Van zodra de lesklantjes hier iets te veel druk op de teugels 'willen nemen' (snel proberen te zien voordat ze leren om er steun op te zoeken- een slechte gewoonte aanleren heeft geen voordelen), pak ik direct de teugels af...
Ik laat ze die in een knoop doen en voor het zadel leggen en laat ze zo eerst even rijden...
Tot nu toe kon ik dat met al mijn lespony's doen... Ik kies er altijd wel betrouwbare en de meeste pony's zijn ook tevreden als die druk uit de mond weg valt, dus die gaan niet zot doen.
Of je kan ook een plakkertje op de teugels doen 15cm verder dan waar ze die nu vast pakt in galop en zeggen dat ze daar hun handen op moeten houden... Dan moet je wel goed bijsturen dat ze dan niet omhoog gaan met die handen om zo toch nog in de mond hun steun te zoeken ('hou je handen onder je navel' of zo).
Ze zoeken steun in de mond, dus eigenlijk zitten ze dan nog niet zo stevig en dat moeten ze eerst leren. Dus neem die teugels maar even 'weg'.
En eigenlijk mogen ze bij mij ook niet aan de galop beginnen voor ze steviger zitten.
Dus doe eerst nog maar veel oefeningen in stap en draf waarbij je de teugels eens af en toe afpakt...
Alleen aan de longe terug nemen en zo oefenen kan ook, maar als je dan de teugels terug geeft, kan het zijn dat ze uit onzekerheid terug naar de teugels grijpen, daarom laat ik het hen echt zelf ervaren.. dat een pony niet hoeft weg te crossen als je wat meer los laat... Dat is meestal voor hun een hele (prettige) openbaring! En wat zijn ze dan fier natuurlijk! ZONDER HANDEN!!
Als je pony er niet van schrikt kan je hen ook (turn)oefeningen laten doen met hun armen in de lucht tijdens het rijden met de teugels in een knoop op de schoft (vliegtuigje, fladderen als een vogel, één hand op het hoofd, één op de rug, armen in 'teugelhouding' maar dan rijden met 'onzichtbare teugels..enz.)
Probeer het zelf eerst uit met je pony natuurlijk voor je het hen laat doen! Zodat je weet hoe hij reageert en hen dat ook kan uitleggen... ("hij zal zijn hoofdje wat laten zakken".. "hij zal daar of daar wat van de hoefslag gaan..." "hij zal iets versnellen of vertragen...")
Maar als je er zelf nog wat onzeker bij bent, gebruik dan maar de longe...
Het is ook de ervaring die je snel leert ingrijpen of bijsturen.. dat komt wel met de tijd!