Eerlijk gezegd heb ik nog niet het hele topic doorgelezen (ga ik wel doen!), maar ik reageer nu gewoon op de vraag of er ook mensen zijn die kinderen les geven
.
Tja, lesgeven in die zin dat ze bij mij rijles krijgen:
!
Wat ik wel doe is zitlessen geven
. Ik heb de jongste groep, van ca. 6 t/m 10 jaar en ik geef longe-lessen.
Vroegâh stonden mijn vriendin en ik op een manege, waar het als volgt ging: "jij rijdt vandaag die-en-die pony, ga maar poetsen en zadelen!"
De kinderen stonden dan vaak met de handen in het haar
, want A) durfden ze de ponys vaak niet te pakken en te poetsen en B) wisten ze al 10 x niet hoe ze moesten zadelen
. Er ontstonden vaak gevaarlijke situaties, gewoon omdat de kinderen 0-idee hadden van veilige omgang met een pony/paard In die tijd hebben mijn vriendin en ik heel wat ponietjes gepoets en gezadeld
.
Op een gegeven moment zijn we naar een zelfverzorgerstal gegaan, waar ook vaak vriendjes en vriendinnetjes van onze kinderen mee kwamen. We zijn toen begonnen met zgn. "Schnupperkurse" te geven. (Doen we nu nog steeds
.) Dat zijn 5 x 2 uurtjes, waarin de kinderen leren poetsen, hoeven uitkrabben, op een veilige manier de pony aan het touw meenemen enz. enz. Natuurlijk mogen ze na afloop ook altijd een rondje op de pony die ze zo netjes gepoets hebben
.
In die paar uren kunnen ze in alle rust beslissen of ze paardrijden écht wel zo leuk vinden als ze altijd dachten
. Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden een eigen manege gekocht en uit de ene pony die we toen met z´n tweeen hadden, zijn er inmiddels 12 geworden
.
Als de kinderen na de Schnupperkurs nog steeds enthousiast zijn, komen ze bij mij in de groep. De kinderen beginnen met poetsen zoals ze geleerd hebben, bij ieder kind en pony is er een ouder (in de regel
) meisje die het kind helpt bij het poetsen en die tijdens de zitles naast de pony mee loopt!
Als we klaar zijn met poetsen gaan we bijna altijd naar buiten (tenzij het in stromen regent, dan ga ik in de bak). Onderweg doe ik allemaal spelletjes met ze; ik laat ze rondjes draaien met de armen, we gaan heuveltje op, heuveltje af. Ze mogen achterste voren zitten, stokjes doorgeven aan de ruiter achter ze, als het de tijd van het jaar is, gaan we kersen en appels van de boom "jatten". De kersen vinden ze best moeilijk. Ieder kind krijgt een klein mandje mee en moet het volle mandje dan weer mee in stal zien te krijgen, zónder de helft te verliezen
.
Ik laat ze ook wel eens midden in het bos af stappen en laat ze dan zelf verzinnen wat ze moeten/kunnen doen om zelf zonder hulp weer op te kunnen stijgen
. De kinderen worden erg kreatief en omdat er iemand is die de pony vasthoudt, zijn ze heel snel over een bepaalde "angst" heen. Ik heb kinderen in de groep die na een keer of 5-6 al "rijp" voor de longe zijn, maar ik heb er ook een meisje bij zitten, wat nu, na 10 x "liever nog even bij mij in de groep blijft!"
.
Aan de longe gaat het meestal vrij snel goed, omdat ze inmiddels al kunnen zitten. De longe-lessen worden voor een deel door mijn vriendin gegeven, voor een deel door mij en 1 dag geeft een van onze instructrices les. Als het kind alle drie de gangen beheerst, bekijken wij in welke groep het kind het beste op z´n plek is en dan komen ze bij een van de twee instructrices, waar het "echte" lesgeven dan begint
.
Ik heb overgens aan de longe op het moment 2 zusjes, die beide niet echt makkelijk zijn. Het jongste zusje heeft het down-syndroom en daar moet ik vaak naast lopen om haar met behulp van mijn handen te laten zien en voelen wat ik van haar verlang.
Het oudste zusje is vreselijk snel afgeleid; ze heeft overal oog voor, behalve voor mij
! Ik heb nu een "deal" met haar gemaakt
: voor iedere keer dat ze ergens anders naar kijkt als naar mij, krijg ik 10 ct. van haar, maar ... ze kan bij mij ook wat verdienen! Iedere keer dat ze een oefening lang zich alleen op mij concentreert, schrijf ik haar 10 ct. goed
, net zolang totdat ze bij mij een reep chocola verdient heeft
. Ze doet vreselijk d´r best, want een reep chocola van d´r juf winnen is natuurlijk klasse
. Ze staat nu op + 30 ct. dus we gaan de goede kant op
! (Reep kost ong 1 €.)