Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pompompom

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:23

Citaat:
ik weet helemaal niet of ze dat kan en of dat ooit zal gaan lukken. daar ben ik helemaal niet mee bezig.

Nu niet gaan terugkrabbelen hoor! In je eerdere posts zeg je nog dat je ervan overtuigd bent dat jou belg het kan, dat jou instructrice ook van mening is dat het kan en dat je het gaat proberen...

ik ben helemaal nergens van overtuigd todat het zo ver is, dat mag toch duidelijk zijn. ik denk alleen dat met de juiste training ( die ik misschien nu niet kan geven ) ze een heel end kan komen en dat de Z misschien wel haalbaar is. En daar ben ik nu nog steeds van overtuigd.

Citaat:
pompompom schreef:
wat bedoel je met " dat zegt genoeg over je instructrice "

Sorry maar moet ik dat nog uitleggen? Ik twijfel ernstig aan de kwaliteiten van jouw instructrice als zij beweerd dat je met een Belg goed op Z-niveau mee kan komen (dus wp waardige proeven rijden)

Om het nog even minder tactisch te zeggen en dan hoop ik dat je mij nu begrijpt; ik denk dat jouw instructrice niet goed bij haar hoofd is als ze dat beweerd.

Ze beweert natuurlijk helemaal niks, het is een uitspraak van iemand die iets denkt, dat is iets anders als iets beweren. Daarnaast geeft ze heel fijn en goed les, en heeft zelf ook in de Z gereden met haar eigen paard.

Citaat:
pompompom schreef:
Ik wil daarmee zeggen, ik denk niet da je er ooit een hebt gereden.

Ik hoef er niet op te zitten om de beperkingen in te schatten als die zo overduidelijk zijn als bij een belg.

pompompom schreef:
daarmee wil ik zeggen dat hier ook veel mensen oordelen zonder ooit een belg onder het zadel gezien te hebben of gereden.

Ik heb ze wel eens onder het zadel gezien. En ik vond het vermakelijk! Echt waar! Maar dressuurmatig leek het nergens naar.

heb je ze in het echt gezien of van foto's ?
en daarnaast zijn er ook genoeg niet belgen die verschikkelijk dressuren. ik ben van mening dat dit ook voor een groot deel bij de ruiter ligt en wat er door vorige eigenenen met het paard is gedaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:26

Ik verwacht met mijn haf ook niet dat ik in de grand prix kom, kijk we zijn tot nu toe moeiteloos het B,L1 en L2 doorgekomen, wil niet zeggen dat dit zo blijft gaan, maar het M1 geraken we (denk ik) ook wel door. M2, Z1 en Z2 zal een opgaaf worden, zolang mijn paard er plezier in heeft en er een steigende lijn in zit gaan we door.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:26

Citaat:
Ja in de manegeles van mn zus gaan ze ook travers e.d. rijden, maar vraag me niet hoe dat eruit ziet
Je weet pas wat voor niveau je waard bent als je door de jury in de ring beoordeeld bent.
Dáár moet het gebeuren, bij dát bordje, én volgens het boekje en niet anders.

Klein verschil maar hoor

Ik snap wat je bedoelt en ik wil daarmee ook echt niet aangeven dat ik met een van die manege paarden zomaar een Z proef met winst neer kan zetten.

Ik wil daarmee aangeven wat er van de oefeningen word verwacht, en dat lukt met sommige paardjes best aardig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:27

BBreedveld schreef:
Maar wanneer is het dan bijvoorbeeld uitgestrekte draf? Als een paard zijn passen aanmerkelijk verruimd of als hij ze bij wijze van spreken in zijn nek legt bij elke pas?

Je kan punten halen tussen de 0 en de 10, dus daar zit veel verschil in.
Dus een uitgestrekte draf die wel verruimt maar meer op middendraf (wat ronder voorbeen) lijkt zal misschien een 5 scoren.
En hoe meer het paard gaat zitten (voorbeen komt er meer uit), hoe ruimer de passen zijn, hoe hoger het punt.
Dat heeft met de kracht van het paard om te verzamelen te maken.

