Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:22

we hebben hier het probleem dat er verschillende pony's naar elkaar trappen, dus veel spelletjes waar de pony's dicht bij elkaar kunnen komen durf ik met die leeftijd niet aan, en zodra ze het aankunnen vinden ze het niet leuk meer Huilen van het lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:41

Ja dat kan ik mij voorstellen ladypaard. Ik heb het probleem dat ik maar 1 paard tot mijn beschikking heb. Ze rijden na elkaar inprincipe. Dus echt spelletjes (tegen elkaar) kunnen wij ook niet doen helaas.

De voorbeelden die nu voorbij gekomen zijn vind ik wel erg leuk om mee aan de slag te gaan.

Een gedeelte van de les zonder beugels rijden moeten we ook zeker eens doen..

Hoe pakken jullie trouwens het "stil houden" van de handen aan??

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:03

Hou je handen alsof je twee kopjes thee in je handen hebt en niet morsen! voor de lol een keer 2 grote (plastic) bekers in de handen geven Lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:03

ja die heb ik idd al aangebracht.. het is een kwestie van aanleren natuurlijk. Aldoende zullen ze het wel leren.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:40

Gewoon heel consequent blijven zeggen en ze eventueel in het begin vast laten houden aan de martingaal.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:33

Hou je handen vlak voor het zadel, bij de manen. Ook als je gaat staan moeten je handen daar blijven. Dus eigenlijk duw je je handen een beetje naar beneden als je gaat staan, want je bovenlijf gaat naar boven.

Kleintjes snappen vaak niet dat een stille hand tov het paard bedoelt wordt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:47

ik laat ze eerst aan de longe met "fantasie" teugels rijden, en uitleg dat als de handen hoog gaan dat zeer doet in paards mond. als dat goed gaat dan mogen ze teugels vast hebben.
en aan de longe sturen.
met constant reactie als de handen te hoog gaan, dat het paardje pijn doen.
dat gaat nu hier redelijk goed,

heb bij de les gezegt, dat als ze de handen iedereen, een uur lang goed houden (chocolademelkkophanden) dus zonder dat ik iets hoef te zeggen ik zou trakteren. toen ging ineens alles goed. Clown en heb de eerste les al moeten trakteren. had ze gister weer en alles weer terug bij af (want ja traktatie was binnen Huilen van het lachen )

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:12

Hahahahaha ladypaard
Weet iemand nog een leuk idee, ik heb twee meisjes van 6 die lessen op onze oude kinderpony , wat zou ik hun voor sinterklaas verrassing kunnen doen , en in wat voor vorm?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:14

Pakjesrace en dan in het laatste pakje een klein cadeautje.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:13

De tip met de kopjes thee werkt erg goed, ik heb een meisje die bij me lest, en die rijdt zo enthousiast dat haar hele lichaam mee beweegt Haha!. Afgelopen zaterdag heb ik haar de opdracht gegeven dat ze de hele les twee kopjes thee moest vasthouden en niet mocht morsen, en ja hoor omdat ze haar handen zo stil mogelijk houdt beweegt haar hele lichaam een stuk minder mee haha.

Ook heb ik een meisje in die les die heel snel opgeeft. Erg jammer want ze heeft echt aanleg maar zodra de pony niet doet wat ze wil begint ze te huilen en zegt dat ze wil stoppen. Heeft iemand nog tips daarvoor?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:49

Mijn neefjes en nichtjes let ik juist niet teveel op de handen, leg alleen heel duidelijk uit dat trekken aan de teugels pijn doet en een rem is, eigenlijk valt t gerommel in de mond daardoor ook heel erg mee (we oefenen ook zeer vaak aan de longe met losse handen)...

Wat betreft opgeven, gewoon even toespreken dat ze moeten doorzetten, dat de pony goed zn best doet, maar niet snapt wat ze bedoelt en ze gewoon nog een keer de hulpen moet geven en als t dan lukt heel uitbundig belonen... Of wedden dat je t niet kan durft... dan willen ze vaak al bewijzen dat ze t wel kunnen/ durfen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:53

leuk om te horen dat het werkt Kim!
Opgevers zet ik op makkelijke (brave) pony's en geef ik erg veel complimenten als iets lukt. En als iets niet lukt dan zeg ik iets als: van oefenen leer je, maar met oefenen mag het wel 1000 keer mislukken. En als je meer dan 1000 keer hebt geoefend, dan kun je het! Zowiezo heb ik de afspraak in de les dat alles mag mislukken zo lang ze maar proberen/oefenen etc. Ik zie ze liever experimenteren dat ik ze een beetje tegen moet houden, dan dat ze maar zitten te zitten Lachen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:54

