Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:50

DANK JE WEL LIELLE!!!
Ik zal even een kleine uitleg geven bij deze beelden. Max zet hier een pirouette in. Je ziet dat ik geen teugeldruk heb, en dit op mijn zit kan inzetten. Je ziet dat max gaat zitten, en zijn voorhand los maakt van de grond, zonder daarbij lomp te zijn Lachen
Hij komt ligt tegen de hand in, maar dat vind ik niet erg, tot zo ver mag het, verder niet meer Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:53

BBreedveld, maar wat versta je onder het tonen van de oefeningen die gevraagd worden? In het Z hoort in een appuyement bv verzameling, afdruk etc, niet alleen maar 'pootje over' om het oneerbiedig te zeggen Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:04

sherwood schreef:
nee en daar heb ik met haar ook geen interesse in. Ik heb haar opgeleid voor shows, en de enige wedstrijden die ze heeft gereden zijn die van het stamboek. Die heeft ze ooit 1 keer verloren, en de rest gewonnen met wie er dan ook op zat

Maar ik heb het wel over prestaties in de wedstrijdring, en als je nog nooit die ring binnen bent gestapt en je hebt gemeten met anderen en je hebt laten beoordelen door een KNHS-jury, dat vind ik dat je weinig kunt zeggen over de mogelijkheden.

En laat ik even voorop stellen dat ik je paarden prachtig vind om te zien en dat ik denk dat je onfgetwijfeld leuke shows laat zien en dat jou paarden het onder hun rasgenoten goed doen. Maar ik vraag mij echt af of jou paarden op een doorsnee KNHS-dressuurwedstrijd tot hun recht zullen komen en aansprekende prestaties zullen halen. Een kunstje als een pirouette is leuk, maar een hele Z-proef inclusief beoordeling van een officiele jury is een heel ander verhaal... Als ik jou foto's bekijk dan twijfel ik wel of het mogelijk is, ze zijn tenslotte wel iets atletischer gebouwd dan een belg... Maar het neerzetten van een goede winstpuntwaardige Z-proef is zo eenvoudig nog niet, zelfs niet met een sportpaard.

sherwood schreef:
Ook tineke bartels heeft een show op haar gereden, en ook zij was erg enthousiast over hoe soepel ze was, hoe goed ze luisterde, en dat ze zo veel oefeningen kon.

Tineke Bartels is een topmens, en altijd positief en enthousiast...

pompompom schreef:
Daarnaast moet ik ook zeggen, ik denk dat meike de Z wel kan halen.

Maar waarop baseer je dat dan? Naar mijn mening kun je pas reeel de mogelijkheden van een paard inschatten als je zelf eens officieel op dat niveau hebt gereden... Dan weet je pas wat er in de praktijk nodig is om een paard goed voor te bereiden op een Z-proef, dan heb je pas ervaren hoe de oefeningen gereden moeten worden en hoe ze door de jury beoordeeld worden. Met alle respect; hoe kun je dat nu weten? Ik denk echt dat jij het rijden op Z-niveau op wedstrijden ZWAAR onderschat.

BBreedveld schreef:
Maar een Belg kan wel strekken (al is het dan niet zo spectaculair als bij Salinero o.i.d.) Dat is een beetje mijn punt. Het kan wel, en als je met een reeel resultaat tevreden kunt zijn is er ook niets mis mee, maar dan moet je dus ook daadwerkelijk reeel zijn in je verwachtingen.

Maar waarschijnlijk zal het resultaat qua strakken dat jij rederlijkerwijs van de belg kunt verwachten in de ring geen voldoende opleveren. DAT is mijn punt.

BBreedveld schreef:
Ik heb het dan dus niet over een prijzenwinnendeproef, maar gewoon dat het paard toont welke oefeningen er gevraagd worden.
.

Maar dan hebben we het wel over een winstpuntwaardige proef dus. Dus gemiddeld zullen voor alle onderdelen minimaal een 6 behaald moeten worden...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:26

@Jasmijn en Lielle:

Daar hebben jullie een punt. Ik betwijfel of een Belg snel een 6 zal halen op wedstrijden, omdat jury's toch geneigd zijn te vergelijken met warmbloeden.

