Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:45

idd daarom juist........

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:46

jasmijn78 schreef:
Maar het is in veel gevallen ook geen vooroordeel, maar spreekt men gewoon uit ervaring. En is het gewoon een realistische benadering. Ik denk ook dat veel ruiters Z-niveau echt onderschatten, met name de ruiters die zelf nog nooit hoger dan B of L hebben gereden.

Maar we hebbe het hier niet over Z niveau, we hebben het over een "koudbloed die gewoon wedstrijdjes wil rijden, veelal dus B/L niveau met een uitschieter naar de M.

jasmijn78 schreef:
Als je je langere tijd serieus met dressuur bezig houdt en met verschillende paarden minimaal Z hebt gereden dan weet je uit ervaring dat paarden over bepaalde eigenschappen moeten beschikken om op dat niveau fatsoenlijk mee te kunnen draaien.

Die ervaring onderstreep ik volledig (ex Z2 met knottenknol), maar dat wil niet zeggen dat iemand met een koudbloed niet aan wedstrijden deel mag nemen tot het niveau waar hij/zij in de klem komt door de bouw van zijn/haar paard. Dat geldt overigens voor alle paarden, er zijn er maar weinig die het Z halen of hoger. Deze mensen hebben doorgaans ook niet de behoefte om Z te rijden, en daarin verschilt de ambitie van iemand met een niet knotjespaard/koudbloed met die van iemand met een knotjespaard.

jasmijn78 schreef:
Dan weet je welke exterieurkenmerken een voordeel zijn in de dresuur en welke een nadeel zijn. En omdat veel exterieurkenmerken rasgebonden zijn, weet je dat dat de kans groot is dat bepaalde rassen niet goed mee zullen komen in de dressuur.

Er zijn natuurlijk ook mensen die een paard kopen omdattie gewoon lief is Knipoog en daar in eerste instantie recreatief mee aan de gang willen en na verloop van tijd eens een wedstrijdje gaan rijden om te kijken hoe dat zou gaan. Dat is ene hele andere insteek van een paard kopen dan iemand die een paard koopt puur voor de sport en om zo hoog mogelijk te komen. Eneeehhh B en L is ook nog steeds dressuur hoor Knipoog

jasmijn78 schreef:
En ik kan alleen maar concluderen; hoe zwaarder en gedrongender de bouw, hoe meer moeite een paard met dressuur zal hebben. Voor een Belgisch trekpaard is het fysiek gewoon onmogelijk om een goede winstpuntwaardige Z2 proef neer te zetten, om maar een voorbeeld te geven.

Over extremen gesproken. Hoe zwaarder en gedrongener zal ene paard meer problemen krijgen bij de uitgestrekte gangen, echter bij de verzameling kunnen ze hier juist weer profijt van hebben. Omgekeerde geldt voor langere paarden, die hebben juist meer moeite met verzamelen. Elk nadeel heb zn voordeel Haha!

jasmijn78 schreef:
En tussen een warmbloedig sportpaard en een uitgesproken koudbloed als een Belg zit natuurlijk nog een hele range aan andersoortige paarden/rassen. Maar hoe meer het paard neigt naar het echte koudbloedige, hoe kleiner de kans dat dat paard het werkelijk goed gaat doen in de dressuur. En dat heeft niks met vooroordelen te maken, maar puur met de fysieke mogelijkheden van een paard.

Klopt, maar wat versta je dan onder dressuur, dat gaat bij mij nog steeds van B t/m GP.

jasmijn78 schreef:
Dressuur is meer dan alleen B of L,

Dressuur is meer dan:
jasmijn78 schreef:
de klassen M en Z

jasmijn78 schreef:
en dan hebben we het alleen nog maar over BASIS-wedstrijdsport.

Idd en de basis is meer dan M en Z de basis is ook B en L, immers iedereen is ooit op die manegeshet begonnen, maar het lijkt wel of als iemand het Z bereikt heeft dat men dat ineens vergeten is.

jasmijn78 schreef:
Ik heb tot op heden nog nooit een Tinker in de Z-ring rond zien paraderen, en dat gegeven zegt imo wel wat over de mogelijkheden van het ras in de dressuur. B en L zal misschien nog wel gaan, maar dat houdt het wel een beetje op.

Dan moet je toch maar eens wat beter opletten, verhoudingsgewijs zijn het er nog niet veel (ivm de ambitie van de ruiter) maar er loopt toch menig Fjord, Haf en jaja ook tinker mee in het Z en Z2.

jasmijn78 schreef:
Ik denk altijd meer in het belang van het paard. Ik denk namelijk dat je niet je eigen zin moet doordrammen als je paard daar niet geschikt voor is.

Oeeehhh durf je dat ook tegen iemand met een bruin knotjespaard te zeggen??? Gevaarlijke uitspraak in paardensportland hoor. Ben het namelijk volledig met je eens maar denk dat dit niet echt van toepassing is op mensen met een koudbloed als ik zo de wedstrijden bekijk af en toe.

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat bijvoorbeeld een trekpaard niet gelukkig zal worden met een ruiter die ambities heeft om Z-dressuur te rijden,

Maar die ruiter zal ook simpelweg geen trekpaard kopen Knipoog

jasmijn78 schreef:
Ik zie liever iemand die de beperkingen van zijn paard respecteert en niet iets van het paard gaat verlangen waar hij niet geschikt voor is omdat dat nu eenmaal de wens van de ruiter is.

Als je het niet probeert zul je het nooit weten of je paard er geschikt voor is. En je paard moet wel hele ernstige beperkingen hebben wil hij ergens niet geschikt voor zijn (okeej een Belg of dergelijk zwaar trekpaard is natuurlijk een uitzondering dat moge duidelijk zijn).

