Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robjeHL93

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:37

ik geef nu nog geen les omdat ik nog niet oud genoeg ben(nog ff een jaartje of twee wachten) maar ik weet inmiddels wel al heel veel tips om de kinders bij de les te laten blijven.
ik weet niet of jullie er veel aan hebben of dat jullie me niet serieus nemen ofzo maar ik geef ze alvast.

je kan proberen heel veel variatie in het rijden te houden.
ik maak namelijk vaak mensen mee die geen enthousiasme in het lesgeven hebben en dan iedere keer dezelfde opbouw hebben van de lessen. dat hebben de kinderen dan ook al heel gauw door.
probeer het eens met spelletjes, slalommen het beroemde -wie de pilon in de hoek omvergooid moet een snoepje aan de juf geven-
en zo zijn er nog veel meer.

probeer altijd opgewekt les te geven, veel te overdrijven enz.
dat vinden kleine kinderen altijd leuk en dan nemen ze het van je over.

geef zo veel mogelijk aanwijzingen, dan blijven ze ook bij de les.
als je ze zo nu en dan even alleen laat gaan ze zich vervelen en denken ze dat ze ook wel even kunnen praten of niet op hoeven te letten.

geef ze in het midden van de les eventjes de tijd om even te stappen en te kwebbelen.
dan kun je zelf mooi de addministratie doen en met de ouders kwebbelen.
dan hebben zij ook wat om te doen en vinden zij het ook leuk worden om daarheen te gaan.
dit niet te lang want anders is alle concentratie eraf.

begin niet te vroeg met moeilijke dingen, maar vraag wat ze willen leren. als er nog tijd over is kun je iets nieuws aanleren
en dan heb je de volgende les ook wat te leren.

ik hoop dat het een beetje handige tips zijn, althans zo wil ik graag gaan lesgeven. want ook ik heb wel eens in lessen gezeten dat het hoogtepunt een rondje galopperen was...
dan wil je wel eens van de sport af.

hebben jullie nog tips die erbij kunnen?
nog vele reacties graag!! Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:37

Je hoeft echt niet altijd opgewekt te blijven hoor! Ik sta wel eens te stampvoeten om mijn woorden kracht bij te zetten als ze echt niet meedoen. En ook dat werkt. Zo lang je maar doseert. Daar waar je eens stampvoet, moet je ze natuurlijk ook weer de hemel in prijzen Lachen
Kwebbelen met de ouders midden in de les? Wat dacht je van een stukje theorie aan de ruiters? Of 'ik ga op ponykamp en ik neem mee...' Administratie doe ik niet tijdens de les, maar er na. Als ik les geef, ben ik met de ruiters bezig."
Je schrijft: 'geef zoveel mogelijk aanwijzingen, dan blijven ze bij de les'. Al eens zo'n instructeur meegemaakt die maar blijft banketstaaf? Zodat je door de woorden de zinnen niet meer hoort? En soms moeten ze ook gewoon een beetje oefenen! En daar horen ook mislukkingen bij zonder dat je als instructeur daar meteen met je neus bovenop staat.

Hoe kun je aan kinderen (zeker beginners) vragen wat ze willen leren? Ze weten niet eens wat er te koop is in de wereld! Werk liever aan een lange termijn planning om zo via verschillende oefeningen en lessen je niveau omhoog te brengen.

Je vraagt om tips die er bij kunnen? Lees de laatste 20 bladzijden van dit topic eens door zou ik zeggen. Volgeschreven door enthousiaste, ervaren instructeurs.

