prijzen voor privéles belachelijk hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: prijzen voor privéles belachelijk hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:37

dat zou ik dus gewoon niet doen. Op een dergelijke manier geef ik geen les, en als ik ervan overtuigd ben dat mijn weg de juiste is en de andere loopt te prutsen (en dat denken we allemaal, niet waar Knipoog ), dan maar niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:40

Bij mij idem als Lowara. Ik heb dat meisje vanaf het begin af aan geholpen (4 jarige merrie gekregen, net ingereden, maar meisje kon niet rijden en was zelfs bang om te rijden). Toen ze een beetje kon rijden, is ze ook gaan lessen bij de andere instructrice (instructrice van haar moeder). Ik heb gezegd wat ik er van vind, maar ze willen toch dat ze bij ons beiden blijft lessen. Ik wil me niet "gewonnen" geven en blijf gewoon lekker doorgaan met les geven, in de hoop dat ze ooit in zullen zien dat die andere instructrice de verkeerde dingen aan leert. Maar ook ik heb idd mijn hoofdschud en frustratie momenten, haha.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:41

Is het een kwestie van winnen dan?
Het zou mijn manier niet zijn, als het daadwerkelijk beter is dan van een ander dan komen ze vanzelf terug wanneer ze ervaren dat de manier van de andere instructeur toch niet zo goed zou zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:44

precies hoe ik erover denk. Als jij echt veel beter bent, komen ze daar wel achter, en misschien zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Ik geef trouwens bijna geen les meer, daar wil ik geen tijd voor maken en in dit sort discussies heb ik dus geen zin. Ik help alleen de eigenaresse van mijn 'bijrijdpaard' zo af en toe en verder als iemand een keer vraagt om mee te kijken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:23

im doe niet aan " winnen" maar heb het meisje vanaf dag 1 lesgegeven, pony helpen uitzoeken, combinatie verder geholpen etc.
dat laat je niet zomaar in de steek. ik in ieder geval niet.
andere instructrice is pas veel later aangenomen en allemaal prima en wel, ik heb echt geen haat of wat dan ook omdat er een ander ook les staat te geven. je kunt elkaar dan juist aanvullen Ja
ik doe ook zeker niet aan " de beste ben ik" maar heb bepaalde principes waar ik achter sta en waarin ik les geef, en vind het doodzonde om te zien dat die ander compleet andere principes heeft en veel dingen die ik mijn leerling heb aangeleerd aan het veranderen is in ( mijn ogen) negatieve zin.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:24

edit: ik geloof dat ik bijna hetzelfde verhaallijn heb als bokker joyce Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:25

Maar op deze manier vul je elkaar dus duidelijk niet aan Knipoog

Nicole_ros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:30

ik betaal €50,- euro voor een springles bij hem thuis;)(hij geeft ook het rabobanktalentenplan A en B kader les;) )
maar ik krijg wel echter waar voor me geld!!
ik neem liever 1 les van hem dan dat ik 4 lessen van een flut persoon les krijgt niet zn orun diploma heeft en tevens nog weinig ervaring heeft. en ik denk altijd je kan beter meer geld in goede instructie besteden dan in veel wedstrijden besteden.
en het is ook niet dat ik iedere week heen ga hoor!
alleen als ik een probleem heb of een klasse hoger ga starten. en dan is het ook meestal wel in 1 les verholpen.
maarja bij iedereen helpt weer iemand anders. maar ik denk wel dat je bij elke instructeur wel wat mee kan pakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:37

Lowara schreef:
im doe niet aan " winnen" maar heb het meisje vanaf dag 1 lesgegeven, pony helpen uitzoeken, combinatie verder geholpen etc.
dat laat je niet zomaar in de steek. ik in ieder geval niet.
andere instructrice is pas veel later aangenomen en allemaal prima en wel, ik heb echt geen haat of wat dan ook omdat er een ander ook les staat te geven. je kunt elkaar dan juist aanvullen Ja
ik doe ook zeker niet aan " de beste ben ik" maar heb bepaalde principes waar ik achter sta en waarin ik les geef, en vind het doodzonde om te zien dat die ander compleet andere principes heeft en veel dingen die ik mijn leerling heb aangeleerd aan het veranderen is in ( mijn ogen) negatieve zin.