Om nog even mijn fjord als voorbeeld te nemen. Ik ben zelf niet van het type dat ik mijn hele leven vastpin op 1 dicipline. Poownie van 1,40 geen uitgesproken gangen of uitstraling en gekocht als beebie dus je weet niet wat het gaat worden (niet het uitgesproken sportpaard als je het zo leest).
Beestje blijkt toch verdomd veelzijdig te zijn, loopt met 2 ruiters dresuur (L1 en L2), loopt met 2 ruiters endurance (start dit jaar klasse 2) en start ook mendurance (klasse 1), loopt 5 diciplines western en loopt voor de wagen vaardigheid en dressuur, ohja en springen is ok optioneel maar dat gata niet verder dan een B parcourtje.
Tsja ik weet niet wat er dan onder de noemer sportpaard valt, maar denk dat die van mij toch aardig aan dat profiel voldoet ondanks dat dr bouw/ras dat niet zou vermoeden.
En als je zoveel diciplines start kun je niet van elke dicipline topprestaties verwachten, en dat doen we ook niet. Als ze aangeeft dat het voor haar genoeg is stoppen we ermee en pushen niet verder.
Afgelopen jaar heb ik bv niet gestart in de dressuur, ze gaf zelf aan dat het voor haar even genoeg was. Daar ben ik dan heel simpel in, ik start voor mezelf en niet voor de buitenwereld dus hang die plastron zonder pardon aan de wilgen. En dan hoor je veel mensen, jemig wat zonde je bent bijna M ik zou nog even doorgaan.... nee ho is ho... ik wil nog wel minstens 22 jaar doen met mn paard dus ben er zuinig op Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:48

Lielle schreef:
Nou ja, het KWPN is geen ras maar een type.

KWPN is wel degelijk een ras, ze hebben een stamboek immers en binnen het KWPN heb je verschillende types: dressuur, spring en tuig.

Maar dan gebruiken we gewoon knotjespaard, voor de aanduiding alles anders dan een koudbloed Knipoog Goed?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:54

BBreedveld schreef:
Volgens mij word er hier voorbij gegaan aan het feit dat dressuur van oorsprong bestemd is om je paard te gymnastiseren en te trainen.

Er bestaat in mijn ogen dus geen paard wat 'niet geschikt is voor de dressuur'. Sterker nog, een 'fout' gebouwd paard kan daar soms meer baat bij hebben dan een paard dat van zichzelf heel recht, lenig en soepel is. Het gaat er hooguit om, wat je uiteindelijk wenst te behalen in de wedstrijdring of gewoon thuis op stal. Als je tienen wilt halen met een uitgestrekte draf op wedstrijden, dan moet je geen Belg nemen. Maar ook een Belg kan net zo goed als andere paarden baat hebben bij de juiste dressuurtraining en hier mooier, soepeler, sterker en beter in balans van worden.

Ik denk dat elk paard dat goed gezond is en geen duidelijke gebreken heeft, een Z proef zal kunnen lopen. Maar of je daar bij de jury's hoge ogen mee zult gooien, is een ander verhaal. Als je niet wedstrijdrijdt om pre se te willen winnen, wat is er dan op tegen om met een Belg te starten? Goed, misschien niet zo elegant als sommige andere paarden, maar persoonlijk zie ik liever een Belg die goed gereden wordt, dan een prachtig sportpaard dat verreden wordt. En voor de ruiter die uit een Belg dezelfde prestaties kan krijgen als uit een topsportpaard, heb ik persoonlijk meer ontzag. Een goed paard middelmatig rijden is lang zo knap niet als een middelmatig paard goed rijden Knipoog

AMEN Afgod

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:05

jasmijn78 schreef:
[
Maar ik heb het wel over prestaties in de wedstrijdring, en als je nog nooit die ring binnen bent gestapt en je hebt gemeten met anderen en je hebt laten beoordelen door een KNHS-jury, dat vind ik dat je weinig kunt zeggen over de mogelijkheden.

Sorry maar dat ben ik absoluut NIET met je eens. Je kunt wel degelijk thuis een niveau rijden zonder een wedstrijdring van dichtbij te hebben gezien. Dat doet niks af aan je training thuis. Alleen is een wedstrijd ene leuk meetmoment, maar niet iedereen heeft die behoefte.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:10

jasmijn78 schreef:
[
Dat is kolder. Een jury vergelijkt niet met warmbloeden,

Jazeker wel, je zult als jury wel moeten als er verder geen andere belge meelopen Knipoog

jasmijn78 schreef:
een jury beoordeel aan de hand van de FEI richtlijnen en die zijn voor alle paarden hetzelfde. Klassieke dressuur, waar de FEI richtlijnen van afgeleid zijn, is van oorsprong bedoeld voor rijpaarden, niet voor trekpaarden.

Allene is de FEI nog niet echt aan de orde in de B en L denk je ??? En de richtlijnen zijn niet rasgebonden maar gelden voor paard ongeacht het ras.

jasmijn78 schreef:
Dus als jij een voldoende wil halen moet je trekpaard gaan lopen als een rijpaard. Dat dat voor jou trekpaard extra moeilijk is heeft de jury geen boodschap aan. Als je niet aan de voorwaarden voldoet, krijg je gewoon een onvoldoende, met wat voor ras je ook rijdt.

Verschil zit hem in het lopen/strekken voor een 6 of een 9 Knipoog De ene is met een 6 tevreden de ander met een 9.
En een 6jes proef is ook wp waardig, net als een proef vol 8en en 9ens Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:15

Citaat:
Allene is de FEI nog niet echt aan de orde in de B en L denk je ??? En de richtlijnen zijn niet rasgebonden maar gelden voor paard ongeacht het ras.

Natuurlijk zijn de FEI richtlijnen van toepassing, die gelden nl op ieder niveau, evt vertaald naar het KNHS reglement.

KWPN is geen ras, net zo min als het NRPS een ras is. Een stamboek alleen maakt het nog geen ras.

Maar knotjespaard vind ik best, en als tegenhanger de Fjielinker.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:47

Ben het helemaal met vippie eens!
Daarbij heb ik mijn eerste Fjielinker Haha! ook niet met die ambities gekocht. Sterker nog, ik was er van overtuigd dat ze in de roblemen zouden komen als ze alleen al aan de teugel moesten lopen.
Nou heeft mijn merrie me daar ongelijk in bewezen, na een beetje GYMNASTISEREN kwam ze ineens aan de teugel, terwijl ik daar niet eens om vroeg.
Tja dan sta je even raar te kijken. En dan ga je eens verder kijken wat zo'n dier dan allemaal zou kunnen leren. Ze leerde in een rot tempo, en met meer plezier dan de warmbloedjes die altijd eerst boos moeten worden op een nieuwe oefening, en daarna pas mee gaan werken.
Zo ging het ook met max. Gekocht omdat ik hem graag wou hebben, zo simpel was het. Maar met in mijn achterhoofd, hey chrystal kan het zo goed, eens kijken wat er gebeurd als ik een paard uitkies wat veel atletischer is gebouwd.
En zie het resultaat. Nooit de ambities gehad om dit te halen, maar gewoon gekeken waar het schip zou stranden. En ik kan je vertellen, die is nog lang niet gestrand, en max is nu 11 jaar Haha!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:51