PS snoepjes voor de juf? Liever brokje voor de pony! Of een tekening voor de juf. Je kunt mensen niet dwingen uit te delen cq kosten te maken.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:17

nounou, zo kan ie wel weer hoor!
je hoeft me niet helemaal af te kraken omdat jij het geen goede methode vindt hoor!
doe eens effe aardig! als ik tips geef is het niet gelijk dat je
boos moet worden of dat je ze moet gebruiken!
weet je nog? je kan het ook gewoon bekijken en kijken of er iets nuttigs tussen zit.

maar als jij het zo bekijkt kan je beter maar niet kijken!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:31

Ben het met Ilja eens. Ook ik word wel eens "boos", mijn lesklantje is een dromertje, kan binnen 1 seconde afgeleid zijn, waardoor haar jonge pony een loopje met haar neemt en ik probeer haar aan te leren, dat op het moment dat ze les heeft, ze op mij en haar pony moet letten en niet op de sterren in de hemel en de grassprietjes die zo leuk rondwaaien.

Als je kids zelf laat kiezen wat ze willen doen/leren, denken ze dat ze dat altijd mogen bepalen en dan krijg je van die eindeloze discussies "want vorige keer mocht het ook!!". Daar begin ik dus niet aan. Ik ben van mening dat mijn lesopbouw goed is en daar wijk ik dus niet vanaf. Al mogen ze van mij wel eens kiezen als we wat leuks gaan doen, wat voor leuks ze dan willen doen. Balkjes draven, gymen, spelletje met pionnetjes, etc.

Verder over het hangen aan de teugels, ik vertel dat drijven gas geven is en dat de teugels de remmen zijn. Dus dat als ze gaan drijven, maar tegelijk aan de rem trekken, het paard niet weet wat hij moet doen. Dat dat op je fiets ook niet werkt, trappen en remmen tegelijk (zag geloof ik net ook iemand die dat vertelde) en ik vertel idd over hoe gevoelig een paardenmond is. Dan schrikken ze meestal wel, maar je moet het wel consequent blijven zeggen. Over het "stoelzitten" (benen naar voren en naar achter hangen), ik laat deze mensen altijd aan de longeerlijn zonder beugels rijden. Ze moeten leren om recht op te zitten en hun benen te ontspannen, je kunt ze dan gewoon oefeningen laten doen.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:36

weet je wat?
zoek het maar uit als jullie er niet voor openstaan.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:39

Ik denk eerder dat jij niet voor ons openstaat. Wij hebben al ervaring in het lesgeven. Je probeert het zeker goed, maar je zal op je cursus vanzelf leren wat wel en niet handig is qua lesgeven. Misschien kun je je ook iets meer openstellen voor onze tips? Ik bedoel het in iedergeval niet slecht, we zijn hier toch om van elkaar te leren? Lijkt me in jou geval helemaal mooi meegenomen, aangezien je nog geen diploma's hebt betreffende het lesgeven!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:46

RobjeHL93, ik kraak je niet af, ik ben niet boos, maar zet wel kanttekeningen bij jouw opmerkingen. En die kanttekeningen plaats ik door opleidingen en ervaring. In de jaren die ik les geef heb ik al heel wat situaties meegemaakt en ook zo langzamerhand van veel dingen geleerd wat werkt en wat niet. Juist omdat jij zelf nog geen ervaring hebt als instructeur (en geloof me dat les geven totaal niet te vergelijken is met les krijgen) geef ik je stof om over na te denken. Je eigen waarheid uit te breiden. Net zoals wij hier in dit topic op zoek zijn om steeds betere instructeurs te worden.
Van een aantal dingen die jij schrijft weet ik uit ervaringen dat die niet altijd heel goed uit kunnen pakken. Sommige dingen zijn op zich wel handig, maar moet je altijd weer aanpassen aan de situatie. En dat is nu net de kunst van het les geven!

