Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:27

pompompom schreef:
En je moet niet denken dat een trekpaard anders is als een ander paard ( afgezien van de uiterlijke verschillen ). mijn instructrice ( die zelf met haar paard ook naar de Z heeft gereden) zegt ook dat als je consequent bent naar het paard en gewoon oefent kun je daar wel de Z mee halen.

Niet vervelend bedoeld, maar jij bent klant van jou instructie. Een klant die ze waarschijnlijk niet kwijt wil of wil demotiveren... Zou jij nog steeds bij haar lessen als zij eerlijk zou zeggen dat Z niet haalbaar is met jou trekpaard? Er komt echt wel meer bij kijken dan consequent zijn naar je paard om een goede prestatie op Z-niveau neer te zetten... Maar tegen de tijd dat je richting de M1/M2 gaat met je trekpaard kom je daar wel op terug denk ik...

pompompom schreef:
En er lopen wel degelijk trekpaarden in de Z.

Ik ben wel heel benieuwd dan naar voorbeelden/foto's/filmpjes van trekpaarden tussen de witte hekjes. En dan heb ik het niet over friezen maar ECHTE rekpaarden zoals Belgen etc. Ik kom zowat wekelijks op wedstrijden en ik heb ze nog nooit gezien. Waar heb jij ze gezien dan? Daar ben ik echt benieuwd naar...

pompompom schreef:
bedenk ook dat niet iedereen de mogelijkheid heeft en het geld een eigen paard te kopen of te krijgen. En hoe beter het paard hoe duurder.

Een goed paard hoeft niet duur te zijn hoor. Mijn huidige Z-paard heeft niet veel meer gekost dan het bedrag waar ik veel Tinkers voor te koop zie staan. Ik heb hem alleen wel zelf op moeten leiden, maar een goed paard hoeft echt niet duur te zijn. Het is maar over hoeveel kennis en kunde je zelf beschikt (en hoe goed je kunt onderhandelen).

pompompom schreef:
en je moet ook niet met de ambitie beginnen van ik wil dit of dat halen.

Juist wel!!! Als je van te voren bedenkt wat je met je paard wil gaan doen en wat je wil bereiken, dan kun je een paard uitzoeken wat past bij je ambities. Dat voorkomt op den duur teleurstelling en frustratie!!! Het is toch niet leuk te moeten constateren na een tijd dat jouw lieve paardje, waar je intussen een band mee hebt, toch niet zo geschikt blijkt voor de dingen die jij het leukst vindt? Als ik van springen hou en ik wil graag springwedstrijden gaan rijden, dan koop ik toch ook geen fries???

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:36

Citaat:
Niet vervelend bedoeld, maar jij bent klant van jou instructie. Een klant die ze waarschijnlijk niet kwijt wil of wil demotiveren... Zou jij nog steeds bij haar lessen als zij eerlijk zou zeggen dat Z niet haalbaar is met jou trekpaard? Er komt echt wel meer bij kijken dan consequent zijn naar je paard om een goede prestatie op Z-niveau neer te zetten... Maar tegen de tijd dat je richting de M1/M2 gaat met je trekpaard kom je daar wel op terug denk ik...

het is mijn buurvrouw die mij les geeft en ze doet dit gratis voor mij, ze weet ook dat ik niet iemand ben die puur voor de wedstrijden gaat. ik was het ook absoluut niet van plan, maar meike blijkt alles snel en goed op te pakken en nu zit ik te denken waarom niet.

Citaat:
Ik ben wel heel benieuwd dan naar voorbeelden/foto's/filmpjes van trekpaarden tussen de witte hekjes. En dan heb ik het niet over friezen maar ECHTE rekpaarden zoals Belgen etc. Ik kom zowat wekelijks op wedstrijden en ik heb ze nog nooit gezien. Waar heb jij ze gezien dan? Daar ben ik echt benieuwd naar...

ik heb het gelezen in paardenkrant. ik heb dat artikel van het Z trekpaard niet meer, ik heb er thuis nog wel een van een M trekpaard ergens liggen. ik zal eens kijken of ik die kan vinden en hier plaatsen.

