Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:05

Maar misschien maken ze wel een uitzondering voor je, met je arabje! Niet geschoten altijd mis!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:31

Wie weet ,ik kan het altijd proberen haha maar goed het is nog toekomst muziek. eerst maar eens inrijden en lekker ervaring opdoen Lachen

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:42

Ik wil heel graag de allround richting doen, moet alleen zelf eerst nog een wp halen met springen en ik twijfel nog of ik mijn paard wel wil laten rijden door anderen. Dressuur kan nog wel, maar springen... Hoop ook dat ik volgend jaar eentje mag lenen!

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:23

Ik heb nog niet heel het topic gelezen maar reageer nu gewoon even op de vraag "Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?"
Ik geef één in de week een meisje van 5 jaar les op mijn shetlander. We zijn nog niet zo lang bezig maar het gaat al erg goed.
Nou is alleen het probleem dat het meisje heel snel verveeld raakt. Hier heeft ze geen last van tijdens een buitenritje maar vooral in de bak. Als ze één keer door een slalom heeft gestuurd heeft of één rondje gedraaft ze het wel gezien en wil ze iets anders doen. Het is niet zo dat ze het rijden opzich niet leuk vind, want elke week staat ze weer enthousiast voor me en heeft ze heel veel zin in de les. Heeft misschien iemand een manier om haar goed bij de les te houden? Ze is alleen dus misschien leuke spelletjes die je kan doen met 1 ruitertje en 1 pony. Ook is ze pas net 5 dus moet het wel een beetje simpel blijven. Sorry als het al ergens in het topic staat, ik heb nog niet alles gelezen! Clown

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:13

er staan idd best wel wat tips in, als je 1 of 2 pagina's terug leest denk ik dat je er al heel veel tegenkomt! Wat ik voornamelijk lees als gouden tip en waar ik zelf ook super goede ervaringen mee heb, is zitles, gymen op je paard/pony! Dat vinden kids zo leuk, omdat het een soort van spelletje is, maar ze worden er wel handig van. En probeer dingen tijdens de les aantrekkelijk te maken door er een leuk of grappig verhaaltje aan vast te plakken en vraag af en toe eens wat simpele dingen, dat het niet te zware kost word en dat ze zelf er ook een beetje over na moeten denken. Veel succes!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:33

*Sigrid, hoe lang ben je met het meisje bezig, een uur? Dat is veels te lang voor een 5-jarige; 20 min- hooguit half uurtje is meer dan genoeg, daarna verliezen ze op die leeftijd al heel snel de belangstelling. (Ligt dus niet aan jou Knipoog !)
Ik heb op de vorige pag. beschreven wat ik met van die kleintjes doe, misschien zit daar wat tussen wat jij ook met jouw leerlingetje kan doen Lachen .

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:43

@ joyce : Dankje ik zal even kijken, ik probeer het inderdaad zo simpel mogelijk te houden en veel spelendewijs te leren.

@ sterre : Meestal rond de 50 minuten maar had er nooit over nagedacht dat dat misschien te lang is ! bedankt voor de tip ik zal het volgende keer tot 20 minuten beperken Bloos ik zal ook nog even je berichten op de vorige pagina lezen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:58

Ik zie net dat mijn tips meer voor een groepje kinderen zijn Bloos .
Wat ik vaak met mijn nichtje doe (die is 3, dus wel wat kleiner) is "klap eens in je handjes" zingen. Al zingende, klappende en handen in de lucht stekend, leren ze goed hun evenwicht te bewaren. Omdat ze zo bezig zijn met zingen en hun armen in de lucht te steken, hebben ze helemaal niet de tijd om in paniek te raken "help ik zit zonder handen op een paard Nagelbijten / Gniffelen !" Maar ondertussen moeten ze wel hun balance zoeken, want anders roetsjen ze van hun pony af Knipoog .
Er zijn vast nog wel meer van dergelijke liedjes te bedenken die je in een les kan zingen Lachen .

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:06

Ohjaa dat is wel een goed idee.
Het meisje is helemaal fan van k3 enzo, dus daar kan ik vast wel iets mee doen Bloos dankjewel

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:28

wij hebbe op de manege een paard die bokt heel erg der zat een meisje van 8 op die was er toen afgegooid heel er zieleg was dat

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:57

@ Sterre dat is zeker een goede tip van je... Die kan ik misschien ook nog wel gebruiken. ze denken bij mij ook nog wel eens dat ze niet zonder handjes kunnen Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:22

Hoofd,schouder,knie en teen Lachen En dan afstappen en bij je pony doen Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:37

de_mikey schreef:
wij hebbe op de manege een paard die bokt heel erg der zat een meisje van 8 op die was er toen afgegooid heel er zieleg was dat

Tja, sneu maar dat zal vast wel vaker gebeuren Knipoog . Ik denk dat de meeste van ons er wel eens (of vaker) afgeknikkerd zijn Clown .

