover je paard. Het moet leuk zijn. Ik zal ook nooit een turnster worden, die bouw heb ik niet en zal ik op een bepaald niveau echt niet leuk meer vinden. Terwijl een beetje gymen wel leuk en goed is voor me.

helemaal mee eens.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:29

jasmijn78 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:36

Nou, idd. Dat een jury je nou wel eens die punten heb gegund, dan heb je mazzel. Soms een makkelijke jury en soms een strenge jury. Beetje naief om te kijken naar de makkelijke jury's. Van de strenge kun je meer leren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:42

Citaat:
Met braaf alleen kom je niet een parcours rond, en ook niet uit de dressuurring met een winstpunt

maar het helpt wel Knipoog
ik heb al zo vaak meegemaakt dat mijn Tinker met springen van allemaal springpaarden en sportpaarden won puur omdat ze niet onder de indruk is van al die hindernissen en tierelantijntjes en we dus als een van de weinigen foutloos rondkwamen daardoor.
En nee, ze is geen extreem goede springer, ze heeft er de bouw niet voor, maar ze krijgt het wel voor elkaar door haar brave karakter.
en dit zijn niet alleen kleine onderlinge BB parkourjes van de lokale manege, maar ook gewoon grotere kampioenschappen en Tripalons.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:44

En dat is super. Maar als je verder wil dan de beginnende wedstrijdjes heb je meer nodig dan dat. En daarmee doe ik niets af aan de prestatie van jouw paard, maar op ene hoger niveau kom je er niet met alleen een braaf paard. Ze moeten ook een beetje gek zijn om een 1.60 parcours te willen springen, of Burghley te lopen.

Dolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:05

Jasmijn,

Jij hebt duidelijk ook vooroordelen.
Ik zou je graag eens uitnodigen op een koudbloedendag zodat je zelf eens met eigen ogen kunt zien hoe deze dieren zich bewegen. Je zou ze zelfs zelf kunnen berijden en dan zul je zien dat ik niet zomaar iets loop te verkondigen, mede eigenaren zullen mijn verhaal bevestigen.

Groetjes,
Esther

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:11

Huilen bhoehoehoe esther.
Nogmaals. De "kwpn-er-kant" zal ook bevestigen, dat zij ook hebben mee
gemaakt dat zij hun punten niet hebben gekregen die ze in hún ogen hadden verdient.
Stop dan met de wedstrijden, áls je er niet tegen kunt.

Over de kado-punten hoor ik je niet klagen...

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:30

Dolfje schreef:
Jasmijn,

Jij hebt duidelijk ook vooroordelen.
Ik zou je graag eens uitnodigen op een koudbloedendag zodat je zelf eens met eigen ogen kunt zien hoe deze dieren zich bewegen. Je zou ze zelfs zelf kunnen berijden en dan zul je zien dat ik niet zomaar iets loop te verkondigen, mede eigenaren zullen mijn verhaal bevestigen.

Groetjes,
Esther

Ik ben het hier wel mee eens Knipoog
Maar ik ben het ook eens met Jasmijn dat je een paard niet moet overvragen!!!
Ik weet echt wel wat mijn paarden aankunnen, ik merk aan mijn fjord dat hij door de wedstrijden veel socialer is geworden en beter in zijn vel zit, ook omdat we nu heel goed les hebben.Ik houd rekening met zijn kunnen en we maken geregeld een buitenrit voor de afwisseling, ik ga niet voor het uiterste.

Dus wat voor paard je ook rijd, let op zijn kunnen, en heb lol samen met je knol Haha!

komma schreef:
Ik vind het leuk en moedig al die koudbloeden in de ring, maar...........men fietst de Tour de France niet op een stadsfiets en rijdt een Formule 1 wedstrijd toch ook niet in een gewone personenauto?

Onzin, waarom is een koudbloed minder dan een warmbloed?
Er zijn goede koud en warmbloeden maar ook minder goede warm en koudbloeden.
Mijn fjord is sneller dan mijn warmbloed Knipoog Het is per paard verschillend, niet altijd per ras.
En...ik weet ook wel dat de gemiddelde warmbloed bv.beter kan strekken dan de gemiddelde koudbloed.Maar ik weet dat dat ons zwakke punt is,Ik merk ook dat dressuur erg goed doet, mijn fjord is mooi gespierd en veel vrolijker.
En...wat afwisseling in de ring is toch fijn!!! Daarbij komt dat de meeste dressuurkoudbloeden toch een wat andere bouw hebben Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:40

jasmijn78 schreef:
Dolfje schreef:

