KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:34

MissMiekjee schreef:
Sunnystar, ik hoorde dat er ook een tweede instroom is in februari, en dan hoef je alleen EV te doen. Maar ik weet niet zeker of dat echt zo is, dat is wat iemand gisteren zei.

Ik heb daarvoor gebeld naar de KNHS zelf, want nu september kwam voor mij echt te vroeg (en een jaar wachten is ook weer zo lang)
Februari gingen ze MISSCHIEN doen als alles in september nu goed ging (de organisatie, de opkomst etc) maar
(en dit zei de dame aan de telefoon letterlijk)
"Ik zou er niet op gokken dat dat effectief doorgaat"

Heb over 3 weken gebeld dus misschien zijn ze nu al zekerder over febu maar toch ...

adnil35

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:36

Je moet goed op controle rijden, dus meer/minder passen rijden tussen de hindernissen door. Daar ben ik op gezakt.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:12

Zijn er vandaag nog meer examens??

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:33

Ik dacht ook dat er vandaag geen examens meer waren.. omdat Egbert vertelde dat ze vannacht naar Frankrijk vertrokken.

Maar in ieder geval, ik werd net gebeld door iemand van de KNHS, dat de cursus in Oud-Gastel niet doorgaat, want van de 8 die er aangemeld hadden, zijn er 6 gezakt, en dus nog maar 2 over. Nu gaan we naar Oirschot, maar dat is wel weer een stukje verder van hier..
Laatst bijgewerkt door MissMiekjee op 10-09-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:47

dan gaat Oirschot iig door, goed nieuws voor mij.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:48

Ja Oirschot gaat sowieso door hebben ze mij verteld :).

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:34

Geslaagd vandaag voor springen 1&2 en dressuur 1

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:07

MissMiekjee schreef:
Sunnystar, ik hoorde dat er ook een tweede instroom is in februari, en dan hoef je alleen EV te doen. Maar ik weet niet zeker of dat echt zo is, dat is wat iemand gisteren zei.

Hoi MissMiekjee! Heb nog niks gehoord van februari maar ja. Jullie zijn allemaal zo super gesprongen. Zo goed wordt ik tot februari toch nooit. En mijn friesje ook niet. Ben gewoon geen springruiter. Maar gefeliciteerd! Jullie hebben het verdient. Ik dacht niet dat de eisen zo hoog waren voor basissport. Jammer!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:32

Gefeliciteerd Daniellejody!

Sunnystar, je zat ook wel in het zwaarste groepje had ik het idee. Die man bij ons had ontzettend veel ervaring, alleen het paard minder. Alleen ons groepje moest ook over de boomstam.
Ik was blij dat die van mij sprong want ze was zo vervelend aan het doen. Reed ik een keer eem misafstand en kreeg het ook gelijk te horen achteraf. En dat ik wat minder zwaar moest zitten tussendoor, en een hoger grondtempo moest hebben. Zo hebben ze altijd wat te klagen, en dan gaat het maar net om het totaalbeeld (rust, niet stoppen, etc) wat dan de doorslag geeft... moet zeggen dat ze er inderdaad wel heel zwaar aan tilden.

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:09

Ja. Ik vond het bij jou zo vloeiend en makkelijk uitzien. En dan kreeg je een heel verhaal te horen. Ik dacht: "God! Wat hebben ze eraan uit te zetten? Dat was toch perfect!" Ik wist al dat ik gezakt was maar moest zo lang wachten tot dat ze het zeiden. Gewoon zo jammer dat ik de opleiding nu niet mag doen. Ik wou het zo graag. Nu blijft maar te hopen dat de FNRS misschien nog met een nieuwe instructeur-opleiding begint. Begin 2014 zeggen ze en dan ook zonder eigen paard mogelijk. Misschien ben ik daar dan goed genoeg voor...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:53

Gefeliciteerd alle geslaagden! Jammer voor degene die gezakt zijn, volgende keer beter!

Doordat ik gisteren in dit topic las dat er zoveel waren gezakt was ik vandaag extra zenuwachtig, ik ging met een instelling van 'niet geschoten altijd mis', ik wilde het zoooo graag halen. De vorige keer was ik gezakt met mijn pony (ik durfde mijn paard toen nog niet aan). Vandaag toch mijn paard meegenomen, het was ons eerste 'optreden' en gek genoeg zijn we geslaagd.