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:59

okee, ik bedoel niet echt dat jullie slecht zijn ofzo, ik bedoel dat ik tips geef en dat er een me volledig afkraakt bij ieder punt.
dat vond ik dus niet echt aardig.
ik heb ook helemaal niet gezegd dat je niet boos mag worden,
ik zeg alleen dat je aandacht houdt door enthousiast bezig te zijn.
mijn instructrice geeft mij vaak les. zij is veel enthousiaster en haar lessen zijn ook veel leuker.
ze heeft er ook echt lol in om mensen dingen te leren en door haar ben ik van niet wedstrijden naar Z1 gegaan in 2 jaar met een pony die ook nog niks kon.
hij kan misschien nog ZZlicht starten als ik niet al te groot ben.
kijk, ik vind het fijn als iemand me tips geeft, maar niet door eerst te zeggen dat iets zo helemaaal niet werkt maar heel anders hoort. dat kan ook anders. lees je berichtje maar eens na.
buiten dat rijd ik al vrij lang in verschillende lessen en kan ik zo de saaie lessen opnoemen. en op basis daarvan heb ik dat rijtje
gemaakt.

dus niet op mijn ervaring als juf, maar als leerling.
en daar moet je toch ook eens aan denken?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:21

Nou, mag wel aannemen dat ik niet slecht ben! Tenslotte heb je me nog nooit gezien. Lol.
Bekijk het eens van de andere kant. Jij komt hier een topic binnenvallen vol met tips voor het les geven aan kinderen. Geschreven door mensen met veel enthousiasme en veel ervaring. En dan geef jij aan te jong te zijn om les te mogen geven en ga je ons vertellen wat we moeten doen. En wie het daar niet mee eens is mag het bekijken. Ik heb mijn bericht terug gelezen en dat van jou ook. Ik blijf bij mijn mening. En ik blijf vooral bij mijn mening dat er een heel groot verschil is tussen les geven en les krijgen. Denk je nu werkelijk dat wij instructeurs geen les krijgen? Dat we geen cursussen en workshops meer volgen nu we dat papiertje eenmaal binnen hebben?
Kijk naar de intonatie van je eigen bericht. Die is nogal dwingend, komt over als 'zo en zo moeten jullie dat doen'. Nou, ik kan je dus met al mijn opleidingen en ervaringen vertellen dat dat lang niet altijd zo werkt. Leuk bedacht van je, dat wel, maar de praktijk is vaak anders. En dat je dat niet leuk vind om te lezen, tja....
Ik rij als instructeur wekelijks op de paarden waarop mijn leerlingen les krijgen. Gewone manegepaarden... Ik rij dus ook in de manegeles mee, krijg dan les van een collega. Ondervind dan dus ook wat werkt en wat niet en belangrijker... hoe klanten daarop reageren.

Is er nog meer waar ik aan moet denken volgens jou?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:28

je word niet afgekraakt bij elk punt, er word aangegeven waarom het niet handig is en hoe je dat beter zou kunnen doen. Ik noem dat handige en waardevolle informatie, waar je nu al een hoop van op kan steken Knipoog

Iedereen is anders, wat jij leuke lessen vind, kan een ander minder vinden. Je moet je aanpassen aan je lesklanten en daar je les omheen maken. Bij de ene lesklant moet ik heel streng zijn en pushen, bij een ander werkt dat averechts en moet ik alles heel rustig en met geduld doen. Er is dus niet 1 manier van aanpak. Wat dacht je van kinderen die denken dat ze de hele wereld aankunnen en van kinderen die eigenlijk heel erg bang zijn en daar zit dan ook nog van alles tussenin. In je cursus leer je ook dingen over de verschillende leeftijdsgroepen, didaktiek, etc. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen in de bak staan!