Dit gebeurt bijna nooit, maar ik heb het weleens meegemaakt, ik geef eerlijk toe als ik slecht heb gereden maar ik heb een keer heel goed gereden, volgend meerdere en had toen lage punten, maar meestal haal ik mn punten wel Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:26

Braaf werkt wel mee.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:00

Jasmijn 78: Je begint me nu echt een klein beetje de keel uit te hangen met je anky allures.
Ik heb nogal wat wedstrijden gereden ja, best veel ook wel. Ik heb met meer publiek om me heen gereden dan jij je ooit kunt voorstellen. Ik ben met mijn paarden ook internationaal geweest, en dan heb ik het niet alleen over belgie of duitsland. Ik weet precies wat dressuur inhoud, ik heb les gehad bij Diana v/d spek, en mocht je haar niet kennen, ze lest zelf bij anky.
Als je mij niet wilt geloven dat mijn koudbloed de oefeningen naar behoren uitvoerd, dan geloof je het niet. In mijn ogen meer het niet WILLEN WETEN dan het niet geloven. Je wil gewoon niet weten dat er koudbloeden zijn die weldegelijk netjes kunnen lopen.
Dan vraag ik me ook af, noem jij friezen warmbloeden omdat je dan niet hoeft te erkennen dat een koudbloed leuk kan lopen, of zit dat anders?
Ja nu wordt ook ik bot, en dat doe ik niet snel.
Maar je bent me aan het afschilderen als iemand die geen idee heeft waar ze het over heeft, en dom uit haar nek l*lt. Daar kan ik niet tegen eigenlijk, ben je aan het verkeerde adres.
Ik weet precies wat een proefje inhoud, en ik denk dat ik dan ook redelijk goed kan beoordelen of mijn paarden netjes hebben gelopen of niet. Als mijn KWPN een winstpunt rijd, en mijn koudbloed in de zelfde proef niet, terwijl ik die koudbloed veel meer ontspannen vond e.d. dan de warmbloed, dan zeg ik dat niet voor niks.
Ik ben door meer, en grotere juryleden beoordeeld op mijn rijkunsten met dit ras, dan jij bent tegen gekomen. En ook prive, en dus niet alleen via een microfoon in een bomvolle amsterdam rai.
Die mensen schromen niet om te zeggen wat ze denken. Zo ook enkele zeer bekende paarden fisio's. Die mijn koudbloed zagen lopen tussen de rest, en toch echt moesten erkennen dat deze dikbil soepeler en netter liep dan de rest wat er rond liep.
Dat zijn mensen met ECHT paardne verstand, en die zijn niet te beroerd om te erkennen dat zo'n peerd ook kan lopen. Als dat soort mensen persoonlijk naar mij toekomen met zo'n verhaal, dan is dat oprecht.
En dan hoeft een Z ruiter op bokt mij niet af te schilderen als iemand die har eigen paard het beste vind terwijl ze aan het dagdromen is. JIJ bent hier de gene die nog nooit zo iets heeft gezien, hoe kun je dan zeggen dat het niet mogelijk is? Iedereen die het WEL heeft gezien heeft volgens jou ongelijk, want JIJ hebt het nog niet gezien. Pffffff laat maar.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:03

ik vind idd dat hier wel behoorlijk word gewezen naar mensen die het maar niet weten....
beetje jammer is dat....
en of de een zich tegenspreekt, dat soort stukjes opzoeken

beetje jammer
maar er zitten hier en daar wel goeie stukjes tussen.

Dolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:27

Sherwood,

Dank je wel!
Eindelijk eens iemand die gelijkgezind is!
Ik neem aan dat je Max rijdt?? SUPER dier!!!!! Ze moeten jou inderdaad eens zien, super!

Volgens mij kunnen we eeuwig doorgaan met deze discussie.
Er zullen eeuwig twee kampen blijven, jammer.

Ik blijf lekker doortrainen zolang mijn dikkiedik het leuk vind en dat vindt hij tot nu toe nog steeds!

Groetjes,
Esther
Trotse eigenaar van een prachtig bewegende kruising belgxkwpn van 1.80 en bijna 1000 kg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:29

sherwood schreef:
Dan vraag ik me ook af, noem jij friezen warmbloeden omdat je dan niet hoeft te erkennen dat een koudbloed leuk kan lopen, of zit dat anders?