De vorige keer was ik met mijn pony wel geslaagd voor dressuur 1 maar niet voor dressuur 2, dit keer heb ik dressuur 2 wel gehaald, een hele opluchting! Volgens mij zijn er vandaag van de 8 dressuurruiters maar 3 geslaagd voor dressuur 2 en de rest alleen voor dressuur 1.

De jury gaf aan het te waarderen dat ze mijn paard zagen verbeteren naar mate ik langer aan het rijden was. Ze vonden dat ik direct reed met een vriendelijke hand, dus dat was erg fijn en motiverend om te horen. (je moet tijdens het examen rijden alsof je aan het trainen bent, dus je paard verbeteren en oefeningen rijden die nuttig zijn, niet zomaar mooie rondjes rijden. Laten zien dat je inzicht hebt, problemen kan oplossen/verbeteren en nadenkt over je training).

Dit is nog een filmpje van de vorige keer, toen ik was gezakt:
http://youtu.be/gR50kMy-rF0

En dit filmpje is van vandaag:

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:02

ik kan het filmpje niet openen, ik reed bij jou in de groep!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:19

Ohh dat waren de examens van de oude opzet nog, gefeliciteerd! Bleek ook niet makkelijk dan!
Sunnystar, dankjewel :o , het voelde alles behalve vloeiend, maar dat zagen ze helaas wel.
Ik hoop voor je dat er nog een alternatief is waardoor je nog ergens in kan stromen!

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:15

Hoi allemaal!

Ik ben gisteren geslaagd voor springen 1 en 2 *\o/* , en ben nu klaar met de vooropleiding maar het ging niet echt makkelijk. Mijn eigen paard heeft een blessure dus ik had een paard meegenomen van de manege waar ik werk. Een wat ouder beestje, maar wel erg braaf. Tijdens springen 1 lag de nadruk met het examen erg op het voorwaarts rijden en ik moest een lijntje met drie galopsprongen halen, wat voor dat arme paard in mijn ogen gewoon haast niet mogelijk was. Uiteindelijk heb ik haar een lel moeten verkopen en vlogen we als een hert over de tweede sprong, kwamen we daarna zo dicht op de grond dat ik die bijna kon raken en toen was het goed.

Een uur later begon springen 2, maar tijdens het losrijden kwam ik erachter dat mijn paard dus niet goed liep. Dat zou dus einde oefening zijn voor die dag. Ik baalde echt als een stekker want had zo veel tijd en moeite erin gestoken, en ik heb echt het gevoel gehad dat ik mijn paard iets heb gevraagd te doen wat ze gewoon niet aankon. Tijdens het examen had ik misschien beter moeten weten, maarja je wilt zo graag slagen… Mijn vriendin, die ook op dit paard reed, was voor springen 1 al gezakt omdat ze die drie sprongen niet had gered. -O-

De mevrouw van de KNHS wilde mij afmelden, maar ik stond erop om het zelf te doen en die examinatoren toch even te vertellen hoe ik me hierbij voelde. Dus ik stapte richting de bak, tranen in mijn ogen want ja het was toch wel heel erg balen, en een meid met wie ik tijdens het losrijden aan de praat was geraakt kwam net de ring uit. Ze was geslaagd en vroeg hoe het met mijn paard ging, en ik vertelde teleurgesteld dat ze niet goed liep. Voordat ik het door had stonden zij en de eigenaar van het paard erop dat ik op hun paard zou stappen, en voordat ik het wist zat ik vol ongeloof op een ander paard in de ring klaar om te starten. Het parcour ging nogal in een roes, ik was verdrietig, boos en tegelijkertijd heel blij dat ik de kans kreeg om op deze topper te starten! Wat ontzettend lief van die mensen :D

Het parcour ging aardig. Mensen langs de kant dachten dat ik véél te hard ging… Toen de examinator mij de uitslag kwam geven, vertelde hij dat ik nog wel wat meer door had mogen rijden… :’) Anyway, ik heb het papiertje nu binnen en ben ontzettend dankbaar dat ik op dit paard heb mogen starten, wat overigens een fantastisch dier was.