Citaat:
Een goed paard hoeft niet duur te zijn hoor. Mijn huidige Z-paard heeft niet veel meer gekost dan het bedrag waar ik veel Tinkers voor te koop zie staan. Ik heb hem alleen wel zelf op moeten leiden, maar een goed paard hoeft echt niet duur te zijn. Het is maar over hoeveel kennis en kunde je zelf beschikt (en hoe goed je kunt onderhandelen).

tuurlijk, maar niet iedereen heeft het geld om een eigen paard aan te schaffen en te onderhouden. het trekpaard wat ik rijd is ook een verzorg paard van mij.

pompompom schreef:
En je moet niet denken dat een trekpaard anders is als een ander paard ( afgezien van de uiterlijke verschillen ). mijn instructrice ( die zelf met haar paard ook naar de Z heeft gereden) zegt ook dat als je consequent bent naar het paard en gewoon oefent kun je daar wel de Z mee halen.

pompompom schreef:
en je moet ook niet met de ambitie beginnen van ik wil dit of dat halen.

Juist wel!!! Als je van te voren bedenkt wat je met je paard wil gaan doen en wat je wil bereiken, dan kun je een paard uitzoeken wat past bij je ambities. Dat voorkomt op den duur teleurstelling en frustratie!!! Het is toch niet leuk te moeten constateren na een tijd dat jouw lieve paardje, waar je intussen een band mee hebt, toch niet zo geschikt blijkt voor de dingen die jij het leukst vindt? Als ik van springen hou en ik wil graag springwedstrijden gaan rijden, dan koop ik toch ook geen fries???

maar dan begin je dus met wedstrijdambities. als ik geld had voor een eigen paard, en voor wedstrijdambities ging kocht ik ook geen trekpaard.

Maar je kan ook een paard nemen omdat je het ras leuk vind en je een paard een geweldig karakter heeft. en blijkt hij later dan ook nog goed te zijn in dressuur, waarom zou je er dan niet meer starten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:44

Er wordt hier ook nergens gezegd dat je er niet mee moet starten. Het gaat er alleen om dat als je kiest voor een koudbloed dat je dan ook moet accepteren dat hij beperkingen zal hebben. Dat hij niet gebouwd is voor het hogere dressuurwerk of springwerk.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:49

Scum schreef:
Er wordt hier ook nergens gezegd dat je er niet mee moet starten. Het gaat er alleen om dat als je kiest voor een koudbloed dat je dan ook moet accepteren dat hij beperkingen zal hebben. Dat hij niet gebouwd is voor het hogere dressuurwerk of springwerk.

De meeste zullen daar idd. niet voor gebouwd zijn, maar gewoon lekker starten met de koudbloeden, plezier hebben en dan zie je wel hoe ver je komt. Knipoog
pompompom schreef:
en ik zie liever iemand die met zijn pony iets probeert te bereiken ookal is het paardje er niet zon held in, dan dat er om de haverklap een nieuwe word gekocht om dat die meer prestaties kan leveren.

Helemaal mee eens!!!
Ik start met 2 fjorden, de ene gaat super, de andere heeft een erg stijf rechter achterbeen, we zijn vrij snel naar de L2 gekomen, maar ik weet gewoon dat hij niet veel verder komt, we rijden nog paar wedstrijden en rustig aan, we geven niet op maar ik ga hem ook niet over werken, ik hou rekening met zn kunnen en we hebben lol, hij gaat nooit weg, dan maar rustig aan. Haha!
Maar ik denk dat mn andere fjord wel veel verder kan komen maar rustig aan Knipoog
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 08-03-07 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:53

Scum schreef:
Er wordt hier ook nergens gezegd dat je er niet mee moet starten. Het gaat er alleen om dat als je kiest voor een koudbloed dat je dan ook moet accepteren dat hij beperkingen zal hebben.

Precies

pompompom schreef:
Maar je kan ook een paard nemen omdat je het ras leuk vind en je een paard een geweldig karakter heeft. en blijkt hij later dan ook nog goed te zijn in dressuur,

Maar in de praktijk gebeurd meestal het omgekeerde. Mensen kopen een ras dat ze leuk vinden. En dat leuk vinden is meestal gebaseerd op uiterlijke kenmerken, dus het stoere uiterlijk van een Fjord, het massale van een belg, het bonte van een Tinker etc. Later gaan de mensen zelf dressuur leuk vinden, en dan moet het paard er aan geloven. Of hij er nu voor geschikt is of niet.