Citaat:
Sorry maar dat ben ik absoluut NIET met je eens. Je kunt wel degelijk thuis een niveau rijden zonder een wedstrijdring van dichtbij te hebben gezien. Dat doet niks af aan je training thuis. Alleen is een wedstrijd ene leuk meetmoment, maar niet iedereen heeft die behoefte

ben ik het helemaal mee eens.

alleen is het vanaf achter de computer natuurlijk moeilijk te zien hoe goed een paard dan daadwerkelijk loopt, zo kan iedereen denken / zeggen dat zijn of haar paard geweldig loopt. Maar sommige foto's zeggen genoeg toch ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:52

natuurlijk kan dat, maar mijn ervaring is wel dat veel mensen die nooit in de ring zijn verschenen hun niveau thuis schromelijk overschatten.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:54

ik rijd mijn haf ook op l1/ l2 niveau thuis maar op concours zit ik ook nog in de B als ik niet was gestard dan zou ik ook zeggen dat mn paard op l1 nivea loopt.. sorry we dwalen een beetje af van het onderwerp!!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:55

dat ben ik met je eens,, maar bijna iedereen is niet iedereen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:16

sherwood schreef:
Ben alleen niet zo happig op het wedstrijd rijden met deze paarden omdat de jury vaal weldegelijk lagere punten geeft omdat je paard een dikke kont heeft.

Je krijgt geen lage punten omdat je paard een dikke kont hebt, je krijgt lage punten omdat je de oefeningen niet naar behoren uitvoert. Met mijn paard val ik ook niet bij alle juryleden in de smaak (heb ik wel eens rechtstreeks vernomen) (ietwat ouderwets type), maar toch rij ik bij die juryleden winstpunten omdat ik de oefeningen gewoon zo correct laat zien dat ze niet om mij heen kunnen.

sherwood schreef:
Is het een punt waard ja of nee, die vraag stel ikmezelf, en geef daar zelf eerlijk antwoord op. En de pirouette van max is geen kunstje, net zo min als zijn piaffe.

En jou moeten we dan maar op je woord geloven he? Met alle respect hoor, maar iedereen kan zoveel zeggen over zijn eigen paard/prestaties/rijkunsten. We hebben het hier over koudbloeden in de RING, dus niet thuis in de achtertuin. In de ring zijn de omstandigheden voor iedereen gelijk, dus dan kun je gewoon het beste opmaken of een koudbloed leuk is in de ring. Dan heb je vergelijkingsmateriaal. Behaalde klasseringen en prestaties zijn HET bewijs dat een paard/ras het goed doet in de ring, en wat mij betreft het enige objectieve en geloofwaardige. En ik laat mij graag overtuigen adh van prestaties/klasseringen, maar met 'thuis doet hij het als de beste' hoe je bij mij echt niet aan te komen. Dat vind ik niet geloofwaardig.

sherwood schreef:
Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat elke koudbloed die de piaffe kan een kunstje doet, en elke warmbloed goed is opgeleid als hij dat kan.

Het is nog makkelijker te zeggen dat je koudbloed thuis als de beste kan piafferen terwijl men dat paard niet in de ring brengt en blootsteld aan de beoordeling van een echte objectieve deskundige.

sherwood schreef:
Je kan er rustig vanuit gaan dat mijn koudbloeden gewoon netjes zijn opgeleid en onder die basis de oefeningen meester zijn.

Kom met klasseringen/prestaties op KNHS wedstrijden en ik ben overtuigd. Tot die tijd ga ik er van uit dat jou paarden heel wat beperkingen zullen ondervinden qua dressuur.

BBreedveld schreef:
Maar wanneer is het dan bijvoorbeeld uitgestrekte draf? Als een paard zijn passen aanmerkelijk verruimd of als hij ze bij wijze van spreken in zijn nek legt bij elke pas?

Dat staat exact omschreven voor in je proevenboekje; het paard moet de passen verruimen zonder te versnellen. Takt ontspanning impuls en aanleuning moeten bewaard blijven.

BBreedveld schreef:
Ik denk niet dat je op een Belg gauw een gemiddelde 6 haalt in een Z-proef.

Sterker nog, ik denk zelfs dat hij het eind van de 60 meter niet haalt zonder takt, impuls en aanleuning te verliezen, als hij al in staat is zijn gang iets te verruimen ipv alleen maar wat te versnellen.

sherwood schreef:
Dan kijk ik naar de stelling en buiging in een volte, en is de volte daarbij mooi rond, is de houding van de ruiter goed en reageert het paard netjes op de hulpen. Zo ja, waarom dan een 5 geven? Ook al is het een koudbloed en heeft hij weinig zweefmoment, die volte was prima.

Volgens mij heb je de ontwikkelingen van de nieuwe proeven niet echt gevolgd. Het gaat er niet alleen om dat de volte mooi rond is en dat je stelling en buiging hebt. De nadruk ligt op het gereden zijn; dus het bewaren van takt, aanleuning, impuls en ontspanning IN de volte. Met mooi rond rijden kom je er niet meer. Ook niet met een kwpn-er.

sherwood schreef:
Ik heb nog nooit gelezen, en ook niet in een Z proef: E B E grote volte en daarbij lichtvoetig door de baan zweven.

Kijk even bij de laatste onderdelen van de proef dan, daar staat het gereden zij in het algemeen en het ontspannen in aanleuning, de takt en het rechtgerichte paard etc. Dit wordt EN apart beoordeeld aan het eind EN per onderdeel. Als je het exact wil weten moet je echt het proevenboekje eens doorlezen, metname de info over de oefeningen vooring. Heel verhelderend. En vanaf de M komen daar ook de verzamelde gangen bij en ook een koudbloed moet verzameling, dus een groter zweefmoment, gaan laten zien.

sherwood schreef:
Nee wijken houd in stelling naar de juiste kant, niet te veel. Niet weg lopen over de schouder, eerst goed rechtstellen, dan zijwaards gaan. Daarna weer netjes recht stellen. Tijdens het zijwaards gaan dienen de benen voorlangs te kruissen.