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:36

dat ik een noob ben?

sorry dat ik het verkeerd heb opgeschreven, hier komt ie nog eens:

je zou heel eventueel eens kunnen proberen een beetje variatie in het rijden te houden.
ik maak vaak mensen mee die geen enthousiasme in het lesgeven hebben en dan iedere keer dezelfde opbouw hebben van de lessen. dat hebben de kinderen al vrij snel door (soms) en is het enige nieuwe in de les dat ze op een ander paard moeten

Je zou heel misschien eens kunnen proberen om spelletjes te doen? slalommen misschien? -wie de pilon in de hoek omvergooit moet iets doen?-

je kan proberen opgewekt les te geven en veel te overdrijven?
dat vinden kleine kinderen vaak leuk en dan nemen ze het van je over.

je kan proberen om zo veel mogelijk aanwijzingen te geven, dan blijven ze ook bij de les.
als je ze zo nu en dan even alleen laat gaan ze zich soms vervelen en kunnen ze denken dat ze ook wel even kunnen praten of niet op hoeven te letten.

je kan proberen in het midden van de les eventjes de tijd geven om even te stappen en te kwebbelen.
dit niet te lang want anders is alle concentratie eraf.

ik heb wel eens in lessen gezeten dat het hoogtepunt een rondje galopperen was...
dan wil je wel eens van de sport af. daarom schrijf ik dit.

zo beter?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:04

En dan ben ik het echt niet met alles eens. Zoveel mogelijk aanwijzingen geven werkt echt niet altijd. Soms moeten ruiters het wiel zelf uitvingen. Dat is afhankelijk van welke van de 4 leerstijlen een ruiter gebruikt. Een instructeur die teveel verteld, dringt lang niet altijd tot de ruiter door.
Een goede instructeur heeft door wanneer de ruiters op een oefeningen uitgekeken zijn en gaat dan verdiepen. Dat is dus de kunst van het les geven! Wanneer stuur je bij, wanneer laat je ze even gaan.

Ik blijf bij mijn punt dat je uiteraard voor de paarden een rustpauze in kunt lassen, maar dat je die stappauze ook heel nuttig in kunt vullen, bijvoorbeeld met theorie. En het is maar net hoe je die brengt.

Overigens is de opbouw van een les vrij eenvoudig: warming up, voorbereidende oefening, kernoefening, eventuele verdieping, cooling down. Ook dat leer je op cursus. En ook wanneer je het verdiepen laat zitten en wanneer je meer kunt verdiepen en ook hoé.

Als laatste wil ik opmerken dat juist in dit topic al die dingen als variatie en spelletjes worden uitgediept. Dus jouw opmerkingen ervaar ik dan als erg algemeen. Als hoogtepunt een rondje galoperen... die instructeurs zul je in dit topic niet tegenkomen. De instructeurs hier zijn juist op zoek naar uitdieping en variatie. Maar dan vooral naar de manier waarop.

Begrijp je me nu beter?

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:56

ja oke ik begreep je al, het was alleen een beetje aanvallend hoe je schreef.
en sorry, maar ik heb idd niet het hele forum gelezen.

ik twijfel niet aan hoe mensen lesgeven, maar er is al een paar keer genoemd dat
ik nog geen les geef en dat ik daarom van jullie kan leren.
dat is toch niet leuk om iedere keer weer te horen, aangezien er ook mensen zijn die bijv veel ervaring hebben maar het niet beter doen dan mensen met minder ervaring.
en misschien zijn er mensen die geen cursussen en al die dingen hebben gedaan, maar toch beter kunnen lesgeven.
gewoon iets om over na te denken.
want dat je les krijgt van anky, imke en nog wel meer hoeft toch ook niet gelijk te betekenen dat je beter kan rijden dan degenen die dat niet hebben?

let wel: dit is gewoon iets om over na te denken en
niet om jullie aan te vallen!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:16

Dan wil ik je toch een heel belangrijke tip geven: lees eerst een topic voordat je er wat plaatst, zodat je weet waar het over gaat.
Dan zul je er achter komen dat de instructeurs in dit topic helemaal niet zo overtuigd zijn van hun eigen rijden, zelfs niet van hun eigen les geven. Maar wel continu op zoek zijn naar verdieping en verbreding. Maar dan ook wel naar de manier hoé. Variatie is leuk, maar hoé. Ontspannen is leuk, maar hoé. En ook in dit topic zul je terug lezen dat sommige dingen in het ene bedrijf wel werken en in het andere niet.
Overigens reageerde ik aanvallend, omdat de toon van jouw bericht dat in mij opriep, maar dat heb ik al eerder geschreven.
Kortom: ik blijf bij mijn vraag: waar wil je dat ik over nadenk?