Over de manier van examen doen ben ik, trouwens net zoals bij de modules longeren en lesgeven, minder tevreden. Ik vind dat er te veel wordt gekeken naar het ideaalplaatje en te weinig naar de situatie van de verschillende paarden. Je kan van het ene paard nu eenmaal niet hetzelfde verwachten dan van het andere paard, en ik heb het gevoel dat daar maar weinig naar wordt gekeken. "Houd hem rond", "maak die passen ruimer" en "probeer in de goede galop te eindigen" waren de tips die ik tijdens mijn examen kreeg. Alsof ik dat niet standaard probeer... Mijn paard had er gewoon moeite mee. Met longeren wilde ze ook dat ik mijn paard zo belachelijk kort bijzette, deed gewoon pijn om te zien en ik was daar dan ook al snel van de lessen afgehaakt. Tijdens het examen vertikte ik het gewoon zo te doen en longeerde ik op mijn eigen manier en toen moest ook iedereen toegeven dat ze toch best wel lekker liep, dan opeens wel, en gewoon in een keer geslaagd net zoals bij al die modules. Ben benieuwd of anderen er ook zo over denken, of dat ik gewoon een zeurpiet ben? Ik ben in ieder geval blij dat ik er vanaf ben, van die hele vooropleiding, iets wat zo leuk had kunnen zijn maar ik ben in zijn geheel teleurgesteld in de cursus, de lessen en zeker ook de examens.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:17

@jameyskatje Ik had gister nog met jou staan praten voordat ik wegging, samen met Emmy :D Gefeliciteerd dat je geslaagd bent!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:02

@miss_eefje: Echt geweldig voor jou dat je een paard mocht lenen! Echt fijn dat zulke mensen nog bestaan en gefeliciteerd!

Ik begrijp wat je bedoeld hoor. Het is echt een kunst om aan de ene kant je eigen stijl te ontwikkelen en trouw te blijven aan jezelf en aan de andere kant toch te laten zien wat de jury wilt zien, want dat papiertje willen we toch wel graag halen. Ik ben ook niet geweldig enthousiast over de orun tot nu toe en ik sta ook niet achter alles wat ze me hebben geleerd, maar ik pik er gewoon uit wat ik wel nuttig vind en de rest gooi ik na mijn examen weer over boord haha. Het verschilt ook wel per locatie en instructeur, ik vond het in Didam erg fijn, daar deed ik de cursus lesgeven, maar de longeercursus in ermelo vond ik een flop.

Daniellejody schreef:
ik kan het filmpje niet openen, ik reed bij jou in de groep!

Ik zie het, ik ga het even opnieuw proberen met het filmpje.
Aah ok! Op welk paard zat jij?

MissMiekjee schreef:
Ohh dat waren de examens van de oude opzet nog, gefeliciteerd! Bleek ook niet makkelijk dan!

Hihi ja 'oude opzet', deze opzet was eigenlijk ook nieuw en heeft maar een jaartje bestaan haha.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:21

Ik hoop dat het filmpje nu wel werkt.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:29

Citaat:
@miss_eefje: Echt geweldig voor jou dat je een paard mocht lenen! Echt fijn dat zulke mensen nog bestaan en gefeliciteerd!

Inderdaad! Ik was ook enorm blij verrast! Zo vriendelijk en behulpzaam ben ik ze helaas nog niet vaak tegen gekomen in mijn cursustijd. Deze examendag was by far de gezelligste cursusdag tot nu toe!

Citaat:
Ik ben ook niet geweldig enthousiast over de orun tot nu toe en ik sta ook niet achter alles wat ze me hebben geleerd, maar ik pik er gewoon uit wat ik wel nuttig vind en de rest gooi ik na mijn examen weer over boord haha. Het verschilt ook wel per locatie en instructeur, ik vond het in Didam erg fijn, daar deed ik de cursus lesgeven, maar de longeercursus in ermelo vond ik een flop.