Ik vind echt dat je met een extreme koudbloed als een Belg niet thuishoort in de dressuurring. En dat is mijn persoonlijke mening. Niet omdat jij geen aardige meid bent, of niet je best doet of omdat het l*llig is omdat je geen geld hebt om een geschikter paard te kopen. Maar puur omdat ik denk dat je een zwaar trekpaard als een Belg geen plezier doet met dressuur. Uit het oogpunt van het paard dus. Koudbloeden beschikken over het algemeen toch meer over een goede wil dat warmbloeden, m.a.w. ze accepteren veel meer en zullen veel meer en langer hun best doen om hun ruiter te plezieren dan een heethoofdife warmbloed. Daardoor denk ik dat tegen de tijd dat ze echt laten merken dat ze het niet aankunnen/leuk vinden je al ver over hun grens heen bent.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:54

daar ben ik het ook mee eens, en ik zie wel hoe ver ze komt.

Maar ik vind het wel leuk om het met haar te proberen en ik ga geen dingen doen die ze niet kan. als ik ergens tegenaanloop wat haar gewoonweg niet lukt dan ga ik daar echt niet over doordrammen bij dr. ik ga dr ook niet over hindernissen jagen die ze gewoonweg niet kan halen ( 20 cm vind ze al moeilijk genoeg Clown ) terwijl ik het zelf best leuk vind om te springen, maar zij niet dus dan ga ik dat ook niet met dr doen.

ik vind de mensen die wedstrijden rijden met een koudbloed om alleen maar aan andere te laten zien dat een koudbloed het OOK kan ook maar vaag. Je gaat neem ik aan wedstrijden rijden om een uitdaging te hebben, een band te krijgen met het paard en daarnaast proberen om omhoog te komen samen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:55

Citaat:
En er lopen wel degelijk trekpaarden in de Z.

In het tinkertopic zijn er verschillende Tinkers al M2 en zullen dus binnenkort Z starten. Sherwood van bokt rijdt met haar Shires ook een flink hoog niveau

Afbeelding

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:00

pompompom schreef:
ik vind de mensen die wedstrijden rijden met een koudbloed om alleen maar aan andere te laten zien dat een koudbloed het OOK kan ook maar vaag. Je gaat neem ik aan wedstrijden rijden om een uitdaging te hebben, een band te krijgen met het paard en daarnaast proberen om omhoog te komen samen.

Klopt Haha!

Het gaat niet om geld, ik heb genoeg goedkopere goede warmbloeden gezien, het gaat om de lol, en aanvoelen wat je paard kan, als je je paard goed kent en een goede instructrice hebt komt dat wel goed met een koudbloed, en mijn fjorden vinden het leuk!!! Haha!
Lowara schreef:
Citaat:
Afbeelding

WOW!!! Knipoog Haha!
jasmijn78 schreef:
Maar in de praktijk gebeurd meestal het omgekeerde. Mensen kopen een ras dat ze leuk vinden. En dat leuk vinden is meestal gebaseerd op uiterlijke kenmerken, dus het stoere uiterlijk van een Fjord, het massale van een belg, het bonte van een Tinker etc. Later gaan de mensen zelf dressuur leuk vinden, en dan moet het paard er aan geloven. Of hij er nu voor geschikt is of niet.

daarom heb ik koudbloeden en warmbloeden Haha!
je moet idd. kijken wat een paard kan, op tijd.
Maar lekker starten en kijken waar je komt is toch niks mis mee? ik vind wedstrijden leuk en mijn paarden zijn vrolijk dus prima toch Haha!(maar niet altijd zo braaf als iedereen denkt dat een koudbloed is Knipoog )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:06

Lowara schreef:
Sherwood van bokt rijdt met haar Shires ook een flink hoog niveau

Ik dacht dat zij alleen maar shows reed en niet officieel startte??? Bovendien vind ik de foto nou niet echt HET voorbeeld van een correct gaand dressuurpaard (doorgeslagen stang, achter de loodlijn te hoog in het kruis/op de voorhand)

Bovendien vind ik een Shire nog wel iets atlethischer gebouwd dan een trekpaard als een Belg oid.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:09

moniquelucky schreef:
Maar lekker starten en kijken waar je komt is toch niks mis mee?

Zolang je ambities niet zwaarder gaan wegen dan het welzijn van je paard, is daar niks mis mee. En bij het voorbeeld wat ik aanhaalde, namelijk een Belg in de dressuur, daarbij ben ik wel bang voor het welzijn van het paard...
Dat is alleen maar mijn enige punt.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:09

jasmijn78 schreef:
Bovendien vind ik de foto nou niet echt HET voorbeeld van een correct gaand dressuurpaard (doorgeslagen stang, achter de loodlijn te hoog in het kruis/op de voorhand)
.