KimH je zal het al doen denk ik , maar nadruk leggen op iets wat ze goed doet , en geen aandacht feven aan stopgedrag.
Als je dit een aantal keren met haar meegemaakt hebt ,kun je dit al aan zien komen? Verder is het meest elementaire van paardrijden , dat je van de dingen leert die niet meteen goed gaan , en dus leert doorzetten. (afhankelijk van hoe oud dit kindje is , een doorzetdiploma geven......-)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:59

aa dat van het doorzetdimploma is zeker een goede voor kids die wat jonger zijn... Zijn ze meestal erg gevoelig voor Haha!

als er bij ons iets niet lukt dan wil de jongste ook nog wel eens piepen. Ik doe dan vaak eerst iets anders, en ga dan langzaam aan terug naar het geen wat niet wilde lukken. Tot nu toe had ze het niet eens door Haha! En dan uitbundig belonen als het er opeens wel lukt... De 2e of 3e keer dat ze het dan alleen probeerd lukt het al snel wat beter Haha!
En trots dat ze dan is hahahah.....
(dat is overigens ook nog het leukste om te zien, als je ze ziet glunderen op die pony Haha! )

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:01

Precies, bij kids die snel op willen geven, moet je ze een beetje een uitdaging voorhouden. het meisje dat ik les geef wou in het begin gewoon lekker makkelijk op de pony rondjes rijden, maar omdat de pony zo jong is, nam ze haar in de maling. Als het dan niet goed ging, ging ze gelijk stilstaan en huilen. Pony blij en nog moeilijker aan het lopen te krijgen!

Ik heb toen gevraagd wat ze leuk vind aan paardrijden, het daar een beetje over gehad en toen uitgelegd, dat als je je best doet en je koppie erbij houd, dat het steeds leuker gaat worden, omdat het paard dan steeds beter naar je luisterd en ze dan steeds leukere dingen kan doen (zoals los in het bos, ipv naast de fiets aan een touwtje, wat wil ze heel graag). En ik zeg altijd met een gekke bek: heb ik je ooit beloofd dat paardrijden makkelijk was? En dan moet ze meestal heel hard lachen. Als ze op wil geven (het punt van opgeven moet je net voor zijn), dan zeg ik gewoon dat ik weet dat ze het kan en moedig ik haar heel erg aan, klets ik haar door dat dode punt heen en als ze er dan eenmaal doorheen is, gaat ze als een speer en is ze zo trots opzichzelf en op haar pony! We doen dan altijd even een high five en aan het einde van de les laten we beiden heel trots aan haar ouders zien, wat ze die les heeft overwonnen.

Inmiddels geeft ze niet meer op, zit ze er als een stoere amazone op en moet ik haar af en toe zelfs een beetje afremmen. Wel is ze snel afgeleid, maarja, dat is de leeftijd!

Wel leuk idee om iets met sinterklaas te doen, ik had haar beloofd om pepernoten mee te nemen, maar haar pony is sinds vorige week kreupel en moeders belde mij op om te zeggen dat het waarschijnlijk niet best was... Dus de sinterklaasspelletjes zitten er dit jaar waarschijnlijk niet in voor mij! Maar ben wel benieuwd wat jullie doen!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:05

Ik ben een beetje inspiratieloos. Zou eigenlijk voor as weekend ook graag een sinterklaas lesje willen doen. Maar weet eigenlijk helemaal niet wat...... Bloos

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:13

Pakjesrace!!!!!!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:22

ook als je maar 1 pony hebt??

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:28

Kun je evt. tijd opnemen. Kijken wie het snelst de stapel naar de overkant brengt!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:34

Daar moet ik dan misschien op door borduren.... Ik ga effe wat verzinnen.. Ik zie het nl al gebeuren dat er pakjes vallen en mijn pony is niet zo bomproef hihihi

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:01

Doorzetdiploma Pling Dat is een goeie! Ik negeer het stopgedrag en geef haar complimenten als het goed gaat en ga even een stapje terug en vanuit daar weer verder. Ze is nog maar 7 jaar (bijna alle kinderen uit mijn les) en het is best moeilijk om hun aandacht een uur te houden, daarom beginnen we eerst met het paardrijden zelf, stap draf en een galopje als het lekker gaat. En tegen het einde van de les doen we dus spelletjes, gymnastieken, balkjes lopen etc