Om het even kort door de bocht te zeggen: als een Belg strekt, ziet het er heel anders uit dan wanneer een WPN'er dat doet.
*edit* ik ga nu trouwens weer aan het werk, maar kom vanavond even verder lezen. Leuke discussie!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:32

BBreedveld schreef:
Daar hebben jullie een punt. Ik betwijfel of een Belg snel een 6 zal halen op wedstrijden, omdat jury's toch geneigd zijn te vergelijken met warmbloeden.

Dat is kolder. Een jury vergelijkt niet met warmbloeden, een jury beoordeel aan de hand van de FEI richtlijnen en die zijn voor alle paarden hetzelfde. Klassieke dressuur, waar de FEI richtlijnen van afgeleid zijn, is van oorsprong bedoeld voor rijpaarden, niet voor trekpaarden. Dus als jij een voldoende wil halen moet je trekpaard gaan lopen als een rijpaard. Dat dat voor jou trekpaard extra moeilijk is heeft de jury geen boodschap aan. Als je niet aan de voorwaarden voldoet, krijg je gewoon een onvoldoende, met wat voor ras je ook rijdt.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:54

Citaat:
Maar waarop baseer je dat dan? Naar mijn mening kun je pas reeel de mogelijkheden van een paard inschatten als je zelf eens officieel op dat niveau hebt gereden... Dan weet je pas wat er in de praktijk nodig is om een paard goed voor te bereiden op een Z-proef, dan heb je pas ervaren hoe de oefeningen gereden moeten worden en hoe ze door de jury beoordeeld worden. Met alle respect; hoe kun je dat nu weten? Ik denk echt dat jij het rijden op Z-niveau op wedstrijden ZWAAR onderschat.

ik weet heel goed wat er in een Z proef word gevraagd hoor, ik heb zelf inderdaad nooit officiele wedstrijden gereden. Maar ik schrijf regelmatig en denk mee met de jury en vaak vind ik hetzelfde als de jury. Daarnaast geeft mijn instructrice ook aan dat met de juiste training dat best te halen moet zijn met meike. ik weet alleen niet of ik zelf goed genoeg ben om dus de juiste training te geven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:10

pompompom schreef:
ik weet heel goed wat er in een Z proef word gevraagd hoor, ik heb zelf inderdaad nooit officiele wedstrijden gereden.

Als ik een Z-proef doorlees, dan weet ik ook welke oefeningen er worden gevraagd. Dat wil nog niet zeggen dat je dan weet hoe je in de PRAKTIJK de oefeningen voor een voldoende moet UITVOEREN en dat je in kan schatten hoe moeilijk dat is.

Ik kan ook wel de handleiding van een vliegtuig lezen, dat wil nog niet zeggen dat ik dat vliegtuig fatsoenlijk van de grond krijg.

pompompom schreef:
Maar ik schrijf regelmatig en denk mee met de jury en vaak vind ik hetzelfde als de jury.

Tussen ZIEN of iets goed uitgevoerd wordt of WETEN hoe je het in praktijk uit moet voeren en de moeilijkheidsgraad inschatten zit ECHT een wereld van verschil hoor. Maar daar zal je gaandeweg wel achterkomen.

pompompom schreef:
Daarnaast geeft mijn instructrice ook aan dat met de juiste training dat best te halen moet zijn met meike.

Ik denk dat dat wel wat zegt over de kennis en kunde van jouw instructrice...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:20

jasmijn78 schreef:
Maar meestal beschikken die UITZONDERINGEN niet over eigenschappen die KENMERKEND zijn voor hun ras. De koudbloeden die het goed doen in de dressuur beschikken in de regel over een luxer exterieur en meer beweging dan wat normaal is voor hun ras. M.a.w.; zij neigen dan dus meer naar een warmbloed.