Als jij denkt dat wijken slechts pootje over is, dan denk ik dat je geen reeel beeld hebt van dressuur.

pompompom schreef:
ik weet ook niet of IK de Z aankan op dit moment.

Ik denk dat jij het uiteindelijk wel kan leren hoor, als je er een paard voor hebt. Maar dat gaat je gewoon niet lukken met een Belg.

Sythaa schreef:
@Pompompom ik vind het heel byzonder dat jij en je instructrice denken dat je met jouw Belg een winstpuntwaardige proef in de Z kan rijden. Met alle respect, ik heb er werkelijk geen beeld bij.

Ik ook niet. Zoals ik al zei; het zegt genoeg over jou instructrice.

Cinzano schreef:
Wat niet wil zeggen dat een paard waarbij de souplesse ontbreekt geen voldoendes kan scoren, alleen het paard met meer souplesse zal net wat meer scoren op elk onderdeel.

Taktfouten en het ontbreken van impuls wordt ook in de B en L op elk onderdeel afgestraft...

pompompom schreef:
Maar onderschat een belg ook niet

Ik denk dat ik een Belg niet onderschat. Ik denk dat ik de mogelijkheden juist heel realistisch inschat.

pompompom schreef:
het ras is redelijk onbekend bij ruiters wat rijden betrefd

En hoe komt dat denk je? Omdat het een uitgesproken TREKpaard is en geen RIJpaard.

.
sherwood schreef:
Maar lichtvoetigheid heeft minder met soeplesse te maken dan je denkt hoor

Lichtvoetigheid heeft ALLES met soeplesse te maken. Een paard dat niet lenig en soepel is zal nooit lichtvoetig (dus met voldoende impuls/verzameling/gedragenheid) door de baan kunnen gaan.

Vippie schreef:
Ik denk dat niet ieder paard geschikt is om en Z proef te lopen of 1,60 parcours te springen (ongeacht het ras). Net zo goed als niet iedere koelbloedige koudbloed bomen sleept

Ik denk dat je wel met zekerheid kunt stellen dat eenfries geen Z-parcours springt en een Belg geen Z-proef loopt en een KWPN-er zal het nooit goed doen op de drafbaan. Klaar. Sommige beperkingen zijn echt gewoon rasgebonden.

Vippie schreef:
Maar we hebbe het hier niet over Z niveau, we hebben het over een "koudbloed die gewoon wedstrijdjes wil rijden, veelal dus B/L niveau met een uitschieter naar de M.

We hebben hier nergens gezegd dat je geen wedstrijdjes MAG rijden met koudbloeden. Dat moet echt iedereen voor zichzelf weten. Maar de discussie gaat wel al een tijdje of extreme koudbloeden als een Belg een winstwaardige Z proef kunnen lopen en ik zeg van niet.

Vippie schreef:
Deze mensen hebben doorgaans ook niet de behoefte om Z te rijden

pompompom heeft anders wel de ambitie om met haar Belg Z te rijden. En ik gun het haar van harte, maar vanuit het oogpunt van het paard (zijn welzijn) vind ik dat je dat zo'n paard niet aan kan doen. Puur vanwege zijn fysieke beperkinge qua dressuur. Ik vind dat niet eerlijk tegenover dat paard.

Vippie schreef:
Over extremen gesproken. Hoe zwaarder en gedrongener zal ene paard meer problemen krijgen bij de uitgestrekte gangen, echter bij de verzameling kunnen ze hier juist weer profijt van hebben

Een zwaar en gedrongen paard zal ook veel moeite met verzameling krijgen hoor. Zeker als het paard gefokt is om te trekken en niet om te dragen.

Vippie schreef:
Klopt, maar wat versta je dan onder dressuur, dat gaat bij mij nog steeds van B t/m GP.

B tm Z2 is basisdressuur zz-licht tm gp is gevorderde dressuur (ook volgens de KNHS) IMO kun je van geschiktheid voor dressuur spreken als een paard/ras de BASIS onder de knie kan krijgen. Dus B tm Z2. B/L is nog maar het begin van het begin, dus presaties op die niveau's zeggen verder niet veel over de geschiktheid van een paard/ras voor dressuur.

Ik denk dat ik al meerdere malen heel goed heb beargumenteerd WAAROM je er geen dressuurambities mee moet hebben. Daartegenover zie ik van de Pro-koudbloeden in de dressuur geen goede argumenten waarom je WEL dressuurambities met een koudbloed zou moeten hebben (voorbeelden van goed presterende echte koudbloeden in de officiele wedstrijddressuur, en niet in de achtertuin) (en dan heb ik het niet over lux uitgevallen fjorden, haflingers of friezen en een winstpuntje op B of L niveau). En ik heb het niet over voor de lol een B-proefje rijden. Ik heb het over de mensen die echt bij hoog en bij laag beweren dat echte koudbloeden prima mee kunnen komen in de dressuur. En dan hebben we het iig over de BASIS dressuur, dus B tm Z2

Vippie schreef:
Je kunt wel degelijk thuis een niveau rijden zonder een wedstrijdring van dichtbij te hebben gezien. Dat doet niks af aan je training thuis. Alleen is een wedstrijd ene leuk meetmoment, maar niet iedereen heeft die behoefte.

Dat is prima dat niet iedereen die behoefte heeft. En je KAN best thuis of niveau trainen, of denken dat je op niveau traint. Alleen op een wedstrijd krijg je een bevestiging DAT je ook daadwerkelijk het niveau beheerst. En dit forum/topic gaat wel over WEDSTRIJDEN en koudbloeden in de RING. Dus zullen we ons daartoe beperken? Dan kunnen we de discussie nog enigzins objectief houden. Want thuis is toch idereen Anky?

Vippie schreef:
Verschil zit hem in het lopen/strekken voor een 6 of een 9

En naar mijn mening is het voor een koudbloed als een Belg gewoon fysiek niet mogelijk om uit te strekken voor een 6.