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:48

We vergeten soms ook een beetje dat ze op die leeftijd nog wel piepklein zijn en de pony's best sterk. De druk op de kids is ook hoog tegenwoordig met school clubs etc. Ze zijn meer faalangstig. Daarnaast... wat is er op tegen als het gewoon lekker gaat als je 7 bent? Leggen wij als ervaren ruiters en instructeurs de lat soms niet te hoog voor die pukkies? Natuurlijk, soms moeten ze gewoon even doorzetten, maar juist die opgevers moeten ervaren dat het gewoon lekker kan gaan. Vind ik dan!
Kijk maar eens of je wat achtergrondinformatie hebt van de kinderen. Een deel van de kinderen die wij hier opgevers noemen (bij wijze van ontbreken van een beter woord) zijn vaak de kinderen die er op school ook al heel hard aan moeten trekken en vaak ook nog te maken hebben met extra begeleiding, huiswerkclubs, dyslexie etc. Kortom: leren is voor hen al een hele klus en dan behalve op jezelf ook nog op je pony letten is ook nog heel wat. Ik ben er voor om die kinderen juist een half jaar of langer gewoon lekker mee te laten rijden, de lat niet te hoog leggen. Moet je na die periode eens kijken hoe het gaat!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:12

Tja heb er zo een gehad, die het met name deed om aandacht te krijgen, tja eerst een keer toespreken en uitleggen hoe t werkt daarna negeren tot ie meedeed (toen begon die te huilen), nogmaals rustig uitleggen wat hij dan moet doen en daarna ging t goed en deed ie gewoon mee met de rest (en ik hem de hemel inprijzen dat ie t zo goed opgelost)...

merk dat doorzettingsvermogen echt wel te trainen is, tuurlijk moet t binnen het kunnen van het kind liggen, maar ik neem aan dat je geen oefeningen vraagt die ze nog niet aankunnen...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:26

Misschien dat je daar mee op moet passen als je op een manege lesgeeft, maar ik geef privelessen, dus je leert je leerling dan in een korte tijd best goed kennen. Vooral als je voor en na de les ook even met de ouders praat. Die van mij gaf al op als de pony van de hoefslag stapte, ik haar vroeg om haar pony terug op de hoefslag te sturen en als de pony dan door bleef drammen en stug de andere kant op bleef gaan, gaf ze het gelijk op. Dan vind ik dat je daar best even streng bij op mag treden, het is natuurlijk een ander verhaal als je kids gaat pushen om moelijke oefeningen te doen en de druk dan te groot word. Maar zelf geef ik les met het motto dat het leuk en leerzaam moet zijn!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:12

Hierbij een vraagje aan de mensen die lesgeven........

Zelf heb ik geen diploma's om les te mogen geven. Maar zoals eerder al aangegeven help ik twee meiden met het vertrouwd raken en wennen aan en het om gaan met een pony. Ze komen een keer in de week met mij mee en hobbelen dan gezellig met Maris in de bak. Iedere week leer ik ze iets nieuws over het tuig of het paard. Dit doen we tot er plek is op de manege.. (waar op dit moment een wachttijd van 1.5 tot 2 jaar staat voor een beginner)
Ik probeer ze waar ik kan te helpen echter sommige dingen leer je heel snel fout aan.

Nu zit ik dus met een probleem dat een van de twee zich heel erg aan de teugels optrekt in galop. Zo erg zelfs dat ze Maris letterlijk in de krul trekt.
Hebben jullie daar een tip voor?

zelf heb ik al zitten denken om haar weer een les of wat aan de longeer lijn te laten galoperen en daarbij haar handen voor boven en achter zich te houden. Net zo lang tot ze merkt dat haar balans niet in teugels zit maar in haar eigen zit. Is dit een goede optie?
Ik hoor graag hoe jullie dit probleem aan zouden pakken...

Zo heeft Maris trouwens ook vaak last van het teugels uit handen trekken... Dit doet hij ook wel eens bij mij maar een stuk minder...
Ik ga er vanuit dat dit te maken heeft met het, toch op zekere hoogte, ruk en pluk werk, en de druk die ze zonder dat ik het zie toch op de teugels leggen...

Zou ik ook hiervoor weer terug moeten naar de longeerlijn??