Klopt maar het is een mooie stoere foto

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:10

jasmijn78 schreef:
moniquelucky schreef:
Maar lekker starten en kijken waar je komt is toch niks mis mee?

Zolang je ambities niet zwaarder gaan wegen dan het welzijn van je paard, is daar niks mis mee. En bij het voorbeeld wat ik aanhaalde, namelijk een Belg in de dressuur, daarbij ben ik wel bang voor het welzijn van het paard...
Dat is alleen maar mijn enige punt.

eens Haha!
Maar een fjord is idd. anders dan een belg Knipoog

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:12

een shire is inderdaad nog heel anders gebouwd als een belg. een shire is dan wel groot en wat breder dan een gemiddeld paard, maar een trekpaard heeft toch een heel andere bouw. veelkorter lijf, korte hals, groot hoofd, korte dikke benen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:14

Volgens mij word er hier voorbij gegaan aan het feit dat dressuur van oorsprong bestemd is om je paard te gymnastiseren en te trainen.

Er bestaat in mijn ogen dus geen paard wat 'niet geschikt is voor de dressuur'. Sterker nog, een 'fout' gebouwd paard kan daar soms meer baat bij hebben dan een paard dat van zichzelf heel recht, lenig en soepel is. Het gaat er hooguit om, wat je uiteindelijk wenst te behalen in de wedstrijdring of gewoon thuis op stal. Als je tienen wilt halen met een uitgestrekte draf op wedstrijden, dan moet je geen Belg nemen. Maar ook een Belg kan net zo goed als andere paarden baat hebben bij de juiste dressuurtraining en hier mooier, soepeler, sterker en beter in balans van worden.

Ik denk dat elk paard dat goed gezond is en geen duidelijke gebreken heeft, een Z proef zal kunnen lopen. Maar of je daar bij de jury's hoge ogen mee zult gooien, is een ander verhaal. Als je niet wedstrijdrijdt om pre se te willen winnen, wat is er dan op tegen om met een Belg te starten? Goed, misschien niet zo elegant als sommige andere paarden, maar persoonlijk zie ik liever een Belg die goed gereden wordt, dan een prachtig sportpaard dat verreden wordt. En voor de ruiter die uit een Belg dezelfde prestaties kan krijgen als uit een topsportpaard, heb ik persoonlijk meer ontzag. Een goed paard middelmatig rijden is lang zo knap niet als een middelmatig paard goed rijden Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:15

jasmijn78 schreef:
Lowara schreef:
Sherwood van bokt rijdt met haar Shires ook een flink hoog niveau

Ik dacht dat zij alleen maar shows reed en niet officieel startte??? Bovendien vind ik de foto nou niet echt HET voorbeeld van een correct gaand dressuurpaard (doorgeslagen stang, achter de loodlijn te hoog in het kruis/op de voorhand)

Bovendien vind ik een Shire nog wel iets atlethischer gebouwd dan een trekpaard als een Belg oid.

ehm.. je wilde trekpaarden en een Shire is gewoon een koudbloed namelijk Knipoog

anders een filmpje van een M2 proef met een Tinker? of is dat ook weer niet een koudbloed Knipoog

http://www.youtube.com/watch?v=L6tauFe1qRU

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:23

BBreedveld schreef:
Volgens mij word er hier voorbij gegaan aan het feit dat dressuur van oorsprong bestemd is om je paard te gymnastiseren en te trainen.

Om het RIJ paard te gymnasticeren ja. Zie jij in de boeken over klassieke dressuur afbeeldingen van trekpaarden? Waarom is met dan in de geschiedenis gaan fokken op rij en trek paarden denk je?

BBreedveld schreef:
Maar ook een Belg kan net zo goed als andere paarden baat hebben bij de juiste dressuurtraining en hier mooier, soepeler, sterker en beter in balans van worden.

En dat betwijfel ik dus, of ze er echt baat bij hebben... Zo'n paard is puur gefokt om zware lasten te trekken en niet om te stuwen/dragen.

BBreedveld schreef:
Ik denk dat elk paard dat goed gezond is en geen duidelijke gebreken heeft, een Z proef zal kunnen lopen

Ik denk dus van niet. Zie mijn uitleg over warmbloeden en extreme koudbloeden en de range die ertussen in zit in mijn eerdere post. En BTW; wat rij je zelf?

BBreedveld schreef:
En voor de ruiter die uit een Belg dezelfde prestaties kan krijgen als uit een topsportpaard, heb ik persoonlijk meer ontzag.