Mijn fries is een volpapier stermerrie, dus erg rastypisch te noemen! Het zijn vaak de friezen die níet zo rastypisch zijn die slechter in de ring presteren (bv. erg lang gebouwde paarden, of paarden met zéér verzonken rug).. of ligt dat toch aan de rijkunsten van de ruiter dan?

Grappig genoeg denken veel mensen dat die van mij een kruising is ofzo Haha!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:24

BBreedveld schreef:
Citaat:
BBreedveld, ik denk dat een koudbloed een ander bewgingspatroon heeft dan een KWPN-er, nl stuwend vs dragend. Ook niet iedere KWPN-er kan goed leren piafferen en passageren, en hoewel een sprong gebaseerd is op de galop, springt ook niet ieder paard 1.60.

Daar zeg je een waar woord. Ik zeg ook niet dat een belg even GOED zal zijn, ik zeg alleen dat ook een Belg stap, draf en galop heeft en dezelfde botten en spieren. Dus in de basis dezelfde programmatuur Knipoog Je zal mij niet horen zeggen dat het er bij een Belg mooier uit zal zien. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een shetlander. Die kan je het ook allemaal leren, en dus een Z-proef laten lopen (als je een ruiter vindt die klein en vaardig genoeg is dan) maar of het er net zo mooi uitziet als een proef van, pakweg dezelfde proef van een sportpaard...tjaaaaaaa Haha!

Koudbloeden hebben andere typen spieren, die raken sneller verzuurd, ook iets om rekening mee te houden..

Verder ben ik het eens met Jasmijn.

En ik vind dat een jury moet beoordelen op wat ze zien, dus niet beoordelen naar het kunnen van het paard. Ook niet iedere warmbloed kan evengoed strekken, dat is voor de jury ook geen vast gegeven.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:30

Ik ben het met het laatste eens,
ik ben ook geen Z, en ja ik kan prima zien als iemand iets goed of fout uit voerd, maar dat zegt niet dat ik dat ook kan,

Ik vind het overgens wel raar dat je nu al weet dat je paard Z kan worden, dat kan je nu nog niet weten, dat zal de toekomst uitwijzen,

Overgens heb ik zelf een winter lang een Z paard gereden, en ik moet zeggen dat ik er mega veel van geleerd heb,
Maar ik moet ook zeggen dat mijn tinker het kwa basis echt niet slecht doet, en ook mijn instructrice vind dat niet, inderdaad ze heeft wel wat beperkingen, maar dat is niet in het weiken en zo. maar meer in de draf en zo. verruimen dat kan ze niet, wel versnellen maar dat is niet de bedoeling.
maar een boel dingen doet ze ook op karakter, ze wil zo graag voor je werken, en dan echt willen he, dit is een merrie die je niet gelukkig maakt met niets doen, af en toe een buitenritje is leuk, maar niet voldoende voor haar.

Ik heb nog een hengst, en die is op L2 nivo en verder zal die niet komen, omdat ie het niet leuk vind verder, de basis is prima maar ga je zeuren kwa traverts schouder binnenwaards enz, dat vind ie helemaal niets. en dan wordt ie ook sjaggie,
en dat doen we dus ook niet meer,
Puur omdat hij daar niet gelukkig van wordt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:32

Starbreeze schreef:
Mijn fries is een volpapier stermerrie, dus erg rastypisch te noemen! Het zijn vaak de friezen die níet zo rastypisch zijn die slechter in de ring presteren (bv. erg lang gebouwde paarden, of paarden met zéér verzonken rug).. of ligt dat toch aan de rijkunsten van de ruiter dan?