Silletje schreef:
ik rijd mijn haf ook op l1/ l2 niveau thuis maar op concours zit ik ook nog in de B

Als je echt je paard goed voorelkaar had op L2 niveau, dan zouden de wp binnen moeten stromen zat je niet meer in de B.

sherwood schreef:
Nou heeft mijn merrie me daar ongelijk in bewezen, na een beetje GYMNASTISEREN kwam ze ineens aan de teugel, terwijl ik daar niet eens om vroeg.
Tja dan sta je even raar te kijken.

Helaas is dressuur meer dan kop in de krul.

sherwood schreef:
En zie het resultaat.

Waar?

pompompom schreef:
alleen is het vanaf achter de computer natuurlijk moeilijk te zien hoe goed een paard dan daadwerkelijk loopt, zo kan iedereen denken / zeggen dat zijn of haar paard geweldig loopt.

Precies. Maar van sommige rassen/paarden is vanachter de computer een hele reeele inschatting te maken hoor Knipoog

Lielle schreef:
natuurlijk kan dat, maar mijn ervaring is wel dat veel mensen die nooit in de ring zijn verschenen hun niveau thuis schromelijk overschatten.

Dat is ook mijn ervaring.

pompompom schreef:
maar bijna iedereen is niet iedereen.
.

Ga nu eerst maar eens een paar wedstrijden starten, en bekijk dan nog eens of je je niveau en het kunnen van je paard niet hebt overschat...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:18

Silletje schreef:
ik rijd mijn haf ook op l1/ l2 niveau thuis maar op concours zit ik ook nog in de B als ik niet was gestard dan zou ik ook zeggen dat mn paard op l1 nivea loopt.. sorry we dwalen een beetje af van het onderwerp!!

Tja thuis lopen ze allemaal grand prix....

Dat je de L1 en L2 oefeningen thuis kan rijden wil niet zeggen dat je ook een winstpuntwaardig proef neer kan zetten.

Ik heb inmiddels de punten voor het M1 en ben al hard aan het trainen, maar ik durf nu nog niet te zeggen dat ik een winstpuntwaardige proef kan rijden, dat vind je toch uit als je op concours in die klasse rijdt.

@pompompom, ik vind dat je wel erg hoog van de toren blaast, zeker niet ieder paard is geschikt voor het Z en om nu al te zeggen dat jouw verzorgpaard die ook zijn bouw nog niet mee heeft het kan vind ik erg voorbarig. Eerst zien dan geloven.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:14

Vippie schreef:
BBreedveld schreef:
Volgens mij word er hier voorbij gegaan aan het feit dat dressuur van oorsprong bestemd is om je paard te gymnastiseren en te trainen.

Er bestaat in mijn ogen dus geen paard wat 'niet geschikt is voor de dressuur'. Sterker nog, een 'fout' gebouwd paard kan daar soms meer baat bij hebben dan een paard dat van zichzelf heel recht, lenig en soepel is. Het gaat er hooguit om, wat je uiteindelijk wenst te behalen in de wedstrijdring of gewoon thuis op stal. Als je tienen wilt halen met een uitgestrekte draf op wedstrijden, dan moet je geen Belg nemen. Maar ook een Belg kan net zo goed als andere paarden baat hebben bij de juiste dressuurtraining en hier mooier, soepeler, sterker en beter in balans van worden.

Ik denk dat elk paard dat goed gezond is en geen duidelijke gebreken heeft, een Z proef zal kunnen lopen. Maar of je daar bij de jury's hoge ogen mee zult gooien, is een ander verhaal. Als je niet wedstrijdrijdt om pre se te willen winnen, wat is er dan op tegen om met een Belg te starten? Goed, misschien niet zo elegant als sommige andere paarden, maar persoonlijk zie ik liever een Belg die goed gereden wordt, dan een prachtig sportpaard dat verreden wordt. En voor de ruiter die uit een Belg dezelfde prestaties kan krijgen als uit een topsportpaard, heb ik persoonlijk meer ontzag. Een goed paard middelmatig rijden is lang zo knap niet als een middelmatig paard goed rijden Knipoog

AMEN Afgod

Helemaal mee eens Knipoog Haha!
Vippie schreef:
Verschil zit hem in het lopen/strekken voor een 6 of een 9 Knipoog De ene is met een 6 tevreden de ander met een 9.
En een 6jes proef is ook wp waardig, net als een proef vol 8en en 9ens Haha!

Ik ben idd. heel tevreden met 6jes en afentoe 7 ens met mijn fjord, omdat ik weet dat dat op dit moment genoeg is voor ons,thuis kan hij M oefeningen maar in de ring L2.
BBreedveld schreef:
@Jasmijn:

Citaat:
Om het RIJ paard te gymnasticeren ja. Zie jij in de boeken over klassieke dressuur afbeeldingen van trekpaarden? Waarom is met dan in de geschiedenis gaan fokken op rij en trek paarden denk je?

Omdat een Belg nou eenmaal geschikter is voor trekwerk dan voor andere zaken. Hij is een specialist en is ergens erg goed in. Net zoals een draver sneller draaft enz. Daar hoor je mij ook niet over. Maar een Belg is OOK een paard, met dezelfde spiergroepen, hetzelfde aantal botten, hetzelfde basisbewegingsprincipe (lees: stap, draf en galop) enz. Weliswaar in heel andere afmetingen en proporties, maar toch.

Citaat:
En dat betwijfel ik dus, of ze er echt baat bij hebben... Zo'n paard is puur gefokt om zware lasten te trekken en niet om te stuwen/dragen.

Of ze er baat bij hebben, is afhankelijk van hoe ze getraind worden, maar dat geldt voor ieder paard. Vork Inderdaad en ik denk wel dat alle paarden er baat bij hebben als je ze goed traint en weet wat je vraagt Knipoog

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:39

Citaat:
Sythaa schreef:
@Pompompom ik vind het heel byzonder dat jij en je instructrice denken dat je met jouw Belg een winstpuntwaardige proef in de Z kan rijden. Met alle respect, ik heb er werkelijk geen beeld bij.

Ik ook niet. Zoals ik al zei; het zegt genoeg over jou instructrice.

ik weet helemaal niet of ze dat kan en of dat ooit zal gaan lukken. daar ben ik helemaal niet mee bezig. Ik zeg alleen dan mn instructrice tegen me heeft gezegd, met dat paard kun je als je m goed en consequent rijd de Z nog wl halen.
Ik wil verder helemaal niet zwart op wit zetten van dat meike de Z gemakkelijk kan halen zonder dr maar iets voor te moeten doen.

wat bedoel je met " dat zegt genoeg over je instructrice "

Citaat:
pompompom schreef:
Maar onderschat een belg ook niet

Ik denk dat ik een Belg niet onderschat. Ik denk dat ik de mogelijkheden juist heel realistisch inschat.

