Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Lowara schreef:anders een filmpje van een M2 proef met een Tinker? of is dat ook weer niet een koudbloed
Niet vervelend bedoeld, maar ik ben er niet zwaar onder de indruk van. Ik vind het een leuk, stoer beest om te zien en hij heeft een prachtige hals, maar dressuurmatig vind ik het niet zo veel. Zeker niet op M2 niveau (was het geen M1? of heb ik de travers en de keertwendigen over het hoofd gezien??? Of zitten die nu niet meer in alle M2 proeven???) Ik kan mij ook niet voorstellen dat deze proef een winstpunt heeft opgeleverd en zo te zien doet het paard wel pittig zijn best.

pompompom schreef:ja, ik heb een paar keer op het paard van mn instructrice gereden, daar reed ze Z mee.
sherwood schreef:Ze was ook nog eens erg jong op die foto en nog lekker in de groei, dus heerlijk overbouwd. Daarbij was ze toen ook nog niet zo ver dat ze haar achterhand er goed onder kon brengen.
Citaat:Om het RIJ paard te gymnasticeren ja. Zie jij in de boeken over klassieke dressuur afbeeldingen van trekpaarden? Waarom is met dan in de geschiedenis gaan fokken op rij en trek paarden denk je?
Citaat:En dat betwijfel ik dus, of ze er echt baat bij hebben... Zo'n paard is puur gefokt om zware lasten te trekken en niet om te stuwen/dragen.
Ook een superdraver laat je vanuit het weiland niet 2 km onafgebroken draven bij wijze van training. Daar wordt een draver ook niet beter van. En van een Belg ga je niet verwachten dat hij in travers de bak binnenkomt de eerste keer (maar ook dat geldt voor ieder paard). Omdat een Belg meer beperkingen heeft, zul je de lat dus ook lager moeten leggen bij het begin van de training. Of dat genoeg gebeurd, is weer een heel andere discussie, die je wat mij betreft ook over 'sportpaarden' zou kunnen voeren.Citaat:Ik denk dus van niet. Zie mijn uitleg over warmbloeden en extreme koudbloeden en de range die ertussen in zit in mijn eerdere post. En BTW; wat rij je zelf?
Citaat:En ik heb geen respect voor ruiters die de beperkingen van hun paard niet erkennen en respecteren.

jasmijn78 schreef:sherwood schreef:Ze was ook nog eens erg jong op die foto en nog lekker in de groei, dus heerlijk overbouwd. Daarbij was ze toen ook nog niet zo ver dat ze haar achterhand er goed onder kon brengen.
Maar wat start je met deze merrie dan? Z? en heb je al winstpunten?

.Citaat:En ik heb geen respect voor ruiters die de beperkingen van hun paard niet erkennen en respecteren
Citaat:en geeft dat hetzelfde gevoel als je Belg?
leruk paard trouwens, heb net even je profiel gekeken.
BBreedveld schreef:Maar een Belg is OOK een paard, met dezelfde spiergroepen, hetzelfde aantal botten, hetzelfde basisbewegingsprincipe (lees: stap, draf en galop) enz. Weliswaar in heel andere afmetingen en proporties, maar toch.
BBreedveld schreef:Ik zie niet in, hoe het paard wat ik rij, te maken heeft met deze discussie.
BBreedveld schreef:Een aangezien een (gezonde) Belg dat patroon ook heeft, zal hij met de juiste training dat ook onder de ruiter kunnen tonen.
BBreedveld schreef:Daar staat tegenover dat er ook vakkundige ruiters zijn die hun paard dusdanig trainen en africhten, dat hun beperkingen aanzienlijk verminderen.
Citaat:BBreedveld, ik denk dat een koudbloed een ander bewgingspatroon heeft dan een KWPN-er, nl stuwend vs dragend. Ook niet iedere KWPN-er kan goed leren piafferen en passageren, en hoewel een sprong gebaseerd is op de galop, springt ook niet ieder paard 1.60.
Je zal mij niet horen zeggen dat het er bij een Belg mooier uit zal zien. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een shetlander. Die kan je het ook allemaal leren, en dus een Z-proef laten lopen (als je een ruiter vindt die klein en vaardig genoeg is dan) maar of het er net zo mooi uitziet als een proef van, pakweg dezelfde proef van een sportpaard...tjaaaaaaa
Citaat:Dan ligt er voor jullie beiden een prachtige uitdaging.
dankjewel. Citaat:En dat betwijfel is dus. En mocht het idd met hangen en wurgen mogelijk zijn na jarenlange intensieve training, dan vraag ik mij of of je zo'n paard er een plezier mee hebt gedaan.
Citaat:Je kunt zwakke punten verbeteren ja, maar je kunt er niet iets op monteren wat in aanleg praktisch niet aanwezig is.