Ik zal wel weer net pech hebben gehad. Mijn longeercursus ga ik het gewoon niet meer over hebben :') En uiteindelijk ontwikkelt iedereen toch wel een eigen stijl inderdaad. Ik ben benieuwd of er in het vernieuwde programma wel meer aandacht gaat komen voor individuele gevallen (zowel paard als ruiter) en daarbij miste ik in deze vooropleiding ook volkomen het aspect didactische vaardigheden. Zelfs tijdens de module lesgeven was het heel erg gericht op 'wat wil ik zien?' en ik heb eigenlijk niets bijgeleerd over hoe je nou informatie op iemand overbrengt (behalve dan dat ze vonden dat ik te vrolijk was, ja letterlijk :+ ), wat mij toch essentieel lijkt als instructrice... Maar misschien omdat dit de vooropleiding was, en dat dit bij de vervolgopleiding wel zit?

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:30

Zit er keurig uit hoor meid! Lekker ontspannen... En hij is binnen *\o/*

Citaat:

Inderdaad! Ik was ook enorm blij verrast! Zo vriendelijk en behulpzaam ben ik ze helaas nog niet vaak tegen gekomen in mijn cursustijd. Deze examendag was by far de gezelligste cursusdag tot nu toe!

Citaat:
Ik ben ook niet geweldig enthousiast over de orun tot nu toe en ik sta ook niet achter alles wat ze me hebben geleerd, maar ik pik er gewoon uit wat ik wel nuttig vind en de rest gooi ik na mijn examen weer over boord haha. Het verschilt ook wel per locatie en instructeur, ik vond het in Didam erg fijn, daar deed ik de cursus lesgeven, maar de longeercursus in ermelo vond ik een flop.

Ik zal wel weer net pech hebben gehad. Mijn longeercursus ga ik het gewoon niet meer over hebben :') En uiteindelijk ontwikkelt iedereen toch wel een eigen stijl inderdaad. Ik ben benieuwd of er in het vernieuwde programma wel meer aandacht gaat komen voor individuele gevallen (zowel paard als ruiter) en daarbij miste ik in deze vooropleiding ook volkomen het aspect didactische vaardigheden. Zelfs tijdens de module lesgeven was het heel erg gericht op 'wat wil ik zien?' en ik heb eigenlijk niets bijgeleerd over hoe je nou informatie op iemand overbrengt (behalve dan dat ze vonden dat ik te vrolijk was, ja letterlijk :+ ), wat mij toch essentieel lijkt als instructrice... Maar misschien omdat dit de vooropleiding was, en dat dit bij de vervolgopleiding wel zit?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:52

miss_eefje: zulke mensen kom je echt heel weinig meer tegen, wauw! Echt super dat dat zo kon +:)+
Ik merkte wel tijdens de examens dat de sfeer inderdaad erg gemoedelijk was, iedereen had wat "last" van gezonde spanning, overal een praatje en vrolijke mensen, dat was echt leuk!

jameyskatje: ziet er lekker ontspannen uit! Ja die opzet van de orun is nu al zo veel veranderd in zo weinig tijd, ik vind eigenlijk dat dat niet moet kunnen. Ik mis daarom wel echt een stuk structuur bij de KNHS wat dit betreft.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:18

@miss_eefje, graag gedaan hoor :) Zandokan vond het niet erg nog een rondje te springen!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:25

@jamey . ik reed dus Zandokan , die ik uitgeleend had aan miss_eefje ... vond het zo zielig dat én haar eigen paard kreupel was én nu ook nog het geleende paard. Zandokan vind het allemaal wel best, is enorm braaf en vindt springen helemaal leuk. Loopt normaal M dus stelde voor hem niks voor.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:37

o super dat je hem wilde uitlenen! Ik vond er inderdaad ook een hele leuke sfeer hangen, veel beter als op een gemiddelde wedstrijd bijvoorbeeld. Maar hoe zag het paard er uit? Ik weet dat een zwarte in mijn groep het ook heeft gehaald en er waren 2 bruine. Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel gekeken naar die andere paarden haha, was druk met mezelf en mijn paard :P ik was ook de enige zonder wedstrijdoutfit haha

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:38

ik lees net terug dat je geslaagd ben, dus dan zat jij op die zwarte :D leuk! Volgens mij zie je jezelf nog een paar keer op het filmpje terug

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:30

@jamey , haha nee ik had een bruine. Had rood in mijn wedstrijdjasje zitten