Ik wil daarmee zeggen, ik denk niet da je er ooit een hebt gereden. En ik had ook heel wat lompers verwacht dan dat ze is, En ze blijkt nu de dressuur heel netjes op te pakken en onderschat ook niet wat ze kunnen. ze kunnen meer als ploegen, bomen slepen en voor de kar staan. Ik wil heus niet zeggen dat elk trekpaard met gemak naar de Z kan komen.

Citaat:
pompompom schreef:
het ras is redelijk onbekend bij ruiters wat rijden betrefd

En hoe komt dat denk je? Omdat het een uitgesproken TREKpaard is en geen RIJpaard.

Ja tuurlijk, het is jarenlang gefokt als trekpaard. maar daarnaast spreekt het uiterlijk ook menig mens niet aan. Het zijn vooral de oudere mensen die vroeger met zon dier gewerkt hebben op het land die ze nog hebben of er mee fokken. het ras is een tijd redelijk zeldzaam geworden, tegenwoordig zijn ze weer wat meer in opkomst als recreatie paard.
daarmee wil ik zeggen dat hier ook veel mensen oordelen zonder ooit een belg onder het zadel gezien te hebben of gereden.
.

Citaat:
pompompom heeft anders wel de ambitie om met haar Belg Z te rijden. En ik gun het haar van harte, maar vanuit het oogpunt van het paard (zijn welzijn) vind ik dat je dat zo'n paard niet aan kan doen. Puur vanwege zijn fysieke beperkinge qua dressuur. Ik vind dat niet eerlijk tegenover dat paard.

ho ho, begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut geen ambitie om de Z te gaan rijden. Ik ben gewoon lekker met haar bezig en ze doet het heel netjes, en misschien wil ik ook met haar gaan starten met de tijd, en het interresseerd me niet waar ik uit kom.
en meike vind het harstikke leuk om te dressuren. ik rijd ook het NRPSje wat daar staat die is heel wat meer gebouwd om te dressuren,, maar die doe je er minder plezier mee. en ik overvraag meike echt niet. alles op zn tijd, en blijkt dat het lukt gaan we door, en blijkt dat ze het niet kan, dan kap ik ook op tijd!.

Citaat:
Vippie schreef:
Over extremen gesproken. Hoe zwaarder en gedrongener zal ene paard meer problemen krijgen bij de uitgestrekte gangen, echter bij de verzameling kunnen ze hier juist weer profijt van hebben

Een zwaar en gedrongen paard zal ook veel moeite met verzameling krijgen hoor. Zeker als het paard gefokt is om te trekken en niet om te dragen.

als ze gefokt zijn om te trekken, moeten ze een sterke achterhand hebben die er ook goed onderkomt.

Citaat:
pompompom schreef:
alleen is het vanaf achter de computer natuurlijk moeilijk te zien hoe goed een paard dan daadwerkelijk loopt, zo kan iedereen denken / zeggen dat zijn of haar paard geweldig loopt.

Precies. Maar van sommige rassen/paarden is vanachter de computer een hele reeele inschatting te maken hoor

of niet, heb jij ooit een belg dressuurmatig gereden.?

Citaat:
pompompom schreef:
maar bijna iedereen is niet iedereen.
.
Ga nu eerst maar eens een paar wedstrijden starten, en bekijk dan nog eens of je je niveau en het kunnen van je paard niet hebt overschat...

Ik ga pas starten als we er allebei klaar voor zijn, en ik overschat helemaal niks.
ik heb overigens onderling wel eens een wedstrijdje met haar gestart, die door een officiele jury werd beoordeeld. en ik kreeg een hele positieve reactie,,toen was ze trouwens nog helemaal niet zo lang onder zadel...ik denk dat ik toen pas een 1,5 maand serieus met haar aan het werk was,, en dan heb ik het over 2x in de week een half uurtje werken... haar conditie was nog toen nog niet zo best. De

galop geef ik toe was een ramp,, ze rende onder me uit met aangalloperen en had nog moeite om in de galop te blijven ontspanne. maar ik heb dit niet echt thuis kunnen oefenen omdat de bak (gewoon stukje weiland op de klei ) gewoon veels te glad was om te galloperen. en ik kon toen nog niet alleen m et haar de weg op om naar de manege te rijden om gebruik te maken van de bak. dus ik had 2 x 5 voor het aanspringen in de galop en daarnaast een 6 voor de galop.

ik had onder andere zo uit min hoofd een 8 voor de middenstap met als opmerking verruimt erg mooi, als algemene opmerking, paard toont mooie momenten van nagefelijkheid.

uiteindeljk had ik 179 punten voor de B proef ( met een 7 voor uiterlijke verzorging omdat ik geen handschoentjes aan had )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:41

moniquelucky schreef:
Inderdaad en ik denk wel dat alle paarden er baat bij hebben als je ze goed traint en weet wat je vraagt

Elk paard is gebaat bij een goede training; een training die gericht is op het verder ontwikkelen van de talenten van het paard. Maar als je doel is je paard te trainen voor iets waar hij helemaal geen talent en aanleg voor heeft OMDAT JE HET NU ZELF EENMAAL LEUK VINDT, dan ben je echt verkeerd bezig. Dat is alleen maar frustrerend voor het paard. Want als hij zijn opperste best doet, dan zal het resultaat matig zijn.

Stel jij bent heel goed in talen en slecht in wiskunde. Hoe zou jij het vinden als je gedwongen wordt om alleen maar wiskunde te doen en geen talen. Hoe zou jij het vinden als jouw dagelijkse werk alleen maar bestaat uit activiteiten waar jij in aanleg niet goed in bent? En zelf als je je opperste best doet haal je geen voldoende. Is het voor jou niet veel leuker en beter als je de kans krijgt jezelf te ontwikkelen in hetgeen waar je wel aanleg voor hebt? Denk je niet dat je dat op den duur veel langer vol zou houden? Zou jij dan niet liever heel goed in talen worden dan heel matig in wiskunde?