Nee, weet je wat? Ik ga morgen gewoon 5 uur lang les geven, dan kom ik er vanzelf wel achter Lachen

Edit: vergelijkbaar topic met deze, waarin gezocht wordt naar tips: Sandy1103 @ [JI] hoe leer je kinderen op het goede been te licht rijden????HE

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:18

Ik geef les op een manege, en dan aan kindertjes die hun eerste paar lesjes meemaken. Rond de 6 t/m 8 jaar. En ik heb er erg plezier in! Lachen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:23

Leuk! Lesgeven vind ik zelf het leukste dat er is! Ook ik geef les op een manege, van de jongsten van 6 tot gevorderde volwassenen, maar mijn hart ligt toch echt bij de kids, zo ongeveer tot licht gevorderd.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:38

Met de oude kinderpony lessen er twee meisjes van 6.Beide lessen ze zonder zadel , en met halsterhoofdstelletje.
Spelletjes , gymnastiek, van de pony afglijden tijdens stap en draf, en zit en stuuroefeningetjes,pony poetsen ,hoefjes uitkrabben , manen vlechten en eten verzorgen.
Beide meiden krijgen prive lesjes omdat ik dat zelf prettiger vind.(en 1 kinderpony ter beschikking heb) , over een poosje ga ik ze allebei voor een gymnastieklesje uitnodigen. Op de brede tinker.
In de buurt doen ze mee met behendigheidsproefjes wat door een buurvrouw georganiseerd wordt , dan heb ik de pony aan een touwtje en loop mee, ben dan echt trots op mijn paardenmeisjes.

Wat te doen als er veel gekletst wordt? oefeningen geven die moeilijk zijn , en concentratievergen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:33

Veel kletsen? Zitles *grijns* Maar omdat ik zo graag zitles geef, vragen ze er nu zelf om (juf, het is al weer 4 weken geleden hoor!), dus moet ik wat anders verzinnen.
Ik laat ze heel vaak dingen aan mij uitleggen, afhankelijk van niveau. Hoe moet je sturen, wat is stelling, hoe moet je wijken, hoe rijd je een paard nageeflijk etc. Even checken of ze het nog weten Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:47

Net druk bezig geweest met lichtrijden op het juiste been. "En wat doen we ook alweer als we van hand zijn veranderd in draf??" En dan gaat ze heel braaf 3 pasjes door blijven zitten ipv 2, waardoor ze weer op het verkeerde been eindigt, naar beneden kijkt en vervolgens uit brult: "huh, hoe kan dat nou?! Zit ik alsnog op het verkeerde been" Ze begint het nu in iedergeval wel te zien, eerst gokte ze gewoon of ze gewoon of ze goed zat, haha. Maarrrr, vandaag een mijlpaal, ze krijgt haar pony nooit in de linker galop, maar vandaag bij de 3e keer aanspringen, had ze het zomaar voor elkaar. Ben dan ook erg trots Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:35

Eerlijk gezegd heb ik nog niet het hele topic doorgelezen (ga ik wel doen!), maar ik reageer nu gewoon op de vraag of er ook mensen zijn die kinderen les geven Knipoog .