Maar ik vind niet dat je een 9 mag verwachten als het meer richting middendraf is, omdat het een koudbloed is en die kan niet meer strekken (ff generaliseren..). Dat is dan je zwakkere punt. Als je daar tegenover bv een 8 kan scoren op een SB, haal je je gemiddelde weer op. Maar als je dan ook bij die SB met het "excuus" aankomt van ja dat kan mijn paard niet zo goed, maar hij doet het max van zijn kunnen dus ik zou een 8 moeten krijgen.. tja dan moet je toch echt eerlijk zijn en genoegen nemen met lagere punten. Je hebt je best dan gedaan en meer zit er niet in. Ik verwacht van mijn paard ook niet dat ze ooit GP zal worden, dat is gewoon niet reëel.

Vanaf ZZ is het wel zo dat een van een aantal belangrijke onderdelen de punten dubbel gaan meetellen.
Zoiets zouden ze wmb ook in de basis in mogen voeren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:32

pompompom schreef:
Citaat:
Ja in de manegeles van mn zus gaan ze ook travers e.d. rijden, maar vraag me niet hoe dat eruit ziet
Je weet pas wat voor niveau je waard bent als je door de jury in de ring beoordeeld bent.
Dáár moet het gebeuren, bij dát bordje, én volgens het boekje en niet anders.

Klein verschil maar hoor

Ik snap wat je bedoelt en ik wil daarmee ook echt niet aangeven dat ik met een van die manege paarden zomaar een Z proef met winst neer kan zetten.

Ik wil daarmee aangeven wat er van de oefeningen word verwacht, en dat lukt met sommige paardjes best aardig.

Ik begrijp ook wel wat je bedoeld hoor Knipoog
Maar met een stug manegepaard, ook al heeft ie vroeger hoog niveau gelopen, ontbreekt er op dat moment echt wat in de basis, namelijk de dürchlassigheid, de losgelatenheid. Zo'n paard voert gewoon niet op de allerlichtste hulp met het grootste gemak zo'n oefening uit. Als mijn paard er een tijdje uitgelegen heeft en ik laat iemand anders erop rijden, dan lijkt het er misschien op, maar de dikke punten op de i die je het correcte gevoel geven van zo'n oefening zijn er dan niet.

Als zo'n manegepaard dat doorgaans door beginnende ruiters (niks mis mee overigens..) gereden wordt dat wel kan, dan is het een erg soepel manegepaard en die zijn volgens mij met een lampje te zoeken. Het is niet zo dat je de knopjes erop zet en dat ze het dan eeuwig en altijd correct uit blijven voeren. Alle paarden hebben op zn tijd correctie nodig.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 09-03-07 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:33

Ik neem aan dat jullie heel veel ervaring met koudbloeden hebben!
Jullie weten er zoveel van!

Een puntje nog betreffende mijn roodschimmel pony:

Leg me maar eens uit hoe het kan dat ik een weekend concours met twee verschillende jury leden, bij de ene een eerste plaats haal met 3 punten en bij de andere geen ene punt, terwijl ik voor mijn gevoel en (volgens mijn toenmalige instructrice en de rest van mensen van de club) de ene proef niet beter heb gereden dan de andere??!!

Jullie missen de werkelijke essentie van de dressuur zoals die oorspronkelijk bedoeld is!
maar goed ieder zijn mening!

Waarom ik een koudbloed neem als ik dressuur wil rijden???
Tja, elk paard moet goed gegymnastiseerd worden als je hem nog lang gezond wilt houden of het nou een ijslander, belg of kwpn'er is. Wanneer je merkt dat paard meer kan, dan ga je toch gewoon verder of ben ik nou gek?

Ik neem een paard om daar leuk mee bezig te zijn, kan hij straks een z proef lopen of zelfs een hoge school kuur rijden dan is dat heel mooi meegenomen, kan dat niet, nou ja, jammer!