Liever een talent verder ontwikkelen dan een beperking verbeteren tot een zwak punt.

Staat er verder dan niemand bij stil dat echte koudbloeden als Belgen ook simpelweg het uithoudingsvermogen niet hebben voor dressuur? Een uur flink trainen met veel overgangen, tempowisselingen etc is voor zo'n paard praktisch niet op te brengen. Met alle risico's van dien. Denk bijvoorbeeld aan verzuring, overbelasting van de gewrichten etc.

Een goede ruiter/paardenliefhebber past de training aan op de talenten van een paard. Om die optimaal tot zijn recht te laten komen. Dus een draver op hard draven, een warmbloed op dressuur/springen, een renpaard op rennen en een trekpaard op trekken. Daar is een paard het beste bij gebaat.

Dolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:54

Hoi Allemaal,

Ik heb een kruising belg/kpwn van een kleine 1.80 en bijna 1000 kg.
Hij wordt door mij dressuurmatig gereden naar de academische manier van Bent Branderup.
Hij doet het super!!
Travers, Renvers, schouderbinnenwaarts enz.

Het is wel belangrijk dat je het kunnen van je paard hierbij in de gaten houdt, zowel emotioneel als fysiek. Het duurt met een koudbloed type alleen iets langer dan bij een type paard waar de verzameling etc al praktisch ingefokt is. Galop is bij zware koudbloeden vaak een probleem en dat vergt wat extra gymnastisering en dus tijd!

Let wel: DRESSUUR IS ER VOOR HET PAARD EN NIET OMGEDRAAID!!

Ik ben ervan overtuigd (spreek uit ervaring) dat ook koudbloeden in de dressuurring kunnen presteren! Ik ken menig Shire/ Tinker/ Fjord/ Haflinger die de hoge school beheersen en moeiteloos een z proef rijden!

Het is een extra uitdaging!
Zou alleen zien dat juryleden je paard echt op rijkunst etc beoordelen en niet op het feit dat het een koudbloed is. Ik heb zelf jaren met een roodschimmel (goed gebouwde) sportpony in de sport gereden en wist dat ik bij bepaalde juryleden gewoon beter niet kon gaan starten. Zij hielden niet van roodschimmels. Heb het ook omgedraaid meegemaakt, rij je als een krant en krijg je winstpunten omdat het z'on aparte combi is, zucht....Tja...... dat is erg jammer!

Groetjes,
Esther

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:02

@Dolfje, wat een onzin mijn zusje heeft ook een roan en die heeft (op een enkele keer na) altijd winstpunten, vaak zelfs 2.

Juryleden beoordelen op je rijkunsten, maar als je geen punten rijd is het wel erg makkelijk afschuiven.

Misschien ook weleens in je opgekomen dat jouw manier van rijden de jury niet aansprak ipv je paard?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:05

pompompom schreef:
ik heb het inderdaad een beetje verkeerd geformuleerd en ik snap je reactie. In de groepsles doen wij ook Z oefeneningen. Dit is weliswaar gewoon een manege les en de paardjes zijn dan ook niet de soepelste meer. maar heel wat paardjes hebben in de M of Z mee gelopen. en eentje heeft zelf prix st george gelopen en is 2 jaar geleden nog in de Z uitgebracht. Natuurlijk is dit wat anders als waarneer je ze met een zelf getraind paard de oefening doet, sommige paarden krijg je er gewoon niet meer lekker doorheen omdat er ook beginners op rijden.

Ja in de manegeles van mn zus gaan ze ook travers e.d. rijden, maar vraag me niet hoe dat eruit ziet Verdrietig
Je weet pas wat voor niveau je waard bent als je door de jury in de ring beoordeeld bent.
Dáár moet het gebeuren, bij dát bordje, én volgens het boekje en niet anders.

Klein verschil maar hoor Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:10

pompompom schreef:
ik weet helemaal niet of ze dat kan en of dat ooit zal gaan lukken. daar ben ik helemaal niet mee bezig.

Nu niet gaan terugkrabbelen hoor! In je eerdere posts zeg je nog dat je ervan overtuigd bent dat jou belg het kan, dat jou instructrice ook van mening is dat het kan en dat je het gaat proberen...

pompompom schreef:
wat bedoel je met " dat zegt genoeg over je instructrice "

Sorry maar moet ik dat nog uitleggen? Ik twijfel ernstig aan de kwaliteiten van jouw instructrice als zij beweerd dat je met een Belg goed op Z-niveau mee kan komen (dus wp waardige proeven rijden)

Om het nog even minder tactisch te zeggen en dan hoop ik dat je mij nu begrijpt; ik denk dat jouw instructrice niet goed bij haar hoofd is als ze dat beweerd.

pompompom schreef:
Ik wil daarmee zeggen, ik denk niet da je er ooit een hebt gereden.

Ik hoef er niet op te zitten om de beperkingen in te schatten als die zo overduidelijk zijn als bij een belg.

pompompom schreef:
daarmee wil ik zeggen dat hier ook veel mensen oordelen zonder ooit een belg onder het zadel gezien te hebben of gereden.

Ik heb ze wel eens onder het zadel gezien. En ik vond het vermakelijk! Echt waar! Maar dressuurmatig leek het nergens naar.

pompompom schreef:
als ze gefokt zijn om te trekken, moeten ze een sterke achterhand hebben die er ook goed onderkomt.

Ik denk dat jij niet veel van het lichaamsgebruik van trekpaarden snapt als je dat beweerd. De kracht komt bij het trekken van zware lasten namelijk voor het grootste gedeelte uit de VOORHAND.

Dolfje schreef:
Ik heb een kruising belg/kpwn van een kleine 1.80 en bijna 1000 kg.
Hij wordt door mij dressuurmatig gereden naar de academische manier van Bent Branderup.
Hij doet het super!!
Travers, Renvers, schouderbinnenwaarts enz.

Dus jij bent thuis geen Anky maar Bent Branderup?

Kom met prestaties en klasseringen behaald op officiele wedstrijden en je hebt me overtuigd. Dan kun je geloofwaardig maken dat jou koudbloed of kruising daarmee tot zijn recht komt in de RING en anders niet.

Dolfje schreef:
Zou alleen zien dat juryleden je paard echt op rijkunst etc beoordelen en niet op het feit dat het een koudbloed is.