Maar dat is hem juist; je krijgt dezelfde prestaties niet uit een Belg, die je wel uit een sprotpaard krijgt. En ik heb geen respect voor ruiters die de beperkingen van hun paard niet erkennen en respecteren.

Lowara schreef:
ehm.. je wilde trekpaarden en een Shire is gewoon een koudbloed namelijk

Maar je snapt toch wel wat ik bedoel hoop ik Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:35

Lowara schreef:
anders een filmpje van een M2 proef met een Tinker? of is dat ook weer niet een koudbloed

Niet vervelend bedoeld, maar ik ben er niet zwaar onder de indruk van. Ik vind het een leuk, stoer beest om te zien en hij heeft een prachtige hals, maar dressuurmatig vind ik het niet zo veel. Zeker niet op M2 niveau (was het geen M1? of heb ik de travers en de keertwendigen over het hoofd gezien??? Of zitten die nu niet meer in alle M2 proeven???) Ik kan mij ook niet voorstellen dat deze proef een winstpunt heeft opgeleverd en zo te zien doet het paard wel pittig zijn best.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:43

BBreedveld ik ben het met je eens!,,

verder doen veel mensen hier een beetje dat je de beperkingen van je paard moet respecteren. Tuurlijk moet je respecteren dat die middendraf nooit zo flitsend zal worden en je moet ook rekeningn houden met het kunnen van het paard. maar is dat niet met elk paar zo. het komt een beetje over alsof je alles maar niet eens zou moeten proberen omdat je het paard dan over zn kunnen heen jaagt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:45

Maar net zo goed als je accepteert dat een shire geen B parcours kan springen en een Tinker Boekelo niet zal lopen, zijn er dus ook grenzen in wat een paard in de dressuur aan kan. En die liggen ooit lager dan je denkt.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:53

die grens verschilt per paard en niet per ras. al heb je bij een trekpaard natuurlijk andere beperkingen als bij een sportpaardje. en met sommige oefeningen ben je misschien wel wat langer bezig maar zolang je luister naar je paard en die er nog plezier in heeft waarom zou je dan niet lekker door gaan. als het paard gaat protesteren en duidelijk aangeeft dat het niet verder wil en kan dan moet je ook stoppen en tevreden zijn met wat je hebt bereikt.
Maar volgens mij denken sommige mensen hier ook te moeilijk over eeen belg of andere koudbloed, ik heb voor dit paard wat ik nu rijd nooit een trekpaard gereden en ik dacht ook dat ze stug en lomp waren. Maar nu ik m aan het rijden ben merk ik eigenlijk dat ze helemaal niet verschilt van andere paarden die ik rijd. het is wat breder en de gangen zijn anders. Maar verder zit er niet zo veel verschil in, zij is ook soepel in dr lijf, of in dr hals, actief aan mn been enz.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:56

Dit was een M1 Proef de eerste die ze er mee reed, en het leverde geloof ik 174 punten op, dus voor een debuut in de M is het zeker niet slecht,

Ik heb een instructrice die wel eerlijk is, en die zegt altijd we beginnen gewoon en zien waar we eindegen, en dat geld niet alleen voor de tinkers maar ook voor de zogenaamde sportpaarden.

Dat je het niet leuk vind walla, maar om nou te zeggen dat de mesen vaak het kunnen van het paard voorbij gaan, nee dat is lang niet altijd waar,

Ik vind het ondertussen een onzin discussie worden hiero.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:58

Toch kan ik zeggen dat ik al heel wat verschil voel tussen de verschillende KWPN-ers die ik rijd, en waarvan de een veel meer talent heeft dan de ander, en dan zal ik het nog even tot de dressuur beperken. De een loopt fluitend travers, de ander vindt dat gewoon echt moeilijk, maar die is weer veel simpeler te sluiten. En zo heeft ieder paard zijn beperkingen en bij heel veel paarden zullen die al voor het Z liggen. En de vraag is idd of je zelf in staat bent om te zien dat je paard er geen plezier meer aan beleeft. Dat is vaak veel lastiger dan je denkt, juist omdat ze zo graag hun best doen voor je.