DRESUUR IS ER VOOR HET PAARD, HET PAARD IS ER NIET VOOR DE DRESSUUR!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:34

Citaat:
Ik begrijp ook wel wat je bedoeld hoor
Maar met een stug manegepaard, ook al heeft ie vroeger hoog niveau gelopen, ontbreekt er op dat moment echt wat in de basis, namelijk de dürchlassigheid, de losgelatenheid. Zo'n paard voert gewoon niet op de allerlichtste hulp met het grootste gemak zo'n oefening uit. Als mijn paard er een tijdje uitgelegen heeft en ik laat iemand anders erop rijden, dan lijkt het er misschien op, maar de dikke punten op de i die je het correcte gevoel geven van zo'n oefening zijn er dan niet.

Als ie zo'n manegepaard dat doorgaans door beginnende ruiters (niks mis mee overigens..) gereden wordt dat wel kan, dan is het een erg soepel manegepaard en die zijn volgens mij met een lampje te zoeken. Het is niet zo dat je de knopjes erop zet en dat ze het dan eeuwig en altijd correct uit blijven voeren. Alle paarden hebben op zn tijd correctie nodig.

ja daar heb je wel gelijk in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:36

Dolfje schreef:

Ik heb wel wat verstand van dressuur, denk ik soms Knipoog

Citaat:
Leg me maar eens uit hoe het kan dat ik een weekend concours met twee verschillende jury leden, bij de ene een eerste plaats haal met 3 punten en bij de andere geen ene punt, terwijl ik voor mijn gevoel en (volgens mijn toenmalige instructrice en de rest van mensen van de club) de ene proef niet beter heb gereden dan de andere??!!

wie zegt dat die 3 punten verdiend waren, en dat die lage jury het verkeerd heeft gezien?

Citaat:
Tja, elk paard moet goed gegymnastiseerd worden als je hem nog lang gezond wilt houden of het nou een ijslander, belg of kwpn'er is. Wanneer je merkt dat paard meer kan, dan ga je toch gewoon verder of ben ik nou gek?

Ik neem een paard om daar leuk mee bezig te zijn, kan hij straks een z proef lopen of zelfs een hoge school kuur rijden dan is dat heel mooi meegenomen, kan dat niet, nou ja, jammer!DRESUUR IS ER VOOR HET PAARD, HET PAARD IS ER NIET VOOR DE DRESSUUR!

Prima. Maar wees wel eerlijk tegenover je paard en ga geen dingen vragen die hij niet kan. Ik ga een Belg ook niet klaar maken voor Boekelo.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:37

Citaat:

Ik neem een paard om daar leuk mee bezig te zijn, kan hij straks een z proef lopen of zelfs een hoge school kuur rijden dan is dat heel mooi meegenomen, kan dat niet, nou ja, jammer!

DRESUUR IS ER VOOR HET PAARD, HET PAARD IS ER NIET VOOR DE DRESSUUR!

hier ben ik het mee eens,,,

Citaat:

dit kan naar mijn mening wel wat aardiger worden geformuleerd, ieder geeft hier zn mening.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:38

@Dolfje, jij bent nogal zeker van jezelf zeg.

Sommige jury's kijken nou eenmaal strenger naar bepaalde dingen dan andere jury's.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:41

Tja dolfje, ik ben op het NK door 1 jury op de 2e plaats gezet en door ene ander op de 7e plaats.

Het blijft een JURYSPORT. Dit had niks met de kleur of het ras van mn paard te maken want het waren allemaal friezen op dat moment.

De jury de schuld geven is imo niet het slimste wat je kan doen, het getuigd namelijk van weinig doorzettingsvermogen. En dat is iets wat je zeker met een koudbloed erg hard nodig zult hebben in de dressuursport.

En natuurlijk als je paard het aankan moet je doorgaan als je dat wil, ik begrijp de essentie van de dressuur heel goed hoor, ik denk dat het daar bij heel veel ruiters nog aan schort. De discussie gaat hier over het laten zien in de ring, en als je dus niet begrijpt wat de essentie van de dressuur is, kom je daar ook geen steek verder. Met geen enkel ras.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:43

@Starbreeze, wat een gave Fries heb jij zeg!!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:44

komma schreef:
Ik vind het leuk en moedig al die koudbloeden in de ring

Ik vind het niet zoveel met moedig te maken hebben. Eerder met weinig inzicht/kennis van paarden en geen respect voor de beperkingen van het paard. (let op: ik heb het wel over echte koudbloeden in de ring, zoals Belgen en zo. Niet over lux uitgevallen haflingers, fjorden en friezen)

komma schreef:
men fietst de Tour de France niet op een stadsfiets en rijdt een Formule 1 wedstrijd toch ook niet in een gewone personenauto?