Een jury beoordeeld niet op ras. Dat is HET excuus van koudbloedrijders waarbij prestaties uitblijven. Ze beoordelen aan de hand van richtlijnen die voor alle rassen hetzelfde zijn. Veel koudbloeden kunnen echter niet voldoen aan die richtlijnen. Als je met je koudbloed alles goed uitvoert krijg je echt je punten wel en anders gewoon NIET.

Dolfje schreef:
Ik heb zelf jaren met een roodschimmel (goed gebouwde) sportpony in de sport gereden en wist dat ik bij bepaalde juryleden gewoon beter niet kon gaan starten.

Onzin.

jasmijn78 schreef:
Je krijgt geen lage punten omdat je paard een dikke kont, een bepaalde kleur etc. hebt, je krijgt lage punten omdat je de oefeningen niet naar behoren uitvoert. Met mijn paard val ik ook niet bij alle juryleden in de smaak (heb ik wel eens rechtstreeks vernomen) (ietwat ouderwets type), maar toch rij ik bij die juryleden winstpunten omdat ik de oefeningen gewoon zo correct laat zien dat ze niet om mij heen kunnen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:11

Dolfje schreef:
Ik heb zelf jaren met een roodschimmel (goed gebouwde) sportpony in de sport gereden en wist dat ik bij bepaalde juryleden gewoon beter niet kon gaan starten. Zij hielden niet van roodschimmels. Heb het ook omgedraaid meegemaakt, rij je als een krant en krijg je winstpunten omdat het z'on aparte combi is, zucht....Tja...... dat is erg jammer!

Groetjes,
Esther

ja dat ligt aan de jury Vork

hoe heette die super sportpony??
Oja Milkshake!!

Afbeelding

ziet er idd niet uit nee Knipoog
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 09-03-07 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:14

Citaat:
Elk paard is gebaat bij een goede training; een training die gericht is op het verder ontwikkelen van de talenten van het paard. Maar als je doel is je paard te trainen voor iets waar hij helemaal geen talent en aanleg voor heeft OMDAT JE HET NU ZELF EENMAAL LEUK VINDT, dan ben je echt verkeerd bezig. Dat is alleen maar frustrerend voor het paard. Want als hij zijn opperste best doet, dan zal het resultaat matig zijn.

Stel jij bent heel goed in talen en slecht in wiskunde. Hoe zou jij het vinden als je gedwongen wordt om alleen maar wiskunde te doen en geen talen. Hoe zou jij het vinden als jouw dagelijkse werk alleen maar bestaat uit activiteiten waar jij in aanleg niet goed in bent? En zelf als je je opperste best doet haal je geen voldoende. Is het voor jou niet veel leuker en beter als je de kans krijgt jezelf te ontwikkelen in hetgeen waar je wel aanleg voor hebt? Denk je niet dat je dat op den duur veel langer vol zou houden? Zou jij dan niet liever heel goed in talen worden dan heel matig in wiskunde?

Liever een talent verder ontwikkelen dan een beperking verbeteren tot een zwak punt.

Staat er verder dan niemand bij stil dat echte koudbloeden als Belgen ook simpelweg het uithoudingsvermogen niet hebben voor dressuur? Een uur flink trainen met veel overgangen, tempowisselingen etc is voor zo'n paard praktisch niet op te brengen. Met alle risico's van dien. Denk bijvoorbeeld aan verzuring, overbelasting van de gewrichten etc.

Een goede ruiter/paardenliefhebber past de training aan op de talenten van een paard. Om die optimaal tot zijn recht te laten komen. Dus een draver op hard draven, een warmbloed op dressuur/springen, een renpaard op rennen en een trekpaard op trekken. Daar is een paard het beste bij gebaat.

Je moet rekening houden wat een paard aankan, dat ben ik helemaal met je eens!

ik dwing haar helemaal niet, ik vraag het aan haar en de eerste beste poging die ze doet word beloond, en dan denkt dat paard heus niet van oowww,, daar loopt een ander paard die het nog veeel beter kan als ik,, ik ben dus maar slecht, nee, ze word beloond dus in haar ogen doet ze dan iets braaf het zal dat paard een worst wezen of die net zo mooi is als die van een ander paard. ik zit heus niet eeuwen te priegelen op een bepaalde oefening die ze moeilijk vind, maar dat wil ook niet zeggen dat ik het niet probeer.

en daarnaast heeft ze ook haar goede kwaliteiten voor de dressuur, ze heeft bijv. een mooie ruime stap.

en hoe weet jij wat het uithoudingsvermogen is van een trekpaard of van welk paard dan ook, die beesten trokken vroeger hele dagen de ploeg, reken maar dat dat zwaar werk is en dat je daar uithoudingsvermogen voor nodig hebt. !
nou is ploegen natuurlijk iets heel anders als dressuur, maar dat hangt gewoon van rustig opbouwen van de conditie af en niet teveel overvragen, dan kan ook een trekpaard een goede conditie krijgen. en daarnaast verschilt dat ook per paard, hoe snel ze hoeveel conditie krijgen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:19

Dolfje schreef:
Zou alleen zien dat juryleden je paard echt op rijkunst etc beoordelen en niet op het feit dat het een koudbloed is. Ik heb zelf jaren met een roodschimmel (goed gebouwde) sportpony in de sport gereden en wist dat ik bij bepaalde juryleden gewoon beter niet kon gaan starten. Zij hielden niet van roodschimmels. Heb het ook omgedraaid meegemaakt, rij je als een krant en krijg je winstpunten omdat het z'on aparte combi is, zucht....Tja...... dat is erg jammer!

Dus hoe jij ook aan je punten komt... het heeft altijd ermee te maken dat het een koudbloed is Verward
OF ze vinden hem niet leuk en rij je dus geen goede punten... OF ze vinden het zó aparte combi dat je juist je punten krijgt???

Jij bent dus wel degelijk zo'n ruiter die puur naar de punten kijkt en steeds aan de hand daarvan bepaald of de jury een anti is of niet. Probeer eens gewoon bij jezelf na te gaan hóe het ging... en niet altijd maar de jury de schuld te geven!!!

komma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:20

Ik vind het leuk en moedig al die koudbloeden in de ring, maar...........men fietst de Tour de France niet op een stadsfiets en rijdt een Formule 1 wedstrijd toch ook niet in een gewone personenauto?