Dat zit idd anders, een fries IS een warmbloed, deze heeft namelijk arabisch bloed door de aderen lopen Knipoog
Tevens zijn de bloedwaares van een fries meer verwand aan warmbloedige rassen dan koudbloedige.

Maar het maakt mij verder niet uit hoor, ze kunnen idd erg leuk lopen!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:30

Starbreeze schreef:
sherwood schreef:

Dat zit idd anders, een fries IS een warmbloed, deze heeft namelijk arabisch bloed door de aderen lopen Knipoog
Tevens zijn de bloedwaares van een fries meer verwand aan warmbloedige rassen dan koudbloedige.

Maar het maakt mij verder niet uit hoor, ze kunnen idd erg leuk lopen!

veel haflingers ook hoor, noujah een beperkt aantal...
ook warmbloed, die van mij wel, en toch volledig haflinger Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:31

Maar sherwood, zoiets gebeurd toch ook bij andere mensen met kwpn-ers? Dat er iemand wint, terwijl iedereen denkt dat deze op de 2e plaats of zelf lager had moeten staan.

Dolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:42

Starbreeze schat,

In het Belgische ras zit ook arabisch bloed toevallig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:55

Dolfje schreef:
Starbreeze schat,

In het Belgische ras zit ook arabisch bloed toevallig.

En hoe zit het met de bloedwaarden?
Er is namelijk onderzoek naar gedaan bij het fries ras en dat is daarmee aangetoond... schat Vork

Friese paarden zijjn vroeger gekruisd met Andalusiers, dat zijn toch ook warmbloeden..

Alleen is dit wel weer lekker offtopic, in Barok in de Kantine zijn topics genoeg te vinden daarover. Ook met onderzoeksresultaten ed.... voor als je dat graag wil lezen.

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:47

superwoman schreef:
Nou, idd. Dat een jury je nou wel eens die punten heb gegund, dan heb je mazzel. Soms een makkelijke jury en soms een strenge jury. Beetje naief om te kijken naar de makkelijke jury's. Van de strenge kun je meer leren.

Dus als je met een koudbloed toch eens in de punten rijdt heb je gewoon mazzel en een makkelijke jury????

Dit is precies het omgekeerde van "ik krijg geen punten omdat de jury niet van koudbloedpaarden houdt".

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:53

superwoman schreef:
Maar sherwood, zoiets gebeurd toch ook bij andere mensen met kwpn-ers? Dat er iemand wint, terwijl iedereen denkt dat deze op de 2e plaats of zelf lager had moeten staan.

Ja klopt. Dressuur is een jury sport, en dan wint er wel eens iemand waarvan je zelf denkt, tja ben ik het niet mee eens. Dat maakt ook niet uit. Het gaat mijn namelijk niet om het winnen, maar om de winstpunten.
Ik ben wel zo'n wedstrijd ruiter die niet op concours gaat voor de lol, of voor de ervaring. Als ik ga, wil ik ook punten rijden, zo simpel is het. Heb ik geen punten is mijn dag verpest. Of dat nou is omdat mijn paard dwars was, ik zelf fouten heb gemaakt, of een jurylid die niet echt eerlijk heeft gekeken, dat maakt me niet uit.
Ik ga dus echt voor de punten. Maar er is wel degelijk sprake van discriminatie, en laat dat nou eens tot jasmijn doordringen (zoals ze dat zelf ook zo fijn brult...)!
Ze weet er niks van, ik heb van beide kanten meegemaakt, zij nog maar van 1 kant, en toch weet ze het beter
Laatst bijgewerkt door sherwood op 09-03-07 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:54

Chilopoda schreef:
superwoman schreef:

Dus als je met een koudbloed toch eens in de punten rijdt heb je gewoon mazzel en een makkelijke jury????

Dit is precies het omgekeerde van "ik krijg geen punten omdat de jury niet van koudbloedpaarden houdt".

we krijgen een nieuwe discussie geloof ik Clown

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:55

En ja ook dat komt voor, jury leden die JUIST extra punten geven omdat je met zo'n paard komt. Helaas, want dat is net zo oneerlijk eigenlijk als het tegenover gestelde. Maar dit is echt sporadisch terwijl de andere kant toch vaak voor komt. En toch heb ik meer sympathie voor deze mensen dan de andere Haha!
Ik zie gewoon graag dat er net als springen wordt beoordeeld, maar dat kan simpelweg niet helaas.
Laatst bijgewerkt door sherwood op 09-03-07 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt