prijzen voor privéles belachelijk hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxNaatjuhxx

Re: prijzen voor privéles belachelijk hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:50

ik betaalde altijd €30 voor een half uur les van een Grand prix ruiter, lessen zijn gewoon duur, zelfs manege lessen kosten niet eens maar €11 , als je iets wil leren zou je er toch voor moeten betalen, en vaak is het gewoon niet goedkoop, ligt er gewoon aan van wie je les krijgt en op wat voor niveau die gene rijd en jou ook kan brengen.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:53

15 euro voor een uur

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:54

ik betaal 35 euro per uur voor western prive les

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:56

Ik heb laatst 20 euro betaald voor een halfuur les. Wel van een goede IJslanderinstructeur, beetje bekend ook geloof ik (nouja ik had er nog nooit van gehoord Schijnheilig ). Maar wel te duur om elke maand te doen Knipoog

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:03

Ik heb soms het gevoel dat mensen zich laten lijden door de naam van de instructeur (denkend aan de topic's als "heb jij al les van een bekende instructeur"). Of door het feit dat hij of zij toevallig hoge klasse start (kijk maar naar de hoeveelheid verwijzingen in dit topic)

Een instructeur moet bij je passen. Het gevoel geven dat je samen nog ergens heen kan. Voor iedereen is dat afhankelijk van wat hij of zij wil. Hij moet je een spiegel voorhouden.

Of hij of zij dat kan is niet afhankelijk van hoe hoog z'n prijzen zijn of van hoe goed dat hij zelf rijd. Dat heeft veel meer te maken met het feit of het les-geef-gevoel aanwezig is. En zelfs dat gevoel kan per persoon verschillen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:20

Ik betaal 20 euro per half uur en dan moet ik er nog heen. 40 euro per uur dus. Maar ik heb wel les van een Grand Prix amazone en zij heeft weer les van Coby van Baalen en dat is ook niet gratis. Wij plukken wel de vruchten van haar lessen. Ik heb er dan wel wat voor over en zij moet er echt van leven en betaald ook keurig belasting hoor Knipoog.

En ik vind het wel degelijk belangrijk dat mijn instructrice een hoog niveau rijdt. Ik weet dat ze geen onzin verkondigt. Ze is ook Z jury, dat vind ik ook fijn. Ik hoef geen les van een L ruiter, want die weten niet hoe het is om een M proef te rijden, die weten niet wat er daadwerkelijk op een hoger niveau gevraagd wordt. Ik geef ook geen les aan ruiters die hoger niveau rijden dan ik ooit gereden heb. Natuurlijk zie je dan ook wel dingen, maar het is toch anders als je zelf wedstrijden op dat niveau rijdt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:48

is dat wel zo lante? want het niveau wat diegene rijd zegt niets over wat ze ervan afweten. Voor hetzelfde geld krijg je goed les van iemand die géén wedstrijden rijd maar heel goed weet hoe het allemaal moet zijn en dat ook duidelijk kan uitleggen. Misschien vind diegene zelf wedstrijden rijden niet leuk maar vind die het wel leuk om te zien dat hun leerlingen succes hebben in de ring.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:00

Splash dat ben ik met je eens, zo dacht ik er ook over Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:18

@ splash: helemaal mee eens!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:21

Ook ik ben het roerend met splash eens

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:23

Ik betaal 7.50 voor een halfuurtje, 12.50 voor een uur. Meisje heeft L1 gereden en diploma, heeft alleen aandacht voor mij, dus niet voor telefoon etc, en legt duidelijk alles uit.
Manege-eigenaar vraagt 13 voor een halfuur, 25 voor een uur.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:46

Veulen84 schreef:
Ik heb soms het gevoel dat mensen zich laten lijden door de naam van de instructeur (denkend aan de topic's als "heb jij al les van een bekende instructeur"). Of door het feit dat hij of zij toevallig hoge klasse start (kijk maar naar de hoeveelheid verwijzingen in dit topic)

Een instructeur moet bij je passen. Het gevoel geven dat je samen nog ergens heen kan. Voor iedereen is dat afhankelijk van wat hij of zij wil. Hij moet je een spiegel voorhouden.

Of hij of zij dat kan is niet afhankelijk van hoe hoog z'n prijzen zijn of van hoe goed dat hij zelf rijd. Dat heeft veel meer te maken met het feit of het les-geef-gevoel aanwezig is. En zelfs dat gevoel kan per persoon verschillen.

Ben het helemaal met jou eens!
Net als met Lante trouwens

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:51

Lante schreef:
Ik betaal 20 euro per half uur en dan moet ik er nog heen. 40 euro per uur dus. Maar ik heb wel les van een Grand Prix amazone en zij heeft weer les van Coby van Baalen en dat is ook niet gratis. Wij plukken wel de vruchten van haar lessen. Ik heb er dan wel wat voor over en zij moet er echt van leven en betaald ook keurig belasting hoor Knipoog.

En ik vind het wel degelijk belangrijk dat mijn instructrice een hoog niveau rijdt. Ik weet dat ze geen onzin verkondigt. Ze is ook Z jury, dat vind ik ook fijn. Ik hoef geen les van een L ruiter, want die weten niet hoe het is om een M proef te rijden, die weten niet wat er daadwerkelijk op een hoger niveau gevraagd wordt. Ik geef ook geen les aan ruiters die hoger niveau rijden dan ik ooit gereden heb. Natuurlijk zie je dan ook wel dingen, maar het is toch anders als je zelf wedstrijden op dat niveau rijdt.

Hoog kunnen rijden is nog geen garantie dat je kunt lesgeven. Het zijn 2 heel aparte dingen. Het is zo dat lesgeven niet alleen gebaseerd is op het feit dat je de oefeningen kent (die kun je ook uit een boek leren trouwens). Maar dat je moet weten hoe het er uit hoort te zien. Hoe je het bereikt is vaak afhankelijk van het paard en de ruiter. Sommige topruiters rijden al jaren met de zelfde paarden en hebben geen idee hoe ze het met een ander paard moeten bereiken. Het gevolg... Naja dat zie je vaak genoeg op een willekeurige dressuurwedstrijd.
Lesgeven is iets wat je moet leren. En dat begint toch echt door in de bak te gaan staan en het te doen... Niet 1x maar 100den keren. Zelfs dan nog kom je paarden tegen (of ruiters) waar je het niet mee bereikt. Het heeft zo weinig met rijden van doen. Het heeft wel met gevoel voor paarden te maken. Dat is de reden dat het zo in 1 lijn met elkaar.
Maar "slechte" ruiters kunnen heel "goede" instructeurs zijn en andersom.
Ik ken een instructeur. Toen ze eind 20 was viel ze van d'r paard. Daarna kon ze niet meer rijden. Ze is gaan lesgeven. Ze heeft misschien 15 jaar gereden, geeft zelf toe dat ze nooit verder is gekomen dan de B. Maar geeft heel succesvol ruiters in de M les. Ze kan zich zo goed verplaatsen in de ruiter en het paard. Vervolgens weet ze het ook nog uit te leggen... Mooi toch? Haar lestarief is rond de 25 euro. Ze betaald daar netjes belasting van. Geeft 15 a 20 uur per week les. Ze is niet slechter in het begeleiden dan een grand prix ruiter.

Bovendien denk ik dat de helft van de ruiters geen topruiter nodig heeft. Ze zijn bezig met de basis. We proberen in dit land iets te veel "Anky van Grunsvens" te creëren. Als ik soms op plekken kom en zie dat daar een grand prix amazone aan een L ruiter les zie geven... Dat vind ik overkill. En vaak zie je dan ook nog eens dat die ruiters de basis missen. Hun paard te hoog stellen terwijl ze het neerwaarts niet hebben. Of wel netjes kunnen doorzitten, maar altijd op het verkeerde been lichtrijden.
Toch jammer vind ik dat dan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:54

Bezig met de basis? Helaas is mijn ervaring dat teveel instructeurs bezig zijn met ruiters de kunstjes te laten doen omdat het dan "iets" lijkt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:10

Natuurlijk is de het kunnen lesgeven belangrijk, maar geloog me maar als ik zeg dat wanneer je Grand Prix rijdt genoeg weet van de basis om dat ook mee te kunnen geven aan je leerlingen hoor. Haha! Niet iedere amazone kan ook lesgeven inderdaad, maar als B ruiter zul je nooit zover in kunnen leven in een M ruiter dan wanneer je zelf ook daadwerkelijk M proeven gereden hebt. Ik vind het rijden van wedstrijden ook een soort toetsmoment hoever je zelf bent en hoe je je paard voor elkaar hebt. Mensen zonder wedstrijdervaring die thuis op 'Z nivo' zeggen te trainen, die vertrouw ik niet genoeg om er les van te nemen. Lachen

Ik vind ook dat veel instructeurs een paard kunstjes leren zonder dat de basis corect is. Met een keur merrie kom je dan een heel eind op de natuurlijke kwaliteiten van het paard, maar met een iets gewoner paard kom je nergens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:15

Veulen84 schreef:
Lante schreef:

Hoog kunnen rijden is nog geen garantie dat je kunt lesgeven. Het zijn 2 heel aparte dingen. Het is zo dat lesgeven niet alleen gebaseerd is op het feit dat je de oefeningen kent (die kun je ook uit een boek leren trouwens). Maar dat je moet weten hoe het er uit hoort te zien. Hoe je het bereikt is vaak afhankelijk van het paard en de ruiter. Sommige topruiters rijden al jaren met de zelfde paarden en hebben geen idee hoe ze het met een ander paard moeten bereiken. Het gevolg... Naja dat zie je vaak genoeg op een willekeurige dressuurwedstrijd.
Lesgeven is iets wat je moet leren. En dat begint toch echt door in de bak te gaan staan en het te doen... Niet 1x maar 100den keren. Zelfs dan nog kom je paarden tegen (of ruiters) waar je het niet mee bereikt. Het heeft zo weinig met rijden van doen. Het heeft wel met gevoel voor paarden te maken. Dat is de reden dat het zo in 1 lijn met elkaar.
Maar "slechte" ruiters kunnen heel "goede" instructeurs zijn en andersom.
Ik ken een instructeur. Toen ze eind 20 was viel ze van d'r paard. Daarna kon ze niet meer rijden. Ze is gaan lesgeven. Ze heeft misschien 15 jaar gereden, geeft zelf toe dat ze nooit verder is gekomen dan de B. Maar geeft heel succesvol ruiters in de M les. Ze kan zich zo goed verplaatsen in de ruiter en het paard. Vervolgens weet ze het ook nog uit te leggen... Mooi toch? Haar lestarief is rond de 25 euro. Ze betaald daar netjes belasting van. Geeft 15 a 20 uur per week les. Ze is niet slechter in het begeleiden dan een grand prix ruiter.

Bovendien denk ik dat de helft van de ruiters geen topruiter nodig heeft. Ze zijn bezig met de basis. We proberen in dit land iets te veel "Anky van Grunsvens" te creëren. Als ik soms op plekken kom en zie dat daar een grand prix amazone aan een L ruiter les zie geven... Dat vind ik overkill. En vaak zie je dan ook nog eens dat die ruiters de basis missen. Hun paard te hoog stellen terwijl ze het neerwaarts niet hebben. Of wel netjes kunnen doorzitten, maar altijd op het verkeerde been lichtrijden.
Toch jammer vind ik dat dan.

Hmmm,
Mijn instructrice mag ook GP starten, maar in de les is het toch echt basis, basis en basis. Ik denk dat bij ons de basis nog veel verder gaat dan bij iemand die zelf maar M gereden heeft... De eisen worden steeds hoger, de manier van bewegen en lopen is veel belangrijker en oefeningen rijd je niet om de oefeningen in een proefje te laten zien, maar in eerste instantie om je paard te verbeteren en daarna pas om het een keertje correct in een proefje te laten zien. Goede instructeurs die ervaring hebben met het hogere dressuurwerk, kijken en denken heel ver vooruit. Veel verder dan de eerst volgende dressuurklasse...
Goede been lichtrijden hoort daar bij, maar ook de goede inwerking van zit en gewicht zodat je hoe verder je komt, je hulpen steeds fijner en preciezer en onzichtbaarder kunt geven. En ook nog zo dat je niet in de knoei komt met oefeningen die nog weer later komen. En alleen maar in de wedstrijdhouding rijden hoort daar dus niet bij... Juist afwisseling in houding en tempo en je paar los werken en goede trainingsopbouw...

Dat is het fijne van les hebben van iemand die zelf al veel ervaring heeft met de hogere klassen en zelf ook op hoog niveau goede begeleiding krijgt. Wat natuurlijk niet weg neemt dat zo iemand zich moet kunnen aanpassen aan ruiter en paard en wat zij nodig hebben en zodat zij het ook begrijpen.

_Tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:41

Ik betaal €15,- per uur en hoef geen bezinekosten te betalen, heb ik erg geluk mee.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:48

ik betaal nu 35 euro voor een uur, maqar ik voel me er prettig bij, ze luistert naar wa tik voel, legt uit waarom ze wilt da tik iets doe etc, ook houd ze alle lessen bij in een klapper, waarvan ik ook iets krijg, zo stellen we een doel en werken we ernaar toe en kan ik ten alle tijden teruglezen wat ik moet doen en hoe we vooruit zijn gegaan. erg handig. zelf is ze heel rustig. ook heeft ze een keertje op mijn paard gereden om te voelen hoe hij is, dan kan ze beter tips geven (vond ik)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:57

Charlenexx schreef:
No offense maar welke instructeur doet nou wit lesgeven :S:S:S

Een eerlijke, en dan is het bepaald geen vetpot en je moet er wel hard voor werken, zeker als je bij de mensen aan huis of op stal komt.
Ik hoef geen les van iemand die het 'zwart' doet.

Het is een hoop geld steeds weer, maar daar kan de lesgever niet veel aan doen, het is geen vrijwilligerswerk en jij wilt toch graag les?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:25

Waarom wil je geen les van iemand die het zwart doet? Ik geef "zwart" les, omdat ik maar 2 uurtjes per week les geef en dat voor mij de moeite niet is om dat op te geven. Je mag zwart bijverdienen tot een bepaald bedrag, ik haal dat bij lange na niet! Heb het er wel met de boekhouder over gehad om het op te geven, maar hij zegt dat de belasting daar toch niets mee doet, omdat het onder dat bedrag blijft.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:11

Dan is het dus ook niet zwart.

Iemand die boven dat bepaalde bedrag zit en het niet opgeeft, dat is zwart.
Ik weet niet wat de grens is, wat je bij mag verdienen zonder afdracht. En ik weet niet wat je per uur krijgt.
Met 2 x per week een uur, zit je al op 96 uur per jaar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:34

Maarja, dan zit je nog met de keren dat je op vakantie bent (of de klant op vakantie is), de keren dat de bak te nat is om in te kunnen rijden, de keren dat jij, je lesklant of het paard ziek is, etc. Dus dan zit je daar niet aan! Maar ik geloof dat het om een paar duizend euro gaat. We hebben toen in iedergeval uitgerekend dat ik het bij lange na niet red met het lesgeven.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:42

Ik betaal 15,- per uur. En hoef ook geen extra benzine kosten ofzo te betalen. Ik krijg goed les en Marjolein is heel duidelijk in haar uitleg. Ze neemt overal de tijd voor ookal betekend dit dat we een half uur langer bezig zijn! Ik hoef dan niet persee meer te betalen maar doe dit wel. Soms zijn we snel klaar 45min, en soms zijn we bijna 2 uur bezig.
Eerder heb ik een duurdere lesgeefster gehad, en daar ging het om de kunstjes en alles zo snel mogelijk. Wacky ging alleen nog maar in de staak!
Nu gaat het goed! Super goed zelfs! Niet alleen met mijn paard maar ook met mijn houding e.d. dus gewoon het hele plaatje.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:32

joyce2 schreef:
Maarja, dan zit je nog met de keren dat je op vakantie bent (of de klant op vakantie is), de keren dat de bak te nat is om in te kunnen rijden, de keren dat jij, je lesklant of het paard ziek is, etc. Dus dan zit je daar niet aan! Maar ik geloof dat het om een paar duizend euro gaat. We hebben toen in iedergeval uitgerekend dat ik het bij lange na niet red met het lesgeven.

Wou net zeggen de les zal vast wel eens afgezegd worden!

ess190576

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:58

Ik heb een een hele goede instucteur.
Ik betaal hem 15 euro per uur en hij komt naar mij toe.
Hij gaat ook regelmatig mee naar de wedstrijden om te helpen.
Hij is wel heel streng maar je leert heel veel van hem.
Groetjes es