Maar over het algemeen is wel bekend dat er veel friezen zijn die het goed doen in de dressuur. Maar zij hebben ook niet zo'n gedrongen bouw als een extreem koudbloed als een Belg ofzo. Bovendien gaat hier vaak de discussie OF een fries uberhaubt wel een koudbloed...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:37

Naar mijn weten is een fries officeel geen koudbloed, en zo zie ik ze ook niet.
en inderdaad de friesen hebben zich al wel bewezen wat te kunnen,

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:57

Ik vind ook dat ze niet bij de koudbloeden horen, maar in dit topic worden ze vaak aangehaald, dus dat doe ik dan bij deze ook weer een keertje Lachen

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:08

ik heb al menig wedstrijd gereden hoor, met warmbloedjes wel te verstaan Haha!
Ben alleen niet zo happig op het wedstrijd rijden met deze paarden omdat de jury vaal weldegelijk lagere punten geeft omdat je paard een dikke kont heeft.
Ik ken beide kanten van dit verhaal, en kan daar dus redelijk goed over oordelen.
Ik voel mijn proef goed gaan met zo'n dikbil, of niet, net als ik dat kan voelen bij een warmbloedje.
Is het een punt waard ja of nee, die vraag stel ikmezelf, en geef daar zelf eerlijk antwoord op. En de pirouette van max is geen kunstje, net zo min als zijn piaffe. Ik ben geen circus mens, en ook geen anky. Maar mijn paarden leren onder het zadel alleen dingen op dressuurmatige basis, en geen circus basis.
Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat elke koudbloed die de piaffe kan een kunstje doet, en elke warmbloed goed is opgeleid als hij dat kan. Om het even zwart wit te zeggen.
Je kan er rustig vanuit gaan dat mijn koudbloeden gewoon netjes zijn opgeleid en onder die basis de oefeningen meester zijn.
Niks geen kunstjes, dat is gewoon hard werken, en misschien zelfs wel harder dan op een warmbloedje. Haha!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:53

Citaat:
Dat is kolder. Een jury vergelijkt niet met warmbloeden, een jury beoordeel aan de hand van de FEI richtlijnen en die zijn voor alle paarden hetzelfde. Klassieke dressuur, waar de FEI richtlijnen van afgeleid zijn, is van oorsprong bedoeld voor rijpaarden, niet voor trekpaarden. Dus als jij een voldoende wil halen moet je trekpaard gaan lopen als een rijpaard. Dat dat voor jou trekpaard extra moeilijk is heeft de jury geen boodschap aan. Als je niet aan de voorwaarden voldoet, krijg je gewoon een onvoldoende, met wat voor ras je ook rijdt.

Maar wanneer is het dan bijvoorbeeld uitgestrekte draf? Als een paard zijn passen aanmerkelijk verruimd of als hij ze bij wijze van spreken in zijn nek legt bij elke pas?

Maar op zich denk ik dat je wel gelijk hebt. Ik denk niet dat je op een Belg gauw een gemiddelde 6 haalt in een Z-proef. Als je dat criterium neemt, heb je dus inderdaad gelijk als je zegt dat een Belg dus geen Z-proef kan lopen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:37

imo zijn goed uitgevoerde oefeningen zowiezo een 6 waard of meer. Dan kijk ik naar de stelling en buiging in een volte, en is de volte daarbij mooi rond, is de houding van de ruiter goed en reageert het paard netjes op de hulpen. Zo ja, waarom dan een 5 geven? Ook al is het een koudbloed en heeft hij weinig zweefmoment, die volte was prima.
Ik heb nog nooit gelezen, en ook niet in een Z proef: E B E grote volte en daarbij lichtvoetig door de baan zweven.
En ook nooit gelezen in een proef A afwenden en lichtvoetig wijken, daarbij uiterste soeplesse tonen.

Nee wijken houd in stelling naar de juiste kant, niet te veel. Niet weg lopen over de schouder, eerst goed rechtstellen, dan zijwaards gaan. Daarna weer netjes recht stellen. Tijdens het zijwaards gaan dienen de benen voorlangs te kruissen.
Iemand die mij kan vertellen dat een warmbloed die oefening beter uit kan voeren dan een koudbloed?