jij ziet het als in de steek laten, ik zou dat eerder andersom zien. Ik besteed mijn schaarse vrije tijd niet aan iemand die bezig is op een manier waar ik niet achter kan staan. En wie er dan het beste bezig, laat ik in het midden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:59

Ik ga helemaal mee met Lowara! Ik hoop dat de ouders van mijn lesklant vroeg of laat beseffen dat die andere instructrice de verkeerde dingen aanleert (en dat zeg ik niet omdat ik mezelf de hemel in wil prijzen, maar omdat ze echt serieus de verkeerde hulpen aanleert, maar daar is de prijs van haar lessen ook naar).

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:20

Lielle schreef:
dat kan. Maar ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat je eerst de basis voor elkaar moet hebben hebben voordat je aan oefeningen begint. Wat is 'voor elkaar'? Anky werkt ook dagelijks aan de basis, maar die zal er toch al best aardig op zitten Knipoog

Natuurlijk kun je geen eenvoudige wissel gaan rijden, als je paard niet aandraaft op een kleine hulp. Maar een pasje wijken op de volte om het binnenachterbeen te activeren, zodat de overgangen daarna flitsender worden, kan heel nuttig werken. IMO is het een wisselwerking, je gebruikt je oefeningen (schakelen en overgangen zijn ook oefeningen trouwens) om je basis te verbeteren en je doet je basiswerk om de uitgangspunt voor je oefeningen te verbeteren. En zo af en toe werk je aan het proefgericht tonen van je oefeningen, en het afwerken van alle onderdelen, en dan hoort het allemaal bij elkaar te komen.

Maar ik heb wel het beeld dat het politiek correct is om te roepen "eerst de basis, dan pas de kunstjes". Zeker waar, maar ook de 'kunstjes' kunnen (let op de woordkeuze) zorgen voor een goede basis, en die nuance zie ik niet zo heel veel Knipoog

Helemaal mee eens.... Ik heb een groen paard.. en ben inderdaad bezig met de basis... Rechtsom zet ze liever niet haar achterhand er onder.. en gaat ze dus graag met haar achterhand naar binnen lopen... Ik gebruik het " kunstje" haar met haar voorhand naar binnen te rijden om haar zo te dwingen recht te lopen... Evenwicht vinden.. precies hetzelfde.. naar buiten voor het binnenbeen... naar binnen voor het buitenbeen... Kortom.. voor je basis kan je de kunstjes wel gebruiken natuurlijk.. (edit: overigens is dit allemaal op advies van mijn instructrice hoor... )

Waar ik minder goed mee om kan gaan... is dat iedereen nu al zit te bleren wanneer ik op concours kom.... Daar zijn ik en mijn paard absoluut nog niet klaar voor.. Maar tegenwoordig moet je bijna als je je paard zadelmak gemaakt heb, de week daarop op het concoursterrein verschijnen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:25

je zou van mijn instructrice les kunnen hebben. Ik lees trouwens mijn eigen bericht nog eens terug, en ik gebruik bv het wijken op de volte juist als voorbereiding voor het aandraven (of galopperen). Vanaf de kleine volte naar buiten wijken, schouder goed begrenzen en zodra je op de grote volte bent aangekomen, met een dus actiever binnenachterbeen dat je overhoudt van het wijken, draaf of galoppeer je aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:52

hihi, Lame en ik hebben zelfs dezelfde instructrice geloof ik Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:10

Kom trouwens regelmatig dingen tegen die ik herken van bij mijn eigen instructrice.
Heb net les gehad van nieuwe instructrice en die gebruikt ook klein stappen, draven en galopperen, tempocontrole en onder je houden, achterwaarts en weer klein weg stappen of draven om een paard meer dragend vanuit het achterbeen te kunnen laten lopen.
Voor mij een fijne manier, want als ik dat voorwaarts op moet lossen in de zin van vlot tempo draven en dan maar nagevelijk zien te houden terwijl het paard onder me uit loopt en zich sterk maakt, dan lukt me dat echt niet...