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:17

Sterre schreef:
Ik zie net dat mijn tips meer voor een groepje kinderen zijn Bloos .
Wat ik vaak met mijn nichtje doe (die is 3, dus wel wat kleiner) is "klap eens in je handjes" zingen. Al zingende, klappende en handen in de lucht stekend, leren ze goed hun evenwicht te bewaren. Omdat ze zo bezig zijn met zingen en hun armen in de lucht te steken, hebben ze helemaal niet de tijd om in paniek te raken "help ik zit zonder handen op een paard Nagelbijten / Gniffelen !" Maar ondertussen moeten ze wel hun balance zoeken, want anders roetsjen ze van hun pony af Knipoog .
Er zijn vast nog wel meer van dergelijke liedjes te bedenken die je in een les kan zingen Lachen .

op buitenritten met de jongere groepen doen we zolangzamerhand standaard, van voor naar achter van links naar rechts...... je ziet echt hoe vaker we het doen, hoe beter de kinderen durven Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:22

Wij maken tijdens buitenritten wel eens onze eigen liedjes, wat dacht je van: "Ik: We stappen lekker door, Zij: We stappen lekker door, Ik: hoor, allemaal tegelijk: in koor!" Hoogstaand nivo he, haha. En we hadden er ook een over een rat in bad, maar hoe die ging weet ik niet meer... En dat stappen in ons geweldige lied, kun je ook vervangen door draven. Knipoog

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:36

Sterre schreef:
de_mikey schreef:

Tja, sneu maar dat zal vast wel vaker gebeuren Knipoog . Ik denk dat de meeste van ons er wel eens (of vaker) afgeknikkerd zijn Clown .

Ja ik ben er zelf geregeld naast geknikkerd Ach gut , en het gebeurt zo nu en dan ook dat er een ruitertje gestrooit wordt. Gelukkig zijn er geen ernstige dingen gebeurt (KLOPT HEEL HARD AF). Als ze horen dat juf er ook geregeld naast heeft gelegen en dat het er nou eenmaal bij hoort, klinkt het in hun oren een stuk minder erg. Er viel een keertje een meisje van een pony af in mijn les, dus ik er snel heen om te kijken hoe het met haar ging. Krijg ik de reactie: " Cool!!!!! ik ben voor het eerst van een paard gevallen!" . Cool

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:17

haha dat vindt ik nou zo leuk aan die kleine kinderen.
die opmerkingen zoals "cool! ben voor het eerst van een paard gevallen". Clown

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:12

heb nu een meisje wat er met de wedstrijd was afgevallen, daarvoor heeft ze constant lopen verkondigen: ik ben geen mietje, ik ga er niet afvallen (of te wel, afvallen doen alleen mietjes) nou ja nu zijn we weer helemaal bij af, alleen maar in stap en ik moet de pony vast houden. het is een lief kind, maar dit is toch weer iets overdreven, maak er nu een spelletje van, Wedden dat, wat ze wel kan,
meestal snap ik het ook wel, maar dit meisje maakt er misbruik van (mams vertelde ook dat ze thuis nergens last van had, en er kwam iemand op visite dan ineens uitgilde hoeveel pijn ze wel niet had Clown ) ze is een deel van een tweeling dus die zitten elkaar constant zo de aandacht af te trekken dus dit gaat heel leuk

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:41

Ik had hier de tip gelezen van het "hoofd-schouders-knie-en-Teen" gebeuren. NOu die houden we e rin hoor..

Ze vonden het geweldig!!!! Ze mogen zelf altijd wat aanrommelen na het rijden en er werd vol overgaven een knoop in de teugels gelegd om daarna al stappend op de hoefslag het hoofd schouders knie en teen gebeuren te herhalen Haha! Haha!

Het verhaal van het bos is ook goed aan gekomen ( bospad met kronkelpaadjes en laag hangende takken ed..)