Precies.

pompompom schreef:
ik denk alleen dat met de juiste training ( die ik misschien nu niet kan geven ) ze een heel end kan komen en dat de Z misschien wel haalbaar is. En daar ben ik nu nog steeds van overtuigd.

Keep on dreaming Slapen

pompompom schreef:
Ze beweert natuurlijk helemaal niks, het is een uitspraak van iemand die iets denkt, dat is iets anders als iets beweren. Daarnaast geeft ze heel fijn en goed les, en heeft zelf ook in de Z gereden met haar eigen paard.

Dus ze denkt dat het wel kan, vertelt dat aan jou maar ze beweerd niets. Gestoord

pompompom schreef:
heb je ze in het echt gezien of van foto's ?

In het echt.

Om het nog maar even te benadrukken
Starbreeze schreef:

Dolfje schreef:

En ik begrijp uit jouw reactie dat jij geen ervaring hebt met wedstrijden rijden met je koudbloed. En we hebben het hier over WEDSTRIJDEN

Dolfje schreef:

Die verhalen/juryverschillen heeft iedereen met elk soort paard, van elke kleur en met elk ras.

Dolfje schreef:

Thuis een beetje dressuuren is een heel ander verhaal dan dressuurwedstrijden rijden. EN DAT IS WAAR WE HET HIER OVER HEBBEN!!!!

Kom nou eens met resultaten van jouw koudbloed in de wedstrijdring, die zeggen ons VEEL MEER!!!. Tot die tijd kom je op mij niet geloofwaardig over. Sorry.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 09-03-07 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:44

Dolfje schreef:

En zo zou iedereen er ook in moeten staan, alleen vinden veel mensen dat als die grens bereikt wordt, ze gediscrimineerd worden door de jury.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:46

Charos schreef:
@Starbreeze, wat een gave Fries heb jij zeg!!!

Thx Pling
Jouw paarden mogen er anders ook zijn hoor!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:48

IK ken een shire die in zijn rijden en absoluut zijn karakter en zelfs met het springen misschien nog wel beter en braver is dan, mijn hoog in het bloedstaande KWPNertje. IK denk altijd maar het is maar wat een ieder past.

Iedereen heeft hetzelfde doel, lijkt me, lol met zijn knol.

NOu jah zij heeft dat met een shire en ik met een kwpner. Ik snap voorlopig nog steeds niet waarop ze het niet probeert op concours, want dat beest kan shouwen zelfs een B parcours lukt hem nog.

DUs tja... Denk dat dit een eeuwigdurende discussie is. Maar ben wel van mening dat iedereen de beperkingen van zijn paard in de gaten moet houden. Maar denk ook dat er misschien en vast een zeker ook KWPNers zxijn met meer beperkingen dan bijv. De shire of haflingers of fjorden die ik ken.

en vergeet neit. Een paard meot het voor je willen doen. Liever een shire, haflinger of fjord die het wel wil dan een KWPNer of Hannoveraan die het niet wil.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:48

excuus voor de typfouten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:51

We zijn niet blind hier Knipoog

maar is het eerlijk om een Fjielinker die het wel wil maar niet kan te blijven pesten omdat de ruiter zo graag wil? Ga je zo'n Shire uitbrengen in de sgw? En dat geldt ook voor een knotjespaard dat niet kan springen of dressuur waardeloos vindt.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:53

Citaat:
pompompom schreef:
ik denk alleen dat met de juiste training ( die ik misschien nu niet kan geven ) ze een heel end kan komen en dat de Z misschien wel haalbaar is. En daar ben ik nu nog steeds van overtuigd.