Ook dingen zoals achterhand pasje wegzetten op volte, rijden van schoudervoor of binnenwaarts om achterhand te activeren en recht te maken kwamen weer terug.

Ik denk dat vooral instructeurs die zelf verder zijn gekomen meer ervaring hebben met dit soort oefeningen om de basis te verbeteren.
Instructeurs die alleen "eenvoudig" les hebben gehad op L/M-niveau en "proefgericht" lesgeven en alleen Orun-cursus hebben gehad, zullen daar vaak minder ervaren in zijn dan instructeurs die zelf weer van hele goede en ervaren instructeurs of trainers les hebben gehad.
Ik vind vooral de Orun Basis en misschien ook wel 1e fase (angezien die regelmatig gecombineerd worden) een beetje te standaard in de aanpak van paarden. Veel (vrij hoog) tempo rijden. tempo=goed...

Misschien dat het ook nog teveel gevraagd is op dat niveau om mensen te leren verder naar het paard te kijken en de combinatie en daar een specifieke oplossing en goede aanpak voor te bedenken.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:12

Ik betaal 16 euro voor een half uur les. Het is de beste instructrice waar ik ooit les van heb gehad en ze geeft zelf ook cursussen aan andere instructeurs. Ze weet precies waar het fout gaat en wat voor invloed je zit en handhouding heeft op het lopen van het paard. Helemaal super!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:19

En ik dacht dat het half uur les op mijn stage duur was.. Tong uitsteken 25 euro privéles op een andalusier.. Tong uitsteken Dan valt het eigenlijk nog wel mee...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:19

nikita_moi schreef:
En ik dacht dat het half uur les op mijn stage duur was.. Tong uitsteken 25 euro privéles op een andalusier.. Tong uitsteken Dan valt het eigenlijk nog wel mee...
Vind ik ook duur Knipoog. De rest is alleen nog duurder.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:21

Haha.. Tong uitsteken zo kan ik het natuurlijk ook zien.. Tong uitsteken

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:50

ik betaal 20 euro per uur... das te doen vind ik Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:52

Joyce, ik denk dat je daar gelijk in hebt. IK ben van 1e fase ORUN bepaald niet onder de indruk, herken precies wat jij zegt. En verder rijd je duidelijk dezelfde oefeningen als ik Haha!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:58

Maar zo'n opleiding naar instructrise oid kost toch ook geld? Ik vind prijzen als €50 en hoger per uur/les best normaal eigelijk...Maar denk dat het verschil natuurlijk ook ligt aan het nivo dat je rijd en wilt rijden. Een B/L nivo kan je voor €15 p/u goed geleerd worden, GP een heel ander verhaal met een andere prijs...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:10

Sisco4life schreef:
Maar zo'n opleiding naar instructrise oid kost toch ook geld? Ik vind prijzen als €50 en hoger per uur/les best normaal eigelijk...Maar denk dat het verschil natuurlijk ook ligt aan het nivo dat je rijd en wilt rijden. Een B/L nivo kan je voor €15 p/u goed geleerd worden, GP een heel ander verhaal met een andere prijs...

In het geval van TS gaat het om B/L niveau Knipoog

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:10

ik les bij een ( ex)grandprix ruiter ze was jurylid en is nu met pensioen en doet het er nog bij :p en we lessen al erg lang bij haar van moeder op zoon op moeder zeg maar;)

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:48

MISTRAL94 schreef:
Sisco4life schreef:

In het geval van TS gaat het om B/L niveau Knipoog

Ben ik het mee eens. Ik geef ook les op B/L niveau en vraag ook slechts 10 euro per uur. Ik heb zelf les van een Z2 instructrice en springles van een ZZ ruiter en daarvoor betaal ik uiteraard wat meer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:03

Nou kijk maar dan is het voor veel mensen nog leuk om eens les te krijgen. En dat je meer betaald zodra je hogerop komt is ook logisch. Maar voor dat basisniveau vind ik zulke bedragen meer dan genoeg.