Ik ga mijn fantasie nog maar eens de vrije loop geven. Die meiden konden er iig geen genoeg van krijgen Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:47

Leuk om te horen! (die kwam van mij). Heb het zelf ook zaterdag gedaan, want tegen 15.00 uur had ik totaal geen stem meer over. Er waren een paar kids die me heel verbaasd aankeken en niet meer wilden geloven dat ik echt juf Ilja was, want ik klonk zo raar. Hmmm.
Dus ik vraag aan een meisje: "Heb jij mijn stem gezien, want ik ben hem kwijt!" Gaat ze op zoek! Zo aardig Lachen

Heb je het hoofd tot teen verhaal ook bij de pony gedaan? En dan wel 'hoef' gezongen ipv voet? Krijgen ze meteen stukje exterieur :p Schouder weten ze vaak niet.

Je kunt ook van balken parkeervakken maken en dan op reis gaan. De pony's worden auto's en dan uitparkeren, netjes rijden, op de snelweg in draf natuurlijk en naar de ruitersportwinkel. Wel parkeren, spulletjes laten kopen (liggen er nog borstels, zweepjes etc aan de kant?), weer in de auto en dan naar de manege... auto parkeren, paard poetsen, paardrijden, paard verzorgen, met de auto weer naar huis... voor je het weet ben je 3 kwartier verder!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:41

Ilja jij bent goed!! Ik had zelf ook geen stem meer over haha. Was helemaal schor na 2 uur.. Maar het was wel heel leuk om te doen.

Die van de parkeer plaats is zeker ook een goede tip. Volgens mij had jij het ook nog over een sloot op de hoefslag?? Die ga ik er ook bij doen.. NIets is zo moeilijk om je paard op de 2e hoefslag te houden natuurlijk Lachen

Hoofd schouders knie en hoef bij het paard hebben wenog niet gedaan. dat kunnen we volgende keer ook wel doen. Doen we dat direct na het inparkeren en het zelfstandig op en af stappen Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:20

Ja, de hoefslag is die sloot langs de muur. En als je daar dan 1 balk op legt (op de grond dus) en je laat ze de kontjes in de lucht steken, zijn ze allemaal aan het springen! Zelfs als je in stap blijft! Zoooo grappig. Nu is mijn meelooplesje gemiddeld 6 jaar en hebben ze iemand die de pony vast houdt. Dat maakt dat lesje wel anders dan een gemiddeld manegelesje natuurlijk Lachen

Zitles is ook leuk met die pukjes. Appels plukken, vliegtuig nadoen (wie weet er een vakantieland met een A? dan vliegen we daar heen), linkerhand rechterteen aanraken (niét je been optrekken!), zwemmen (meteen verhaaltje aan vast knopen of paarden kunnen zwemmen), vogel nadoen (inclusief geluid).
Slangevolte is ook leuk met geluidjes erbij! En bochtjes tellen natuurlijk!

Tjee, zit nog even te denken wat we zoal doen...
Een beginnersles zonder galop bedacht laatst zelf een nieuw figuur: een brilletje. Ofwel een grote 8 van 2 voltes Lachen
Een grote volte is een rondje, een kleine volte een zonnetje. Bedenk net dat een halve grote volte (nieuw in de F1) wel een halve maan kan worden. Leren ze die ook meteen uit elkaar houden. Handig topic! Verzin steeds weer nieuwe dingen :p

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:22

Rond Sinterklaas pakjesrace organiseren! Want dan kunnen de manegepony's Amerigo helpen!

Tikspelletje waar ze bij mij gek op zijn: Viesland, Lekkerland. Bij de A is lekker, bij de C is vies. Tikker op het midden en roept: "lust je.,...." Nou, vind je het lekker ga je naar A, vind je het vies, ga je naar C.
Schipper mag ik overvaren ook heel leuk.

Of een keer zitles geven met stukjes papier onde de billen!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:34

stukjes papier: dan zie ik hier al verschillende paarden er vandoor vliegen Huilen van het lachen

zie weer leuke dingen voorbij komen, nu kijken of het ook hier toepasbaar is (bij die kleintjes heb ik hier dus niemand bij lopen Clown )

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:23

Nja, ik scheur een A4-tje in 8 stukjes... valt wel mee hoe dat in de rondte vliegt Lachen Onze pony's kunnen er gelukkig tegen. Niet alles is toepasbaar in alle lessen. Er zijn dingen die ik echt alleen in de meelooples doe, omdat juist daar de pony vastgehouden wordt. De meelooples is bij ons een voorloper op longeles voor die zesjarigen die echt niet meer kunnen wachten tot ze 7 zijn Lachen

Wat ook leuk is, is kinderen zelf mee laten denken met carrousel. Geeft een leuke puinzooi!