Goed over het uitstrekken, tja de ene koudbloed is de andere niet, maar doorsnee kan ik wel zeggen, die strekken niet zo mooi als een warmbloed.
Maar staat dat dan in de regels? Volgens mij moet het paard gewoon zijn best doen om de passen zo ruim mogenlijk te maken en daarbij niet te versnellen. En dat de een dan verder komt met de benen dan de ander, dat zou die 7, 8 of 9 uit moeten maken.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:28

Citaat:
Als ik een Z-proef doorlees, dan weet ik ook welke oefeningen er worden gevraagd. Dat wil nog niet zeggen dat je dan weet hoe je in de PRAKTIJK de oefeningen voor een voldoende moet UITVOEREN en dat je in kan schatten hoe moeilijk dat is.

Ik kan ook wel de handleiding van een vliegtuig lezen, dat wil nog niet zeggen dat ik dat vliegtuig fatsoenlijk van de grond krijg.

Tussen ZIEN of iets goed uitgevoerd wordt of WETEN hoe je het in praktijk uit moet voeren en de moeilijkheidsgraad inschatten zit ECHT een wereld van verschil hoor. Maar daar zal je gaandeweg wel achterkomen.

ik heb het inderdaad een beetje verkeerd geformuleerd en ik snap je reactie. In de groepsles doen wij ook Z oefeneningen. Dit is weliswaar gewoon een manege les en de paardjes zijn dan ook niet de soepelste meer. maar heel wat paardjes hebben in de M of Z mee gelopen. en eentje heeft zelf prix st george gelopen en is 2 jaar geleden nog in de Z uitgebracht. Natuurlijk is dit wat anders als waarneer je ze met een zelf getraind paard de oefening doet, sommige paarden krijg je er gewoon niet meer lekker doorheen omdat er ook beginners op rijden.

en ik heb al eerder aangegeven, ik weet ook niet of IK de Z aankan op dit moment. ik zeg alleen dat ik het heel erg goed vind gaan en dat ze me heel erg verbaast in haar kunnen. en dat mijn instructrice aangaf "met de juiste training kun je wel naar de Z rijden" ik zeg niet dat ik die juiste training kan geven. Maar meike heeft in mijn ogen echt het karakter om het te willen en ze beweegt (zeker voor een koudbloed) naar mijn mening totaal niet slecht. Dus ik denk dat meike de Z wel aankan met de juiste training, of ik dat ook kan is vraag 2, en verder is dat ook helemaal niet mijn streven om meike naar de Z toe te rijden. Ik wil gewoon lekker met haar aan het werk, leuke dingen met dr doen, en als ik ga starten zie ik wel waar ik eindig.

Citaat:
Ik denk dat dat wel wat zegt over de kennis en kunde van jouw instructrice...

wat wil je hiermee aangeven ?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:33

@Pompompom ik vind het heel byzonder dat jij en je instructrice denken dat je met jouw Belg een winstpuntwaardige proef in de Z kan rijden. Met alle respect, ik heb er werkelijk geen beeld bij.

Ik ken jouw paard natuurlijk niet, maar als ik de beperkingen van mijn sportief gebouwde fjord in aanmerking neem waar ik, nu ik naar de M2 ga, tegenaan begin te lopen, dan is dat gezien de bouw van een trekpaard gewoon geen haalbare kaart. Ik train er flink aan om zichtbaar en correct te kunnen sluiten en verruimen in alle gangen, en de souplesse te kunnen behouden in de oefeningen en geloof me dat kost mijn fjord soms best moeite, maargoed hij doet het met plezier en de resultaten zijn goed. Ik geloof niet dat je dit met een trekpaard gaat lukken. Die heeft qua bouw nog zoveel meer "tegen" als mijn fjord.

Ik vrees dat je haar kunnen behoorlijk overschat. Naar de Z rijden doe je niet eventjes.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:11

sherwood schreef:
Ik heb nog nooit gelezen, en ook niet in een Z proef: E B E grote volte en daarbij lichtvoetig door de baan zweven.
En ook nooit gelezen in een proef A afwenden en lichtvoetig wijken, daarbij uiterste soeplesse tonen.