Tja, lesgeven in die zin dat ze bij mij rijles krijgen: !
Wat ik wel doe is zitlessen geven Lachen . Ik heb de jongste groep, van ca. 6 t/m 10 jaar en ik geef longe-lessen.
Vroegâh stonden mijn vriendin en ik op een manege, waar het als volgt ging: "jij rijdt vandaag die-en-die pony, ga maar poetsen en zadelen!"
De kinderen stonden dan vaak met de handen in het haar Nagelbijten / Gniffelen , want A) durfden ze de ponys vaak niet te pakken en te poetsen en B) wisten ze al 10 x niet hoe ze moesten zadelen Scheve mond . Er ontstonden vaak gevaarlijke situaties, gewoon omdat de kinderen 0-idee hadden van veilige omgang met een pony/paard In die tijd hebben mijn vriendin en ik heel wat ponietjes gepoets en gezadeld Knipoog .
Op een gegeven moment zijn we naar een zelfverzorgerstal gegaan, waar ook vaak vriendjes en vriendinnetjes van onze kinderen mee kwamen. We zijn toen begonnen met zgn. "Schnupperkurse" te geven. (Doen we nu nog steeds Knipoog .) Dat zijn 5 x 2 uurtjes, waarin de kinderen leren poetsen, hoeven uitkrabben, op een veilige manier de pony aan het touw meenemen enz. enz. Natuurlijk mogen ze na afloop ook altijd een rondje op de pony die ze zo netjes gepoets hebben Lachen .
In die paar uren kunnen ze in alle rust beslissen of ze paardrijden écht wel zo leuk vinden als ze altijd dachten Knipoog . Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden een eigen manege gekocht en uit de ene pony die we toen met z´n tweeen hadden, zijn er inmiddels 12 geworden Clown .
Als de kinderen na de Schnupperkurs nog steeds enthousiast zijn, komen ze bij mij in de groep. De kinderen beginnen met poetsen zoals ze geleerd hebben, bij ieder kind en pony is er een ouder (in de regel Knipoog ) meisje die het kind helpt bij het poetsen en die tijdens de zitles naast de pony mee loopt!
Als we klaar zijn met poetsen gaan we bijna altijd naar buiten (tenzij het in stromen regent, dan ga ik in de bak). Onderweg doe ik allemaal spelletjes met ze; ik laat ze rondjes draaien met de armen, we gaan heuveltje op, heuveltje af. Ze mogen achterste voren zitten, stokjes doorgeven aan de ruiter achter ze, als het de tijd van het jaar is, gaan we kersen en appels van de boom "jatten". De kersen vinden ze best moeilijk. Ieder kind krijgt een klein mandje mee en moet het volle mandje dan weer mee in stal zien te krijgen, zónder de helft te verliezen Knipoog .
Ik laat ze ook wel eens midden in het bos af stappen en laat ze dan zelf verzinnen wat ze moeten/kunnen doen om zelf zonder hulp weer op te kunnen stijgen Clown . De kinderen worden erg kreatief en omdat er iemand is die de pony vasthoudt, zijn ze heel snel over een bepaalde "angst" heen. Ik heb kinderen in de groep die na een keer of 5-6 al "rijp" voor de longe zijn, maar ik heb er ook een meisje bij zitten, wat nu, na 10 x "liever nog even bij mij in de groep blijft!" Knipoog .
Aan de longe gaat het meestal vrij snel goed, omdat ze inmiddels al kunnen zitten. De longe-lessen worden voor een deel door mijn vriendin gegeven, voor een deel door mij en 1 dag geeft een van onze instructrices les. Als het kind alle drie de gangen beheerst, bekijken wij in welke groep het kind het beste op z´n plek is en dan komen ze bij een van de twee instructrices, waar het "echte" lesgeven dan begint Lachen .
Ik heb overgens aan de longe op het moment 2 zusjes, die beide niet echt makkelijk zijn. Het jongste zusje heeft het down-syndroom en daar moet ik vaak naast lopen om haar met behulp van mijn handen te laten zien en voelen wat ik van haar verlang.
Het oudste zusje is vreselijk snel afgeleid; ze heeft overal oog voor, behalve voor mij Clown ! Ik heb nu een "deal" met haar gemaakt Knipoog : voor iedere keer dat ze ergens anders naar kijkt als naar mij, krijg ik 10 ct. van haar, maar ... ze kan bij mij ook wat verdienen! Iedere keer dat ze een oefening lang zich alleen op mij concentreert, schrijf ik haar 10 ct. goed Lachen , net zolang totdat ze bij mij een reep chocola verdient heeft Lachen . Ze doet vreselijk d´r best, want een reep chocola van d´r juf winnen is natuurlijk klasse Knipoog . Ze staat nu op + 30 ct. dus we gaan de goede kant op OK dan! ! (Reep kost ong 1 €.)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:22