Ik vind het helemaal geen onzin discussie, waarop baseer je dat? En ik zie helaas veel te vaak ruiters die aan het kunnen van hun paard voorbij gaan, en dat zijn echt niet alleen 'Fjielinker' ruiters.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:05

tuurlijk verschilt het wel,, maar ik had zelf eerlijk gezegd ook niet verwacht dat meike zo fijn en soepel zou gaan lopen als ze nu doet. daarbij zijn we pas net begonnen, ze is nu 4 jaar en ze is nu 5 maanden echt aan het werk ( ze word meestal 2 x per week gereden in de zomer wat meer dan is het langer licht en de bak droog.)
maar ze is licht in mijn handen, goed aan het been, soepel in dr lijf en erg leergierig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:08

Mag ik heel onbeschaamd zijn en vragen of je ook al eens een goed doorgereden 'sport'paard hebt gereden? Ik vond vroeger Trammelant ook zo fijn om te rijden en zo goed voor elkaar, maar inmiddels realiseer ik me dat daar nog wel eea op aan te merken was.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:11

pompompom schreef:
het komt een beetje over alsof je alles maar niet eens zou moeten proberen omdat je het paard dan over zn kunnen heen jaagt.

Als je het hebt over een echte Belg, nee dan vind ik persoonlijk dat je het in het kader van het welzijn van het paard niet moet gaan proberen ja.

Kijk en als je een warmbloed als ene uiterste neemt en een belg als andere uiterste, dan zit daar nog een hele range tussenin. Hoe meer een paard qua bouw naar een belg neigt, hoe minder in vind dat je het moet gaan proberen. En er zullen ook heus wel wat koudbloeden zijn waar je best een aardig proefje mee kunt rijden. En daar is ook niks mis mee.

pompompom schreef:
Tuurlijk moet je respecteren dat die middendraf nooit zo flitsend zal worden en je moet ook rekeningn houden met het kunnen van het paard.

Nee, je moet van te voren bedenken of het reeel is om van het paard te verlangen dat hij zich gaat verruimen. Om een goede verruiming te laten zien moet een paard voldoende impuls hebben en goed op het achterbeen zijn, dus m.a.w. hij moet zichzelf dragen. Dat kun je imo van een koudbloed als een Belg niet gaan verlangen. Zo'n paard is gefokt om te trekken, alle kracht bij dat paard zit in de voorkant en hij is gewoon niet gebouwd om vanachter te gaan dragen en te rijzen in de voorhand. En dat is nou net wat nodig is om uberhaubt een verruiming te laten zien, zelfs een verruiming die niet flitstend is.

pompompom schreef:
die grens verschilt per paard en niet per ras.

Die grens kan zeker wel verschillen per ras. Dat er per ras uitzonderingen zijn maakt een ras nog niet geschikt. Een chihuahua is doorgaans ook niet zo geschikt om een erf te bewaken als een doberman, ondanks dat je ongetwijfeld chihuahua's hebt die wel heel hard kunnen blaffen of dezelfde kleur hebben als een doberman.

pompompom schreef:
Maar volgens mij denken sommige mensen hier ook te moeilijk over eeen belg of andere koudbloed, ik heb voor dit paard wat ik nu rijd nooit een trekpaard gereden en ik dacht ook dat ze stug en lomp waren. Maar nu ik m aan het rijden ben merk ik eigenlijk dat ze helemaal niet verschilt van andere paarden die ik rijd. het is wat breder en de gangen zijn anders.

Maar jij hebt waarschijnlijk ook nog nooit officieel op M/Z-niveau gereden??? Ik wil je wel eens horen als jij met je belg een volte 8m in verzamelde galop moet rijden, of (eenvoudige)wissels, of 60m moet uitstrekken. Dan weet ik zeker dat jij dan wel duidelijk verschil merkt met gewone paarden... Nogmaals, ik denk dat je echt onderschat hoe moeilijk het is om vanaf zeg M2 niveau een goede proef neer te zetten, en dat de geschiktheid en de aanleg van het paard zeker hoe verder je komt steeds meer een rol gaat spelen...

dobbel schreef:
Dit was een M1 Proef de eerste die ze er mee reed, en het leverde geloof ik 174 punten op, dus voor een debuut in de M is het zeker niet slecht,

Dus toch M1... Niet heel slecht maar ook niet werelds... En dus niet echt een heel goed voorbeeld van een goed presterende Tinker.

Lielle schreef:
Toch kan ik zeggen dat ik al heel wat verschil voel tussen de verschillende KWPN-ers die ik rijd, en waarvan de een veel meer talent heeft dan de ander, en dan zal ik het nog even tot de dressuur beperken.

Ook daar zit al heel veel verschil in ja...