Komt omdat dit geen onderdelen in een Z-proef zijn... maar onderdelen uit de L-proef Clown
In de Z heb je onderdelen als SBW of Appuyeren, daar staat inderdaad niet bij dat dit lichtvoetig moet gebeuren, maar wel met voldoende impuls en verzameling, dat behoort namelijk thuis in élk onderdeel van een Z-proef Knipoog

Dan over de souplesse, er wordt gestreefd naar een 'Happy Athlete', dit ook al in de B / L proeven, dus een paard met meer souplesse zal wel degelijk hoger scoren dan een stram/stug paard!
Wat niet wil zeggen dat een paard waarbij de souplesse ontbreekt geen voldoendes kan scoren, alleen het paard met meer souplesse zal net wat meer scoren op elk onderdeel.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:20

nee dat weet ik ook wel, ik zeg ook niet dat ik het zo maar even kan.

Maar onderschat een belg ook niet, ik verwachte er ook iets heel anders van als dat ze is. ik dacht ook dat ze veel minder soepel in dr lijf zou zijn als dat ze is. Nou wil ik heus niet zwart op wit gaan zitten maken dat meike de Z zou kunnen halen. dat weet ik helemaal niet, daar zijn we ook helemaal nog niet mee bezig.
Maar toch denk ik dat zij het zelf best in zich heeft om een heel eind te komen, en dat de Z misschien ook haalbaar is.

Ik wil hier niet een belg gaan zitten aanprijzen als sportpaard, ik wil eigenlijk alleen maar doorgeven onderschat ze ook niet!
ik wist zelf ook niet wat ik ervan moest verwachten, ik heb toen hoogstens een keer een belg in de wei zien staan of ergens voor de kar. het ras is redelijk onbekend bij ruiters wat rijden betrefd maar geloof me ze zijn geweldig, geweldig karakter, erg leergierig en wil graag voor je werken. en daarnaast blijkt ze de dressuur nu ook heel netjes op te pakken.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:07

Cinzano schreef:
sherwood schreef:

Komt omdat dit geen onderdelen in een Z-proef zijn... maar onderdelen uit de L-proef Clown
In de Z heb je onderdelen als SBW of Appuyeren, daar staat inderdaad niet bij dat dit lichtvoetig moet gebeuren, maar wel met voldoende impuls en verzameling, dat behoort namelijk thuis in élk onderdeel van een Z-proef Knipoog

Dan over de souplesse, er wordt gestreefd naar een 'Happy Athlete', dit ook al in de B / L proeven, dus een paard met meer souplesse zal wel degelijk hoger scoren dan een stram/stug paard!
Wat niet wil zeggen dat een paard waarbij de souplesse ontbreekt geen voldoendes kan scoren, alleen het paard met meer souplesse zal net wat meer scoren op elk onderdeel.

weet ik wel dat dat iets is uit een L proef, was maar een voorbeeldje Clown

Maar lichtvoetigheid heeft minder met soeplesse te maken dan je denkt hoor. Ik ken warmbloedjes die heel wat lichtvoetiger zijn dan mijn koudbloeden, maar ook heel wat minder soeplesse hebben. Impuls geld het zelfde voor eigenlijk. Tuurlijk ziet het er mooier uit, maar soeplesse wil zeggen door het hele lijf lopen, en dat doen mijn paarden ook.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 07:10

Lielle schreef:
Eens Scum.
Maar daarom denk ik dus ook dat niet ieder ras geschikt is om een Z proef te lopen. Net zo goed als ik mijn neuroot KWPN-er niet bomen ga laten slepen.

Ik denk dat niet ieder paard geschikt is om en Z proef te lopen of 1,60 parcours te springen (ongeacht het ras). Net zo goed als niet iedere koelbloedige koudbloed bomen sleept Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 07:27

Dat ben ik met je eens Vippie, maar daarnaast denk ik dat dat ook voor rassen geldt. Het is al vaker aangehaald maar het KWPN ras is ook niet bedoeld om voor een sulky te lopen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 07:29

is ook waar.
het woord KWPN word hier ook overal voor gebruikt voor elk paard wat geen koudbloed is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 07:30

Nou ja, het KWPN is geen ras maar een type.