Ben ik nog helemaal vergeten dat de nieuwe leerlingen die geen of weinig ervaring hebben met paarden, eerst onder begeleiding poetsen en zadelen onder het genot van een stukje theorie. En mochten de lessen eens afgelast worden door het slechte weer (nog geen binnenbak), dan willen de meeste theorie/poetsles!

Ik zal het dit weekend eens uitproberen als ik weer eentje heb die de neiging heeft om in de stoelzit te gaan zitten.

Dat van remmen en gasgeven tegelijk vertel ik ook wel idd, soms helpt, soms niet. En zodra ze een beetje evenwichtsgevoel hebben gaan de beugels eraf, zelfs in galop!

Ik ga volgend jaar weer ORUN doen (heb nu alleen basis) en hoop dat er dan meer aandacht voor didactiek komt, dat was in 2004/2005 nog niet zo en dat vond ik erg jammer. Inmiddels weet ik uit ervaring wel een beetje wat werkt en wat niet, maar toch, een leidraad is nooit verkeerd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:43

Ja vind ik ook bij basis, didactiek krijg je alleen in je theorie en dat vond ik juist ontzettend interessant!

Daar ben ik gister ook mee bezig geweest met galop zonder beugels en daarna galop met beugels, maar met losse handen, de handen losjes naast het lichaam laten hangen (zonder beugels en zonder handen durft ze nog niet zo goed). Moeders stond echt aan de kant te kijken met dr handen voor dr ogen, haha. Die vind dat zo eng! Maar dat meisje is in een jaar tijd van heel erg bang, naar heel erg stoer gegaan. Leuk om dat soort ontwikkelingen te zien en interessant voor jezelf om uit te vinden hoe je daar het beste op in kan springen.

Edit: Om kids een beetje bewust te maken van hun zit (ivm onderwerp stoelzit), laat ik ze ook wel eens van voor naar achter rollen over hun zitbeen knobbels. Als ze het op het paard niet voelen, laat ik het ze op een stoel doen. Dan moeten ze van voren naar achter en zich proberen te focussen op "de botjes in je kont". Als ze dat voelen, moeten ze van mij naar voor en achter gaan rollen/schommelen, net zo lang totdat ze denken dat ze weer helemaal rechtop zitten. Dan gaan ze echt voelen hoe ze gaan zitten. Vaak denken ze dat ze recht zitten, maar zitten ze teveel naar voren of achter en dan zeg je dat ze nog een stukje door moeten rollen en als ze recht zitten, zeg je stop.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:37

Ik zou heel graag verder willen met de orun cursussen, helaas heb ik te horen gekregen dat je daar een paard van 1.60 moet hebben. Ik heb een Arab van 1.55 ( ik rij hem op het moment in) dus helaas mag ik niet meedoen aan het feestje.... Misschien kan ik t.z.t. een paard van iemand lenen Haha! om toch verder te kunnen met de Orun Opleidingen. Ik vind het erg leuk om les te geven en doe dat sinds ik mijn basis heb regelmatig. Ik kijk ook veel naar andere lessen om dingen te blijven opsteken en ideeen op te doen. Zo heb ik leuke en nuttige tips gezien in dit topic.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:48

Hier idem! Ik wil ook graag verder, heb nu sinds 3 weken een leuk paardje om bij te rijden en hoop daar de cursus mee te mogen volgen.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:12

Hahaha jij heb er 1, ik niet Ach gut (voor de cursus dan)