Keep on dreaming

tja ieder zn mening

Citaat:
pompompom schreef:

Dus ze denkt dat het wel kan, vertelt dat aan jou maar ze beweerd niets.

ik vind dat als je iets beweerd, dat je hoog bij laag blijft houden en het absoluut zeker weet. dit is iets wat je nog helemaal niet zeker kunt weten, ze loopt daar immers helemaal niet. Het is alleen iets wat ze denkt,, een idee wat in je hoofd speelt en wat je iemand verteld. Ze denkt dus dat het misschien wel haalbaar is en of dat ook zo uit pakt zal moeten blijken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:53

Heheheh sorry,

Dat zeg ik je moet wel rekening houden met de beperkingen die een paard ondervind. Dus ook als hij het nog zo leuk vind maar het gewoon iet kan, vind ik dat je niet hoger mag/ moet gaan dan dat verantwoord is en met plezier gedaan kan worden.

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:58

Hooi ik heb niet echt elke pagina gelezen (eerst 6) en het valt mij veel op hier mijn mening. en niet boos worden A.U.B. iedereen andere mening

Een warmbloed heeft in een uitgestrekte draf veel meer ja hoe noem je dat Power en strekking erin als een koudbloed ze nemen voor mijn gevoel kleinere passen en strekken niet allemaal. en sommige dingen staat weer mooier bij een koudbloed dan bij een warmbloed. zoals bij de hengstshow was iemand op een belg die allerlij Z dingen deed. prachtig veel mooier dan op een ''anky paard''

En een warmbloed is voor sommige dingen makkelijker gebouwd dat een koudbloed.

Dolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:59

Het is inderdaad een jurysport!

Het is alleen jammer dat er zoveel vooroordelen over koudbloeden zijn, naar alle ervaringen die ik zelf heb en gehoord heb van mede koudbloed liefhebbers wordt er helaas door sommige jury leden *(er zitten ook jury leden bij die niet discrimineren hoor, laat ik dit er vooral ook even bijzeggen, ze zijn wel wat moeilijker te vinden!) wel degelijk gediscimineerd en dat is erg jammer. Hierdoor wordt je motivatie een stuk minder.
Zoals ik al eerder schreef ken ik diverse koudbloeden (shires, haflingers, fjorden, tinkers) die super lopen en af en toe ook wedstrijden lopen, heb meerdere ook zien lopen op wedstrijden en jammer genoeg zijn de punten dan vaak erg laag. Ik heb zelf best wel wat kennis van hoe een goed plaatje eruit moet zien. De aanwezige instructeurs van deze combi's zijn ook niet zomaar de eerste de beste en dit maakt het dan wel moeilijk om gemotiveerd te blijven tussen de echt wedstrijdcombinaties, vooral als je het thuis na zit te kijken en je echt niet onder deed voor de startende combinatie na jou, die toch een stuk slechtere proef liet zien dan jij en wel winstpunten heeft.

Het gaat in mij geval absoluut niet om de punten, maar om een eerlijke kans. Dat is alles!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:02

en denk je dat je de enige bent die dat overkomt? Die ervaringen hebben we allemaal, kwestie van volhouden en doortrainen.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:10

Citaat:
Hooi ik heb niet echt elke pagina gelezen (eerst 6) en het valt mij veel op hier mijn mening. en niet boos worden A.U.B. iedereen andere mening

Een warmbloed heeft in een uitgestrekte draf veel meer ja hoe noem je dat Power en strekking erin als een koudbloed ze nemen voor mijn gevoel kleinere passen en strekken niet allemaal. en sommige dingen staat weer mooier bij een koudbloed dan bij een warmbloed. zoals bij de hengstshow was iemand op een belg die allerlij Z dingen deed. prachtig veel mooier dan op een ''anky paard''

En een warmbloed is voor sommige dingen makkelijker gebouwd dat een koudbloed.

ja volgens mij heb ik wel eens plaatjes gezien van die man met zn show. was een voskleurige belg of niet ?

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:11

Ja Tong uitsteken hij maakt er ook altijd wel een lolletje van Tong uitsteken